View Full Version : Pajeron öljyt
Melkeen ruveta naperoon vaihteleen öljyt joulupyhinä.. Mitä öljyä ootte käyttäny GEN2, eli uudempikoppasessa naperossa? 2.5tdic automaatti. Siis laatikoissa, perissä ja moottorissa.. Mitä nettiä selailin niin tulin siihen lopputulokseen että Delvacia vois tunkea joka rööriin, mutta ajattelin vähän varmistella asiaa ensin!
Tarkotatko sitä rattoriöljyä mikä MUKA passaa kaikkiin reikiin?
Sitä ei kyllä kannata käyttää missään muussa kuin rattoreissa. On niin lirua etten ainakaan voimansiirtoon sitä tunkisi.
Ei ainakaan automaattilaatikkoon.
ei se käy nyt kyl tähän tarkotuksee :)
Nuhapumppu
22.12.2010, 23:50
Laatikkoon kannattaa sitten laittaa ihan oikeat öljyt eikä mitään Delvacia,tietty jos haluaa ajella luistavalla laatikolla niin siitä vaan. Ennemmin kysyisin jostain varaosaliikkeestä tai katsoisin ohjekirjasta kuin alkaisin suinpäin mitään tukkimaan.
Tuosta (https://www.neste.fi/suositustaulukko/st_lomake.aspx?path=2589;2655;2656;3314;13454;1345 8&lang=fi) voit itte hakea.
KarvaTurpa
23.12.2010, 17:58
Nyt varmaan menee vähän sekaisin nämä yleisöljyt ja delvac. Delvac on ymmärtääkseni moottoriöljy pelkästään...dieselmoottoreihin tehty. Itsekin dieseleissä käyttänyt ja ei mitään moitittavaa ole.
hunter hdj
23.12.2010, 22:37
Melkeen ruveta naperoon vaihteleen öljyt joulupyhinä.. Mitä öljyä ootte käyttäny GEN2, eli uudempikoppasessa naperossa? 2.5tdic automaatti. Siis laatikoissa, perissä ja moottorissa.. Mitä nettiä selailin niin tulin siihen lopputulokseen että Delvacia vois tunkea joka rööriin, mutta ajattelin vähän varmistella asiaa ensin!
Vinkkiä vaan :Kannattaa varmistaa tarkasti mitä öljyä laittaa toimivuuden kannalta? Esim Mobil näyttää etu ja taka periin HD 80W-90 jos kitka takana Mobilube SHC LS
Automaatti laatikkoon vm1991>Erikoisöljy dia queen ATF SP sit jakolaatikko hd 80W-90.
Moottoriin varmaan delvac OK.
KarvaTurpa
23.12.2010, 23:18
Vinkkiä vaan :Kannattaa varmistaa tarkasti mitä öljyä laittaa toimivuuden kannalta? Esim Mobil näyttää etu ja taka periin HD 80W-90 jos kitka takana Mobilube SHC LS
Automaatti laatikkoon vm1991>Erikoisöljy dia queen ATF SP sit jakolaatikko hd 80W-90.
Moottoriin varmaan delvac OK.
Itse laittaisin jakoaskiin synt. GL-4 öljyt. Tuo HD taitaa olla GL-5...
Itse laittaisin jakoaskiin synt. GL-4 öljyt. Tuo HD taitaa olla GL-5...
Ja ennenkaikkea päälaatikkoon GL-4.
Ja OT:na,me käytettiin Clarkin Powershift muunninlaatikossa kesäisin Teboilin Monitraa,eli just maatalousyleisöljyä.Ja siksi että piti paineet paremmin ja veti paremmin kuin ATF öljyillä.
hunter hdj
24.12.2010, 01:10
Ja ennenkaikkea päälaatikkoon GL-4.
Ja OT:na,me käytettiin Clarkin Powershift muunninlaatikossa kesäisin Teboilin Monitraa,eli just maatalousyleisöljyä.Ja siksi että piti paineet paremmin ja veti paremmin kuin ATF öljyillä.
Jeps...Turve suo traktori tai metsäkone on= öljyn lämmityksessä eri juttu ?. Mut en laittas pajeroon vaikka metässä luistattaa automaatilla menemään.... muuta kuin mitä valmistaja suosittelee?
Hodarin Automaatti toimii ainakin hyvin Ihan normi ATF:llä....
Mut kuunnellaan itekkin vastauksia jos on parempia vaihto ehtoja öljyjä Automaatti askeihin? Yleensä tahtoo olla valmistaja suosituksia ?
ja jakikseen on sama onko gl 4 tai 5. Normaalia ratas hässäkkää paras kun jotain öljyä on :)
Moottori (TD) (6,1 / 6,4L)
Magnatec Professional B4 5W-40
Magnatec Professional A3 10W-40
GTX Professional A3 15W-40
Käsivaihteisto (2,2L)
Eco MTF 75W
SMX - S
Automaattinen voimansiirto (7.2L)
ATF TQ DIII
Jakovaihteisto (2.2 L)
Eco MTF 75W
SMX - S
Etutasauspyörästö SAF-XJ 75W-140 1.1 Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö (jos käytetään) Hypoy LS 90
Tasauspyörästö TAF-X 1.8
Jäähdytysneste (30%)
Antifreeze SF (8.0L)
Jarru- ja kytkinneste
Response Super DOT 4
Ohjaustehostin
ATF TQ DIII
Pyöränlaakerit
Grease LMX
Oonkin ihmetelly mitä ne automaateista puhuu ja nyt sitten vilkaisin.. Olin jostain tuntemattomasta syystä kirjottanu että tuo ois automaatti :D Manuaalihan se!
ruck jassell
24.12.2010, 11:13
Jos on manuaaliaski niin parasta on Redlinen MTL
Nuhapumppu
24.12.2010, 16:07
Jos on manuaaliaski niin parasta on Redlinen MTL
Tai MT90,sitä tuli itsellä käytettyä entisesä autossa ja laatikko toimi todella hyvin.
Taitaa päteä samat vanhempaakin palleroon.. Siis nuo öljyt? Pitäs ruveta lirutteleen öljyt alas tuostakin...
Taitaa päteä samat vanhempaakin palleroon.. Siis nuo öljyt? Pitäs ruveta lirutteleen öljyt alas tuostakin...
Onhan tuo redline laatikkoon parasta, mobilin vs200 toimii kans hyvin, eikä ole ihan niin mahdottoman hintaista. Takaperään kitkalukolle lisäaineistettu öljy, esim. Mag1 LSD, sopivasti 2 purkkia menee perään(n.1,9litraa). Tämä siis jos sielä on se kitkalukko.
Moottoriin jotain, joka on märkää. Vaikka tb:n diamond diesel niin ei ole laadusta kiinni. Jakikseen tavan vaihteistoöljyä, gl4-luokkaa vähintään.
Pitäisi laittaa öljyt uusiksi konetta lukuunottamatta.
Kyseessä siis 1993 gen2 pajero manuaalinlootalla.
Mikä nyt olisi kohtuu hintaista ja toimivaa öljyä? Ja mistä noita Oulussa kannattaa käydä kyselemässä?
Tarviketorilla tietävät mitä pitää laittaa ja ei oo ne öljyt hinnankirossa
Itse laitoin omaan gen2 1993 palleroon teboilin kurat. Etuperään hypoid 80/90, laatikkoon ep 75/90, jakikseen ja takaperään hypoid 75/90. Hyvin menny niillä jo 30000km. Määrät oli jos oikein muistan niin etuperä 1.2l, laatikko 2.5l(laitoin 3l pikkunen ylitäyttö kuulemma hyväksi), jakis 2.3l ja takaperä 2.5l.
Etuperään hypoid 80/90, laatikkoon ep 75/90, jakikseen ja takaperään hypoid 75/90.
Miks nuukailit etuperän kanssa? :rolleyes: Eiks sinnekki olis voinu ja kannattanutkin laittaa täyssynteettinen 75W-90?
Tarviketorilla tietävät mitä pitää laittaa ja ei oo ne öljyt hinnankirossa
Sinne siis heti kun töistä pääsen. Kiitos!
Miks nuukailit etuperän kanssa? :rolleyes: Eiks sinnekki olis voinu ja kannattanutkin laittaa täyssynteettinen 75W-90?
Ohjekirjan mukaan laitoin ton 80/90.
Tarviketorilta lykkäsivät
Mobil mobilube 1 75w-90 shc (vaihteisto ja jakari) 5 purkkia (5l)
Valvoline gl-5 gear oil 80w-90 (taka- ja etuperä) 3 purkkia (3l)
Oisko kuitenkin pitänyt tuota samaa mobilia olla periin? Vai onko se nyt niin tarkkaa?
Tarviketorilta lykkäsivät
Mobil mobilube 1 75w-90 shc (vaihteisto ja jakari) 5 purkkia (5l)
Valvoline gl-5 gear oil 80w-90 (taka- ja etuperä) 3 purkkia (3l)
Oisko kuitenkin pitänyt tuota samaa mobilia olla periin? Vai onko se nyt niin tarkkaa?
Eiku meni just ihan oikein :) Mulle työnsivät kans ihan samat soosit
Peräöljyjä vaan liian vähän etu 1.2l ja taka 2.5l =3.7l.
BJ-40/76
22.01.2013, 13:42
Tarviketorilta lykkäsivät
Mobil mobilube 1 75w-90 shc (vaihteisto ja jakari) 5 purkkia (5l)
Valvoline gl-5 gear oil 80w-90 (taka- ja etuperä) 3 purkkia (3l)
Oisko kuitenkin pitänyt tuota samaa mobilia olla periin? Vai onko se nyt niin tarkkaa?
Minä olisin laittanut nuo peräöljyt 75w-90 :nä etuperään normaalina peräöljynä, ja takaperässähän kitkalukko? joten se VAATII lukkoperäöljyn? onko tuo mikä tyyppi mobililla?
EDIT: jos kytkettävä mekaaninen lukko, niin EI vaadi/tarvitse LSD öljyä, kuten Dectane seuraavassa oikaisee...
Minä olisin laittanut nuo peräöljyt 75w-90 :nä etuperään normaalina peräöljynä, ja takaperässähän kitkalukko? joten se VAATII lukkoperäöljyn? onko tuo mikä tyyppi mobililla?
ei oo kitkalukko tässä kakosessa vaan kytkettävä 100%
Tarkastin asian niin kitkalukolliseen menee 1.8l minkä mukaan oljyä myyty toi 3l periin mutta 100% kytkettävällä lukolla meneekin 2.6l ja etuperä oli 1.1l.
Täytyypä käydä vielä yksi purkki hakemassa.
En tuosta mobilista sen enempää tiedä, kuin mitä löytyi googlella: http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFICVLMOMobilube_1_SHC_75W-90.aspx
Mutta kai mää tota valvolinea sinne periin laitan? tai sitten vaihdan valvolinen purkit tuohon mobiliin.
Kyllä se on sille etuperälle yks mikkeli onko siellä mitä vaihteistoöljyä, kunhan vaan on.
Kyllä se on sille etuperälle yks mikkeli onko siellä mitä vaihteistoöljyä, kunhan vaan on.
Jep. Käyn siis sen puuttuvan purkin valvolinea ja ens viikolla öljyt vaihtoon.
Tarviketorilta lykkäsivät
Mobil mobilube 1 75w-90 shc (vaihteisto ja jakari) 5 purkkia (5l)
Valvoline gl-5 gear oil 80w-90 (taka- ja etuperä) 3 purkkia (3l)
Oisko kuitenkin pitänyt tuota samaa mobilia olla periin? Vai onko se nyt niin tarkkaa?
Eiku meni just ihan oikein :) Mulle työnsivät kans ihan samat soosit
Mulle antoivat:
Valvoline GL-4/5 75w-90 Synpower TDL (vaihteisto / jakari) 5l
Valvoline GL-5 80w-90 LS (taka- ja etuperä) 3l
Eiköhän nuo oo ihan oikiat? :eek:
ja auto siis kitkalukollinen -98 pätkä pajero
Nyt olis ensimmäinen etu- ja takakardaanillinen menijä hommattuna.
Pitihän siihen tietenkin öljyt vaihtaa ja oli ihan aikakin, ainakin öljyjen väristä päätellen.
Etu- ja takamurikkaan laitoin redlinen 75w90 limited slippiä. On muuten edullinen öljy :eek:.
Mutta jakolaatikkoon..
Painelin motonettiin hakemaan Mobil 1 shc 75w90:stä No ei ollut.. rupes siinä hieman kiire painamaan ja nappasin hyllystä Castrolin Syntrans Transaxlea 75w90 kolme purkkia a' 22€ purkki ja taas :eek:
Truuttasin öljyt laatikkoon ja menoks. Jossain kohtaa tuli sitten mieleen että ai kele.. taitaa muuten olla manuaalivaihteistoöljyä tuo castrolli..
Kysymys kuuluukin, että mitä olisi seuraavaksi fiksua tehdä..
Ajanko castrolleilla?
Hiivitän, mielummin hinaan auton montulle ja jakolaatikko tyhjäksi, mitä nopeammin sen parempi.
Vai mitä?
Korjaamokirja sanoo Transfer oil - Hypoid gear oil SAE 75w90, 75w85 or 80w confirming to API GL4
Olen melkolailla varma että tuo API GL4 ei riitä hypoidi luokitukseen??
Hypoidi öljyn ymmärrän nyt ns. kitkalukkoöljyksi.
Laatikkoon mennyt Castrolli on 75w90 täys synt. API GL5+ mutta ei ole hypoidiöljyn lisäaineita. Ja on muutenkin kohtuuuuuullisen notkeaa, ainakin puolet juoksevampaa mitä vastaava 75w90 GL5 redline.
Eli pitääkö tuonne jakolaatikkoon nyt laittaa lukkoperäöljyt? Ei kai sentään..
Auto on Pajero Sport, automaatti bensakoneella.