View Full Version : Puukaasu-Range
http://www.nettiauto.com/range-rover/vogue/2946197
Bongasin nettiautosta tommosen helmen ja alettiin heti pohtimaan plussat ja miinukset kyseiselle laitteelle :D
+ei tarvi erikseen nuotiopaikkaa
+polttoainetta löytyy läheltä ja helposti
+verotus
-kaasutuslaitteisto täytynee panssaroida erikseen
-tarvii vinssiapinan lisäks myös lämmitys vastaavan
-mitätön peräylitys
Melkonen viritys :D :D :D
Mitehän paljon pitäs bensan maksaa, jotta tuolla vapaaehtosesti ajas?
Mitehän paljon pitäs bensan maksaa, jotta tuolla vapaaehtosesti ajas?
yli 1.5 euroo. Eli johan tuommonen menis. Ihan vaan tyylikkyytensäkkin puolesta!
Racingrabbit
21.12.2010, 20:07
Ei tuollaista toimivaa puukaasuautoa monikaan räkänokka nykypäivänä osaisi rakentaa.Tilataan vaan netistä valmista osaa,joka juuri ja juuri osataan pultata kiinni.
Taitaa olla katoava luonnonvara kaiken maailman pelle pelottomat,jotka noita pimeissä tallinperukoissa yksinään rakentelee.
Nostan hattua!!!
kimlahti
21.12.2010, 22:05
Ja kuinka moni tuollaisella osaa ajaa? Tuo kun ei taida olla pelkästään avaimesta käyntiin ja baanalle. :D
Toihan on vm.-77. Vuoden uudemmassa ois varmaan mielenkiintoiset pakokaasumittaukset...:):):)
Onneksi monellakaan ei ole aikaa, vehkeitä eikä innostusta tuollaisten rakentamiseen :D
Range ehkä on muutoksen jälkeen vielä suht koht ajettavissa, takapenkki täynnä halkoja. Vetokoukkukin on pakko ollu tonne perään saada. Sensijaan olen vierestä seurannut erään pellepelottoman puukaasuautoilua ja mun mielestä sellanen pitkä farmari etuvetoauto jossa puukaasupöntöt painaa vitusti 1,5 metriä takapyörien takapuolella ja etupyörät hädin tuskin hipoo maata niin pitäisi oikeasti kieltää lailla. En tiedä eikö akselimassoilla ole alarajaa. Ja mikä pahinta niin siinäkin on vielä vetokoukku (tosin sitä ei saanut olla katsastuksessa).
Rekisteröimätön
23.12.2010, 00:41
piru vie...ois kiva nähdä mitä vinkeetä muuta jänskää tullu tallin ovista ulos.mut tuo on mahtava laitos.
Siirtäis nuo takapäässä olevat laitokset peräkärryyn, niin sais vähä siivomman näköseksi.
http://www.nettiauto.com/range-rover/vogue/2946197
Bongasin nettiautosta tommosen helmen ja alettiin heti pohtimaan plussat ja miinukset kyseiselle laitteelle :D
+ei tarvi erikseen nuotiopaikkaa
+polttoainetta löytyy läheltä ja helposti
+verotus
-kaasutuslaitteisto täytynee panssaroida erikseen
-tarvii vinssiapinan lisäks myös lämmitys vastaavan
-mitätön peräylitys
Joo, ei tolla yleisessä liikenteessä pystys ajamaan, kun "taajama-ajossa" on tuo kulutus kohtuullinen näin pakkasilla... Ei meinaa kontillinen kauaa kestä!!!
Mutta lämmitys varmaanki pelais hienosti???
Joo, ei tolla yleisessä liikenteessä pystys ajamaan, kun "taajama-ajossa" on tuo kulutus kohtuullinen näin pakkasilla... Ei meinaa kontillinen kauaa kestä!!!
Mutta lämmitys varmaanki pelais hienosti???
Seuraavat lainaukset tuolta.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/puukaasutinliikenteessa.htm
"Puukaasulle muutettu Lincoln Mark V 1979.
*Huippunopeus 110 km/h
*Polttoaineen kulutus noin 50 kg/100 km
*Tankkausväli 250 km (turpeella)
*Mahdollista käyttää puuta ja turvetta
*Polttoainekustannus turpeella 4€/100 km"
ja
"Toyota Camry 2,0 GLI on pieni ja taloudellinen sekä erittäin energiatehokas auto. Kaasutin on kokonaisuudessaan hiukan tarpeettomankin suuri tälle kevyelle autolle, mutta pienen kulutuksen vuoksi yhdellä täytöllä on mahdollista ajaa jopa yli 500 km. Perävaunu ei vaikuta mainittavasti ajettavuuteen. Camryn moottorin vääntö on liikkeelle lähdettäessä kovin heikko, mutta teho riittää ajossa hyvin.
*Huippunopeus 95 km/h (IV –vaihteella)
*Polttoaineen kulutus noin 20 kg/100 km
*Tankkausväli 500 km (turpeella)
*Polttoainekustannus turpeella 2 €/100 km
*Teho bensiinillä 96 kW
*Käsivaihteinen, 5 vaihdetta.
*Suodattimen puhdistusväli 2 000 km
*Energian kulutus noin 1 kWh/km"
Kait sillä rangellakin taajaman ulkopuolelle pääsee...
Tuolta lisää.
http://www.ekoautoilijat.fi/
Itse ostaisin kyseisen rangen, mutta on vähän kallis mulle :(
Lisätääs vielä tollanen remmiahdettu EL KAMINA http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuvatekstit/ElCamina.htm
"Huippunopeus n. 140 km/h. Toimintamatka n. 200 km/ tankillinen (mukana olevalla 600 km)"
Kelpais mulle...
Siirtäis nuo takapäässä olevat laitokset peräkärryyn, niin sais vähä siivomman näköseksi.
Olen kerran nähnyt kuvan kyseisestä ratkaisusta, oli ihan siisti paketti. Auto oli muistaakseni vanha farmari Volvo ja kaasuvehkeet oli koteloitu tavalliseen peräkärryyn. Härdellin toimivuudesta ei ole tietoa....
Säätäjä_setä
26.12.2010, 19:58
Joskus vuosi sitten törmäsin tallaiseen linkkiin. Hyviä juttuja jos vaan jaksaa lueskella.
http://www.vedbil.se/
Jos kriteereinä ei ole äärimmäinen suorituskyky vaan mahollisimman edullisesti kulkeminen autolla niin tommonen puukaasuauto ei kai ole ihan mahdoton ajatus?Onhan siinä käsittääkseni täyd. verovapaus.Tosin tekisin tommosen johonkin lava-autoon hytin ja lyhennetyn lavan väliin.Entä mitenköhän toimis jos tekis agrikaattiin tuommoset mini-puukaasu tsydeemit?=ilmaista sähköä? :cool:
Kyllä puukaasu toimii sähkön tuottamisessakin.
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuvatekstit/aggregaatti1.htm
Tuon sivun toisessa kuvassa puukaasu laitteet mini koossa. :D
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/Mobilia2007.htm
[QUOTE=BJ700;725178]Kyllä puukaasu toimii sähkön tuottamisessakin.
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuvatekstit/aggregaatti1.htm
Mitähän tuollainen maksaisi?? Mökille oivallinen ratkaisu.. Tosin ei ehkä tarvisi olla noin iso.. :D
Topi1982
31.12.2010, 10:08
Viime sotien aikana autot kulki häkäpöntöillä melkein kaikki.
Puhelut meni linjoja pitkin ja ihmiset niitä yhdisteli keskuksissa.
Nykyisiin puhelimiin on satsattu jonniin verran tuotekehitysrahoja.
Häkäpönttöihin ei ihan niin paljoo.
Minkähänlainen ois huipputekninen digitaalihäkäpönttö?:cool:
Cruiseristi
31.12.2010, 13:46
Minkähänlainen ois huipputekninen digitaalihäkäpönttö?:cool:
Todennäkösesti Digihäkäpönttö veisi keskimäärin enemmän sähköenergiaa, kuin sen tuottamalla kaasulla saataisiin moottorista ulos, josta johtuen sille olisi määrätty energiavero.Laitteita saisi rakentaa ja huoltaa vain ministerin kaverin firma, joka saisi toimintaansa mahottomasti avustuksia.Digihäkäpönttö-yhteesopivaa polttopuuta saisi vain ... :D . Joo olishan tossa prosessissa varmasti kehittämisen varaa ja miksei potentiaalikin ihan käypäseksi järjestelmäksi.Tahtoo vaan noi markkinavoimat jauhaa pilalle hyvätkin ideat.
Meillä oli työkaverin puukaasu-Volvolla yhden kesän ajan puukaasukimppakyyti. Lempäälä-Hämeenlinna välillä oli kaksi pysähdystä, sekä tankkaus että sekoitus. Hyvin kulki!
Kaveri pääsi firman lehteenkin hieman poikkeavalla työmatkakulkineellaan.