View Full Version : tulpanjohtojen teko itse?????
Nyt sitten hyvoä vinkkejä taas kerran kehiin eli mistä saa ostaa tulpanjohtoa metritavarana ja löytyykö niiden päiden tekoon työkalua
Kysyppä vaikka Us-Partsista. En muista valmistajaa, mutta joskus 10 vuotta sitten ostin tee-se-itse johdot, ja siinä paketissa oli myös työkalu. Se työkalu ei ollu mikään kummoinen, pari profiilin palasta millä joko lyömällä tai ruuvipenkissä sai yrittää saada päät kiinni.
jossain oli sellaisia kierrettäviä päitä niihin hiilijohtoihin, ensin kierretään se pää pohjaan asti, ja sitten abikopihdeillä (tai leathermanilla taimillävaan) puristetaan ulkoreuna eristeen ympärille. taisi olla ihan hessumobiilitavaraa?
mechanic-71
19.12.2010, 14:51
biltema myy vain 2m pätkää kuparijohtoa, ite ostin joskus 5m kiepin ketjuihin kuulumattomasta puljusta
kannattaa muistaa ettei kuparijohto ole häiriösuojattua ja vaikeuttaa radion ja cdn kuuntelua ajoneuvossa johon asennettu ja myös lähellä sitä, edes ne R-tulpanhatut ei poista kaikkia häiriöitä
ps kiusas myös telkkaria joskus analogia aikoina noin 100n metrin päästä (kärjellinen sytytys ja kuparijohdot ilman niitä R-tulpanhattuja):eek::D
biltema myy vain 2m pätkää kuparijohtoa, ite ostin joskus 5m kiepin ketjuihin kuulumattomasta puljusta
kannattaa muistaa ettei kuparijohto ole häiriösuojattua ja vaikeuttaa radion ja cdn kuuntelua ajoneuvossa johon asennettu ja myös lähellä sitä, edes ne R-tulpanhatut ei poista kaikkia häiriöitä
ps kiusas myös telkkaria joskus analogia aikoina noin 100n metrin päästä (kärjellinen sytytys ja kuparijohdot ilman niitä R-tulpanhattuja):eek::D
Hyvää tietoa tietää, tekisi vaan mieli itse kyhätä, jos ei pha homma.No paljon on jotain Bremit merkkkistä kehuttu.Nämä johdon tekeleet tuli vanhaan V8 mersuun, niin piti vielä sanoa,että olen kyllä ymmärtänyt että kupari olisi 8o luvun vehkeeseen ok.
Accel:n tulpanjohtoja on tullut jokunen sarja värkättyä, sillä työkalulla ja ilman.
US-parts ja varmasti muutkin vauhtiputkat niitä myyvät, mielestäni hyvät johdot.
Tuossa jo olikin maininta Abiko-pihdeillä puristelusta, se on oikein hyvä tapa. Ainakaan mun käteen se "oikea" työkalu ei oikein istunut, ja sit se kun ei vaan osaa. :)
Accel:n tulpanjohtoja on tullut jokunen sarja värkättyä, sillä työkalulla ja ilman.
US-parts ja varmasti muutkin vauhtiputkat niitä myyvät, mielestäni hyvät johdot.
Tuossa jo olikin maininta Abiko-pihdeillä puristelusta, se on oikein hyvä tapa. Ainakaan mun käteen se "oikea" työkalu ei oikein istunut, ja sit se kun ei vaan osaa. :)
Kävin US partsin sivuilla ja ei ollut sivuilla ainakaan tavaraa, no ehkä paikan päällä paremminkin löytyy
Accel:n tulpanjohtoja on tullut jokunen sarja värkättyä, sillä työkalulla ja ilman.
US-parts ja varmasti muutkin vauhtiputkat niitä myyvät, mielestäni hyvät johdot.
Samoja johtoja on tullu värkkäiltyä, ei ollu edes hirveen kalliita. Näissähän on siis tulpan puoleinen pää valmiina, jakajan pää sitten pitää itte lyhentää ja askarrella. On muuten käsittämätöntä, miten voi unohtaa niin monta kertaa laittaa sen suojakumin ennen puristamista :D
Kokeile google hakua: accel tulpanjohdot
Samoja johtoja on tullu värkkäiltyä, ei ollu edes hirveen kalliita. Näissähän on siis tulpan puoleinen pää valmiina, jakajan pää sitten pitää itte lyhentää ja askarrella. On muuten käsittämätöntä, miten voi unohtaa niin monta kertaa laittaa sen suojakumin ennen puristamista :D
Sama unohdus tulee aina kun jatkojohtoa tekee,niin se kuori on siinä pöydällä, kun kaikki muu valmista
Rekisteröimätön
19.12.2010, 22:03
South West Trade; sta ostin, Hämeelinna ,Tampere, Vantaa 03-3615050
Nyt sitten hyvoä vinkkejä taas kerran kehiin eli mistä saa ostaa tulpanjohtoa metritavarana ja löytyykö niiden päiden tekoon työkalua
Montakos metriä sää tarttet? Mää voin sitä töistä hommata.
Montakos metriä sää tarttet? Mää voin sitä töistä hommata.
No en ole mitannut mutta Mersun V8 kone vm 87 ja onko sinulla vaikka päitäkin, siellä tulpan päässä on metalliset hatut ja virranjakajan päässä 90 asteen hatut ja jostain lukenut että kilon vastus kuuluisi olla ja onko se sitten siellä hatussa ja hintakin kinnostaa.Tiedustelen hieman mitä sinne menisi metrejä.
... tulpan päässä on metalliset hatut ja virranjakajan päässä 90 asteen hatut ja jostain lukenut että kilon vastus kuuluisi olla ja onko se sitten siellä hatussa ja hintakin kinnostaa...
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/view/1230/46
tossa sulle se jakajan hattu....
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/view/1232/46
kilonen vastus, jota merssu käyttää
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/view/1243/46
ja toinen versio siitä, mutta 2kilon vastuksella...
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/view/2551/45
Tossa sitte sitä kuparikaapelia
Noissa finjekctorin palikoissa ainakin hinnat kohdillaan :P
Accelin tee-se-itse johtosarja kustantaa kokonaisuudessaan ~30e, ja löytyy montaa eri mallia.
Motonetissä taitais olla valmiit silikonijohdot 4-9e/kpl?
Sit jos haluaa nuo peltiset häiriönpoistaja, niin Rockautosta näkyis saavan täydellisiä tulpanjohtosettejä (silikonijohdolla) esim 560sec: 54,69e + toimituskulut suomeen 33,90e. (yli 43e ostoksista tosin tulee alvi päälle)
No en ole mitannut mutta Mersun V8 kone vm 87 ja onko sinulla vaikka päitäkin, siellä tulpan päässä on metalliset hatut ja virranjakajan päässä 90 asteen hatut ja jostain lukenut että kilon vastus kuuluisi olla ja onko se sitten siellä hatussa ja hintakin kinnostaa.Tiedustelen hieman mitä sinne menisi metrejä.
Omaan V8 (92) mersuun hain tykötarpeet ihan Veholta. Tein johdot valmiiksi ja kävin vain puristamassa sitten nuo holkit päistä kiinni, sen langan juotin sinne päähän. Johto ei kummoisia maksanut.
Hommana ei kummoinen ollut ja kyllä se on niillä toiminut.
Accelin tee-se-itse johtosarja kustantaa kokonaisuudessaan ~30e, ja löytyy montaa eri mallia.
Motonetissä taitais olla valmiit silikonijohdot 4-9e/kpl?
Joo, ne ei paljoo maksa, mutta joka johdossa on sitten erillainen vastus ja erilainen kipinä...
Noissa johdoissa vastus on aina sama, mikä kärjellisessä koneessa on tärkeää!!!
Onks -87 mersussa vielä kärjellinen sytkä? Mitä hittoa?
Onks -87 mersussa vielä kärjellinen sytkä? Mitä hittoa?
"kasattavat" sytkäjohdot on AINA KÄRJELLISEN auton johtoina...
Onhan siellä se "sytytysmoduuli" ajovalon alapuolella, mutta kärkiohjattuna!
onhan nuo Finjectorin johdon mukavan hintaiset. Mitenkäs tuo sitten, eetä aina koottovat johdot ovat kärjellisiin, miksi . kiitos muuten tähän astisista hyvistä vinkeistä.
onhan nuo Finjectorin johdon mukavan hintaiset. Mitenkäs tuo sitten, eetä aina koottovat johdot ovat kärjellisiin, miksi . kiitos muuten tähän astisista hyvistä vinkeistä.
Kärjettömässä paukkua sen verran paljon, jotta alkaa liittimet sulamaan ja vastukset paukkumaan johdoissa..:D:D:D
Normi kärjellisen puolan vastus 3-4ohm paikkeilla ja kipinä 10-15kV. Kärjettömässä 1 - 2ohm ja kipinä yli 20kV, sen takia johtimen vastuksella ei ole niin suurta merkitystä kärjettömässä!
Ja noi Finjector:n kamat on tarkoitettu kestämään (parasta laatua), suurin osa asiakkaista on just "viriviri tööt tööt" veitikoita ja rakentelevat sytkäjärjestelmiä yli 60kV jännitteillä...
JeSS:lle --> jos on harrasteauto ja olet pitämässä sitä pidempäänkin, niin EHDOTTOMASTI LAADUKASTA tavaraa, koska MB on juuri sytkästään herkkä ja sen osien saaminen on erittäin hankalaa. Varsinkin se sytkän "ohjainboxi" on tuotanto lopetettu ja tiedän muutaman tapauksen, jotta SL/SLC on mennyt sen takia purkuun, kun osia ei ole enään saatu edes purettuna/korjattuna!!!!
Kärjettömässä paukkua sen verran paljon, jotta alkaa liittimet sulamaan ja vastukset paukkumaan johdoissa..:D:D:D
Normi kärjellisen puolan vastus 3-4ohm paikkeilla ja kipinä 10-15kV. Kärjettömässä 1 - 2ohm ja kipinä yli 20kV, sen takia johtimen vastuksella ei ole niin suurta merkitystä kärjettömässä!
Ja noi Finjector:n kamat on tarkoitettu kestämään (parasta laatua), suurin osa asiakkaista on just "viriviri tööt tööt" veitikoita ja rakentelevat sytkäjärjestelmiä yli 60kV jännitteillä...
JeSS:lle --> jos on harrasteauto ja olet pitämässä sitä pidempäänkin, niin EHDOTTOMASTI LAADUKASTA tavaraa, koska MB on juuri sytkästään herkkä ja sen osien saaminen on erittäin hankalaa. Varsinkin se sytkän "ohjainboxi" on tuotanto lopetettu ja tiedän muutaman tapauksen, jotta SL/SLC on mennyt sen takia purkuun, kun osia ei ole enään saatu edes purettuna/korjattuna!!!!
Sen verran uusi juttu minulle, että piti oikein varmistella, että kärjetönhän tämä minun on ja jostai lukenut, että tuo vastus olisi hyvä olla 1 mutta onko se sitten muute ohmi vai k ohmi , olisin sanonut että kohmi , no kun en tiedä ja siksi kysynkin että miksi ja mikä tuo 60kV jännite sitten on .
Sen verran uusi juttu minulle, että piti oikein varmistella, että kärjetönhän tämä minun on ja jostai lukenut, että tuo vastus olisi hyvä olla 1 mutta onko se sitten muute ohmi vai k ohmi , olisin sanonut että kohmi , no kun en tiedä ja siksi kysynkin että miksi ja mikä tuo 60kV jännite sitten on .
Kun vastus on ohmi, virta on ampeeri
1000 ohmia = kilo ohmi, virtana on siloin milliampeeri
Sytytysjohtimissa aina siis kilo ohmi, eli tuo kohmi...;), muuten alkaa puolat muuttumaan muuntajiksi!!!:D:D:D
60.000V = 60kV...
Kipinäväli ilmassa 1bar paineessa 1000V / 1cm, tuosta helppoa laskea puristussuhteen mukaisesti paljonko tarvitaan kipunassa jännitettä. Se kun selkiää, niin sitten voi laskea energian ja kipinän purkautumisajan, jonka jälkeen selviää kondensaattorin koko...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Se on fysiikkaa sano ryssä kun koiran avaruuteen ampu ja mietti miten sen sieltä alas sais...
Ja kun "järjetön" sytkä, niin tilaa sieltä Finjector:sta johdinsarja (ilmoitat mikä auto / moottori), niin tilaa sulle BOSCH:n johdinsarjan, joka on sitte ainakin alkuperäinen silikooni piuhasarja
Kun vastus on ohmi, virta on ampeeri
1000 ohmia = kilo ohmi, virtana on siloin milliampeeri
Sytytysjohtimissa aina siis kilo ohmi, eli tuo kohmi...;), muuten alkaa puolat muuttumaan muuntajiksi!!!:D:D:D
60.000V = 60kV...
Kipinäväli ilmassa 1bar paineessa 1000V / 1cm, tuosta helppoa laskea puristussuhteen mukaisesti paljonko tarvitaan kipunassa jännitettä. Se kun selkiää, niin sitten voi laskea energian ja kipinän purkautumisajan, jonka jälkeen selviää kondensaattorin koko...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Se on fysiikkaa sano ryssä kun koiran avaruuteen ampu ja mietti miten sen sieltä alas sais...
Ja kun "järjetön" sytkä, niin tilaa sieltä Finjector:sta johdinsarja (ilmoitat mikä auto / moottori), niin tilaa sulle BOSCH:n johdinsarjan, joka on sitte ainakin alkuperäinen silikooni piuhasarja
Jep, jep, kyllä tämä tästä, täytyy nyt sitten katsoa mikä on se juttu oikeesti, luultavasti Bosch mutta vielä noista tekeleistä ja minun tilanteessa, niin tärkeää siis on tuo johdon ohmi joka siis jossain 1 tienoilla ja päät sitten kohmi, no kun en oikein ymmärrä täysin, niin miksi ei sitten päihin sovi 2kohmi kun niitäkin kait on ja mitä se sitten saisi hallaa aikaiseksi :-)
tärkeää siis on tuo johdon ohmi joka siis jossain 1 tienoilla ja päät sitten kohmi, no kun en oikein ymmärrä täysin, niin miksi ei sitten päihin sovi 2kohmi kun niitäkin kait on ja mitä se sitten saisi hallaa aikaiseksi :-)
Johdin on lähes vastuksetonta piuhaa, mutta ne päät tekee sitten asiaa:
1kohm = 1mA virtaa pois tulpalta
2kohm = 0,5mA virtaa pois tulpalta
Eli jakajan kanteen laitat 1kohm pään ja tulpalle mielummin 2kohm hatun, niin johan alkaa liekki lepattaa männän päällä!!!:):)
Johdin on lähes vastuksetonta piuhaa, mutta ne päät tekee sitten asiaa:
1kohm = 1mA virtaa pois tulpalta
2kohm = 0,5mA virtaa pois tulpalta
Eli jakajan kanteen laitat 1kohm pään ja tulpalle mielummin 2kohm hatun, niin johan alkaa liekki lepattaa männän päällä!!!:):)
Jep, kiitos ,eiköhän tämä tästä valkene