PDA

View Full Version : Mulla on liikaa aikaa...


Uazmies
16.12.2010, 00:08
Kun joutaa miettimään tyhmiä.

Selittäkää viisaat tyhmälle miten tollanen (keski-) tasauspyörästö toimii mikä ei jaa voimaa tasan?

Eli esim vanhan cossusierran 63/37% tms...

Olis helppo ymmärtää (vaikkakin paha toteuttaa) pyörimisnopeuseron aikaan saaminen mut miten etu- tai takapainotteinen neliveto toimii ja on vielä lukittavissa 50/50%? Eli kummonen kampe sellainen tasauspyörästö on?

-Jarkko-
16.12.2010, 00:38
Eipä ole tullut tarkemmin perehdyttyä, mutta kai jotenkin noin:
http://www.autowiki.fi/index.php/Viskokytkin
http://www.autowiki.fi/index.php/Haldex
http://fi.wikipedia.org/wiki/Neliveto

Rytari
16.12.2010, 00:56
maKTpFXjro4

A-P
16.12.2010, 06:39
Tulihan sitä jo noissa linkeissäkin, mutta planeettapyörästöllä tuollaisen epäsuhtaisen momentinjakauman saa aikaiseksi ainakin. Momentti tuodaan planeettapyörille, aurinkopyörän jakeena on sitten akseli eteen, ja ulkokehän jatkeena akseli taakse. Planeettapyörästön hammaspyörien keskinäisillä suhteilla sitten määritellään momentin jakosuhde etu- ja takapään kesken. Tasauspyörästön lukitus sitten tasaa tämän jaon luonnollisesti.

RIPAX
16.12.2010, 23:32
Toyota taitaaolla torsen keskitasaus ja sille täyslukko. Sithä on nää viisaat(perseestä)nelivedot mis on kitkalukko jonka esijännitystä ohjataan servolla,ja mikäs se oli se Haldex ku en muista...

mhk
17.12.2010, 17:04
Haldeksissa levyjä kiritään hydraulisesti. Akseleitten nopeusero liikuttaa mäntää joka tekee paineen levyille.
tommonen kuvatus löyty:

http://www.haldex.com/en-GB/Europe/Applications-Products/Product-categories/AWD/Design-Info/

http://www.teparolin.ca/haldex.jpg

Heegi
17.12.2010, 18:04
4x4 sierroissa on 64/36 vetosuhde...