View Full Version : Kilpailukalenteri - Off-Road Suunnistus Cup 2011
Nyt on sitten taas se aika vuodesta kun Off-Road Suunnistus Cupin uusi kalenteri julkaistaan. Toivottavasti kilpailijat ja kilpailunjärjestäjät onnistuvat saamaan tulevasta kaudesta aikaiseksi parhaan koskaan ajetun kauden!
Kilpailukalenteri 2011
----------------------
Kisan nimi, järjestäjä, paikkakunta, ajankohta, kilpailun johtaja:
- Offivarusteen lakeuden kutsu, Pohojanmaan Offroad ry, Kuortane, la-su 19.-20.3, Petri Möykkymäki
- Paratiisi Offi, Jokilaakson Maastoautoilijat ry, Oulainen, la-su 14.-15.5, Pekka Alatalo
- TML Trophy, Offroadtarvike, Juuka, la-su 2.-3.7, Timo Lipponen
- Tura Offi, Euran moottorikerho ry, Eura, la-su 27-28.8, Esa Vähä-Vahe (Huom päivämäärämuutos)
- Himalaja 24h 2011, Etelä-Savon Maastoautoilijat ry, Ristiina, pe-la 21-22.10, Jarkko Kortelainen (Huom päivämäärämuutos)
5 kilpailua, tuloksiin lasketaan 4 parasta.
Tulee näköjään ihan kivasti matkapäiviä, jäiki viime vuonna aika vähäseks:D
Mitenkäs säännöt, ei ilmeisesti mitään suurempia muutoksia tulossa?
Säännöt kiinnostais toki. Kiva että sai kisakalenterin jo tässä vaiheessa. :)
Mukavaa että on vähän uuttakin verta ympyröissä, vaihtelu virkistää aina. Eipä sillä, vanhatkin parrat hoitaa hommansa hienosti!
30.06-03.07.2011 Suvesõit Eesti Arto Künnapas E4x4KV
01-03.07.2011 TML Trophy Soome
Nyt on kylla huonosti :mad: kaks kilpailua yhtella viikonlopulla.Ehtotus, TML Trophy seuravalla viikonvaihtella 08-10.07.2011. Arton kanssa sai vähän puhuttu siitä onkelmasta ja hän sanoi että ne saa mitään tehtä ,kun siellä maankunnassa on tulossa seuraaavalla viikonvaihtella jonkulaiset muut mootoriurheilun kisat.
Aurinkoa sinnepäin, toivotta Team Mudarakett
Moi,
sääntöihin on tulossa muutoksia, tässä erot 2010 -> 2011:
- Otsikkoon vaihdettu vuosiluku 2010 -> 2011
- Teksti "Rastipistettä (puu tms.) ei saa käyttää vinssaukseen"
siirretty kappaleesta 4 kappaleeseen 6
- kappaleeseen 4.1 Turvakaaret lisätty: "Mikäli turvakaaret on
kiinnitetty runkoon, tulee kiinnityskohtien olla vahvuudeltaan
vastaavat kuin koriin kiinnitetyissä turvakaarissa."
- kappaleeseen 4.3 Turvallisuus lisätty: "Ohjaamotiloihin sijoitetun
öljysäiliön tai polttoainetankin rakenteen tulee olla sellainen,
ettei säiliö tai tankki voi vuotaa ohjaamotiloihin missään tilanteessa,
ja huohotus tulee olla ohjaamotilojen ulkopuolelle."
- kappaleeseen 4.3 Turvallisuus lisätty: "Auton korin tai turvakehikon
ulkopuolella matkustaminen on kielletty."
- kappaleeseen 6 Rastit lisätty: "Rastimerkin ja sen kiinnityspisteen
kaikenlainen vahingoittaminen, yliajaminen, siirtäminen, irrottaminen,
piilottaminen tms. kilpailijan oman edun takia tai haitantekomielessä
muille on kiellettyä ja siitä seuraa hylkäys kilpailussa."
- kappaleeseen 6 Rastit lisätty: "Vastaava rangaistus voidaan toimeenpanna
myös kilpailun jälkeen. Rangaistus voi olla myös osallistumiskielto
yhteen tai useampaan tulevaan kilpailuun."
- kappaleeseen 6 Rastit lisätty: "Jos rastimerkki on kadoksissa, irti tai
selvästi näyttää sille että se on siirtynyt, niin asiasta pitää
välittömästi ilmoittaa kilpailutoimistoon."
- Versionumero (sivun yläreunassa) päivitetty 15.12.2009 -> 13.12.2010
- Yläreunan teksteistä poistettu viiva Suunnistus-CUP -> "Suunnistus CUP"
- Alareunaan lisätty logo (tämä pitää vielä vaihtaa kun saadaan oikea)
- Sisällysluettelon sivunumerointi päivitetty
Eli ei mitään isompaa. Muutokset on kilpailunjohtakilla katselmoitavina, oletan
että nämä menee aikalailla tällaisinaan.
-Paavo
Lisäksi puhuttiin sellaista, että jos isommasti kalustoon vaikuttaviin sääntöihin on tulossa muutoksia, niin niille olisi siirtymäaika.
Siirtymäaika vois olla siten, että vuonna esim. 2010 kerrotaan että 2012 tulee voimaan sääntö ZYX. 2010 ajetaan loppuun 2010 säännöillä, ja 2011 on ainakin pari vaihtoehtoa:
- 2011 kelpaa sekä vanhojen (2010) että uusien (2012) sääntöjen mukaiset autot/systeemit/tms.
- 2011 ajetaan muuttuvan säännön osalta vielä 2010 säännöillä, mutta 2012 sitten 2012 säännöt
Rengaskokoihin tms. luokkavaatimuksiin ei ole kuitenkaan tiedossa mitään muutospaineita tai -tarpeita.
-Paavo
painepesuri
18.12.2010, 09:32
Tuli tälläinen mieleen että jos kilpailukalenteri on julkaistu, niin sitten mietitään muutoksia sääntöihin?? Eikös säännöt pitäisi olla selvät ennen kilpailukalenterin julkaisua.
Muutoksia toki tulee tehdä ja modata niitä. Sitten toinen juttu että mitä vanhoilla säännöillä tekee jos niihin tulee vain muutoksia seuraavasti 2009-seuraavat2010 vuodelle-seuraavasti 2011. olisi helpompi tulkita kun ne olisivat täydelliset per vuosi ennen kautta, että se ei olisi vain erillinen muutos kohta jossain palstalla.
Ja kauden aikana sääntöihin tehtävät muutokset sitten erikseen.
Lajia ajatellen tämä sääntöjen muokkaus tällä tavalla on sekoittava. kun löytyy cupin sivuilta 2009 säännöt, 2010 muutokset jne jne
pointti on että yhdet säännöt kirjoitettu cupin sivuille joilla mennään kausi. muutokset toki mahdollisia kauden aikana.
terveisin
Timppa- jeep keltainen-
- kappaleeseen 4.3 Turvallisuus lisätty: "Ohjaamotiloihin sijoitetun
öljysäiliön tai polttoainetankin rakenteen tulee olla sellainen,
ettei säiliö tai tankki voi vuotaa ohjaamotiloihin missään tilanteessa,
ja huohotus tulee olla ohjaamotilojen ulkopuolelle."
Eli tankin pitää olla erillisessä kotelossa, joka ei ole yhteydessä korin sisälle? Riippumatta tankin rakenteesta? (Alkuperäinen, turvatankki, omavalmiste.)
- kappaleeseen 4.3 Turvallisuus lisätty: "Auton korin tai turvakehikon
ulkopuolella matkustaminen on kielletty."
-Paavo
Päteekö tämä aina? Esim siirtymä rastilta toiselle metsätietä, saako apukuski seisoskella takapuskurin päällä? Tai saako appari iskuskella konepellillä kun ajetaan vedessä kohti rastia?
Ihan hyviä muutoksia, tuli vaan pari tarkennusta mieleen..
Tuli tälläinen mieleen että jos kilpailukalenteri on julkaistu, niin sitten mietitään muutoksia sääntöihin?? Eikös säännöt pitäisi olla selvät ennen kilpailukalenterin julkaisua.
Muutoksia toki tulee tehdä ja modata niitä. Sitten toinen juttu että mitä vanhoilla säännöillä tekee jos niihin tulee vain muutoksia seuraavasti 2009-seuraavat2010 vuodelle-seuraavasti 2011. olisi helpompi tulkita kun ne olisivat täydelliset per vuosi ennen kautta, että se ei olisi vain erillinen muutos kohta jossain palstalla.
Ja kauden aikana sääntöihin tehtävät muutokset sitten erikseen.
Lajia ajatellen tämä sääntöjen muokkaus tällä tavalla on sekoittava. kun löytyy cupin sivuilta 2009 säännöt, 2010 muutokset jne jne
pointti on että yhdet säännöt kirjoitettu cupin sivuille joilla mennään kausi. muutokset toki mahdollisia kauden aikana.
terveisin
Timppa- jeep keltainen-
Mun mielestä on hyvä että kerrotaan heti jotain kun tiedetään. Kilpailukalenteri julkaistiin peräti 3 päivää ennen sääntömuutoksia?
Sivuillahan on vuoden 2010 säännöt ja niiden alla lyhyesti kerrottuna erot 2009 sääntöihin. Kohta uusien sääntöjen tullessa viralliseksi, sivuilla tulee varmaankin olemaan 2011 säännöt ja lyhyesti erot 2010 sääntöihin? Eikös tämä ole aika selkeää?
Painepesuri: on noita sääntöjä ehkä mietitty "hieman" aiemminkin, mutta tyypillisesti säännöt ja kilpailukalenteri on julkaistu joissain
vaiheessa loppuvuodesta, eikä järjestyksellä ole ollut kovin suurta merkitystä, tai ei ole ainakaan hoksattu pitää lopullisten sääntöjen julkaisua ennen kipialukalenterin julkaisua kovinkaan tärkeänä.
Tietysti uudet säännöt on "kokonaisenakin" olemassa, ja kilpailun johtajilla katselmoitavina. Jokaiselle vuodelleon kuitenkin julkaistu nuo muutokset erikseen, että säännöt tuntevat näkevät helposti mikä muuttuu tulevalle kaudelle. Eiköhän ne säännöt saada julkaistua pikapuoliin.
Baxxter:
- jos sääntöihin olisi haluttu kotelointivaatimus se olisi sinne selvästi kirjattu.
- "Esim siirtymä rastilta toiselle metsätietä, saako apukuski seisoskella takapuskurin päällä?" Ei saa.
- "Tai saako appari iskuskella konepellillä kun ajetaan vedessä kohti rastia?" Saa.
Just tuon takia sanamuoto on "matkustaa", että rastilla voi appari olla tarvittaessa auton päällä.
-Paavo
- jos sääntöihin olisi haluttu kotelointivaatimus se olisi sinne selvästi kirjattu.
Mitä muuta kyseisessä pykälässä sitten tarkoitetaan, kuin että "huohotus tulee olla ohjaamotilojen ulkopuolelle"?
Mitä muuta kyseisessä pykälässä sitten tarkoitetaan, kuin että "huohotus tulee olla ohjaamotilojen ulkopuolelle"?
Varmaan että et laita sitä mätää Suzukin tankkia täkkipulteilla penkinselkänojaan kiinni:D
Ei ollu muutakaan järkevää tekemistä niin laskeskelin että jos käydään kaikki kisat niin kilometrejä kertyy n.3600. Jotta saadaan 4 kilpuria+ 12-15 äijää joka kisapaikalle niin on saattanu mennä joku litra naftaa:eek:
- kappaleeseen 4.3 Turvallisuus lisätty: "Ohjaamotiloihin sijoitetun
öljysäiliön tai polttoainetankin rakenteen tulee olla sellainen,
ettei säiliö tai tankki voi vuotaa ohjaamotiloihin missään tilanteessa,
ja huohotus tulee olla ohjaamotilojen ulkopuolelle."
-Paavo
Jos nyt ostetaan kaupasta kisatankki ja laitetaan siihen omavalmiste täyttöputki pulteilla kiinni ja johdetaan tämä täyttöputki auton ulkopuolelle. Sitten otetaan ja pyöräytetään tämä auto katon kautta ympäri jonkun kiven nokassa ja tämä täyttöputki sattuu pikkasen painumaan sisälle päin. Tuo painuminenhan kätevästi aiheuttaa vuodon pulttiliitokseen tai vaikka murtuman hitsaussaumaan. Tuossa tilanteessa ainoa keino estää polttoaineen vuotaminen ohjaamotiloihin, on tankin kotelointi tai tankin sijoittaminen ohjaamon ulkopuolelle.
Olenko väärässä? vai onko jollakulla muulla jonkinlainen muunlainen lukutaito tuohon asiaan?:eek:
No onks siihen pakko laittaa omavalmiste täyttöputkea? Eikö voi vain koteloida esim. alumiinilevyllä sitä turvatankkia ja pistää siihen toinen iso korkki, silloinhan ne bensat on kahden korkin takana, huohotin tietysti vedettävä ulos.
Ja kelpaa tieliikennekatsastukseenkin?
Jos nyt ostetaan kaupasta kisatankki ja laitetaan siihen omavalmiste täyttöputki pulteilla kiinni ja johdetaan tämä täyttöputki auton ulkopuolelle. Sitten otetaan ja pyöräytetään tämä auto katon kautta ympäri jonkun kiven nokassa ja tämä täyttöputki sattuu pikkasen painumaan sisälle päin. Tuo painuminenhan kätevästi aiheuttaa vuodon pulttiliitokseen tai vaikka murtuman hitsaussaumaan. Tuossa tilanteessa ainoa keino estää polttoaineen vuotaminen ohjaamotiloihin, on tankin kotelointi tai tankin sijoittaminen ohjaamon ulkopuolelle.
Olenko väärässä? vai onko jollakulla muulla jonkinlainen muunlainen lukutaito tuohon asiaan?:eek:
Eikö se tuo täyttöputki ja huohotin oo vähä eri asia. Eihän kukaan oo kieltäny tankin täyttöä auton sisältä, vain huohotin pitää olla auton ulkopuolella...Tä? Korjatkoon viisaammat ;)
Eikö se tuo täyttöputki ja huohotin oo vähä eri asia. Eihän kukaan oo kieltäny tankin täyttöä auton sisältä, vain huohotin pitää olla auton ulkopuolella...Tä? Korjatkoon viisaammat ;)
Kyllä ralliautoissakin se turvatankin tankkaaminen tapahtuu siitä päällä olevasta täyttöaukosta, sama venetankissa jne.
Tankata saa sisältä, mutta huohotukset ulos.
Ei haluttu pykälästä niin tiukkaa kun aluksi mietittiin, että vaaditaan turvatankki auton ohjaamotiloissa. Päädyimme ratkaisuun, että hyvin tehty omavalmisteinenkin kelpaa.
Perusteluksi tuolle sisätankkaamisen sallimiselle oli se, että jos siiinä tankkausvaiheessa roiskuu, niin jokainen varmaan hoksaa bensat tai diiselit pyyhkiä pois jo hajuhaittojenkin vuoksi.
Ja sanat "ei missään tilanteessa" tarkoittaa ns. normaaleita olosuhteita. Onnettomuus tilanteet ovat sitten ihan erikseen koska kaikkeen ei vaan voi varautua... kaikki särkyy jossain vaiheessa...
Rekisteröimätön
20.12.2010, 22:34
Tankata saa sisältä, mutta huohotukset ulos.
Ei haluttu pykälästä niin tiukkaa kun aluksi mietittiin, että vaaditaan turvatankki auton ohjaamotiloissa. Päädyimme ratkaisuun, että hyvin tehty omavalmisteinenkin kelpaa.
Perusteluksi tuolle sisätankkaamisen sallimiselle oli se, että jos siiinä tankkausvaiheessa roiskuu, niin jokainen varmaan hoksaa bensat tai diiselit pyyhkiä pois jo hajuhaittojenkin vuoksi.
Ja sanat "ei missään tilanteessa" tarkoittaa ns. normaaleita olosuhteita. Onnettomuus tilanteet ovat sitten ihan erikseen koska kaikkeen ei vaan voi varautua... kaikki särkyy jossain vaiheessa...
Onpahan erikoinen tulkinta jos tarkoittaa että vain normitilanteissa tulee pitää nesteet sisällään. Silloinhan vois bensat pitää vaikka avoämpärissä !!!! Kyllähän tuon sanamuodon pitää tarkoittaa, että juurikin onnettomuustilanteissa sitä bensaa/naftaa ei saa valua kabiiniin eli jos tai kun laitteet on selällään parin pyrähdyksen seurauksena niin kyllä sen tankin, olipa ostettu tai itse tehty, tulee pitää kamat sisällä ja huohotuksenkin oltava sellainen ettei vaurioidu. Jos polttonesteet valuu kilpailijoiden niskaan ja sitten sopivasti vielä kipinä tekee siitä palopommin niin vitsit on vähissä. Lähes yhtä paha tilanne on jos kuumat öljyt valahtaa kuskien iholle kaadossa. Eli järki mukaan noihin määräyksiin ettei harrastamisen ilo muutu ikäväksi kärsimykseksi.
Oliskohan Oska tarkoittanut että kaato on suunnistuksessa normitilanne ja todellinen onnettomuus se että terävä kivi yms rikkoo sen tankin kaadossa.
Tai joteskin näin minä sen tulkitsin.
Onpahan erikoinen tulkinta jos tarkoittaa että vain normitilanteissa tulee pitää nesteet sisällään. Silloinhan vois bensat pitää vaikka avoämpärissä !!!! Kyllähän tuon sanamuodon pitää tarkoittaa, että juurikin onnettomuustilanteissa sitä bensaa/naftaa ei saa valua kabiiniin eli jos tai kun laitteet on selällään parin pyrähdyksen seurauksena niin kyllä sen tankin, olipa ostettu tai itse tehty, tulee pitää kamat sisällä ja huohotuksenkin oltava sellainen ettei vaurioidu. Jos polttonesteet valuu kilpailijoiden niskaan ja sitten sopivasti vielä kipinä tekee siitä palopommin niin vitsit on vähissä. Lähes yhtä paha tilanne on jos kuumat öljyt valahtaa kuskien iholle kaadossa. Eli järki mukaan noihin määräyksiin ettei harrastamisen ilo muutu ikäväksi kärsimykseksi.
Tässä yhteydessa onnettomuudella tarkoitin nimen omaan jotain meteoriitin iskua tai telamiina...
Bluevan tulkitsi kirjoituksen oikein.
Rekisteröimätön
20.12.2010, 23:31
Oliskohan Oska tarkoittanut että kaato on suunnistuksessa normitilanne ja todellinen onnettomuus se että terävä kivi yms rikkoo sen tankin kaadossa.
Tai joteskin näin minä sen tulkitsin.
Niinhän tuo varmaankin on, mutta jos terävä kivi tms pääsee rikkomaan tankin niin tankki on totaalisesti väärin sijoitettu (jos siis matkustamotiloissa) ja lisäksi heikosti suojattu.
Jos taas matkustamon ulkopuolella niin sen vielä voisi ymmärtääkin että pääsee rikkoontumaan, mutta että sisätiloissa, ei hyvä!!
Kyllä sen tankin pitää kaadot kestää kaikissa tilanteissa, oli kiviä tai niitä meteoriitteja jotka Oska mainitsi.
Ja jottei pelkästään arvostelua niin on hyvä että on säännöt mitä noudattaa. Toivottavasti myös valvotaan.
"polttoainetankin rakenteen tulee olla sellainen, ettei säiliö tai tankki voi vuotaa ohjaamotiloihin missään tilanteessa"
Olisko jotain realistista (kisoissa tavattua?) esimerkkiä siitä mikä ei kelpaa? Näitä olis helpompi tulkita ja korjata etukäteen, kuin vasta sitten ensimmäisessä kisakatsastuksessa. Vaikka tämä onkin näin selkeästi kirjattu, niin ei vaan mene mulla kunnolla jakeluun. En halua mitenkään kyseenalaistaa sääntöjä (taas?), haluaisin vain ymmärtää mitä säännöt tarkoittaa.
huohottimet ulos tankkaus auton ulkopuolelta jos on turvatankki ja normi tankki mikä pohjan alla niin ei pitäis olla mitään ongelmaa ton suhteen.
Lisäksi puhuttiin sellaista, että jos isommasti kalustoon vaikuttaviin sääntöihin on tulossa muutoksia, niin niille olisi siirtymäaika.
Siirtymäaika vois olla siten, että vuonna esim. 2010 kerrotaan että 2012 tulee voimaan sääntö ZYX. 2010 ajetaan loppuun 2010 säännöillä, ja 2011 on ainakin pari vaihtoehtoa:
- 2011 kelpaa sekä vanhojen (2010) että uusien (2012) sääntöjen mukaiset autot/systeemit/tms.
- 2011 ajetaan muuttuvan säännön osalta vielä 2010 säännöillä, mutta 2012 sitten 2012 säännöt
Rengaskokoihin tms. luokkavaatimuksiin ei ole kuitenkaan tiedossa mitään muutospaineita tai -tarpeita.
-Paavo
Vihjaa nyt edes vähän mihin kohtiin on tulossa muutoksia, niin osataan tehdä uuteen autoon, joka on rakenteilla nyt, oikeanlaiset ratkaisut.
Vihjaa nyt edes vähän mihin kohtiin on tulossa muutoksia, niin osataan tehdä uuteen autoon, joka on rakenteilla nyt, oikeanlaiset ratkaisut.
Lisäksi puhuttiin sellaista, että jos isommasti kalustoon vaikuttaviin sääntöihin on tulossa muutoksia, niin niille olisi siirtymäaika.
Siirtymäaika vois olla siten, että vuonna esim. 2010 kerrotaan että 2012 tulee voimaan sääntö ZYX. 2010 ajetaan loppuun 2010 säännöillä, ja 2011 on ainakin pari vaihtoehtoa:
- 2011 kelpaa sekä vanhojen (2010) että uusien (2012) sääntöjen mukaiset autot/systeemit/tms.
- 2011 ajetaan muuttuvan säännön osalta vielä 2010 säännöillä, mutta 2012 sitten 2012 säännöt
Rengaskokoihin tms. luokkavaatimuksiin ei ole kuitenkaan tiedossa mitään muutospaineita tai -tarpeita.
-Paavo
//
Pannaampa kyssäri nyt vaikka tänne..
Avollahan saa ajaa ilman kaaria kunhan ei mene vaarallisille rasteille?: kohta 4,1 "Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea"
Sitten on tämä kohta 4,3: "Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella." No entäs nyt se avo jossa nyt on vaikka se 6-pistekehikko mutta ei yllä takapenkkiläisten yli? Voiko ajaa isommallakin porukalla, kunhan ei mene sinne vaaralliselle rastille? Vai tarkottaako tämä nyt vaan sitä ettei panna jakkaraa auton ulkopuolelle? :-)
Pannaampa kyssäri nyt vaikka tänne..
Avollahan saa ajaa ilman kaaria kunhan ei mene vaarallisille rasteille?: kohta 4,1 "Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea"
Sitten on tämä kohta 4,3: "Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella." No entäs nyt se avo jossa nyt on vaikka se 6-pistekehikko mutta ei yllä takapenkkiläisten yli? Voiko ajaa isommallakin porukalla, kunhan ei mene sinne vaaralliselle rastille? Vai tarkottaako tämä nyt vaan sitä ettei panna jakkaraa auton ulkopuolelle? :-)
Eli jos halutaan hakea vaarallisia rasteja kaikkien autossa olijoiden tulee olla kaarirakenteen sisäpuolella (kaaret, takatuet). Jos haluaa tuolaisella, jossa osittain ollaan ulkopuolella kaarista, ajaa suuremmalla porukalla, niin sitten täytyy jättää ne vaaralliset rastit käymättä.
jep.. näin on hyvä.. tosin urheita pitäis kyytiläistenkin olla jos aikovat istuskella uazin peräkontissa kun vinssivaijerin perässä kiivetään kallioseinää..
Eli jos halutaan hakea vaarallisia rasteja kaikkien autossa olijoiden tulee olla kaarirakenteen sisäpuolella (kaaret, takatuet). Jos haluaa tuolaisella, jossa osittain ollaan ulkopuolella kaarista, ajaa suuremmalla porukalla, niin sitten täytyy jättää ne vaaralliset rastit käymättä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66809 tuolla on keskusteltu muunmuassa tuosta "kaikki matkustajat korin ja/tai kaarien sisäpuolelle" -säännöstä sen tullessa voimaan, ja mä ainakin olen ymmärtänyt että kilpailuun ei saa osallistua jos yksikin ukko istuu korin ulkopuolella?
Onhan se aika ikävä paikka jos penkki on pultattu apparin oveen ulkopuolelle :D Silloinhan istuu korin ulkopuolella tai seisoskelee takapuskurin päällä metsässä ajellessa silloinkin korin ulkopuolella matkustaa.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66809 tuolla on keskusteltu muunmuassa tuosta "kaikki matkustajat korin ja/tai kaarien sisäpuolelle" -säännöstä sen tullessa voimaan, ja mä ainakin olen ymmärtänyt että kilpailuun ei saa osallistua jos yksikin ukko istuu korin ulkopuolella?
Kieltämättä nyt kun nostit asian esiin, niin tuota sääntöä pitäisi tulkita sääntöjen mukaan siten kun sanoit, koska tuo "Kaikkien istumapaikkojen...." on yleisissä turvallisuus säännöissä, eikä turvakaarisääntöjen alla. Täytyy ottaa pieni cup-palaveri tästä aiheesta ja muistella miten tämä on oikein alunperin tarkoitettu ymmärrettäväksi.
joko tähän löyty linjaus?
Moi,
sääntöjen mukaan selvä homma; eli "Kaikkien kilpailijoiden istumapaikkojen tulee sijaita kokonaan auton kiinteän korirakenteen ja/tai turvakaarten sisäpuolella.".
Jos kehikko ei kata takapenkkiläisiä avoautossa, niin ei saa sellasia sitten kisoissa olla. Tuo ylläoleva sääntökohta on mukana myös siirtymien takia.
Voiko kehikkoa laajentaa, jos pitää saada ne takapenkkiläiset mukaan?
-Paavo
joo,o.. tämä selvä.. Nikkaroidaan jos jaksetaan tai ajellaan vaan saaffaria.. Ehkä tuossa alussa olevaa lausetta kannattaa seuraavassa sääntöjensorvauksessa muuttaa turhan hämmennyksen välttämiseksi:
"Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea"
Esim vaikka näin "voivat osallistua sellaisetkin UMPIkoriset autot jotka eivät täytä..........."
offroadjouni
20.06.2011, 20:28
Esim vaikka näin "voivat osallistua sellaisetkin UMPIkoriset autot jotka eivät täytä..........."Juuei tuollaisia muutoksia... Wranglerit eivät saisi siinä tapauksessa osallistua vakiokaarilla ollenkaan suunnistukseen.
Juuei tuollaisia muutoksia... Wranglerit eivät saisi siinä tapauksessa osallistua vakiokaarilla ollenkaan suunnistukseen.
Saakos ne tällä hetkellä muutenkaan, ellei ole lasikuituinen "kova katto" päällä? Sehän viime vuonna todettiin, ettei Wranglerin kaaret täytä vaatimuksia? Vai tulkitaanko tuo nyt niin, että wrangleri orkkiskaarilla on "puoliumpiauto"
Saakos ne tällä hetkellä muutenkaan, ellei ole lasikuituinen "kova katto" päällä? Sehän viime vuonna todettiin, ettei Wranglerin kaaret täytä vaatimuksia? Ei vissiin saa bertallakaan jos on vaan rättikatto? tai vakio cabriolet uaz vakiokatolla? Vai riittääkö tuossa nyt sitten takapenkkiläisiä varten, jos huonekaluputkestä hitsaa jonkinlaisen kopan päälle? Missä se raja nyt sitten menee?
No käsittääkseni raja menee edelleen siinä että koko porukka istuu suojaavien korirakenteiden sisäpuolella. Jos haluaa hakea vaarallisia rasteja niin sitten mennään noiden kaarisääntöjen minimivaatimusten puolelle.
Mikä tässä on taas niin saatanan vaikeeta että vuorotellen tarttee jonkun olla kapinoimassa sääntöjen tulkintoja vastaan?
T: Jussi
Mikä tässä on taas niin saatanan vaikeeta että vuorotellen tarttee jonkun olla kapinoimassa sääntöjen tulkintoja vastaan?
T: Jussi
Just se että saa nurista, jotta miksi näin...
Ei paljoo kuulu EHDOTUKSIA siitä MITEN PITÄÄ OLLA!!!
Tässä sääntönikkareille ehdotus:
- autoon kaksi pääkaarta jotka yhdistetään joko katon X:llä ta vaihtoehtoisesti V:llä joka on peilikuvana
(eli I>I<I tai I<I>I )ja sitten väliin "oviputket". Ja tietenkin diagonaali sitte takimaiseen kaareen...
Etummaiseen kaareen poikkittaistuki tai pystytuki ja taakse sitten se ristikko
Mites jos tankissa olis "roll over" venttiili, joka sulkee täyttöputken kun auton asento sivuttain ylittää esim. 45*??? Eikös se suojais paremmin tota kaatobensan valumista, kuin tuplat kuoret???
pikku-pepe
23.06.2011, 22:55
Tässä sääntönikkareille ehdotus:
- autoon kaksi pääkaarta jotka yhdistetään joko katon X:llä ta vaihtoehtoisesti V:llä joka on peilikuvana
(eli I>I<I tai I<I>I )ja sitten väliin "oviputket". Ja tietenkin diagonaali sitte takimaiseen kaareen...
Etummaiseen kaareen poikkittaistuki tai pystytuki ja taakse sitten se ristikko
Tai miten olisi jos akk:n alaiseksi niin saadaan loppumaan tämäkin laji:mad::mad:
Minkä ihmeen takia pitäisi taas sääntöjä muuttaa, autoja on jokunen kaatunutkin, mutta onko autossa olijat loukanneet itseään?? Tietääkseni ei yksikään, niin eikö säännöt ole ihan riittävät.
Kilpailun järjestäjäthän ne rastit laittavat vaarallisiksi tai vaarattomiksi, tosin voi sen auton kaataa vaikka parkkipaikalla kun oikein leikkii.
Vai onko nyt ihan oikeasti vaan joillain henkilöillä niin paha olla itsensä kanssa että yrittävät saada loppumaan tämän varmaan parhaan offilajin,
vai saada harrastajat kyllästymään näihin jatkuviin sääntö muutoksiin.
Ei voi ymmärtää:mad:
Tässä sääntönikkareille ehdotus:
- autoon kaksi pääkaarta jotka yhdistetään joko katon X:llä ta vaihtoehtoisesti V:llä joka on peilikuvana
(eli I>I<I tai I<I>I )ja sitten väliin "oviputket". Ja tietenkin diagonaali sitte takimaiseen kaareen...
Etummaiseen kaareen poikkittaistuki tai pystytuki ja taakse sitten se ristikko
Mites jos tankissa olis "roll over" venttiili, joka sulkee täyttöputken kun auton asento sivuttain ylittää esim. 45*??? Eikös se suojais paremmin tota kaatobensan valumista, kuin tuplat kuoret???
Mitä autoja tuo ehdotus koskisi? Ilmeisesti avoautoja takaistuimilla, kun 6-piste-kehikosta olis kyse? Missä on pitkittäissuuntaiset vinotuet?
Tankissa ei vaadita tuplakuoria, ei varsinkia tuplia kuoria. Kuka noita roll-over venttiileitä täällä myy?
Tai miten olisi jos akk:n alaiseksi niin saadaan loppumaan tämäkin laji:mad::mad:
Minkä ihmeen takia pitäisi taas sääntöjä muuttaa, autoja on jokunen kaatunutkin, mutta onko autossa olijat loukanneet itseään?? Tietääkseni ei yksikään, niin eikö säännöt ole ihan riittävät.
Kerros nyt samalla kun vaahtoat, että mitä sääntöä on nyt muutettu?
Järjestäjät myös huolehtivat että näitä kisoja voi järjestää myös tulevaisuudessa. Kilpailija ajaa autolla kilpaa, vaikka ei olis jarruja, pyöriä tai jousitusta, järjestäjä koittaa hieman hillitä touhua.
Mikki varmaatarkotti samaa, ku mieki oon miettiny, eli neliovisia autoja varten pitäs sallia toinen pääkaari b-pilarin kohtaan (etupenkillä istujien päälle) ja toinen kaari takapenkkiläisten taakse, ja kaaret sitten yhteen yläputkilla.
Mikki varmaatarkotti samaa, ku mieki oon miettiny, eli neliovisia autoja varten pitäs sallia toinen pääkaari b-pilarin kohtaan (etupenkillä istujien päälle) ja toinen kaari takapenkkiläisten taakse, ja kaaret sitten yhteen yläputkilla.
Mun käsityksen mukaan tuota ei ole missään kohdassa kielletty ja on ihan sääntöjen vaatima rakenne eli pääkaari ja takatuet?
Mun käsityksen mukaan tuota ei ole missään kohdassa kielletty ja on ihan sääntöjen vaatima rakenne eli pääkaari ja takatuet?
Just näin.
-Paavo
Mikki varmaatarkotti samaa, ku mieki oon miettiny, eli neliovisia autoja varten pitäs sallia toinen pääkaari b-pilarin kohtaan (etupenkillä istujien päälle) ja toinen kaari takapenkkiläisten taakse, ja kaaret sitten yhteen yläputkilla.
Mun käsityksen mukaan tuota ei ole missään kohdassa kielletty ja on ihan sääntöjen vaatima rakenne eli pääkaari ja takatuet?
Just näin.
-Paavo
No mutta eikö säännöt nimenomaan käske sijoittamaan pääkaaren etupenkkiläisten TAAKSE, ei päälle? Tämä lienee se sääntöjen tähän liittyvä ongelma joka aiheuttaa lievää ahtautta takapenkin jalkotilassa neliovisissa...?
No mutta eikö säännöt nimenomaan käske sijoittamaan pääkaaren etupenkkiläisten TAAKSE, ei päälle? Tämä lienee se sääntöjen tähän liittyvä ongelma joka aiheuttaa lievää ahtautta takapenkin jalkotilassa neliovisissa...?
Joo, mutta mahtuuko jossain autossa pään ja katon väliin vielä turvakaari? Tai sivusuunnassa penkin ja korin väliin? Tietty sitten jos kaaret on auton ulkopuolella..
Oops.. luin nopeesti, enkä huomannut tuota "(etupenkillä istujien päälle)" kohtaa. Eli suunnistus-säännöissä selvä määräys että etupenkkiläisten pitää olla pääkaaren etuopuolella.
Joo, mutta mahtuuko jossain autossa pään ja katon väliin vielä turvakaari? Tai sivusuunnassa penkin ja korin väliin? Tietty sitten jos kaaret on auton ulkopuolella..
Ulkopuolisiin kaariin tämä neliovisissa liittyykin. Tällasta suunnittelin yhdessä vaiheessa, mutta koska tuo pääkaaren sääntö ei täyty, vaihdoin suunnitelmia.
19722
En sen kummemmin urputa, säännöt on sääntöjä, ite tässä juuri suunnittelen sisäkaarien taivuttelua eikä tuosta pääkaarisäännöstä nyt sen kummempaa ongelmaa meikälle tule koska vaikka neliovinen niin takapenkit on poistettu jo aikaa sitten. Nyt lähinnä yritän pitää tuon takapenkin vielä kuormauskäytössä kaarien asennuksen jälkeenkin.