View Full Version : Blue`s Suzuki 413 highrooffista avoksi (Plasto)
Suunnitteluasteella ollut seuraava projekti nytkähti 413 hiroofin löydyttyä lähistöltä MF:n
avustuksella.
Tarkoituksena rakennella pikkuhiljaa vakiota(toivottavasti) paremmin etenevä maastokulkine kun edellinen kierrejousellinen 410 tuli myytyä.
Pakkaset nyt vaan pahasti hidastavat aloitusta kun kipinähommat joutuu pääasiassa tekemään ulkotöinä.
Suunnitellut muutostyöt
-Akselit toyota ln65:n eteen ja lj:n taakse 4.56 välityksillä+lukot
-Jakikseen tg 6.5 välit
-Ruisku kaasarin tilalle (löytyi sopivasti Laalaalta)
-Laikka-avo ja siihen Tarelta löytynyt targakaari + muovikatto kattoluukulla :)
-Turvakaaret varmuuden välttämiseksi
-Tilaa 33 renkaille
Ohjaustehostus vielä arvailuttaa jotta minkä simpukan hyödyntäis.Rungon sisä vai ulkopuolelle. Sektorivarsi eteen vai taaksepäin?
Myöskään kardaaniongelmaa ei ole vielä ratkaistu eikä ole hoppukaan.
Projektin etenemistä jouduttaneille kiitokset kun harva näitä yksinään saa tehtyä.
-LämpöjaVesijohtotyöt Yli-Karro
-Hämeen Autosähkö
-Huoltokorjaamo Friman
-Varaosaliike Sarin
-Peltityöt Heikkilä
-Offroad palvelu TS Offix
-Timantti Nieminen
-Automaalaamo M Tervo
-Mutis,suppe,sumpe,MF ja moni muu palstalainen osien toimituksesta ja neuvonannosta.
Ohjaustehostus vielä arvailuttaa jotta minkä simpukan hyödyntäis.Rungon sisä vai ulkopuolelle. Itellä tossa 410 on rungon sisäpuolella (omega), mutta samuraihin tulee ulkopuolelle, että sinne saa jotenki edes fiksun kokosen syylärin sopimaan.
mulla omegan simpukka samuraissa sisäpuolella ja orkkis syylärillä
Mulla olis kokonainen Omega... :D Haetkos pois???
410:iin laitoin omegan simpukan mutta juurikin jäähdyttimen tilan takia mietin että jos laittais simpukan joko a rungon sisäpuolelle sektorivarsi eteenpäin tai b rungon ulkopuolelle varsi eteenpäin.
Hiluxin akselit kuitenkin tuovat hieman enempi tilaa renkaan ja rungon väliin kavennettunakin.
110 hiluxin simpukan paikkahan on rungon ulkopuolella ja sektorivarsi taaksepäin.
Tilaa olis järkevää jättää konehuoneeseen jos tdi kiuas joskus eksyy hollille.
Pikkuhiljaa mut jotain sentään sain tänään aikaiseksi.
Allepäätyvät akselit atomisoitua osittain.
Jatketaas hiukan tätäkin kun jotain saatu vuoden aikana väsättyä.
Etumurikkaan hommasin paineilmalukon ja välitys on orggis 4.56
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=73562
Budjetti ei antanut myöden kahdelle paineilmalukolle joten taakse käytetty hieman siipeensä saanut palalukko (lockright)
Paineilmalukko tai uusi palasellainen hommataan myöhemmin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=73563
Laakerit akseleissa oli hyvät joten niitä ei uusittu.Stefat kylläkin, marmoritiskiltä ja hintaa niille kertyi riittävästi :(
Kuramatojen Esa oli jossain välissä ohimennen maininnut rengaskoon kasvattamisesta joten luuri käteen ja lopputuloksena 33set omaan suuliin.
Saipahan heti kurakaaret mitoitettua riittäviksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=74494
Susna talliin ja purkamaan ruosteisia puskureita ym pois.Joku oli ..tana hitsannut ihan hiukan ja kaikki yhdessä klimpissä.
Lokasuojat oli onneksi joskus uusittu joten lähes ruostevapaat. Sääliksi kävi leikellä.Ai nii se sairaus :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78294
Orggis kone toimi jotenkuten mutta kylmänä piti melkoista kolinaa joten jotain sille piti tehdä.
Sopivasti 88 (Mika) kauppas ehjää konetta mikä lähtöisin swiftistä joten helpoimmalla pääsee kun haki sen pois kuleksimasta.Aiemmin hommattu ruuttahan oli tarkoitus laittaa niin saa sen samalla vaivalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78295
Suzukin omat akselit heivattiin mäjelle vaikka ehjät olivatkin.
Hiluxin etuakseli ja läjän taka-akselin kun pitäis kestää huomattavasti paremmin.
Murrosjumppa kun ei ikinä ole mukavaa. ( tai no joo on sivusta vittuilijoille) :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78339
Alunperin oli tarkoitus muokata korvakkeet patrolin lateille.
Niitä kun jäänyt nurkkiin useampi kierros ja ovat paljon pidemmät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78340
Läjän simpukka rungon kylkeen ja trailgearin varret napoihin.
Näillä eväillä tangot sai latien yläpuolelle ja tehostuksen pitäis olla riittävä.
Suoran sektorivarrenkin hommasin mutta ei se sitten sopinutkaan,otti kiinni rungon alareunaan. :(
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78627
Patrolin jouset sovitettuna ja yritin etsiä joustattelemalla parhaat kohdat riipukkeiden kiinnitykselle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78626
Muuten olis tullu ehkä ihan ok jousitus mutta jäi niin pirun ylös vaikka paikoillaan oli vaan kaksi lehteä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78625
Hefteissä olleet korvakkeet rungosta sinne kuuluisaan Kuubaan ja sovittamaan uusia suzukin omille lateille.
Omat lehdet paikoilleen ja 7cm paketti tuli alas. Tämä hyvä.
Pääsi suunnittelemaan kaarien avarrusta. Onneksi oli jo nuo pyörät niin ei tarvinnut arvailemalla suunnitella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78624
Tehostimen pumppu on 740volvon kiukaasta kun sellainen oli edellisessäkin ja tuntui toimivan hienosti. Kiinnitysrauta löytyi sopivasti Makelj:n myyntitopikista. Tosin oli tojon pumpulle mutta muokkaus oli helpompaa kuin tyhjästä aloittaminen.
Ohjausiskari Wranglerista kun Rulpalta halvalla sai. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=80540
Tehostinta testatessa tuli heti vastaan murheita. Ratti tempoi itsekseen puolelta toiselle pitäen melko pahaa kurlutusta. Tovi ongelmakohtaa tuli etsittyä mutta puolivahingossa selvisi syy kun simpukka oli purettu.
Salosta onneksi Arton nurkista löytyi ehjä simpukka tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=78992
Taka-akselin vaihto sujui helpommin kun oli aiemmin siivottu valmiiksi.
Jousitallojen ja iskarin korvien hitsaus niin oli valmis.
Samalla pienemmät pyörät alle niin kevyempää hommaa irrottaa/kiinnittää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=79182
Lattian puhdistus hoitui paineilmataltalla eikä ylimääräistä ruosteensyömää juurikaan löytynyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=80539
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=80538
Sitten pääsikin jo kaarien kimppuun. Kuvassa leikkauslinja keltaisella.
Alle orggiskumit niin enempi tilaa touhuta ja silti saa tarvittaessa siirreltyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=80537
Etupään arvelin olevan hankalampi niin se ensin. Rälläkkää,lisää peltiä ja sähköliimaa.
Johan tuli tilaa. Toivottavasti riittävästi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=81418
Jalkatiloihin molemmille puolille tuli tuollaiset patit jotta rengas ei ottaisi käännettäessä sisäloksuun kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=81419
Sitten takapää ja reilusti vaan peltiä pois sen mitä tuo turvavyön kiinnitys antoi myöden.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=81420
Uusi lokasuoja tulisi samaan linjaan rungon kanssa mutta oli ruosteen takia pakko leikata hiukan enempi pois lattiaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=81421
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=81422
Valmiiden takaloksujen kuva hävinny johki bittiavaruuteen vissiin.
Noh jatketaan tractioneilla.
Paten jouset kun jäi käyttämäti niin niistä puslat uusiokäyttöön.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=82525
Rungon pää käytetyistä raidetangon nivelistä. Niitä kun nurkissa jokaisella hamsterilla. :D
Paksua latikkaa kun leikkaa plasmalla tulee sopivasti kartio reikä.
Sai kiristettyä tuon raidetangon pään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=82526
Taaempi tractioni kun jää väkisin aika lyhyeksi niin yritin leikkaa,liimaa,askartele jumpalla hakea sellaista pituutta ja kulmaa missä se vähiten tekisi kiusaa joustoille.
Monta kertaa sai muokata ja lopputulos melkein 10cm enempi liikerataa akseliin ennenkuin pultit jäivät niin piukkaan ettei sormin saanut pois. Kaunis siitä ei tullut :( mutta kelvatkoon.
Kuva on testivaiheesta eikä siis lopullinen versio. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=82618
J0hannes
13.12.2011, 16:11
Kuvia?
Perien panssarointia tuli välillä väkästeltyä. Mittoja otin trailgearin panssarista.
Ja ketuiks meni sekin. Jossain tuli 5mm mittavirhe mutta sai onneks sopimaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=82881
Sitten pääsikin jo kattopellin poistoon. Tuollainen pala laikattiin irti.
On ohutta peltiä. Painaa vähemmän kuin pätkäpaten kuitukatto :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84201
Kuvia?
Eikö kuvat näy ?
Testasin että itselle ainakin näkyy vaikken olisi kirjautuneena. ?
Vai hakeeko jostain välimuistista sitten mulla.
Ei näy yhtään kuvaa.:confused:
Ei näy yhtään kuvaa.:confused:
Entäs nyt? Rasti ruutuun suoritettu :)
Katto leikattu irti samasta kohtaa kuin alkuperäisessä avossa.
MikkoS mittaili omastaan ja sen perusteella leikattiin. Osui jopa kohilleen. ;)
Palkkihelmat tehtiin 3mm sinkitystä tavarasta ja kahdessa osassa eli 60millisen kylkeen on hitsattu 30millinen. Pitäis kestää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84200
Tankki ja akku sijoitetuna takaosaan. Näin saa mahtumaan juuri ja juuri takapenkit myös paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84204
Tuo ei näin jälkeenpäin havaittuna ollut hyvä idea. Akku olis pitänyt laittaa sittenkin vaikka etupenkin alle tai jotain.
Takalokasuojien yläreunaan "palkkia" 3mm seinämällä niin tukevoittaa eikä pienestä osumasta anna periksi. Ja tuohon myös osittain pultataan avon alkuperäinen "turvakaari"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84646
Kaari pultattuna tehtaan tekemistä kohdista ja tuulilasin kehyksen yläreuna muokattuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84648
Takaluukkussa olikin hommaa hiukan enempi. Irrotetusta yläosasta piti siirtää sarana ettei tuo nyt ihan yhden varassa roikkuisi. Ja tuohon lukkohässäkän kohdalle tein kotelon niin sai sen pysymään alkuperäisenä. Suzukin pelti vaan tahtoo olla pirun ohutta ja vetelää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84647
Kone on onneks pieni ja kevyt niin sen sai nostettua pois kahden ukon ähinällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84844
Liuottimella pesu,hiukan hiontaa ja maalit pintaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85015
Nyt näkyy kuvat, ja näyttää vielä hyvältäkin! Jatka samaan malliin!:cool:
Kone pukkiin kun nokka,jakaja,öljyn imuputki,ö-pohja ainakin tarvitaan SJ:n kiukaasta joten helpompi purkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=84845
Saumat ja ruostekohdat hiekkapuhallettiin minkä jälkeen jotain happopohjamaalia.
Hitsisaumoihin vedin possukittiä. Tiiä sit onko hyvä vai huono ??
Jenkeistä tilattu smittybiltin rätti tuli sopivasti joten heti sitä asentamaan.
Kohtuullisesti asettuu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85273
Tuo katon takaosaa kannatteleva putki oli hieman haasteellinen taivutella mutta muutaman
harjoituskappaleen jälkeen onnistui sovelias tulemaan.
B-pilarin kiinnityskourut olisi saanut merkkiliikkeestä mutta toimitusaikaa kukaan ei osannut sanoa. J0hannekselta pyytelin mallikuvia ja niiden perusteella tekemään itse.
Vanhassa rakennustelineessä oli sopivaa profiilia joten taas rälläkkä laulamaan. ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85275
Mahtaako olla alkuperäinenkään tuon piukemmalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85276
Koneen sähköt seuraavaksi työn alle.
Ruutan boxi seuraavanlainen. Olevinaan -96 swiftistä mutta ainut sähkökaavio mikä jotenkin täsmäsi johtosarjaan oli -93 mallisen swiftin. ???
L1 ecm boxi
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85602
Sj:n omaa johtosarjaa käytin hyväksi mahdollisimman paljon ja ainoastaan sytytyksen ja ruiskun johdot swiftistä.
Tuo swiftin sulakerasia pitää sisällään boxin pääreleen/sulakkeen,bensapumpun releen/sulakkeen ja samalla sai jätettyä sinne karvan mistä voi ottaa virran lukon kompuralle ja työvaloille.
Ruiskun kanssa oli ongelmia reilusti kun ostetussa setissä ei ollut mukana map-anturia eikä sytkävahvistinta.
Uudet ois maksanu ihan pe...leeks joten swiftin metsästykseen. Oli enempi kuin tuuria kun parin kilometrin päästä löytyi kokonainen -93 mallin porrasperä.
Hetki tutkiskelua ja kaikki tarvittava paikoillaan sekä omistaja oli tyytyväinen kun pääsi siitä eroon.Tosin oli ihmeissään kun tutkin boxia kojetaulun alla ja huutelin polkimet kii turvassa et kelpaa,mä otan tän :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85603
Tankki ja akku olisi suojattava jotenkin yläpuolelta joten apuja kyselemään.
Peltityöt Heikkilä taitteli nätit riisilevyt.Suojaa ainakin pieniltä kolhuilta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=85604
Ja sovitettuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86632
Tankin päälle saranointi niin takapenkkiä ei tarvitse nostaa pois kun tankkaa.
Ja penkki tulee tuon matalemman osan päälle niin sai jalkatilaakin jäämään takamatkustajalle (jos sinne joku uskaltautuu).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86633
Akku on kiinni kotelossaan pultattavalla raudalla.Luulis pysyvän.
Virtakaapelit ja bensalinjat menevät lattialla tuollaisessa muoviputkessa.
Olikohan se jostain maalämpötouhuista. Kiitos näistäkin osista LämpöjaVesijohtotyöt Yli-Karrolle
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86636
Akunkengät tinattu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86634
Täähän rakentuu nopeesti!:D:D:D
Ennen maalausta puskurihahmotelmaa niin ei tarvii tuoretta maalipintaa varoa kun pellinpalojen kanssa temuaa. Eiku hä ;)
Etuvilkut swiftistä kun sattuivat olemaan ehjät.
Vinssipeti MakeO:lta kun kaikkea ei jaksa/viitsi/ehdi itse.
Yhtään sopivaa käytettyä vinssiä kun ei tullut hollille niin Hämeen autosähköstä uus ComeUp 9500.
Ja onneks ostin kotimaasta. Tehtaan pakkaus jäänyt vajaavaiseksi. Uupui releboxi.
HAS hoiti kyllä homman hienosti. Suosittelen muillekin,siellä homma toimii.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86700
Tuli taas ihan ittetehdyn näkönen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86701
Takapuskimeen töpö keskelle irrotettavaa koukkua varten. Joskus sellasta kuitenkin tarvii.
Mallia ja mitat otettu wranglerin vastaavasta.
Takavalot hinnat alkaen mallia varaosaputkasta ja ne upoksiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86941
Täähän rakentuu nopeesti!:D:D:D
Tehdään sit kun kerran alotettu :D
Hätäsesti epäkeskokoneella hiontaa ja ihan järkyimpiin kohtiin oli pakko laittaa sipaus kittiä.
Ei varmaan järkee siinäkään mut onko tässä projektissa muutenkaan. Tuskin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86938
Kannu sisällä on väliaikainen polttoainesäiliö kun ei tollasta jaksa yksin mihkään lykkiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86939
Aika riittoisa tollanen käläkäläpurkki :D
No valkoinen se ainakin on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86942
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86944
Hionnassa on todellakin järkee,sitä näkee tarpeeksi sellasia projekteja missä maali hilseilee...
On sitten riemastuttavaa seuraavan omistajan alkaa hiomaan ja maalaamaan...
Pieni kittaus ei haittaa mitään,nykyset muovikitit pysyy hyvin kiinni.
Lähinnä tarkoitin että vuoden tai kahden päästä näyttää siltä ettei ois ikinä maalattukkaan syntymänsä jälkeen.
Enivei. Kotio kun sain raahattua takas piti kiireellä asentaa osia paikoilleen että näkee mitä on syntymässä. Kikkailu kameran kanssa tuottaa välillä vastamulkoisia kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=86980
Puskureihin ruuttailin jotain textuurimaalia tai mitä sit olikin. Lopputulos sellainen röpelöpintainen pirkka appelsiini. Kulutusta tuntuis kestävän paremmin mitä normi lohikäärmekaupan mattamusta.
Lokasuojat ja runko mustaksi kun niitäkin oli puhallettu/happomaalattu.
Paksulta maalia ohuina kerroksina niin paljon mukavampi pestä puhtaaks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=87321
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=87322
Lisää osia pulttailtu kiinni ja sit pihalle paistattelemaan.
Renkaat 31x10.5 näyttää pikkusen pieniltä noissa kaarissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=87379
Akun ja tankin kotelon kiinnitys tuolviisiin ja muoviputket pultattavilla metallipannoilla lattiaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=87759
Päävirtakytkin tuli etupenkkien väliin. Meinasin ensin akkukotelon viereen mutta tuossa sitä on mukavampi käyttää jos tulee paniikkitilanne syystä tai toisesta.
Jakikseen laitoin TG:n 6.5:1 välitykset joten kokonaisvälitys hiukan yli 90 jos oikein laskin.
Pitihän sitä ahneuksissaan kokeilla 35sia alle mut ei ne oikein mahtunut olemaan sisäänjoustossa olemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88110
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88150
Etukardaani on suikan orggis ja taka on hiluxin ihan hiukan lyhennettynä.
Tuntuu toimivan takavedolla mutta edessä kulma liian jyrkkä kun täristää pirusti nopeella nelikolla ajettaessa. Tehtävä sille jotain myöhemmin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88306
Ensimmäisellä reisulla metsässä tuli havaittua että snorkkeli ois kova sana vaikkei sukellusvenettä tehtykkään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88697
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88750
Lokasuojia levitetty kumimatolla ja sen alla on 2mm "ämpärimuovia" mikä estää kumin lerpahtamasta alas. Kohtuu siisti tuli ja halvalla. Kiitos toimittajalle ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88837
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88840
Tuolta se sit näytti lokakuun alussa ilman päällystakkia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=93698
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95487
Suzuki,soa ja se että latit pääsee sisäänjoustossa taipumaan nurinpäin aiheutti epäilyksiä ja veikkauksia jousien katkeamisesta.
Artsi777 kovin kehui myymiään jousia että kestävä sitä puuhaa paremmin kuin 200tkm ajetut alkuperäiset niin tilasin uudet norrat ja jätin vanhat varalle.
No Lyttylässä temutessa tractionin ylempi lenkki repes irti ja jouset ässälle.
Ehkä tässä tuli jo jousien hinta tienattua. Vaikea sanoa olisko alkuperäinen tuon kestänyt.
Ainakin lyhyin orggis lehti meni poikki. :(
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=92368
Jousina nyt siis alla tuollaiset ja myös puslasarjan laitoin kun ne kumiversiot alkoivat näyttämään häviämisen merkkejä muutaman mettäreisun jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95490
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95491
Jonkun edellisen omistajan toimesta oli ajovalot vedetty hyppyjohdolla yhteen ja jossain välissä alkoi v..taan se ylimääräinen piuha ja reilu tunnin etsinnän jälkeen löytyi melkein keskeltä konehuoneen johtosarjaa pikku ylläri. Tinaamalla 20cm uutta johtoa sai valotkin toimimaan tehdaslaisittain .
Kuvan piuha oli hapettunut 10cm matkalta ihan olemattomiin kuoren sisältä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95485
Nuo suzukin alkuperäiset etujakkarat kun on mitä hirveimmät istua niin päivitin nekin hieman parempiin kun yhdestä purkuautosta taannoin jäivät odottamaan parempaa sijoituspaikkaa.
Tuo ei varmasti sitä (sijoituspaikka) ole mutta ainakin paljon mukavammat istua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95493
Autossa paikoillaan ollut jäähdytin on kokenut joskus kovia ja ihan mutkalla.
Ei vielä vuoda mutta sen varmasti joskus vielä tekee.
Varmuudeksi tilasin uuden kiinalaisen ja sen asennus talven aikana edessä.
Pittää vielä viedä hitsarille jotta tikittää kylkiin kiinnityskorvakkeet niin mukavampi asentaa.
Samalla visko vaihtuu sähköflektiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95488
Eiköhän siinä nyt ole pureskelemista yhdeks ehtooks. Lisää kun jotain edistyy.
Seuraava homma olis takajarruja kun ei nuo rummut tee muuta kun keräävät kuraa sisuksiinsa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95489
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=88306
Se syy etukardaanin ravistamiseen näkyykin kuvassa, jos se on tuolleen ollu paikallaan...
Kokeilin molempia asentoja eikä ollut mitään vaikutusta.
Ensin oli niin että putken haarukat olivat samassa kohdassa ja sit kokeilin tuota kuvan asentoa.
mitä kustanti tuo rättikatto ja itellä vinssi melko samallalailla ni pieni ongelma että, jää vettä ja naru jäätyy kiinni vinssipetiin, meinasin porata reiät etukulmiin ku mulla ainaki se on vähän kallellaan eteenpäin.
suht nopee oot kyllä rakentaan
Katto oli hiukan yli 200€ kuluineen.
Katossa oli kiinni valmiina nepparit mutta koriin ruuvattavia vastakappaleita tuli mukana vain muutama. Nippelit.fi löytyi sopivia vastapelureita lisää.
Eipä ole vielä pakkasia täällä ollut mutta petiin tarvitsee kyllä tehdä poistoreiät kun esim suomössön peseminen sieltä pois on yhtä pelaamista. Lumisohjo ja jää varmasti vielä hankaloittaa lisää.
Nopeudesta tiiä kun koko kesä ja syksy tätä on hierottu. Vielä monta muutostyötä tekemäti mutta pakko päästä välillä ajamaankin. :)
mistä tilasit ton rätin ? saman tyylinen rojekti ois menossa.
Tuon rätin etureuna tarvitsee kiinnitykseen sitten sellaisen kourun.
Voi olla että merkkiliikkeestä sellaisen sais tilattua mutta Wranglerin vastaavasta sai helposti muokattua.
Tuosta wrankun kourusta oli palstalla jossain kuvakin.
Edit. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86744&highlight=r%E4tti
Laitoin privaa.
Led työvalot laitoin tuohon tuulilasin alakulmiin. Testaamaan pihalle ei vielä kerinnyt mutta on niissä ainakin valkoisempi valo verrattuna H4 orggislyhtyihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95631
Takalevyjen/satuloiden asennusta aloitettu.
Pajeron takalevyt ja volsun satulat näyttää menevän aika kivuttomasti jos vaan vielä vanne sopii paikoilleen (ei kokeiltu).
Tuo raudan pala pultataan akseliin kiinni ja satula taas pulteilla siihen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95628
Toinen puoli nipussa. Jäi homma vaiheeseen kun piti prässäillä pyöränlaakeri irti toiselta puolelta ja maanantaina hakemaan uutta laakeria loppuunajetun tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95629
Mistä hankit jäähdyttimen ?
Kaverin avustuksella Hongkong eli ihka aito lohikäärmetuote :D
Johki hondaan tuo on tarkoitettu ,mallia en muista.
Tällästä kinkkua tänään uunissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95685
_kekkula_
19.12.2011, 19:12
Lueskelin koko jutun läpi ja kyllä on komee. Jos mulla olis suzuki niin se olis just tällänen.
Ei tässä koko tarinan lukeneena muuta sanoa kuin että joskus se mun tuleva suzuki tulee olemaan tällanen, paitsi että VW:n 1.9TD:llä :) Senverran olen konsernin miehiä että jotain pitää olla jokavehkeessä :D
Mutta aiheeseen liittyen, jatka samaan malliin!
Kiitoskiitos.
Tuo volsun dieseli oli itselläkin harkinnassa kun vag konsernin laitteet tulleet tutuiksi vuosien saatossa ja oishan tuossa pihassa joutilaana 1.9tdi caddy :D hmmm...
Toistaiseksi kuitenkin mennään tuolla krematoriolla ja maksetaan "diesel"veroja niistä millä arkiajot rullataan.
Toivotamme Rauhallista Joulua 2011 kaikille palstalaisille!!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=95847
Takajarrupäivitys alkaa valmistua.
Jarrukilvistä ylimääräiset kuubaan ja vetarit uusilla laakereilla paikoilleen.
Kiinnityslaippa pultattu siis akseliin ja satula siihen.
Ilmaus ja hienosti toimii. Jarruputki pitää vielä operoida lyhemmäks ja kiinnitysrauta tehdä sille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=96550
Ei tainnut olla hyvä idea asentaa satulaa akselin takapuolelle kun näyttää jäävän aika hyvin hollille kivien iskuille.
Tuossa asennossa vaan ilmaus onnistuu kiinnitettynä.
Pulttijako akselissa taitaa olla sama yläpuolellakin niin täytyy koittaa sinne kammeta tai sit sovittaa pienemmät satulat.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=96626
Taas tuli puuhasteltavaa :(
Raisiossa möyrittiin ison penkan reunalla ja löytyi hiesua ja kuravettä.
No sitä oli kaikki paikat täynnä akselistossa.
Reilu kymmenen pakkasta niin jääytyi kaikki kotimatkalla yhteen klimppiin.
Traikku kun ei mahdu auto kyydissä talliin niin pihalla yritin saada kuormaa purettua.
Lähtihän se irti saatanallisen pamauksen saattelemana ja pultinpätkiä pitkin kärrynpohjaa.
Oli takalevy jäätynyt niin piukasti satulaan/paloihin että kaikki navan pultin kuubaan ja jarruletku poikki. Dääm :(
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=98044
Löytyhän se heikoin lenkki. :D
Onhan noita heikkoja paikkoja löytynyt aiemminkin jo mutta ensimmäinen halvaannuttava vaurio tuli siis trailerilla :o
Turvakaaria suunnitellut ja ulkopuolisia mutta niiden kiinnitys koriin mietityttää.
Meinasin että helmapalkkien kylkeen hitsaamalla rok slidersit ja niiden sekä osittain helmapalkin päälle rautalevy mihin pulttaamalla kaaret.
Onko kelvollinen idea?
Vai pitäiskö se latikka taittaa osittain myös kylkeen kiinni.
Ja tulossa siis pääkaari takatuin ja a-pilarin kohdalle myös kaari kiertämään tuulilasin karmia.
Ja katolle meinasin vinotuen kuskin "etunurkasta" hantin puolelle pääkaareen.
Takatuet alapäästä kiinni pulttaamalla puskurin kulmiin.
Pikahahmotelma
kannataako laittaa takatuenta puskuriin silloin tulis kiinnitykse kiinni osa korii osa runkoon
Suzukin pellit niin ohuet että meinasin jos sais vahvemman kiinnityspisteen puskuriin.
Mitään korinkorotusta ei ole niin niin tuskin se koppa isosti pääsee elämään rungolla.?
Suzukin pellit niin ohuet että meinasin jos sais vahvemman kiinnityspisteen puskuriin.
Mitään korinkorotusta ei ole niin niin tuskin se koppa isosti pääsee elämään rungolla.?
Eipä se kori suikassa rungon suhteen hirveästi elä, jos korin ja rungon välinen kiinnitys on kunnossa. Itsellä sisäpuoliset kaaret kiinni korissa ja vastaavasti korin ja rungon kiinnitys varmistettu uudella pellillä & vahvikelapuilla. Pysyypähän auto yhtenä kappaleena jos sattuu kunnolla pyörimään ympäri.
Probleem !!
Kivet ja kalliot hinkanneet taka-akselin alareunan aika ohueks ja myös öljypropun ympäriltä sen suojakauluksen lähes olemattomiin. Tyhjennyspropun kaulus oli noin 2mm paksu enää jos sitäkään. :(
Mites noita olette vahvistaneet? Hitsaamalla uus kaulus vai ??
Ajettukin taas tuli hiukan sunnuntaina . http://www.youtube.com/user/74Bluevan?ob=0#p/u/3/zck0UowIWcs
No tein hitsaamalla uuden kauluksen,oli niin ohut jo että paloi heti lanka läpi. :(
Kestää sen minkä kestää.
Tuon hioin vielä. Reunat tasalle ja pyöristystä ettei niin kovin tarrais kiviin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=100075
Uus proppu pitää jostain vielä metsästää kun tuo on jo aika ohut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=100074
Pari kikkaretta tuli niin viikonlopuks jotain puuhastelua taas.
PeteTurku
03.03.2012, 10:26
Lipposelta on ainaki ennen saanu noit pohjaproppuja.
Niin mäkin muistelin muttei sivuilta löytynyt mun taidoilla.
Cros4wd:n hyllystä löytyi onneks.
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/32893
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/32893
Tuota ei eilen siellä ollut kun etsin nimenomaan ln46,ln65 ja LJ voimansiirron tuotteet pariin kertaan läpi. :(
Nyt löytyy heti.
Onko sitten ollut vikaa nettisivuissa tai jotain muuta (lue käyttäjässä) ..
Tehostin on metsässä alkanut pitää parin tunnin ajon jälkeen epämiellyttävää kurnutusta joten kokeillaan josko öljynjäähdytin auttais asiaa.
Toyotasta muistaakseni tuollaisen hommasin joskus.
Vaakatasoon ei mahtunut keulalle ja nyt simpukalta menee paluuletku jäähdyttimen alakulmaan ja yläkulmasta letku säiliölle.
Vai olisko nuo pitänyt laittaa toisinpäin??
Saas nähdä toimiiko ollenkaan.
Tehostin on metsässä alkanut pitää parin tunnin ajon jälkeen epämiellyttävää kurnutusta joten kokeillaan josko öljynjäähdytin auttais asiaa.
Toyotasta muistaakseni tuollaisen hommasin joskus.
Vaakatasoon ei mahtunut keulalle ja nyt simpukalta menee paluuletku jäähdyttimen alakulmaan ja yläkulmasta letku säiliölle.
Vai olisko nuo pitänyt laittaa toisinpäin??
Saas nähdä toimiiko ollenkaan.
Kuramato suskaan joskus laitettiin pajeron moottoriölpän jäähdytin jäähdyttelemään
kans ohjaustehostimen liemiä. Infrapunamittarilla kun mittailtiin niin sisäänmenon nippa kun oli +40 asteinen niin ulostulon nippa oli +52 hiukan tais ahdistaa.... mittauksen jälkeen
tää meidänkin mielestä helvetin hyvä ja hieno keksintö lensi kuubaan.
Muistelin että tuosta keltaisen ongelmasta oli joskus puhetta.
Millä ongelma poistui ?? Jostain virtauksista höpisit.
Volvon pumppu ja omegan simpukka ei ollut tuota ongelmaa.
Volvon pumppu ja Läjän simpukka on vissiin valmistettu liian kaukana toisistaan ja näinollen hylkivät toisiaan. :(
No talvisodassa tuon sit näkee onko hyötyä yhtään.
Paheron pumppu ja simpukka ja max 8000rpm ei toiminu! Keitti ölpät ja remmi katos savuna ilmaan!
Akselin kääntöä suoritettu ja ei näytä hyvältä :(
Kardaanikulmat ennen muutosta seuraavat
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101627
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101628
Ja kulmat akselikäännön jälkeen. Nyt suurinpiirtein samat kulmat kardaanin molemmissa päissä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101629
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101630
Kuvat hiukan hämää mutta mittaamalla kulmat pitäis olla samat.
Nyt vaan huolettaa tuo pinjonin laakerien voitelu kun akseli aika nokillaan. :(
Tässä kuvassa näkee että kardaanikulma akselissa aika iso.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101631
Uskaltaako jättää noin vai pitäiskö sittenkin kääntää akselia takaspäin hiukan ?? Hjälp!
Vaihtoehtohan olis kääntää tuo akselinpään kulma takaisin suoraks ja laittaa tuplanivelkardaani.
Tai sitte pistät perään hieman liikaa öljyä, tai hommaat semmosen propelllin ku heittää öljyä pinjoniin, en vaa muista enää missä niitä myytiin..
Mun ymmärryksen mukaan laippojen kulmat tarttis olla samansuuruiset siten että laipat ovat samansuuntaiset. Eli jos yhtään oon kärryllä niin kallistat akseliaväärään suuntaan, kun kännät suunnan toiseksi niin pinjoni tippuu alaspäin ja voiteluongelmaa ei ole.
T: Jussi
Akselia ei voi kääntää alaspäin kun jo siinä vaiheessa kun pinjonin päässä oli kulma nollassa niin jakiksen päässä oli jo raju kulma. Jos kääntää siitä vielä pinjonia alaspäin niin ristikosta loppuu liikevara ulosjoustossa kesken (jakiksen päästä).
Ja toisessa topikissa kyselin jotta voiko kääntää laipat noin ja seuraavan mukaan vois.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/index2.html "Broken back" or "W" geometry.
edit linkki ei toiminut
Akselia ei voi kääntää alaspäin kun jo siinä vaiheessa kun pinjonin päässä oli kulma nollassa niin jakiksen päässä oli jo raju kulma. Jos kääntää siitä vielä pinjonia alaspäin niin ristikosta loppuu liikevara ulosjoustossa kesken (jakiksen päästä).
Ja toisessa topikissa kyselin jotta voiko kääntää laipat noin ja seuraava kuvankin mukaan voi.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/Geometry.jpg
Ok jos kerran viisaammat näin sanoo :). Mun muistelot on kouluajoilta jolloin nimenomaan painotettiin että laipat tarttee olla samansuuntaiset, mutta se ei sitten pitänytkään paikkaansa.
http://hotrodders.com/gallery/data/500/1280driveshaft_angles.jpg?9028
http://www.agcoauto.com/content/images/transmission/ujoint_driveshaft_angle_alignment.jpg
Netistä löytyy monta kuvaa karpaasien asennosta, suorakaan ei ole hyvä? Mikähän on nyt sitten sitä oikeata tietoa... :rolleyes:
Oi ku kiva ja voi ny fag. Tuon mukaan absolute not :(
Tää perustuu tosiaan hatariin muistikuviin konetekniikan tunneilta eikä absoluuttisiin faktoihin:
Suoraan pyöriessään kardaanin niveliin ei kohdistu minkäänlaista sisäistä liikettä joten nivelten neulalaakerit "syövät" itsensä kahden metallin väliin samaan paikkaan kiinni. Käytännössä silloin nivelakselin tarttis olla täysin suorassa jotta tälläinen tilanne pääsisi käymään, meitin nyrkkipajatouhuissa tähän tarkkuuteen ei päästä ihan helpolla vaikka yritettäisiin ja sillä ei ole mitään merkitystä kun akseli on jousitettu jolloin jokainen joustoliike aiheuttaa niveleen liikkumista.
Jos laipat samassa kulmassa mutta laippojen yhdensuuntaisuus on kuten Bluevanilla niin kardaani pyörii pinjoni- ja jakolaatikon laippojen väliin piirretyn viivan ulkopuolella. Tällöin kaikki pientenkin välysten aiheuttamat värinät ovat moninkertaisen siihen verrattuna että laipat olisivat samansuuntaiset, jolloin pinjonin ja jakolaatinkon laippojen väliin piirretty viiva kulkisi kardaanin sisällä.
Saa/täytyy korjata jos olen väärässä. Meen seuraavaksi toimistolle keskiviikkona, jos muistan niin voin silloin kysästä viisaammilta tahoilta asiasta.
Nelivedolla ajettaessa suzuki on täristänyt melkoisesti alle 60kmh nopeudessa ja sen takia noita kulmia rupesin muuttamaan + olkatapin kulmaa samalla kun akselia on hiukan käänetty jo aikaisemmin.
Taidan siirtyä suunnitelmaan B .
Taidan siirtyä suunnitelmaan B .
Mikä on suunnitelma B? High pinion murikka?
Mikä on suunnitelma B? High pinion murikka?
Se on C ;) kun välitykset akseleissa on 4.56 ja hintsusti tarjolla noita highpioniin.
Nyt jo pakki aika pieni niin ei innostais 4.88:a laittaa.
Meinasin kääntää tuon kulman nollaan ja kokeilla hiluxin tuplaniveltä kardaaniin.
Eli jos kääntää pinjonia alas niin että laipat olisi edes hiukan samansuuntaisesti (ei vielä likikään)niin menee jakiksenpään kulmat aika rajuksi.
Kuvissa auto sillä korkeudella kuin olisi pyörillään.
Ei taida isosti tarvita ulosjoustoa että ristikko pohjaa jakiksen päästä.
Ongelmahan tulee siitä kun ainakin tuossa suzukissa jakis keulii (orggis korvat) joten eikö muilla soatuilla suzukeilla ole moista ongelmaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101697
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=101698
Siirtyy suoraan A:sta vaiheeseen C kun löytyi "vahingossa" highpinion murikka 4.56 välityksellä.
Onkos sen etukardaanin nivelet samassa vaiheessa?
Tuon Pirate4x4 kuvan mukaan sillä olisi merkitystä, onko nivelet "peilikuvana" vai ristikkäin perässä ja jakiksella. Ylimmän ja alimman kuvan oikean puoleinen nivel.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/Geometry.jpg
Ja edittiä, samoinhan ne näköjään menee, kun viitti ottaa silmän käteen ja kattoa noita kuvia!
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/Geometry.jpg
You don't have permission to access /tech/billavista/PR-shaft/Geometry.jpg on this server.
Klikkaa hiirellä osoiteriviä ja sit ENTER niin kuva avautuu.
Turvakaaret piti tänään väkertää mut ketuikshan se meni kun amatöörit turailee.
Ei oo helppoo ei.
No jotain piti puuhia kun ei pääkaariaihiota ollu ku yks kanki.
Putkiovia kun saa hitsata ja taivuttaa miten lystää niin aihiot tuli nysvättyä.
Lukitusmekanismi ja saranointi niihin tarttee seuraavaks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=103349
Saranat ym. valmiit ja maalissa. Kohtuu siistit tuli omatekemiks ja materiaaleista yli 50% kerätty romulavalta.
Ensalkuun oli hiukan outoa ajella metsässä noilla ovilla kun näkyvyys ulos hiukan eri mitä orggiksilla.Eikä toki huonompi siis mutta oksat lyö helposti naamalle ja sekin tuli heti koettua. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1028&pictureid=103626
Jakiksen kuskin puolen kiinnitysrauta repes paskaks niin piti tehdä hiukan vahvempi uus ja samalla hantinpuoleiseen pienet vahvikeraudat josko kestäis paremmin.
Takalehtijouset tarvitsivat myös uudet puslat kun ei kumipuslista ollu enää kuin muisto jäljellä.
Olis vaan tarvinnu sinnekin laittaa urtsiset heti eikä leikkiä kumilla. :(
Artsi777:lle kiitos nopeasta toimituksesta jälleen kerran.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=106176
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=106178
Kesäkelitkin tuli niin pääsee tukka hulmuten ruisailemaan. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=104542
Eilen noudettua takavinssiä pitää seuraavaks suunnitella takalattian alle.
Eiks noihin oviin ois aika kova sana vaikka plykarbonaattilevy? näkis läpi ja oravat ei puris munaskuista :D
Eiks noihin oviin ois aika kova sana vaikka plykarbonaattilevy? näkis läpi ja oravat ei puris munaskuista :D
Olen monesti miettinyt samaa ja aina olen tullut siihen tulokseen että se on loistava idea niin pitkään kunnes ajaa ekaan kura lätäkköön :) sit siitä ei nääkkään enää läpi mutta pitää kyllä kyytiläisen varmemmin sisällä katto kerho hommissa kuin tuollainen putki ovi. Verkko on ruma mutta toimis paremmin kuraisena näkyvyyttä ajatellen ja pitä kyytiläiset sisällä.
Mutta omaani ajattelin muutamaan paikkaan laittaa "ikkunan" pysyy se sitten puhtaava vaikka vain ensimmäiset 5min mutta näkeepähän edes hetken siitä :D
Vai että kurret seuraava vaaranpaikka :D
Pitää vissiin asialle tehä jotain vaikka täälläpäin oravia tuskin näin pienet kiinnostaa...
No laturi tuli päivitettyä isompaa mutta nyt lataa jo ehkä liikaakin. Tyhjäkäynnillä ilman kuormaa 14.8 ja kierroksilla 15.2V.
Onkohan jännitesäädin kaput vai annetaanko latailla. ??
Joo o, latausjännite tipahti 14.8V maximissaan kierroksilla kun otti silmät käteen ja katsoi kaaviosta uudestaan ja kytki piuhat sinne kun kuului :D
Jos joku ei vielä ole päivittänyt laturiaan niin pari vinkkiä ettei mee heti metsään.
Mazda 626sen laturi missä moniurasiiva ei sovi vaikka laittais suzukin oman kiilahihnapyörän.
Jää remmi vinoon jollei muuta korvaa lohko kyljestä.
Mulla nurkissa oli toistakymmentä erilaista siivaa eikä yhdelläkään saanut hihnaa tarpeeksi lähelle laturia ilman suurempaa virittelyä(pitkää holkkia ja kääntöä ympäri) että ois kulkenut suoraan.
323 äFFästä purettu 65A laturi missä kiilahihnapyörä sopii paikoilleen myös ja ainut muutos siis tuo johtojen kytkentä.
Tässä pyörä riittävän lähellä laturin runkoa ja hihna ihan suorassa linjassa.
626sen laturi kiilahihnapyörällä ilmeisesti lähes sama kuin tuo äffän.
Mazan laturissa tosin suuremmat reiät alapäässä pulteille vert. suzukin oma, että sinne pitää vielä sorvissa pyöräyttää holkit ettei pääse elämään ylimääräisiä.
Pyhäpäivän aikaansaannoksia.
Pääkaari 45millisestä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=106835
Etukaari 38millisestä päätettiin tehdä tuolviisiin kun tuntui joteskin helpommalta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=106836
Takatuet toiseen kerrokseen :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=106837
Ja lopuksi sivukaariin yhdysputket.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=106838
Hiukan taas yrittäny saada noita kaaria tehtyä. Nyt olis kaikki saumat hitsattu.
Takanurkkiin tein saranat niin saa kipattua helposti pois kyydistä. Jopa toimii :D
Pultit vaan auki tassuista ja saranatappi paikoilleen niin kaaret heittäytyvät selälleen auton taakse. Syy tähän oli se että saa yksin kaaret pois.
Mietin et kuuluisko tuo nyt kevyesti hiekkapuhaltaa ja vetää kunnon 2k maalit vai jotain lohikäärmekaupan hinnat alkaen pensselimaalia vaan ?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=107120
Pötsi ollu muutan päivän sekasin niin tehtiin tollanen uus per.....kä :)
Kokeillaan tosin toimuvuutta ens takavinssin narun ohjurina.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=107121
mukava hiekkapuhaltaa saumatonta putkee. on aika kireessä toi valssaus hilse tai mitä lie siinä pinnassa. tai mulla on vaan huonot vehkeet :D
mukava hiekkapuhaltaa saumatonta putkee. on aika kireessä toi valssaus hilse tai mitä lie siinä pinnassa. tai mulla on vaan huonot vehkeet :D
Dääm :( Oliko sulla kuumavalssattua?
Tuo mun on kiskottu kylmänä et oisko eroa. Toivottavasti tai sit paikallinen puhallusfirma saa tosta pikku arpeetin :D
Jaaha 32 helaliitin... Kulkee köysi liukkaasti siniraidan sisällä ;) :D
Kulkee köysi liukkaasti siniraidan sisällä ;) :D
;) Jep
Nuhapumppu
10.06.2012, 10:11
Dääm :( Oliko sulla kuumavalssattua?
Tuo mun on kiskottu kylmänä et oisko eroa. Toivottavasti tai sit paikallinen puhallusfirma saa tosta pikku arpeetin :D
On ja paljon,esim taivuttaessa kuumavalssatusta lähtee tosi paljon valssihilsettä irti kun taas kylmävalssattu hyvä jos hilseilee yhtään.
Kylmävalssatusta ei kauheasti irtoja lähde,isot pojat hioo vaan karheaksi,putsaa kunnolla ja vetää maalin päälle.
Ehdottomasti hiekkapuhallus ja kunnon maalit päälle!
young n dum
10.06.2012, 22:05
ompas siulla hieno ja pyöree reikä! hitto miul pitää sillotällä ruikata vaseliinia REIKÄÄN ettei hierry ku tulee vedeltyä ees taas vaijeria:eek::D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3921&pictureid=102179
komee on suzukikin:)
ompas siulla hieno ja pyöree reikä! hitto miul pitää sillotällä ruikata vaseliinia REIKÄÄN ettei hierry ku tulee vedeltyä ees taas vaijeria:eek::D
komee on suzukikin:)
Kiits.
Mikä yhdistää Jeepin ja Suzukin? No per... joten eikun peruuttelemisiin :D
Kovin kaikki ovat puhalluksen kannalla niin häkki kärryyn ja naapurikylän puhallusfirma sai tehtäväkseen kivityksen ja jotain työkonemaalia sumutetaan samalla.
Huomenna vissiin saa noutaa. Katotaan millanen tulee.
Kaaret puhallettu ja maalattu mustaks.
Pikinitoppikin tuli joten samalla pingotettiin sekin katolle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=107378
Komian näkönen! :) Jokos punnitsit kaaret?
Jatketaas taas kun päässy kiinteen netin ääreen takas niin saa kuviakin ladattuu.
Punnitus unohtui mukakiireessä.
Mutiksen kanssa päätettiin että Turaoffiin lähdetään joten pientä askartelua kesälle.
Etunurkkia piti saada suojeltua jotenkin niin taivutimma pilalle väännetystä pääkaariaihiosta tuollaisen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113507
Kiinnitys turvakaariin pulttiliitoksella niin saa helposti pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=111377
Samalla tapit että saa vinssinarun kietaistua ympärille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=111988
RJ:n highpinioni murikka myös paikoilleen niin sain etukardaanikulmat jotenkin järkeviks ja kardaanin paremmin suojaan kiviltä ym.
65:sen murikasta tietty lukko siirtyi huollettuna tähän.
Tosin nelikolla ajettaessa tulevaan ravistukseen tuo ei auttanut.
Etsittävä vikaa muualta,etukardaani tasapainotukseen seuraavaks ennen lumia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113520
Taaksepäin työvaloja ja katolle telineet ramppeja varten. Mutis innostui vielä poppaamaan kumilerput niin ei rampit kolise.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113511
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113510
Takavinssin paikka hahmottui lattian alle runkoaisojen väliin niin ylös kuin sai.
Kulmaraudat hitsasin runkopalkkien väliin ja niihin pultataan vinssipeti.
Mahtuu justjajust. Jäi tilaakin noin 3cm :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113513
Hyvin mahtuu 26 metriä kelautumaan vaikka aika keskelle meneekin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113517
Naruohjuri niin ylhäälle takapuskuriin kuin se pienellä vaivalla oli mahdollista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113516
Vapautusvipu takapenkin alle lattian läpi. Sokalla pikakiinnitys itse vaihteistoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=113518
Viikonlopun takalukon toimimattomuuteen kämmäkässä saattaa olla syyllinen
reilu määrä vettä peräöljyssä ja reipas 10astetta pakkasta. Oiskohan ollu jäässä mokoma ausie.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=119408
Kartaanikin oli ihan pikkusen saanu kipeetä joten sekin kait kiikutettava sorvarille putken uusintaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=119407
Sähän oletkin jo ite "sorvannu" ton kardaanin melkee poikki, eli sorvari pääsee helpommalla;)
Eihän tuossa ole kuin liu'un suojaputki rutussa. Tuskin tuon uusimiseen sorvaria tarttee, jos tarttee uusia ollenkaan.
Eihän tuossa ole kuin liu'un suojaputki rutussa. Tuskin tuon uusimiseen sorvaria tarttee, jos tarttee uusia ollenkaan.
Joo saman huomasin tänään kun tarkemmin kattelin sitä.Takas paikoillaankin ilman toimenpiteitä jo ku oli irtikin välillä. :)
Murikan irrotin ja tutkiskelin lukon sielunelämää ja kaikki ehyttä.
Nippuun ja uudet öljyt sisälle vielä niin saa testattua josko se ausie ois vetristynyt.
Jarruremppa tuli taakse tehtyä samalla kun oli liut ym ihan jämähtäneitä.
Lukko tuli viikonloppuna purettua ja löytyi sieltä yks holkki mikä oli kulunut.
Ehjä holkki tilalle ja shimmaus asennusohjeen arvoihin muttei toimi vieläkään :(
Reilusti kun tulee painoa takarenkaille antaa yleensä aina hantinpuolen hampaista yli.
Viikon aikana tullut purettua muutamaan kertaan murikka lattialle ja eilen ei mennyt enää ku 20minuuttia murikan pudottamiseen.
Tilapäinen ratkaisu mallia kemppi siis paikoilleen ja siirrytään seuraavaksi paineilmalaitteisiin.
Tuota palalukkoakin kokeillaan vielä elvyyttää täytehitsaamalla ja "ramppi" uudelleen muotoilemalla ihan mielenkiinnosta jos sen sais toimimaan.
Vaihteisto on pitänyt kokoajan pientä kahinaa kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla.
Mikalle kiitos toimituksesta joten eiköhän tuokin ongelma saada poistumaan.
Onkos tuossa hommassa jotain jippoja tarpeen tietää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=122658
Greenday
25.01.2013, 16:26
Lukko tuli viikonloppuna purettua ja löytyi sieltä yks holkki mikä oli kulunut.
Ehjä holkki tilalle ja shimmaus asennusohjeen arvoihin muttei toimi vieläkään :(
Reilusti kun tulee painoa takarenkaille antaa yleensä aina hantinpuolen hampaista yli.
Viikon aikana tullut purettua muutamaan kertaan murikka lattialle ja eilen ei mennyt enää ku 20minuuttia murikan pudottamiseen.
Tilapäinen ratkaisu mallia kemppi siis paikoilleen ja siirrytään seuraavaksi paineilmalaitteisiin.
Tuota palalukkoakin kokeillaan vielä elvyyttää täytehitsaamalla ja "ramppi" uudelleen muotoilemalla ihan mielenkiinnosta jos sen sais toimimaan.
Pysy vaan Kemppiläisessä...kaikista paras lukko.
Greenday
25.01.2013, 16:31
[QUOTE=bluevan;964218]Vaihteisto on pitänyt kokoajan pientä kahinaa kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla.
Mikalle kiitos toimituksesta joten eiköhän tuokin ongelma saada poistumaan.
Onkos tuossa hommassa jotain jippoja tarpeen tietää.
Varaa tarpeeksi puhdasta tilaa osille ja pitää osat järjestyksessä.
Hyvä tulee...
Pysy vaan Kemppiläisessä...kaikista paras lukko.
Ä ää, tänään just tuli paketissa myös taka-akseliin "huolto-osa" RD132 :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=122685
Itekkin hommasin tänään tuollaisen Suzuki SJ413 JX eli pitempi malli ja vakiona avomalli jossa sitten lasikuitukatto, kääntyvä tuulilasi yms. Saako tuolla ajaa ihan normaalisti liikenteessä ilman kattoa vai pitääkö muutoskatsastaa ilman kattoa?.... Mikäs pyöritettävä vipu siinä käsijarrukahvan vieressä on?.... Auto on projekti eli tänään purin sisustan ja ovia irti. Pitää hommata uudet pultit ovien saranoihin kun ei helpolla nuo ristipäät irronnut niin vähän rälläkällä nylppääntyivät ;)
Itekkin hommasin tänään tuollaisen Suzuki SJ413 JX eli pitempi malli ja vakiona avomalli jossa sitten lasikuitukatto, kääntyvä tuulilasi yms. Saako tuolla ajaa ihan normaalisti liikenteessä ilman kattoa vai pitääkö muutoskatsastaa ilman kattoa?.... Mikäs pyöritettävä vipu siinä käsijarrukahvan vieressä on?.... Auto on projekti eli tänään purin sisustan ja ovia irti. Pitää hommata uudet pultit ovien saranoihin kun ei helpolla nuo ristipäät irronnut niin vähän rälläkällä nylppääntyivät ;)
eikö otteessa lue että avo? jos ei lue niin ei tarvi ees lukee,mutta saat ajaa avona liikenteessä ilman mitään muutoskatsastus juttuja, se ihmeellinen vipu siinä käkkärin vieressä on ulosoton vipu,ylhäällä päällä ja alhaalla pois päältä.
ikkuna tosin kannattaa pitää ylhäällä,muuten saattaa olla kärpäsiä suussa:D
Itekkin hommasin tänään tuollaisen Suzuki SJ413 JX eli pitempi malli ja vakiona avomalli jossa sitten lasikuitukatto, kääntyvä tuulilasi yms. Saako tuolla ajaa ihan normaalisti liikenteessä ilman kattoa vai pitääkö muutoskatsastaa ilman kattoa?.... Mikäs pyöritettävä vipu siinä käsijarrukahvan vieressä on?.... Auto on projekti eli tänään purin sisustan ja ovia irti. Pitää hommata uudet pultit ovien saranoihin kun ei helpolla nuo ristipäät irronnut niin vähän rälläkällä nylppääntyivät ;)
Ei huono valinta. Itsekin pitkää etsiskelin projektiksi mutta ei sopivaa löytynyt niin piti lyhyestä alottaa.
Saa ajaa ilman kattoa jos vaan tarkenee ;)
Jenkeistä saa pitkäänkin rättikattoa mutta ei ole kovin kaunis ilmestys :(
Se on ulosoton kytkentävipu. Kytkin pohjaan,vedät kahvasta ja pyöräytät 45astetta(lukittuu yläasentoon) niin kytkintä nostamalla ulosoton akseli alkaa pyörimään jakolaatikon takapäässä.
Edellyttäen että vaijeri ei ole jumissa ja kahvaa saa vetämällä nousemaan.
Olis nuo saanut helpomminkin auki ku rälläkällä mut peli menetetty sit jo :D
Olisit vaikka hitsannut mutterin siihen kantaan niin lämpö olis tehny tehtävänsä.
Ulosoton laippa ympyröity kuvassa.
http://www.mese.fi/forum/userpix/8584_voimaa_1.jpg
Voishan tänne kuvia laittaa kun projekti etenee, mitenkäs nuo SOA akselit, kun ne pitää kuitenkin muutoskatsastaa, mutta riittääköhän pitkässä mallissa kardaanin pituus kun luin että lyhyessä jotain ongelmia!
http://imageshack.us/photo/my-images/708/imag0201y.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/542/imag0200m.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/443/imag0199u.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/46/imag0203zi.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/7/imag0202ng.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/268/imag0204t.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/593/imag0205o.jpg/
Jos viitsit niin tee projektiosioon topikki rakentelustasi :)
MikkoS osaa ehkä enempi kertoa pitkän kardaaneista kun on juuri soaa tekemässä JX:ään
Mulla kun tojon akselit ja teetetyt kardaanit niin ei oikein vertailupohjaa.
Jos pituus ei riitä niin alumiinista vaikka sorvauttaa holkin pinionin laipan ja kardaanin väliin.
Suzuki talvehtinut joulusta asti osittain purettuna tallissa mut jos tuo kevätaurinko sitä sais niputettua.
Takalukon läpivientiin tein tuollaisen liitoksen (kierreliimalla tiivistys) ja tuli samalla banjosta rälläköityä siivu pois jotta murikka mahtuu reikäänsä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=127340
Hyvin oli kojetaulun takana tilaa johdoille niin sai lukkojen käyttökytkimet paremmin hollille.
Takalukko paikoillaan mutta tuonne kaatosateeseen ei oikein houkuttanut lähteä testiajolle. Josko huomenna.
Seuraavaksi kevlarien metsästystä ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=127659
Noh joko on käyty testailemassa?
Noh joko on käyty testailemassa?
Joo senverran että paljon mukavammin kääntyy kun ei ole taka-akseli "yhtäpuuta" .
Ei kaiva sepelipihaa väärinpuolin kääntäessä tai hypytä/naksuta asfaltilla :)
Kaikki toimii ja hyvin huomas että miten paljon pelkkä takalukko (tai sen puuttuminen) vaikuttaa huonosti joustavassa autossa etenemiskykyyn.
Ei tuo rottelo menis mettäs mihkään ilman lukkoja :( Joutuis opetteleen ajamista.
No hyvä että pelaa. Mites nuo kevlarit, joko niistä on kuulunut?
No hyvä että pelaa. Mites nuo kevlarit, joko niistä on kuulunut?
Tilattu ja odotellaan laivaa ;)
edit : metritolkulla ympyrjäistä saumaa sit sua odottamassa hitsaamista. :D
Perkule kun on tortunu hitsaamaan vaan suoraa. :) Sakos plastosta vanteen kehän pyörimään 600-700mm/min? Vanne kiinni autoon, kolvi kii kehälle ja sitten kytkin ylös. :D
edit: ei taida plaaton välitykset riittää mun kuningasideaan. Pitäis renkaan pyörähtää yhden kierroksen vähän alle kahden minuutin.
Noista tars väkästellä seuraavaksi "uudet" lukkovanteet noiden tuplajakoisten tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=128609
Kehien hitsausta viikonloppuna ja vaikken edes itse hitsannu vaan hioin saumoja parin metrin päässä sain electriceyet,yöllä oli pitkät vahvasti päällänsä :D
Seuraavaks hiekkapuhallukseen/maalaukseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=129706
Kävästiin myös purkamassa varaosahyllyyn täydennystä ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=129708
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=129707
Vanteet tylsän mustaks ja kehät valkoiseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=131921
Tirerackin toimitus saapui viimein ja kokona edelleen 33x12.5x15. Ja nyt muutaman pultin pyöritystä.
Saas nähdä menikö rengasvalinta ihan metsään ? :O
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=133367
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=133369
Tulihan ne viimein. Onko paljon kokoeroa boggereihin?
Ja toivotaan, että rengasvalinta on metsään menevää mallia. :)
Onhan tuo mtr himpun isompi mutta vanhoista oli jo iso osa pintaa kadonnut niin ei selvää vertailua saa tehtyä.
Juhannuksena Haltsin kanssa hiukan testattiin wranglerien pitoa ja hiukan lyhyeks jäi testit.
Ilman jakiksen panssaria liikenteessä ja lopputuloksena ainakin öljyvuoto :(
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=133561
Saiko se kumminkin enemmän kipua?
Laitakaupungilla välillä esittelemässä kalustoa Team Kuramatojen kanssa. Illan aikana oli jonninverran uteliaita isiä ja poikia. Joku lehtitoimittajakin kävi utelemassa :O
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1028&pictureid=136065
Seuraavaksi suunnitelmissa heivata toi vankkurialusta kuubaan kun kierrealustaan on osia etsitty/suunniteltu. Tukivarret joko lantikasta tai mitsusta. Tutkaillaan vielä kummat istuu paremmin. Jousitus näillänäkymin coil-over kunhan sopiva setti löytyy (homemade ehkäpä) .
Nyt nautitaan vielä kesästä kun kohta se on kumminkin ohi ja syysmyrskyt saapuu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1028&pictureid=136066
Tulipa taas haettua yks ruuttaswifti varaosiks ettei ihan heti pääse osat hupenemaan. :)
Tuosta joutaa osia jo Mutiksenkin projektiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=137100
Pientä suunnittelua ja mittailua. Range vs Pajero .
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=137531
Pientä suunnittelua ja mittailua. Range vs Pajero .
Kumpaan päähän meinasit joustonrajoittimet laittaa, vai tuleeko molempiin päihin?
Molempiin päihin on tarkoitus askarrella mut etuakseli nyt enshätään.
Eikä se tuossa sahapukissa vaikuta vaiks olis akselit suoraan rungossa kii on se niin tönkkö.
Meinaaksää et tulis huono jos rangen osia laittaa ?? Hä ?
Lauantaina tuli hieman ajeltua turan maastoissa ja samalla pientä rengastestiä.
Kuuma ilma ja kuivat kalliot antoivat tajuttoman pidon joten ei tarkkaa tuntumaa saanut.
Paineet oli 0,4 bar (boggerissa käytin suurinpiirtein samaa) ja totesimme sen liian pieneksi renkaan kestävyyttä ajatellen.
Mittarin paikkansapitävyydestä ei ole 100% takeita mutta ainakin sama laite ollut kokoajan mulla niin antaa jotain vertailupohjaa.
Tänään pientä lisätestiä koska painetta on pakko nostaa. 0.2 barin nostolla rengas ei enää taitu alle läheskään niin pahasti eikä pito hirveästi huonontunut.
0.4bar
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=138460
0.6 bar
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=138461
Kevyt tassun nosto.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=138463
Mitenkäs kuvio tuntuis puhdistuvan noissa? Vaikuttais ainakin ihan fiksulta "all terrain" renkaalta.:)
Ei osaa sanoa ku ei oo vielä oikein vetelään päästy. Syyssateita odotellessa kun nyt kaikki paikat ihan tolkuttoman kuivia. Kuopat ihan kuivia missä yleensä ollut metri vettä.
Ja itse mieluummin kolistelen kalliolla niin kuvion puhdistuminen ei ollut kriteereissä nro1.
Eipä ole tällekään juur muuta tehty ku ajettu/ehjätty rikkoutuneet osat.
Kierrealustaprojekti edelleen pelkkä ajatelma :(
Jo pidemmän aikaa puutelistalla ollut paineilmavapautin etuvinssiin pääsi vihdoin suunnittelusta toteutukseen.
Tunkki pultataan suoraan vapauttimeen ja teline tarkoitus tehdä niin että mahdollista vielä vapauttaa manuaalisesti jos/kun paineilma loppuu. Kaks versioo jo roskiksessa joten saattaa olla ettei onnistu :D
Kompura vaihtuu myös Viairin valmisteeseen samassa päivityksessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=180412
Tunkki vetää noin 14kiloo 6bar paineella ja vapautin vaatii 10kiloo ni jää reserviä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3614&pictureid=180413
Tästä pitäis tulla teline mihin tunkki kiinnitetään....