View Full Version : Kumpiko akkulaturi näistä on tehokkaampi ja parempi?
Rekisteröimätön
14.12.2010, 14:29
Motonet: http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=45-5512
"Akkulaturi 6/12/24V lyijyakuille. Kaksiasentoinen kytkin latausvirran valintaan. Maksilatausvirta 6V 4,4A tai 10,4A, 12V 5,4A tai 10,4A ja 24V 4,7A tai 6,8A."
tai sitten tämä:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=229
"Latausvirta 6V/12V/24V normaalilatauksella 7A/8A/7,5A ja pikalatauksella 15A/15A/10A. "
Merkki sama mutta erimalli... Hintakin aikalailla sama, en osaa tietää kumpiko parempi, ladata 12/24V järjestelmää
Rekisteröimätön
14.12.2010, 14:31
Lisäystä vielä että tarkotus olisi ladata hj;n akut (24v)
Tomonen motonet malli makaa kotona hyllyssä toimimattomana.
Tilalle hommasin tollasen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5516
NewJuhani
14.12.2010, 15:05
Kotona on myös "tommonen motonet" malli, hyvin toimii.
Jos nyt ostaisin laturin niin se olisi mallia "lataajaa älykkäämpi laturi".
PS. Sami vaihdoitko sulakkeen:D
Puutun tähän keskusteluun sen verran että mun pitäs ostaa käynnistyskaapelit. Sulaako 16mm2 kaapelit jos annan virtaa hojolla toiselle hojolle?
edit. ja minkä ihmeen takia motonetissä on myynnissä erikseen DIESEL ja BENSA kaapelit?1? :D
latautuuko nuo akut kunnolla ja hyvin jos lataa kerralla molemmat @24v ?
Motonet: http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=45-5512
"Akkulaturi 6/12/24V lyijyakuille. Kaksiasentoinen kytkin latausvirran valintaan. Maksilatausvirta 6V 4,4A tai 10,4A, 12V 5,4A tai 10,4A ja 24V 4,7A tai 6,8A."
tai sitten tämä:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=229
"Latausvirta 6V/12V/24V normaalilatauksella 7A/8A/7,5A ja pikalatauksella 15A/15A/10A. "
Merkki sama mutta erimalli... Hintakin aikalailla sama, en osaa tietää kumpiko parempi, ladata 12/24V järjestelmää
Motonet:
P = U*I
= 24V*4,7A
= 112,8W
tai
P = 24V*6,8A
= 163,2W
puuilo:
P = U*I
= 24V*7,5A
= 180W
tai
P = 24V*10A
= 240W
Tehon puolesta puuilo, muuten en kommentoi
nenonen2
14.12.2010, 16:26
Puutun tähän keskusteluun sen verran että mun pitäs ostaa käynnistyskaapelit. Sulaako 16mm2 kaapelit jos annan virtaa hojolla toiselle hojolle?
edit. ja minkä ihmeen takia motonetissä on myynnissä erikseen DIESEL ja BENSA kaapelit?1? :D
en nyt niin tarkkaan noita neliöitä muista, mutta normaalisti n.20€ kaapelit on aika sekundaa. niillä ei saa autoa apuvirralla käyntiin mikäli akku on aivan tyhjä. ja monesti ne on myös niin lyhyet että tarvis saada akut ihan vierekkäin että riittää pituus, ja tämähän ei aina ole mahdollista.
että kannattaa heti ostaa vähän paremmat niin ei tarvi sitten puolta tuntia vinguttaa kaasu pohjassa että saisi akun latautumaan. itse muistaakseni ostin tuurista noin 40-50€ ja 5m pitkät kaapelit ja niillä on kyllä hyvin sanut vehkeet käyntiin.
ja siksi varmaan eri kaapeleina myynnissä että ihmiset tajuaa ottaa diesel autoon hiukan paksummat kaapelit. tuskin muuta eroa, mutta sitähän ei välttämättä kotiäidit tajua. tai isät.
että kannattaa heti ostaa vähän paremmat niin ei tarvi sitten puolta tuntia vinguttaa kaasu pohjassa että saisi akun latautumaan.
Hyvät kaapelit kannattaa tehdä itse,50 neliön hitsauskaapelia vähintään sen 2x5m ja järeimmät pihdit päihin mitä löytää,lähtökohtaisesti valetut.
Maksaa mutta yhtä hyviä ei oikein saa mistään valmiina.
PS. Sami vaihdoitko sulakkeen:D
Juu ei ole vika sulakkeessa
Ääni hitsauskaapelista tehdyille kaapeleille. Ostin itse motonetistä pihdit ja paikallisesta liikkeestä 10m 50neliön hitsauskaapelia. Pihdit maksoi noin 16€ ja kaapeli olisko ollut 70€. Ja kaapeleiden hinta tippuu heti hieman jos vaikka tinkii mitan 4 metriin. Ja virtaa kulkee varmasti riittävästi läpi.
joo esim. täältä saa kaapelia http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html
50 mm², 7,20€/m
nenonen2
14.12.2010, 20:27
tohon 16€+70€ saa kyllä jo valmiitkin todella hyvät kaapelit. en silti väitä etteikö ne olisi hyvät mutta ei siinä taida säästää vaikka itse tekee.
ja tosiaan itsellä ainakin menee noista halvemmistakin 5m kaapeleista virta niin hyvin läpi että jaksoit diesel vaninkin laittaa käyntiin -25 asteen pakkasesta. vaikka akku oli ihan tyhjä.
Tehon puolesta puuilo, muuten en kommentoi
Kommentoin tähän, että älä osta Einhellin akkukeitintä (tai mitään muutakaan missä lukee Einhell), jos vain suinkin jotain muuta saat. Benton tai CTEK mieluummin. Joson pakko saada enemmän virtaa, niin saman tien sitten esim Bilteman käynnistysapulaite tuotenumero 37741.
Janne1986
15.12.2010, 13:09
Tollanen on meillä työmaalla ja kotona.http://www.nymix.fi/product/4397.html
Pelaa tosi hyvin eikä ole ollut mitään vikaa.
Tietyst vähä hinnakkaampi kuin tuo einhell...
antaako tuo tarpeeksi startti buustia land cruiserille?
riippuu aivan tilanteesta. priimakuntoisen paraatiauton, jossa on jäänyt juhannusyöksi sisävalot päälle, päräyttää helposti tulille. kaks kuukautta hangessa seisonutta hehkuvikaista romua saa jonkun aikaa houkutella tolla vehkeellä.
käytännössä 15min 30A pikalatausta + starttiboosti = käyntiin jos kaikki on muuten kunnossa.
Janne1986
15.12.2010, 19:27
Pitäisi antaa.
On tullut töissä käynistettyä tollasella kuormureita missä virrat ovat olleet ihan lopussa.
Luulisi kyllä pyörittävän Land cruiseria.
Tai sitten tekee niinkuin minä.
Otin työpaikalta vanhat/vähä käytetyt scanian 225ah akut ja tein niille kärrit.
Ei lopu heti ainakaan niistä virta kesken.(jos on muistan ladata ne etukäteen).
nenonen2
15.12.2010, 20:50
joo tuo on kyllä ihan hyvä laite. työmaalla kanssa moinen. boostia en ole sillä vielä tarvinnut kyllä, antaa 15-20 min latautua niin lähtee pakut käyntiin. tosin hallin sisältä lämpöisestä mutta kuitenkin. boostilla varmasti paremmin.
Mul on kaks einhell laitetta,toinen jolla ei voi erään hitsikonekorjaajan mukaan hitsata lainkaan. Ellei löydä siihen sopivia puikkoja(pitänee olla höystetty ruudilla?) Oon tosin onnistunu polttamaan sillä 1.6 mm rosteri puikon melkein kokonaan,sit toinen einhell latasi akkuja muutaman vuoden kunnes kesken aktin heittäytyi mykäksi,ilmeisesti tasasuuntaussilta pimiäksi. Ei enää einhell tuotteita minulle kiitos.
BJ-40/76
15.12.2010, 23:35
Nuo Einhell ja muut "perinteiset-" akkulaturit ovat tarkoitettu nimenomaan satunnaiseen (hätä-) käyttöön.
Paras vaihtoehto lienee 24v ctek, mutta hintaluokka ampuu taivaalle? (hatusta 250-350 e)
Olisko mahdollista ladata noita akkuja kahdella laturilla? itse ostin motonetista isälleni 3600 ctek:n, ja uskallampa väittää että jos nuo cruiserin akut pitää saada ladattua starttikuntoiseksi, niin nuo 2x ctek 3600 (maksimi latausvirta 3,6 amppeeria!)
pistää kampoihin todella paljon noille n* tehokkaammille peltipurkeille.
tuo 3600 ctek maksoi noin 40e, ja siihen tuli mukaan joku lisäkikkare, olisko ollut varaustilan osoitin?
Ja jos nimenomaan lataat nuo akut erikseen (siis kaikki kaapelit kiinni, mutta 1. laturi lataa toisen akun, ja 2. toisen akun) niin silloin ne on molemmat täynnä) ja vaikka nuo ctek:t unohtuu muutamaksi kuukaudeksi lataamaan akkuja, niin ne ei siitä kypsy!
Jos tummoinen peltipurkki unohtuu lataamaan akkua kuukaudeksi, niin se on sökö!
Niin, ja tuo ctek kestää vettä, periaatteessa vaikka pikkasen enemmänkin....
mutta nuo peltipurkit eivät kestä edes tihkusadetta.
Itse "tappelin" (veneessä) noiden einhellien kanssa, ja oli parhaillaan jopa "älykäs" 12A (tai 15A?)
einhel, ja sitten ostin ctek 7000 (7 ammppeeria), ja alkoi tympäsemään oikein kunnolla!
Nimittäin se etten ostanut aikoinaan tuota ctek:iä:)
Yksi huono puoli tuossa ctek:ssä on; se on ruottalaisten tekemä:mad:
P.S äkkipika laturina itsellä black&decker (?) lataa 30 amppeeria noin 14,8 voltilla ja vielä starttiapua 80A, ja hintaa reilu satanen, ei kestä vettä,painoa pari kiloa, mutta sietää pitkiä jatkojohtoja.
Nuo Einhell ja muut "perinteiset-" akkulaturit ovat tarkoitettu nimenomaan satunnaiseen (hätä-) käyttöön.
Paras vaihtoehto lienee 24v ctek, mutta hintaluokka ampuu taivaalle? (hatusta 250-350 e)
Olisko mahdollista ladata noita akkuja kahdella laturilla? itse ostin motonetista isälleni 3600 ctek:n, ja uskallampa väittää että jos nuo cruiserin akut pitää saada ladattua starttikuntoiseksi, niin nuo 2x ctek 3600 (maksimi latausvirta 3,6 amppeeria!)
pistää kampoihin todella paljon noille n* tehokkaammille peltipurkeille.
tuo 3600 ctek maksoi noin 40e, ja siihen tuli mukaan joku lisäkikkare, olisko ollut varaustilan osoitin?
Ja jos nimenomaan lataat nuo akut erikseen (siis kaikki kaapelit kiinni, mutta 1. laturi lataa toisen akun, ja 2. toisen akun) niin silloin ne on molemmat täynnä) ja vaikka nuo ctek:t unohtuu muutamaksi kuukaudeksi lataamaan akkuja, niin ne ei siitä kypsy!
Jos tummoinen peltipurkki unohtuu lataamaan akkua kuukaudeksi, niin se on sökö!
Niin, ja tuo ctek kestää vettä, periaatteessa vaikka pikkasen enemmänkin....
mutta nuo peltipurkit eivät kestä edes tihkusadetta.
Itse "tappelin" (veneessä) noiden einhellien kanssa, ja oli parhaillaan jopa "älykäs" 12A (tai 15A?)
einhel, ja sitten ostin ctek 7000 (7 ammppeeria), ja alkoi tympäsemään oikein kunnolla!
Nimittäin se etten ostanut aikoinaan tuota ctek:iä:)
Yksi huono puoli tuossa ctek:ssä on; se on ruottalaisten tekemä:mad:
P.S äkkipika laturina itsellä black&decker (?) lataa 30 amppeeria noin 14,8 voltilla ja vielä starttiapua 80A, ja hintaa reilu satanen, ei kestä vettä,painoa pari kiloa, mutta sietää pitkiä jatkojohtoja.
Ja sit se huono puoli CTEK:issä on et kun se lisämokkula( varaustilan osoitin) on kytketty, niin se tyhjää akkua kun auto ei oo laturissa...!!! Siis mikäli kiinteästi asennettu autoon.
Rekisteröimätön
16.12.2010, 14:36
Ei sula johdot mutta paksummalla pienemmät häviöt, diesel ottaa enemmän energiaa joten paksummat ja kalliimmat johdot.
Eli kannattaa ostaa niin paksut kaapelit kun on varaa ja ennenkaikkea tukevat kaapelikengät (jopa oleellisempaa kuin johdon paksuus)