View Full Version : BJ 42 rivipumppu
Turbotin BJ,n viikko takaperin, aukaisin edicin vivun topparista käsittääkseni syötön selälleen ja käänsin kaasuläpän yläpuolella olevan alipaine nipan 180astetta jonka jälkeen kone rupesi vetämään hyytymättä kierrokset loppuun saakka.
Nyt kiinnostaisi mitä muita säätöjä tuosta pumpusta löytyy. Alipaine kalvon kannessa on talttapää ruuvilla oleva säätö jota en saanut liikkumaan ja toinen säätöruuvi on sen alapuolella, oikein sinetöity ja kuusikanttisen suojahatun alla, tämän säätelyllä ei ollut ainakaan tallissa mitään vaikutusta koneen käyntiin/savutukseen joten palautin sen aikaisempaan kohtaansa. Elikkä nyt kone pelaa ihmeen hyvin mutta oisko tuosta mahdollista säätää vielä syöttöjä isommalle ja tehoa lisää, nyt ei savuta alkutuprausta lukuunottamatta ja ahtopaineet pysyvät aika alhaall 0,6baarissa maksimissaan.
Tässä on vielä palstan syövereistä löydetyt kuvat pumpusta jossa ensimmäisessä säätöruuvit näkyvät, ylempi on suojakupin alla.file:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-1.pngfile:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-2.pngfile:///C:/Users/Pikkelii/AppData/Local/Temp/moz-screenshot.png
Tulipa näköjään pienenlaisina nuo kuvat enkä osannut muokata viestiä joten laitoin ne nyt isompana.
Ekassa kuvassa vasen sinetöity nänni on kierrosrajoittimen ruuvi.
Mitä syvemmällä niin sitä vähemmän rajoittaa syöttöä yläkierroksilla.
No se selittää miksi sen säätö ei tuntunut vaikuttavan mihinkään, säätelin sitä edestakaisin ennen kuin olin kääntänyt kaasuläpän yläpuoleisen alipaine nipan 180 astetta. Ennen nipan kääntöähän meno yläkierroksilla alkoi hyytyä kun ahtopaine alkoi nousemaan. Voisiko tuo suojakupin alla oleva säätö olla tyhjäkäynnille, ainakin pumpun kara toppaa kaasu kiinni tuohon säätöruuviin?
No löytyykö tuosta pumpusta muita säätöjä tai mahdollisuutta saada lisää syöttöä, nyt tuo näyttää melkein joltain ekodieseliltä kun savua ei putken päästä kierroksilla juuri tule!:(
Joku entisistä omistajista oli laittanut alipaine kalvon päällä olevan jousen alle rikan, kaiketi juurikin syöttöä lisäämään, jäykemmällä/pidemmällä jousella saisi myös syöttöä lisää? Vai olenko täysin hakoteillä tuon pumpun toiminnasta?:confused:
elhapero
14.12.2010, 16:52
Turbotuksessa sen alipainekalvon jousen venyttäminen tuplapituuteen saa lisäämään syöttöä aika mukavasti.Omasta turbotetusta BJ.stä venytin sen jousen ja savua ja voimaa löytyy ihan yläkierroksille asti.Tuli aika herkkä kylmäkäynnistykselle myös,vetää pakkosyötön tappiin starttauksessa ja rauhottuu vasta kun turbo lähtee puhaltamaan kunnolla.Tyhjäkäynti tuli vähän hörsköttäväksi mutta lämmetessä rauhoittuu.Se jousi on tuon ylemmän kalvon alla,neljällä talttapää pultilla kansi kiinni.
Tuolla lopussa kuvaa miten syötön hammastankoon saa lisää liikettä => lisää soppaa.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28682
Kaasuun vastaaminen oli jo ennen turbotusta herkkää, nyt kun syöttöjä on aukaistu niin kaasuun vastaaminen on miltei hysteeristä. Mukavaltahan tuo tiellä tuntuu mutta maastossa pikkupuolella tahtoo ryntäillä kun jalka vähänkin heilahtaa kaasupolkimella. Mietiskelin että jos alipaineletkuihin laittaisi kuristimet, esim suuttimet niin kalvon liikkeenhän pitäisi rauhoittua. Onko kukaan rakennellut vastaavaa systeemiä kaasua rauhoittamaan?
Eskimo! Lueskelin suurella mielenkiinnolla tuota sun projektia, onko tuossa sun bertassa enää ollenkaan edicin liikkeen rajoitinruuvia tai edes sitä kohtaa pumpun korvakosta jossa ruuvi on? Mulla jos ruuvaa tuon säätöruuvin irti niin edicin vivun liike toppaa sitten siihen korvakkoon vai saako noilla "kärki pois, rikka alle" lisättyä itse pumpun karan liikettä vaikka edicin vipu jo toppaakin?
Ymmärsinkö oikein tuon "savutuksen eston" eli edicin vipu toppaa tuohon handmade toppariin ennenkuin ahtopaineet nousevat ja paineiden noustessa toppari karkaa edestä pois ja antaa edicin vivun painu pohjaan ja vetää syötöt maksimiin?
Oliko sinulla pelkkä reikä alipaine putkessa ja nipat alkuperäisessä asennossa vai 180astetta käännetty ylempi nippa ja reikä vielä sen lisäksi?
Tais iskeä kyselyikä!:D
No taas on pikkaisen turattu tallissa, syöttöruuvin ruuvasin sen tippumisen pelossa kokonaan irti ja talletin hanskalokeroon. Ehkä milli pari lisää liikerataa vivulle jos oikein positiivisesti ajattelee. Sitten venytin kalvoa vasten olevaa jousta 51mm-65mm jonka seurauksena tyhjäkäynti nousi ja sitä piti pienentää ruuvaamalla kaasuläppää. Mitään dramaattista nuo kumpikaan eivät syöttöön vaikuttaneet, no ei syöttö onneksi ainakaan vähentynyt.
Testit jatkuvat!
Eskimo! Lueskelin suurella mielenkiinnolla tuota sun projektia, onko tuossa sun bertassa enää ollenkaan edicin liikkeen rajoitinruuvia tai edes sitä kohtaa pumpun korvakosta jossa ruuvi on? Mulla jos ruuvaa tuon säätöruuvin irti niin edicin vivun liike toppaa sitten siihen korvakkoon vai saako noilla "kärki pois, rikka alle" lisättyä itse pumpun karan liikettä vaikka edicin vipu jo toppaakin?
Ymmärsinkö oikein tuon "savutuksen eston" eli edicin vipu toppaa tuohon handmade toppariin ennenkuin ahtopaineet nousevat ja paineiden noustessa toppari karkaa edestä pois ja antaa edicin vivun painu pohjaan ja vetää syötöt maksimiin?
Oliko sinulla pelkkä reikä alipaine putkessa ja nipat alkuperäisessä asennossa vai 180astetta käännetty ylempi nippa ja reikä vielä sen lisäksi?
Tais iskeä kyselyikä!:D
Nopeita vastauksia:
- ei rajoitin ruuvia
- ei sata varmaa miten paljon "kärki pois ja rikka alle" vaikuttaa. Se on kaverin tutkima juttu. Pitäs levitellä pumppua joskus joutessaan.
- korvakko on tallella ja vakio
- "savutukse esto" toimii just näin. Jossain 0.3-0.5 bar korvilla toppari lähtee liikkumaan => lisää soppaa. Huomasin seka-ajossa toiminnan lämpöjen putoamisena eli toiminee rajoittamalla syöttöä kun ei ahtoja.
Katsastuksessa alipainekellon letku pois ja topparia säätämällä savut kohdalleen :)
- pelkkä reikä eikä nippoja käännetty
Mulla kiertää savutestissä luokkaa 5000 rpm vaikka kiekkarajoitin on säädetty likimain löysimmälle. Kun keksisi vielä miten sais kiekat kohdalleen savutestiin.
Joku kerta tulee veivi ihmettelemään maailman menoa :D
Onko saatu syöttöä lisää jollain uusilla konsteilla.
Minkälaisia ahtoja bertoissa käytetty.
hieman asian vierestä, mut mikä se nappi on siinä edicin liikkuessa toiseen suuntaan. toiseen suuntaan sammuttaa moottorin ja toisessa suunnassa on tappikatkaisin vastassa. mihin vaikuttaa?
Se jousikuormitteinen vaste on pakko syötön palautus.Eli startatessa edicci vetää syötön "tappiin" eli ohi sen jousivasteen,ja starttauksen loputtua se jousi palauttaa sen liipottimen normaali alueelle.
Mutta asiaan. Itellä on ollu pumppu kohta pari vuotta joutsenon dieselissä laitettavana,erehdyin sanomaan että ei ole kiire ja joskus viime keväänä kävin sitä viimeeksi kyselemässä...Ei ollut vielä silloin valmis.
Alkaa taas tuo polttoaine maksamaan sen verran että olisi kohta säädöissään olevalle pumpulle tarvista.
Onkohan muilla parempaa sanottavaa noista dieselkorjaamoista tai pumppupajoista
ja kuka niistä osaa laittaa bj:n pumppua.
Niin ja itsellä on nyt 1.5 bar:n ahdot.
Onkohan muilla parempaa sanottavaa noista dieselkorjaamoista tai pumppupajoista
ja kuka niistä osaa laittaa bj:n pumppua.
Niin ja itsellä on nyt 1.5 bar:n ahdot.
Ootko kokeillu meneekö paremmin tai huonommin pienemmillä paineilla. Nii ja onko Cuuleri?. Äkkiä kuulostaa tuo 1.5 baaria kovalta kun koneessa 22 puristukset...
Vähän ohi aiheen mut mitäs öljyä käytätte ton rivipumpun voiteluun kun vissiinkin joutuu jollain tippakannulla laittaa erikseen? Samaa kun moottoriöljy?
Vähän ohi aiheen mut mitäs öljyä käytätte ton rivipumpun voiteluun kun vissiinkin joutuu jollain tippakannulla laittaa erikseen? Samaa kun moottoriöljy?
Samaa kun moottoriöljy.
Vanhemmissa on pumpussa omat öljyt ja uudemmissa kiertää moottoriöljy.
Samaa kun moottoriöljy.
Vanhemmissa on pumpussa omat öljyt ja uudemmissa kiertää moottoriöljy.
ok, kiitoksii vastauksesta! :)
Mistäs muuten nuo pumput erottaa... Kauhu kourasi masusta...
Tästä!
Vanha pumppu.
Tuossa kohden öljynpinnan mittatikku, ja onhan tuossa muutenkin eroa.
http://img560.imageshack.us/img560/3281/syttpumppu.jpg
By hevonen (http://profile.imageshack.us/user/hevonen) at 2011-01-2
oukkei, meilla B moottori 1980 BJ ssä, eikä mokomaa tikkua... huh !
BJ-40/76
27.02.2012, 20:36
Itse lisäsin vanhaan pumppuun aina silloin tällöin 25ml moottoriöljyä, liika tulee sieltä pumpun kyljesssä olevasta huohottimesta ulos,
tietysti otetaan talteen letkulla öljypulloon.....
Yleensä pumppu vuotaa pikkasen dieseliä, ja nuo pumpun öljyt tuppaa laimentumaan dieselillä
Kun ostin tuon bj:n niin pumpussa oli huomattavan dieselpitoista (ohutta-)
Öljyä, silloin imasin tikunreiästä lähes kaikki pois 20ml lääkeruiskulla ja mehupillillä, sen jälkeen vaan lisäsin aina ruiskullisen.
P.S Kysykää apteekista muovimäntäisiä/tiivisteisiä ruiksuja, nuo kumipäiset ovat nimenomaan kertakäyttöisiä, kun kumi turpuu öljystä jumiin:o
.