View Full Version : G-meseen paineilmalukot
Hoi G-miehet - miksei muutkin.
Rajulla googlettamisella yritin löytää g-mersuun paineilma ohjattuja nelivedonlukkoja - huonolla menestyksellä.
Siispä kysymys kuuluu. Löytyykö täältä parempaan tietoa, vai onko valmiit ratkaisut haavetta vaan?
siellähän ne ovat jo, eli nestetoimiset alkuperäiset toimivat pneumaattisestikin, kertoo wanhat Gee miähet... puff ja poff ;)
-> tiivisteet kuntoon ja kokeilemaan, joku 5 bar luulis olevan soppeli
Rekisteröimätön
10.12.2010, 23:41
eli jos alipaineen tilalle tyrkkää ylipaineen niin homma on siinä vai?
mites homma hoituu, jos haluaa vielä nesteistäkin eroon? pelkkää asennus olutta siis.
eli jos alipaineen tilalle tyrkkää ylipaineen niin homma on siinä vai?
...minkä alipaineen ? alipaineellako ne sulla toimii ? yleensä ne on tupanneet toimimaan nesteellä, eli "hydraulisesti"
ehkä kannattaa unohtaa koko juttu :rolleyes: - ja aloittaa alusta(sta)
tai ainakin heittää ne nesteet pois, ja alkaa puhallella ihan vaan pelkkää ilmaa
Rekisteröimätön
11.12.2010, 00:02
jos nyt en ihan oo väärin ymmärtänyt niin alipaine ohjatut ja nestetoimiset. W463 mallissa
jees lukkohin menee sekä neste- että alipaineputket. täällä kans W463
ok - anteeksi tietämättömyyteni näiden 463 sten suhteen...
otetaas vastakysymyksiä:
mitäpä se alipaine siellä mahtaa tehdä ?
miks nesteestä pitäis päästä eroon ?
ja toteamuksena, jos nesteellä kytketään ja poistetaan kytkentä, niinkuin vanhemmissa G ssä ja moGeissa, niin eiköhän tuo samalla tavalla toimis paineilmallakin ...
Huhuu :
Tumi ?
Pauli ?
Laine ?
Moggisamuli ?
MBG ?
tai kuka vaan muu enempi Geemiäs
ilmeiseti alipaineella ohjataan lukkojen toimitaan - ilmeisesti nesteen virtausta. Tästä ei ole vielä täyttä varmuutta, mienaa hitaat olla.
Ajatuksena oli päästä nesteistä eroon ja saada täysin paineilma toimiset lukot, napsahtelisi päälle ja pois huomattavasti nopeammi/varmemmin.
http://www.fourbyfourclub.com/Manuals/W463249DiffLocks.pdf
Kyllä on menty ojasta allikkoon ku on pitäny saada hyvä ja nopea hantaaki sähkö napiksi vaihtaa:(
yleensäkkin kaikki autot missä on esim: alipaine ohjatut napalukot niin hitaita ovat, eikä ole oikeinhyviä kokemuksia servomoottorilla kytkettävistä nelivedoistakaan. voi olla aika moinen temppujen temppu saada paineilmalla toimimaan ku, jokaista venttiilin toimintaa valvoo ja ohjaa cpu saattaa vikatilan pukata päälle ku on abs ja esp: kin sotkettu samaan
http://www.fourbyfourclub.com/Manuals/W463249DiffLocks.pdf
Hyvä linkki semmoselle kuka ei ole 463 sarjan lukko viritykseen törmänny.
Itse pidän moista melko vika alttiina, on sähkö hässäkkää ja alipainetta vielä niiden nesteiden lisäksi.
Voi sen varmasti ilmalla korvata, mutta jäätyminen on oma ongelmansa, järjestelmään kondensoituu vettä ja se vesi ihan fysiikan vai oliko hysiikan lakien mukaan menee järjestelmän alimpaan kohtaan, eli sinne akselien lukkosylintereihin. Että tämmönen näkökulma.
Suunnistuskisoissa pyörii harmaa bokkeri mersu jossa on kaks toimiset paineilma sylinterit suoraan akseleissa olevien sylintereiden tilalla ja toimii kuulemma hyvin,ainakin kesällä,sitä en huomannu kysyä et mites talvella,onko jäätymistä.
Pienellä välilaipalla painesylinteri kiinni ja männänvarteen pieni jatkovipu systeemi,ei kuulemma paha tehä.
Itelle meinaan myös tehä samalla lailla niin saa lukot pois ja päälle vivusta eikä tarvi nesteiden kanssa
läträtä.
mersuana
13.12.2010, 18:39
Itse toteutin ainakin tällä vanhalla ja hyväksi todetulla systeemillä:
-Invertteri 600w
-Senco PC1010 naulainkompressori(paineen säätimet ja 350w moottorilla)
-SMC CD85N25-40-B sylinterit 2kpl akseleihin, kiinnitys lattaraudalla-->laippa, ja "klitorikseen" joka liikkuu akselin sisällä tein M10x1 kierteen ja liimaa väliin
-päälle/pois kytkimet kojelautaan(mitään mg-venttiilejä ruvennu laittamaan, hajoo kuitenkin)
-letkuja + nippeleitä
-keppanaa!
Ei näihin tainnut mennä paljoa yli 500e rahaa ja on ainakin toiminut. Mielummin ilmavaivoja kuin nestevaivoja...
Ei vaan, oli vanhat neste käyttöiset jumissa kun edelliset omistajat ei olleet ymmärtäneet käyttää, heitin kaikki pois ja laitoin ilmaa tilalle...
Moro
Itsellä G:ssä muutettu paineilmakäyttöiseksi, 2-toimisilla sylintereillä.
Suoraan akseleissa, entisten sylintereiden tilalla.
Niis ja kokeiltiin laittaa ilmaa entiseen järjestelmään muttei toiminut hyvin.
Tiivisteet oltava varmaankin uudet ja eikä syöpymiä sylinterissä. Jos entisissä vikaa ,on halvempi ostaa pnema härpäkkeet.
Ja yks asia mikä on varma, niin ne on ne viimeiset osat mistä luovun.
Entisillä nestekäyttöisillä lukot meni kyllä päälle, mutta lähtivät pois millon huvitti. (Jousikuormalla palautus)
Tiukoissa ja ahtaissa paikoissa luonnollisesti jos et saa lukkoja heti pois niin ompa kiva urakkanuppia kääntää
37" pyörillä ja lukot päällä. Sitä ongelmaa ei enää ole. Lukkojen hallinta parani huomattavasti.
Toinen näkökanta on akseleissa ns. torniholkit ja lukko jos ei lähde kerralla pois ja jää esim vähän päälle,
niin hyvimpä sakarat vääntyy ja sen jälkeen lukkoja ei tarvitse kytkeä.
Nämä nyt on omia mileipiteitä ja varmaankin vääriä mutta tulipahan sanottua.
axo
moggi-samuli
13.12.2010, 23:06
Kyllä ainakin mun mogissa on ihan paineilma toimiset lukot. Ja jos ihan oikeassa olen niin 463:sessa on myös paineilma toimiset. Ohjekirjan mukaan sähkö pneumaattiset, Pieni kompura oli kone huoneessa ja paineilma säiliö rungossa etummainen pyöreä poikkiputki.
Ei oo paine ilmaa originaalissa vaan alipaine....sähköllä ohjataan alipainetta jonka voimat muutetaan nesteelle joka käyttää lukko holkkia...
MORO AXO
Onko ollu ongelmia, paineilmaletkujen ja sylintereiden jäätymisen kanssa?
MORO AXO
Onko ollu ongelmia, paineilmaletkujen ja sylintereiden jäätymisen kanssa?
Ne on ollu nyt 2v alla ja ei oo ollu ongelmia.
Ja voihan sinne laittaa suodattimen väliin, jos arvelee vedestä olevan ongelmaa...
axo