View Full Version : Webasto mykkänä
Tunteeko kukaan Webaston sielunelämää, minä en? Kun yrittää pistää aamulla sen päälle, niin on alkavinaan käynnistyä mutta sammuu muutaman sekunnin jälkeen eikä puhu enää mitään, lämpiämisestä puhumattakaan. Mistähän johtuisi eli mikä voisi olla vikana?
hehkutulppa tai polttoainepumppu käykö pumppu naputtamaan ennen ku sammuu ?
Uusi akku saattaisi auttaa. Tai sitten vanhan täyteen lataaminen, jos sitä ei ole tehnyt. Halvin ensiapu.
Mul oli omassa sillee et rupes naputtaa noin pariksi minuutiksi ja sit sammu, muutaman kerran kokeilin laittaa päälle ja pois ja sit lopetti kokonaan toiminnan. Otin sulakkeen irti ja nyt toimii normaalisti.
Uusi akku saattaisi auttaa. Tai sitten vanhan täyteen lataaminen, jos sitä ei ole tehnyt. Halvin ensiapu.
Tätä nyt kokeiltiin vaan ei tuon vasta vuoden vanhan akun lataaminen tuonut apua eikä lämpöä asiaan... Pitää kokeilla seuraavia neuvoja.
BJ-40/76
09.12.2010, 22:39
Tyyppi auttas pikkasen, samoten ikä, ja onko auton alkuperäinen (merkki ja malli) vai jälkikäteen asennettu.
Ja onhan nimenomaan webasto(selviää mallistakin:), kohdalleni sattunut muutama rikkinäinen webasto, mutta vika on loytynyt esim eberistä:p)
=> jos uudemman auton tehdasasennus/ensiasennus, niin silloin tarvitaan pikkasen älykkäämpiä työkaluja.
Tyyppi auttas pikkasen, samoten ikä, ja onko auton alkuperäinen (merkki ja malli) vai jälkikäteen asennettu.
Ja onhan nimenomaan webasto(selviää mallistakin:), kohdalleni sattunut muutama rikkinäinen webasto, mutta vika on loytynyt esim eberistä:p)
=> jos uudemman auton tehdasasennus/ensiasennus, niin silloin tarvitaan pikkasen älykkäämpiä työkaluja.
Ja sen jälkeen vikakoodit olis kivoja...Näyttää näytöllä jos on viikkokello ja piuhat kytketty.Muuten testeriin.
Tätä nyt kokeiltiin vaan ei tuon vasta vuoden vanhan akun lataaminen tuonut apua eikä lämpöä asiaan... Pitää kokeilla seuraavia neuvoja.
Sitten seuraavaksi sulake irti minuutiksi ja sitten takasin. Jos ei auta, niin sitten testeriin kiinni ja luultavasti uuta palikkaa webastoon tai sitten uusi ohjain.
Joo, kyllä se on Webasto, niin siinä kellokytkimessä lukee ja auton papereissa oli mukana läpyskä, joka ei paljon kerro, vähän ajastinohjeita ja että on Thermo Top E/C. Vuorokausiajastin on mallia 1533. Ja auto on viisi vuotta vanha Nissan Primastar.
Ei kuulu napsumista, eli pumppuvika mahdollinen. Jahka huomenna kerkiän niin kokeilen tuota sulakekikkaa vielä ennen kuin luovutan värkin jonkun muun huoleksi. Onneksi talvi on vasta tulossa.
ettei kävis perse edellä puuhun kiipiminen, tuliko vika vasta pakkasten alettua ? aika usein kesälaadun nafta on hyhmääntyny weban ohkasiin polttoainelinjoihin, eikä liiku ennenkuin "sulaa" taas, eli jos näin on, koita saada auto lämpimään talliin vaikkapa vuorokaudeks, ja koita uudestaan josko alkais nakuttaa... jos syttyy niin anna palaa rauhassa läpi ohjelman, esim 60 min ja tankkaa parasta pakkasnaftaa mitä löydät
ja pelkkä pumpun vaihto yleensä melko simppeli homma
toki jos on monta epäonnistunutta käynnistys yritystä, voipi olla "lukossa", ja mallista riippuen nollaaminen voi onnistua käyttämättä akkua/sulaketta irti
Rekisteröimätön
10.12.2010, 20:18
Tunteeko kukaan Webaston sielunelämää, minä en? Kun yrittää pistää aamulla sen päälle, niin on alkavinaan käynnistyä mutta sammuu muutaman sekunnin jälkeen eikä puhu enää mitään, lämpiämisestä puhumattakaan. Mistähän johtuisi eli mikä voisi olla vikana?
Mun Weba aloittaa "käynnistysrituaalinsa" pyörittämällä ensin paloilmapuhallinta, joka käy tuon mainitsemasi muutaman sekunnin. Tämän jälkeen alkaa polttoaineen pumppaus huovalle (nakutus) ja sitten hehkutellaan (parkit tai ajovalot saattaa himmentyä hieman jos auto ei ole käynnissä). Jos laite käytäytyy näin ja mykistyy saman tien, laitteen vikadiagnostiikka löytää jotain häikkää (rikkinäisen polttoainepumpun, hehkun, liekkivahdin tai kiertovesipumpun) ja lopettaa yrityksen siihen. Tässä kohtaa testeriä esiin, arvaamalla saa ostaa liian monta uutta osaa. Jos taas laite käynnistyy ja tuli syttyy tutun kohinan kera sammuakseen heti kohta voi syynä olla vajaa nestepinta jäähdytysjärjestelmässä. Tyhjä vesitila läpiää tosi nopeesti ja anturi ilmottaa veden olevan muka riittävän lämmintä ja lämmitys päättyy tähän.
Aika yleinen ongelma on kans polttoaineensuodatin. Pienikin määrä vettä riittää tukkimaan suodattimen jäätyessään
BJ-40/76
12.12.2010, 00:59
Aika yleinen ongelma on kans polttoaineensuodatin. Pienikin määrä vettä riittää tukkimaan suodattimen jäätyessään
Tuossa termotopissa ei ole suodatinta lainkaan, ei ainakaan vaihdettavaa, vaan se nakuttaa pienellä
pumpullaan jokaisella iskulla määrätyn määrän polttoainetta tuolle palopesässä olevalle "huovalle"
ja sinne päätyy paljon isommat epäpuhtaudet kuin moottoriin.
Jos tuo termotop on totaalisen hiljaa, niin silloin tosijaan sulake/sulakkeet pois, ja mieluummin suuruusluokkaa pitempään kuin hetkinen. Jos joku muistaa ulkoa missä järjestyksessä ja -ajassa nuo sulakesulkeiset menee niin kertokoon! muistaakseni ainakin 90 tyypin vebastossa oli jotain oikopolkuja kiireiselle noiden sulakkeiden suhteen (täysin hilseestä; kaikki sulokkeet pois ja viimmeisenä ohjaksen sulake takasi????)
Ja jos vesi ei kierrä niin silloin lähtee kyllä käyntiin, mutta sammuu noin minuutissa start- komennosta, mutta käy koko palotapahtuman läpi.
p.s tarkista webaston tyyppikilvestä tyyppi ja teho. tuo e vois olla 4 kw ja c joko 5 tai 5,2 kw
Ja jos ei kuulu mitään, niin kuin anonyymi kertoi, niin käynnistys alkaa seuraavasti; paloilma puhallin käy hetken, hetki hiljaista ja sitten hiljalleen kiihtyvää nakutusta ja tohinaa ja pakokaasua putkesta hiljalleen kiihtyvän paloilmapuhaltimen kiihdyttäessä nopeuttaan
Tuossa termotopissa ei ole suodatinta lainkaan, ei ainakaan vaihdettavaa, vaan se nakuttaa pienellä
pumpullaan jokaisella iskulla määrätyn määrän polttoainetta tuolle palopesässä olevalle "huovalle"
ja sinne päätyy paljon isommat epäpuhtaudet kuin moottoriin.
Jos tuo termotop on totaalisen hiljaa, niin silloin tosijaan sulake/sulakkeet pois, ja mieluummin suuruusluokkaa pitempään kuin hetkinen. Jos joku muistaa ulkoa missä järjestyksessä ja -ajassa nuo sulakesulkeiset menee niin kertokoon! muistaakseni ainakin 90 tyypin vebastossa oli jotain oikopolkuja kiireiselle noiden sulakkeiden suhteen (täysin hilseestä; kaikki sulokkeet pois ja viimmeisenä ohjaksen sulake takasi????)
Ja jos vesi ei kierrä niin silloin lähtee kyllä käyntiin, mutta sammuu noin minuutissa start- komennosta, mutta käy koko palotapahtuman läpi.
p.s tarkista webaston tyyppikilvestä tyyppi ja teho. tuo e vois olla 4 kw ja c joko 5 tai 5,2 kw
Ja jos ei kuulu mitään, niin kuin anonyymi kertoi, niin käynnistys alkaa seuraavasti; paloilma puhallin käy hetken, hetki hiljaista ja sitten hiljalleen kiihtyvää nakutusta ja tohinaa ja pakokaasua putkesta hiljalleen kiihtyvän paloilmapuhaltimen kiihdyttäessä nopeuttaan
On pikkasen hankalasti saavutettavassa paikassa toi värkki tuolla pakun täyteen ahdetussa keulassa. Missä niitä sulakkeita voisi olla, kun ei auton varsinaisesta sulaketaulusta löytynyt?
PeteTurku
12.12.2010, 21:54
Mulla oli samanlaiset oireet ja syynä oli ylilämpenemissuoja lauennut. Koneen toisessa päässä oli kumitutti jonka alla nappi joka oli pompannut ylös. Nappi pohjaan ja taas rokkas.
Onnistuinkohan rikkomaan koko kamppeen vai mitä kävi?
Tilanne seuraavanlainen: asensin uuden Evo 5 Webaston FJ:hin, aluks kaikki okei, lähtee päälle ja lämpenee tovin, mutta sisätilanpuhallin ei lähde päälle. No auto käymään ja sit uusi yritys, nyt kaikki toimii ok, vielä muutaman minuutin auton sammuttamisen jälkeenkin, kunnes laite päättää sammuttaa itse itsensä, sisätilanpuhallinkin pyörii ok. Lämmöt ei vielä tässä vaiheessa täydet, eli kesken jäi.
No, epäilemään että pyöriiköhän pumppu oikein päin kun kerran kone käydessä homma pelaa. Laitoin taas päälle ja nykäsin vesipumpun liittimen irti mitatakseni onko kätisyys oikein (onko musta johto plussa ja ruskee miinus?), ei se liitin kyllä toisinpäin siihen pumppuun käykkään. Koko laitos pimeni ja ei lähde päälle kellosta. Ei inahdakkaan. Sulakkeet ehjät ja kello pelaa.
WTF? :confused::(
Ja mikä on johtosarjassa semmonen ohut keltanen johtolenkki liittimessä? Kytkee siis liittimen navat toisiinsa.
Onnistuinkohan rikkomaan koko kamppeen vai mitä kävi?
Tilanne seuraavanlainen: asensin uuden Evo 5 Webaston FJ:hin, aluks kaikki okei, lähtee päälle ja lämpenee tovin, mutta sisätilanpuhallin ei lähde päälle. No auto käymään ja sit uusi yritys, nyt kaikki toimii ok, vielä muutaman minuutin auton sammuttamisen jälkeenkin, kunnes laite päättää sammuttaa itse itsensä, sisätilanpuhallinkin pyörii ok. Lämmöt ei vielä tässä vaiheessa täydet, eli kesken jäi.
No, epäilemään että pyöriiköhän pumppu oikein päin kun kerran kone käydessä homma pelaa. Laitoin taas päälle ja nykäsin vesipumpun liittimen irti mitatakseni onko kätisyys oikein, ei se liitin kyllä toisinpäin siihen pumppuun käykkään. Koko laitos pimeni ja ei lähde päälle kellosta. Ei inahdakkaan. Sulakkeet ehjät ja kello pelaa.
WTF? :confused::(
Ja mikä on johtosarjassa semmonen ohut keltanen johtolenkki liittimessä? Kytkee siis liittimen navat toisiinsa.
Ilmasitko jäähdytysjärjestelmän kunnolla ennen webaston käynnistämistä?
Noi evo mallit tuntuu olevan aika herkkiä menemään "lukkoon" ilmeisesti ylikuumentumisen takia, jos vesi ei kierrä. Itellä meinaan käynyt parikertaa niin kun liian äkkiä yrittää päälle asennuksen jälkeen.
Ainakaan muutaman minuutin sulakkeidan poistolla ei "aukee" pidemmästä ajasta en tiedä. Olen aina avannut testerillä. Muistaakseni kellon näytöstä sammuu ensin liekin kuva ja sitten aika eikä aika lähde laskemaan?
Keltainen johtolenkki/liitin on testi johto.
Ilmasitko jäähdytysjärjestelmän kunnolla ennen webaston käynnistämistä?
Noi evo mallit tuntuu olevan aika herkkiä menemään "lukkoon" ilmeisesti ylikuumentumisen takia, jos vesi ei kierrä. Itellä meinaan käynyt parikertaa niin kun liian äkkiä yrittää päälle asennuksen jälkeen.
Ainakaan muutaman minuutin sulakkeidan poistolla ei "aukee" pidemmästä ajasta en tiedä. Olen aina avannut testerillä. Muistaakseni kellon näytöstä sammuu ensin liekin kuva ja sitten aika eikä aika lähde laskemaan?
Keltainen johtolenkki/liitin on testi johto.
Kyllä se on ilmaantunu varmasti kun on viikko ajeltu ite laitteen asennuksen jälkeen, nyt vasta kerkesin asennella pa-pumpun paikoillensa. Imu paluuputkesta T-haaralla, samallalai näytti olevan Land Cruiser 120:n asennusohjeissa, missä sama moottori/alusta.
Joo, ei näytä auttavan sulakkeiden pois käyttäminenkään. Antaa nyt olla vielä yön yli, mutta tuskinpa tuo jeesaa. Ei kai ny tollanen liittimen irrottaminen voi polttaa aivoja laitteesta? Toivotaan et on joku tilttitila minkä saa testerillä nollattua.
Kelloon tulee liekin kuva ja lämmitysaika näkyviin, mut hetken päästä pimenee kokonaan. Ei hurise, naksu eikä muutakaan.
Mut mikä tässä pohjimmiltaan mättää, eikö vesi kierrä oikein vai eikö jaksa imeä bensaa jostain syystä?
Edit: Löysin volkkaripalstalta ohjeet resetointiin:
"Mikäli webasto ei näytä elonmerkkejä, on se luultavasti lukkiutunut. Lukituksen poisto tapahtuu seuraavasti: Laitteen sulake (ei siis kellon) irti n. 5 sekunniksi. Laite kytketään päälle. Irroitetaan sulake uudestaan n. 5 sekunniksi."
ja sain taas pelaamaan kuten aluks, mutta ihan kun ei vesi kiertäs kunnolla. Onko tuo pumppu kuin nirso asennolle? Kyseessä tämän näköinen pumppu vaakatasossa:
http://www.impek-berlin.de/shop/images/33000012.JPG
tuli vaan mieleen että eihän se oo joku termarijuttu? kun nyt ei kuitenkaan oo pakkaskelit, niin jos se saavutettuaan halutun moottorin lämpötilan, sammuu. muistelisin ainaki mun ex-passatissa jossa oli alkuperäinen eberi, että se ei lähteny lämmittämään jo lämmintä moottoria.
tuli vaan mieleen että eihän se oo joku termarijuttu? kun nyt ei kuitenkaan oo pakkaskelit, niin jos se saavutettuaan halutun moottorin lämpötilan, sammuu. muistelisin ainaki mun ex-passatissa jossa oli alkuperäinen eberi, että se ei lähteny lämmittämään jo lämmintä moottoria.
Ei oo kyllä lämmin kone siinä vaiheessa, ei ollenkaan. Taas tuossa käyttelin tovin, kävi taas n. 5 min sammutuksen jälkeen, sit hyytyi. Taitaa ongelma juontua jonnekkin pa-puolelle, polttoääni on humppaavan kuulosta, pumpun tahdissa humputtaa. Pa-putkena 5/2 mm (se paksumpi), pituus n. 3 m ja tosiaan paluupuolelta ryöstetty. Jostain näyttää ryystävän ilmaa mukaan, käynnissä ollessa sitä ei näy.
Voisko olla joku ongelma että paluupuoli vetää väärin päin tai jotain, eli siis tankista päin?
eikö se vedä tankista päin helpommin kuin koneen suunnasta ? takaisku väliin ? kokeeks tankinsuunta lukkopihdeillä tms. luttuun ? emmää kyl tiiä, kuhan länkytän...
takaisku väliin ? kokeeks tankinsuunta lukkopihdeillä tms. luttuun
Vois kokeilla jotain takaiskua, vähän naftisti tilaa vaan tuossa. Ja letku on muoviletkua joten ei paljo viitti puristella pihdeillä.
vartiainen
13.10.2012, 22:14
Onko tuo pumppu kuin nirso asennolle? Kyseessä tämän näköinen pumppu vaakatasossa:
http://www.impek-berlin.de/shop/images/33000012.JPG
Eberin vastaavassa ohjeessa vesipumpun lähtö pitää olla 5 asteen kulmassa ylöspäin ja tuon pumpun rungon vaakatasossa kun otto on sivulle päin ja lähtö yläpuolella. Ei kaiketi kovin tarkka kun itselläni on jotenkin sinne päin ja hyvin pelaa. Itseasiassa olen kyseisellä vehkeellä (d5w) hoitanut yleensä jäähdytysjärjestelmän ilmaamisen kun vesipumppu lähtee ekana käyntiin. Polttoainepuolta kannattais tsekata kyllä, mulla on niin että ennen suodatinta tulopuolelta konehuoneesta haaroitettu otto ja pumppu itse on runkopalkissa lähtöä n. 40 cm alapuolella. Hyvin pelaa näin.
Ota polttoainelähtö irti ja laita löpöpurkkiin ja koita miten toimii.
Eberin vastaavassa ohjeessa vesipumpun lähtö pitää olla 5 asteen kulmassa ylöspäin ja tuon pumpun rungon vaakatasossa kun otto on sivulle päin ja lähtö yläpuolella.
Ota polttoainelähtö irti ja laita löpöpurkkiin ja koita miten toimii.
Pumpun otto on tuo pohjassa oleva pumpun suuntainen ja lähtö sivulle. Nyt on niinpäin että otto on about sentin ylempänä kuin lähtö. Mistäpä tuo pumppu tietäis miten päin se on sen jälkeen kun saa vedet sisäänsä...
Vois kokeilla, mutta en löpöllä, siitä se vasta sotku syntyis. Tää kun on benzin-versio. :p
vartiainen
13.10.2012, 22:38
Ohjeen mukaan saattaa tehdä ilmalukkoa sinne jos kulma väärin-->overheat. Eli tos kuvas siis sivulle osottava on imupuoli ja toi mikä alaspäin sojottaa, on se lähtö, kun on keskipakopumppu kyseessä. Vissiin näin olet laittanutkin jos oikein ymmärsin?
Ei oo kyllä lämmin kone siinä vaiheessa, ei ollenkaan. Taas tuossa käyttelin tovin, kävi taas n. 5 min sammutuksen jälkeen, sit hyytyi. Taitaa ongelma juontua jonnekkin pa-puolelle, polttoääni on humppaavan kuulosta, pumpun tahdissa humputtaa. Pa-putkena 5/2 mm (se paksumpi), pituus n. 3 m ja tosiaan paluupuolelta ryöstetty. Jostain näyttää ryystävän ilmaa mukaan, käynnissä ollessa sitä ei näy.
Voisko olla joku ongelma että paluupuoli vetää väärin päin tai jotain, eli siis tankista päin?
Ainakin eberi on aika tarkka tuosta polttoaineen saannista, mullakin teki tuota samaa kun asentelin pajeroon eberin pariviikkoa sitten. Useampaan kertaan piti nollailla ja hakea oikeaa asentoa polttoaineputkelle.. Se polttoaineputki pitäs olla nouseva mahdollisimman paljon sinne lämmittimelle päin ja kannattaa tarkistaa että liitoskohdissa ohuemmat putket on toisissaan kiinni siinä paksumman "liitos"putken sisällä. Jos ei ole niin liitoksessa muodostuu kuplia..
Se polttoaineputki pitäs olla nouseva mahdollisimman paljon sinne lämmittimelle päin ja kannattaa tarkistaa että liitoskohdissa ohuemmat putket on toisissaan kiinni siinä paksumman "liitos"putken sisällä. Jos ei ole niin liitoksessa muodostuu kuplia..
Onko noin tarkkaa? Mistä se liitos sinne ilmat ottais vaikka ei ihan linjassa oliskaan, meinaat siis että putken päällä oleva kuminen liitosletku on väännyksissä sen verran ettei sisällä oleva putki vastaa toiseen tai vaikka pa-pumpun lähtöön? Eipä siellä tosin ylimääräisiä liitoksia ole, pa-pumpulta lämmittimelle on yhtenäinen putki, joka tosin käy n. 20 cm ylempänä ennen lämmitintä.
Ja toi vesipumppuhan on siis tälläsessa asennossa, taitaapa tosin olla ylin osa koko järjestelmässä eli voihan tuolla kupla varmaan pyöriä sisällä:
http://imageshack.us/a/img40/4184/webastonvesipumppu.jpg
Pitänee käydä ajamassa jossain rinteessä keula kohti taivasta ja pyöritellä siinä pumppua.
vieläkään en asiasta mitään tiedä, mutta jos pa putki käy 20 cm ylempänä kääntymässä, luulisin vian olevan just siinä... ei varmaan tykkää / kykene poistamaan ilmoja sen takia
vieläkään en asiasta mitään tiedä, mutta jos pa putki käy 20 cm ylempänä kääntymässä, luulisin vian olevan just siinä... ei varmaan tykkää / kykene poistamaan ilmoja sen takia
Ei oo vika siinä, kuplat menee hienosti ite laitteelle asti, mutta tuo aikaisempi ajatuksesi takaiskuventtiilin tarpeesta taitaa olla oikee syy. Jostain tulee imupuolelta pientä kuplaa pumpun jälkeiseen putkeen, mikä nyt ei käyntiä juuri haittaa. Mutta n. 5 min käytön jälkeen ennen pumppua alkaa horimaan ilmaa putken täydeltä, eli paluupuolen putki on tyhjä ja laite sammuu. Sinänsä ihme homma kun otto on tosiaan samalla lailla toteutettu kuin LC120:n asennusohjeissa (tosin toi paluuputki oli 8 mm eikä 6 mm niinkuin ohjeessa):
http://img836.imageshack.us/img836/7302/nyttkuva20121014kohtees.png
...voiskos se kaasutuslaitteisto nyt kiusata ? meneekö bensan tulolinja jollain tukkoon / sulki jossain moodissa ? kaasulla ? ajonestolla ?
...voiskos se kaasutuslaitteisto nyt kiusata ? meneekö bensan tulolinja jollain tukkoon / sulki jossain moodissa ? kaasulla ? ajonestolla ?
Ei oo mitään muutoksia bensapuolella eli ei vaikuta.
Tämäkin asennetaan varmaan lämppärin kennon putken väliin? Onko lämppärinkennon hana täysin auki?
Onko mekaaninen vai alipainetoiminen (sulkeeko kierron kun ei alipainetta saatavissa) ja sitten kuumuu?
Bensan saannissa.. miten täysi on tankki, joissakin autoissa paluuputki ei mene pohjalle saakka... tuo pumppu jos samanlainen kun diesel... pitäis toimia takaiskuna itekseen....
Dieselissä tuo on yllättävän hyvä ilmautumaan. ainakin vanhemmat mallit mitä oon laitellu.
Edit. eihän tuo polttoaine pumppu ole moottorille tulevassa linjassa? (ei varmasti jaksa imeä auton pumpun läpi. ja kun paineet....)
Tämäkin asennetaan varmaan lämppärin kennon putken väliin? Onko lämppärinkennon hana täysin auki?
Onko mekaaninen vai alipainetoiminen (sulkeeko kierron kun ei alipainetta saatavissa) ja sitten kuumuu?
Bensan saannissa.. miten täysi on tankki, joissakin autoissa paluuputki ei mene pohjalle saakka... tuo pumppu jos samanlainen kun diesel... pitäis toimia takaiskuna itekseen....
Dieselissä tuo on yllättävän hyvä ilmautumaan. ainakin vanhemmat mallit mitä oon laitellu.
Unohdetaan vesikierto, se on ookoo. Letkut ja ite laite on samanlämpönen sammuessaan, eli ei sammu ylikuumenemisen vuoksi. Kyllä se tää bensansaanti on ite ongelma.
En tiedä sitten onko nää jenkkimallit erilaisia kuin euroversiot, tällasenkin tarinan bongasin FJ-palstalta tosin toiseen asiaan liittyen: "Vehicles in the US went to a "returnless" fuel system for gasoline engines, to cut down on evaporative emissions". Mutta kyllä tässä paluulinja on, ja äkkiseltään samankaltainen kuin LC120:ssä. Bensapumppu on tosin eri osanumerolla, joten toimintatavassa saattaa olla jotain eroa.
Kertoisko tää kuva jollekkin "alan miehelle" onko normaalin tapainen pumppu/imu/paluu:
http://img341.imageshack.us/img341/4202/nyttkuva20121014kohtees.jpg
Ja ihan jos vielä perusasioita kerrataan niin onko tarkoitus että bensa tulee tankista päin takaperin vai sitten moottorista päin ryystettynä pyörimättömän bensapumpun läpi ja bensasuuttimien tukkien kautta takaisin?
Nosferatu
14.10.2012, 16:36
Tutkin itsekkin tuota FJ:iin PA-systeemiä ja sellainen hämärä muistikuva että paluuletkun päässä olisi vastaventtiili. En kyllä saanut varmistettua äkkiä... Toimiiko systeemi paremmin jos laitat bensaa lasiin ja syötät siitä suoraan webaston bensapumpulle?
Onko noin tarkkaa? Mistä se liitos sinne ilmat ottais vaikka ei ihan linjassa oliskaan, meinaat siis että putken päällä oleva kuminen liitosletku on väännyksissä sen verran ettei sisällä oleva putki vastaa toiseen tai vaikka pa-pumpun lähtöön? Eipä siellä tosin ylimääräisiä liitoksia ole, pa-pumpulta lämmittimelle on yhtenäinen putki, joka tosin käy n. 20 cm ylempänä ennen lämmitintä.
Ja toi vesipumppuhan on siis tälläsessa asennossa, taitaapa tosin olla ylin osa koko järjestelmässä eli voihan tuolla kupla varmaan pyöriä sisällä:
Pitänee käydä ajamassa jossain rinteessä keula kohti taivasta ja pyöritellä siinä pumppua.
Juuri tuota tarkoitin, alkaa muodostamaan kuplaa siinä liitoksessa jos putket ei vastaa toisiinsa. Näin tuossa eberin ohjeessa ainakin sanottiin.
Toimiiko systeemi paremmin jos laitat bensaa lasiin ja syötät siitä suoraan webaston bensapumpulle?
En oo kokeillu, mutta varmastikin toimii. Homma toimii niin kauan kunnes paluupuolen linja tyhjenee. Suhahtaa oikein kun ottaa letkuliitoksen irti, eli sieltä ei vaan saa imettyä sitten. :( Alkaa siis tulemaan pelkkää ilmaa, bensaa vaan "kuplina" seassa kun imupuolen pa-putkea katsoo, siis Webaston putkea ennen pumppua.
Pitänee tehdä tankkiin oma otto.
Mut mites tän kanssa siis on?
Ja ihan jos vielä perusasioita kerrataan niin onko tarkoitus että bensa tulee tankista päin takaperin vai sitten moottorista päin ryystettynä pyörimättömän bensapumpun läpi ja bensasuuttimien tukkien kautta takaisin?
Nosferatu
14.10.2012, 20:22
Eiköhän se takaperin tule paluulinjaa. Aika usein tuo imupuoli halutaan pitää mahdollisimman lyhyenä pumppujärjestelmissä.
Eiköhän se takaperin tule paluulinjaa. Aika usein tuo imupuoli halutaan pitää mahdollisimman lyhyenä pumppujärjestelmissä.
Joo, niin mäkin nyt järkeilin. Alkuun ajattelin vaan toisinpäin, syystä että paluulinjan päässähän ei varmasti voi olla mitään suodatinta eli bensa imetään ilman suotimia Webastolle asti.
Eli tilanne varmaan seuraavanlainen: paluupuolen päässä takaiskuventtiili, ei anna takaperin nousta mitään (syynä Kalifornia-päästömääräykset). Korjauksena joko oma linja suoraan tankkiin hyvin tiivistäen tai sitten bensapumppu pöydälle ja tuo takaiskuventtiili hevon kuikkaan toivoen ettei sytytä mitään bensahuurujen talteenottoon liittyvää vikakoodia.
Onko parempia ehdotuksia/ajatuksia asiasta?
Edit: Ei mut hei, onko tuossa nyt mitään venttiiliä päässä? Eikö tuo paluulinja olla möllötä aika vapaasti tuossa?
http://img825.imageshack.us/img825/7302/nyttkuva20121014kohtees.png
Oma tankki lämmittimelle.
Oma tankki lämmittimelle.
No voisko sitä enää epäkäytännöllisemmin toteuttaa. ;) Eli ei tule kuuloonkaan.
BJ-40/76
15.10.2012, 00:37
Tuolla bensalla on semmoinen ominaisuus, että pyrkii höyrystymään herkästi, ja jos alipainetta, niin tuo webaston bensapumppu ei pysty imemään bensahöyryä( siis sykäyspumppu, ja tuo webaston sammuttava bensakaasukupla voi syntyä jo imusykäyksen aikana)
Ja tuo kiertovesipumpun sijoitus on myös riski: jos kiertovesipumppu pumppaa vaikka 1/1000 osan normaalista, niin pumpun molemmin puolin letkut yhtä lämpimät: oliko jossain keskustelua k.o lämpötiloista?, mutta jos webaston imu- ja poistoletkujen lämpötilat n. 20c erolla, niin silloin kierto toimii (ainakin minulla, 5.2kw D termotop C)
Minä ottaisin bensaa 1/2 litran mukiin tms. ja kokoeilisin toimiiko.
p.s minä olen kytkenyt omiin kulkuneuvoihin webaston vesikierron 2 kertaa väärin päin, ja kysymys ei ollut arvauksesta:(
Välisäiliö mistä webasto ottaa polttoaineen, esim. tälläisestä: http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=376&product=45963&from=
Monesti helpoin tapa saada toimimaan.
Valmistakin löytyy näköjään:http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=406&product=45824&from=
Nosferatu
15.10.2012, 09:44
Näkyvät myös tietävän FJ palstoilla että PA säiliö ei saa korvausilmaa mikäli auto ei ole käynnissä (EVAP järjestelmän takia suljettu). Olisikohan tuo syy? Helppo ainakin testata, senkun ruuvaa täyttökorkin auki ja kokeilee auttoiko.
Välisäiliö mistä webasto ottaa polttoaineen
Ei huono ajatus, mutta korvausilman saanti voi olla ongelma, kun tosiaan tankin paluuputkesta päin sitä ei saa. Huohotinta ei voi laittaa kun sen pitää sietää pieni painekin sisällä täynnä ollessaan. Takaiskuventtiili purkin kanteen jeesais, mutta vetääkö se nyt sitä kautta sitten ilmat tankkiin ja vikavalo päälle. No toinenki semmonen vielä tähän välikannuun johtavaan letkuun niin sittenhän se jo varmastikin toimisi.
Näkyvät myös tietävän FJ palstoilla että PA säiliö ei saa korvausilmaa mikäli auto ei ole käynnissä (EVAP järjestelmän takia suljettu). Olisikohan tuo syy? Helppo ainakin testata, senkun ruuvaa täyttökorkin auki ja kokeilee auttoiko.
Kokeilin tätäkin, mutta ei auttanut.
Edit: ai niin muuten, siellä on alipaine seisoessa koko ajan tankissa (aktiivihiilipurnukassa alipainepumppu), joten eipä se pitkään kävis vaikka olis suora linja suoraan tankista.
Tankinkorkissakin tällaset tekstit (helekkarin kalifornia-saastelaitteet :mad:):
http://img716.imageshack.us/img716/157/checkoo.jpg
Eli laitetaan välisäiliö takaiskuventtiileillä.
bj45lava
15.10.2012, 13:47
Niin no eiköhän se kuitenkin ihan sillä tankkiottimella toimi,
Tosin noihan on tehneet sen tankin alipaineistuksen ehkä erillisellä pumpulla ja sit sitä alipainearvoa verrataan johonkin vertailuun ja kun heittää, niin syttyy vikavalo.
On ollu meillä muutamassa jenkkituontilaitteessa ongelmaa noissa systeemeissä.
Paljonko siellä sitä alipainetta sit on??, onhan kaikissa uusissa autoissa nykyään suljettu ja alipaineistettu tankki muutenkin eli luulis webaston imun riittävän kukistamaan sen.
Meiltä löytyy sit hyllystä noita tankkiottimia...
Niin no eiköhän se kuitenkin ihan sillä tankkiottimella toimi,
Totta turiset, eihän se maksimissaan muutaman desin häviäminen tankista kovin paljoa alipainetta nosta, varsinkaan tankin ollessa jotain muuta kun piripintaan täysi. Ja jaksaa tosiaan ryystää täydestäkin tankista.
Onko nuo tankkiottimet aina tarkoitus laittaa ylhäältä päin vai onnistuisko hyvin tuikata sivusta läpi?
Muovitankki kyseessä.
bj45lava
15.10.2012, 20:51
Päältähän noi ja yleensä tankkilaitteesta läpi, tais olla siihen tankkausputken letkuunkin sovitusta olemassa, mut hinta nousee heti... Vois olla helpois kuitenkin se 90 kulmamalli tankkilaitteeseen, onks tossa luukku lattiassa vai tarviiko ottaa tankki pois??
Nii ja muistithan et se pa-linja ei saa olla letkua, hukkuu pumpun painesyke siihen aika lyhyelle matkaa. Eli oltava sitä kovaa ohutta pilliä+letkupalat vaan liitoksiin.
Päältähän noi ja yleensä tankkilaitteesta läpi, tais olla siihen tankkausputken letkuunkin sovitusta olemassa, mut hinta nousee heti... Vois olla helpois kuitenkin se 90 kulmamalli tankkilaitteeseen, onks tossa luukku lattiassa vai tarviiko ottaa tankki pois??
Nii ja muistithan et se pa-linja ei saa olla letkua, hukkuu pumpun painesyke siihen aika lyhyelle matkaa. Eli oltava sitä kovaa ohutta pilliä+letkupalat vaan liitoksiin.
On siinä joku luukku, mut ei siitä saa kun bensapumpun johto-/putkiliitokset irrotettua. Ja siitä kohtaa ei pysty meneen läpi kun siellä on pumpun rojut alla:
http://www.fjcruiserforums.com/gallery/data/500/medium/Picture_0045.jpg
Joo, kyllä se sitä 5/2 mm läpinäkyvää muoviputkea tulee suoraan pumpulle.
Pitää tulla hakemaan ens viikolla sulta tollain 90° tankin pilli ja käyttää tankki alhaalla. Eiköhän se siitä.
jaahah,kukahan osais etäkorjata mun webaston...kellosta ku painaa sitä liekkinappia ni näyttöön tulee liekin kuva,kiertovesipumppu alkaa pyörimään,lämmitin puhaltaa ilmaa mut ite webasto ei sano mitn...??mallia ei tietä mut vm.2000 c mallin 200cdi mesen alkup. webasto johon jälkiasennettu toi kello...
jaahah,kukahan osais etäkorjata mun webaston...kellosta ku painaa sitä liekkinappia ni näyttöön tulee liekin kuva,kiertovesipumppu alkaa pyörimään,lämmitin puhaltaa ilmaa mut ite webasto ei sano mitn...??mallia ei tietä mut vm.2000 c mallin 200cdi mesen alkup. webasto johon jälkiasennettu toi kello...
...Sammuu hetken päästä?
Käytönesto päällä mahdollisesti... Eli joku toistuva vika kyseessä.
Pitää tulla hakemaan ens viikolla sulta tollain 90° tankin pilli ja käyttää tankki alhaalla. Eiköhän se siitä.
Kiitoksia Mikolle imuottimesta. Käytin illalla tankin poijes ja porasin päälle reiän tuolle pillille. Nyt toimii kun junan vessa täydelläkin tankilla, ainakin nyt 20 minsaa käynyt tossa kivasti. :D
Päivän myöhässä, eilen oli eka pakkasaamu meilläpäin.
http://img844.imageshack.us/img844/4514/webastonimupilli.jpg
Nosferatu
19.01.2013, 19:51
Laitetaanpas vaikka tähän ketjuun tämä kysymys:
Kuinka pahana pidätte Eeperin (Hydronic) asentamista paisuntasäiliön yläpuolelle? Manuaali käskee laittamaan alapuolelle, mutta paras paikka olisi tällä kertaa jonkin verran yläpuolella. Onko odotettavissa ilmaongelmia?
BJ-40/76
19.01.2013, 20:22
Laitetaanpas vaikka tähän ketjuun tämä kysymys:
Kuinka pahana pidätte Eeperin (Hydronic) asentamista paisuntasäiliön yläpuolelle? Manuaali käskee laittamaan alapuolelle, mutta paras paikka olisi tällä kertaa jonkin verran yläpuolella. Onko odotettavissa ilmaongelmia?
Eberistä ei kokemuksia, mutta jos webasto termotop c on asennettu ylemmäksi, niin ilmaaminen vaikeutuu huomattavasti.
Jos muuten kaikki kunnossa, siis asento oikea ja letkut "helposti ilmaantuvia", niin voi toimiakkin, ainakin webasto toimii.
Laitetaanpas vaikka tähän ketjuun tämä kysymys:
Kuinka pahana pidätte Eeperin (Hydronic) asentamista paisuntasäiliön yläpuolelle? Manuaali käskee laittamaan alapuolelle, mutta paras paikka olisi tällä kertaa jonkin verran yläpuolella. Onko odotettavissa ilmaongelmia?
jos vesipumppu on siinä lämmittimessä ilmaaminen tosiaan saattaa olla ongelma,,mutta olen nähnyt toimiviakin sellaisia asennuksia,, on myös sellaisia hydronic malleja joissa on erillinen vesipumppu , silloin ei varsinaisen lämmittimen paikalla ole väliä kunhan pumpulle vesi tulee "valumalla" se pumppuhan ei ime ollenkaan.
Nosferatu
20.01.2013, 10:28
jos vesipumppu on siinä lämmittimessä ilmaaminen tosiaan saattaa olla ongelma,,mutta olen nähnyt toimiviakin sellaisia asennuksia,, on myös sellaisia hydronic malleja joissa on erillinen vesipumppu , silloin ei varsinaisen lämmittimen paikalla ole väliä kunhan pumpulle vesi tulee "valumalla" se pumppuhan ei ime ollenkaan.
Kyseessä on juurikin lämmitin, jossa on pumppu samassa paketissa. Tosin ajattelin kytkeä Eberin sarjaan (en rinnalle vastaventtiilin avulla), joten luulisi auton oman jäähdytysjärjestelmän ilmaavan myös lämmittimen. Ja onhan tuossa lämmittimessä ilmausruuvikin...
joo sarjaan olen ne aina laittanut ilman mitään venttiileitä,,,se venttiili puolustaa paikkaansa vasta tosi pitkissä letkuvedoissa, silloinhan sen venttiilin ideana on ettei vesi kierrä lämmittimen (eberi) lämmönvaihtimen läpi kun lämmitin ei ole päällä, se jäähdyttäisi nestettä, siitä venttiilistä on harmia vanhemmiten kun kuula kuluu soikeaksi tai muuten jumittaa, niin lisä ei toimi ollenkaan,,,tai toimii mutta vesi kiertää vain siinä venttiilissä, eikä mene kennolle.
Milläs saa Webaston lukituksen avattua (vikakoodi F87) Evo5-mallissa? Sulakkeet käytin irti, samoin keltaisen johtolenkin. Ei auta.
https://www.butlertechnik.com/technical_library/thermo-top-evo-d98
tuossa ohjeessa sulakkeet irroitetaan kahteen kertaan,
^ Kiitti! Pitääpä kokeilla, tää tosin F87 eikä H87, mut luulis tepsivän.