View Full Version : läjään hojon lukkoakselit ??
tikkukuski
05.12.2010, 22:39
onko minkälainen homma saada leimattua?? leveys, välitykset jne??
Wheelback
05.12.2010, 23:09
mulla on ainakin omassa läjässä hojon lukkoakselit, edellisen omistajan laittamat.. siitä ei oo kyllä mitään tietoa onko niitä leimattu, eikä niitä ainakaan nyt kun kävin katsastamassa niin ihmetelty vaikka muutoskatsastin 33" renkaatkin.. ei kai niissä mitään ongelmia oo saada leimattua? niin nehän on siis vissiin 60mm leveemmät kuin läjän omat akselit..
tikkukuski
05.12.2010, 23:13
mites sulla välitykset menee??
tikkukuski
14.01.2011, 21:26
oisko kellään infoa tähän hommaan???
IironSika
14.01.2011, 21:42
LJ 4.88 ja HJ 3.7
tikkukuski
15.01.2011, 10:29
mitähän muuta kyseisessä hommassa tulee ottaa huomioon kuin välityksien vaihto ja liian leveätkin nuo on tietty..
toyota4x4
15.01.2011, 10:39
mulla olis rempattu 4.88 kytkettävä lukkoperä hoojiihin samoin lj:n tukivarsiin sopivat hj-61 akseli putket vapautuu jossain vaihessa,takana x-linkki jolla saa joustoja noilla lj:n jakareilla
mitähän muuta kyseisessä hommassa tulee ottaa huomioon kuin välityksien vaihto ja liian leveätkin nuo on tietty..
Kardaanin laippajako?
leveys ei ole ongelma kun laittaa sopivan sisäänpäin levittävät vanteet leimalle.
Eli ei muutaku tulet hakemaan multa tuon raadon pois ;)
Kardaanin laippajako?
Mulla sama projekti menoillaan ja jäissä talven, mutta viimekesänä kun niitä pajotettiin niin kävin hakemassa OK-Autosta sikahintaset LJ:n kartaanilaipat.
Kerralla laippa ongelma ratkaistu ja onpahan uudet ja timmit kun uudet 5,29 välityksetkin on :)
tikkukuski
15.01.2011, 22:00
joo tuo laippahomma oli tiedossa ja että välitykset pitää hommata kun samalla tarkoitus pistää 35 alle mites ohjausvarret käyttäytyy?? pitääpä joske tuumata asiaa
Rekisteröimätön
15.01.2011, 22:05
Mikä raato sillä Joskella olis mikä tarvis hakee pois??
tikkukuski
17.01.2011, 12:20
mites käsijarru vaijerit??
Molemmissa on samanlaiset käkkäriheebelit, jos on rumpujarrullinen LJ. Uudemmasta levyjarrullisesta en sitten tiiä.
Eli HJ:n käsijarruvaijeri pitäs käydä kiinni.
tikkukuski
17.01.2011, 12:30
joo vanhan mallin läjä on kyseessä.. minkähänlainen homma nuo ohjausvermeet on laittaa kun läjässä on raidetanko takana ja hojossa etupuolella ja aika alhaalla meneekö sitten hi-steer varsilla liian ylös???
Jos laitat etutukivarret samalla tavalla, kuin vanhoissa akseleissa on, niiin periaatteessa HJ:n alkuperäsillä varsilla pitäs istua ja mahtua kääntyilemään. Highsteer varret ois siinä mielessä paremmat, jotta tangot tulis ylemmäksi suojaan, mutta niissä tangot siirtyvät myös taaksepäin lähemmäksi akselia ja sitten on ahtaustilanteita jousien ja panhardin kanssa.
Kaiken paras ois, jos jostain löytäs sellaset ohjausvarret, joilla raidetanko siirtyisi akselin takapuolelle murikan päälle.
tikkukuski
17.01.2011, 13:25
joo mietin että olis kääntäny tukivarret toisinpäin mutta täytyy sitä mittailla tuossa.. näyttää kyllä omasta mielestä sille että ei takapuolella murikan päällä mahtuis olemaaan että ottais joustoissa kiinni runkoon..??
tikkukuski
14.03.2011, 20:12
nyt rupeis tämäkin homma etenemään kun tuossa tein kaupat akseleista tai itseasiassa melkein kokonaisesta hojosta :D
tikkukuski
16.03.2011, 21:00
mitkäs ne nyt olis hyvät välitykset tuohon..??? tieajoa jonkun verran mutta ei mitään pitempiä matkoja ja 35 olis renkaat
mitkäs ne nyt olis hyvät välitykset tuohon..??? tieajoa jonkun verran mutta ei mitään pitempiä matkoja ja 35 olis renkaat
Laita BJ:n 4.11:t. Niitä löytyy kohtuu rahalla.
Jos paalu ei ongelma niin tilaa 4.88:t jostain offimyymälästä.
tikkukuski
17.03.2011, 16:54
eikö tuo 4,11 jää turhan harvaksi kun läjässä vakiona kuitenkin 4,88 ??
murkula_
04.06.2011, 19:09
Nostellaas tätä hieman ylös kun vanha topikki löyty...
Meneekö kardaanikulmat etupäässä pitkin kettuja jos laittaa hojon akselit?
Läjässähän kun on se hi pinion.
Onkos nuo 61 akselit paljonkin kestävämmät kun läjän oma 8"?
Mulla läjässä pyörii tällä hetkellä 37 irok ja kone vakio
Ilmalukot olisi mun tarkoitus pistää mutta kun silla rahalla sais jo nuo 61 akselit pari, mitä 1 ilmalukko maksaa.
tikkukuski
28.06.2011, 22:05
no siitä kardaanin kulmista selviää tarvittaessa kun tekee cut&turn siihen akseliin eli kääntää kääntöpäät eri asentoon
Itse en läjään hojon akseleita laittaisi. Miksikö? 1.hojon akselit on melko samat paitsi perä isompi,se ei ole heikko läjässäkään eli ei hyötyä. 2.hojossa on isompi murikka joka lähempänä kiviä tms. 3.murrokset on samat,vetarit taitaa olla prikulleen saman paksuset.4.välitykset ei sovi läjään joten ne joutuu vaihtamaan,läjän vakio 4.88 joten seuraava tiuhempi ois 5.29 ja hojossa 3.7 tai sitä luokkaa. 5. hojoissa tuppaa olemaan kilometrejä joten hyviä ei taho löytyä joten ei paljon säästöä kun ei ne hojon lukotkaan välttämättä ole ehjiä. 6. tekemisen vaiva vs. hyöty suhde ei ole kaksinen. Toki maku asioista ei voi kiistellä ja hojossa on jonkin verran leveämmät akselit joten levittäminen onnistuu laillisemmin kun vaihtaa koko akselit,vanteellahan saa levittää vaan 30mm per akseli...
Toki maku asioista ei voi kiistellä ja hojossa on jonkin verran leveämmät akselit joten levittäminen onnistuu laillisemmin kun vaihtaa koko akselit,vanteellahan saa levittää vaan 30mm per akseli...
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
Olikohan se dementtia vai sementtia se tauti mutta se meni jotenki näin et vanteella sai levittää 30mm alkuperäsestä ja jos taas vaihtaa KOKO akselin ni sit sai leventyä enempi,koria ei kuitenkaan saanu levittää ku sen 102mm. Ja vaihdettuun akseliin sai laittaa ne vanteet jotka sihen kuuluu +30mm. Eli läjäs tais olla niin et ku laittaa 50mm levikettä per lokari ni rengas sais tulla enempi ulos mitä vanteella saa levittää. Eli jos haluu läjästänsä mahdollisimman leveen (laillisesti) ni joutuu akselin vaihtaa. Ei ne tosin niitä vanteen offsettejä leimalla ynnäile eikä poliisi ymmärrä niistä vähääkään,leimalla mullekin lässytetty offsetista(-44) vaikka on AKEn luvat 35" renkaalle,sillon ei muuten päde se +30mm vaan vanne saa olla käytännössä mikä vaan kunhan se on tehdastekonen.
tapsa4x4
29.06.2011, 08:17
mä mistään mitään tiedä mutta lj/rj/hilux pikkuakselit on paljon heikommat kuin toyotan isot akselit,perä välitykset paukkuu aina ja samoitten pikku rattaa hajoileen useasti. Joita ei oo helppo särkeä isosta akselista.
Nimmerk:lj73 pihassa joka söi kun leipää noita perämurikoita.
Mulla olis jouten projekti hj takaakseli putki joska sovitettu käymään lj taakse ja eteen akseli putki johon on tukivarsien korvakkeet mukana.
Ei mullakaan oo hajonnu RJ:stä kuin kolme perävälitystä. Kaksi niistä vain mureni käsiin jostain tuntemattomasta syystä ja yksi suli, kun oli öljyt vuotaneet pihalle.
Saman verran hajos kyl hojostaki, mut kaks hajos niistä siihen, et tractionbar antautu -> akseli pyörähti ku norrat meni ässälle -> kardaani väänti pinjonin poikki. Ja kerran hajos pinjonin isompi laakeri.
Juuri noita välityksiä summaillessa tulin siihen tulokseen, jotta ostellaan noita perävälityksiä sitten pikkuperiin ja sillä tonnilla ne kiinan paineilmalukot sinne. Ja ihan hyvä ratkaisu ollu toistaiseksi.
Eikö se ole sama asia vaihtaako leveämmän akselin, vai vanteet? Noin niinkuin leveys poliittisessti. Käsittääkseni auton alkup mitat ovat lähtökohtana muutoksiin, ei akselin.
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
Oikeastaan on ihan liikenneministeriön päätös eli suoraa lakitekstiä ilman ohjeistuksia ;)
"akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm"
ja
"Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita."
sekä
"Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm"
Oikeastaan on ihan liikenneministeriön päätös eli suoraa lakitekstiä ilman ohjeistuksia ;)
Sori asiavirhestä....:p
Ei ole, sillä ainakin aiemmin on ollut AKE:n ohjeistuksena että akselinvaihdon yhteydessä verrataan vanhan akselin leveyttä uuteen akseliin vanteen kiinnityspinnasta.
Onhan se edelleen: Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4F09-EA35-4177-B457-8CA02B20B24A/0/5332082009SoveltamisohjeitaLMpautonrakenteenmuutta misesta.pdf
Mut LJ:tä on saanut levikkeillä, jolloin leveys on ollut 179 cm, joten maksimi mitä se saa olla levee on 189 cm. Eli levikkeet saa olla 10 cm puolelleen. Tuo levikemallin leveys ei taas oo missään tyyppitiedoissa, joten muutoskatsastuksessa on osattava asia tuoda esille.
Jaahas, tänään vaihdettu taas 8" perään uusi pitkä vetotikku ja laakeri taakse. Entisessä vippas rengas pari senttiä, ku pää oli vääntyny, sekä boori oli nitkahtanu (kiertyny) pykälän verran... Ihan kohta rupeen harkitsemaan hojon akseleita tuohon :P
Jaahas, tänään vaihdettu taas 8" perään uusi pitkä vetotikku ja laakeri taakse. Entisessä vippas rengas pari senttiä, ku pää oli vääntyny, sekä boori oli nitkahtanu (kiertyny) pykälän verran... Ihan kohta rupeen harkitsemaan hojon akseleita tuohon :P
Kuinka paljon vahvemmat on HJn vastaavat? kelluvassa tai ei kelluvassa akselissa?
kelluvan ja ei kelluvan erot vetareiden vahvuuessa on huomattavat, mutta pooriosan kohalla kuitenki sama, heti poskirattaan jälkeen mullaki meni ei kevennetystä akselista poikki tikku
Tätä mää ja ihmettelen,on hiluksistaki vetareita katkennu ja murroksia menee yhdellä ja toisella. Perämurikkaa on sitte jo vaikeempi rikkoa,toki kun otetaan se puol miljoonaa ajettu perä johon on 150tkm sitte vaihdettu ne halvimmat öljyt mitkä rattoriinki,ja sitte rääkätään sitä mettässä ja pinioni kolahtelee kiviin ja rikkoo laakerin ja sit onki hammas peikko työssään. On se vaan heikko,jos kerta vetari hajoo kasituuman perälläkin ni miten se isompi perä vahvistaa murroksia ja vetareita? Ja jos ne perät on jollakin aina rikki ni mikä ne rikkoo? ku vetari ei hajoo,ja jos hajoo ni yleensä poorin vierestä se katkee ja nehän on samat hoojiissa ja hiluksissa? Oiskohan niin että tietyssä tilanteessa se perä hajoo riippumatta siitä onks se isompi tai pienempi? Toki raskasta kärryä vetäessä sekä kulutus kestävyydeltään on iso hammastus kestävämpi mut murto lujuudeltaan ei perän koolla oo merkitystä kun se perä ei mun mielestä oo se heikoin lenkki.
tikkukuski
10.08.2011, 16:35
ei nyt mulle auennut tästä että onko ne akselit liian leveät vai ei?? 60 mm hojon akselit on leveämmät kuin läjän omat..
saat laittaa hojoakselit, eikun rälläkät soimaan ja pajavasarat paukkumaan:)
tikkukuski
12.08.2011, 22:54
niin se on tehtävä muutenkin :)
Jarski lj 70
03.07.2014, 19:28
Mites tollaset bj-75 akselit läjään välitys 4.1 mitä joutuu muuttamaan sopiiko läjän ohjaus kamat toi välitys on vähän nopea.
Mites tollaset bj-75 akselit läjään välitys 4.1 mitä joutuu muuttamaan sopiiko läjän ohjaus kamat toi välitys on vähän nopea.
Ei se välitys niin haittaa, välittää sitten vaikka jakolaatikkoa, jos tuntuu liian nopeelta. Mutta läjän omat ohjeuksen osat ei käy, koska noissa akseleissa ei oo highpinionia, joten murikka tulee raidetangon tielle. BJ:n omilla ohjaushilkkeillä taasen tulee etupuolella ahdasta, ku on tukivarsien päät ja panhardiki pitäs saaha johonkin mahtumaan. Mut mahdollista.
On olemassa sellasia yläpuolen olkavarsia, joilla raidetangon akselin takapuolelle, murikan päälle, mutta en sitten tiedä yhtään, miten mahtuu olemaan öljypohjan kanssa raidetanko sillon.
BTW, päivitystä noihin omiin kommentteihin: RJ:ssä meni aikanaan 6kpl takavälityksiä ja 2kpl etuvälityksiä. Kolme takavetoakselia.
Ei se välitys niin haittaa, välittää sitten vaikka jakolaatikkoa, jos tuntuu liian nopeelta. Mutta läjän omat ohjeuksen osat ei käy, koska noissa akseleissa ei oo highpinionia, joten murikka tulee raidetangon tielle. BJ:n omilla ohjaushilkkeillä taasen tulee etupuolella ahdasta, ku on tukivarsien päät ja panhardiki pitäs saaha johonkin mahtumaan. Mut mahdollista.
On olemassa sellasia yläpuolen olkavarsia, joilla raidetangon akselin takapuolelle, murikan päälle, mutta en sitten tiedä yhtään, miten mahtuu olemaan öljypohjan kanssa raidetanko sillon.
BTW, päivitystä noihin omiin kommentteihin: RJ:ssä meni aikanaan 6kpl takavälityksiä ja 2kpl etuvälityksiä. Kolme takavetoakselia.
Meneehän niitä,ja paljon muutaki,tossa aiemmin ku verrattiin hjn akseleita läjä/hiluksin vastaaviin ni ei oo mulle vieläkään auennu miks ne hojon akselit olis kestävämmät muuten ku välityksen osalta. Kestikö sulla hjn akselit paremmin? jos niin MIKSI?
tapsa4x4
03.07.2014, 22:53
Meneehän niitä,ja paljon muutaki,tossa aiemmin ku verrattiin hjn akseleita läjä/hiluksin vastaaviin ni ei oo mulle vieläkään auennu miks ne hojon akselit olis kestävämmät muuten ku välityksen osalta. Kestikö sulla hjn akselit paremmin? jos niin MIKSI?
pikku rattaat porsi 33 ja 35" hiluxsista jäisellä pihalla,välityksiä meni että pauke kävi.
yhdestä perästä halkes koko tasaus pyörästö.
näitä samoja ongelmia en oo kokenut omilla isoakselisilla toyotilla koskaan ainoastaa murroksi ja navan pikkupultteja mennyt roppakaupalla.