View Full Version : Mistä ahtoputkea?
Rekisteröimätön
05.12.2010, 17:21
Alkas rojekti oleen ahtoputkia vailla. Mutta tahtoo nuo alumiini/silikooni kulmat olla aika ryöstöhintasia. Mistä porukka on hankkinu ahtoputkiston osat halvalla?
itse ostin pepantuonnista mut varmaan saa jostain halvemmalla..nätti tehdä valmiista osista ku ei ole putken taivutteluvehkeitä
Löysin kaikki tarvittavat osat paikalliselta romujopparilta, missä oli kasa teollisuudesta purettuja happoisia putkistoja. Niissä oli sopivia kokoja ja erilaisia 30-90 asteen käyriä hitsattuna putkiin, kun oli käytettyjä putkistoja purettu. Niistä kun sahasi sopivasti, että jää hitsikarvi letkuliitoksen alle, niin ei tarvitse sikkikoneella välttämättä pokkausta kääntää. Yleensä oli hitsiä sen verran koholla, että toimii letkun pidättimenä. Yhdessä mutkassa oli liian sileä pinta ja siitä se letku irtosi pari kertaa, kunnes laitoin kunnon lemmarin. Toki kannattaisi laittaa kunnolliset lemmarit heti alkuunsa.
Kannattaa tutkia lähiseutujen romuliikkeet, jos olisi vaikka sopivia osia.
Itse ajattelin tehdä ihan mustasta raudasta kunhan rupean coolerin asennukseen. Oliko 240 tai 740 volvon pakoputki missä oli mulle sopivan paksuista putkea, mutkia joka suuntaan eikä maksanut montaa kymppiä tarvikeliikkeessä. Vannehopeaa paukkupullosta päälle ja jo kelpaa ulkonäkökin maasturi käyttöön!:D
TeaM-PKR
05.12.2010, 20:18
ite hain lvi liikkeestä mustan raudan mutkia ja supistimia. välijäähyttimen liitin kuorma-auton 3" syylärin letkulla (silikoonipinnote sisällä) jota ostin edukkaasti paikallisesta raskaankaluston liikkeestä. samasta osoitteesta löyty myös kunnon klemmarit (parikiristimet). noin 100€ laaki, mutta coolerittomaan tietysti edullisempi. ja subbarit tietysti hitsasin mutkiin.
risukärsä
05.12.2010, 20:36
motonetistä saa alumiini putkea ja kaiken näkösiä silikoni mutkia ja kuulereita nekin tupla rivotuksella mielestäni kohtuu hintaisia niitä käytin omassa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2954&pictureid=71529
TeaM-PKR
05.12.2010, 22:42
[QUOTE=risukärsä;719749]motonetistä saa alumiini putkea ja kaiken näkösiä silikoni mutkia ja kuulereita nekin tupla rivotuksella mielestäni kohtuu hintaisia niitä käytin omassa
Minkä hintasia noi 90 mutkat oli?
risukärsä
06.12.2010, 07:12
tais olla huimat pari kymppii kpl
Samsonite
06.12.2010, 09:50
Eikö lie osaa mennä ilma pakoputkiosissakin ? Patrollin käyttämä ilma kulkee ainakin. Kannattaa muutenkin yrittää tehdä ilman kymmeniä liitoksia.
LVI liikkestä on meilläkin kasattu rosterisena, ja pepantuonnin silikoneilla. Tuolla on nuo silikonit ollu minusta halvimpia.
http://opel.desteem.org/albums/userpics/10284/normal_IMG_0088.jpg
Itse hommasin ebaysta setin, oli alumiini mutkia eri asteille käännettynä. Olikohan 10 vai 12 käyrää, maksoi kotiovelle n.80€ jos muistan oikein. Siinä setissä oli lemmarit ja silikooni putken pätkiäkin millä alumiini mutkat oli tarkoitus yhdistää. Ne sai kyllä heittää suoraan roskiin.. Hain paikallisesta hydrauliikka liikkeestä ahtoletkua metrin, oli muistaakseni 60€/ metri. Kaveri laittoi paria eri kokoa letkua ja huitaisi ne summassa poikki. Sanoi että eiköhän tuossa metri ole.
Kattelin kyllä niitä letkuja just pepantuonnista ym. laskin vaan että halvempaa on tehdä mutkat metallista ja liitokset silikoonilla.
Itse hommasin ebaysta setin, oli alumiini mutkia eri asteille käännettynä.
Sama täällä, jostain toiselta puolen palloo tuli 5 taalaa kappaleelta mutkia (klemmarit ja letkukulmat (ei paineenkestävät) tuli mukaan), otin sen verran (4 kpl) ettei tarvinnu tullia eikä alvia maksella, eli paketti jäi alle 50€ postikuluineen kotipihaan tuotuna.