Kirjaudu sisään

View Full Version : Kiinnostaako välityssarjat Toyotan halkaistavaan jakolootaan?


Eskimo
03.12.2010, 19:56
Elikkä olisiko kiinnostusta hitaan puolen välityssarjoihin Toyon halkaistavaan jakolaatikkoon?

Voidaan ruveta kehittämään jos kiinnostusta löytyy.

Hinta-arvio 400€ kymppejä suuntaansa. Hinta hyvin riippuvainen sarjan koosta.

Sopii käsittääkseni sauraaviin: HJ/FJ-6x, LJ/RJ-7x, BJ/FJ-42 (-45?), HZJ-7x jne....

Välityssuhde tehdään niin tiheäksi kuin jakolootan kuoriin sopii "järkevästi" avartamalla.

Vai pitäisikö tehdä reilusti tiheämpi niin, että jakolootan kuoria pitää avartaa jo hitsaamalla uutta tavaraa?
Tästä otetaan mielellään kommentteja vastaan eli saadaanko pelkällä avartamisella suurempi ratas sopimaan vai tuleeko jo jotain vivustoja vastaan aikaisemmin. En ole näitä lootia rassannut.

Näitähän on tehty BJ:n lootaan aikaisemmin.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76351

Kommentteja?

piipari
03.12.2010, 20:00
Täällä kiinnostusta sellaiselle missä ei tarvii jakolaatikkoo turata ja tuhota täysin että sopii pyörimään.

tepa78
03.12.2010, 20:19
Kiinnostaa, ja mielellään mahdollisimman tiheä. Ei haittaa vaikka joutuis vähän avartelemaan ja hitsuuttelemaan.

lepoantti
03.12.2010, 21:01
muutamaan kertaan olen ollut katsomassa ja vähän mukanan turaamassa kun halkaistavaan on survottu 4,6 rattaita, niitä mitä on saanut vähän pohjoisemmasta. askin kuoria joutuu avartamaan ja palikoita hitsaamaan lisää, ei se nyt mikään niin suuri rojekti ole että sen takia kannattaisi jättää välitykset pienemmiksi.

mitkä suurempi kokonaisvälitys niin sitä parempi, näin ainakin omien kokemusten mukaan. ja esim. ne hiluxikuskit joilla on 4,7 tai tuplajakis ei ole yhtään harmitelleet välitysten laittoa.

kaverin bertassa on 3,7 perät, 4,6 jakis, ykkönen taitaa olla noin 4,9 eli n. 83,4:1 kokonaisvälitys.

itsellä hiluxissa 4,88 perät, tuplajakis 2,28x2,28 ja ykkönen noin 3,9 eli n.97,3:1

kyllä se on ihan eri lajista kyse jos jakis on välitetty, säästää kalustoa kun ei tartte pieksää, aika monessa paikassa etenemiskyky paranee, kytkin kestää, "tarkat paikat" voi ajaa tarkasti makustellen jne. kerran yksi kaveri sanoi että maastoautoksi ei voi luokitella niitä autoja joissa kokonaisvälitys jää alle 40:1..... nyt olen sitä mieltä että alle 80:1 on siinä ja siinä.

jos noin 400e saa rataspaketteja toimivia ja kestäviä välityspaketteja niin luulisi noille menekkiä olevan, ja nimenomman niin tiheenä kuin mahdollista

JakeHammer
03.12.2010, 21:20
Ei todellakaan kiinnosta! :-)

Eskimo
03.12.2010, 21:32
muutamaan kertaan olen ollut katsomassa ja vähän mukanan turaamassa kun halkaistavaan on survottu 4,6 rattaita, niitä mitä on saanut vähän pohjoisemmasta. askin kuoria joutuu avartamaan ja palikoita hitsaamaan lisää, ei se nyt mikään niin suuri rojekti ole että sen takia kannattaisi jättää välitykset pienemmiksi.

mitkä suurempi kokonaisvälitys niin sitä parempi, näin ainakin omien kokemusten mukaan. ja esim. ne hiluxikuskit joilla on 4,7 tai tuplajakis ei ole yhtään harmitelleet välitysten laittoa.

kaverin bertassa on 3,7 perät, 4,6 jakis, ykkönen taitaa olla noin 4,9 eli n. 83,4:1 kokonaisvälitys.

itsellä hiluxissa 4,88 perät, tuplajakis 2,28x2,28 ja ykkönen noin 3,9 eli n.97,3:1

kyllä se on ihan eri lajista kyse jos jakis on välitetty, säästää kalustoa kun ei tartte pieksää, aika monessa paikassa etenemiskyky paranee, kytkin kestää, "tarkat paikat" voi ajaa tarkasti makustellen jne. kerran yksi kaveri sanoi että maastoautoksi ei voi luokitella niitä autoja joissa kokonaisvälitys jää alle 40:1..... nyt olen sitä mieltä että alle 80:1 on siinä ja siinä.

jos noin 400e saa rataspaketteja toimivia ja kestäviä välityspaketteja niin luulisi noille menekkiä olevan, ja nimenomman niin tiheenä kuin mahdollista

Taitaa se 4.6 olla aika tapissa ettei tarvi uutta tavaraa turata lootaan.

Käsivarastosta löytyy osina hj-6x loota, jonka toimittelen sepälle niin saa ruveta mittailemaan.

Sen jälkeen saadaan tarkempaa infoa hinnasta ja välityssuhteesta.

Palde
03.12.2010, 21:35
Voisimpa luulla että kysyntää riittää , koska jos jokin ottaa metässä pattiin niin liian piiiiiiitkää ykkönen !!!
Mää otan ainakin yhren satsin ...

OffBeast
03.12.2010, 23:32
yks rj sarja tänne.

Teme
03.12.2010, 23:59
kyl ne yli satasen pitää olla.. MAASTOvälit nimittäin ;)

alticity
04.12.2010, 00:00
Hiljaista vai ulisevaa?

piipari
04.12.2010, 00:19
Jos enemmistö haluaa sellasia rattaita, että joutuu hitsailemaan koppaa ni käy sellaset sitten miullekin, eli jokatapakusessa yhet tänne...

Hiljaista vai ulisevaa?

Eikös nuo suorat rattaa aina vähän enemmän meteliä pidä, mutta onko sillä maastossa mitään merkitystä?

mjoona
04.12.2010, 00:44
Kiinnostusta kyllä omaan HJ-61:seen ja mahdollisimman tiheenä tietty!

Minkä verran mahtaisi tulla valmiiksi turautettuna hintaa, jos tarvii enemmän avartaa ja hitsata? Tietty siinä tulee tavaran toimitus edestakaisin jne. Mut ainahan noita voi kysellä näin tyhmänä. :rolleyes:

artsi777
04.12.2010, 07:21
Kiinnostaa ja tiheenä, ei haittaa vaikka avartamaan joutuu...

fj40
04.12.2010, 08:55
Joo tännekki ainaki yks sarja, kyselen muiltaki jos tarvisivat..

JOKO NE ON KOHTA VALMIINA:D

Jani E
04.12.2010, 09:15
tietysti vähän kiinnostais, jos hinta pysyy aisoissa. eikös sinne saa noin 3 välityksen kahden rattaan teolla uusiksi, ja jos haluaa enemmän menee kaikki myös pitkän puolen rattaat uusiksi? johtuu siitä että sitä ekaa rataspariakin pitää mulkata...

-Captain-
04.12.2010, 11:34
tälläkin olis kiinnnostusta RJ:n rattaille, saa nuo 37" pyörimää inhimillisemmin :)

oojiikoo
04.12.2010, 11:42
jep, tuohon hzj-73:seen kiinnostaa kyllä. kaikenlaiset, kunhan yli 3 on välitys, ja hinta on kohtuullinen

mhk
04.12.2010, 12:06
LJ:n välityksille kiinnostusta.

Niin ja tihein mikä sopii ilman kuorien veistämistä..

HJ60
04.12.2010, 13:13
Kiinnostaa!

Viipo
04.12.2010, 13:25
Joo, mulle kans RJ:hin välityksiä!

Killer-Wo
04.12.2010, 21:00
3,6 välitykset menee ilman että alkuperäiset kuoret puhkeaa. Mutta vaatii etukäteen vahvistus hitsausta ettei mene risut kuorista läpi menee sen verta ohueksi. No 4,6 tulee samoilla hitaan puolen rattailla mutta nopean puolen rattaat pitää pienentää niin pieneksi että nopeanpuolen pikkuratas on samankokoinen kuin hitaan ja nopeanpuolen välinen siirtoholkki.
Jos teetätät vinohampaisena niin kannattaa tehdä uudemman HJ/LJ:n laatikon mukaan. Uudemmassa laatikossa rattaiden hampaiden vinouskulmat on siten ettei päittäisvoimia ryhmäpyörälle synny. Jos teet nuita 4,x rattaita suurinpiirtein tuohon hintaan ja vinohampaisina niin tänne kaksi sarjaa.

Eskimo
05.12.2010, 17:32
Vinohampaisina niitä ei tehdä eli suorilla mennään.

tikkukuski
05.12.2010, 22:54
läjään välitykset

HJ60
06.12.2010, 17:16
Vinohampaisina niitä ei tehdä eli suorilla mennään.

Pysyykö iso puoli vakiona, ja työstetään väliratasta jotta siihen saadaan uus pikkupuoli?

hj
06.12.2010, 17:21
kzj-73 kiinnostaisi laittaa tiheemmät välitykset jos hinta pysyy kohtuullisena.

Eskimo
06.12.2010, 18:39
kzj-73 kiinnostaisi laittaa tiheemmät välitykset jos hinta pysyy kohtuullisena.

Onko varmasti sama loota pikkupuolen osilta kuin HJ-61?

Hintahaarukka ekassa viestissä ja varmistuu kun saadaan palikat sepälle.

hj
06.12.2010, 18:47
ei tietoo

motörhead
06.12.2010, 20:23
Mulle kans yhet.

reiska
07.12.2010, 15:54
No tänne kans yhet

Eskimo
07.12.2010, 19:59
Pysyykö iso puoli vakiona, ja työstetään väliratasta jotta siihen saadaan uus pikkupuoli?

Pysyy ja kyllä.

maket3
07.12.2010, 20:40
kiinnostaa kovin jos ei tarvii hitsailla.

valtatie
07.12.2010, 22:32
Kiinnostaa.

Profi
08.12.2010, 23:19
Kyllä kiinnostaa, semmonen enemmän missä ei tarvis hitsailla kuoria

Heikki L
15.12.2010, 22:56
kyllä kiinnostaa

A-P
16.12.2010, 07:00
HEP! Niin tiheenä kuin mahdollista, eli kuoriin ollaan valmiita tekemään elintasopatteja.

A-P
29.12.2010, 20:48
???

Eskimo
29.12.2010, 20:52
???

Hommasta keskusteltu sorvarin kanssa ja kun saisi vielä toimitettua käsivarastosta (vähän syrjässä) lootan kuoret niin lähtisi etenemään ihan oikeesti.

vexi4x4
01.01.2011, 15:54
täälläki kiinnostusta hj:n välityksille

Eskimo
04.01.2011, 09:40
Nyt näyttää siltä, että malli jakolaatikon sisukset ovat joutuneet hukkateille. Löysimme pelkät kuoret eli tarvisimme kiireen vilkkaa vähintäänkin lainaan pikkupuolen ratasparin.
Voin ne myös lunastaakin jos joku haluaa niistä kokonaan luopua.

Tarjoukset privalla.

JF
04.01.2011, 14:24
Minua voisi myös kiiinnostaa sarja.

Noin kolmen välitys riittäisi vallan mainiosti (vaikka kuorta pystyisinkin avartamaan ja vahvistamaan), en näe kovinkaan optimaalisena että autossa on kaksi peruutusvaihdetta, joista toinen on liian hidas ja toinen liian nopea keskimääräiseen möyrintään.

Eskimo
04.01.2011, 17:32
Minua voisi myös kiiinnostaa sarja.

Noin kolmen välitys riittäisi vallan mainiosti (vaikka kuorta pystyisinkin avartamaan ja vahvistamaan), en näe kovinkaan optimaalisena että autossa on kaksi peruutusvaihdetta, joista toinen on liian hidas ja toinen liian nopea keskimääräiseen möyrintään.

Hyvä, että kiinnostaa.
Homma on tosin jäissä kunnes saadaan mallit jostain.

Paljonko se on vakiona välitys siinä lootassa?

Jos 3.6 vaatii kovasti avartamista ja jos haluaa hyvän pitää vahvistaa kuoria niin olisko järkeä tehä yks sarja vähän harvempana?

helmapelti
04.01.2011, 19:00
Kyllä muakin alkaa kiinnostaa noi 3.6 välitykset:)

Selvennäs nyt vielä yksinkertasemmalle mitä tässä tehdään.
2 ratasta siis tulee maksamaan n 400€ jotka pultataan vanhoista tehtyjen aihioiden kylkeen?
Jokainen sitten teettää vanhoista ne aihiot ja avartaa&vahvistaa jakiksen kuoria?

Heikki L
04.01.2011, 22:04
mulla olis ylimääräsenä, hj:n napillinen jakis lihalaatikossa. Voisin sen lähettää aihioksi ja ostaa siihen samalla ne välykset.
Pukkaa privaa jos ok

Eskimo
04.01.2011, 23:15
Kyllä muakin alkaa kiinnostaa noi 3.6 välitykset:)

Selvennäs nyt vielä yksinkertasemmalle mitä tässä tehdään.
2 ratasta siis tulee maksamaan n 400€ jotka pultataan vanhoista tehtyjen aihioiden kylkeen?
Jokainen sitten teettää vanhoista ne aihiot ja avartaa&vahvistaa jakiksen kuoria?

Suurinpiirtein juurikin näin.
Kysyn vielä sorvarilta joutasko se tekemään valmiita paketteja niin säästyisi siltä hommalta.

Mutta nämä selviää kun saadaan rataspari kehiteltyä.

Skaleton
05.01.2011, 02:04
En nyt halua sekottaa pakkaa mutta meidän Hj61:n pikkuouoli on ratastettu jo vuosia sitten, silloin eräs tässäkin keskustelussa kommentoinut teki rattaat ja kuoren vahvistuksen ja hyvin toimii edelleen. Iso puoli jäi entiselleen. Meinaan että senverran annan palautetta, että oli silloin hintansa väärti homma kun ratastoimittaja vahvisti kuorenkin samaan kauppaan. Hintaa en muista, oli kohtuullinen

Eskimo
05.01.2011, 19:43
En nyt halua sekottaa pakkaa mutta meidän Hj61:n pikkuouoli on ratastettu jo vuosia sitten, silloin eräs tässäkin keskustelussa kommentoinut teki rattaat ja kuoren vahvistuksen ja hyvin toimii edelleen. Iso puoli jäi entiselleen. Meinaan että senverran annan palautetta, että oli silloin hintansa väärti homma kun ratastoimittaja vahvisti kuorenkin samaan kauppaan. Hintaa en muista, oli kohtuullinen

En ymmärrä nyt mitä tällä kommentilla ajetaan takaa.

Tämän hankkeen pääasiallinen tarkoitus on tehdä osaavan harrastajan saataville rattaat, jotka jokainen säveltää paikoilleen parhaaksi katsomallaan tavalla.

Toki ei ole poissuljettu tehdä valmiimpiakin kokonaisuuksia jos vaan koneistamossa / allekirjoittaneella riittää kapasiteettia touhuta.

Rupea sinä purkamaan ja kasaamaan lootia jos tunnostaa olevan tekemisen puutosta :D

Skaleton
05.01.2011, 21:42
Ei sillä kommentilla muuta ajeta takaa kuin sitä, että jostain on aina hyvä aloittaa.
Senverran siis täsmennän, että meidän lähtökohta on tieliikenteessä käyttöautona oleva HJ josta renkaanvaihdolla saa maasturin. Tähän tähtäävä pienen puolen riittävä hidastaminen vaati kuoren vahvistuksen ja se on sitä aluetta joka on haastavampaa alumiinia vähemmän hitsanneelle.
Mutta hanke on hyvä, kaikki kustannukset mitä voi säästää kannattaa säästää.

Eskimo
07.01.2011, 10:06
Ei sillä kommentilla muuta ajeta takaa kuin sitä, että jostain on aina hyvä aloittaa.
Senverran siis täsmennän, että meidän lähtökohta on tieliikenteessä käyttöautona oleva HJ josta renkaanvaihdolla saa maasturin. Tähän tähtäävä pienen puolen riittävä hidastaminen vaati kuoren vahvistuksen ja se on sitä aluetta joka on haastavampaa alumiinia vähemmän hitsanneelle.
Mutta hanke on hyvä, kaikki kustannukset mitä voi säästää kannattaa säästää.

Käsittääkseni kuoria ei ole pakko hitsata.
Puhuvat niiden menevän aika ohueksi mutta jos autossa on pohjapanssari niin mitä sillä on väliä....?

Kaivatut osat ovat tulossa eli ensi viikolla etenee taas toivottavasti.

-Captain-
18.02.2011, 20:23
nostellaas tätäki välillä eli onkos edistynyt?

Eskimo
18.02.2011, 21:18
nostellaas tätäki välillä eli onkos edistynyt?

Nostellaan.
Männä viikolla pajalla rattaita suunniteltu....

Raportoidaan kun on mitä rapotoida.

Rekisteröimätön
15.03.2011, 18:50
Sen verran kiinnostas tietää, että käykö rattaat karkasussa? ja mistä raudasta koneistetaan.

Eskimo
16.03.2011, 22:07
Sen verran kiinnostas tietää, että käykö rattaat karkasussa? ja mistä raudasta koneistetaan.

Tietysti karkaistaan.
Tarkkaa seosta ei ole mulla tiedossa mutta sama kaveri tekee ralliautoihin suorakytkentälootia eli eiköhän siellä seokset ole hanskassa.

Homma on seissyt kun ei vaan ehdi ihan kaikkea :(

Eskimo
04.05.2011, 12:06
Päivitetään tilannetta.
Homma on kiinni koneistajasta. On sen verran kiireinen kaveri ettei ole ehtinyt isommin paneutua asiaan.
Eikä tätä hanketta ole priorisoitu kovin korkealle kustannusten takia.
Voi kuvitella, että jos jää "oikeita" tilauksia tekemättä näiden takia niin hinta ei ole enää harrastajaluokassa.

Kiinnostusta on kyllä ollut sen verran, että näitä kyllä tehdään. Se on saletti.

Powerbender
20.09.2011, 20:50
Kiinnostusta löytyy jos tilauslistalle vielä mahtuupi!

Ruusulehto
25.09.2011, 22:27
Täältäkin löytyy kiinnostusta. Ja niin tiheenä kun pystyy tekemään kunhan pitkäpuoli jää vakioks. Riittää toi 3,6 jos enemmistö on sen kannalla

puskajussi
26.09.2011, 05:12
3.4 tai tiheempi ja alle 500€? Kiinnostusta löytyy.

tepa78
23.10.2011, 17:16
Jokos kohta saa ruveta laatikkoa irrottelemaan ja välityksiä vaihtelemaan?

Eskimo
23.10.2011, 19:55
Jokos kohta saa ruveta laatikkoa irrottelemaan ja välityksiä vaihtelemaan?

En kyllä suosittele.
Koneistaja ei vaan yksinkertasesti ehdi suunnitella niitä rattaita.

Jos jostain löytyy rattaille valmiit suunnitelmat niin sitten niitä saataisiin tulemaan.
Halpa tai jopa ilmanen rataspari suunnitelmista läpsähtää heti kouraan ekasta erästä.

sami_k
19.03.2012, 19:43
jokos näitä olis tarjolla??

Eskimo
19.04.2012, 14:10
jokos näitä olis tarjolla??

Ei valitettavasti ole :(

oziolli
19.04.2012, 14:51
Ei valitettavasti ole :(

Tuolta olisi saatavilla 3-nopeuksista jakoaskia landcruiseriin hintaan A$ 2750. Valityksia loytyy valilla 1:1 ... 7.588:1

http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Cruiser-Crawler.htm

Eskimo
19.04.2012, 15:30
Tuolta olisi saatavilla 3-nopeuksista jakoaskia landcruiseriin hintaan A$ 2750. Valityksia loytyy valilla 1:1 ... 7.588:1

http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Cruiser-Crawler.htm

Joo, onpa halapa. Mulle 3 :D :D

oziolli
19.04.2012, 16:08
Joo, onpa halapa. Mulle 3 :D :D

Katopa viela samassa firmassa uusien Nissan Patrolin akseleista muokattujen portaaliakseleiden hintoja, niin mitas tuumaat?

piipari
03.05.2012, 18:20
Nonneh, omaan split-caseen lopulta varovasti mallailtu välityksiä. Näillä rattailla kokonaisvälitykseksi tuli ~3.2 ja tuntuu ettei pelkällä hitaanpuolen ratasparin vaihdolla kyllä saa yhtään tiheempiä enää muokkaamatta hidas/nopea-alueen siirtohaarukkaa, tai jättämällä koko nopean alueen pois. Myöskin se pienempi ratas on jo niin pieni, että hampaat lähtee käytännössä suoraan akselin pinnasta. Tiheemmissä välityssarjoissa on sitten ilmeisesti myöskin ensiövetorattaat vaihettu?

Kolmesta kohtaa piti puhkasta jakis kokonaan ja siirtohaarukkaan jäi matkaa jotain millin verran.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2181&pictureid=104446
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2181&pictureid=104444

Ei ollu paljosta kiinni, etteikö tarviis puhkoa ollenkaan. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2181&pictureid=104447

Vastaavia rataspareja _saatetaan_ tehdä täällä kulmilla lähitulevaisuudessa. Erittäin jyrkkä Ehkä. Ja mitä luultavimmin suorahampaisena.

harrim3
29.05.2012, 21:41
joko saa rattaita??:)

Eskimo
30.05.2012, 13:57
joko saa rattaita??:)

Huonosti :(

harrim3
20.07.2012, 11:05
Huonosti :(

no joko nyt???

Eskimo
22.08.2012, 14:08
Valoa tunnelin päässä. Mitat rattaille saatu.

Lomien jälkeen parin viikon päästä koitan päästä käymään sepän pajalla porisemassa hinnasta ja saatavuudesta. Aluksi teemme pienen koesarjan ja kun ne testattu niin sitten lisää.

Kaikki info aiheesta tulee sitten tähän topicciin eli ei kannata kysellä privalla tms mitään.

Heikki L
10.10.2012, 12:13
Kuis pitkät lomat teillä siellä kaukana on:)
Ehdin myydä autotkin tässä välissä kun tää homma alkoi, nyt näyttää että olis taas pari jojotaa pihaan tulossa niin kiinnostais. TAis se mun lootan rataspari tulla sovitukseen sinne silloin joskus...

Eskimo
14.10.2012, 19:37
Ei kannata hengitystä pidättää näitä odotellessa :D :D

Ipu33
18.10.2012, 14:32
Itseäkin kiinnoataisi räjään välitykset kun vaan sais hinnasta tarkempaa tietoa.

larsbotti
07.08.2013, 16:46
Onko tämä homma edenny? Vai onko homma haudattu kokonaan? :confused:

Eskimo
10.08.2013, 20:30
Ei ole haudattu mutta eipä kyllä ole edennytkään :(