Kirjaudu sisään

View Full Version : Pajeron mystisiä vipuja ym. omituisuuksia


Rekisteröimätön
01.12.2010, 21:14
kysymyksessä olisi pajero 2.5td vm 88 kyseessä olisi tieto vaihde vivuista auton sisällä ,siis on vaihdekeppi .nopeat ja hitaat vaihteet. ja sitten se maaginen kolmas pikku nuppi joka on lukittu metallipalalla OFF asentoon siis joutuu ristipäätä käyttään jotta sen saa ON asentoon toiset väittää että on lootasta ulosotto ja toiset että loota menee paskas kun kokeilee .mitä tehdä?
T: aina jumissa

Viipo
01.12.2010, 21:19
Nyt on ollu hyvää legendaa liikkeellä :P

Joo, se on vissiin ulosoton vipu, laitat sen ON-asentoon, niin siellä vaihelaatikon kupeessa pyörii sellasessa pikku möykyssä pieni akselintumppi. Siihen sit voi askarrella vaikka kardaanin etupäähän autoa ja laittaa vaikka tojotan mekaanisen vinssin keulille.

pätkä pajero
01.12.2010, 21:21
se on ulosoton ohjaus mihin tulee mekaaninen vinssi kiinni kardaanilla tuskin menee laatikko rikki kun siinä on vinssi kiinni

Rekisteröimätön
01.12.2010, 21:31
kysymyksessä olisi pajero 2.5td vm 88 kyseessä olisi tieto vaihde vivuista auton sisällä ,siis on vaihdekeppi .nopeat ja hitaat vaihteet. ja sitten se maaginen kolmas pikku nuppi joka on lukittu metallipalalla OFF asentoon siis joutuu ristipäätä käyttään jotta sen saa ON asentoon toiset väittää että on lootasta ulosotto ja toiset että loota menee paskas kun kokeilee .mitä tehdä?
T: aina jumissa

nyt se on testattu .en tiedä kuinka se toimii mutta vipua ei saa asentoon ON auton ollessa paikallaan hiukan eteen niin loksahtaa ON asentoon voi olla mielikuvituksen tuotetta mutta kun ajoi eteen päin niin vaikutti paljon hitaamalta? EIKÄ MITÄÄN OUTOJA ÄÄNIÄ kuulunut mistään ja mitään ulosoton nuppia en löytänyt joka on kyllä vm 91 pajerossa? voisiko se olla täysi lukko? huomenna valoisan aikaan käyn kyllä testaamassa.

pecu
01.12.2010, 21:49
se ompi ulosoton vipu! itse aikoinaan samaa kampea ihmettelin ja se ei yleensä mene päälle ennenkuin laatikossa rattaat pyörähtää et sattuu hammasrattaat kohilleen! laita jakolaatikko n-asentoon ja sitten se vipu onnille ja sen jälkeen vaihde päälle ja mee auton alle kattoon niin huomaat kun siellä se tuossa ylempänä mainittu laippa pyöriskellee!!!:)

Rekisteröimätön
01.12.2010, 22:16
se ompi ulosoton vipu! itse aikoinaan samaa kampea ihmettelin ja se ei yleensä mene päälle ennenkuin laatikossa rattaat pyörähtää et sattuu hammasrattaat kohilleen! laita jakolaatikko n-asentoon ja sitten se vipu onnille ja sen jälkeen vaihde päälle ja mee auton alle kattoon niin huomaat kun siellä se tuossa ylempänä mainittu laippa pyöriskellee!!!:)

tuo ei tainnut olla ihan mielikuvituksen tuotetta menee hiljempaa eikä kuulu mitään outoja ääniä en tiedä kiitos tiedoista

seuraava onkin jo paljon pahempi kuinka nämä automaatti lukot edessä pitäisi toimia kun tuntuu ettei ne renkaat vedä samaa tahtia sama takana kauhulla odotan tilannetta että ollaan risti riipunnassa?

Yölento
01.12.2010, 22:20
Vissiin automaattiNAPAlukot jotka on ihan eri asia kuin tasauspyörästön lukko.

Rekisteröimätön
01.12.2010, 22:25
Vissiin automaattiNAPAlukot jotka on ihan eri asia kuin tasauspyörästön lukko.

kerro ihmeessä lisää kun kerran tiedät asiasta minä en näistä tiedä mutta kova hinku maastoon ja jos vielä pajerosta aina parempi kuinka ne kaikki toimii pliis.

Yölento
01.12.2010, 22:49
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76082&highlight=napalukot+toiminta

Ja tuosta merkkikohtainen juttu --> http://www.totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf

elhapero
01.12.2010, 22:57
Kannattaa vaihtaa manuaali napalukot jos maastoon mieli tekee,Kun automaatti napalukko joutuu koville niin se paukkuu eikä pidä ja heijaus liike on täysin mahdoton automaatti napalukoilla,aina kun auto valuu taakepäin niin etunavat vapautuu.

kaitsu
01.12.2010, 23:48
Ja sitten reippaasti johonkin tapahtumaan kyseleen ja ihmettelemään. Yleensä paikanpäällä on helpompi neuvoa ja AINA saaneuvoa kun kysyy. Näin meitä on monet säästynyt turhilta kokeiluilta ja virheiltä.....
Nyt kun on nyypinä palstalla niin perin vaikee edes neuvoa jotain pikkaa mihin mennä koittaan tai edes katteleen tarkemmin.....

Eli ehdotan kirjautumista!!

Rekisteröimätön
02.12.2010, 00:05
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76082&highlight=napalukot+toiminta

Ja tuosta merkkikohtainen juttu --> http://www.totuusnelivedosta.com/extrat/pdf/Mitsubishi_4WD_Tekninen_kasikirja_2006.pdf
kun sain ko ohjelman auki niin ei näytä muuta kuin outoja lukukelvottomia merkkejä missä vika?

pecu
02.12.2010, 20:59
oletan että sulla toimii auto niinku kuuluuki,kyllä se selviää ku käyt vähän mettäsä möyryämäsä ja seurailet missä renkaassa veto on millonki sen jälkeen tutkit täältä löytyviä juttuja niin hoksaat kyllä itekki!:D

Rekisteröimätön
04.12.2010, 17:56
oletan että sulla toimii auto niinku kuuluuki,kyllä se selviää ku käyt vähän mettäsä möyryämäsä ja seurailet missä renkaassa veto on millonki sen jälkeen tutkit täältä löytyviä juttuja niin hoksaat kyllä itekki!:D

niin täytyy tehdä kiitos vinkeistä väitän kuitenkin kun sen pienen vivun vetää ON asentoon niin pajero möyriii paljon paremmin?
se on mihin uskoo ?ja oja oli jo

jupe69
04.12.2010, 18:28
niin täytyy tehdä kiitos vinkeistä väitän kuitenkin kun sen pienen vivun vetää ON asentoon niin pajero möyriii paljon paremmin?
se on mihin uskoo ?ja oja oli jo

se on ulosoton vipu .eikä vaikuta mitään ton laatikon välityksiin.

rulez
04.12.2010, 18:31
niin täytyy tehdä kiitos vinkeistä väitän kuitenkin kun sen pienen vivun vetää ON asentoon niin pajero möyriii paljon paremmin?
se on mihin uskoo ?ja oja oli jo


Ei siitä nyt mitään haittaakaan oo jos ulosotto päällä ajelet jos kerran möyriikin vielä paremmin :D:D

Oon kuullu kyllä että sen mystisen vivun käyttö helpottaa etenemistä huomattavasti mutta tähän tarvitaan vielä pari asiaa lisää sen vivun kääntämisen lisäksi eli mekaaninen vinssi ja siitä jortaani laatikolle josta ulosoton akseli tulee :rolleyes:

hutikka
04.12.2010, 20:05
Ei siitä nyt mitään haittaakaan oo jos ulosotto päällä ajelet jos kerran möyriikin vielä paremmin :D:D

Oon kuullu kyllä että sen mystisen vivun käyttö helpottaa etenemistä huomattavasti mutta tähän tarvitaan vielä pari asiaa lisää sen vivun kääntämisen lisäksi eli mekaaninen vinssi ja siitä jortaani laatikolle josta ulosoton akseli tulee :rolleyes:

Juu,kyllä minunki Pajatso menee huomattavasti paremmin kun se vipstaaki on kytketty ON-asentoon,tosin silloin on yleensä käytössä se home-made kartaani,tojotan vinssi ja pätkä sykkyräistä vaijeria :D:D

Joku kaveri joskus toteskin ku ekaa kertaa hyppäs kyytiin että:"Täällähän on keppiä kun vanhainkodin porstuassa!"

Rekisteröimätön
09.12.2010, 00:15
Juu,kyllä minunki Pajatso menee huomattavasti paremmin kun se vipstaaki on kytketty ON-asentoon,tosin silloin on yleensä käytössä se home-made kartaani,tojotan vinssi ja pätkä sykkyräistä vaijeria :D:D

Joku kaveri joskus toteskin ku ekaa kertaa hyppäs kyytiin että:"Täällähän on keppiä kun vanhainkodin porstuassa!"
oisko noin KIITOS asia on suurinpiirtein selvä no mistä sen vinssin hommaisi suht edullisesti kaikki kai käy vai käykö ?
aina jumissa ja pitkään

Viipo
09.12.2010, 00:38
oisko noin KIITOS asia on suurinpiirtein selvä no mistä sen vinssin hommaisi suht edullisesti kaikki kai käy vai käykö ?
aina jumissa ja pitkään

Lähetään siitä liikkeelle, jotta tarttet sen tojotan mekaanisen vinssin, kardaanikin on plussaa, niin ei tartte ihan niin paljon soveltaa ite niveliä ja tukilaakereita. Noita mekaanisia on sit kahta mallia, läpivetäviä ja sellasia, joissa on vain yksi matoruuvin tumppi näkyvillä. Erona pyörimissuunta, eli toinen kelaa toiseen suuntaa ja toinen toiseen suuntaan, kun tumpista pyörittää. Tämä kannattaa ottaa huomioon suunnittelunäkökohtana.
Sitten erinäistä jämäkkää kulmarautaa, rautapalkkia, rälläkän, migin, kolme koria kaljaa ja paljon innovaatiota sekä inspiraatiota. Tai sit joku kaveri, jolla pysyy rautapalikat hyppysissä.

Eli miettimistä, modifiointia, asettelua odotettavissa.

hutikka
09.12.2010, 07:21
Oman vinssin (Tojotan läpivetävä) löysin Palstalta valmiin pedin kanssa,tosin ilman kardaania.Koppaa piti nostaa 2" jo senkin takia että kardaani mahtu syylärin alta.nivelinä käytin henkilöauton rattiakselin niveliä,näyttää vähän hepposilta mutta on kestäny.4 niveltä ja 1 tukilaakeri joka on pultattu etuperän kannakkeisiin.Täristää kyllä jos kierrokset on 1 vaihteella yli 2000rpm..

sisua45
09.12.2010, 20:05
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=21989

Suunnittelin myös mekaanista vinssiä, mutta sitten heittäydyin laiskaksi, ja laitoin halvat 13000 lbs sähkövirvelin. Puskuri pois, puskurin kiinnike "sarvet" rungon päästö pois, ja suoraan rungon päälle asennuslevy. Vähän leikkasin maskin alla olevaa peltiä, niin hienosti sopi. Kuvassa keskeneräisen koeponnistusta.

Rekisteröimätön
13.12.2010, 17:54
Oman vinssin (Tojotan läpivetävä) löysin Palstalta valmiin pedin kanssa,tosin ilman kardaania.Koppaa piti nostaa 2" jo senkin takia että kardaani mahtu syylärin alta.nivelinä käytin henkilöauton rattiakselin niveliä,näyttää vähän hepposilta mutta on kestäny.4 niveltä ja 1 tukilaakeri joka on pultattu etuperän kannakkeisiin.Täristää kyllä jos kierrokset on 1 vaihteella yli 2000rpm..

sulla hyvä kuva . ollut perä uponneena pehmeään maahan niin ettei renkaita näkyny siinä sitä ihmettä ilman vinssiä.
apua kyllä tarjoiltiin traktorin muodossa hymyssä suin vähän joka suunnalta mutta on se vaan periaatteita vastaan ite se sinne on saatu ja ite otetaan pois .ajamalla ,tässä apuna käytin tunkkia ja trukkilavoja ja hyvin irtosi meinaan oli kiirekin pakkaset paino päälle lisänä vielä kun kiinni jäi niin etu palkkien alle oli hypännyt jostain kannon perkele siihen jäi.
akka ei ole sen jälkeen kyytiin pajeroon lähteny kun aluksi joutu hiukan kävelemään pimeessä syysyössä "romanttista"
tarkoitus oli vain oikaista ryteikön läpi kotiin no näinkin voi käydä.