View Full Version : Jeep Grand Cherokee -01 automaatti luistaa kakkosella
Rekisteröimätön
29.11.2010, 22:47
Mulla on Jeep GC 2001, 3.1Td, 42RE automaattilaatikolla, ajettu 178000km.
Viime viikolla huomasin, että automaatti luistaa kakkosella. Aluksi luulin kelin olevan vain normaalia liukkaampi, mutta luistaminen on huomattavasti lisääntynyt ensi päivien jälkeen. Luistamista EI tapahdu millään muulla vaihteella, muut vaihteet toimivat ehdottomasti normaalin jämäkästi. Vaihdoin ensi töikseni öljyt ja käytin öljypohjaa irti, öljyt oli hyväkuntoiset ja öljypohjassa ei mitään ihmeellistä näkynyt. Öljyjen vaihdolla ei merkitystä kakkosen toimintaan, luistaa edelleen. Erittäin varovasti kiihdyttämällä päästään kolmos vaihteelle, ettei luista toinen pykälä.
Löysin jostain netin syövereistä viittauksen että etummainen panta ohjaa 2 vaihdetta.Olisin kokeillut kiristää etupantaa, mutta oli niin pirullisessa paikassa vaihteiston päällä, etten päässyt siihen käsiksi mitenkään. Olisiko kenelläkään mitään ideaa, voisiko tuo etummaisen pantojen kiristys olla ratkaisu tähän ongelmaan?
siellä se taitaa laatikon päällä olla, samaa kiroilevat tuolla:
http://www.jeepforum.com/forum/f13/transmission-band-adjustment-327109/
saattaapi helpost jäädä säätämättä, ja sittenpä se alkaa luistaa...
Rekisteröimätön
03.12.2010, 07:12
Mulla on Jeep GC 2001, 3.1Td, 42RE automaattilaatikolla, ajettu 178000km.
Viime viikolla huomasin, että automaatti luistaa kakkosella. Aluksi luulin kelin olevan vain normaalia liukkaampi, mutta luistaminen on huomattavasti lisääntynyt ensi päivien jälkeen. Luistamista EI tapahdu millään muulla vaihteella, muut vaihteet toimivat ehdottomasti normaalin jämäkästi. Vaihdoin ensi töikseni öljyt ja käytin öljypohjaa irti, öljyt oli hyväkuntoiset ja öljypohjassa ei mitään ihmeellistä näkynyt. Öljyjen vaihdolla ei merkitystä kakkosen toimintaan, luistaa edelleen. Erittäin varovasti kiihdyttämällä päästään kolmos vaihteelle, ettei luista toinen pykälä.
Löysin jostain netin syövereistä viittauksen että etummainen panta ohjaa 2 vaihdetta.Olisin kokeillut kiristää etupantaa, mutta oli niin pirullisessa paikassa vaihteiston päällä, etten päässyt siihen käsiksi mitenkään. Olisiko kenelläkään mitään ideaa, voisiko tuo etummaisen pantojen kiristys olla ratkaisu tähän ongelmaan?
Eli jatkoa ja yksi korjaus tähän. Laatikko on 44RE.
Käytin Jeeppiä pajalla, jossa säädettiin vain etummaista pantaa. Luistaminen kakkosella loppui, MUTTA uudeksi ongelmaksi tuli vaihto ykköseltä kakkoselle. Saa konetta kierrättää kylmänä varsinkin normaalilla kaasunkäytöllä yli 3000-3500 kierroksen, ennenkuin suostuu vaihtamaan kakkoselle. Lämpimänä saapi kierrättää noin 2500 kierroksen tuntumaan ennen vaihtamista. Kaikki muuta vaihtee pelaa normaalisti. Ideoita?
Tsekkaa kaasuläpän asentotunnistin, se kertoo aika paljon tietoa laatikolle milloin vaihtaa.. Sen tarkemmin Grandin laatikon sielunelämään tutustumatta, mutta taitaa tuostakin löytyä "TV"- kaapeli joka kertoo vaihtamistavoista- ja kohdista laatikolle. Jos on viturallaan niin voi aiheuttaa kaikensorttisia ongelmia.
Rekisteröimätön
04.12.2010, 13:58
TV-kaapelin säädöt on tarkistettu, samoin tarkistin etupannan oikean kireyden korjaamon jäljiltä. Kummassakaan ei ollut huomauttamista. Tarkemmin automaatin vaihtamisia tutkimalla tosiaan tuntuu kuin laatikko nyt vaihtaisi kaikilla vaihteilla aika helposti pienempää pykälää silmään. Tämä muutos tosiaan tuli etummaisen pannan säätämisen jälkeen, ennen sitä 2-vaihde luisti suhteellisen helposti. Laatikko ei enää luista millään vaihteella, on vain vaikeuksia saada vaihtamaan 1:ltä kakkoselle kierrättämättä konetta liian suurille kierroksille. Lisäksi välillä tuntuu arpovan mennäänkö ykkösvaihteella vai kakkosvaihteella.
Otin öljypohjan pois ja säädin takapannan. En ole vielä kasannut öljypohjaa, kun haen ideoita miten tutkimuksissa/korjauksissa edetä. Olisiko mitään ideoita mitä tutkia?
Rekisteröimätön
04.12.2010, 18:25
Vika ilmeisesti löytyi, kickdown venttiilin jousi poikki ja laatikko kuvitteli, että kaasu on lähes pohjassa koko ajan. Ilmeisesti pajalla oli säätämisen ajaksi käännetty kickdown kaapeli ääri asentoon ja venttiilin jousi oli mennyt vanhuuttaan poikki. Eli kakkosen luistaminen oli korjaantunut etupannan säädöllä ja samalla oli tullut toinen vika tilalle. Kiitokset "Timo_L":lle vian hakemisen ohjaamisesta oikeaan suuntaan...
Onko tietoa, mistä kannattaisi tilata korjaussarja (autolle ; ) )?