View Full Version : Defender TD5 kysymyksiä
Tervehdys kaikille!
Meillä on Lantikan Defender 110 td5:llä vuosimallia 1999 ja tahtoisimme siihen vähän hitaammat välit maastovaihteelle. Kysymykset ovat siis: Voiko pelkästään hitaat välit hidastaa ja missä ja kuka sen voi tehdä?
Toinen pohdinta on renkaiden koko. Mitkä renkaat defenderin vakiopeltivanteille voi laittaa ja mitkä mahtuu pyörimään ilman avarruksia? Offivarusteen hepun kanssa pohdittiin 255/85 mudterrainia.
Racingrabbit
23.11.2010, 22:45
Kannattaa rekisteröityä ja kysellä neuvoa myös Rover Ystävien foorumilla: http://www.roverfriends.fi/foorumi/index.php
255x85x16 on jo aika korkea rengas vakiokorkuisen Defen alle,mutta toimii varmaan katuajossa ja kevyessä "lällyoffissa".
Offroad Pajan sivuilla on hyvä rengaskokotaulukko josta voi miettiä eri vaihtoehtoja: http://www.offroadpaja.fi/Rengasjutut.htm
Välitysrattaita löytyy ainakin www.ashcroft-transmissions.co.uk
Defen alkuperäistä välityssuhdetta en muista,mutta tihein Ascroftilla tarjolla oleva taitaa olla tämä (1.667): http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=177
Jakiksen nopee puoli taitaa olla 1,6:1 numeron tarkastamalla saa tarkan tiedon. Mut lyhyttä puolta ei saa hitaammaksi, muuta kuin perän välityksiä muuttamalla. Ja sitten pienenee nopeakin puoli..
Perus silloin tällöin metsään renkaiksi mt rengas ok, pidä vaan ne alkuperäiset välitykset ainakin alkuun. Syö turhaan soppaa tiellä.
Mulla on 110 HCPU:ssa (High Capacity Pick Up) kesäpyörinä 255-85R16 BFG M/T-t Wolf-vanteilla. Pikkuisen joutui käännönrajoittimia säätämään ettei kumi hankaa kiinni pyörät linkussa, mutta muuten sopii alle hyvin, eikä ota maastossakaan kiinni mihinkään.
Autoa ei ole korotettu, ainoastaan HD-jouset alla.
Vakiovanne (onko td5-ssäkin 5.5" ?) voi olla hieman kapea tolle kumille.
Muutoskatsastus on läpihuutojuttu, konttorilta löytyy ko. koko suoraan Defen tyyppitiedoista.
Racingrabbit
23.11.2010, 23:08
Mut lyhyttä puolta ei saa hitaammaksi, muuta kuin perän välityksiä muuttamalla. Ja sitten pienenee nopeakin puoli..
Eli sitten mennään tälle osastolle: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=12
Tai tälle: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=16
Okei, kiitos todella nopeista vastauksista!
On kuitenkin ajatus pitää auto myös normaalikäytössä sillointällöin, joten jätetään hidastukset sitten sikseen.
Vakio kesärenkaina meillä on ollut 235/85 allterrainit, joten voisiko ne 255/85 mahtua normivanteelle. Täytyykö nuo muutoskatsastaa?
Rekisteröimätön
23.11.2010, 23:34
5,5 " on HCPU defen alkuperäisen peltivanteen leveys, taitaa olla liian kapea 255 renkaalle, volf vanteen leveys 6,5" sille ovat laittaneet 255/85 rengasta
Eli sitten mennään tälle osastolle: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=12
Joo, just noin. Muuttivat vaan perän välityksiä, materiaalin keston ja hammas muodon parantamiseksi. Eteen 4.12 ja taakse 4.10 ??:confused: Jakis kuulemma kestää, itseä hiukan ihmetyttää.
Kam diffs tarjoaa 4.10 kumpaankin päähän.
Toi under drive on mietityttänyt pitkään, melkein jo tilasin viime kesäksi. Joskus vaan luin kertomuksia että lopetettu valmistus kun ollut ongelmia. Kiinnostaisi silti kokeilla.;)
Noniin, nyt on tullut katseltua vähän halpoja saksalaisia Defejä. Onko kukaan palstalainen tuonut TD5 defenderejä Suomeen Saksasta? Lähinnä kiinnostaa autoveron suuruus.
toyota4x4
24.03.2011, 08:44
pakukuna 99 malli 4000 e veroja menny
henkilöauto 00 5000e menny veroja
hehkilöauto 03 8000e veroja menny
www.tulli.fi sivuilta löytyy kaikki verotetut henkilö ja pakettiautot jotka tuotu suomeen viime aikoina.
saksasta ei sit noita halvimpia kannata ostaa ellei heti 3000e ole laittaa korjauksiin.
Onko auton ikä on suurimpana tekijänä veroa määriteltäessä?