Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeepin outo alusta / voimansiirtokolina


WinChester
22.11.2010, 15:43
Nyt meni vika-analyysi vaikeaksi! Kuuluva ääni on kuin kardaanin nivel ottaisi kiinni runkoon kaasua polkiessa; mutta kun ei ota. Ääni kuuluu edestä oikealta, mutta perä on vasemmalla. Purin oikean etujarrusatulan ja kilon moskaa pois jarrulevyn välistä, ei vaikutusta. Etunivel ja laakeri käsivaralta tiukat. Pakoputkikaan ei ota kiinni mihinkään. Mitä kovempi rasitus (=mitä enemmän kaasua / kiihdytys), sitä kovempi kolina. Jos renkaat sutii tai tasakaasu nopeusalueella 0-80km/h (=pieni rasitus), äänet mietoja tai ei kolise ollenkaan. Samoin pakilla ei kuulu mitään ääniä, vain eteenpäin mentäessä. Jos polkiessa kääntää rattia n. puoli kierrosta vasemmalle kolisee lujempaa, jos oikealle kolina melkein häviää. Takaa oli oikealta puolelta jarrukenkä poikki, otin irtonaisen palan pois, ei vaikutusta ääniin. Ääni kuuluu sekä neli- että takavedolla samanlaisena. Otettuani takakardaanin irti äänet ja oireet hävisivät kokonaan. Vika on siis jotenkin kytköksissä takakardaaniin ja takavetoon, mutta kuuluu oikealta edestä! Ulkoa kuunneltuna ei kuulu lähellekään niin selvästi ja lujaa kuin sisälle.

TODELLA outo on vika! Se alkoi Hauhon maastokeikan aikana, ei tullut pikkuhiljaa. Muistan lukeneeni jostan takaperän ongelmasta, jossa akseliputki oli löysästi kiinni perässä ja vika (mahtoi olla joku kolinaääni takakardaanin nivelestä peräkulman muuttuessa huonoksi) ilmeni vain rasituksessa; poistui hitsaamalla putki kiinni perään. Moisen vian ääni luuliisi tulevan takaa, nyt se tulee edestä. Etupään laakerivian luulisi ilmenevän myös pelkällä etuvedolla.

Olisko kellä mitä järkeviä ehdotuksia vian löytymiseksi, kun mitään potentiaalista vikakohtaa en enää itse keksi ja kaikki mieleen tulevat on jo tarkistettu.

kaistapää
22.11.2010, 16:16
kuulostaa aivan samanlaiselta kun itsellä 91 cherossa kolkkasi pakoputki etukardaaniin."levossa" niiden välillä on reilusti ilmaa mutta kuitenkin ristikko oli nimmarit putkeen käynyt piirtämässä.kone ja putki kun elää reilusti kuormituksen mukaan.

Timo_L
22.11.2010, 16:16
Nyt meni vika-analyysi vaikeaksi! Kuuluva ääni on kuin kardaanin nivel ottaisi kiinni runkoon kaasua polkiessa; mutta kun ei ota. Ääni kuuluu edestä oikealta, mutta perä on vasemmalla. Purin oikean etujarrusatulan ja kilon moskaa pois jarrulevyn välistä, ei vaikutusta. Etunivel ja laakeri käsivaralta tiukat. Pakoputkikaan ei ota kiinni mihinkään. Mitä kovempi rasitus (=mitä enemmän kaasua / kiihdytys), sitä kovempi kolina. Jos renkaat sutii tai tasakaasu nopeusalueella 0-80km/h (=pieni rasitus), äänet mietoja tai ei kolise ollenkaan. Samoin pakilla ei kuulu mitään ääniä, vain eteenpäin mentäessä. Jos polkiessa kääntää rattia n. puoli kierrosta vasemmalle kolisee lujempaa, jos oikealle kolina melkein häviää. Takaa oli oikealta puolelta jarrukenkä poikki, otin irtonaisen palan pois, ei vaikutusta ääniin. Ääni kuuluu sekä neli- että takavedolla samanlaisena.


Kuulostaisi mun korvaan joltakin näistä:

1. Joku ristikko rikki, joko vetareista tai kardaaneista (otitko etunavat- & vetarit kokonaan irti akselista?)

2. Välitys tai case rikki edessä tai takana. Mulla hajosi ARB:in valuvikainen etumurikka, laakerikooli murtui irti. Piti myös vähän vastaavalla tavalla ääntä, kovempi meteli toiseen suuntaan kuin toiseen kääntäessä jne.. Vikaa ei ensin edes huomannut ennenkuin aloin tutkia tarkkaan. Olihan loppupeleissä pinioni syönyt hampaanjäljet ARB:in murikkaan, mutta ei niitä nähnyt ennen öljyistä putsausta - ja murikka ei hievahtanutkaan vinoon ennenkuin laakeripukit otti irti.

3. Vetolevyn ja turbiinin pultit osin löysällä/ irti

4. Taka-akseli pääsee kiertymään liikaa, jolloin kardaani elää nivelestä niin paljon että kihnuttaa vastaan (tätä puoltaisi se että kovemmassa rasituksessa paukuttaa enemmän)

5. Akseli rikki (putket vääntyneet tai banjo kiero), tämä ei kyllä ole kovin todennäköinen kun pikkurenkailla ajat.

6. Jakolaatikossa jotain feelua (epäilen vahvasti että ei ole)

Mitenkäs tuo ääni, onko riippuvainen renkaiden tai kardaanin pyörintänopeudesta ja tasaisesti toistuva ääni, vai enemmänkin satunnainen?


Otettuani takakardaanin irti äänet ja oireet hävisivät kokonaan. Vika on siis jotenkin kytköksissä takakardaaniin ja takavetoon, mutta kuuluu oikealta edestä! Ulkoa kuunneltuna ei kuulu lähellekään niin selvästi ja lujaa kuin sisälle.

Oletko ihan 100- varma että ääni tulee edestä? Joskus nuo äänet voi kantautua todella kummallisiin paikkoihin auton alustaa/ koria myöden.

Mietin vain että jos vika häviää kokonaan niin onhan sen silloin melkeinpä liityttävä takakardaaniin/ taka-akseliin. Kokeilit ilmeisesti siis ilman takakardaania ja kiinteällä nelikolla (eli etuvetona) jolloin ääntä ei kuulunut ajaessa ollenkaan? En jaksa oikein uskoa että silloin ääni tulisi etuakselista, koska pelkällä etuvedolla siihen kohdistuu vielä isompi rasitus. Kokeilet varmaankin samat asiat pelkällä etuvedolla ajaessakin, ja sekä tasakaasulla, osakaasulla että kovemmalla rasituksella?

Takakardaanin irrotuksen hävittämä ääni kyllä poistaa epäilykset vetolevyn ja turbiinin liitoksesta, koska sitä kautta se veto aina välittyy joten pitäisi metelöidä aina.

Maanantaisen aamuvuoron jälkeiset väsyneet aivoni ei äkkiseltään keksi muuta, meikäläistä viisaammat voi keksiä jonkun paljon yksinkertaisemman tai itsestäänselvemmän vian? :D

WinChester
22.11.2010, 17:40
kuulostaa aivan samanlaiselta kun itsellä 91 cherossa kolkkasi pakoputki etukardaaniin."levossa" niiden välillä on reilusti ilmaa mutta kuitenkin ristikko oli nimmarit putkeen käynyt piirtämässä.kone ja putki kun elää reilusti kuormituksen mukaan.
Tuota samaa vikaa epäili "kaitsu"kin. Mutta tässä -99 mallissa ilmaa putken ja kepin välissä on NIIN paljon, ettei voi johtua siitä; semminkin kun takakeppi irrotettuna ei ääniä ole.

WinChester
22.11.2010, 18:15
Kuulostaisi mun korvaan joltakin näistä:

1. Joku ristikko rikki, joko vetareista tai kardaaneista (otitko etunavat- & vetarit kokonaan irti akselista?)

2. Välitys tai case rikki edessä tai takana. Mulla hajosi ARB:in valuvikainen etumurikka, laakerikooli murtui irti. Piti myös vähän vastaavalla tavalla ääntä, kovempi meteli toiseen suuntaan kuin toiseen kääntäessä jne.. Vikaa ei ensin edes huomannut ennenkuin aloin tutkia tarkkaan. Olihan loppupeleissä pinioni syönyt hampaanjäljet ARB:in murikkaan, mutta ei niitä nähnyt ennen öljyistä putsausta - ja murikka ei hievahtanutkaan vinoon ennenkuin laakeripukit otti irti.

3. Vetolevyn ja turbiinin pultit osin löysällä/ irti

4. Taka-akseli pääsee kiertymään liikaa, jolloin kardaani elää nivelestä niin paljon että kihnuttaa vastaan (tätä puoltaisi se että kovemmassa rasituksessa paukuttaa enemmän)

5. Akseli rikki (putket vääntyneet tai banjo kiero), tämä ei kyllä ole kovin todennäköinen kun pikkurenkailla ajat.

6. Jakolaatikossa jotain feelua (epäilen vahvasti että ei ole)

Mitenkäs tuo ääni, onko riippuvainen renkaiden tai kardaanin pyörintänopeudesta ja tasaisesti toistuva ääni, vai enemmänkin satunnainen?

Oletko ihan 100- varma että ääni tulee edestä? Joskus nuo äänet voi kantautua todella kummallisiin paikkoihin auton alustaa/ koria myöden.

Mietin vain että jos vika häviää kokonaan niin onhan sen silloin melkeinpä liityttävä takakardaaniin/ taka-akseliin. Kokeilit ilmeisesti siis ilman takakardaania ja kiinteällä nelikolla (eli etuvetona) jolloin ääntä ei kuulunut ajaessa ollenkaan? En jaksa oikein uskoa että silloin ääni tulisi etuakselista, koska pelkällä etuvedolla siihen kohdistuu vielä isompi rasitus. Kokeilet varmaankin samat asiat pelkällä etuvedolla ajaessakin, ja sekä tasakaasulla, osakaasulla että kovemmalla rasituksella?

Takakardaanin irrotuksen hävittämä ääni kyllä poistaa epäilykset vetolevyn ja turbiinin liitoksesta, koska sitä kautta se veto aina välittyy joten pitäisi metelöidä aina.

Maanantaisen aamuvuoron jälkeiset väsyneet aivoni ei äkkiseltään keksi muuta, meikäläistä viisaammat voi keksiä jonkun paljon yksinkertaisemman tai itsestäänselvemmän vian? :D
Napoja tai akseleita en irrottanu, vain jarrusatulan, kun epäilin sen ja levyn välissä olevan sontakasan / omituisesti hävinneen kallistuksen vakaajan pikakiinnityssokan aiheuttavan äänet. Satula kun näytti olevan hyvinkin vinossa, muttei sitten ilmeisimmin ollut; vain paksussa mudassa.

Taka-akselin kiertymä olisi kyllä tosi omituinen vika, mutta korreloisi sitä putken irtonaisena olemista sun muuta... Ääni riippuu kierroksista, siis renkaiden/akseleiden ja toistuu joka kerta. Jos vedättää jarruja vasten paikallaan - kuin yrittäisi polttaa rengasta - ei tapahdu eikä kuulu mitään. Sikäli kaikki moottorin vääntymästä aiheutuvat pakoputki-runko- ja turbiiniongelmat olisi eliminoitu. Jakolaatikon alla oleva palkki sain kovan tällin Hauholla ja vääntyi hieman. Kardaani on nyt ehkä sentin/puolikkaan oikealla, mutta tuplanivel kepin ei luulisi olevan tästä millään. Samoin jos vika olisi jakiksessa, luulisi ongelmien ilmenevän korostuneesti pelkällä etuvedolla. Takavetoon noin äänekkäästi vaikuttaakseen pitäisi jakiksen kaiketi olla täysin p**kana, mutta olisi outoa, jos siis vain takavedolla...

Olisin taipuvainen purkamaan seuraavaksi oikean ja sitten vasemman takapyörän laakeroinnin, koska taka-akseli on koko ajan pitänyt hiekkaista rohinaa. Se viittaisi laakerivikaan ja luulisi sen pahenevan rasituksessa (vetoa ja kallistus vasemmalle = painoa oikealle). Voisi sitten katsoa oikean etupäänkin uudelleen. Eikös se ole niin, että särkynyt laakeri on jo reilusti väljä ja/tai tuntuu pykivältä...? Nyt se ei sitä ole.

On tämä taas melkoista lääkärin hommaa, mutta pitänee suhtautua siihen vain harrastukseen kuuluvaksi. Tämmöstä se oli ennenkin niiden katu/kiihdytysharrastejenkkien kanssa... :mad: Nyt sentään talossa pari muutakin autoa... :cool:

454SS
22.11.2010, 21:42
Takaperästä laakeripukkien pultit viruneet. CAT kaupasta saat hankittua pultit mitkä kestää. Villi veikkaus, kun itse virutin useammat pultit ennen kuin ymmärsin hankkia vahvemmat.

WinChester
23.11.2010, 10:17
Takaperästä laakeripukkien pultit viruneet. CAT kaupasta saat hankittua pultit mitkä kestää. Villi veikkaus, kun itse virutin useammat pultit ennen kuin ymmärsin hankkia vahvemmat.
Miten tuo vika voisi korreloida oireisiin, jotka ilmenevät rasituksessa ja vasemmalle (ratti n. ½kierr.) kaartaessa? Luulisin viruneiden pulttien aiheuttavan äänen kuuluvan pinioni-lautaspyörän suunnasta tulevana rattaiden rohinana, eikä kuin kardaani/vetonivel ottaisi kiinni johonkin / joutuisi jyrkkään kulmaan...

Timo_L
23.11.2010, 11:41
Minä edelleen suhtautuisin varauksella siihen että ääni tulee auton edestä, jos kerran ääni häviää kokonaan kun takakardaanin irrottaa. Jos ääni tulisi edestä, mikä sen äänen hävittäisi takakardaanin irrotuksen takia? Tällöinhän kaikki moottorista tuleva vääntö suuntautuu etuakselille ja sieltä tulevat oireet pitäisi vain pahentua.

Kääntyminen aiheuttaa kuitenkin auton alustassa vääntöä aina johonkin (moneeenkin) suuntaan, ja se taas voi aiheuttaa montakin asiaa. Esim. auton kallistuminen vaikuttaa taka-akselin asentoon auton alla, toinen jousi "kiristyy" toinen "löystyy" -> kääntää taka-akselin pinionia joko ylös- tai alaspäin kääntösuunnasta riippuen. Ihan samalla tavalla kuin pinioni kääntyy taka-akselilla eteen- ja taaksepäin ajaessa alas tai ylös väännön takia. Mulla olisi vahvimpana veikkauksena pinionikulman suurempi muutos joka aiheuttaa äänen, tai sitten jotain akselin sisäistä vikaa. Ei yhtään mahdoton ajatus ole tuo Villen ehdottama vika.

454SS
23.11.2010, 14:03
Miten tuo vika voisi korreloida oireisiin, jotka ilmenevät rasituksessa ja vasemmalle (ratti n. ½kierr.) kaartaessa?

En tiedä ku olen keskittynyt ennemmin miettimään sitä, miten saa heikot kohdat vahvistettua ;) hassua ääntä toikin pitää tilanteissa, joissa pinjoni työntää lautaspyörää kohti peränkoppaa. Saattaa kyllä vaikuttaa eri tavalla leikkilukolla ja oikealla lukolla varustetuissa akselissa.

WinChester
23.11.2010, 17:54
Minä edelleen suhtautuisin varauksella siihen että ääni tulee auton edestä, jos kerran ääni häviää kokonaan kun takakardaanin irrottaa. Jos ääni tulisi edestä, mikä sen äänen hävittäisi takakardaanin irrotuksen takia? Tällöinhän kaikki moottorista tuleva vääntö suuntautuu etuakselille ja sieltä tulevat oireet pitäisi vain pahentua.

Kääntyminen aiheuttaa kuitenkin auton alustassa vääntöä aina johonkin (moneeenkin) suuntaan, ja se taas voi aiheuttaa montakin asiaa. Esim. auton kallistuminen vaikuttaa taka-akselin asentoon auton alla, toinen jousi "kiristyy" toinen "löystyy" -> kääntää taka-akselin pinionia joko ylös- tai alaspäin kääntösuunnasta riippuen. Ihan samalla tavalla kuin pinioni kääntyy taka-akselilla eteen- ja taaksepäin ajaessa alas tai ylös väännön takia. Mulla olisi vahvimpana veikkauksena pinionikulman suurempi muutos joka aiheuttaa äänen, tai sitten jotain akselin sisäistä vikaa. Ei yhtään mahdoton ajatus ole tuo Villen ehdottama vika.
Jotenkin olisi taipuvainen olemaan tästä samaa mieltä, niin omituiselta kuin se edestä kuuluva ääni tulisikin takaa kuulostaa. Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen? Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? :D Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...

WinChester
23.11.2010, 17:56
En tiedä ku olen keskittynyt ennemmin miettimään sitä, miten saa heikot kohdat vahvistettua ;) hassua ääntä toikin pitää tilanteissa, joissa pinjoni työntää lautaspyörää kohti peränkoppaa. Saattaa kyllä vaikuttaa eri tavalla leikkilukolla ja oikealla lukolla varustetuissa akselissa.
Jos on löysästä laakeripukista kiinni, niin ei pitäisi (kai?) vaikuttaa nuo kallistukset. Jos taas akseliputki on irti ed. lisäksi, niin sitten varmaankin. Tutkitaan, sano lääkäri...

Timo_L
23.11.2010, 18:42
Oliko se nyt niin, että taka-akselin toisen puolen putki voi olla irti banjosta ja joustaa vain rasituksessa => pinioni kiertyy liikaa ja pinionin ristikko menee liian jyrkkään kulmaan aiheuttaen moisen äänen?

On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.

Cherokeen takaperässä on aika lyhyet jousipedit -> lehdet pääsee kääntymään varsin helposti S- mutkalle. Käytännössä taka-akselilla niin että pinioni kääntyy ylös eteenpäin mennessä, peruuttaessa alas.

Tässä juutuubi- esimerkki asiasta:

http://www.youtube.com/watch?v=T5YPX-GGJaE&feature=related

Mites se korjataan? Hitsataan putki päältä kiinni banjoon? Mites sen edes testaisi? Pitääkö laittaa vaimo roikkumaan kynnyksestä auton alle kurkkimaan ja sitten hanaa? :D Ehkä videokameralle voisi keksiä uuden telineen...

Hitsataan sopivalla puikolla banjokoppaan kiinni koko matkalta putket, jos kyse on siitä että akseliputki kiertyy banjokopan sisällä.

Jos kyse on axle wrapistä, niin joko rakentaa traction barin tai vähintään laittaa pidemmät jousipedit.

http://www.youtube.com/watch?v=GX1zWqR68Mc&feature=related

WinChester
23.11.2010, 23:01
On sekin mahdollista, mutta todennäköisempänä pidän ihan tavallista "axle wrap":iä. Eli siis kaasua painaessa koko taka-akseli kiertyy kardaanilta pinionille tulevan väännön takia. Aika tavallista lehtijousitetuissa autoissa (varsinkin SOA- setuppina, kuten Cherokee), joissa ei ole traction baria estämässä tätä.
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni. Meinasin vain jos ääni tulisi sittenkin jostain "edestä", eli jakiksen läheltä, mutta tuon puolesta ei, koska molemmilla puolin jakista on tuplanivelet. Sikäli olisin taipuvainen uskomaan, että taka-akseli on irti banjosta. Tutkitaan...

Mika.U
24.11.2010, 08:55
Kato vaan ne jousipeditkin taka-akselilta. Ne saattaa olla muotoutunu akselin mukaisiks ja siinä tapauksessa akseli kyllä heiluu ainakin kaasun ja jarrun mukaan.

Timo_L
24.11.2010, 09:14
Jotenkin tuo ei kuulosta "oikealta". Jos mun XJ:ssä olis kyse lehtijousien menemisestä S-mutkille, olisi se vika ollut päällä koko ajan. Nyt vika ilmaantui rakemman metsäkeikan aikana, jolloin alustasta särkyi kohtalaisen paljon muutakin mm. panhardin yläpallo. Jouset pitäs kyllä olla ehjät. Se koliseva ääni on jotenkin samanlainen, kun pelkällä etuvedolla ajettuna oli täysin linkkuun käännetyjen ristikoiden pauke kovaa vedättäessä, eli siis ristikon, ei tuplaristikon ääni.

Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.

Mika.U
24.11.2010, 09:32
Tässä mallikuvaa miten ne oli jousipedit oli omassa vääntyny. Kuvat löytyy myös rakentelutopikista.

lisää perusvikojen korjailua

jousilatat on hiukan myötäilleet
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=375&pictureid=35816

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=375&pictureid=35815

ne on korjattu ja samalla pinioni kääntyi hiukan ylöspäin

WinChester
24.11.2010, 09:53
Ei olisi alusta asti ollut, koska lehtijouset pikkuhiljaa löystyy käytössä. Mitä enemmän ajat ja mitä pahemmissa paikoissa/ isommilla renkailla, sitä enemmän jouset taipuu ja akseli kiertyy. Lisäksi noi jousipedit voi tosiaankin muotoutua uuteen uskoon kuten Mika totesi. Pidemmät ja vahvemmat pedit auttaa.

Kyllä siinä tuplaristikkokardaanissa on tavallinen ristikko akselin päässä. Juuri sieltä se todennäköisimmin haraa vastaan jos axle wrappiä on liikaa. Kyllä mullakin sitä oli jonkin verran havaittavissa sekä RE:n 3.5" että OME:n HD pakoilla, ja oli kuitenkin selvästi orkkista jöötimmät ja pidemmät pedit. SOA lehtijousialustalla esiintyy käytännössä aina axle wrappiä jonkin verran, jos ei ole traction baria.

Edelleen on mun mielestä varsin epätodennäköistä että putki olisi banjosta irti, on aika harvinaista. Ei tietenkään mahdotonta.
Löystyy juu, mutta kun nämä jouset on käytännössä uudet (½v vanhat). Mutta löystyyhän nekin tietysti kovassa ajossa pian. Toi Mikan kuva on kyllä tosi hyvä, en olis tullu ajatelleeksi katsoa jousien alta.

Jos ei rupea noilla eväillä vika löytymään, niin täytyy laittaa videokamera auton alle tai ryömiä sinne itse ja käskeä muijaa polkemaan hanaa takavedolla ja/tai pikkunelarilla jarru pohjassa.

Kuvat löytyy myös rakentelutopikista.
Mistä se löytyy?

Timo_L
24.11.2010, 10:08
Löystyy juu, mutta kun nämä jouset on käytännössä uudet (½v vanhat). Mutta löystyyhän nekin tietysti kovassa ajossa pian. Toi Mikan kuva on kyllä tosi hyvä, en olis tullu ajatelleeksi katsoa jousien alta.

Melkeinpä ne heti alussa eniten vertyykin. Varsinkin kun metsässä käy ajamassa enemmän. Mulla laskeutu RE:n pakoilla perä siitä kun asensi muutaman kuukauden aikana pari- kolme senttiä. Sen jälkeen ei juuri yhtään.

Jos ei rupea noilla eväillä vika löytymään, niin täytyy laittaa videokamera auton alle tai ryömiä sinne itse ja käskeä muijaa polkemaan hanaa takavedolla ja/tai pikkunelarilla jarru pohjassa.

Eiköhän se selviä, joskus vaan on paskamaisia löydettäviä nämä ylimääräiset melun lähteet. Viimeistään sit selviää kun ko. paikka antautuu kokonaan :D ja onhan siihen se yksi helppo ja halpa korjaus, mankka vaan täysille ni turhat äänet häviää :D

panzer
24.11.2010, 10:12
Mistä se löytyy?[/quote]

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42682&highlight=rolling+jeep

WinChester
24.11.2010, 11:51
ja onhan siihen se yksi helppo ja halpa korjaus, mankka vaan täysille ni turhat äänet häviää :DSaa muuten olla melkosesti watteja toosassa, jos mielii nämä kolinat popilla peittää! Tarttee lähtee laturi- ja akkukauppaan ensteks. Mut sitten varmaan riittäs powerit yksille lisävaloillekin. :cool:

WinChester
25.11.2010, 14:16
Menee entistä oudommaksi. Jousipedit on kutakuinkin kunnossa, eikä etu- tai takapinioni juurikaan nouse/laske jarrua vasten kuormittaessa eteen tai taaksepäin taka- tai nelivedoilla (4H / 4L). Ehkä sentti-pari suuntaansa, muttei mitään niin radiaalia, että ristikkonivel joutuisi liian jyrkkään kulmaan. Samoin akseliputket näyttää olevan kiinni, eikä liiku kuormittaessa. Kävelyvauhdista kun laittaa varovasti kaasua että alkaa juuri ja juuri sutia (siis lumella), kolina kuuluu vaimeasti ja suurenee, kun laittaa enemmän kaasua.

Pyöriikö nelivedon ketju mukana myös takavedolla? Jos näin on, niin ketju voisi olla löysä ja ottaa kiinni jakiksen koteloon. Pelkällä etuvedollahan (takakardaani irti) ketju on taatusti kireällä, joten ei siten hankaa...? Vaikka ei ketjustä kyllä pitäs tollasta kolinaa lähteä, paremminkin rahina tms... :confused::confused:

Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei äänet tule ainakaan takaa, joten se voisi korreloida jakikseen / sen läheisyyteen. Jakolaatikon poikittaispalkkihan sai kovan tällin ja taittui jonkin verran oikealta puolelta vekille, ehkä pari kolme senttiä runkopalkin ja jakiksen kiinnityspisteen puolivälistä. Ruvetaan tutkimaan sitä aluetta seuraavana...

Joukka
25.11.2010, 16:57
Jakolaatikon alla oleva palkki sain kovan tällin Hauholla ja vääntyi hieman. Kardaani on nyt ehkä sentin/puolikkaan oikealla,

Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka

Timo_L
25.11.2010, 17:33
Edelleenkin olen sitä mieltä, ettei äänet tule ainakaan takaa, joten se voisi korreloida jakikseen / sen läheisyyteen. Jakolaatikon poikittaispalkkihan sai kovan tällin ja taittui jonkin verran oikealta puolelta vekille, ehkä pari kolme senttiä runkopalkin ja jakiksen kiinnityspisteen puolivälistä. Ruvetaan tutkimaan sitä aluetta seuraavana...

No, sitten voi olla mahdollista että syyllinen on jakiksenkin alueella tai edessä. Voi olla että ottaa jakoaski tai vaihdelaatikko koriin kiinni, tuntuuko minkäälaista "kolinaa" korissa kun ääni kuuluu?

Mulla muuten olisi ylimääräinen jokseenkin ehjä poikkipalkki, olisi helppo vahvistaa jollet halua järeämpää pohjapanssaria hommata.

Transistori
25.11.2010, 19:18
Ihtellä xj:ssä piti ääntä vedätyksessä etukartaanin tuplaristikko. Palkki juurikin oli menny mehtäsä hieman kurttuun niin kartaani yletti kolisteleen koriin. Aivan helekatin pieni jäläki mutta ääni oli työn. Aikansa kun taskulampun kans tihirusti niin huomas että oli krapaumaa. Uusi vaihteiston palkki ja kumityynyt korvasin volvolaisiin niin johan tokeni.

Killman
25.11.2010, 19:29
Itsellä ollut pari keissiä, tsekkaa moottorin kiinnikkeet ja jakiksen kiinnitys. Molemmat aiheuttaa ihmeääniä.

WinChester
25.11.2010, 19:34
Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka
Pakoputki ei oikein voi ottaa eikä nuo muutkaan, kun ovat niin kaukana rungosta ja ääni riippuu takakardaanin pyörimisestä. Ääni varmasti kuulus kuvaamallani tavalla jarrua vasten paikallaan poljettamalla. :confused::confused::confused::confused:
No, sitten voi olla mahdollista että syyllinen on jakiksenkin alueella tai edessä. Voi olla että ottaa jakoaski tai vaihdelaatikko koriin kiinni, tuntuuko minkäälaista "kolinaa" korissa kun ääni kuuluu?

Mulla muuten olisi ylimääräinen jokseenkin ehjä poikkipalkki, olisi helppo vahvistaa jollet halua järeämpää pohjapanssaria hommata.
Kolina korissa sopisi kyllä paremmin viikonlopun viettoon... :D Se on nyt tiedossa että kolina riippuu takakepistä enkä osaa sanoa nyt tarkemmin, mistä muusta se riippuu ja mistä ei. Pitää tutkia tuota jakis-vaihtoehtoa ja jos ei muuta enää löydy tai keksi, niin vois ainakin kokeilla sitä toista palkkia. Mitäs aattelit hinnaksi? Ja sopiiks se muuten tähän uudempaan koppaan? No kai sen voi kokeilla.

WinChester
25.11.2010, 19:41
Itsellä ollut pari keissiä, tsekkaa moottorin kiinnikkeet ja jakiksen kiinnitys. Molemmat aiheuttaa ihmeääniä.
Tuo alkas jo olla sinne suunnalle, mistä äänet kuuluu ja olis seuraavana "listalla". Pitää yrittää kurkkia konehuoneeseen ja jotain näkynee myös alakautta.

Ihtellä xj:ssä piti ääntä vedätyksessä etukartaanin tuplaristikko. Palkki juurikin oli menny mehtäsä hieman kurttuun niin kartaani yletti kolisteleen koriin. Aivan helekatin pieni jäläki mutta ääni oli työn. Aikansa kun taskulampun kans tihirusti niin huomas että oli krapaumaa. Uusi vaihteiston palkki ja kumityynyt korvasin volvolaisiin niin johan tokeni.
Katsotaanpa myös sinnekin, vaikka soundit tulee oikealta puolelta.

Joukka
25.11.2010, 20:28
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri. :)
/Joukka

-Jarkko-
25.11.2010, 20:33
Oisko niinkin yksinkertainen ominaisuus, että jakolaatikko kolkkaa koriin tai pakoputki tai jakolaatikon kepit, kun kone kääntyy vedolla. Kone varmaan kääntyy hieman erilailla takakardaanilla ja ilman, luulisin.

/Joukka

Jepjep..:p Ei ole turhia tiloja korin ja jakolaatikon välissä. Himppasen löysät kumit+kunnolla hanaa ja niin onkin jo patti pohjassa... Ja juuri oikealla puolella "korvan juuressa..."

Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli.:cool:

Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla.:D

(ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen:D)

ZeiZei
25.11.2010, 21:28
Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri. :)
/Joukka

:)Vähän niinku tälleen:

7cXTXGopw5o

Timo_L
25.11.2010, 23:33
Mitäs aattelit hinnaksi? Ja sopiiks se muuten tähän uudempaan koppaan? No kai sen voi kokeilla.

10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle :D

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ;) ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.

Mika.U
26.11.2010, 08:07
Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.

WinChester
26.11.2010, 10:03
Ja nyt kun tuli mieleen niin itelllä hajos kanssa vaihelaatikon tukikumi ja kyllä piti semmosta meteliä, että piti pitkään ihmetellä.

Ääni oli semmosta kolinaa.
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.

Jepjep..:p Ei ole turhia tiloja korin ja jakolaatikon välissä. Himppasen löysät kumit+kunnolla hanaa ja niin onkin jo patti pohjassa... Ja juuri oikealla puolella "korvan juuressa..."

Ja takakardaanihan sitä voimapakettia kiertää juuri siihen suuntaan, vai miten se oli.:cool:

Sama kiertyminen/sivuttaisvääntymä vaikuttaa pakoputkeenkin, (lue ja huomioi) alkuperäinen kiinnitys epäonnistunut jo tehtaalla.:D

(ja viimeisin kolina kuului kun kardaani osui äänenvaimentajaan, ennenkuin heitin koko pöntön mäkeen:D)
Vaimentajaan ei yllä osumaan, taitaa olla vanhemman (pre -96) XJ:n ominaisuus. Mulla on -99 ja ei ole putket lähelläkään kardaaneja.


Oisko ideaa, että nostas auton akseleistaan pukeille, ajelis sit menemään vaikka 120 vakionopeussäätimellä ja hyppäis ulkopuolelle kuuntelemaan, että mistä se kolkotus oikeasti tulee.
Kannattaa ehkä vähän sitoa autoa kiinni tai ottaa renkaat irti, jos vaikka pukit ei halua pysyä alkuasennossaan, vaan laskea auton alaspäin kesken testin.
Tai jos sult löytyy joku yllytyshullu kaveri, niin köyttää sen alustaan kiinni kuuntelemaan ja eikun kadulle.
Autoshan on sen verta korotettu, että alle mahtuu isompikin kaveri. :)
/Joukka
Laitoin jo. Vedin rouheesti tunkin banjon alle, hyppäsin ite kyytiin ja eikun hanaa. :D Vähän otti renkaat vuoronperään vasemmalta ja oikelta lattiaan, mutta ei pudonnu tunkilta saati menny seinään. Ai miten niin ei saa jättää autoa tunkin varaan? :p Toi ei vain auta, kun melut tulee vasta rasituksessa. Oli meininki laittaa eukko rattiin polkemaan hanaa ja mennä samalla maaten auton viereen kuuntelemaan ja katselemaan mistä ¤#"#¤:STÄ se ääni oikein kuuluu. Se itseasiassa jo eilen tehtiin, mutta vain paikallaan tallissa.

Tartteis varmaan lainata naapurista pulkkaa, niin vois tehdän ton Joukan ehdottaman "sidontaleikin". Vois vain mennä naapureilla brunssit väärään kurkkuun, kun muija vetäs äijäänsä isolla maasturilla pulkassa ja vielä auton alla 10m köyttä ympärillä! Meneppä siinä sitten selittelemään hätääntyneen naapurin soittamalle poliisille, että: "Tässä vain testaillaan auton voimansiirtoa!", kun oletuksena hälytykselle on perheriidan selvittely päälle ajamalla tms. :D :p

10€ hyvä? Jos hitsaan siihen vahvikelevyn niin toinen kymppi päälle :D

Ja pitäisi kyllä käydä (palautusoikeus ;) ), uudempi koppahan on vain vähän eri peltiä ulkokuoressa. Käytännössä '87-'01 käy jokseenkin kaikki alustan ja voimansiirron osat keskenään tietyin varauksin. Noi '84-'86 on osin hankalempia kun oli eri koneet, tulipelti eri mallinen, yms. Tosin niihinkin alustan osat pitäisi mennä ihan mukisematta.

Niin ja tosiaan tarkista moottorin ja vaihdelaatikon kumit, ne molemmat saa kyllä aikaan aikamoista kolinaa aikaiseksi kaasua painaessa. Moottorin kiinnikkeiden hajoaminen on todella yleinen vika, onhan tuo sunkin auto jo 11 vuotta vanha kuitenkin. Painava kone, kuuma konehuone, kohtalaisesti vääntöä ja kumi haurastuu iän myötä.
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?

JAMANT
26.11.2010, 10:10
84-01 on sama palkki!!

Viipo
26.11.2010, 10:17
:)Vähän niinku tälleen:

7cXTXGopw5o

Mistä tuo kolina lähtee? Mulla pitää RJ:ssä alusta ihan samanlaista kolkatusta, niinku irtonainen pakoputkiklemmari tärisis putken ympärillä, mutten oo löytäny vielä syyllistä.

Timo_L
26.11.2010, 11:09
Oisko sulla kuvaa siitä palkista, niin voin verrata onko se enempi vai vähempi rutussa kuin toi allaoleva. Luulen myös, että pakoputken reitti voi olla toinen kuin mulla, eli erilainen palkki siltä osin. Sullahan oli se edellinen korimalli...?

Jos muistan ottaa niin saat kuvan. Olen 100% varma että palkki käy sinne. Ei ole varsinaisesti taipunut yhtään, ainoastaan laatikon kiinnitysreikien alueella alemmassa pellissä muistaakseni pari pientä lommoa. Nekin menee piiloon jos hitsaa vahvikelevyn alle. Tarkistan vielä kun pääsen tallille.

..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli :) Lyhyesti sanottuna '87-'96 ja '97-'01 autoissa ei ole korin ja kiinnikkeiden osalta eroa mikä vaikuttaa osien kiinnittämiseen - jotain kyllä mutta en jaksa alkaa tarkentamaan. Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...

454SS
26.11.2010, 11:23
Ainoat "hankalemmat" on '84-'86, kun tulipelti on eri mallinen uudempiin verrattuna (esim. suoraa kutosta ei niihin ihan helpolla vaihdeta GM V6- koneen tilalle). Mutta käytännössä noitten facelift Jeeppien kaikki irrotettavat peltiosat käy vanhempiin, ja sama toisinpäin. Ovetkin kelpaa kiinnikkeet vaihtamalla. Korin pokkauksissa toki on vähän eroja. Aika paljonhan porukka on jenkeissä vaihtanut vanhempiin noita uudempien keuloja yms., ja muutamaan Comancheenkin olen nähnyt laitettavan uudemman Cherokeen keulaosia, koko sisustan kojelautoineen, yms...

Mites toi tulipelti asia menee? Dieselissä ja 4.0 bensassa näyttäisi olevan eroa ainakin kuljettajan puoleisessa kardaanitunnelissa.

Timo_L
26.11.2010, 11:33
Siitä en ole kyllä tiennyt mitään että dieseleissäkin on eri tulipelti/ kardaanitunneli kuin bensoissa. Tosin kukapa niitä Italo- dieseleitä ostaisi, Relluista puhumattakaan ;) :D

En ole kyllä livenä nähnyt, mutta kylläkin useita kymmeniä kuvia '84-'86 ja uudempien konehuoneista ilman moottoria, kyllä niissä selviä eroja on. Jossain näin pirun hyvät kuvat jossa oli molemmat versiot vierekkäin ja kuvattuna monesta suunnasta, vielä kun muistaisin missä :confused: Joka tapauksessa 4.0 ei sinne vanhojen konehuoneeseen mene ilman peltitöitä. Sen sijaan niihin vanhoihin saa helposti vaikka Astron tai Camaron isomman ruisku V6:n, joihin viripalikkaakin löytyy hyvin. Turha niihin on alkaa tota suoraa kuutosta tunkemaan edes.

WinChester
26.11.2010, 11:44
..ja usko nyt vaan, '84-'01 on ihan sama korimalli :)Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.

Mika.U
26.11.2010, 12:02
On tarkastettu ja päällisin puolin pitäs olla kumi ehjä sekä myös käsin murjottuna minkä nyt alla saa yokeen ranteesta voimaa.



Sen verran, että kannattanee käyttää jotain rautaa millä saa vääntöä aikaan.

Omassa kolina ilmaantu vasta rasituksen alaisena.

Timo_L
26.11.2010, 12:14
Olkoon sitten niin. Monet ovat vaan maininneet tuosta pakoputken ottamisesta kiinni etukardaaniin, mutta mun autossa se olis mahdollista vain, jos jompikumpi olisi vääntynyt umpisolmuun. Niillä eväillä ainakin osien paikat ei ole samat, vaikka muutoin olisivatkin vaihtokelpoisia.

No se taas johtuu ainakin sun korotuksen suuresta määrästä (pakosarjan alaputkessahan on se ruttu siksi että muuten orkkiskorkusena banjokoppa ottais putkeen kiinni), mutta vähän enemmän korotetuissa sille rutulle ei ole tarvetta. Eri-ikäisissä vekottimissa on myös erilaisia imu- ja pakosarjoja. Eli onhan siellä osat vähän eri paikassa, mut kone ja laatikko on samat :)

sjeeppi
26.11.2010, 14:18
Jep mulla oli vastaavanlainen kolina omassa, vikoja oli viisi.

1.Käsijarruvaijerissa kun on molemminpuolin jouset jotka pitää vaijerit lähellä koria niin toinen jousi oli poikki ja se koputti jossain käännöksessä koriin samanlailla kun vasaralla olisi hakattu.(uuset jouset ja samalla uudet vaijerit)

2. pakoputki kolisi tankkia vasten kun kiihdytti (tankin siirtovasemmalle ja samalla bensapumpun vaihto)

3. kiihdyttäessä ilmastoinninpumppu osui akkuun, joka resonoi kivasti. (ilmastoinnin pumppu pois) vielä tekemättä!!

4.Turpiini oli löystynyt tai edellisessä korjauksessa joskus aikoinaan oli pultit kiristetty huonosti. (ruuvilukitteella pultit uudelleen kiinni)

5.eturenkaissa oli vähemmän ilmaa kuin takarenkaissa ja neliveto päällä maastorekaat piti helevetillistä ääntä ???? (Uudet talvirenkaat alle, maastorekaat säilytykseen) sekin vielä tekemättä !!!

Nämä kaikki viat kun oli yhtäaikaa ns. päällä olihan kiva meteli ja ääni kuului välillä edestä sivulta ja takaa.

WinChester
26.11.2010, 17:21
Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.

Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele!

Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=71235

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3183&pictureid=71236

Timo_L
26.11.2010, 18:30
Pontentiaalinen vika on löytynyt! Takakardaanin yoke ottaa todennäköisesti kiinni katalysaattorin johdon muoviseen kannakkeeseen tuosta punaisen nippusiteen vierestä. Korreloi täysin kaikkiin oireisiin, paitsi äänen "suuntaan" kuskin paikalta ja siihen, että tuossa osassa ei ollut mitään jälkiä. Nythän niitä on ihan joka paikassa, kun tuli tarkistettua kaikki ehdotetut, myös ne turbiinin pultit sun muut vaijerit moneen kertaan. Voimansiirto siis elää auton alla tosi paljon puolelta toiselle, kun tuossa välissä on sentään senttejä tilaa liikkua.

Kyllä se todellakin liikkuu, varsinkin jos (kun?) on moottorin ja laatikon kiinnikkeet jo päässeet vähän kulahtamaan. Itselläkin kun oli moottorin tyynyt kuluneet niin heilui jo paljon, ja kun ne kumit lopulta repesi sieltä sisältä niin vähänkin isommassa töyssyssä tuntui kun olisi 20kg moukarilla lyöty perseen alle :D

Niitäkin kuvia olen nähnyt missä kannakkeiden elämisen takia on viskoflektin siivet ottaneet jäähdyttimeen kiinni ja syöneet siihen isot reiät.

Ulos tuosta ei kuulunut juuri mitään ääntä, mutta sisälle kuului ihan ¤&#"%":llinen rutina. Pelkän äänen perusteella olisi voinut olettaa, että jotain PALJON isompaa on vialla, eikä mitenkään voi uskoa että tuosta helevatin muovilärpäkkeestä lähtee sellanen meteli! Jos tuo lopulta on oikea äänilähde, niin voi vain huokaista helpotuksesta, ettei ollut mitään sen isompaa. Mutta ei nyt nuolaista ennen lopullista "tuomiota". Pitää ottaa tuo lärpäke irti ja vetää nippusiteellä kiinni etäämmälle. Jos sitten vielä mekkaloi, niin johan on kerpele!

Toisessa kuvassa palkin ruttu, joka vetää jakista sentin pari vinoon.

Toivottavasti on tuo, niin ei tartte enempää etsiä vikaa :)

Tuo kannakepalkin ruttu on jo ihan rutun kokoinen :D siinä mun palkissa siis on noiden pikkureikien ympärillä pari sellaista 5 sentin kolikon kokoista muutaman millin painaumaa.

WinChester
26.11.2010, 22:57
Koneen kumit on sen verran pahoissa paikoissa, ettei ylä- eikä alakautta päässyt niitä oikein millään vääntämään. Sen vähän mitä onnistui niin oli aika tiukan tuntuiset. Laatikon paksu kumi ainakin on hyvässä kunnossa, mutta sehän ei paljoa estä lootan kiertymistä, muita suuntia kylläkin.

Vois yrittää takoa tota palkin mutkaa sen verran suoraksi, että ne mekkalat loppuu. Voi olla turha toivo, kun on jo pahasti lommahtanut. Pitää ainakin yrittää. Palkkiin kaipais tulevaisuudessa sellasta etupuolelle tulevaa "pulkkaa" tai vahvikeluiskaa, jotta menis paremmin vauhdilla yli esteistä, eikä tökkäis niihin nykyisin seurauksin. Riittääpähän rakennettavaa näissä rakkineissa! Kunhan tuon nyt saa ajokuntoon - aika vahva fiilis että vääntyneestä palkista on kiinni - niin sitten taas "normaalit" viat / puutteet odottaa...

Timo_L
27.11.2010, 10:48
Koneen kumit on sen verran pahoissa paikoissa, ettei ylä- eikä alakautta päässyt niitä oikein millään vääntämään. Sen vähän mitä onnistui niin oli aika tiukan tuntuiset. Laatikon paksu kumi ainakin on hyvässä kunnossa, mutta sehän ei paljoa estä lootan kiertymistä, muita suuntia kylläkin.

Vois yrittää takoa tota palkin mutkaa sen verran suoraksi, että ne mekkalat loppuu. Voi olla turha toivo, kun on jo pahasti lommahtanut. Pitää ainakin yrittää. Palkkiin kaipais tulevaisuudessa sellasta etupuolelle tulevaa "pulkkaa" tai vahvikeluiskaa, jotta menis paremmin vauhdilla yli esteistä, eikä tökkäis niihin nykyisin seurauksin. Riittääpähän rakennettavaa näissä rakkineissa! Kunhan tuon nyt saa ajokuntoon - aika vahva fiilis että vääntyneestä palkista on kiinni - niin sitten taas "normaalit" viat / puutteet odottaa...

Etkä ilman sorkkarautaa niitä oikean saa tarpeeksi väännettyäkään, jollei sitten ole aivan täysin muruksi mennyt. Ne on joo vähän v-mäisessä mestassa, ja vielä enemmän hanurista niitä on vaihtaa. Noissa HO- vehkeissä on sentään se hyvä puoli että öljynsuodattimen jalkaa ei ymmärtääkseni tartte ottaa irti (?) koska se on vaakatasossa. Renix- vehkeissä ei mahdu repsikan puolen pultti pois kiinnikkeestä muuten :D

Jos suo kiinnostaa toi mun palkki, niin voin siitä sulle tekaista jonkun vahvistetun mallin missä olisi "pulkka" etureunassa, ja miksei takanakin. Mulla on vielä orkkisjakis siellä alla kiinni (242) niin voin mallailla että miten se sinne mahtuu. Mulla ei kyllä ole tuota viistoa jakiksen "panssaria", mutta se peltilärpäke on kohtalaisen turhanpäiväinen muutenkin. Ilmottele jos kiinnostaa, niin katotaan sitten hintaa. Pitää vain sit käydä firman konttikorjaamolta vähän lisää levyä :D Ois niillä siellä kyllä pokkauskoneetkin mitkä taivuttaa 8mm asti mustaa plootua, että ei sen puoleen...

WinChester
27.11.2010, 20:18
OK. Yritän nyt ensin korjata tuon entisen, vahvistaa sen "syyllisyys" kolinoihin ja saada auto leimaan / ajokuntoon. Toi palkki on joka tapauksessa saatava reilusti paremmaksi, jos autolla mielii kunnolla metsään ja se tuskin onnistuu enää tuolla palkilla. Joten kaupoille varmaan päästään vielä. Katotaan nyt mitä paksuutta tilataan... :D

WinChester
28.11.2010, 19:33
Muovilärpäke otettu tilapäisesti pois ja kolinat loppu. Vika siis löyty suoraan nenän edestä kaikkein selvimmästä paikasta; ei vain osannut yhdistää siihen kolinoiden äänekkyyden ja voimansiirron suht laajan sivuttaisen elämisen vuoksi. Mutta tulipa samalla palstahenkilöiltä paljon arvokasta lisätietoa eri vikaantumisvaihtoehdoista; kiitoksia vaan kovasti. Toivottavasti tästä vika-analyysistä oli puolestaan apua muille, ettei tartte tupeksia kahta viikkoa saman ongelman kanssa.

Syyllinen oli siis kovan tällin tai useita sellaisia saanut jakiksen poikkipalkki, joka veti jakiksen vinoon aiheuttaen yoken ottamisen kiinni katalysaattorin johdon sähköliittimen kiinitys/suojamuoviin rasituksessa ja siten muovin lärpättämisen (joka kuullosti paremminkin KOLINALTA).

Seuraavaksi menee palkki vaihtoon ja/tai modattavaksi sun muuta projektia, mutta ne onkin sitten toisten topiikkien asioita! Kiitos ja kumarrus, tää topiikki oli mun puolesta tässä! :)