Kirjaudu sisään

View Full Version : Talvirengastus - ei osaa päättää!


180578
22.11.2010, 12:10
Tarve olisi 80% maantie- ja 20% maastoajoon tuleville tarlvirenkaille. Auto on Touareg ja nykyiset 275/40/20 renkaat eivät oikein miellytä. Ovat melko epämukavat metsästysreissuilla, joilla tulee ajeltua jonkin verran metsäautoteitä. Mutta mitkä tilalle? Mielessä on toistaiseksi ollut 255/65/17 renkaat ja ne tulisi olemaan Vredestein Wintrac 4 Extremet. Onko jotain muita järkeviä vaihtoehtoja käyttötarkoitusta silmälläpitäen? Vannekoko voi muuttua pienemmäksikin, jos on tarvetta. Mukavuus on ykkösvaatimus röpelöisellä tiellä.

-MaTTi-
22.11.2010, 12:54
Miks jotku Vredesteinit? :eek: Noihan on jotku "saksankitkat" joissa ei juuri nimeksikään oikeeta talvipitoa. Hommaisit kerralla hyvät, esim. http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?group=2.01&id=16898448&name=Nokian+Hakkapeliitta+7+SUV

180578
22.11.2010, 13:19
Miks jotku Vredesteinit? :eek: Noihan on jotku "saksankitkat" joissa ei juuri nimeksikään oikeeta talvipitoa. Hommaisit kerralla hyvät, esim. http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?group=2.01&id=16898448&name=Nokian+Hakkapeliitta+7+SUV
Tähän mennessä olen pärjännyt ihan hyvin Hankook Ice Beareilla, joten eiköhän nuo Wintracitkin menettele. Nuo Wintracit tulee kotiovelle 690 eurolla. Saakohan tuohon hintaan yhden Nokialaisen, jos sitä nyt edes löytyy kyseisessä koossa? 265/65/17 on varmaan siinä ja siinä mahtuuko Touaregin alle?

Toinen ajatus itselläni oli 16" vanteet ja renkaaksi 245/75. Ongelmaksi vain muodostuu sopivan vanteen löytäminen (jako 5x130, keskireikä 71,6 ja et 40-60), kuten myös vähän rouheamman mutta nastoitetun renkaan löytäminen.

Vanne saisi olla tyyliä tämä:
http://www.wodemedia.net/offivaruste/catalog/images/DOTZ_Dakar_ImageGeneric_440x440.jpg

tjoki
22.11.2010, 14:24
Katsoppa Rengas Online (GoodYear 1000e, Michelin X-ICE NORTH 1200e) ja varmasti hyvät.

Ja Nokian HAKKA 7 SUV on varmasti hyvä

Noin 900- 1300e:lla varmasti vaihtoehtoja on paljon

Rompe1
22.11.2010, 14:37
Ja tietysti Rengas-Paussulla kantsii vierailla, tai sit soittaa.

http://www.rengasliikepaussu.fi/

Löytyy mitä vaan, ja sopivalla hinnalla...

keranha
22.11.2010, 15:42
Niin tuo vredestein on ns keskieuroopan kitka, eli vesikelin rengas, ice bear oikea talvirengas ero noilla on huomattava.

Tuohonhan löytyy esim hankook suv kitka RW08 245/70/16 tai 265/70/16 (korkeus liki sama kuin 255/65/17) hinta noilla asennusten kanssa kotimaassa n. 600€. Tai sitten se 255/65/17 hankook radial RF 10 hieman karkiampi alta 700€. Micheliiniäkin 17" saa asennettuna n1000€ hintaan sarja. Et en tiiä vaikuttaako alkaa maalimalta tilaileen ja asennuttamaan jossakin...

180578
22.11.2010, 16:26
Kiitoksia ehdotuksista.
Katselinpa Hakkapeliittojen hintoja ja Hakkapeliitta 5 alkoi houkuttamaan. Saisi kierroksen noin 800 euron hintaan ja olispa sitten kunnon talvirenkaat. koko olisi 255/70/16 ja vanteeksi peltivanne. Tietääkö joku saako tuota Dotz Dakaria (tai Pharao) Touaregin spekseillä, eli 5x130, keskireikä 71,6mm ja et 40-60?

Rekisteröimätön
22.11.2010, 17:20
On se kyllä hienoa kun ostetaan noita helvetin kalliita city maastureita ja mitä ilmeisimmin viimeisillä rahoilla, kun sitten renkaita ostetaessa tuijotetaan hintoja ja lasketaan pennejä mistä saa halvimmalla jotain Suomeen huonosti soveltuvia nahkoja...

-MaTTi-
22.11.2010, 20:19
Tietääkö joku saako tuota Dotz Dakaria (tai Pharao) Touaregin spekseillä, eli 5x130, keskireikä 71,6mm ja et 40-60?

Näyttää saavan, Dakar 7х16 5x130 ET40 keskireikä 84.1 mm (pultithan sen keskittää). En tiijä mistä löytäis, Turussa näköjään ollu, mutta nyt loppu: http://www.nettivanne.fi/vanteet/Peltivanteet/10209/DOTZ+DAKAR-7x16-5x130-et40/

Tos ois sulle Nokialaiset: http://www.lonsinkumi.com/shop/popupcard.php?id=1182

keranha
22.11.2010, 20:42
Näyttää saavan, Dakar 7х16 5x130 ET40 keskireikä 84.1 mm (pultithan sen keskittää).


Ei keskitä, suuri vaara että jää puistamaan kun keskireikä ei ole oikea. Ja tämä on useisiin omiin ja asiakkaiden kokemuksiin perustuvaa tietoa.

AlluK
22.11.2010, 21:03
Minäkin vahvasti sitä mieltä, että PELTIvanteessa keskityksen hoitavat pääsääntöisesti pultit/mutterit.
Aluvanteissa, joissa suoralaippaiset mutterit, tarvitaan keskistys keskeltä.
Kaikenlaisia eri variaatioita kyllä maailmaan mahtuu...

keranha
22.11.2010, 21:14
Minäkin vahvasti sitä mieltä, että PELTIvanteessa keskityksen hoitavat pääsääntöisesti pultit/mutterit.
Aluvanteissa, joissa suoralaippaiset mutterit, tarvitaan keskistys keskeltä.
Kaikenlaisia eri variaatioita kyllä maailmaan mahtuu...


Varsin vaan kun ne autojen orkkis peltivanteet on keskireijästään tiukkoja napaan? Kyllä pelti ja aluvanteissa on täysin samoja kartioita muttereissa/pulteissa. Joten keskitys tapahtuu keskireijästä ei pulteilla.

Kyllä sen vanteen saa keskelle vaikka reikä on väärä, mutta väittäisin että tuollaisessa kymmenien tuhansien luksusmaasturissa ei haluta tuota riskiä ottaa. Jossakin hj:n raadossa 38" rattailla hieman eriasia, ne kun puistaa kuitenkin... :)

Jappi
22.11.2010, 21:31
Jep,kyllä se pulttikeskitys on jo enempi mennyttä aikaa.Jonkin mallin Avensiksissa oli ihan vaiva kun ei muovinenkaan keskitysrengas tarvikealuissa riittänyt keskittämään,vasta metallisella renkaalla asettui.

180578
22.11.2010, 21:34
Varsin vaan kun ne autojen orkkis peltivanteet on keskireijästään tiukkoja napaan? Kyllä pelti ja aluvanteissa on täysin samoja kartioita muttereissa/pulteissa. Joten keskitys tapahtuu keskireijästä ei pulteilla.
Kyllä taidan vanteet kuitenkin ihan oikealla keskireiällä ottaa...
Ei taida noita 16" vaan oikein löytyä. 17" kyllä löytyy ja rengaskoko siinä tapauksessa olisi 255/65. Pikkusen matalampi rengas mutta eipä kai auta valittaa. kyllä sekin parempi on kun nykyinen 275/40/20. Nykyiselle vanteelle kyllä mahtuisi vielä 45 sarjan rengas pyörimään mutta on sekin auttamattoman matala maaastossa.
Itse asiasassa käytettynä löytyisi melko edullisestikin touaregin orkkis vanteet 17" koossa. Leveys on 7,5", joten taitaa tuo 255 leveä rengas istua melko mukavasti? Vähän ehkäalarajalla mennään vanteen leveydessä mutta mahtunaa tuolla vanteelle, vai? Ja Hakkapeliitta 5:tä löytyy myös tuossa koossa. Oliskohan valinta tehty? Tosin vieläkin houkuttaa tuo 16" peltivanne ja pikkusen korkeampi rengas...Täytynee kuitenkin unohtaa se vaihtoehto.

-MaTTi-
22.11.2010, 22:29
Jep,kyllä se pulttikeskitys on jo enempi mennyttä aikaa.Jonkin mallin Avensiksissa oli ihan vaiva kun ei muovinenkaan keskitysrengas tarvikealuissa riittänyt keskittämään,vasta metallisella renkaalla asettui.

Totta tämäkin, jotkut autot krantumpia keskireiästä kuin toiset. Itelläkin kokemuksia ekan korimallin feislifti-Avensiksesta ja sen aluvanteen keskittämisestä. Hermo meinas mennä ku ei saa tasapainoon millään. Hanurista oli koko auto muutenkin.


Itse asiasassa käytettynä löytyisi melko edullisestikin touaregin orkkis vanteet 17" koossa. Leveys on 7,5", joten taitaa tuo 255 leveä rengas istua melko mukavasti? Vähän ehkäalarajalla mennään vanteen leveydessä mutta mahtunaa tuolla vanteelle, vai?

STRO-kirja antaa vaihteluvälin 7-9" 255/65R17 renkaan vanteelle, 7.5" on ns. mittavanne tuolle renkaalle eli optimaalisin?

180578
23.11.2010, 11:25
STRO-kirja antaa vaihteluvälin 7-9" 255/65R17 renkaan vanteelle, 7.5" on ns. mittavanne tuolle renkaalle eli optimaalisin?
Noniin...Oliskohan se sitten siinä... 17" vanne ja 255/65R17 Hakkapeliitta 5. Hintaa kertyy reilut 1100 eur. Ihan kohtuullista. Tosin noista Touaregin Sport 355 20" vanteista Hankookin Ice Beareilla irtoaa vielä jokunen euro... Tosin ostajia on melko vähän. Anyone? :)

180578
23.11.2010, 15:29
Osaiskohan joku sanoa mahtuuko 275/55R17 rengas 7,5x17 vanteelle? Siis lähinnä tuo 275 leveys arveluttaa 7,5" leveän vanteen kanssa. Olis melko hyvä tarjous 275/55/17 Hakkapeliitoista...
Ainakin tämän taulukon mukaan 275/55 menisi 7,5 vanteelle: http://www.ocf.fi/tekniikka/vanneleveydet.htm

keranha
23.11.2010, 16:23
Kyllä menee, mutta ei mikään kaunis paketti kylläkään. Menee jonkinverran palloksi ratas.

180578
23.11.2010, 17:21
Kyllä menee, mutta ei mikään kaunis paketti kylläkään. Menee jonkinverran palloksi ratas.
Ok, kiitos tiedosta.
Laitoinkin jo Hakkapeliitat tilaukseen ja vanteet tuli hommattua.
Ei ollut pahan hintaiset renkaat mielestäni: http://www.vannetukku.fi/hakkapeliitta-suv-sport-utility-nasta-raju-tarjous-p-4133.html

Vanteiksi tuli Touaregin orkkikset eli Canyonit koossa 17".

Nyt olis myynnissä 20" Sport 355:t Hankook Ice Beareilla varustettuna...

keranha
23.11.2010, 19:22
Hoksasithan että kyseessä 5-6 vuotta vanhoja kumeja?

-MaTTi-
23.11.2010, 20:56
Laitoinkin jo Hakkapeliitat tilaukseen ja vanteet tuli hommattua.
Ei ollut pahan hintaiset renkaat mielestäni: http://www.vannetukku.fi/hakkapeliitta-suv-sport-utility-nasta-raju-tarjous-p-4133.html

Vanteiksi tuli Touaregin orkkikset eli Canyonit koossa 17".


Hyvähyvä, saatiin mies järkiinsä. :D Eilen oli vielä Vredesteinin luisimia ostamassa.
Eipä haittaa mitään vaikka renkaat olisikin 5 vuotta vanhat, jos vaan säilytetty oikein. Varsinkaan kun se on huomioitu noin reilusti hinnassa. Varmasti hinta/laatu huippuluokkaa tuossa setissä! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

Tässä joku 5 vuoden takainen vastaus Nokian renkailta kun kyselin 4 vuotta vanhoista uusina myydyistä renkaista:
Tervehdys Nokialta

Skandinaviassa ei ole mitään lakia joka säätelisi renkaan käyttöä sen iän mukaan. Erilaisia suosituksia on Euroopassa mm. BRMA (British Rubber Manufacturers Association) vuonna 2003 suositteli että yli 7 vuotta vanhoja renkaita ei käytettäisi ajoneuvokäytössä.

Kaikissa renkaissa tapahtuu kumin vanhenemista iän myötä. Vanheneminen ilmenee mm. renkaan kulutuspintakumin kovuuden nousuna. Kovuuden nousua tapahtuu sekä renkaan varastoinnin että käytön aikana.

Varastoinnin aikana tapahtuva kovuuden nousu on noin 1 – 1,5 ShA yksikköä vuodessa, jos varastointi olosuhteet ovat oikeat.

Ilmiöön vaikuttavat muun muassa :

- ns. jälkivulkanoituminen, hidas kemniallinen tapahtuma, joka nostaa lievästi vulkanoitumisastetta ja saattaa vaikuttaa kovuuteen.

- täyteaineen ja kumin välille syntyvät fysikaalisest sidosvoimat ( van der Waals voimat )

- pehmittimien kulkeutuminen kulutuspinnasta renkaan muihin osiin

Kovuuden mittaustarkkuus laboratorio-olosuhteissa on n.± 2 ShA ( 20 °C )

Varastointilämpötilan ja ennen kaikkea mittauslämpötilan vaikutus renkaan kovuuteen on huomattava. Sekoitustyypistä riippuen 2-5 ShA / 10 °C korostuen kylmävarastoinnissa tai kovuuden mittauksessa kylmissä olosuhteissa.

Kun ajamaton rengas, myös varastossa `vanhentunut ` otetaan käyttöön ja sillä ajetaan normaalinopeutta 10 – 20 km sen kovuus laskee sekoituksesta riippuen 3 – 5 shA. Tällöin varastoinnin aikana syntyneet fysikaaliset sidokset purkautuvat eikä kovuus välttämättä palaa alkuperäiseen tasoonsa vaan jää 1 – 2 ShA pienemmäksi.

Pintamallia – etenkin talvirenkaan – suunnitellessa otetaan kulutuspintasekoituksen ominaisuudet huomioon siten, että pintamallin lamellointi ja seosominaisuudet kuten jäykkyys ja kovuus sopivat yhteen.

Renkaan suunnittelussa on lähdetty siitä että kulutuspintasekoituksella on renkaan kuvioon sopiva kovuus ajotilanteessa. Renkaan vanhenemisesta aiheutuvan kovuuden nousun vaikutus kulutuspinnan lamelloinnin oikeaan toimivuuteen kaikissa ajotilanteissa on hyvin pieni.

Renkaan pitkäaikaisen käytön aikana siinä tapahtuu dynaamisen rasituksen myötä mutoksia mm. kovuuden kasvua. Tämä ilmiö on riippuvainen renkaan rakenteesta ja renkaassa käytetyistä kumisekoituksista.

Käytön aikana tapahtuu myös pehmitinaineiden `huuhtoutumista `kulutuspintasekoituksesta, mikä aiheuttaa lievää kovuuden kasvua.

Valmistajien ja rengasmaahantuojien rengasvarastoinnissa on olosuhteet sovitettu sellaisiksi, että renkaan vanheneminen on minimoitu. Oikeaoppinen varastointipaikka on viileä tila suojattuna liialliselta UV säteilyltä. Ilmastointia on myös minimoitava, sillä happi ja otsoni vanhentavat kumituotteita.

Edellä kerrottuun viitaten voitte renkaiden käyttöä jatkaa huoletta. Ko. renkaaseen ei ole tehty ko aikana ajokäytökseen tai pitoon liittyviä muutoksia.


Talviterveisin :

Matti Morri
Päällikkö
Tekninen Asiakaspalvelu
Nokian Tyres plc
matti.morri@nokiantyres.com
phone +358 3 3407621
mob. +358 40 517 4444

keranha
23.11.2010, 21:34
Tosin tuohon hintaan nuo on lähes ilmaiset joten on huomiotu hinnassa, tuon tyyppisten nakkien myyminen on vannetukun ihan normaalia toimintaa. Tuossakaan ilmoituksessa ei selvällä suomella sanota että ovat vuosia vanhoja, mainitaan vain tuo dot 05. Väittäisin että löytyy paljon ihmisiä jotka ei ko. asiaa tuossa huomioi...tai edes tiedä mitä tuo dot 05 tarkoittaa.

Olis muuten jännä nähdä testattu ero uudella nokialla ja tuommosella vanhalla uudella. Tai sitten jopa verrattuna uuteen kinukkiin yms saman hintaiseen...

-MaTTi-
23.11.2010, 22:54
Tuossakaan ilmoituksessa ei selvällä suomella sanota että ovat vuosia vanhoja, mainitaan vain tuo dot 05. Oli tossa sentään mainittu että: "Ostimme varaston realisointierän, säilytetty hyvin pimeässä muutamia vuosia."

180578
24.11.2010, 10:44
Hyvähyvä, saatiin mies järkiinsä. :D Eilen oli vielä Vredesteinin luisimia ostamassa.
Noh, tonnin halvempi hinta Hakkapeliitta 7:ään verrattuna teki tehtävänsä...

jyrden
25.11.2010, 16:12
Jep,kyllä se pulttikeskitys on jo enempi mennyttä aikaa.Jonkin mallin Avensiksissa oli ihan vaiva kun ei muovinenkaan keskitysrengas tarvikealuissa riittänyt keskittämään,vasta metallisella renkaalla asettui.

Mites ku velillä on ollut niillä muovisilla renkailla kaksikin eri aluvanne kertaa alla, EIKÄ kumpikaan oo täristänyt... Ja autona on JUST NIITÄ vuosikertoja, jotka on ne alumiiniset tarvinnu?
No, eip kyllä vanteet oo ollu alta 500€:n kumpikaan. Nytkin mitkä oli kesän alla, niin käytettynätkin niillä saa tuplasti ton... Ja entisetkin, mitkä oli niin siihen 1400€:n ne lähti Engalnnista tulleiden renkaiten kaa (renkaat maks. n. 350€:a ja Falken)... Entiset oli O.Z.:n Futurat ja nykyset BBS RS:t ja vielä org. 5x100 jaolla. Niin, ja kummassakin vanteen kokona on 17"....

keranha
25.11.2010, 16:27
Mites ku velillä on ollut niillä muovisilla renkailla kaksikin eri aluvanne kertaa alla, EIKÄ kumpikaan oo täristänyt... Ja autona on JUST NIITÄ vuosikertoja, jotka on ne alumiiniset tarvinnu?
No, eip kyllä vanteet oo ollu alta 500€:n kumpikaan. Nytkin mitkä oli kesän alla, niin käytettynätkin niillä saa tuplasti ton... Ja entisetkin, mitkä oli niin siihen 1400€:n ne lähti Engalnnista tulleiden renkaiten kaa (renkaat maks. n. 350€:a ja Falken)... Entiset oli O.Z.:n Futurat ja nykyset BBS RS:t ja vielä org. 5x100 jaolla. Niin, ja kummassakin vanteen kokona on 17"....

99% vanteista saa toimimaan ihan hyvin noilla muovisilla keskitysrenkailla. Se rengas on periaatteesa vain asennustyökalu, se vanne on kuitenkin pulttien varassa siinä autossa kiinni. Ei sen renkaan varassa. Joskus on tullut vastaan huonoja muovi renkuloita jotka jää vanteen ja jarrulevyn väliin, jolloin setti kyllä täristää... Esim yhteen uuteen vitos bemariin ei vanteiden mukana tulleet muovi sovitteet passanneet, vaan piti hankkia erimalliset renkaat (muoviset), jotta tuli hyvä.