View Full Version : BJ:n ohjaus VETELEE nelikko päällä!
Eli otsikon mukainen, täälläkin vissiin puitu ongelma on iskeytynyt mun Berttaan.Auto oli mulle tullessa mallia SOA, joka sittemmin pudotettiin lähemmäs maanpintaa..Takavedolla kaikki on okei, mutta annas olla kun erehdyt nelikkoon!Alkaa jumalainen etupään vaeltelu ja jokaisen uran tunnustelu, auto suorastaan pomppaa yllättäen puolelta toiselle ja ajo on oikeesti pelottavaa! Max. nopeus SUORALLA TIELLÄ n.60kmh! Vaihtoehtoja ongelmaan on ilmeisen monia mutta koitan rajata muiden ko.ongelmasta kärsineiden avustuksella niitä pois:).Olisko tuo mahdollisesti negatiivinen caster-kulma pääsyy tähän? Kiitokset vastaamaan vaivautuneille!
No jos soa tehty kunnolla, ja navat käännetty, niin casterithan siel on päin pers...
Niitä ite alkaisin kattelee...
Joo,tota koitettiin arvuutella mutta ei päästy ihan varmuuteen asiasta..Näyttäis kyllä olevan casteria korjaavat kiilat pakkojen alla.
Jep, Casteriongelma. Orkkiksena pitäs casteria olla 4,5 astetta, mut mulla ainakin RJ veteli kivasti siitä huolimatta, niin pyöräytin jonkun 15 astetta lisää. Nyt kulkee niin nätisti suoraan.
Tosin, sen pitäs hyökkäillä samalla tavalla myös takavedolla. Onhan molemmissa perissä sama välitys?
Hyvä huomio! Takana nääs HJ:n lukkoaksula, eikä mulla ole mitään hajua sen sisuskaluista!Mites noi BJ/HJ välitykset osuu kohilleen?
Hyvä huomio! Takana nääs HJ:n lukkoaksula, eikä mulla ole mitään hajua sen sisuskaluista!Mites noi BJ/HJ välitykset osuu kohilleen?
Vakiona ei satu. HJ 3.7 ja BJ 4.11
No voi kanada! Kerkesin ajella jo hirvijahtiin ja takasin..kuinkahan nopeesti jotain hajoaa, jos nuo välitykset perissä olis erilaiset? Ja mikä hajoaa ekana? Onneksi oli liukas tie, jos olis antanu anteeksi vähän?
En jaksa millään uskoa että kukaan olis vaihtanut pelkän lukollisen taka-akselin vaihtamatta siihen välitystä.. Onhan kaverinkin bertassa eessä ja takana hojon lukko-akselit ja välitys 4.11.. Mutta tuon eronhan saa esille kun tunkkailee autoa ilmaan ja pyörittelee kardaania ja laskee renkaiden kierroksia, jos yli 4 kierrosta per renkaan yksi kierros on oikea välitys jos alle niin väärä välitys!
Caster ongelma uskosin olevan jos aiemmin oli SOA ja nyt madallettu ennalleen..
Näinhän sitä kyllä luulis mutta auto on Affenanmaalta! Mites toi casterkulman mittaus oikein hoituu oikeesti?
Jos tie on sen kuntonen että voi ajaa lujempaa ku 60, niin äläkää hyvät ihmiset käyttäkö kytkettävää nelivetoa! Meneepi ihan yllättäen metsään.
Jos tie on sen kuntonen että voi ajaa lujempaa ku 60, niin äläkää hyvät ihmiset käyttäkö kytkettävää nelivetoa! Meneepi ihan yllättäen metsään.
Jep ja näillä vehkeillä sieltä pääsee myös pois ;)
Ei välttämättä, jos petäjä pukkaa syylärin sinne flektin taakse ja kuskin tuulilasista ulos.
jos tuo onkelma esiintyy vain nelivedolla, niin tuo välitysero kuulostais loogiselta, tässä tapauksessa ilmeisesti etupää vetäis hitaammin... aivan varmasti aiheuttaa tempoilua...
Aurauskulmat on jännä asia
Katso myös jousien rungon puoleiset puslat.
Aurauskulmien säätö(aurausta 50mm) toi apuwa...Casterkin kaipais säätöä mutta nyt pysytään jo tiellä!Olikos noissa akselien leveyksissä eroja, BJ40/HJ61/HJ45?
Aurauskulmien säätö(aurausta 50mm) toi apuwa
Siis oliko siinä aurausta 50mm vai vaatiko sen verran, että rauhoittui?
Paljonko lie pitäis BJ,n aurauksen olla ja mistä mitattu, vanteen laidasta vai renkaan kyljestä? Itse laittelin renkaan kyljestä 5mm auraukselle ja tuntuu pelaavan.
sama se mistä sen mittaa, renkaiden pitäs olla jotakuinkin suorassa +-1mm
Tais olla jtn 50mm renkaista mitattuna ja rummuista tällä hetkellä noin about suunnilleen 10mm ja vielä sais säätää enemmän.. Muistaakseni pitäis olla -1/+-2mm tai jotain sinnepäin... Jos herra tulee joku pvä kylään niin hierotaan lisää berttaa ja katotaan auraus kunnolla paikalleen..