View Full Version : Plasmaleikkuri ?
Nyt tarvitaan talliin plasmaleikkuri mut ostaakko valo vai voimavirta kun hinta ero olis noin 200€ ja puhutaan 450-650€ koneista
Mutamies
19.11.2010, 16:50
Jos haluut ottaa keikkakoneeksi pikkutöihin, niin valovirta. Toimii järkevän kokoisella agrekaatillakin. Talliin tietenkin voimavirtakone. Saapi leikattua vähän järeempääkin kamaa.
Itellä CUT 60 ja toimii voimavirralla.
tommoinen on ollut monessa mukana http://www.porlanpaja.net/tuotteet.html?id=1/9
ja hyvin toimii. tallikoneeks riittää mun mielestä valovirta hyvin, ei ole vielä loppunut kyky vaikka on paksujakin leikelty..
Mites onko kellään tämän firman vermeistä kokemuksia? Onko ihan perus kiinanpaskaa, vai ok vermeitä kotikäyttöön? Ainakin nuo voimavirtavehkeet oli hintasa puolesta puoliaamattimaiseen käyttöön, mutta enempi ehkä kiinnostaisi tuo valovirtamalli (Nova PL50).
http://www.koneita.com/hitsauslaitteet/
Tässä neljä vuotta rälläköityäni alkaa jo pikkuhiljaa vituttamaan se pölyn ja metelin määrä, sekä jatkuva laikkakaupassa ravaaminen :rolleyes: ..eikä sillä rälläkällä edes saa leikattua läheskään kaikkia tarvittavia muotoja ja joutuu tekemään kompromisseja :mad:
Mutamies
04.12.2010, 00:33
tommoinen on ollut monessa mukana http://www.porlanpaja.net/tuotteet.html?id=1/9
ja hyvin toimii. tallikoneeks riittää mun mielestä valovirta hyvin, ei ole vielä loppunut kyky vaikka on paksujakin leikelty..
Paksut alkaa 20mm ylöspäin.
Silloin kun viis vuotta yhtenä kesänä plasmalla vetelin niin paksuna pidettiin kaikkia yli kaks metrisiä.
Mikä siinä on jos harrastuskoneista kysytään niin aina pitää vetää joku paras ammattihomma esiin. Syö miestä
Ugh, olen puhunut.:D
Mites onko kellään tämän firman vermeistä kokemuksia? Onko ihan perus kiinanpaskaa, vai ok vermeitä kotikäyttöön? Ainakin nuo voimavirtavehkeet oli hintasa puolesta puoliaamattimaiseen käyttöön, mutta enempi ehkä kiinnostaisi tuo valovirtamalli (Nova PL50).
Tässä neljä vuotta rälläköityäni alkaa jo pikkuhiljaa vituttamaan se pölyn ja metelin määrä, sekä jatkuva laikkakaupassa ravaaminen :rolleyes: ..eikä sillä rälläkällä edes saa leikattua läheskään kaikkia tarvittavia muotoja ja joutuu tekemään kompromisseja :mad:
Meillä on tuolta tuo malli nova L100, ei ole ollut ongelmia. Kuitenkin ihan kohtuullisessa käytössä ja menee paksukin rauta sievästi. Naapurilla sama kone ja siitä hajosi kahva, takuuseen saivat nätisti uuden.
Tarkoituksena olisi plasma hankkia.
Valovirtakone ja 500€ nurkissa.
http://www.porlanpaja.net/tuotteet.html?id=1/9
Onko tästä vehkeestä tullut kokemuksia lisää muilta kun äjyltä?
Pystyykö vielä miten tehokkaasti leikkaamaan 10mm tavaraa?
noh. mulle paksut on yli 10mm ja harvemmin harrastushommissa paksumpia tarviikaan.
mut tuossa tuli leikeltyä 12mm "ohutta" levyä ja hyvin se polttaa. omat käden virheet huomaa herkästi.
tärähdykset yms. mutta vastetta myöten menee hienosti..
BJ-40/76
03.02.2012, 13:19
Mulla pl50 näköinen plasma, toki pikkasen parempi malli, on digitaalinen virran asetuksen näyttö:o, ja lupaa leikkaavan 16mm, 13mm rerästä kun leikkaa, niin pitää olla uusi suutin ja elkku, ja leikkaa hitaasti!, meni 10 cm pätkään aikaa!
Mutta joku 10mm menee vielä jotenkin.
ja 5mm levy huomattavan helposti. 0,75 pelti menee nopeammin kuin maitopurkki saksilla? toki parempi jälki pienemmällä virralla ja rauhallisemmin.
santikko
04.02.2012, 19:13
ja jos kiinnostusta on niin jenkkien ebay:ssä on tarjontaa aika hyvin, samoja kiinavehkeitä kun nämäkin. hinnat alkaen $200 about.
BJ-40/76
04.02.2012, 22:43
ja jos kiinnostusta on niin jenkkien ebay:ssä on tarjontaa aika hyvin, samoja kiinavehkeitä kun nämäkin. hinnat alkaen $200 about.
Ja muista tarkistaa että niille kelpaa meidän sähkö! (sekä englanti että usa jännitteiset ei käy:o) pitää olla 230V tai 3vaiheisena 400V (noin)
Onhan noita monen hintasia, löytyy saksasta ja englannistakin kohtuu rahalla. Paljon sitten rahti tekee? , tuo Porlanpajan plasma on tutulla ja hyvin on sillä pärjänny. Pitäs itellekkin hommata,,,
http://search.eim.ebay.fi/?en=50&es=1&kw=plasma+cutter&ect=&elc=77&eb=Hae
Edittiä,, Ei ainakaan tässä olis paha rahti, jos pitänee paikkaansa http://viewitem.eim.ebay.fi/BoliX-Plasma-Plasmaschneider-Plasmaschneidgert-CUT50-z-CUTTER-Digitalpower/120773928853/item
Itse törmännyt 50:llä valovirrassa 16a sulakkeen riittämättömyyteen kun ei tarvi olla
edes täysillä niin sulake palaa ja suuttimia kannattaa tilata iso säkillinen ebaystä kun
isommilla virroilla ei salli leikkausvirhettä tai suutin on entinen.Nyt siis suosittelisin ehkä voimavirtakonetta jos on virtaa saatavilla.
BJ-40/76
05.02.2012, 21:02
50A plasmaleikkuri polttaa 16A sulaketta?
Itse en ole polttanut yhtään sulaketta tuolla omalla plasmallani, mutta enpä ole leikannutkaan ihan hirveän pitkiä aikoja yhtä kyytiä, paremmin kestää tuo plasmakin kun ei kuumu ihan hillittömästi.
Toki nuo minun 16A sulakkeet on kaikki hitaita, siis niitä etana logoilla olevia.
Normaaleja 16A sulakkeita saattaa polttaa helpostikkin.
miulla o tuo novan 50:ppinen kanssa ei oo ollu ongelmia koneen kanssa.. Kyl tolla kyseisel nuo autoihin liittyvät askartelut saa hoidettua ihan hyvin.
Mulla on kanssa nuo 16A hitaat jos nallin takana on vaan tuo plasma niin ei ole ongelmia ellei sitten ala täydellä virralla polttamaan pitkää aikaa putkeen..
temmi_hoo
07.02.2012, 05:49
Helsinki Hacklab sai lahjoituksena kiinanihme-ebaykaupasta hommatun kolmivaiheplasman. Jännitteet oli katottu että sopiii. Tää oli tietty väärällä liittimellä, joten alkuperäinen ostaja oli ajatellu vaihtaa liittimen ja homma rokkade.
Paitsi että kytkentää ei voi tehä ihan pelkästään pistokkeen päästä värejä katellen. Onneks kattoivat yleismittarilla virtoihin kytkettyään ennen laitteeseen koskemista onko väärissä paikoissa jännää ja olihan siellä.
Tässä vaiheessa laite lahjoitettiin Helsinki Hacklabille, missä me sitten Rambon kanssa avattiin koko laitos ja tarkastettiin, että se vastaa silmämääräsesti turvallisuusvaatimuksia. Todettiin nelinapasen kaapelin olevan värijärjestykseltään täysin epäeurooppalainen eikä hämäännytty siitä, vaan kytkettiin runko maapiikkiin ja vaiheet vaiheisiin. Teräväsilmänen lukija tästä päättelee aivan oikein vempeleen kolmioon kytketyksi ja näin nollan täysin tarpeettomaksi.
Mitattiin jatkuvuus ja kytkettyämme ennen laitteeseen koskemista taas jännitteet ja nollaa näytti. Pikasesti testattiin, että meidän ultravakailla käsillä useiden sekuntien yhteenlasketulla plasmaleikkuukokemuksella tulee räkästä ja mutkikasta vuoristoa sekä julistettiin hankinta onnistuneeksi.
Kiinanihmeistä saa taas jälleen halvalla ok-toimivaa kamaa kunhan muistaa pitää silmänsä auki, eikä missään nimessä luota että kaikki on kuten sen pitäis olla. Vähän kun jos Espanjassa ollessaan näkee leivänpaahtimen niin eihän kukaan siihen nyt paljain käsin koske.
kaverilla on se porlanpajan plasma ja ihan hyvin on toiminut. ite oon myös sillä silpunnu ja on ihan hyvä kone harraste käytössä...
Kone alkaa olla vaan roisissa kunnossa kun kaveri ei paljon silkkihansikkain käsittele ja ollu käytössä n. 3 vuotta :D
santikko
17.10.2012, 11:42
Itse törmännyt 50:llä valovirrassa 16a sulakkeen riittämättömyyteen kun ei tarvi olla
edes täysillä niin sulake palaa ja suuttimia kannattaa tilata iso säkillinen ebaystä kun
isommilla virroilla ei salli leikkausvirhettä tai suutin on entinen.Nyt siis suosittelisin ehkä voimavirtakonetta jos on virtaa saatavilla.
mulla on etanasulakkeet,vaihdoin kesällä kun normaalit ei kestäny kompuraa. voimavirtatötselistä semmosella muuntimella käytän 50:stä plasmaa, ja sulakkeet räpsyy vähän väliä. saksasta tuli, kotiovelle noin 350€.
tässä kun on koneen ulkopuolella semmonen maadotuspultti, jossa luki ohjekirjassa että joku johtosuoja, muista kytkeä jonnekkin. mihkähän hittoon mun se pitäis kytkeä? pistotulppa on maadoitettua mallia, en oo kyllä konetta avannu ja kattonut kytkentöjä.
"grounding: at the back of each welder there is a screw and a label to provide the necessary grounding. before operating the unit it is necessary to ground the shell of the welding apparatus by means of a cable with no less than 6mm diameter, in order to prevent potential problems caused by electrical leakages" ymmärrän kyllä että tärkeetä on ja hirveetä damagee, mutta minne mä sen 6mm kaapelin kytken?
Arska-tehtaalta
17.10.2012, 12:08
Mie ostin eebaystä 60 amppeerisen kolmivaihekoneen ja oon ollu alkuongelmien jälkeen ihan tyytyväinen ostokseen. Pelaa kympin nalleilla...
santikko
17.10.2012, 14:11
pitääkö tätäkin vaan verryytellä hieman :)
tälläsellä on menty nyt pari vuotta hienosti http://www.hitsikauppa.fi/ims-plasma-p-817.html
olikohan noi ranskalainen vai italialainen. mutta kuitenkin wallius myy tisma samaa konetta omilla teipellä :)
Porvoon Hilma
17.10.2012, 19:34
mulla on etanasulakkeet,vaihdoin kesällä kun normaalit ei kestäny kompuraa. voimavirtatötselistä semmosella muuntimella käytän 50:stä plasmaa, ja sulakkeet räpsyy vähän väliä. saksasta tuli, kotiovelle noin 350€.
tässä kun on koneen ulkopuolella semmonen maadotuspultti, jossa luki ohjekirjassa että joku johtosuoja, muista kytkeä jonnekkin. mihkähän hittoon mun se pitäis kytkeä? pistotulppa on maadoitettua mallia, en oo kyllä konetta avannu ja kattonut kytkentöjä.
"grounding: at the back of each welder there is a screw and a label to provide the necessary grounding. before operating the unit it is necessary to ground the shell of the welding apparatus by means of a cable with no less than 6mm diameter, in order to prevent potential problems caused by electrical leakages" ymmärrän kyllä että tärkeetä on ja hirveetä damagee, mutta minne mä sen 6mm kaapelin kytken?
Hiukka ristiriitaiselta kuulostaa. Tuo maadoitetun pistorasian maadoitus riittää verkkopuolelle ihan täysin. Jos ei riitä, niin sitten on ongelma joka ei ratkea mitenkään muuten kuin laittamalla laite käyttökieltoon. Tämä tuskin on ongelmana.
Mutta jos tuo maadoitus jonnekin tarttee kytkeä niin vaihtoehtoja on kaksi. 1. Kiinteistön päämaadoituskiskoon ( ei kuulosta tarpeelliselta/ uskottavalta) 2. Johonkin sellaiseen kappaleeseen jossa on tuon hitsilaitteen maadoitus. Tarkennetaan vielä, että tuo on melko varmasti häiriönpoistomaadoitus, joka kytketään tarvittaessa.
mulla ollu tallissa jo 3 vuotta saksasta ostettu tämmöinen mutta vanhempi malli http://lcdvision-schweissgeraet.de/Plasma-LG-40-Metallgehaeuse-Inverter-Druckluft-Plasmaschneider-12mm-230V-60ED
hyvin on leikannu mutta suuttimista tykkää napostella jos leikkaa hopusti.. paine ilmalla puhalleltu välistä sisus kalua ku alkaa pätkimään leikkuuta niin hyvin toimii..
BJ-40/76
18.10.2012, 00:13
Hiukka ristiriitaiselta kuulostaa. Tuo maadoitetun pistorasian maadoitus riittää verkkopuolelle ihan täysin. Jos ei riitä, niin sitten on ongelma joka ei ratkea mitenkään muuten kuin laittamalla laite käyttökieltoon. Tämä tuskin on ongelmana.
Mutta jos tuo maadoitus jonnekin tarttee kytkeä niin vaihtoehtoja on kaksi. 1. Kiinteistön päämaadoituskiskoon ( ei kuulosta tarpeelliselta/ uskottavalta) 2. Johonkin sellaiseen kappaleeseen jossa on tuon hitsilaitteen maadoitus. Tarkennetaan vielä, että tuo on melko varmasti häiriönpoistomaadoitus, joka kytketään tarvittaessa.
mm Norjassa on "kelluva" jakeluverkko, ja kun lähdetään syöttämään sähköä esim. plasman kautta KÄSIN kosketeltaviin kappaleisiin, niin kun ei ole jakeluverkon ja Plasman välissä erotusmuuntajaa, niin maadoitus täytyy tehdä vaikkapa "rautakangin" välityksellä?
Tuossa Maasta vapaassa jakeluverkossa on se ongelma, että kun naapurin isäntä oikosulkee maahan yhden johdon, niin ei ole enää "kelluva".
Toki Norskitkin valvoo verkkoa.... siis pyritään pitämään tähtipiste maassa.
P.S Tuolla minun halpis plasmalla menee 4mm leikiten, 8mm määrätietoisesti, ja 16mm sadasosa kerrallaan :( ja k.o plasma on valovirta, toimii 16A etanasulakkeilla ilman jatkojohtoja, 4mm teräs menee vielä jatkoroikilla 10/0 mutta 16mm leikkaamiseen täytyy saada sähköä "oikeasti"!
-> jo 10mm teräs olisi vailla enemmän potkua..... siis isompi Plasma jo harrastekäyttöön!
santikko
28.10.2012, 10:58
avasin piruuttani tuon plasman, niin suojamaadoitus oli ainakin paksun maalin päällä rungossa, ja liittimen ruuvi oli muovikuoressa kiinni joten maadoitus on voinut olla kohden heikko. sama juttu toisessakin maapiuhassa. pitää kokeilla vaikutus...
Mun 50A plasmaan oli jo kauppias vaihtanu paksumman syöttöjohdon kun tulevat kuulemma niin ohuilla kaapeleilla ettei meinaa toimia. Mulla menee sulake ainoastaan jos leikkaa täysillä tehoilla jonkun 2min putkeen.
santikko
29.10.2012, 20:57
viiskymppinen on mullakin. pitää kiinnittää huomio johtojen kokoon jos ei nyt toimi paremmin.
khonkonen
29.05.2013, 21:36
Ei ole enää pikkuplasma hinnalla pilattu.
https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=547751&langId=-11&parent_category_rn=19381&top_category=19369&selectedTopCategory=18937&selectedSecondLevel=19369&selectedThirdLevel=19381&categoryId=19381&searchMethod=
Onko kukaan kokeillu tuota?
BJ-40/76
29.05.2013, 22:32
https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=547751&langId=-11&parent_category_rn=19381&top_category=19369&selectedTopCategory=18937&selectedSecondLevel=19369&selectedThirdLevel=19381&categoryId=19381&searchMethod=
Siis ei pahan hintainen, varsinkin jos laskee arvoa sille, että voi kopata kainaloon lauantai-iltapäivällä, mutta 40 amppeerin.
Taannoin ostin jostain huutokaupasta keskieuroopasta oman 50 amppeerisen/16mm, ja oli paljon halvempi kotiin tuotuna. tuli viikossa. Takuun toimivuudesta ei ole kokemusta, onneksi:rolleyes: (olen säilyttänyt aina kuivassa, ja suojellut enimmältä paskalat, enkä ole yrittänyt mahdottomia, jos tuota 16mm leikkuuta 10 cm pätkää ei lasketa) leikkauskokemuksia tuolla ylempänä.
On tuollainen tallilla. Peltihommiin ihan jees, jossain 5-6mm välillä alkaa mennä turhan hitaaksi/huonolaatuiseksi leikkuu. 12mm leikkaamiseen tarvitaan jo oikea kuun asentokin...
Viime keväänä tulva yllätti tallilla, kone oli n.5cm syvässä vedessä(ilman virtoja). Nostin pois ja annoin kuivaa, toimii normaalisti. Ai nii, ja poltinkaapelin suojasukka ei kestä pakkasta kovin hyvin...
Kulutusosat kannattaa hommata saksasta. LCDvision nettikaupasta löytyy.