PDA

View Full Version : Öljynvaihtovälit

Rekisteröimätön
16.11.2010, 16:11
Moi vaan! Askarruttaa mikä on kohtuullinen vaihtoväli kun kyseessä pajero -88 2,5 tdic ja käytössä täyssynteettinen (castrol). Toi nyt oli knoppitietoa mutta miten usein yleensä vaihdatte kun alkuperäsessä käsikirjassa näin vanhassa autossa taitaa lukea se 5 tkm.

mechanic-71
16.11.2010, 16:19
omiin rotteloihin oon vaihtanu 3-5 tuhannen välein tai keväällä ja syksyllä halvimmat kurat mitä öljynä myydään ja suotimen joka toinen kerta koneet on kestäny hyvin , mutta korit mätänee ympäriltä :D

DarkestMessiah
16.11.2010, 16:22
Ite tuloo käytettyä '82 Suzukis 5tkm vaihtoväliä kaikille öljyille (tiivisteet senverran huonossa hapessa, että hyvä täyttää laatikot ja perät usein :D ) ja täysmineraali Gulffia koneelle.

jyrden
16.11.2010, 17:10
Käyttikseeen (Toyota Avensis D4d -00) vaihtuu täyssynteettiset 5tkm välein, ja suodatin 10tkm... ja taivalt takana n. 460tkm ja öljyä ei tarvi lisätä ollenkaan...
Harraste/työkäyttis autoon menee sit puolestaan Neste Turbo LXE:tä kans 5tkm välein ja suodatin vaihtuu 10tkm välein... Eikä tässäkään oo öljyä tarvinu lisätä vaihtovälin aikana. Ja tämä Nissanin King Cab TD25 moottorilla.

Ai niin, ja toi mitä Toyotaan käytän on Koivusen valikoimasta.

dieselmoottori
16.11.2010, 17:47
Täyssynteettistä Rokiin 10 000km välein ja samaten Citroen C5 dieseliin.

Rekisteröimätön
18.11.2010, 14:57
Ristus mitä luonnonvarojen tuhlausta vaihdella öljyjä muutaman tonnin välein tollasiin elämänsä ehtoopuolella oleviin kikottimiin. Itse vaihdan -90 vuoden pajeroon öljyt 15tkm välein, ja tuleehan sinne lisäilytä tolla matkalla tuorettakin varmaan 3-4 litraa joten väliä vois varmaan venyttää pidemmällekkin. Öljynä olen käyttänyt teboil gold 5w-40. Kilometrejäkin tulee yli 30 tonnia vuoteen joten ei niitä öljyjä viitti kerran kuussa vaihdella.

Gary Grand
18.11.2010, 15:13
Tavoite vaihtovälille on ollut kaikissa itse huoltamissani 10tkm ja samalla vaihtuu suodatin. Mitään syytä en näe lyhemmälle vaihtovälille, kun pelit ei ihan uudenuutukaisia ole olleet:D
Ensimmäistäkään konetta ei ole tarvinnut 20-vuotisen ajohistorian aikana avata oman käytön/voitelupuutteiden takia, muiden jäljiltä olen muutamia tehnyt...

JeepTrainee
18.11.2010, 17:44
Mulla on myös ollut tapana vaihdella kaikkiin kulkineihin (paitsi kaksipyöräisiin) öljyt kymppitonnin välein eli 2-3 kertaa vuodessa per auto. Meidän kolmelle autolle kun tulee yhteensä vuodessa kilometrejä ehkä arviolta joku 60 - 70 tonnia (suurin osa matka-ajoa). Suodattimen vaihdan joka öljynvaihdon yhteydessä, koska olen antanut itseni ymmärtää, että nykyöljyjen ominaisuudet kyllä kestää melko paljon käyttöä, mutta suodattimet saattaa kyllä p*skaantua jo tolla öljynvaihtovälillä kun näillä vanhoilla väljillä koneilla polkee menemään.

Jos viiden tonnin välein alkaisin öljyt vaihtelemaan niin öljyä kuluisi vuodessa jo (65 000 / 5 000) * ~5 litraa eli yhteensä 65 litraa + muutama vaihtojen välillä lisätty litra eli sanotaanko pyöreesti 70 litraa. Aika kohtuuttomasti minusta kevyehköön yksityiskäyttöön. Ja eikös uusissa autoissa ole yleisin huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli se 15 000 tai vuosi. Tuskin valmistaja liian pitkää vaihtoväliä suosittelee kun monet kuitenkin teettää nuo merkkihuolloissa ja kyllähän huollot tykkää laskuttaa öljynvaihdoista.

Mut en mä öljyistä sen enempiä ymmärrä kunhan vain maalaisjärjellä olen asiaa yrittänyt mietiskellä...:)

hutikka
18.11.2010, 18:03
'87 2,5TD Pajeroon oon koittanu muistaa vaihdella 10tkm välein,tosin pisin vaihtoväli oli 32tkm "ku vähän unohtu" :D:D
Nyttemmin vuotaa/kuluttaa sen verran että ne vaihdetaan lisäämällä....

helmapelti
18.11.2010, 18:58
Mielestäni kymppitonni tai kerranvuodessa riittää öljylle tai suodattimelle, bensakäyttöautolla menee sopivasti kesäöljyt/talviöljyt+suodatin. dieseliin vois vaihtaa aina suotimenkin.
Käyttöpelissä suodatin valuttaa aina öljyt kainaloonasti joten ei huvita vaihdella niin usein.

Lyhyet ajot talvella taitaa haitata öljyä kun kondensoitunut vesi sekoittuu öljyyn eikä ehdi haihtua pois, joissain kauppakasseissa oon nähnyt moista voita venakopan kannessa..en tosin ole varma sen aiheuttajasta:confused:

artsi777
18.11.2010, 20:08
Eiköhän nykyöljyillä kehtaa ajaa tuon 10-15tkm huoletta, ei ainakaan useammin ol tullu vaihettua. Vaihdoin hiljattain kaverin fiat stiloon 2.0 jtd:hen öljyt ja oli vetässy samoilla öljyillä 37000 :D :D

Heguli
18.11.2010, 20:32
Long-Life öljyillä voi heittää valmistajan mukaan 30000 km. Tuo on kyllä Suomen oloissa mielestäni vähän liikaa. Toki öljyt on parantunut huimasti vuosikymmenien aikana, eli 15000-20000 km voi ajaa aika huoletta. Edellyttäen, että aikaa ei mene yli vuotta. Öljynsuodatin aina vaihtoon öljyn kanssa.

KarvaTurpa
18.11.2010, 22:21
Läjässä taisi olla ohjekirjassakin vaihtoväliksi mainittu 5tkm. Tuli niitä jossain niillä main vaihdeltua. Tarkemmin kun miettii, niin runnerissa suurinpiirtein sama paska pellin alla ja siinä vaihtoväli 10tkm. Itsekin miettinyt, että ennen varmasti ollut vähän eri tasoiset öljyt, niin vaihdettu tiheämpään.
Olikohan vene- , kippari-, tai venemaailma-lehti, jossa aikanaan puitiin vaihtoväliasiaa. Jutussa oli joku normikansalainen, joka omalla kustannuksellaan toimitti tutkittavaksi omistamansa venemoottorin vaihtoöljyistä näytteen ja näyte oli valmistajan ilmoittamalla vaihtovälillä vielä priimaa. En nyt enää muista tuplasiko tyyppi vaihtovälin ohjeistettuun nähden ja sittenkin oli vielä hyvät öljyt vai miten se meni:D

rhm
18.11.2010, 22:39
Kyl nuo 5 ktm öljynvaihtovälit tavallisiin autoihin on liian tiuhoja. Joku korkeaviritteisempi on eri asia. 10 tkm ja suodattimen vaihto riittää hyvin. Öljyt on kehittyny melkosesti siitä, mitä ne on ollu joskus vuonna miekka ja kirves, kun tuollaisia välejä on annettu. Itse oon kaikkiin vehkeisiin käyttäny tuota 10 tkm väliä ja hyvin on kestäny ja toiminu. Paitsi kilpuriin vaihtoväli on n 100 km castrol TWS 10W-60.. :)

Jappi
18.11.2010, 23:12
Läjässä taisi olla ohjekirjassakin vaihtoväliksi mainittu 5tkm. Tuli niitä jossain niillä main vaihdeltua. Tarkemmin kun miettii, niin runnerissa suurinpiirtein sama paska pellin alla ja siinä vaihtoväli 10tkm. Itsekin miettinyt, että ennen varmasti ollut vähän eri tasoiset öljyt, niin vaihdettu tiheämpään.

Tuossa välissä vaihtuu tojotan putsarit,uudemmissa on joku Twin element-patentti.

-MaTTi-
19.11.2010, 13:55
Huoltovihkon mukaisesti 15 tkm välein vaihtelen täyssynteettiset liemet ja putsarin.

Perheautossa (Versokorolla) on joku öljynvaihtovalo, ekan kerran meillä ollessa sytty 11 tkm ajon jälkeen (eka vaihdossa laitoin jotain MotorFlushia vanhoihin öljyihin ennen vaihtoo, että olisko karstaa ollu vielä kierrossa?), mutta nyt on menty 0W-30 longlife-öljyillä kohta 20 tkm eikä oo vielä herjannu että pitäis vaihtaa. Meinasin silti vaihella tässä ennen isompia pakkasia uudet.

SauliS
19.11.2010, 14:26
Tuota logiikkaa mä en ymmärrä lainkaan että vaihdetaan öljyt mutta ei putsaria?!? Taitaa olla peruja jostain 60-luvulta. Nykyiset öljyt on sen verran kehittyneempiä että niissä riittää kyllä ominaisuudet pidemmälle kuin 5-10tkm. Joten putsarin vaihtaisin sitten ennemmin jos jotain säästellä haluaa.. Ja mikä kunnossa oleva normimoottori tarvii erikseen kesä- ja talviöljyt? Nämä on niitä juttuja mistä on ihmisillä niin vahvat mielipiteet, ja niistähän ei tunnetusti kannata kiistellä..

vellihousu
19.11.2010, 16:11
Käyttömitsuun n.15 tonnin välein, vituraan sillon ku muistaa (vähän kertyy kilsoja) ja avensikseen jonka hommasin kesällä en taida vaihtaa ollenkaan. Syö öljyä niin saatanasti, mutta on tietysti Toyotan mielestä normaalia että 100 tkm ajettu kone syö öljyä. Kyllä vituttaa...

-MaTTi-
19.11.2010, 18:30
avensikseen jonka hommasin kesällä en taida vaihtaa ollenkaan. Syö öljyä niin saatanasti, mutta on tietysti Toyotan mielestä normaalia että 100 tkm ajettu kone syö öljyä. Kyllä vituttaa...
Onko 1.8-litranen bensakone? Niitä kai korjattiin/korjataan ihan takuuseenkin, eksynyt alikokoisia mäntiä sisään.

vellihousu
19.11.2010, 18:47
Joo oon lukenu että tossa 1,8 v-vti koneessa on onkelma että öljyrenkaat karstottuu jumiin. Toyota ja esim.vw on pistänyt semmoset öljynkulutusrajat että ei tarvi mitään korvata (0,5 l/ 1000km), eli amismatikalla laskettuna 7,5 litraa huoltovälillä.
Pitää naittaa emäntä öljysheikille niin on varaa ajaa.

khonkonen
20.11.2010, 22:18
Kaverille olivat tojota huollossa ihan tosissaan ehdottaneet pitempää öljytikkua. Niillä oli niitä jopa hyllyssä myynnissä.

-MaTTi-
18.11.2014, 22:57
Jatketaas tähän. Honasin tuossa FJ:n huoltovihkosta lukiessa että siellähän lukee että öljynvaihto 5000 mailin eli 8000 km välein. Kanadassa myös tuo 8000 km käytössä. Ite ruukannu ajella n. 15 tkm kun ei ihan muutaman kuukauden välein jaksa öljyjä vaihdella.

Kaikissa euro-tojotissahan on ollu 90-luvun puolivälin paikkeilta asti 15 tkm öljynvaihtoväli ja samaa tarjotaan siis myös Land Cruiser 120:n bensamalliin jossa sama moottori. Ja samaa 5W-30 öljyä tarjotellaan käytettäväksi jenkeissä ja täällä. Jenkithän harrastaa aika paljon edelleen mineraali- ja semi-synteettisiä öljyjä, täällähän kipataan aina täyssynteettistä kaikkiin yhtään nykyautoiksi luokiteltaviin.

Kuka tietää tai luulee tietävänsä miksi näin? Onko siellä mineraalivellit vielä niin suosiossa että tollaset on vaihtovälit sen takia?

Ex_inkkari
18.11.2014, 23:17
Kerran vuodessa, autosta riippumatta, tai noin 10 000km välein.

BJ-40/76
18.11.2014, 23:28
Jatketaas tähän. Honasin tuossa FJ:n huoltovihkosta lukiessa että siellähän lukee että öljynvaihto 5000 mailin eli 8000 km välein. Kanadassa myös tuo 8000 km käytössä. Ite ruukannu ajella n. 15 tkm kun ei ihan muutaman kuukauden välein jaksa öljyjä vaihdella.

Kaikissa euro-tojotissahan on ollu 90-luvun puolivälin paikkeilta asti 15 tkm öljynvaihtoväli ja samaa tarjotaan siis myös Land Cruiser 120:n bensamalliin jossa sama moottori. Ja samaa 5W-30 öljyä tarjotellaan käytettäväksi jenkeissä ja täällä. Jenkithän harrastaa aika paljon edelleen mineraali- ja semi-synteettisiä öljyjä, täällähän kipataan aina täyssynteettistä kaikkiin yhtään nykyautoiksi luokiteltaviin.

Kuka tietää tai luulee tietävänsä miksi näin? Onko siellä mineraalivellit vielä niin suosiossa että tollaset on vaihtovälit sen takia?

Siis amerikassa tuo tuotevastuu on aika kohtuuton: siis jos sattuu (ulkomaalaisille tekeleille) joku ongelma, niin siitä saa oikeudessa sakkoja/ korvausta sen verran että toimii varoittavana esimerkkinä, siis esim. muutaman kertaluokan korotettuna..

en viitsi vetää toyotan kaasupoljinta (ja jenkkien suv renkaiden räjähtämistä) tähän.
Mutta kun aikanaan tehtiin jenkkilään tavaraa, niin suomalaisena oli vaikea kirjata varoituksia.... no A4 on halpaa...)

pstj
18.11.2014, 23:30
Laiskasti seurannut paljonko kilometrejä kertyy vaihtoväleille, mutta kahdesti vuoteen renkaanvaihtojen tienoilla tulee öljytkin suodattimineen vaihdettua. Arviolta sanoisin 10000km välein.

Hessu888
19.11.2014, 13:41
Täällä kun on kaikenlaisia öljynvaihtokokemuksia ja monella autolla on ajettu varmaan aikasta paljonkin, niin pakko jakaa teille 5.2 miljoonaa kilometriä samalla 240D W123 LANG:lla ajaneen äijän öljynvaihtonäkemys. Öljynä halpa mineraaliöljy, vaihto aina 5tkm välein eli hänen ajomäärällään joka perjantai. Öljynsuodatin vaihdetaan joka toisella öljynvaihtokerralla, eli joka toinen perjantai. Aina kun tulee miljoona täyteen koneeseen, niin nosto nokalta pois, kone osiks, uudet renkaat, laakerit, tiivisteet jne. perushilut ja taas nippuun ja auto äkkii ajoon. Ko. kuski asustelee tasalämpösessä välimeren maassa, mutta oli sitä mieltä, että öljylaatua tärkeempää on vaihto tarpeeks usein. Ite suosin synteettisiä, mutta 10tkm pyrin niilläkin vaan ajamaan ja suodatin aina samalla vaihtoon.

Nerd-O
19.11.2014, 13:48
Meikäläinen on yleensä vaihdellut 10-20tkm välein öljyt. Vähän riippuu menopelistä. Yleensä se asettuu siihen 15tkm välein. Patongin kanssa oli 20tkm. Ainoa ero oli Golf missä longlife öljyllä vaihtoväli oli 2 vuotta tai 50tkm.

Timo_L
19.11.2014, 14:01
Jenkithän harrastaa aika paljon edelleen mineraali- ja semi-synteettisiä öljyjä, täällähän kipataan aina täyssynteettistä kaikkiin yhtään nykyautoiksi luokiteltaviin.

Kyllä se taitaa olla juuri tuo että käyttävät edelleen paljon mineraaliöljyjä tai semisynteettisiä, ja toisaalta yllämainittu tuotevastuuasia. Monissa autoissahan on jenkeissä vaihtoväli esim. 5000 tai 6000 mailia, Euroopassa täsmälleen samalla koneella voi olla esim. 15tkm.

Lerssinen
19.11.2014, 14:15
Nuissa lava-autoissa teboilin super hdp mineraali ja 10tkm vaihtoväli sutin kanssa.. Tällä uusimmalla olen ajanu kohta satatonnia eikä ongelmia (yhteensä 340tkm mittarissa)..

tekniikkamies
19.11.2014, 14:19
Olen keksinyt sellaisen kompromissiratkaisun, että uudempaan käyttikseen eli Hiluxiin tulee uusia nesteitä melko ajoissa ja lasken ne sieltä siististi pois johonkin saaviin.

Jos öljyt tai muut nesteet vaikuttaa hyvältä, ne voi huilata jossain kanisterissa, että epäpuhtaudet laskeutuu ja voin jatkaa käyttöä parhaat päivänsä nähneessä Mersussani.

Näin Hiluxiin tulee takuulla uutta eikä tarvi harmitella, että sillä öljyllä olis kyllä vielä ajanut ja nyt se meni hukkaan.

Hyvä puoli on, että pääsee voimansiirtoöljyissä tarkastamaan ettei ole normaalista poikkeavaa metallipurua.

Moottoriöljyn kohdalla idea on jos kilsoja ei tule kauheesti, uudet 0w-40 öljyt tulee ennen kylmiä ilmoja kerran vuodessa. Näitäkin olen ruvennut ottaman talteen ja jatkokäyttö on mahdollista Mersun talviöljynä ja uusi suodatin tulee kuitenkin.

Mitään hirveän vanhoja öljyjä en silti käytä missään vehkeessä vaan olen lisännyt ikäänkuin öljyn tarkastuksen ja jos on ok, käyttö voi jatkua jossain vähemmän tärkeässä laitteessa.

Sami89
19.11.2014, 14:23
Patrolliin noin kerta vuoteen vaihtuu öljyt+suodin. Kilsoja kertyy max 500.:D ja kaks viimist kertaa on öljyjen vaihon yhteydessä kasattu uus moottori.:D
Käyttis ämbeehen 15tkm välein..