View Full Version : Äänieristys / pikimatto
solihull
15.11.2010, 00:47
Tervehdys!
Mikä on helppoa ja halpaa äänieristystä ja värinänvaimennusta maasturin lattioille, oviin jne.? Monet matot ja rätit vaan tahtovat vetää kosteutta ja olla melkoisia ruosteenpesiä muhivia mätämattoja.
Minkälaisia kokemuksia on pikimatoista? Kalliita ovat, joten onko joku tehnyt niitä itse tai pistänyt pikeä suoraan pellille riittävän määrän? Tarvisi saada vaan halvalla ja hyvä.
TT
Rekisteröimätön
15.11.2010, 02:25
Tervehdys!
Mikä on helppoa ja halpaa äänieristystä ja värinänvaimennusta maasturin lattioille, oviin jne.? Monet matot ja rätit vaan tahtovat vetää kosteutta ja olla melkoisia ruosteenpesiä muhivia mätämattoja.
Minkälaisia kokemuksia on pikimatoista? Kalliita ovat, joten onko joku tehnyt niitä itse tai pistänyt pikeä suoraan pellille riittävän määrän? Tarvisi saada vaan halvalla ja hyvä.
TT
telttapatja, halapa ja hyvä kerranki samala ostola
Tuppaa tuo telttapatja vetämään kosteutta .... jos et usko upota ämpäriin anna olla viikko ja totea itte.
-oma versio halpuudesta en tiiä... laakapellit kyljissä -> alustamassa
-auton lattiaan maali alle kunnon kuivatus ja kiveniskumassa 1-kerrros päivässä jotta kuivaa riittävästi 2-3-kerrosta tekee jo jotain vaan äänetöntä siitä ei saa.
moggirange
15.11.2010, 07:24
Juuei ole telttapatjasta äänieristeeksi! Pikimatolla vuorasin retkivolvon lattiat kabiinissa ja se ainaki toimii. Kuumilmapuhaltimen kans muotoutuu hyvin ja suoraan tiiviisti peltiä vasten.
Ei nyt kohtuuttoman hintaiseksi tule esim:
http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=956
Jos 99€ uhraa, niin saa 5 pakettia sillä hinnalla:
http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1135
Tuo on todella helppoa laittaa, muotoutuu helpolla ja ei tarvitse kuumailmapuhallinta avuksi ja pysyy tuolla omalla "liimallaan" kuin tauti.
http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/P7210477.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z82/pasitolvanen/JEEP/nieristys_katto_1.jpg
Tuo katto on kuvien jälkeen tehty toki vielä loppuun asti. Tuossa katossa oleva on samaa "mattoa" mutta eri logoilla varustettu.
Laitettu myös oviin, sekä lattiatasot kaikki eristetty. Jostain saattaa lisääkin kuvia löytyä..
Moites noice killer? Ruoskutettavaa massaa mikä on päälle maalattavissa. Autotarvike liikkeet myy, kattele netistä käyttö kokemuksia. Sen mitä kokemuksia itsellä niin kestää kiinni vaikka kolmos kippari golffissa oli ovipellit venynyt toista senttiä patille.
Pikimatto on hyvä ruostesuojakin maalin päälle laitettuna KUNHAN se on tiiviisti peltiä vasten, ilmataskujen kohdalta käy ruostumaan.
JulmaJii
15.11.2010, 09:08
Multa löytyy (rahaa vastaan) useampi paketti kahta eri sorttia noita pikimattoja. Käyttämättömiä tietysti. Toinen jotain 4-5mm pikimattoa ja toinen hieman ohuempaa, mutta jonkinsortin kangas- tms. vahvistus.
Jos on kiinnostusta niin voi laittaa privaa tai vaikka kilauttaa 044 913 4259.
Ei mitään mattoja vaan kiveniskumassaa paksulti. Puhtaalle pinnalle kun ruiskuttaa pariin kolmeen otteeseen ja antaa kunnolla kuivaa välillä niin hyvä tulee.
Lisäksi vielä helpompi homma kuin ruveta askartelemaan mattoja.
Kerran yhteen romuun kokeilin ja toimii.
Ja lienee koostukukseltaan samaa luokkaa näiden hifi liemien kanssa. Hinta vain 1/10 osa siitä. Massahan niissä ääneneristyksen ratkaisee eikä mikään muu.
Tai sitten haet rautakaupasta ämpärillisen sivellettävää bitumia ja vedät sitä noin 3mm kerroksen lattialle. On ainaki halpa eikä jää ilmataskuja kuten maton kanssa. Pelti kannattaa tietenkin putsata hyvin.
Mutta jos kuitenki päätät laittaa mattoja, niin sitä motonetin/bilteman bitumimattoa ei sitten kannata vetää oviin. Tahtoo auringossa lähteä valumaan ja kohta ei enää ikkunat aukee...
solihull
15.11.2010, 20:00
No kiveniskumassat sun muut siveltävät tökötit on halpaa ja varman toimii lähes maton tavoin. Ilmataskut lienee pahasta.
Ruiskuttaminen on vaan aika paskaista touhua, jotta joutuu raasimaan auton melko nakuksi.
Ootteko kokeillut koskaan sulattaa säkissä myytävää bitumia ja kaataa kuumana vaikka jalkatilaan tai tavaratilan lattialle. Ainakin on halpaa ja täyttä tavaraa. Maksaisko 40 kg säkki mutaman kympin. Sitten vaan peltiämpäsi, toho ja pensseli...
Oviin sitä vähän vaikea saada ;-) ja mitenkähän se pysyy peltipinnassa kun värisee aikansa. Bitumi on aika kovaa kuitenkin jähmetyttyään.
Ainoa vikahan tästä on sitten kun aikanaan tarvisi hitsailla ruostepeikon tekeleitä, niin on aika paloherkkä auto työn alla.
TT
Bitumi olis muuten pop mutta se menee niin kovaksi, että se lohkeilee kun pelti elää niin tulee vesitaskuja.
Varsinkin pakkasella.
Kotopaikan naapurissa, missä pulattiin enempikin autoja, ni laittoivat autojen lattioihin jotain katto pikee. Kuulemma pitkän aikaa pysy niin juoksevana, et tukki vesi reijät. Ääntä kuulemma vaimensi hyvin. :D Useampaankin autoon sulattelivat ajan myötä. Lattia matotkin pysy aika vihaseen lattioissa.
Kotopaikan naapurissa, missä pulattiin enempikin autoja, ni laittoivat autojen lattioihin jotain katto pikee. Kuulemma pitkän aikaa pysy niin juoksevana, et tukki vesi reijät. Ääntä kuulemma vaimensi hyvin. :D Useampaankin autoon sulattelivat ajan myötä. Lattia matotkin pysy aika vihaseen lattioissa.
Juuri sitä sivellettävää bitumia tarkoitin, millä korjataan/tiivistetään esim huopakattoja. Pysyy pitkään joustavana ja vaimentaa hyvin. JA matot voi tosiaan olla aika lujassa sen jälkeen :D
http://www.google.fi/#hl=fi&q=%C3%A4%C3%A4nieristys%2BKatepal+K-36&aq=&aqi=&aql=&oq=%C3%A4%C3%A4nieristys%2BKatepal+K-36&gs_rfai=&fp=89f9700bfebd65f9
solihull
16.11.2010, 17:03
Jos sekoittelis Katepalia + Bitumia ... alkaisko kestämään?
TT
helmapelti
16.11.2010, 17:52
En tiedä kuinka hiljaisia hj61:set yleensä on mutta hiljaiseksi tuli kun paikkasi kaikki korin reiät, fiksaili ovien ja luukkujentiivisteet sekä sääti ne sulkeutumaan tiukemmin ja lisäks pääasiassa pyöränkoteloihin bitumimassaa ja kiveniskusuojaa.
häiritsevin ääni kuuluu sivulasin tiivisteen välistä kun ikkuna ei tahdo sulkeutua kunnolla.
Jos voimansiirto pitää sisälle ääntä niin aika toivotonta saada millään vaimennetuksi.
Tilasin kokeilumielessä Powersetistä Vibroplast -paketin samaan nippuun kaiutintilauksen kanssa.
Vibro on noin parin mm:n paksuista bitumimattoon verrattuna melkoisen kevyttä tavaraa ja tarttuu
hyvin lämmittämättä auton pelteihin.
Laitoin Hiluxin oviin sekä Xtra-cabin takaosaan, joka alue tuntuu melko vaimentamattomalta tehtaan jäljiltä.
Yllätys oli melkoinen kun sain homman valmiiksi. Kumahtelevat ovet muuttuivat kokonaan toiseen soundiin.
Nyt niitä sulkee ihan mielikseen.
Tavara tietysti maksaa, mutta en kyllä laita enää vanhan ajan bitumimattoja autoon.
Myös asennuksen miellyttävyys, hajuttomuus sekä se ettei ovien saranoihin ala kohdistumaan lisää vääntöä painavat vaakakupin toisella puolella.
Mä tein ns. kevytasennuksen. Vain pari levyä (tosin moneksi palaksi leikeltynä) per ovi, mutta senkin vaikutus oli melko lailla suupieliä nostattava.
Hiluxin ovissa on isot aukot sisäpellissä ja ne pitäisi varmasti ensin peittää ennen kuin alkaa odottamaan ihan Mersun oven ääniä. Nyt vaimensin vain resonoivat pellit vähän kuriin ja lopputulos oli niin positiivinen että luulen että homma riittää mulle.
Powerset ei ole mulle mikään best-kauppa. Mainitsin vain nimen kun sieltä olen tilaillut.
Itse asiassa tilasin sieltä viime viikolla yhden vahvistimen ja pari refleksiputkea ja sovin hinnat annetun tarjouksen perusteella Eloranta -nimisen kaverin kanssa.
Pari päivää jälkenepäin soitti Pasi Kalliojärvi -niminen mies ja alkoi hinaamaan hintaa ylemmäs sillä perusteella että toinen myyjä oli laskenut mukaan vain yhden putken.
Tarkistin tiedot mitkä olin saanut ja kyllä siinä eka hommassa oli kaikki vermeet mukana.
Tuo Kalliojärvi vain yritti hinata hintaa ylemmäs.
Eli melkoset miinukset toiminnasta tälle firmalle....eli seuraavan kerran tilaan tavaraa jostain muualta.
Mutta Vibroplast toimii.
Mie laitoin Dynamat Xtremeä takalattiaan ja etuoviin (ovipahvin alle, pellissä tietty olis ollu parempi, muttaku nii vaikeeta saaha sinne ja kotelosuojatkin olis pitäny pestä aluks pois), takasivuihin tungin jotain Bilteman paksua mattoo, missä kuminen välikerros.. Ei kovin suurta vaikutusta mihinkään, ilmeisesti äänet sisälle tulee enemmänki jostain etupyöränkotelosta/rintapellistä. Muutama biitti vielä jäljellä tota Dynamattia, pitää yrittää saada liimailtua jonnekkin etujalkatilan pyöränkoteloihin.
Toi on samanlaista ku muutki tällaset parimilliset, helppo asentaa ja tarttuu ku tauti ku vähän taputtelee.
Dynamattia tilailin joskus taannon eBaystä jenkeistä, sai n. 1,5-kertaisen annoksen verrattuna Suomen hintoihin.
http://img525.imageshack.us/img525/4808/dynamat.jpg
Yleensä kannattaa äänieristys aloittaa siitä että laittaa kaikkiin pystypilareihin jotain mikä "tukkii" äänen jatkumisen kattoon, katosta ääni saattaa levitä koko autoon. Tuttu pakettiautojen varustelijafirma käyttää äänieristyksenä vuorivillaa (todettu todella hyväksi "imemään" ääniä.
Tuttu pakettiautojen varustelijafirma käyttää äänieristyksenä vuorivillaa (todettu todella hyväksi "imemään" ääniä. Hui. :eek: Saattaapa tulla ylläreitä myöhemmin kun sisäkautta ruostuu suoralta pelliltä puhki. Pellin sisäpuolellehan tiivistyy kosteutta tolla pelin.
Ne tosin liimataan tiiviiksi ruiskutettavalla liimalla , ei kuulema kerää vettä pitkäksi aikaa ku vuorivillasta se haihtuu helposti!
solihull
22.11.2010, 00:15
Kyllä pystypilareissa ja koteloissa pitää varmistua siitä, että ilma pääsee yhä kiertämään. Muuten iske ruoste.
Vaikka sitten tukkoon laittaisikin, mutta reikiä pitää olla vaikka palkkien sivuissa.
TT
dirtydog
10.05.2013, 10:46
eli teen äänieristystä rangeen...
plääni:
"rintapeltiin" sisäpuolelle tulee ensin ns. "bitumimatto" peltiä vasten liimalla (tehokasta rakennusliimaa joka on joustavaa), pelti tietenkin maalataan ensin. mattona käytän "räystäskaistaa", tuttua kattohommista. tuohon päälle liimaan "perus" äänieristemattoa, jota löytyy joka piltemasta tms!
lattiaan joko samaa bitumia uuden maalin päälle tai sitten "juoksu tartania", sellasta noin 1 cm paksua joustavaa ns. kumia, liimaamalla taas.
oviin jotain kevyttä, ehkä tuota hifistien käyttää viroplasti mattoo.
alustaan jokin äänenvaimennusmassa tai sitten vaan ihan sudilla massaa jonka päälle vielä roiskasu painapullosta...
konetilaan aattelin laittaa konepellin alle bitumia ja äänieristettä ja rintapeltiin jne jotain kuumuuden kestävää mattoa liimaamalla!
tietty kaikki saumat meen joustavalla tiivistemassa läpi jo ennen tuota maalausta
katto harkinnassajos otan verhoilun ees pois :)
eiköhän tuolla toteutuksella 10 db putoo pois kajuutasta ja sekin ois jo paljon... nyt vain kajuutassa pelkkää peltiä!!!
Jotain reilu 5 milistä kuljetinkumimattoa leikkasin aikoinaan 109 lantikkaan. Siinä kun oli suht suorat pellit niin oli helppo leikellä.
Blazeriin ruiskutin pohjaan biilteman kuitu vahvistettua alustamassaa muutaman purkin ja sisäpuolelle kävin muovikumista hakemassa bitumimattoa missä liima itsessään. Sitä noin 3mm tavaraa. Muotoutui tosi helposti kuumailmapuhaltimella, ja eristää paremmin ääntä kun noi blazerin alkuperäset kosteudenimijät.
eli teen äänieristystä rangeen...
Entä jos jättäis kattohuovat ja bitumit kattoihin ja laittais äänieristeeks äänieristettä? :rolleyes:
http://www.autosound.ee/silent-coat-extra-insataller-package Tuolta huokeella, postikuluitta tuli Suomeen ainaki vielä vuosi sitten.
Tuolla mainintaa bitumimatosta myös: http://autonvaimennus.fi/vaimennustuotteet/butyylikumimatot/
dirtydog
11.05.2013, 07:05
Blazeriin ruiskutin pohjaan biilteman kuitu vahvistettua alustamassaa muutaman purkin ja sisäpuolelle kävin muovikumista hakemassa bitumimattoa missä liima itsessään. Sitä noin 3mm tavaraa. Muotoutui tosi helposti kuumailmapuhaltimella, ja eristää paremmin ääntä kun noi blazerin alkuperäset kosteudenimijät.
tuo alustamassa kuullostaa hyvältä!!!
helmapelti
11.05.2013, 13:26
Jos kriteerit oli halpa ja hyvä niin olen alan asiantuntija. :rolleyes:
Jos haluat vaimentaa matalia taajuuksia niin siihen tarvitaan massaa, siis painavaa materiaalia.
Saat kääriä pääsi telttapatjaan ennenkuin sillä on mitään merkittävää vaikutusta.
Tosin kerrosrakenne- piki- telttapatja-piki jne. antaa parhaan paino/vaimennussuhteen mutta vie tilaa paljon.
Juniorina hifistelin autoa ja hain kattohuopatehtaalta 2x40kg rullan sekundamattoa jossa ei ollut pintakiveä.
Sitä tohottelin jokapaikkaan ja kun se suli yhtenäiseksi osaksi peltiä niin toimi hyvin.
Työtä ja palovaara tuollaisissa on mutta toimii yhtä hyvin kuin sama määrä jotain ihmeakustosupermassaa.
maksoi n 20€ rulla kauan sitten.
Kaikki kevyet materiaalit vaimentaa vain korkeita taajuksia ja ne on hifistelyssäkin viimeinen ongelma autossa.(mielestäni)
Valitettavasti nämäkin perustuu fysiikkaan joita edes motoruppi ei kumoa, samat säännöt vaikka tuote olisi kuinka kallis.
Rungollisessa autossa pitää ensin estää alustamelun johtuminen koriin, rungottomassakin metallinen yhteys pitää estää voimansiirrosta ja pyöristä, hiljaiset renkaat ja tiivis kori, mielestäni niistä pitää aloittaa.
Piki-telttapatja-piki. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
Oikeesti, eikö pysty muutamaa kymppiä uhraamaan oikeisiin butyylikumiäänieristemattoihin? Piki halkee, kosteus pääsee väliin ja lattia ruostuu. Sithän se on kiva hitsata pikee ja telttapatjaa vasten.
dirtydog
13.05.2013, 08:44
eikä tuo räystäskouru oo huonoo, kuumailmapuhaltimella peltiin kiinni tiiviiksi ja liimalla kiinni, kaik saumat työn perästä tiiviiksi, toimii, päälle bilteman äänieriste levyy. pohjaan sitte ruiskumassaa tms. on riittävä ellei parempi ku orkkis (orkkis=pelkkä pelti)
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=10&valmistaja=160&tuote=2499
Tolla tekee jo kohtuu hyvin ja ei oo pahan hintanenkaan 8neliöö=179e ja pirun vaivatonta asentaa...