View Full Version : Tupla-akku
Moi,
pitäs laittaa tupla-akut 12 voltin järjestelmään. Vois käytellä sitten webastoa, valoja, jääkaappia, kompuraa ym ym rauhassa eikä tarvitse koneen käydä koko ajan.
Ajattelin toteuttaa sen jotenkin niin että olisi ensin VAKIOAKKU ihan normaalisti kytkettynä. Rinnan tähän akkuun olisi kytketytty II AKKU.
II AKUN lataus toimisi diodisillan kautta. Diodisilta siksi että virta kulkisi vain VAKIAKULTA II AKULLE.
Kun vakio akku tyhjenisi, olisi II akulta myös lähtö päävirta kytkimen kautta VAKIOAKULLE. Tällöin vääntäisin vipua ja olisi täysi akku vielä käytössä millä räjäyttäisi koneen taas käyntiin.
Onko joku tehnyt tälläistä ? Vai onko joku muu järkevä keino ? Diodisilta millainen ja mistä ?
Rekisteröimätön
14.11.2010, 10:54
moro. biltemasta sais tuommoista http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/25/huge/25-877_h.jpg AKUNVALITSIN, 1-2-1+2
tommoisella onnistuisi aika helposti tuo viritys, ainut vaan se lataus... pitäisi aika ajoin pitää molempia piirejä päällä. tai sit sillä diodilla jatkuvaks.
ärjy nyyberönä..
Joo tommoinen Bilteman akku valitsin sopisi kyllä tähän. Sitten kun VAKIOAKKU olisi tyhjä niin vääntäisi vivusta ja II- AKKU kytkeytyisi rinnan ja sais pelin taas käyntiin. Eikä vipuun tarvitsisi muuten koskea.
Millainenhan tollainen diodi olisi ? 12V ja 6 Ampeeria ehkä hyvä, miltä kuulostaa ?
Tarvisko tästä järjestelmästä tajuta jotain, vai toisisko se näin ?
Rekisteröimätön
15.11.2010, 07:38
Mitenhän tuollaisen diodin mitottaisi ? Eli ilmeisesti sen ideana olisi pitää toinen akku vain täynnä pahojen tilanteiden varalta:
webastoa, valoja, jääkaappia, kompuraa ym ym
Siinä tapauksessa olisi varmaan parempi laittaa iso rele joka on kiinni auton käydessä ja laturin ladatessa. Sitten valintakytkin, jolla sen voi yhdistää myös auton sammuksissa ollessa.
Diodi on vähän huono tuossa käytössä, kun sen yli jää aina 0.7 volttia kynnysjännitettä, järeämmillä enemmänkin. Lisäksi nuo valot, webastot ym. haukkaileen kymmeniä amppeereja virtaa, joten toisen akun täyttyessä laturi voi hyvinkin ladata sitä toista akkua koko tehollaan. Joku 70A hehkurele voisi varmaan toimia tuossa välissä.
Jos tommoista systeemiä joutuisin virittelemään niin hankkisin suurtehoreleen esim. offroadtarvikeelta, sieltä sai joskus 100A relettä 12 ja 24 volttisena. Hinta oli jotain alle 20e.
Ohjaus releelle olisi näppärä ottaa öljynpaineen merkkivalon anturista eli kun moottori käy niin silloin lataa...
Johdotuksen kun tekee riittävän järeäksi ja laittaa releen rinnalle päävirtakytkimen voisi apuakkua käyttää myös käynnistämiseen...
Toi suurtehorele onkin hyvä idea. Ohjaus öljynmainevalolta (vai saisko virtalukolta) ja ohitus ohjaus manuaalisesti kun tarvitsee käynnistys apua. Ei tarvitse muistaa koko järjestelmää ennenkuin sitä tarvitsee.
Mitenkähän latausvirran säädin reagoi tupla-akkuihin. Varmaan toimii ja puskee ampeereja kunnes akut on täynnä vai ohjaako se jännitettä ?
BJ :ssä mulla oli leirintä akku erikseen, sillä oli oma 12 voltin laturi, ja rinnalle oli rakennettu lähes täydellinen 12 voltin järjestemä ,minkä saikin kuluttaa loppuun, sillä käynnistys akkuina oli vakio akut(24volttia), niiltä piti vaan muistaa katkaista päävirta leirioloissa niin ne eivät päässeet tyhjentymään. Muuten hyvä, mutta piti muistaa katkaista päävirta !
Rekisteröimätön
15.11.2010, 10:54
sama 2 akku systeemi esim veneissä.. on ns hupiakku ja ajoakku jonka voi katkaisijalla valita ja ajossa latautuu molemmat.
Millainenhan tollainen diodi olisi ? 12V ja 6 Ampeeria ehkä hyvä, miltä kuulostaa ?
Olisko tästä ajatuksia, millä rajoittaa latausvirtaa laturin tuuppaamasta 13.8V 120A:sta 13.8V n. 10A seutuville?
Ajatuksena laittaa akku asuntovaunuun ja sinnehän ei kovin ihmeellisen paksuja piuhoja mene.
Tämmönen varmaan hyvä olla eriytysreleenä: http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=325
Mutta millä sais virtaa pienemmäks?
Olisko tästä ajatuksia, millä rajoittaa latausvirtaa laturin tuuppaamasta 13.8V 120A:sta 13.8V n. 10A seutuville?
Ajatuksena laittaa akku asuntovaunuun ja sinnehän ei kovin ihmeellisen paksuja piuhoja mene.
Tämmönen varmaan hyvä olla eriytysreleenä: http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=325
Mutta millä sais virtaa pienemmäks?
Toimisiko sopiva määrä rinnan kytkettyjä hehkulamppuja siinä rajoittimena? Siis vaikkapa 1-N kpl 12V halogeenia rinnakkain ja se satsi sarjaan ladattavan akun kanssa. Hehkulangan vastus kasvaa, kun se kuumenee, eli virran kasvaessa ja langan lämmitessä se alkaa vastustamaan virran kulkua enemmän. Hehkulampusta saa virran mukaan säätyvän vastuksen - ainakin jonkinlaisen.
No tuota... toimis varmaan, mut ei kovin hifistynyt ratkaisu. Jännitettäkin saattaa tuhraantua matkalla. Kuis tällanen pelais: http://www.ebay.co.uk/itm/360684563165
Vai tykkääkö kyttyrää jos tarjoillaan kymmeniä ampeereja sisään eli jos akku tyhjä? Vai onko suuniteltu vain 100W paneeleille?
Siis osaako tuo olla ottamatta yli 10A jos tarjolla on enempi?
.... varmaan osaa, jos tulopuolella hartiat riittää
nuo aurinkopaneliusten tuotot vaan harvemmin on >100 A / 12 V
miksei vois ajatella, vetoautosta invertterillä ja jotain "benton" ylläpitolaturia vaunun päässä, yks kumiroikka väliin ?
(oletus siis että ajattelit ladata kotilon akkua ajon aikana)
BJ-40/76
10.11.2013, 02:27
.... varmaan osaa, jos tulopuolella hartiat riittää
nuo aurinkopaneliusten tuotot vaan harvemmin on >100 A / 12 V
miksei vois ajatella, vetoautosta invertterillä ja jotain "benton" ylläpitolaturia vaunun päässä, yks kumiroikka väliin ?
(oletus siis että ajattelit ladata kotilon akkua ajon aikana)
Tuosta Benton laturista; on Nindendomiehiä varten, ainakin tuo kaverin k.o kapine; sitä pitää alkaa näppäilemään kun se saa 230v sähköä, että alkaa tekemään mitään! (muistaakseni juurikin Benton, korjatkaa jos toimii toisin)
En vähällä kehu noita ruottalaisten vehkeitä, mutta tuo Ctek akkulaturi on paras, mitä olen kuluttaja myynnistä mittaillut.
Mutta tuo -MaTTi-:n ongelma, siis asuntovaunun akkua pitää ladata ajossa:
Tuo erotusrele on hyvä kapine, kun vaunu on koukussa, ja halutaan varmistua siitä, että veturin akku ei tyhjene.
Ja tuo aikaisemman linkin erotusrele löytyy Biltemalta halvemmalla, toki taisi tuo virta olla pikkasen pienemmäksi ilmoitettu.... ei mitään merkitystä, jos vaunussa ei ole mitään suurta kulutusta (satoja watteja) ajossa.
Ja jos sähköt kulkee tuon "normaalin" vetokoukkutökkelin läpi, niin tuo 10 amppeeria on aika hyvä saavutus akun latauksessa...:o
Siis jos latausjännite on 13,8v ja vaunun akku puolityhjä, niin normi 80 ah hupiakku ottaa maksimissaan tuon 10A (arvaus, tullut mittailtua noita virtoja minimissään tuolla 13,8v jännitteellä) kun jännite on silloin vaunussa maksimissaan 13,6v, jos kaikki johdotukset ja ennen kaikkea tuo auton koukussa oleva pistorasia ja sen pari asuntovaunussa on kunnossa.
Jos haluat varmuuden, että se vaunun akku latautuu kunnolla niin veturin laturilta paksuhko johdotus erotusreleen kautta taakse omalle liittimelle, esim trukki-tms. ja siitä sitten vaunun akulle samalla (esim.10mm2) johdolla, molempiin päihin esim 100 amppeerin sulake.
Siis tyhjä 80 Ah hupiakku voi ottaa vastaan yli 80 A virtaa, mutta jos ottaa vastaan k.o virtaa yli minuutin, niin jännitettä pitää olla enemmän, mitä veturista lähtevän johdon päässä oleva 13,8 volttia....
Joo, Ctec:kiä suosin itsekin, löytyy 7A ja 3.6A -mallit. Kuullut myös samaa Bentonista (se joku 50€:n malli) että ei osaa jatkaa latausta jos ollu virrat poikki välillä.
Auton töpselille tulee nyt 50mm2 kaapelia n. metrin päähän ja siitä 2.5mm2 piuhalla töpselille (13-napainen) jatkuva virta. Ton mallin töpselissähän on jatkuva virta ja latausvirta vaunun akulle eri nastoilla, eli niitähän vois hyödyntää yhdessä, en tosin tiedä miten ja minne asti on vaunussa kytketty.
Tuossa tietysti vois olla yksinkertaisin ja tehokkain vaihtoehto laittaa vaan erilliset paksummat kaapelit trukkiliittimillä auton ja vaunun väliin. Ei tarttis miettiä latausvirtojen kestävyyttä enää, auton akulta kun tulee takalistoon asti jo valmiiks tuo 50mm2 kaapeli, siitä olis helppo jatkaa.
Eipä sitä vaunun akkua luultavasti tarviis paljoo latailla, kuitenki parkissa ollessa tarkoitus olla roikan päässä aina kun pystyy. Mutta pitää tietysti olla teoriassa ladata sitä tyhjästä täyteen järkevästi/järkevällä nopeudella autollakin.
Lisäksi mielessä käynyt että jos virittelis jonkin Defa tms. pistokkeen auton ja vaunun väliin. Auton kontissa kun on 2kW invertteri, niin saisi sen helpommin käyttöön ilman roikkakelan pyörittelyä "omassa leirinnässä" korvessa.
Edit: täältähän löytyi tähänkin aiheeseen sopivaa tarinointia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86280
tekniikkamies
10.11.2013, 12:55
Mulla on akkusysteemi sellainen, että on se käännettävä akkuvalitsin akkujen välissä. Johdot on 50 ja 70 neliöisiä.
Keulalla on itseasiassa paikat 2:lle akulle kun niin oli vakiossa ja olen lisännyt invertterin viereen yhden 100 Ah kokoluokkaa olevan, jotka mahtuu myös keulalle.
Lisäksi meinasin jos ensi kesänä virittelen systeemiin aurinkopaneelin ja kunnollisen latauksen säätimen ja sen kytken lataamaan varsinkin hupiakun + jos säätimessä mahdollisuus kahdelle akustolle, ehkä täydentämään myös keula-akkujen latauksen.
Tämän systeemin etu on kun mitään virran kulun jarruja ei ole ainakaan tahallaan laitettu, kolmella vaikka 105 Ah akulla saan käyntiin invertterillä paremmin vaikka moottoreita, jota on esim. kompressorissa tai painepesurssa.
Invertterikke menee tällä hetkellä 120 neliötä johdinta.
Autossa pannuhuone täynnä tavaraa/ei toiselle akulle tilaa, mut löyty tällainen tellinki mihin sais toisenki patterin orkkispaikalle. Eli esim. punakantisen 44Ah ja keltakantisen 48Ah Optiman. Eihän sen pakko olis vaunussa olla sen akun, autollahan sitä vedetään ja sen luo tullaan jos se jossain virran ulottamattomassa pusikossa on.
http://i953.photobucket.com/albums/ae14/sebori/b19094b6.jpg
Autossa pannuhuone täynnä tavaraa/ei toiselle akulle tilaa, mut löyty tällainen tellinki mihin sais toisenki patterin orkkispaikalle. Eli esim. punakantisen 44Ah ja keltakantisen 48Ah Optiman. Eihän sen pakko olis vaunussa olla sen akun, autollahan sitä vedetään ja sen luo tullaan jos se jossain virran ulottamattomassa pusikossa on.
kattelin pääasiassa kuvat ja silmä takertui noihin akkujen kiinnityksiin
MITÄ onko matti laittanut akut kiinni nippusiteillä ?:D:D:D:D:D
kattelin pääasiassa kuvat ja silmä takertui noihin akkujen kiinnityksiin
MITÄ onko matti laittanut akut kiinni nippusiteillä ?:D:D:D:D:D
Ei oo mun autosta kuva. :D Googlella löydetty. Tollasta telinettä vaan suunnittelin josko hommais. Nyt 1 kpl 75Ah Optima orkkis RAUDALLA + pidemmillä kierretangoilla kiinni. :)
No tuota... toimis varmaan, mut ei kovin hifistynyt ratkaisu. Jännitettäkin saattaa tuhraantua matkalla. Kuis tällanen pelais: http://www.ebay.co.uk/itm/360684563165
Vai tykkääkö kyttyrää jos tarjoillaan kymmeniä ampeereja sisään eli jos akku tyhjä? Vai onko suuniteltu vain 100W paneeleille?
Siis osaako tuo olla ottamatta yli 10A jos tarjolla on enempi?
Kellään kokemuksia tuollaisista laitteista huviakun ja auton akun välissä? Tai millätavalla väki on hoitanut kakkosakun lataamisen? Itseä ainakin inhottaa suuret virrat, mitkä helposti tulee suoralla kytkennällä.
GaryRock
11.11.2013, 21:04
Kellään kokemuksia tuollaisista laitteista huviakun ja auton akun välissä? Tai millätavalla väki on hoitanut kakkosakun lataamisen? Itseä ainakin inhottaa suuret virrat, mitkä helposti tulee suoralla kytkennällä.
motonetin veneisiin tarkotettu erotusrele on ollu ihan toimiva ratkaisu.
tekniikkamies
11.11.2013, 21:47
Kellään kokemuksia tuollaisista laitteista huviakun ja auton akun välissä? Tai millätavalla väki on hoitanut kakkosakun lataamisen? Itseä ainakin inhottaa suuret virrat, mitkä helposti tulee suoralla kytkennällä.
Hoitanut hupiakun lataamisen niin, että akkuvalitsimella kaikki akut yhdistetty kun hupiakku vaatii latausta ajon aikana. Jos virrankulutus on suurta, silloin kaikki akut yhdistetty ja moottori käy.
Ajatellut, että tästä saa oikein mainion systeemin jos lisää aurinkopaneelin ikäänkuin ylläpitolaturiksi ja hyvä lataussäädin. Silloin lähinnä suurella virrantarpeella jälleen yhdistäisi kaikki akut ja muuten antaisi paneelin hoidella latauksen.
Talvella pitäisi silti latailla varmaan vanhaan malliin ajaessa.
PunisherFIN
12.11.2013, 23:21
muistakee se, että se hupiakku "suoralla" kytkennällä, oli sitten autossa, tahi vaunussa, pittää olla riittävän kaapeloinnin perässä, ellei sitä eroteta starttauksen ajaksi, periaatteessa poikkipinnan pitäs olla riittävä erotettiin tahi ei.. sulakkeet molemmissa päissä, nimittäin se virta kulkee myös toiseen suuntaan :) samoten molempien akkujen lähtöpäässä on oltava riittävän isot sulakkeet, jotka kestää myös sen startin, mutta palaa jos kaapeli pamahtaa syystä tai toisesta oikoseen.
eikä isoissa virroissa ole mitään ongelmaa, kunhan kaapelointi on riittävä, sulakkeet kunnossa ja liitokset tehty HUOLELLISESTI. abikohärdellit voi suosiolla työntää vaikka **rseeseen, ellei käytetä pelkästään suojattuja ja sähkärin teippi ei ole mikään eriste, sekä läpiviennit ainoastaan suojakumien kanssa. noilla opeilla se auto, tahi vaunu ei pala asennusvirheen takia ja nuo säännöt pätee kaikkiin autojen sähköasennuksiin. :)
tekniikkamies
13.11.2013, 18:47
Minkäslaisen konstin olette nähneet parhaaksi liittää isoihin kaapeleihin liittimiä, itsellä viimeaikoina yksi varteenotettavalta vaikuttava konsti on ollut laittaa kaapeliin ja liittimeen kuparitahnaa ja hakata liitin siihen jollain moskalla, vasaralla tms. tai kiristää se siihen ruuvaamalla?
Ruuvipenkissä puristellu ku ei oo tuohon tarkoitukseen suunniteltuja pihtejä/puristinta.
Menee aika hienosti ku pistää hohtimen leuat sen liittimen molemmille puolille ja puristaa hohtimen leukoja ruuvipenkissä...
PunisherFIN
13.11.2013, 21:15
tuo viimesin on varmaan melkein lähimpänä oikeeta, oikeet liitoksen puristamiseen tarkotetut pihit kun tuppaa maksamaan 200€++ alvittomana, vasarallahan niitä on tullu itekin hätätilanteessa hakattua, mutta ei sillai oikeen kuvalliset tule. tuohonhan voi tehhä aika heleposti puristimen sillai et porraa reijän paksuun metallin palaseen ja leikkaa sen keskeltä halaki, sitten on omatekoset liitin puristimet, koska ei niitä mahottoman montaa kokoo tarvia, 10mm^2, 25mm^2 ja 50mm^2 jättää välikoot pois kokonaan ni ainakin piisaa poikkipinta-ala :D
turbodiesel
13.11.2013, 21:35
tuo viimesin on varmaan melkein lähimpänä oikeeta, oikeet liitoksen puristamiseen tarkotetut pihit kun tuppaa maksamaan 200€++ alvittomana, vasarallahan niitä on tullu itekin hätätilanteessa hakattua, mutta ei sillai oikeen kuvalliset tule. tuohonhan voi tehhä aika heleposti puristimen sillai et porraa reijän paksuun metallin palaseen ja leikkaa sen keskeltä halaki, sitten on omatekoset liitin puristimet, koska ei niitä mahottoman montaa kokoo tarvia, 10mm^2, 25mm^2 ja 50mm^2 jättää välikoot pois kokonaan ni ainakin piisaa poikkipinta-ala :D
tuohon käy helpomminki oikean kokonen listalenkki. Se ruuvipenkkiin kiinni ja taltalla hakkaa keskelle liitintä. JA pysyy.
Ruuvipenkissä puristellu ku ei oo tuohon tarkoitukseen suunniteltuja pihtejä/puristinta.
mäel on, tarvittaessa ... ;)
mäel on, tarvittaessa ... ;)
Pidetäänpä mielessä, parit kaabelit kun pitää tekaista jos ja kun varmaan tuohon kuvanmukaiseen (ed. sivu) akkuviritelmään menen.
Biltemasta löytyy halpa työkalu kaapelikenkien puristamiseen.
http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Muut/Liitinpuristin-191257/
offroadjouni
13.11.2013, 22:13
Pidetäänpä mielessä, parit kaabelit kun pitää tekaista jos ja kun varmaan tuohon kuvanmukaiseen (ed. sivu) akkuviritelmään menen.Mulla on kans pihdit joilla puristaa 95 neliöiseen asti, jos et halua peelle asti lähteä.
PunisherFIN
13.11.2013, 23:24
tuo bilteman kikale voi oikeesti jopa toimia, ainakin se on helevetin halapa, ois voinu iteki ostaa ihan työkäyttöön ennen tuollasen ku jumalattoman hintaset Klauken pihit :D tarviaa tehhä liitoksia ehket kaks kertoo kesäs, ni ei piäse pihit kulumaan :P
Ok, nyt saadaan varmasti kunnon liitokset seuraavalla kerralla.
Löytyipä hyvänoloinen laturi/akkujen erotin, mutta hyvä on hintakin :( (pari sataa, kotosuomessa lähemmä 3): http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/D250S%20DUAL_FI.pdf
Minkäslaisen konstin olette nähneet parhaaksi liittää isoihin kaapeleihin liittimiä, itsellä viimeaikoina yksi varteenotettavalta vaikuttava konsti on ollut laittaa kaapeliin ja liittimeen kuparitahnaa ja hakata liitin siihen jollain moskalla, vasaralla tms. tai kiristää se siihen ruuvaamalla?
Knipexillä läjään ja pillin kanssa tinaa...
tuo pilhelvetin kaapelikenkätyökalu on ihan helekutin pätevä laitos hintaansa nähden! ite vinssin kaapeloinnin liittimet tuolla pätskyttelin kiinni ja hyvi on pysyny.
Posted via Mobile Device