View Full Version : volksvagenin vanhan dieselin tuntiaa??
Heikki L
13.11.2010, 15:50
Olis irrallaan tollanen volsun 2.4l 6 syl rieselipata.
johon jakohihnaa rupeis vaihtaan, mut ei perkele saa jakomerkkejä kohilleen millää.
moottori nollakohdassa nokan merkki on päin persettä.
(Syöttöpumpun rattaan takana oleva ura, noin 1/5 kierroksen pielessä, kun pitäis mun mielestä olla kannen tasalla)
JOs yrittää kääntää jakoa nokasta oikein vena törmää mäntään.
Mikä perkele on vai onko mulla väärää tietoa merkeistä?
jos se pelaa tollasenaa hyvin. ni pistä samaa asentoo kaikki. omat merkit vaan sinne ja osaa vaihtaen mars.
Heikki L
13.11.2010, 17:43
pelaakait lähtee vaan helvetin huonosti käymään kylmänä:(
Tosin kait vois säätää pumpun ennakkoa pelkästää
Noissa kaikissa ei ole ajoitusmerkkejä lainkaan. Pitäis löytyä vauhtipyörästäkin, jos on löytyäkseen.
Itse otin viimeksi omasta LT:stä 1-pytyn suuttimen irti ja kaadoin naftaa reiän täyteen.
Sitten vaan kampiakselia varovasti pyörittelemällä hakee korkeimman kohdan nestepinnasta,
niin siinä on YKK paikallaan. Kannattaa Heti napauttaa toi YKK:n merkki, jotta nokan ja pumpun ajoitus käy sen kummemmin nutaamatta.
Nokka-akselin ja syöttöpumpun hihnapyörät on vaan kartiokiinnitteisiä, eli niissä ei ole kiilaa lainkaan.
Akselin päästä vaan pultti vähän löysälle ja sit kampeaa/kopauttaa kevyesti, niin ratas lähtee pyörimään ja on helposti ajoitukset säädettävissä.
Pumppu on aika passelisti 0.9 - 1.0mm:n ennakolla, ainakin noissa turbollisissa koneissa.
Edittiä senverran, että kannattaa sit samantein vaihtaa kaikki stefat hihnapyörien taakse. Ei ole enää iso homma kokonaisuuteen nähden.
Noi on kaikki järjestään sellaisia rasvaruiskuja, että siinä menee äkkiä uudet remmit pilalle.
On siellä merkit...
Vauhtipyörältä löytyy pumpun alta luukku, jossa näkyy vauhtipyörään meistatut viiva tai "0"
Nokka-akselilla tarvii irroittaa molemmat hihnapyörät (edestä vain rullaamaan, ei siis kokonaan irti) ja takapäässä on sitten hahlo (5 tai 6mm) joka asetetaan venttiilikannen kanssa tasaan. Uusi vesipumppu ja hihna + kiristin ehdottomasti!!!
Hihna paikoilleen ja etupää nippuun, jonka jälkeen kone taas nollaan ja sitten pumpun ajoitus (ahtamaton 1,00 - 1,05mm ja ahdettu 0,85mm esi-iskulle). Sitte pumpun hihna kiinni (ota 0,20 - 0,25mm ennakkoa lisää koska sen verran hihnapyörä "nitkahtaa" karkuun)
__________________________________________________ _______
Jos nokka on pielessä ja vena ottaa mäntään kiinni --> 1/5 kampiakseli takaisinpäin ja sitte mahtuu taas pyörimään...
santikko
13.11.2010, 20:36
ja tohon nokan hahloon joka tihrustetaan kannen tasalle, kannattaa ettiä sopivan paksu lattaraudan pätkä sinne poikittain, niin ei oo niin silmäpeliä. näin ainakin yks-ysissä toimii.
moggirange
13.11.2010, 21:21
Muista vielä löysätä kylmäkäynnistimen vaijerin holkki, ennen sitä ennakonsäätöä.
tuossapa kaikki oleellinen. Lisäänpä että että yleensä pumpun hihnapyörän reiästä(=pienin reikä) työnnetään lukitustappi läpi remmejä vaihtaessa hommaa helpottamaan. Yleisin munaus teeseitse ähertäjillä taitaa olla tuossa koneessa että nokka 180 astetta pielessä hihnan vaihtojen jälkeen...ja silti koneen saa käyntiin ja sillä pystyy ajamaan, ei vain ole kovin äkänen ja lämpiää hivenen reilusti. Tuo 180 asteen nokan heitto tulee siitä kun ainua ajoitusmerkki on vauhtipyörässä ja sitten siellä nokan takapaassa se hahlo ja kun kampura pyörii luonnollisesti kaks kertaa sen mitä nokka, niin vauhtipyörän merkki on oikeassa vain joka toisella kierroksella ...muistaa vain että kun ottaa nokan takimmaisen pyörän irti, niin hahlon pitää olla kannen reunan suuntaisesti ja nokka-akselin keskilinjan yläpuolella sekä vauhtipyörän merkki kohillaan, niin silloin ei voi mennä enää perussäätö pieleen. Ja pumpussa parempi ennakko reilun puolella kuin hintsunlaisesti jos ei ole mittakelloa sen säätämiseen ja korvalta vetää.
On siellä merkit...
Takavuosina tuli pyöriteltyä kolmeakin irrallista vauhtipyörää, eikä niissä ollut minkäänlaisia ajoitusmerkkejä.
Nämä kaikki olivat lankomiehen 240 ja 740 Volvoista ja toi oma LT35 TDIC -95 oli neljäs tapaus,
joista ei löytynyt merkkejä.
Samaisesta ongelmasta on porukka ihmetellyt tuolla Volvolandiassakin joskus taannoin.
Heikki L
14.11.2010, 16:01
kiitoksia neuvoista, mulla on tossa lattialla turbokone ja vaparikone vierekkäin.
Kummassakin näyttää olevan ne merkit, eli ensin viiva sitten nolla viiva ja vielä x niiden jälkeen. Merkit siis vauhtipyörässä.
ja nokan ura juuri yläpuolella kuin kartse sanoi, mutta silti ei kohtaa ne 2 merkkiä, pitää käydä pyörittää konetta 1/5 kierros takas ja kokeilla sitten kohdistaa ne.jos sillä menis kohalleen.
Laittelen vaparikoneen keulile nyt vähäks aikaa että saa ritsan ajoon, turbokone menee remonttiin johon uusin samalla kaikki osat, täytyy tilata stefatkin samalla.
Ei nyt jaksa muistaa ihan satavarmasti, että onko tuossa koneessa mahdollista laittaa vauhtipyörä mihin asentoon vaan,
vai onko siellä jotain ohjuritappia akselin päässä.
Sen tapin puuttuminen meinaan selittäisi tuon ajoitusmerkkien pielessä olemisen.
Vaikka sieltä löytyisikin ne merkit, niin silti pitää varmistaa niiden oikeellisuus.
1-sylinterin mäntä YKK:n kohdalle ja sitten 6-sylinterin venttiilit saksaamaan,
niin silloin ollaan lähellä totuutta...
tuossapa kaikki oleellinen. Lisäänpä että että yleensä pumpun hihnapyörän reiästä(=pienin reikä) työnnetään lukitustappi läpi remmejä vaihtaessa hommaa helpottamaan. Yleisin munaus teeseitse ähertäjillä taitaa olla tuossa koneessa että nokka 180 astetta pielessä hihnan vaihtojen jälkeen...ja silti koneen saa käyntiin ja sillä pystyy ajamaan, ei vain ole kovin äkänen ja lämpiää hivenen reilusti. Tuo 180 asteen nokan heitto tulee siitä kun ainua ajoitusmerkki on vauhtipyörässä ja sitten siellä nokan takapaassa se hahlo ja kun kampura pyörii luonnollisesti kaks kertaa sen mitä nokka, niin vauhtipyörän merkki on oikeassa vain joka toisella kierroksella ...muistaa vain että kun ottaa nokan takimmaisen pyörän irti, niin hahlon pitää olla kannen reunan suuntaisesti ja nokka-akselin keskilinjan yläpuolella sekä vauhtipyörän merkki kohillaan, niin silloin ei voi mennä enää perussäätö pieleen. Ja pumpussa parempi ennakko reilun puolella kuin hintsunlaisesti jos ei ole mittakelloa sen säätämiseen ja korvalta vetää.
Vai oisko niin että jos laittaa pumpunremmiä paikolleen ja ei tarkasta 1pyttyä puristukselle, kampiakseli on aina kohallaan jos merkit kohallaan ja nokka-akseli kans koska ura on ei ole keskellä ja lukitusrautaa ei saa paikolleen jos 1pytyn nokat ei ylöspäin.
moggirange
14.11.2010, 17:53
Ei nyt jaksa muistaa ihan satavarmasti, että onko tuossa koneessa mahdollista laittaa vauhtipyörä mihin asentoon vaan,
vai onko siellä jotain ohjuritappia akselin päässä.
Sen tapin puuttuminen meinaan selittäisi tuon ajoitusmerkkien pielessä olemisen.
Ei mene vauhtipyörän pultit kuin yhdessä asennossa paikoilleen, eikä ole tappeja.
Vai oisko niin että jos laittaa pumpunremmiä paikolleen ja ei tarkasta 1pyttyä puristukselle, kampiakseli on aina kohallaan jos merkit kohallaan ja nokka-akseli kans koska ura on ei ole keskellä ja lukitusrautaa ei saa paikolleen jos 1pytyn nokat ei ylöspäin.
No tätäpä juuri tarkotin...että pumppu voi olla sen 180 astetta pielessä jos huolimaton sattuu olemaan, vaikka muu koneen ajoitus kohillaan....ei se nokka voi heittää sitä 180 astetta kun männät kohtaa ventiilit. Hyvä että asia oikastu, mulla on niin huono tuo ulosanti vaikka tarkotus hyvä.
oliks nää niitä koneita, joissa saattoi hihnapyörä alhaalta lipsahtaa ?
Toi ongelma on ainakin niissä vanhemmissa VW:n 1.6 ja 1.9 d/td-koneissa.
Syy on siinä, että kampiakselin pää ei mene kuin n. 5mm hihnapyörän sisään.
Hihnapyörään on koneistettu kiinteä, sellainen vino kiila,
joka uppoaa sen max. 5mm siihen akselin päässä olevaan vinoon uraan.
Isommissa koneissa tuo suunnittelumoka on jo korjattu ja akseli menee kunnolla tuon Dampperin sisään.
Vaikka tuon hihnapyörän pultin vetää jenkaliiman ja metrin jatkovarren kanssa oikeaan momenttiin,
niin varsinkin se (muutaman euron hintainen) käytetty pultti tuppaa venymään ja sen takia tuohon liitokseen tulee väljää.
Aikansa vemputtuaan hihnapyörä putoaa tielle ja akselin pää nuljaantuu pilalle.
Moni kone on mennyt "pilalle" tuon takia.
Onpa noita jotkut korjanneet sillainkin, että kone on ollut paikallaan ja akselin päähän on hitsattu täytettä ja sitten kiilaura on viilattu kuntoon.
Onpa jotkut Turaa-se-itse-miehet vetäneet hitsillä kiinni koko hihnapyörän siihen akselin päähän.
Toi asia kannattaa aina tarkistaa kun on aikeissa ostaa vanhaa Folkkaria... :p
nokka 180 astetta pielessä hihnan vaihtojen jälkeen...ja silti koneen saa käyntiin ja sillä pystyy ajamaan, ei vain ole kovin äkänen ja lämpiää hivenen reilusti.
Tarkoitit varmaan PUMPUN heitto 180*, koska nokka 180* pielessä on 360* kampiakselille ja se on sitte ihan sama mihin suhteeseen nää sitten ajoittaa noilla asteilla.... (nokkahan sitä moottoria ohjaa...)
Mutta kampiakseli 180* pieleen nokkaan (eli nokka 90* pielessä), niin venttiileitä, nostimia ja nokan laakeripukkeja alkaa oikeasti harmittamaan ja pussissa tuntuu voimakasta virtausta eurojen suuren virtausmäärän takia!!!
Ei ongelmaa hihnapyörän kanssa kun uusii joka kerta hihnan kanssa alapyörän ja kiinnityspultin. Pomminvarmaksi saa kun asettaa hihnapyörien väliin ns. "timanttilevyn", joka estää aukeamisen.
Ja kanattaa laittaa liimalla alapultti kiinni, niin sitä ei tarvitse enään IKINÄ avata...
Nostokurki
15.11.2010, 14:08
Tyrkätäämpäs samaan topiciin kun itsellä on tuon Caddyn kanssa vähän ongelmia... Siis auton, ei käyttäjän ;D
eli vaihdoin tuos viime viikon lopulla pellin alle 1.6 GTD-koneen, joka on Golfista peräisin. Kolopallossa se toimi ihan mainiosti ilman ongelmia, mutta caddyssa meinaa pukata vähän ongelmaa... lämpöjen suhteen nimittäin.
Kunnolla kun kiihdyttää, esim. moottoritielle, niin lämmöt kipuaa 3/4 asteikosta ja purskauttaa paisuntasäiliön tyhjäksi pitkin konehuonetta. Taajamanopeuksissa ei tätä ongelmaa ole ja nesteetkin pysyy sisällä.
Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Ilmalukko, termostaatti, kansipahvi, kansi...? Vaikea uskoa kannen tai kansipahvin yhtäkkiä hajonneen, kun ne toisessa autossa pelasivat ihan moitteettomasti. Paisariinkaan ei tule kuplia, ainoastaan se kummastuttaa että kun paisarin korkki on auki ja käyttää kierroksia korkealla niin neste karkaa jonnekin, ja tulee takaisin kun kierrokset laskee :confused:
1.6 GTD-koneen... lämmöt kipuaa 3/4 asteikosta ja purskauttaa paisuntasäiliön tyhjäksi pitkin konehuonetta.
Kokeile termaria. JOS ei toimi = kansipahvi tai kansi
heittelin noitanuolia seinään welhotallissa, ja vastaus kuuluu:
vaihda se paisuntasäiliö, minkä kanssa GTD kone on tottunu toimimaan... -oikeasti- :eek:
ja kun kerrot että onkelmat hävis niin mä kerron tarinan...
heittelin noitanuolia seinään welhotallissa, ja vastaus kuuluu:
vaihda se paisuntasäiliö, minkä kanssa GTD kone on tottunu toimimaan... -oikeasti- :eek:
ja kun kerrot että onkelmat hävis niin mä kerron tarinan...
NIINPÄS MUUTEN ONKIN!!!!
Kiitos muistin virkistämisestä!!!!
Nostokurki
15.11.2010, 21:41
heittelin noitanuolia seinään welhotallissa, ja vastaus kuuluu:
vaihda se paisuntasäiliö, minkä kanssa GTD kone on tottunu toimimaan... -oikeasti- :eek:
ja kun kerrot että onkelmat hävis niin mä kerron tarinan...
nyt naposteli sen verran kova argumentti että pitääpä hommata se GTD paisari. Ei tullut kyllä itselle mieleenkään että siinä voisi se vika olla, mutta vaikuttaa että siellä päässä on ihan oikeata tietämystä asiasta :)
Nostokurki
25.11.2010, 21:41
heittelin noitanuolia seinään welhotallissa, ja vastaus kuuluu:
vaihda se paisuntasäiliö, minkä kanssa GTD kone on tottunu toimimaan... -oikeasti- :eek:
ja kun kerrot että onkelmat hävis niin mä kerron tarinan...
jumankauta kaveri on oikeesti joku hiton shamaani. Sillähän ne ongelmat ratkes! :) joko kuullaan tarina?
lyhykäisyydessään jotenkin näin:
Iskävainaan 2.0 bensa 16 V Passatti alkoi muinoin käydä kuumana. Ukko tietty oli mökillä ja pulassa. Minä sinne sitten ihmettelemään, uus vesipumppu mukana, kun oireet siihen vahvasti viittas. Kävi hyvin, mutta yhtäkkiä meni kuumaks ja vedet pihalle. Huonoilla työkaluilla pimeässä vaihtelin vesipumpun ja oireet jatku.
Seuraavaks hakemaan uus syylari 150 km päästä, ja takasin, uus syylari paikalleen, ja kas, oireet jatku.
Termaria pois, ajelemaan, ja kas, oireet jatku.
Täs kohta rupes kiirettä pukkaamaan muuten vaan, ukolle äkkiä jostain joku auto alle, nettiauton halvin MB 200 D ja Passatti pajalle. Passatista kantta pois, ei näyttäny pahalta, kansi oikasuun verstaalle. Ukko pisteli 200 Deellä tyytyväisenä. Kansi tuli pajalta, eikun uus tiiviste ja takasin kiinni. Käyntiin, oireet jatku.
Ukko veteli Meballa menemään... Kantta pois, halki kai sen on pakko olla, koeponnistukseen, ei oo halki. Varuiks täys remppa 16 V osahinnoilla, kasaan... ja - oireet jatku.
Täs kohtaa meinas alkaa vituttamaan... Ukko pisteli riisselillä menemään. Muutettiin, vedettiin passatti tänne Mänttikylään, ihmeteltiin lämppäriä, vesipumppua, syylaria, kyseltiin Volkkari tuntijoilta, lohko tukossa sanovat. Enpähän oo ennen kuullu, ite epäilin jotta ruisku olis seonnu, kävi niin vi.un kuumana jotta olin "lähes varma" että laihalla sen on oltava. En muista montako kertaa olin pohtinu juttua, auto oli joka tapauksessa seissyt jo kai puoli vuotta, ja nettiauton halvin meckerikin alko jo kaivata leimaa...
Lähdin yks aamu duuniin omalla 124 lla Mersulla, ja ihmettelin sen lämpömittarin ja lämpöjen outoa seilaamista. Paisarin korkki ei pitäny painetta ja mersussahan on jäähdytysjärjestelmässä noin 1 barin paine jotta toimii oikein. Hain uuden korkin mersuun, ja kysäsin tarvikeliikkeessä samalla, että onks passatteihin muuten mokomia myyty paljonkin. Ei yhtäkään, mutta paisuntasäiliöitähän niistä menee... HÄH ? Kerrohan lisää :eek: Varaosamyyrä ties, jotta vokkeloissa tämä paisari, joka on kuin pallo, hajoaa sisältään jotenkin, ja seurauksena vehlkeet kuumuu... Aijaa ihmettelin mä :rolleyes: Mulla on näitä hyllyssäkin, ootas mikäs malli, kattotaas, juu ei oo heti mut huomiseks saatas, maksaa jonkun muutaman kympin... Kuulemma on kansiakin nostettu pois näiden takia turhaan... sanoi myyrä ! Mä pidin pokeria, sanoin jotta aijaa... Tilaas mulle yks sellanen, saattas sopia yhteen rojektiin... Ai että joku on ottanu kannenkin joskus pois löytämättä oireita, hehheh, onpas olleet tyhmiä, ajattelin:mad: kun vitutti ja ikenet oli kuin siivilä.
Paisari tuli, kiinni, ajolle, ja kas, toimi !
...että semmoosta - hyvä kun tieto leviäis...
Heikki L
26.11.2010, 05:36
AIka paha:)
Sitten tosta otsikon aiheesta, kyllä tästä 2.4d saa sen vaiuhtipyörän väärään asentoon.
Se tuossa mätti, nyt on oikein ja jakokin on oikein:) viel pitää syöttöpumppu saada ajotettuu niin saa vokkelon ajoon.
Kiitoksia vinkeistä, tulipapahn tutustuttua tähän vag konsernin tuotteeseen kunnolla;)
... jotta vokkeloissa tämä paisari, joka on kuin pallo, hajoaa sisältään jotenkin, ja seurauksena vehlkeet kuumuu...
Jep, eikä homma ole muuttunu mihinkään...
Nyt 2009-2010 mallin TSI koneissa (Golf) menny tehtaalla osat ristiin ja paisuntasäiliö on "joissakin" tapauksissa virheellinen, jonka takia auto hukkaa nestettä. Korjausohje KÄSKEE tarkastamaan vaikka mitä (kansi irti, tiiviste, kanavat sitten EGR-lauhdutin ym...) ja sitten ihan viimeiseksi, KUN KAIKKI ON VARMASTI KUNNOSSA, liimataan paisariin tarra jossa on uudet nestetason rajat, ja taas toimii ????? Ja niinku ihan oikeesti!!!:D:D:D
On ne vaan aika velhoja tuolla kermaaniassa rakentelemaan näitä toosia....
NM tehtiin tällainen tapaus jokin aika sitte!!!
Heikki L
06.12.2010, 15:50
Mahtaako tässä vanhassa dieselissä olla kanssa tarkkaa tuon paisarin kanssa?
Vesi ei tunnu lähtevän tolla vaparikoneella kiertoon millään, eikä lämppäriin tuule kuumaa.
Nyt on turbollisen paisari vaparissa, pari lähtöä joutu tulppaan kun vaparissa ei niitä ole. (öljynsuodattimenn jalan lähdöt)
vesipumppu on uusittu ja termarikin aukee.
Muuten peli toimii nätisti, mittakellokin tuli ostettua niinn sai ennakot säätöihin:)
Heikki L
27.07.2011, 20:03
jaahas, jatketaas samaan.
Voiko noi momentit tosiaan pitää paikkansa mitä löysin netin syövereistä:
Eli Ton hiton alukannen kiristysmomentit
-pultinreiät puhtaat + kuivat ( ei nestettä/öljyä pohjalla)
-uudet pultit
-öljyä uudet pultit+prikat (kevyt suihkaus crc:tä toimii hyvin)
-kiristys 40Nm, 60 Nm, 75 Nm +90 astetta + 90 astetta, käytä lämpimäksi(paisarin korkki auki varmuuden vuoksi), + 90 astetta, 1000km:n ajon jälkeen +90 astetta
Siis kaksikertaa pitää aukoa lämmin kone??
JA jos joku vielä osais sanoa mistä löydän Runkolaakeri pukkien, kiertokangenlaakeri pukkien ja nokka akselin laakeriukkien kiritys momentit niin olisin kiitollinen.
Muuten täytyy lähtee ettiin alfamerin korjausopasta jostain kaupasta
santikko
27.07.2011, 20:31
ei kai niitä pakko ole ton tonnin jälkeen lämpimänä aukoa, kunhan nyt tekee sen jälkikiristyksen?
Heikki L
28.07.2011, 09:43
En tiedä, hullulta tuntuu kun jokapaikassa erilaiset ohjeet. autodatasta tuli =1=40nm 2=60nm 3=90nm kone noin 50 asteiseksi ja 90nm.
Kai se täytyy vielä ettii se vitun alfamerin kirja ja heittää kolikkoo millä vetää:)
Mikä lohkon malli, toisin sanoen mitkä kannenpultit. M11 ja M12 pulteilla eri arvot. Millä tiivisteellä, niilläkin on eri arvot. Saunakaljoissa ulkomuistista en muista kun M12 pulteille peltitiivisteellä 40nm 60nm 90astetta ja 90 astetta. Mutta ihan miten vain, niin aina kirpasee kun noita pultteja vääntää.
Jos Heikki tarviit astemittaa niin kipase täält welhomäjelt lainaks ;)
Tai merkkaa ainakin maalitipalla pulttien kulmat, menee äkkiä sekasin noissa monivaiheisissa...
Heikki L
05.08.2011, 21:21
Juu täähän meni kuin oppikirjasta:)
Eli kansipahvinmukana tuli lappu että valmistajan ohjeen mukaan kirittävä=45nm 65nm 90, 90, kone 50cc ja 90 sitten 1000km ja 90
No nythän paskakasa on ajossa, kaikki toimi niin kuin pitääkin, mutta koneen lämmitessä öljynpaineet tippuu tyhjäkäynnillä 0.5kg, eli jotain mättää ja pahasti.
Kaikki paskat uusittu tohon koneeseen, huomenna vielä alakerta kerran auki.
Oli muuten viimeinen volkkari mihin sekaannun:) ja jos joku tuo mulle 2te niin saa viedä tän heti vittuun mun silmistä. Pelkässä koneessa 2t e edestä rahaa kiinni eikä toi vitun vessakaan pyhällähengellä pihaan eksyny.
paljoks pitäis olla paineet tyhjäkäynnillä, ainakin toisessa saksalaismaan tuotteessa 0,5 kg kuumalla koneella tyhjäköynnillä on ihan ok, menee aika liukkaasti lämmin öljy kuitenkin ;)
onks tuo todettu arvo, vai jonkun oman mittariston lukema ?
Heikki L
06.08.2011, 16:45
Joo laitoin sellasen mekaanisen öljynpainemittarin tohon.joku halpismalli kyllä:)
En tiedä paljon pitäs tyhjäkäynnillä olla, mutta 2000rpm pitäs ohjekirjan mukaan olla min 2bar
Lämpimänä siis, just ja just menee tohon mutta täys kaasullakaan ei mee yli 3bar
Kai sitä on niin tottunu toyotaan et tuntuu ihmeelliselle noi arvot.
Kone kyllä käy nätisti eikä ääntele yhtään.
Kai sitä on niin tottunu toyotaan et tuntuu ihmeelliselle noi arvot.
Kone kyllä käy nätisti eikä ääntele yhtään.
Eihän tojon 2H:llekkaan oo minimi tyhjäkäynnillä ku 0,3 kiloa...
Heikki L
07.08.2011, 12:38
jaa sitten taidan vaan ajella vehkeellä auingonlaskuun:)
omassa hj.ssa oli 1.8 tyhjäkäyntipaineet, tosin 12ht ja rempattu kans. siks kyselen tyhmiä täällä:)