View Full Version : Herrasmiesten suunnistusauto
Oli vähän rahat ja motivaatio tiimillä vähissä, joten päätettiin hommata kimppaa-auto.. Elikkäs veejiin ja kesiksen kanssa pohdittiin useaan otteeseen mitä sitä sitten hommais ja kun jokaisella on jo range entuudestaan ja ennenkin sumuisten saarten tuotteista (huonoja) kokemuksia, päädyttiin vahingoista viisastumatta range rooveriin :)
Elikkäs tälläinen vuoden 1987 7-paikkainen bensarange löytyi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70673
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70674
On sillä jo vähän offattu, mutta ei ihan hirveessä kunnossa sentään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70675
Täällä ne herrasmiehet istuu sikari suussa. HUOM! OBS! kyynärnojia löytyy (ja toimiva oma tupakinsytkä takapenkille!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70676
Automaattinen vaihteisto takaa pehmeän menon. 248tkm mittarissa, tiedä sitten..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70677
No mutta pitihän se heti mennä pilkkomaan.. Rungosta lähti puolitoista poikkipalkkia noin ensalkuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70679
On se komia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70680
Normipäivä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70678
Aika paloiksi menee yhdessä illassa kun 3 ukkoa purkaa 6 tuntia. Mut sai veejii sentään yhden offimuutoksen toteutettua. Ecuboksi penkin alta kattoon, niin pitkälle kuin vakio johtosarja riitti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70681
Kolmetuhattaviisisataakaksikymmentäkuutioinen veekahdeksan ruiskumoottori.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70677
hyvin on vasara naamioitunut...liekkö ollut jo valmiina...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70682
Ei tullu kukaan kaveriksi tallille, niin omin voimin madalsin poistamalla jouset.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70683
Vois väittää että vaihdon tarpeessa on..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70684
Ovea vähän pilhottu, jos vaikka sais pyöränkaareen tilaa. HUOM! Sähköikkunan moottori, herrasmiehen olkapää ei heilu! Ja keskuslukitus löytyy (tosin ei taida toimia)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70685
Eipä tuo korinkannake oikeastaan ollut edes hirveen huono, mutta jotenkin siinä vaan kävin noin :(
Aikasempia vaiheita täällä:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=42605 :)
Joku jutteli joskus jossain jonkun konttorin takapihalla , että ei tarvi mitään suurta tehä
vaihdetaan renkaat ja vinssit paikoilleen ja tietty kaaret ni ois melkeen valmis viivalle..
TUTTU TUNNE!
Mistäs te niitä herrasmiehiä meinaatte tonne autoon hommata?
Mistäs te niitä herrasmiehiä meinaatte tonne autoon hommata?
:D
Hyvin on kyllä runko yhdistynyt happeen. :eek:
Arska-tehtaalta
13.11.2010, 10:46
Pitäs olla pakolliset ruostesuojaukset edelleen...
Pitäs olla pakolliset ruostesuojaukset edelleen...
Eiks -87 vielä ollu ruostesuojapakko? Joskus -89:kös se häipyi...?
Tuntuu ruostehommat olevan aina projektin alkusivujen aiheena. Ihanata puuhaa. :D
Viimesessä kuvassa näkee että tuosta takatukivarren kiinnityskorvasta eteenpäin löytyykin jotain ruostesuojaa. Samoin helmakotelon sisällä on jotain töhnää eikä ole ihan takapäätyä lukuunottamatta edes juurikaan ruosteessa. Jotenkin vaan suojaukset on johonkin hävinneet tuolta rungon takaosasta ja korin takapalkista.. Poistettujen osien suhteen on tosin oltu aika kriittisiä eli reilusti vaan huonot pois niin pääsee paljon helpommalla. Pitää runkoa vielä vähän rälläköidä, kunhan saa rungon pukkien päälle ja korinkin takaosastaan tuettua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70817
Lääkäri poistaa sairaan kudoksen..
Pehmeetä näyttäisi olevan. Niin kuin kaikki roverit takapäästä.;) Tankki varmaan samassa kunnossa.
Must on oikeesti niin hienoa kun jo(t)ku jaksaa jumpata noita ruostehommia, itteä ei mikään niin syletä kuin just ton kuntoset vehekset... hattu nousee hymiö !
Heti ku silmä vähän välttää ja perheelliset on viettämässä isänpäivää ni yks ottaa koko kylän
suurimman rälläkän ja pilkkoo koko vehkeen.
Kauheen vaativia toi nykynuoriso ,jos ny muutama ruostepilkku löytyy ni kaikki pitää heti palotella:D
Niin ja tuollahan vanhassa ex heimomiehen topikissa nimenomaan mainitaan et takarunko hitsattu:D:D
Niin ja tankki oli hyvässä kunnossa,ei ollu ku yks pikkurillin kokonen reikä kyljessä.
Mut muuten tekniikka tuntuis olevan yllättävän hyvässä kunnossa,ei juurikaan edes klappia missään ja tiellä
kulkee pehmeesti ja äänettömästi,kunhan ei tee mitään äkkinäisiä ohjaus liikkeitä.
Hyvä siitä tulee ei muuta ku lisää rälläkkää ja muutama metri palkkia ja pari neliöö peltiä ja
kaaret ympärille ja ja ja,sit jossain kohtaa huomattiin et pikkusen meinaa karata taas lapasesta.
Mut sisällä istutaan ku herrat seurahuoneella,vähän eri meininki ku suzukilla aikoinaan:)
Niin ja tankki oli hyvässä kunnossa,ei ollu ku yks pikkurillin kokonen reikä kyljessä.
Tuohon pikku vinkkinä että ainakin diesel discoissa on muovinen tankki, laittakaa semmoinen jos pidätte täyspitkänä. Runkohan noissa aikalailla sama, letkuja ja pumppuja saa tietty askarrella.
Tuohon pikku vinkkinä että ainakin diesel discoissa on muovinen tankki, laittakaa semmoinen jos pidätte täyspitkänä. Runkohan noissa aikalailla sama, letkuja ja pumppuja saa tietty askarrella.
Jos ben zhin on tankissa, niin menee tuo muovi aikas kovax.... Ja mettään en suosittele muovikanisteria, kun tekee pompun tai muun täräyksen, niin meneepi tankin korvat suht pikaisesti poikki + pumpun korvakkeet korkkaa sisäpuolelta...
NM: kokeiltu, ei suositella!!!
Ei muuta ku kuttaperkaa kuoreenja matka jatkukoon!!!!
On ne innoissaan! :D Koskas lähdetään testaamaan? Jos vaik sais Mersunkin liikenteeseen..
PS. savua on jo tullut ja vihellystä kuulunut..
uusi tankki tehdään toiseen paikkaan,ei mahdu oleen enää vanhassa paikassa ku siihen
tulee vähän muuta tavaraa:)
uusi tankki tehdään toiseen paikkaan,ei mahdu oleen enää vanhassa paikassa ku siihen
tulee vähän muuta tavaraa:)
Viinikaappi ja humidori.. Herrasmiehet istuu sikari suussa takapenkillä ko James ajaa ja James II juoksee vinssiapinana :)
Asiallisen pelin ootte hankkinu, mut hakekaa Antilta kaikki ruuvaria isommat työkalut pois jos meinaatte et toi pysyy edes jotenkin osissa :D
Sillä on purku-ikä menossa...
Asiallisen pelin ootte hankkinu, mut hakekaa Antilta kaikki ruuvaria isommat työkalut pois jos meinaatte et toi pysyy edes jotenkin osissa :D
Sillä on purku-ikä menossa...
Höpöhöpö, ei pidä paikkaansa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70836
Alaluukun pintapelti oli ruosteinen. No on se pelti vieläkin, mutta ruostukoot rauhassa romukasan päällä.
Yläluukkuunhan oli kehykset vaihdettu ja oli ihan priimakuntonen. Mut se on jo myyty, rikkokoon joku muu sen :D
Mistäs te niitä herrasmiehiä meinaatte tonne autoon hommata?
:D:D:D:D:D
Ruostesuojausta riittää niin pitkälle kun se kone jaksaa öljyä puhaltaa...... :)
Sorry, oli ihan pakko.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70836
peräpeiliksi löytynyt vanha patteri..
:eek::eek: onko Sauvon Maastoauto Laboratoriossa sittenkin tuon värinen lattiaa ???????:D:D
:eek::eek: onko Sauvon Maastoauto Laboratoriossa sittenkin tuon värinen lattiaa ???????:D:D
Oli se kieltämättä hieman outo tapahtuma kun kerrankin illan päätteksi siivottiin lattia. Kesiksellä on hyvä vaikutus kun tuo Salon mersutalli on aina niin hienossa kunnossa niin pitää sitä nyt yrittää edes hetken.
Sami, samaa ihmettelin että oliko tää nyt sittenkin joku tilausprojekti myyntiin..mutta kyllähän tuo aika luksusta on edellisiin kulkineisiin verrattuna, joko on ollut sikinsokin putkia, maksalaatikonkoppa-alumiinia ja bensankatkua ilman mitään ikkunoita tai sitten liki puolenkymmentä äijää sutsukin kajuutassa.
Nyt saa navigaattori istua plyyssisoffalla, ottaa keskikonsolin kylmiöstä hieman virkistysjuomaa ja ehdottaa etupenkin miehistölle josko herroille sopisi siirtää maastohenkilöauton kulkusuuntaa kattonäytön osoittamaan suuntaan sopivan uran ilmestyessä.
Sikareja ei sisällä vedellä kun Kesis on lakossa.
Siinä vaiheessa kun tuo laitos starttaa ens kerran kisoissa lähtöviivalta niin meinaan avata
SÄHKÖIKKUNAN (huom.myös takana) ja ottaa taskusta vähintään peukalon paksusen
sikarin,työntää kyynärpään ulos ikkuna-aukosta ja sytyttää kyseisen pötkylän ja morjestellä
yleisölle ylpeen näkösesti.
Mutta vain tuon yhden kerran,meinaan selvinpäin.
tuollahan ol Lordien jalkatilat - ALASPÄIN - :D:D:D
4x4 + Söör Knallipäiden Sievikengät - ei tarvii vinssejä...
Jaa meinaa joku muukin(taas) rakentaa Gentlemanni offarin :)
tuli tollanen projekti tehtyä viimme talvena
Ei kun Paddokilta osia tilamaan ja palkkikynnyksiä tekemään
35" 13,5 / 15 mahtuu hyvin alle kun laittaa -34 offsetillä 15X10 Vanteet Paddokilta tietty
Käsijarrun saa näkyviin vaikka nostaa koria rungosta 40mm ( kuva)
Mut miten nyt käy Baxxterin pipon? Vaihtuuko sekin? :D:D
Mut miten nyt käy Baxxterin pipon? Vaihtuuko sekin? :D:D
Ai se "pultsari" pipo:D Juu nyt se vaihtuu knalliin tai oikein sylinteri, eiku silinteri hattuun:p:p
Mut miten nyt käy Baxxterin pipon? Vaihtuuko sekin? :D:D
Tuskinpa sentään se vaihtuu. Kaasarit voi vaihtua ruiskuun, manuaali maticciin, kakspaikkanen seittemänpaikkaseksi perhemalliks mutta jotain pitää sentään jättää. Baxxin pipa on niin susiruma että se on oikeastaan jo hieno. Useita kertoja on sitä koitettu kätkeä ja vielä useammin uhattu se hävittää, mutta aina se vaan illan pimetessä jostain ilmestyy.
On se vaan aika pätevä keksintö tuo rangen taka-akselin tuenta.
Pysynyt näköjään akseli matkassa vaikkei hantinpuolelta olekkaan ketään viittinyt hitsata uudesta "kevyt-käsityön jälki" tukivarren akselinpään korvasta kun sen yhden pystykarvin mikä on näkyvissä...pysynyt näköjään sillä ja lekasovituksella vanhan korvan jämien päälle pari vuotta matkassa.
Osasyy varmaan siihen Kesiksen mukaan hieman nuljuvaan jarrukäytökseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=70999
Vanha ystävä tuli takaisin kotiin!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71000
Mutta mutta, kesis sitä siinä käyttää kipinöiden ja sauhun keskellä. Kuva säästyy jälkipolville, jotta mua ei voida syyttää tämän rangen pilhomisesta..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71001
Vielä vähän pois..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71002
Vähän jo uutta soviteltu paikoilleen :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71003
Kuppa-Keke oli syäny meiän runkoa :(
Kylmältä tuntui 10 asteen pakkanen hyvin ilmastoidussa tallissa. No jaksoi sentään kuvia ottaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71260
Tottakai oli toisenkin iskarikiinnikkeen alla mätää. Entinen seppä oli tietty osittain hitsannu iskarikiinnikkeenkin runkoon..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71261
Toisestakin suunnasta kuvaa takaosan rungosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71262
Viiskytä milliä saatiin kesiksen kanssa koppaa ylöspäin. 6/10 kiinnikettä saatiin laitettua. Molemmat takimmaiset puuttuu kokonaan, lisäksi kuskin puolella on helman takaosa vieläkin hitsaamatta ja rintapellin juuresta pyöräaukossa oli kannake ruostunut käytännössä irti. Korikorotuksen pitäis helpottaa isompien renkaiden sovittamista ainakin taakse. 33x12,5 todennäköisin rengas ja takaovi taitaa tulla ensimmäisenä vastaan. Mutta jos tuli turhaan korotettua, niin otetaan palikat pois ja ollaan tyytyväisiä :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=71262
Korjaappas tuo maadoituspite samalla kondikseen ja laita PAKSUSTA kaapelista, kun tuo 16mm2 kaapeli ei sitten vinssiä kestä kuin sen yhden testin... Sen jälkeen sulattaa ohjaustehostimen letkun (maadoittaa sen teräspunoksen kautta)
Ja laita laturin kiinnitysraudasta lisämaata suoraan akulle, niin toimii nekin paremmin (eikä stereot ulise ajossa niin helpolla, saattaa aiheuttaa muuten "sikariosastolta" huomautuksia audiojärjestelmästä:D:D)
Tallillakin on ollu välillä 29 astetta pakkasta, niin ei ole hirveesti viihdytty..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=73793
Mutta tänään saatiin taas jotain (vahinkoa) aikaseksi. Puukkosaha oli lainassa niin takapää taas tilapäisesti keveni jonkin verran :) Toiselle puolen sentään sai vähän jo peltiä hitsattua reiän tukkeeksi ja onhan nyt jo korinkannakkeet myös takana.
Saattaa pikkasen olla paineita saada valmiiksi ennen talvikisaa :D
Kylmyyden lisäksi myös muut pikkuseikat hidastavat projektia,kuten yhden asentajan painimatsi
pöytäsirkkelin kanssa,joka luonnollisesti päätyi 2-0 sahurin häviöön.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=73922
Arska-tehtaalta
24.01.2011, 12:41
AI Sappermentti, tuo teki taatusti gutaa...
Toivottavasti ei menny toi nivel paskaksi
Nim. Nakit vinossa
Herrasmiesten autoon tulee vissiin lankku lattia.:D
artsi777
24.01.2011, 21:26
Auu :( Tuo tietää sitä että kestää tovin ennen kun saa taas pultteja pyöriteltyä..
Aih, kipiän näköset, menikös nuo sitä rangen mahonkilattiaa tehdessä...?
Hehee,juu lankkulattiaa sahattiiiin rangeen.Ei ku toissä sahasin alulevyä ja yhtäkkiä löi kappaleen takasin sormille,ja lähtee
meinaan kovin tollanen reilu kämmenen kokonen 15mm paksu levyn pala.On tehny sen ennenkin muutaman kerran mut nyt
piti tutkia mistä johtuu,ja vika selvis heti eli terän ympärillä oleva kehys painunu alemmas ku pöytälevy,myös pöytälevy oli
notkolla ja teräkin oli vinossa,eli levyä sahatessa etureuna on ilmassa ja pääsee haukkaamaan,no nyt se on korjattu ja koe sahaukset tehty.
Nimettömässä ei muuta ku kynsi halki päältä mut keskisormi on sisältäkin rikki,eli toi viimenen nivel jää toimimattomaks mut
eipä sillä juur käyttöö ookkaan.
Ja kieltämättä on arka ja haittaa ruuvaamista mut onneks ei särje enää ja yhellä kädellä saa ees vähän jotain tehtyä.
Mites tämä projekti, tallin lämmitin on heräillyt myöskin jo..
Hyökkääkö puuntakaa lähtöviivalle??
Mites tämä projekti, tallin lämmitin on heräillyt myöskin jo..
Hyökkääkö puuntakaa lähtöviivalle??
Lämmitin hohkaa jo välillä taivaalla ja taitaa olla tallissakin sen myötä välillä plus-asteita. Mutta työkalut on syväjäässä ;)
Ei vaan, jossain kohdassa oli vaan todettava että jopa minä oon tullu niin vanhaksi (noista kahdesta muusta puhumattakaan) ettei viitsi tuolla yli kympin pakkasissa enää tuhertaa autoa kuntoon. Oikeen kunnon meriselitykseksi oon kehitelly sellasen tarinan, että ennen kunnon talvipakkasia piti auto saada tuolla ulkotallissa tarvittavin osin purettua ja taas koottua ajokuntoiseksi. Tämän jälkeen oli tarkoitus lämpimään tallipaikkaan autoa siirrellä aina tarvittaessa, mutta ne pakkaset (ja muut kiireet) vaan iski liian aikaisin. Ja nyt kuulen mielessäni H&K:n v**tuilun että jätkät on niin laiskoja ettei jaksa ees autoa talliin vinssata.. Mutta en osaa/pysty/kykene vieläkään selittämään :)
Eli koitetaan josko auton sais Oulaisten kisaan mennessä kisakuntoiseksi ja ehkä jollain järjestelyllä vois saada tuon kilpa-autonkin kisapaikalle kuskattua..
PeteTurku
09.03.2011, 04:24
Lämmitin hohkaa jo välillä taivaalla ja taitaa olla tallissakin sen myötä välillä plus-asteita. Mutta työkalut on syväjäässä ;)
Ei vaan, jossain kohdassa oli vaan todettava että jopa minä oon tullu niin vanhaksi (noista kahdesta muusta puhumattakaan) ettei viitsi tuolla yli kympin pakkasissa enää tuhertaa autoa kuntoon. Oikeen kunnon meriselitykseksi oon kehitelly sellasen tarinan, että ennen kunnon talvipakkasia piti auto saada tuolla ulkotallissa tarvittavin osin purettua ja taas koottua ajokuntoiseksi. Tämän jälkeen oli tarkoitus lämpimään tallipaikkaan autoa siirrellä aina tarvittaessa, mutta ne pakkaset (ja muut kiireet) vaan iski liian aikaisin. Ja nyt kuulen mielessäni H&K:n v**tuilun että jätkät on niin laiskoja ettei jaksa ees autoa talliin vinssata.. Mutta en osaa/pysty/kykene vieläkään selittämään :)
Eli koitetaan josko auton sais Oulaisten kisaan mennessä kisakuntoiseksi ja ehkä jollain järjestelyllä vois saada tuon kilpa-autonkin kisapaikalle kuskattua..
Ja onhan se ensi vuosikin tulossa.
Ja nyt kuulen mielessäni H&K:n v**tuilun että jätkät on niin laiskoja ettei jaksa ees autoa talliin vinssata.. Mutta en osaa/pysty/kykene vieläkään selittämään :)
Sori toi vittuilu, en tarkottanu sitä tosissani eikä ollut tarkoitus aiheuttaa viittä sekuntia pidempää henkistä traumaa :)
Sori toi vittuilu, en tarkottanu sitä tosissani eikä ollut tarkoitus aiheuttaa viittä sekuntia pidempää henkistä traumaa :)
älä HK ota itseesi ne paxxterin kuulemat omituiset äänet on nykyään ihan ihan normaalia.
yllätys oli se että tällä kertaa se ääni kuullosti sulta, mutta aikuisten oikeesti se oli OMATUNTO :D
älä HK ota itseesi ne paxxterin kuulemat omituiset äänet on nykyään ihan ihan normaalia.
yllätys oli se että tällä kertaa se ääni kuullosti sulta, mutta aikuisten oikeesti se oli OMATUNTO :D
En otakkaan, kuten varmaan huomasit niin mulla oli tossa lauseen perässä hymiö :)
Työkalut oli sen verran sulaneet, että sai rälläkkää pideltyä käsissä..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=77167
Helmakotelosta lähti puolet. Korin kiinnityspulttikin tarttis näköjään vaihtaa muutaman sentin lyhkäsempään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=77168
Uusi helma, made in maastoautolaboratorio. Tais olla 3mm paksuudeltaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=77169
Ja siinä se on, helpon puolen sai hitsattua ennenku lanka loppus, enää se ankeampi alapuoli hitsuuttelematta. Toivottavasti sauma otti kiinni myös lattiapeltiin, eikä vaan tuohon L-profiiliin mihin tiiviste tulee :)
tarttiskohan munkin ruveta läjää tosissaan tekemään ettei käy niin et toi teijjän range on ennemin kun läjä lähtö viival :):)
tarttiskohan munkin ruveta läjää tosissaan tekemään ettei käy niin et toi teijjän range on ennemin kun läjä lähtö viival :):)
Tänäänkin oli laboratorio kipinöitä täynnä kun laitettiin. Kesis leikkas peltiä ja mä tinasin kiinni. Ekaa kertaa tais tulla enemmän koottua kuin purettua :)
Kamerakin oli mukana, mutta eipä siinä ihmeellistä kuvattavaa ole kun toinenkin helma on hitsattu ja rungon reikiä paikattu. Koriräätäli sai mun pilkkoman takaoven suht hyvin korjattua, mutta sitä vielä kehdannu kuvata kun jäi hitsaamatta (hitsauskone väärällä puolen autoa.)
Vierailin erään kateutta herättävän Mercedeksen tuoreella tallipaikalla, sielläkin haastettiin että pitääkö sitäkin ruveta tosissaan laittamaan että ehtii tielle ennenku Herrasmiesten auto liikkuu omin voimin ;)
laitelkaas välil. ei muuten ehdi kisailee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78267
Peltikoppero hitsailtu takaluukkuun reiän tukkeeksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78268
Ilmanpoistoräppänän on joku suurentanu, kelpaa kaataa bensaa peltikopperoon.
Ja kopperon sisälle tulee tuo lattialla häämöttävä tankki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78269
Peltivelho (kesis) on askarrellut takaoviin uudet kaaret, käyttäen apuna rhs-putkea ja popniittejä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78270
Ovien alareunatkin pääsi velhon käsittelyyn, helmaan tarttis väkertää putki lisäksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78271
Vähemmän ruosteiset jousilautaset tinattu rungon kylkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78272
Rungon takaosa muuntautui U-profiilin malliseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78273
veejii sai tehdä rauhassa pahojaan konehuoneessa. Flekti on jokin volvon flekti (kiitokset kankulle) joka sopi paikoilleen vaikka hieman ahdasta olikin. Ropellin halkaisija on suurempi kuin syylärin korkeus. Ilmamäärämittari ei vain lepäile imusarjan päällä, vaan sen olis tarkoitus jäädä siihen. Putsari ja snorkkeli pitäis mahtua helpommin pelkääjän puolelle. Lukuisat sähkövarusteet menee varmaankin hajalle jos kunnolla upottaa, mutta alunperinhän tuo haukkoo happea tuosta kuskin puoleisesta etukulmasta. Ei ainakaan niin helpolla ilmanputsarin pitäis kostua.
Aikaisemmin viikolla olin mukamas ahkera ja kulutin katkaisulaikkoja..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78574
Runkoon vähä vielä paikkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78575
Toisella puolen oli takavyön kiinnitys vähä huono ni pehmoset pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78576
Runkoon tinattu uutta rautaa ja poikkipalkin rakennusta aloteltu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78577
Lokasuojaa pellitetty.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78578
Tankki olis tommonen, oikeen mittarikin laitettiin.
Tänään kun vihdoin ja viimein pääsin tallille ja tuli hitsaamisen aika, käänsin kaasupullon auki.. Jaa mutta pullo olikin kätevästi jo auki valmiiksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78581
No ei siinä mitään, rälläköidään sitte vähä lisää ni on valmiita osia hitsattavaksi kunhan kaasulähetti saapuu lapin lomalta. Vaan kuinkas sitten kävikään, alkaa kierrokset aaltoilemaan ja lopultaa hidastuu pienen sauhun saattelemana..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=78582
Kollektorista karannu vähä osia. Oli tuo boschin 50e rälläkkä muutenki huono, mut uus maksaa taas rahaa :(
Totesin paremmaksi vaan lähteä kotiin..
Totesin paremmaksi vaan lähteä kotiin..
Selityksen makua! :p
Millos se kaasupullo tulee? Mä voisin EHKÄ huomenna illalla lainata sulle sellaista..
heti ollaan luovuttamas kun hiukan lyö vastaan :D
PeteTurku
16.04.2011, 17:20
Mä voin sponsoroida lisää nippusiteitä jarruputkien kiinnittämiseen.
Minkäs kokoinen tuo polttoainesäiliö on? Missä pensapumppu on? Siirtopumppua/välisäiliötä?
Minkäs kokoinen tuo polttoainesäiliö on? Missä pensapumppu on? Siirtopumppua/välisäiliötä?
Tilavuus vois olla luokkaa 35 litraa, ei muista tarkalleen. Sen kokoinen tankki, ettei tähän asti ole suurempaa koskaan tarvinnut kun ei mitään hirmupitkiä safareja ole tullut ajettua. Pumput ja välisäiliö tulee konehuoneeseen pesurin säiliön tilalle ainakin tämänhetkisen suunnitelman mukaan. Välisäiliö on tekemättä ja pumput ostamatta, että suunnitelma saattaa elää. :)
Tankissa on tarpeeksi iso lähtö laittaa vaikka pumppu suoraan tankin viereen, mutta välisäiliön kanssa ei varmasti haukkaa kallistuksessa ilmaa.
PeteTurku
17.04.2011, 18:45
Sen kokoinen tankki, ettei tähän asti ole suurempaa koskaan tarvinnut kun ei mitään hirmupitkiä safareja ole tullut ajettua.
Onkos roovereilla koskaan päässyt ajamaan tankkia tyhjäx ennenkuin se on muuten jo jostain hajonnu?
Onkos roovereilla koskaan päässyt ajamaan tankkia tyhjäx ennenkuin se on muuten jo jostain hajonnu?
Aina on maaliin päästy AJAMALLA! Välillä perässä narun jatkona tulevat suzukit saattaa matkantekoa hidastaa..
Välisäiliö vois olla ihan hyvä tuollaiseen. Siirtopumppu tarvittaessa.
Jos alkuperäiset pumput ei innosta (vaikka sen vois ehkä upottaa kätevästi just soppelin kokoiseen välisäiliöön?), niin tällainen sattui silmään kun hain kuorkkiin "konepellin" kaasujousia (joita ei kuitenkaan löytynyt, piti ajella piltemaan saakka, jossa oli melkein soppelit mutta hieman liian jäykät).
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-1213 Olis muistaakseni vielä tehokkaampiki/kalliimpikin pumppu, jos tämä ei piisaa.
Eikös orkkispumppu ollut jotain 180 l/h? 115l/h (5 bar vastapaineeseen) riittää kyllä kans aika hyvin, 115 pensaa lienee luokkaa (reilu?) 100kg, ja jos moottorin ominaiskulutus on 300g hevosvoimatunnille (vois olla paremmpikin/pienempikin, eikös nykypensaturpomoottorit ole luokkaa 300g per kilowattitunti?), niin tuolla pitäis pyörittää reilua kolmeasataa kaakkia, ja rangessa tarvitaan kuitenkin orkkisvermeillä vaan 2.5 bar pensanpaineita.
Vajaa 40l ei ol ihan hirmuisesti pensa-autoon, mutta onpahan kevyempi ku polttoainetta on vähemmän mukana (tankissa ainakin, jerryjä ei lasketa auton painoon vaikk aolisivat mukana).
Mulla on mennyt normisafareilla ja suunnistuskisoissa luokkaa 4-5l/h polttoainetta, kulutus tietty kasvaa jos siirtymiä on paljon tai esim. joutuu hapettaan paksuun lumeen. Ja aina sitä on pitänyt lisää tankata, kulutuksesta ja tankin koosta riippumatta.
-Paavo
PS niin ja se piti vielä sanoa, että aika hyvin näyttää intoa piisaavan, mä olisin aika totaalisen masentunut jos puolet korista JA rungosta pitää vaihtaa, mutta varmaan se on porukalla helpompaa touhuta noita mätähmmiakin, kuin mitä jos turaa kaiken itse. Ja onhat tuossa "vähän" muutoksiakin, eikä pelkästään korkkoosiokorjauksia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79069
Poikkipalkki valmis ja maaliakin vähän sudittu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79068
Lokasuojien väliin isompi palkki, että saa takavyöt johonkin kiinni. Palkin kulmiin aateltiin vielä laittaa ylimääräiset korin ja rungon väliset kiinnitykset. Vakiona vyöt on pultattu korin alumiinilattian läpi runkoon, mikä on sinänsä jännä ratkaisu kun kaikki muut vöiden kiinnityspisteet on korissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79070
Takaluukku alkaa kasaantumaan. Ei taida tulla yhtään alkuperäistä kevyempi, mutta eipä tuonne vakiokaan olisi paikoilleen sopinut.
Pumpuksi aateltiin ennemminkin vakiomallista ulkoista pumppu, joita vois ostaa 2kpl yhden suurtehomallin hinnalla. On sitten varaosa jos pääsee pumppu haukkomaan tyhjää ja hajoamaan. Ja tankin tilavuus oli mittailujen perusteella 35 litraa ja tosiaan hieman pienen puoleinen. Mutta jotain 80 litraista ei viitsis edes tankata nykyhinnoilla täyteen :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79321
Kai siellä jotain uutta on.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79323
Siellä ne lordit istuu..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79322
Lavastettu tilanne..
Varapyörä paikoillaan, jouset lattialla ja auto pukkien varassa. Takalokari ja takakulma vain aseteltu paikoilleen..
Siellä ne lordit istuu..
Siel heijjän kelpaa istuakkii
Kun kisatkin oli menossa, piti sen kunniaksi keskittyä olennaiseen..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=80553
Lordin oli paha istua, joten piti purkaa käsinojat irti ja säätää asentoa ylemmäs, reunimmaisissa oli vain kulumaa ja keskimmäisessä oli ruuvaukset pettäneet :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=80554
Takaluukku on jo vähän maalissa, vielä pintapellit niin saattaa kohta valmistua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=80875
Hyi hirvitys mikä puskurikyhäelmä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=80876
Kolme laikkakonetta avuksi niin puskuri irtos..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81096
36x12,5 TSL ei ihan mahtunu olemaan, piirrettiin isolla laikalla suuria linjoja ni johan sopis. Pitää vaan sisäänjouston puolella avata takaovi :)
Koria siis korotettu 50mm, sisäänjousto kuvassa mitoitettu niin että jousi täysin kasassa mahtuis väliin. Renkaan todellinen halkaisija 34" luokkaa, joten pitäis 33x12,5 mahtua jo olemaan. Tietty jos tulee sivunappulat tosimiesten renkaissa vielä ulommas niin tiukalla on. Helpottais jos auto olis ajokuntoinen ja jos olis oikeat renkaat :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81097
Takavyöt pultattu palkkiin kiinni, 10.9 M12 per kiinnityspiste luulis riittävän.
RANGEn Ruuvaaja
29.05.2011, 19:12
Meinasiitako katsastaa Rooverin? Kunka suuret kumit saa leimalle? Ittellä 35" sovittelu työn alla...:)
Meinasiitako katsastaa Rooverin? Kunka suuret kumit saa leimalle? Ittellä 35" sovittelu työn alla...:)
Kyllä noi meinas katsastaa ton koska aikovat kisata suunnistuscupissa standard- luokassa. Leimalle taitaapi saada max renkaana 31"...
T: "Virallinen taustavittuilija"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81632
Palkkien väliin hitsuuttelin pellinsiivun. Pienten kolmiotukien vieressä oleviin reikiin tulee ylimääräiset kiinnityspisteet koriin. Alunperin takalattian alla on vain rungossa korvakkeita joiden päällä kori "makaa".
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81634
Peltivelho veejii naputteli ja ruuvaili alumiinista kaukaloa takapenkkien alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81636
Takakulman korikannake ja turvakaarien takatuen korikiinnityslappu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81637
Koriräätäli kesis avarsi kaaria hieman lisää ja teki takaovista version numero 2.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81638
Takalokarikin aseteltuna kuvaan. Pitäisköhän jonkun vaihtaa nuo ylipitkät korin kiinnityspultit pikkuhiljaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81796
Hirmusesta RHS palkista halkasin vinssipedin taakse. Pitäis vielä vinssi kasata ni tietäis mihin kohtaan tuon pulttaa kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81797
C-pilariin hitsailin tommosen systeemin..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81798
.. toisesta suunnasta näkyy vähä enempi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81799
Tuohon neliöläpyskään pitäis tulla "nojailukaari" kiinni. Takakulmapelli on erikseen irrotettavissa. Olis ehkä tarvinnu vahvistaa tuota alkuperästä pilaria, on aika ohkasta tavaraa. Saa nähdä miten käy kun muutaman kerran ottaa johonkin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81876
Takahelmaputki tinattu kasaan ja koppaan kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=81877
Takakulma ja lokari oikeen pultattuna kiinni tällä kertaa.
Tuohon tyyliin oon omanki nojailukaaren takapään suunnitellu, ehittepä ensin niin se oon sitte mie joka matkii.
Hyvän näköstä settiä, koko ajan keskitytään olennaiseen...
opa muuten jutteli tos joku aika sit että sil olis rangeen valmiit kaaret ylimääräisenä mikäli teitä kiinnostais :cool::cool:
Ei noi kaaret oikeen sovellu 5-paikkaiseen autoon..
Pätkäset takatuet pois ja muutat ne mieleiseksesi. Pääkaari on turvavöiden kiinnityspulttien kohdalla..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=79322
Ittellä ku rojekti kans päällä taas, niin mitä kokoo renkait ootte laittamas???
Mulla 36-12,5" ja 36-14" jolloin olis taka-akseli siirrettävä 2" taaksepäin, jotta tossu mahtuu ovikotelon sisään, eikä pinta ota kiinni peltehin/oveen...
Tempusa 2" pidemmät takatukivarret ja kolmiotuen kiinnitys 2" taksepäin... Vaikka tehä ootte jo liimannu takaosan kasaakin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82026
Kävin iltapuhteena tinaamassa toistakin takakulmaa..
Ittellä ku rojekti kans päällä taas, niin mitä kokoo renkait ootte laittamas???
Mulla 36-12,5" ja 36-14" jolloin olis taka-akseli siirrettävä 2" taaksepäin, jotta tossu mahtuu ovikotelon sisään, eikä pinta ota kiinni peltehin/oveen...
Tempusa 2" pidemmät takatukivarret ja kolmiotuen kiinnitys 2" taksepäin... Vaikka tehä ootte jo liimannu takaosan kasaakin...
33x12,5 todennäkösesti kisarenkaana ja 31x11,5 kadulla. Sovitukset tehty 36x12,5 TSL:n kanssa, joka on todelliselta halkaisijaltaan vain muutaman sentin isompi kuin suunnistus-stanun raja.
Taka-akseli pysyy alkuperäisella paikallaan, nytkin piti ottaa pyöräkotelon takareunasta vähän pois ja takaovistakin jo siivu. Jännityksellä odotetaan mitä käy kun oikeesti ajaa auton ristiriippuun...
Hommahan meinaa valmistua käsiin, onkos ensiesiintyminen juukassa?
Ei,mutta seuraavaan jo tähdätään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82460
BOGGERI TEKEE MIEHEN. Helteestä huolimatta saatiin yks swampperi ähkittyä pois vanteelta ja boggeri tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82461
Näin ne joustot lisääntyy.. Nyt tais vihdoin selvitä erikoinen jarrutuskäytös.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82462
Toisellakin puolen vähä alkavaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82463
Ja vähän enemmän alkavaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82464
Napa purettuna ja osien yhteensopivuushämmästely.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=82465
BLING!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83127
Jigi :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83128
Ja valmis tuote..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83228
Vakiopyörä mahtunee pyörimään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83229
Etuakseli sai lähteä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83230
Ei ihan hirveesti kiinni toisella puolellakaan tukivarren korvake. Toinen puolihan oli jo irronnut.. Seuraavaksi putki saa siirtyä "kuubaan".
Aika heikossa hapessa tuo etuakseliputki... tuleeko tilalle samanlainen (mutta ehyempi)?
Mikäs tuo "BLING!" murros on, jotain kyrpämetallia?
Megaruutalla pääsis siitä ilmamäärämittarista eroon, jos sen asemointi on työlästä.
Aika heikossa hapessa tuo etuakseliputki... tuleeko tilalle samanlainen (mutta ehyempi)?
Mikäs tuo "BLING!" murros on, jotain kyrpämetallia?
Megaruutalla pääsis siitä ilmamäärämittarista eroon, jos sen asemointi on työlästä.
Ahosensedän varastoista olis tarkoitus mennä ruinaamaan parempikuntoista akseliputkea eli ihan roverin akselit pysyy alla.
BLING tarkoittaa tässä kohdassa ashcroftia, onko se sitten "kyrpämetallia"? :)
Onhan se megaruiskukin käynyt mielessä, mutta tämä projekti on jo liikaa lähtenyt lapasesta (tällä erää)... Ilmämäärämittarin poistamisen kannalta ei ole kyllä ajateltu ;)
Kuis helvatun paljon tuohon meinaat korinkorotusta laittaa ? ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83310
Lattian piti olla jo ehjä, mutta vähän pehmeetä löytys kun aloin helman päätä tekemään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83311
No ei muutaku uutta rautaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83312
Tällä kertaa löytyy mustaa rostexia joku vanha purkinpohja. Kait se tuossa menee..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83313
Ja muistutuksena (itselle), tehostimenpumpun letkulähdön klemmari on näköjään hieman puutteellinen.
Kuis helvatun paljon tuohon meinaat korinkorotusta laittaa ? ;)
Aktiivinen korinkorotus jos jää helman varaan kiinni? :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83459
Kiitoksia teräsmies Kankku, kätevänä kaverina tiggaili välipöntön bensalinjastoon. Ja letkulähdötkin piti sorvata ruostumattomasta akselista kun ei ollut sopivaa putkea :)
Pitäiskö toikin vielä kiillottaa? Ja kuvassa ehkä näyttää isolta, mutta tilavuus on vaan karvan alle 2 litraa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83460
Offroadpajalla kävin ostoksilla ja mukaan tarttui muunmuassa "uusi" etuakseliputki. Siihen vähän tinasin 4mm levyä vahvikkeeksi, tuohon lautaspyörän kohdalle vielä tuplakerros.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83461
Ja taas hyödyllistä ja tarpeellista touhua, porakone&teräsharja-systeemillä putsasin ja maalasin yhden tukivarren. Kävin bauhausissa heräteostoksilla ja nappasin purkin valkoista hammeritea. Saa nähdä miten pysyy..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83982
Alkuperäinen runkonumero on pikkasen happaman näköinen, vaikkakin luettavissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83983
Napautin sitten uuden numeron, vähän keikkuvin kirjaimin :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83984
Akseliin sutisin maalia...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83985
... samaan aikaan toisessa päässä tallia kesis asensi kainalossa kantamaansa norsuvinssiä kiroilun lomassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=83986
Vinssipeti runkoon kiinni kuudella 12mm pulteilla. Kait se pysyy.
PeteTurku
10.07.2011, 19:46
Ettei ny vaa tulis jo liian hyvää?
Kukas suunnittelee Baxxxter:n pipon telineen????
Pitkästä aikaa jotain näkyvää..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=84853
kesiksen kanssa nostettiin etuakseli paikoilleen. Kaikki osat on valmiina, kunhan joku kasaisi loppuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=84854
Runkoon sudittu maalia..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=84855
Helmaputket tehtiin asennusta odottamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=84856
Takapäästä vielä vähän peltejä pois..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=84857
Ja vihdoin uutta tilalle.
veejii toi myös tankin takaisin hitsauksesta ja koeponnistuksesta. Tankki nostettiin paikoilleen ja tehtiin viimeiset kiinnikkeet. Ja vähän sähköjohtokaaosta koitettiin setviä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85200
Hitaasti mutta edistyy..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85706
Helmapalkin tinasin kiinni..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85707
Nämä tästä..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85708
.. kasaantui näin.
Etuakselin kokoonpano on; vakio 3.54 välitys, 24-poorinen ARB, pitkä vetari on KAM, lyhyt vetari Karpiola, murrokset Ashcroftin kromot, vetolaipat Terrafirma "HD":t.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85893
Takapuskuri alkaa pikkuhiljaa olemaan valmis.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85894
Rungossa kiinni olevat raudat menevät korin rautojen väliin, monta milliä on tilaa. Mielenkiintoista nähdä miten käy kun ekan kerran survoo johonki kivikkoon :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=85895
Akku löysi paikkansa vinssien välistä. Kierretankoja pitää vähä vielä lyhentää..
Takavinssin petikin on suurimmaksi osaksi pultattu kiinni. Neljä kuudesta reiästä porattu, sit loppui mielenkiinto porata alhaaltapäin 5mm runkopalkkiin 10mm reikiä.
Mittailin vähän murroksia ja vetareita, kun en muutakaan jaksanu tehdä:
Ihmeteltävänä oli roverin alkuperäinen 10 urainen etuvetari ja siihen sopiva murros, karpiolan 24 urainen etuvetari ja ashcroftin kromomurros. Toyotalaisia oli vakiovetari HJ:sta, URW made in japan murros sekä longfieldin 27poorinen kromomurros.
Vetarit järjestyksessä rover10, rover24, toyota
Vetarin ohkaisin kohta: 27.0 27.4 28.4
Sisäpään poorit päältä: 28.1 31.3 32.8
Sisäpään poorit pohjalta: 25.0 29.0 31.1
Murrokset järjestyksessä rover, ashcroft, toyota, longfield
Maljan halkaisija: 92.0 92.7 90.0 92.7
Tumpin paksuus: 27.0 31.6 31.4 32.5
Maljan seinämä: 5.7 6.4 4.7 5.7
Maljan seinämä mitattu purkamatta murrosta tönärillä, eli aika paljon "sinnepäin"?
PeteTurku
09.08.2011, 18:34
Mittailin vähän murroksia ja vetareita, kun en muutakaan jaksanu tehdä:
Ihmeteltävänä oli roverin alkuperäinen 10 urainen etuvetari ja siihen sopiva murros, karpiolan 24 urainen etuvetari ja ashcroftin kromomurros. Toyotalaisia oli vakiovetari HJ:sta, URW made in japan murros sekä longfieldin 27poorinen kromomurros.
Vetarit järjestyksessä rover10, rover24, toyota
Vetarin ohkaisin kohta: 27.0 27.4 28.4
Sisäpään poorit päältä: 28.1 31.3 32.8
Sisäpään poorit pohjalta: 25.0 29.0 31.1
Murrokset järjestyksessä rover, ashcroft, toyota, longfield
Maljan halkaisija: 92.0 92.7 90.0 92.7
Tumpin paksuus: 27.0 31.6 31.4 32.5
Maljan seinämä: 5.7 6.4 4.7 5.7
Maljan seinämä mitattu purkamatta murrosta tönärillä, eli aika paljon "sinnepäin"?
Olisit samal mitannu sutsukin kamat, ihan vaan vertailun vuoksi.
Olisit samal mitannu sutsukin kamat, ihan vaan vertailun vuoksi.
Vaikka ei suzukin osia olekaan, niin olis ollu mönkijän murros. Lähes sama kuin suzukissa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=86533
Pelotti jo että olis ruoste loppunu kesken..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=86534
Olihan tuolla etukulmassa puoli muovikassillista turvetta unohtunut entisiltä omistajilta. Ja silti ruostuu..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=86535
Uutta peltiä tinattu ja puskurikin asemoitu. Ruosteessa on, mutta on jo kertaalleen korjattu nuo paikat ja vaan huonosti maalattu (jos ollenkaan.)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=86536
Lamppukotelon pohjassakin vesireikä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=86537
Alkais olemaan etupuskin nipussa. Vinssipedin pitäis tulla tuolta välistä pois (toivottavasti), on vaan pulteilla kiinni.
lantikka
19.08.2011, 06:14
Jokos toi peli nähdään merrasmäessä ;)
Janne1986
19.08.2011, 07:24
Mikä "pala" tossa vinssipedin vieressä on?
Jokos toi peli nähdään merrasmäessä ;)
Itte lupasit tulla Turaoffiin mutta ei näy ilmoittautumista...
Mikä "pala" tossa vinssipedin vieressä on?
siittä tulee keskivinssin naru keulalle
Mitäs tälle projektille kuuluu?
Mitäs tälle projektille kuuluu?
Vastataan oikeen baxxterin antaman luvan kanssa...:):):)
Auto ei ole edennyt lainkaan, pikemminkin ottanut vaan takapakkia sillä baxxteri lainas tästä autosta akseliosia omaan pikkusen modifioituun rangeen ( http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26998 ) jotta pääsi viiikko takaperin mukaan kesiksen järjestämään Kemiönsafariin ( http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83128 )
Kyllä tästä vielä hieno kampe tulee, kun vaan pojat saa itteään niskasta kiinni ja rupee hommiin. Paljoa ei ole enää jäljellä ku vertaa siihen kuin paljon ne on jo tehny.
Mitä tälle nyt kuuluu ?
Aika tarkalleen samassa kunnossa on kuin viimeisimmissä projektikuvissa..
Akselit jarruineen ja renkaineen on ajossa tuossa omassa rangessa ja hyvin on kestäny :)
Ja miksei valmistu, ei vaan kiinnosta..
Ja miksei valmistu, ei vaan kiinnosta..
Komeaan kuntoon olette auton jo saaneet, joten ei kait se nyt tuohon jää?
Vai onko jo uusia ajatuksia auton suhteen...jos mielenkiinto loppuu kokonaan...
Mites tämä suunnistusauto jaksaa?
PeteTurku
13.11.2013, 06:38
Mites tämä suunnistusauto jaksaa?
Samalla mallilla se taitaa edelleen olla. Tulevana talvena saattaa hiukan tuokin auto edistyä.
It's alive?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=142699
No ainakin mönkijällä hinaamalla auto liikkui ekan kerran kolmeen vuoteen. Ja kaksi vuotta tulikin jo täyteen siitä kun viimeksi jotain kulkineelle tehty..
Hyvä hyvä. Ei muuta kuin autoa liikkeelle...omin voimin :)
Ei muutakn kilpiin ja tammikuussa karkeloihin..
29.11.2013
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=143682
Meinaa se johonki lähteä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=143683
Ja saapui myös perille. Kiitokset Peteturku kuljetuksesta! Aika holtittomasti tuli trailerilta alas kun ei jaksettu hillitä millään, eikä autossa oo yhtään jarrusatulaa paikoillaan :) Kiitokset Jykälle että uhrasi hoojiin esteeksi :D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=43599&d=1385821178
Tuollainen seurue.
6.12.2013
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=143684
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=143685
Oli vielä yks isompi mätäpaikka jäljellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=143686
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=143687
Just ehtis valmiiksi ennenku vuorokausi vaihtui. Tuli helmakotelon pääty tehtyä osittain hardoxista, kun Kankku oli sitä jättäny lojumaan romulootaan. Selvis vasta siinä kohdassa kun piti vasaroida kotelon pääty sopimaan muihin rautoihin, ei rauta taipunutkaan... Ja se ikävin syrjä oli jo hitsattu kiinni :)
Topi1982
09.12.2013, 15:38
Miesten hommia!:cool:
SD 4.4 TD
09.12.2013, 23:14
Komeet renkaat Camac Terra, mulla oli daihatsu rokissa tollaset joskus vuosia sitten oli ihan ok kumekset :)
Mielenkiinnosta, että minkälaisissa hinnoissa pyörii tuo etuakselin rakentaminen tuolla voimansiirrolla? Karpiola, Kam, Terrafirma, Ashcroftin murrokset ja mikä tuo locker on? Kysyin muistaakseni joskus rangen 10 spl etutikkujen teetätystä karpiolalla ja vastasivat että 250e/kpl :O
Mukavaa, että on saatu potkua rojektiin, aikasemmin on säälittäny katsoa kun komea auto maannu monta vuotta tallissa. Muistan joskus monta vuotta sitten katselleeni tätä projektia että kyllä vain komea tulee :D
Miten ootte ajatellu nuita ohjausvarsia toteuttaa? Itse olen ainakin kokenut ne Rangessa ongelmallisiksi vaikka kuinka koittaa vahvistaa...
Mielenkiinnosta, että minkälaisissa hinnoissa pyörii tuo etuakselin rakentaminen tuolla voimansiirrolla? Karpiola, Kam, Terrafirma, Ashcroftin murrokset ja mikä tuo locker on? Kysyin muistaakseni joskus rangen 10 spl etutikkujen teetätystä karpiolalla ja vastasivat että 250e/kpl :O
Ashcroft locker ~700eur
Ashcroft HD CV ~600eur/pari
Ashcroft vetarit ~350eur/pari
Eli etuakseli varmaan noin 2000eur hiluineen. HD välitykset ~300eur per akseli jos tarvetta tulee.
Takavetarit roverakseliin ~400eur/pari. Ja lukko saman ~700eur, eli yhteensä se 1500eur.
Akselipari 3500euroa, sen verran väljät laskelmat että pari laakeriakin saa uusittua samalla.
Jos salisburyn laittaa taakse niin akseliaihiosta joutuu jotain maksamaan, mutta silloin riittää vakiovetarit. Ashcroft lockeria ei saa, joutuu laittamaan arbin (1150eur) tai detroit lockerin (500eur)
Eteenkin voi laittaa salisburyn, akseliaihio vielä kalliimpi (?) ja silti samat murrokset ja vetarit (?).
aikasemmin on säälittäny katsoa kun komea auto maannu monta vuotta tallissa. Muistan joskus monta vuotta sitten katselleeni tätä projektia että kyllä vain komea tulee :D
Oot varmaan kattonu jotain toista autoa :D
Miten ootte ajatellu nuita ohjausvarsia toteuttaa? Itse olen ainakin kokenut ne Rangessa ongelmallisiksi vaikka kuinka koittaa vahvistaa...
Ohjausvarsi ja raidetanko jotain hoodeeta, raidetangolle panssari. Ainakin riittänyt tuossa omassa kulkineessa.
Eteenkin voi laittaa salisburyn, akseliaihio vielä kalliimpi (?) ja silti samat murrokset ja vetarit (?).
Olemassa kahta versioo, jossa toisessa VAKIOT kamat vetareina ja murroksina (eli RRC ja D1)
Sitte on se parempi versio, jossa vetarit paksummat (huomattavasti), ja murros Defen HD versio. Pahempi juttu ettei varaosia näihin enään saa, jolloin laitettava nuo normivahvat "tarvikkeet" tilalle...
Tätä parempaa löytyy brittien army poistokaupasta (600£) ja ebaystä (1500€), joten hajontaa piisaa!!!:rolleyes::rolleyes:
Tollanen paketti, jos jotakuta kiinnostaa... (http://www.ebay.co.uk/itm/Defender-Front-Heavy-Duty-Axle-Salisbury-axle-VERY-RARE-RHD-/121151302543?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c352e2b8f) :confused:
Mieletön etenemistahti tälläkin projektilla, kokonaiskustannuksiin vois laskea jo tallivuokriakin yli kaks kertaa auton hankintahinnan :D
Vuoden mittaan on jotain pientä puuhasteltu, pari kuvaa nappasin kun 7-8.12.2014 putsailin ja maalailin koria ja runkoa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=167464
Kankku väänsi kaksi pääkaarta, niitä yhdistää pitkittäiset putket. Takatuetkin on olemassa, ne tulee pulttiliitoksilla kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=167465
Helmaputket hitsattu kiinni. Ja tuosta takaovesta on ihan yhtä hankala kulkea vaikka kaaret onkin sisällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=167466
Tuohon töttöröön olis tarkoitus kiinnittää ulkopuoliset turvakaaret. Ja ne ulkopuoliset kaaret pultataan katon läpi pääkaariin, niissä on jo kiinnityslaput. Kattopelti on irti että oli helpompi hitsailla ja sovitella kaarien osat.
Vuoden aikana on homma edennyt muilta osin niin, että kone on taas käyntikunnossa. Bensa kyllä pitää imeskellä kanisterista kerääjäsäiliöön, kun tankki ei ole paikoillaan ja bensalinjat puuttuu. Ilmeisesti suuttimet oli kuivuneet, kun lähti todella huonosti käyntiin ja kävi vain kolmella. Sitten muutaman hetken ja pähkäilyn jälkeen loputkin sylinterit, tai ainakin suurin osa lähti mukaan. Ehkä kenties yksi pytyistä on vielä pimeänä..
Jossain vaiheessa vuotta Jykä kiikutti RJCOBRAn rangen vanhat akselit tallille, ei oo vielä laskua tullut perässä :D Käyttökelpoisia osia niissä on, tarkoitus olis koittaa niillä osilla kasata akselit tähän laitokseen. Tähän varatut osat on edelleen toisessa rangessa ja varmaan kohta ajettu niin loppuun ettei niistä tähän riitä.
Tämän hetken suunnitelma on raapia auto kasaan ilman vinssejä yms varusteita, niillä osilla mitä nurkissa on. Akselit tosiaan tarvii kasata, niihin osat tosiaan on, mutta taka-akseliputki on vähän surkean näköinen (mätä). Jarruista puuttuu kaikki paitsi pääsylinteri, mutta letkut on hyllyssä ja putkea saa metritavarana. Saas nähdä kuinka monta vuotta tuohon ajokuntoon saattamiseen vielä menee :)
Mitäs tälle projektille kuuluu?
Mitäs tälle projektille kuuluu?
mennyt pääasiassa neppailuks :cool:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1286&pictureid=170938
mennyt pääasiassa neppailuks :cool:
Tästä voi joku saada virheellisesti sellaisen kuvan että ollaan keskitytty epäolennaisiin juttuihin.. Oikeesti viimeisin edistysaskel:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1187&pictureid=171732
Jalopuulistat ja kahvat olivat kuluneet ja kärsineet, joten toimitettiin puuosat venealan ammattilaiselle käsittelyyn. Autopuolelta kun ei löydy projektin vaatimaa tietotaitoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1187&pictureid=171733
Hiottuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1187&pictureid=171734
Käsiteltynä.
artsi777
11.03.2015, 16:48
No nyy alkaa olemaa semmost hifistelyy että kohta saa ruveta kauluspaitaa silittämään :D ;)
Hienoa! Mukava nähdä että otsinko mukaisen auton rakentaminen otetaan kokonaisvaltaisesti.
Vedittehän Genuiinin öGlillä 🙊
Onkohan tämän olemassaolosta tietoisista yhdelläkään usko riittänyt siihen että tämä joskus vielä liikkuu? Ei mulla ainakaan... Jos kirjanpitoon on luottaminen ja kuvien päiväyksiin, niin 17.10.2010 auto ostettiin ja ensimmäiset laikanviillot tehtiin 7.11.2010. Ainoan kerran autolla ajoin 23.10.2010 pienen lenkin pihatiellä, eli aikaa on kulunut kuukautta vajaa 4,5 vuotta.
Ja tänään se jälleen liikkui omin voimin:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3503&pictureid=172496
Aika kaukana ollaan siitä mitä ehkä suunniteltiin vuosia sitten, mutta ehkä voidaan kuitenkin laskea edistykseksi?
Runko ja kori on kiinteine osineen suurinpiirtein valmiita ja maalattu sekä toisissaan kiinni. Tankki, putkistot ja kerääjäsäiliö paikoillaan, letkutus vähän tilapäinen ja sähköt pumpuilta puuttuu. Akseleiden sisuskalut, navat ja jarrut on RJCOBRAn romulavan pielestä pelastettu (kiitos), eli vakiot hilut nyt sisällä. Jarrusatulat on rempattu OEM-tiivisteillä (kannattaa maksaa tuplahinta, tarvikekura ei vaan mene noin nätisti paikoilleen) ja rosterimännillä. Yksi jarruputki ja pääsylinteri on jäljellä alkuperäisistä jarruista. Valoja ei ole muuta kuin ajovalot, takalattiapellit puuttuu, taakse ei ole yläluukkua yms pientä näpertämsitä ennen kuin on liikennekelpoinen. Ja siitä onkin sitten vielä matkaa maastokelpoiseen tai edes hyvää "käyttökuntoon".
Jonkinmoinen rypistys tähän loppuun tuli, kun tallin pitää olla tarkalleen viikon päästä tyhjä :) Kiitos nimimerkit PeteTurku, Taro, trouble, Kankku ja jykä. Tiimi toimii..
Projekti jatkuu, kunhan keksii missä :)
Projekti jatkuu, kunhan keksii missä :)
Kenties Sauvon maastoautolaboratoriossa?
baxxteri huolestui reilu vuosi sitten rojektin etenemisvauhdista sen verran paljon että päätti eräänlaisen fuusioutumisen avulla tehdä itselleen varmistuksen että rojektille olisi jatkaja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1286&pictureid=172500
mä hieman avitin ja asensin tulevalle jatkajalle projektin valvonta pisteen.
tepa250d
26.03.2015, 08:31
onko joku teistä naisen kanssa pelannut:D
onko joku teistä naisen kanssa pelannut:D
Rangemiehelle ei naisensaanti ole koskaan ollut ongelma. Toyotan merkki onkin laitettu keulaan naisvyöryä hillitsemaan, kun kaikki on kuitenkin ukkomiehiä..
Onkohan tämän olemassaolosta tietoisista yhdelläkään usko riittänyt siihen että tämä joskus vielä liikkuu?
On.
Ranget on vähän sellaisia pitkäaikaisia. Itse paraikaa pupellan yhden Rangen kanssa jota on tosimielessä käpälöity viimeksi 2006. Ollut viimeksi liikenteessä 1990-luvulla...
Ihmetellytkin kun kissat niin sähköttää, mutta se onkin tuo auto. Jaa, se on Toyotan merkki naisille vähän kuin sipulinippu vampyyrille :D
Rangemiehelle ei naisensaanti ole koskaan ollut ongelma. Toyotan merkki onkin laitettu keulaan naisvyöryä hillitsemaan, kun kaikki on kuitenkin ukkomiehiä..
Tiiän kans yhen rover miähen, joka meinas kerran saada naistakin, vaan kun ei tienny mitä sen kans ois tehny
Mitäs tälle projektille kuuluu?
Mitäs tälle projektille kuuluu?
Huhtikuun alusta saakka seissyt pihalla, pari kertaa ajettu halliin sisälle. Vilkut ja valot on, takalattia jonkinmoinen. Siirtokilvillä tarkoitus siirtää seuraavaan talliin tässä syksyn aikana ja sieltä ehkä jopa katsastuksen kautta taas seuraavaan talliin ennen lumia.
Ei mennyt vuottakaan edellisestä utelusta, mutta kysynpä taas projektin vointia :D
Ei mennyt vuottakaan edellisestä utelusta, mutta kysynpä taas projektin vointia :D
Siirtyi siirtokilvillä seuraavaan säilytyspaikkaan. Jarrupääsylkky tais hajota, piti aina jalalla nostaa jarrupoljin ylös jarrutuksen jälkeen. Ja muutenkin oli ihan hirveä ajaa. Talvella ei tehty mitään, keväällä pistin käymään ja ajoin 2x tallin ympäri. Siirtopumppu hajos tai bensa loppus, en jaksanu tarkistaa vaan pistin oven lukkoon :)
Mistä löytyi venealan ammattilainen? Olisi samoja tarpeita saada ovipaneelit kuosiin.
Mites suunnistusauto jaksaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1187&pictureid=171732
Jalopuulistat ja kahvat olivat kuluneet ja kärsineet, joten toimitettiin puuosat venealan ammattilaiselle käsittelyyn. Autopuolelta kun ei löydy projektin vaatimaa tietotaitoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1187&pictureid=171733
Hiottuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1187&pictureid=171734
Käsiteltynä.
Onkos tällä projektilla ollut enää mitään henkeä?