View Full Version : ZJ Grandi sähköongelma
Noniin, kokeillaas jos taas riittäisi aikaa tämänkin ikuisuus projektin jatkamiseen.
Elikkäs ZJ Grandi 4.0L laredo automaatilla sammui tuossa eränään kauniina kevätpäivänä, eikä ole sen koommin suostunut käynnistymään. Pintapuolisesti tutkittuani totesin kaikki sulakkeet ehjiksi, johdotukset hyviksi, ja ajonestolaitteen toimivaksi.
Kone siis pyörittää, ja luultavasti pumppaa bensaa ainakin hetken, mutta ei annakipinää. Lisäksi mittaristosta puuttuu kaikki varoitus yms. valot kun kääntää virrat päälle...
Amerikkalaisilta foorumeilta sain vihiä että vika juontaisi juurensa PCM-yksikköön, tai kampiakselin-asentoanturiin.
Nyt siis kaivattaisiin vinkkejä mistä lähen tutkiskelemaan, ja olisiko jollain vaihto-osaa jolla voisi kokeilla esim. PCM:än toimivuuden.
Kiitos.
Jarkko E.
Ilmeisesti PCM ei saa sähköä!! Joko on johto poikki/mätä tai sitten on tosiaan PCM kuollut (aika harvinaista, mutta on niitä tänäkin vuonna jokunen kappale tullut vaihdettua)!!! Nyt pitäis vielä tietää mikä vuosimalli, mulla on noita 93-95 PCM:iä hyllyssä, mutta jos on uudempi, sitten ei voi vain vaihtaa, kun pitää ohjelmoida...
Okei...
Kyseessä siis on -93.
Missähän tämä PCM ylipäätään sijaitsee, ja onko siellä joku yleinen kohta josta johto menee huonoksi?
Onko mitään tapaa todeta PCM vialliseksi?
Jarkko E.
Nyt tulee taas liikaa kirjoitettavaa, ota puhelin käteen ja soita!!
ahonkivi
11.11.2010, 15:09
Sellanen tuli joku aika sitten vastaan, että viallinen kammen asentotunnistin sai koko PCM:n kyykkyyn.
Taisi olla niin että veti anturin jännitesyötön alas, ja sitäkautta veti pcm:n pimeeks.
Taisi olla jokusen vuoden uudempi grandi kyseessä, mutta saattaa päteä tähänkin.
Sellanen tuli joku aika sitten vastaan, että viallinen kammen asentotunnistin sai koko PCM:n kyykkyyn.
Taisi olla niin että veti anturin jännitesyötön alas, ja sitäkautta veti pcm:n pimeeks.
Taisi olla jokusen vuoden uudempi grandi kyseessä, mutta saattaa päteä tähänkin.
Juu, näin itsekkin olin lukevinani jennki-foorumeilta... ilmeisesti ottamalla anturin pois käytöstä saattaisi PCM herätä
Sellanen tuli joku aika sitten vastaan, että viallinen kammen asentotunnistin sai koko PCM:n kyykkyyn.
Taisi olla niin että veti anturin jännitesyötön alas, ja sitäkautta veti pcm:n pimeeks.
Taisi olla jokusen vuoden uudempi grandi kyseessä, mutta saattaa päteä tähänkin.
Onko se sama yksilö, joka oli mulla työn alla?? Siinä oli kyseessä nokka-akselin asennontunnistin!! Kun se meni oikkariin, PCM:n tuottama ohjausjännite katosi ja kone sammui, aina se silti lähti uudestaan käyntiin, niin että en ihan suoraan tuohon usko!!
ahonkivi
11.11.2010, 21:34
Onko se sama yksilö, joka oli mulla työn alla?? Siinä oli kyseessä nokka-akselin asennontunnistin!! Kun se meni oikkariin, PCM:n tuottama ohjausjännite katosi ja kone sammui, aina se silti lähti uudestaan käyntiin, niin että en ihan suoraan tuohon usko!!
Tää oli porissa, oon paikallisella jeeppikorjaamolla hommissa.
Tässä oli kyse kampiakselin anturista. Se sai pcm:n jumiin niin ettei se kommunikoinut väylää pitkin minkään kanssa, eikä tietenkään myöskään käynyt.
Oliko oireena nimenomaan "mittariston pimeneminen", eli kun kääntää virrat päälle, ei syty mikään valo?
Missä tuo kampuranasentoanturi sijaitsee? Lohkon etupäässä? Jos siitä ottaa pistokkeen irti, niin kaiketi PCM:n tulisi herätä jos vika on siinä asentoanturissa?
Jarkko E.
ahonkivi
21.11.2010, 17:18
En nyt muista miten mittaristo käyttäytyi, kun ei ollut itellä tuo auto työnalla.
Se vaan jäi mieleen että auto ei käynnistynyt ja testerillä ei päässyt ohjainlaitteeseen käsiksi.
Taitaa olla takapäässä. Jos on sama vika niin pitäisi pcm:ään tulla eloa kun ottaa liittimen irti.
Omassa 5,2l Grandissa on kampiakselinasento tunnistin ainaskii turbiinikopan "pelkääjän"puoleisessa ylälaidassa.
Nippanappa yltää yläkautta koitteleen missä on,ja altapäinkin aikas ilkeesti mut yltää käsiks.
Omasta ku pimeni,eitullu koitettuu mitätekee ku pistoke irti,mut vikavalot kerto koodillaan heti,missä vika
Koodi 11