Kirjaudu sisään

View Full Version : Hydraulisylinterin lähtöjen asento


veijon-esso
09.11.2010, 23:11
Elikkäs ohjauksen apusylinteriä asennellessa tuli mieleen onko sylinterissä olevien lähtöjen oltava ylöspäin, vai ilmautuisiko sylinteri vaikka nipat olis sivulle päin tai vaikka alaspäin? Joissain henkilöautoissa on orkkis hammastankotehostimessa lähdöt alapuolella, kuulemma. Eli periaatteessa toi lisäsylkky vois ilmautua kun aikansa kääntelee? vai onko edes merkitystä jos sinne jää vähän ilimaa?

Tai jos sylinterin ja koko systeemin ilmaisi kääntelemällä laidasta laitaan nipat ylöspäin ja sitten asentaisi paikalleen että nipat sojottaa kuubaan, niin eikös tuon pitäisi pelata. Eihän ehjä systeemi kehitä mistään ilmaa ohjauksen painepuolelle kun sen on kerran saanu ilmattomaks?

veijon-esso
10.11.2010, 15:48
No eikös tähän löydy ny mitään kommenttia suuntaan tahi toiseen?

Kysytääs sitte boonus kysymyksenä että löytyykö männän varren päälle tulevia liikkeen rajoittimia jostain valmiina, vai pitääkö sorvailla ite mieleiset palikat?

Heguli
10.11.2010, 16:03
Aikanaan kun kaivinkoneita tuli tehtyä niin niissähän sylintereiden nipat oli ihan miten sattui. Systeemiin ajettiin öljyä ja jokaista sylinteriä ajettiin edestakaisin. Yhteensä yhden kaivurin testaus + ilmaus otti sellaiset pari tuntia. Pikku hiljaa ilma tuli putkista, sylintereistä ja letkuista ulos säiliöön.

Tiiviiseen hydraulisysteemiin ei ilmaa mistään kehity. Mutta kyllä se ilma sieltä pääosin pitää saada pois, muuten tulee sellainen "kumimainen" kaivuri (=ilma painuu kasaan ensin ja sitten vasta alkaa toivottu liike).

HRD
10.11.2010, 16:44
Kysytääs sitte boonus kysymyksenä että löytyykö männän varren päälle tulevia liikkeen rajoittimia jostain valmiina, vai pitääkö sorvailla ite mieleiset palikat?

Eli rajoitin holkkeja? Että saa iskun mieleisekseen. Sen voi pätkästä vaikka jostain sopivasta putkesta tai sitte sorvata. Vesijohtoputken seinämävahvuus kyl riittää, tietysti ois parempi, jos se ei paljoo pääsis hölskymään varren päällä.

Kyllä ne ilmat sieltä pois tulee ja pysyy poissa. Ilmatessa vaan pitää huolta, että öljyä on kokoajan riittävästi. Varsinkin silloin oltava tarkkana, jos järjestelmän tilavuus on lähellä tai suurempi kuin säiliön tilavuus. Jos ei voi kerralla kaataa säiliötä täys.

hpotteri
10.11.2010, 16:55
Mä kuvittelisin että jos rajoitin holkkeja sinne sisälle laittaa niin voi olla työläs paikallaan ilmata, kun ei pääse mäntä liikkumaan koko sylinterin matkaa. Onko paha homma ottaa sylkkyä irti kun sen ilmaa? Ei kai sitä tarvii ilmailla muuten kun letkuja kiinnittäessä.

tjl
10.11.2010, 17:02
rauhallisilla liikkeillä. jos ilmaa ja nopeita liikkeitä saattaa ilma lämpii ja polttaa tiivisteet.

veijon-esso
10.11.2010, 18:44
ok, eiköhän tämä tästä. Nipat tulee alaspäin, ilmaan irrallaan täydellä iskun pituudella nipat ylöspäin ja rajoitin palikka tulee ulkopuolelle. Nyt korvakkeita kiinnittämään.

HRD
10.11.2010, 18:53
Mä kuvittelisin että jos rajoitin holkkeja sinne sisälle laittaa niin voi olla työläs paikallaan ilmata, kun ei pääse mäntä liikkumaan koko sylinterin matkaa.

Voi varmaan noinkin käydä, ei vaan vielä ole omalle kohalle sattunu.

Rekisteröimätön
10.11.2010, 20:59
eipä siinä ilmauksessa ole mitään kummallista. muutaku letkut kiinni ja laidalta toiselle. On noin suunnilleen melko paljon tullut rikkoontuneita letkuja vaihdettua poravaunuun. monesti nipat miten sattuu ja sylinteri valunut tyhjäksi jne...