View Full Version : Auravarustuksesta
La tuskaa
09.11.2010, 12:17
Elikkäs pitäis suikkaan alkaa aura tekeen. Ja muuten siinä nyt ei mitään isompaa epäselvää ole mut olisko porukalla heittää hyviä ja ennenkaikkea keveitä ideoita miten kannattais se "sulake" tehdä eli jos aura tökkää että se hyppäis sit yli siitä paikasta. pelkät sukset ei tähän riitä. Jos olis ideaa ja mahdolisesti kuvaa.
Levyn alareunaan nivellys ja yläreunaan joku vetojousi joten tökätessään kaatuu nokilleen.
Apinoi vaikka tuosta > http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3388
Ja lukaiset vaikka tuon --> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68884
La tuskaa
09.11.2010, 13:56
Juu kiitoksia tuossahan oli jo siihen liittyvää ideaa kovastikkin. Mutta entäs sitten sellainen että ku aurasta olis tarkoitus tehä tiekäyttöön sallittu ja mun vinssiin ei voi luottaa että se aura pysyis ylhäällä sillä ajon aikana. Eli tarvis kehittää jokin joka pitää auran ylhäällä mutta on laukaistavissa ilman että tarvii nousta autosta ja samalla se vois toimia allekääntymisen rajoittimena.. ollappa hydrauliikka :)
Juu kiitoksia tuossahan oli jo siihen liittyvää ideaa kovastikkin. Mutta entäs sitten sellainen että ku aurasta olis tarkoitus tehä tiekäyttöön sallittu ja mun vinssiin ei voi luottaa että se aura pysyis ylhäällä sillä ajon aikana. Eli tarvis kehittää jokin joka pitää auran ylhäällä mutta on laukaistavissa ilman että tarvii nousta autosta ja samalla se vois toimia allekääntymisen rajoittimena.. ollappa hydrauliikka :)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68884
Löytyy kuvaa mun aurasta, ja siin on hydrauliikka. Helposti, ja edullisesti rakennettu, jos kiinnostaa tietää lisää, niin soita.
joojoomies
09.11.2010, 17:27
Levyn alareunaan nivellys ja yläreunaan joku vetojousi joten tökätessään kaatuu nokilleen.
Apinoi vaikka tuosta > http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3388
Näin on toteutettu mulla olevassa mayerin tehdasaurassa.
Yksinkertaisesti se lähtee siitä, että teet kiinnikkeet suoraan etuakselille! Tai sellaiset, jotka saa sinne nätisti pultatua tai tapeilla kiinni. Suora aisa ja muuta ei tarvi. Voit nostella sillä sun vinssillä. Valmiiksi tehty halvalla ja 1/2 tunnissa.
Aisoissa pitääolla tarpeeksi pituutta, että saat sysättyä tarpeeki kauas. Aisojen kulma ja pituus ratkaisee sen, että haukkako se. Suorassa kulmassa olevat pitkät toimii hyvin. MOT. Tarttee olla myös vipuvartta, että vinssis jaksaa nostaa, niin siksikin kiinnitys kauaksi taakse.
Ei kannata yksinkertaisesta asiasta tehdä monimutkaista.
Oma versio aiheesta- tosin mönkiään. Silti tekisin maasturiinkin auran kiinnityksen vetokuulaan ja sivutuennan panhard-tangolla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=125&pictureid=605
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=125&pictureid=606
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=125&pictureid=607
La tuskaa
10.11.2010, 08:48
Yksinkertaisesti se lähtee siitä, että teet kiinnikkeet suoraan etuakselille! Tai sellaiset, jotka saa sinne nätisti pultatua tai tapeilla kiinni. Suora aisa ja muuta ei tarvi. Voit nostella sillä sun vinssillä. Valmiiksi tehty halvalla ja 1/2 tunnissa.
Aisoissa pitääolla tarpeeksi pituutta, että saat sysättyä tarpeeki kauas. Aisojen kulma ja pituus ratkaisee sen, että haukkako se. Suorassa kulmassa olevat pitkät toimii hyvin. MOT. Tarttee olla myös vipuvartta, että vinssis jaksaa nostaa, niin siksikin kiinnitys kauaksi taakse.
Ei kannata yksinkertaisesta asiasta tehdä monimutkaista.
Siis oon mää auroja tehnyt ja mulla on kiinnikkeet ollu tossa auton keulassa jo jonku kuukauden mut tiekäyttöön en oo tehnyt auraa ja siinä pitää ottaa asioita huomioon enemmän ku pelkän kotipihan kolassa. Ja se nyt kiinnostais keksiä että millä se aura lukitaan ylös ajon ajaksi koska vinssi ei sitä pidä ylhäällä. ja oon ajatellut tehdä putken perään asti eli koukkuun tulis kiinni myös.
Lukita voi vaikka kuormaliinalla. Turha sinne lukituksia hitsailla.
La tuskaa
12.11.2010, 08:15
Lukita voi vaikka kuormaliinalla. Turha sinne lukituksia hitsailla.
No joo voi mutta se pitää sitten joka välissä olla irroittamassa. Laiska ihminen ku oon niin suunnittelin lukituksen joka lukittuu kun nostaa ylös ja vapautuu kun käyttää ihan ylhäällä. Vielä toteuttamatta mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :D
Jos meinaat ajaa aivan tielläkin sen auran kanssa, kuten ymmärsin, niin tuollainen lukitus ei toimi. Aura hyppii ja lukitus aukeaa. Jos se vinssi ei pidä pihatöissäkään ylhäällä, niin pysyisikö, jos laittaa vaijerin lokipyörän kautta? Vai antaako se vinssi vaijerin aivan suoraan ulos?
Yksi vaihtoehto olisi solenoidi, joita myydään vaikkapa biltemassa. Sellainen takaluukun aukaisu hommeli. Tai kuorma-auton sammutus/käynnistys solenoidi. 24V solenoidikin vetänee ihan hyvin 12V.
Klipsu paakalle, jossa alapuoli viistetty ja yläpinta tasainen. Solenoidilla vapautus. Yksinkertainen. Tai sittan (ryyppy/konepellin)vaijeri hyttiin ja nykäiset.
La tuskaa
13.11.2010, 07:44
Jos meinaat ajaa aivan tielläkin sen auran kanssa, kuten ymmärsin, niin tuollainen lukitus ei toimi. Aura hyppii ja lukitus aukeaa. Jos se vinssi ei pidä pihatöissäkään ylhäällä, niin pysyisikö, jos laittaa vaijerin lokipyörän kautta? Vai antaako se vinssi vaijerin aivan suoraan ulos?
Yksi vaihtoehto olisi solenoidi, joita myydään vaikkapa biltemassa. Sellainen takaluukun aukaisu hommeli. Tai kuorma-auton sammutus/käynnistys solenoidi. 24V solenoidikin vetänee ihan hyvin 12V.
Klipsu paakalle, jossa alapuoli viistetty ja yläpinta tasainen. Solenoidilla vapautus. Yksinkertainen. Tai sittan (ryyppy/konepellin)vaijeri hyttiin ja nykäiset.
Niin minkähänlainen lukitus ei toimi ku mielestäni en oo tänne sitä vielä sen tarkemmin kertonut. Ja siihen tulee iskun vaimennin rauhoittamaan liikeet ettei hypi holtittomasti ajossa. Tottakai vaijeri menee pylpyrän kautta että nosto tulee ylempää. Ei se toimisi alkuunkaan että se veto tulisi suoraan vinssiltä. Tuossa vinssissä vain ei ole kunnon jarrua niin siksi se ei pidä sitä ylhäällä. Toki en oo vielä tällä uudella auralla kokeillut että pitääkö miten hyvin koska tästä tulee aika tosi paljon keveämpi mitä vanhasta. Ja tää lukitus on proto vielä niin se testataan piha käytössä että pitääkö. En haluais alkaa veletee vaijereitä enkä sen enepää rakentaa sähköjäkään koska täysin mekaaninen toimii aina parhaiten, etenkin jos on 30 astetta pakkasta. Mutta aika näyttää miten toimii jos toimii.
La tuskaa
20.11.2010, 18:16
No aura olis nyt sit piha käyttöön valmis. Pientä hienosäätöö ja valot niin tiellekkin vois mennä.