Kirjaudu sisään

View Full Version : hj levyjarrut taakse


Jani E
07.11.2010, 20:33
millä satuloilla, ja levyllä onnistuis tekeen helposti levyt taakse sf akseliin.
mieluusti sellanen levy että sen sais heittää siihen navan ja vanteen väliin.
hjn omat etulevythän on pultattu sinne navan taakse, ja sitä ratkasua haluaisin välttää...

mites esim patrollin levy, ja satula tulee?

Holle
07.11.2010, 21:37
Mitään oikeeta tietoa ei ole, mutta omassa bj:ssä on hj:n levyt ja patroolin satulat.
Pitäis joskus kait tutkia koko komeutta vähän lähemmin, jotta tajuais kuin ne sinne on roiskastu :)

puananen
07.11.2010, 21:41
Patrollin satulat jahiluksin levyt on omassa bj:ssä tosin ff akseli mut kaipane samalla lailla käy sf peräänkin

Arpe
07.11.2010, 22:11
mieluusti sellanen levy että sen sais heittää siihen navan ja vanteen väliin.
hjn omat etulevythän on pultattu sinne navan taakse, ja sitä ratkasua haluaisin välttää...

mites esim patrollin levy, ja satula tulee?

Miks haluut välttää sitä levyn laittamista tuonne vetoakselin laipan takapuolelle??

Jos sen laikan laittaa navan ja vanteen väliin joutuu melko varmasti sorvaamaan verarin laippaa reilusti pienemmäks,että se mahtuis jarrulevyn sisään.(esim HJ:n levy)
Lisäks saat jarrusatulalle paremmin tilaa vanteeseen nähden,kun jarrulaikka on vetoakselin laipan takapuolella.

Jani E
07.11.2010, 22:41
ei vaan innosta irrotella vetoakseleita, kun on ne c-klipsit lockerin sisällä.
vittumaista rääpiä niitä irti talvella pakkasessa...

sen takia haluaisin ne levyt siihen navan päälle.

osilpi
08.11.2010, 12:54
Minulla HJ:n ff-taka-akselissa Hiluxin jäähdyttämättömät etulevyt ja VW Transporter T4-satulat ylösalaisin asennettuna, sisältäen seisontajarrun. Muuten toimii hyvin, mutta seisontajarrumekanismi ei tunnetusti ole paras mahdollinen Volkkarin satuloissa (herkästi jumii) + vaijerit hieman arat oksille. Vaijerit on IKH:sta haettua metritavaravaijeria + suojakuoret samoin metritavaraa yhdistettynä VW:n vaijereista napattuihin päätyihin.

Jarrulevy on navan ja vanteen välissä (pinnapultit riittää hyvin), keskitys on hieman puutteellinen, mutta ei silti ravista ja jarrut erittäin tasaiset. Yhden levyn rikoin, kun ei aluksi asettunut kunnolla pohjaan (syyksi paljastui sorvarin "moka" ja snurralla siitä selvittiin).
Navan laipasta pitää ulkokehältä sorvata jonkun verran pois ja jarrulevyn keskireikää hieman suurentaa. En usko, että olisi lujuuteen olennaista merkitystä.
10x15 vanteiden kanssa ei ongelmia jarrusatulan sijoituksen kanssa, hyvin sopii.

Jarrubalanssia säädetään konehuoneessa olevalla säätimellä + alkuperäisen pääsylinterin takapiirin lähdöstä poistettu muovinen "kuristin".

Kardaaninkäsijarru olisi varmaan paras ja sellaista lähtisin nyt tekemään, jos nollatilassa olisin.

puananen
08.11.2010, 15:20
Minulla HJ:n ff-taka-akselissa Hiluxin jäähdyttämättömät etulevyt ja VW Transporter T4-satulat ylösalaisin asennettuna, sisältäen seisontajarrun. Muuten toimii hyvin, mutta seisontajarrumekanismi ei tunnetusti ole paras mahdollinen Volkkarin satuloissa (herkästi jumii) + vaijerit hieman arat oksille. Vaijerit on IKH:sta haettua metritavaravaijeria + suojakuoret samoin metritavaraa yhdistettynä VW:n vaijereista napattuihin päätyihin.

Jarrulevy on navan ja vanteen välissä (pinnapultit riittää hyvin), keskitys on hieman puutteellinen, mutta ei silti ravista ja jarrut erittäin tasaiset. Yhden levyn rikoin, kun ei aluksi asettunut kunnolla pohjaan (syyksi paljastui sorvarin "moka" ja snurralla siitä selvittiin).
Navan laipasta pitää ulkokehältä sorvata jonkun verran pois ja jarrulevyn keskireikää hieman suurentaa. En usko, että olisi lujuuteen olennaista merkitystä.
10x15 vanteiden kanssa ei ongelmia jarrusatulan sijoituksen kanssa, hyvin sopii.

Jarrubalanssia säädetään konehuoneessa olevalla säätimellä + alkuperäisen pääsylinterin takapiirin lähdöstä poistettu muovinen "kuristin".

Kardaaninkäsijarru olisi varmaan paras ja sellaista lähtisin nyt tekemään, jos nollatilassa olisin.


Mikäs säädin sulla on käytössä jonkun automerkin vai allstar tai vastaava
itseni projektissa säädin vielä laittamatta, jotkut on laittaneet esim fiat unon paineensäätimiä ja kuulemma toimii ja on tosi halpa

SL
08.11.2010, 16:04
Mulla on LJ:n levyt navan alla ja HJ satulat. Navan päälle on vielä laitettu spaceriksi LJ:n levystä sorvattu keskiö (ja auttamaan keskityksessä) etupään pulteilla.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3248&pictureid=70503

Jani E
08.11.2010, 18:08
tänään tutkailin jarrurumpujen alle. aika lohduton näky. kaikki käsijarrun vaijerit ja vivut vääntyneitä, ja jumissa. lisäksi toinen vetarin stefa tihkuu, että joutuu varmaan kumminkin irrottaan vetoakselin. samalla kai ne levyt laittaa sinne navan taakse.

mieluusti sais olla jäähdyttämättömät levyt.
onko se katsastukseen ok jos laittaa esim hiluxin tai ljn etulevyt, ja satulat, tai esim patrolin satulat?
vai mikä olis edullinen ratkasu? paljoko maksaa patrollin satulat uutena?

Arpe
08.11.2010, 19:34
Levyt ja satulat pitäs olla sellasesta autosta/akselista minkä akselipaino on vähintään sama taikka suurempi ku siinä mihin ne laitat,jos meinaat niitä muutoskatsastaa.
Esim.tuo läjän etulevy asennettuna samaseen autoon taakse ei tuota säädöstä täytä,koska otteessa oleva etuakselipaino on pienempi ku taka-akselipaino. Mut käytännössähän se on täysin riittävä. Moni laittannu ja saanu leimattua..

joker
08.11.2010, 19:57
Läjäänhän laitoin lantikan 110 etulaikat takaakselille. Ei tarvinnut mitään speissereitä laitella kun levy meni sisemmäksi kuin lj tai hj laikoilla.

lepoantti
08.11.2010, 20:07
eka pajeron malli mistä löytyy takaa levyjarrut on kans hyvä lähtökohta moneen levytykseen. yksimäntäinen satula, levy menee reilusti sisäänpäin, jako yleinen 6-pulttinen, massat riittää vaikka mihin.

mulla on yhdessä autossa em. paketti asennettuna vetarin ulkopintaan, helpon huollettavuuden takia halusin sen juuri näin.

Gravehill
08.11.2010, 20:18
eka pajeron malli mistä löytyy takaa levyjarrut on kans hyvä lähtökohta moneen levytykseen. yksimäntäinen satula, levy menee reilusti sisäänpäin, jako yleinen 6-pulttinen, massat riittää vaikka mihin.

mulla on yhdessä autossa em. paketti asennettuna vetarin ulkopintaan, helpon huollettavuuden takia halusin sen juuri näin.
Haa, muistakkos mistä vuosimallista alkaen näitä löytyy? Kun toi pätkähojo on nyt pilattu pajeron tukivarsilla niin ei kai jarrukilkkeet siellä enää niin paha olis. Gen2 varsis oli muistaakseni 1790kg kantavuutta.

Jani E
08.11.2010, 20:41
no oliskos siinä pajerossa myös käsijarru samoissa satuloissa?

patroltd
08.11.2010, 22:01
Lievä OT, mutta tuo kardaanikässäri tuntuu kyllä olevan loistovehje. Mulla on ollut neljä eri patrollia eikä ikinä ole tarvinnut taistella käsijarrun kanssa, toisin kuin lähes kaikissa muissa autoissa ainainen murhe katsastuksessa tai muuten vaan jumissa.

lepoantti
09.11.2010, 07:14
Haa, muistakkos mistä vuosimallista alkaen näitä löytyy? Kun toi pätkähojo on nyt pilattu pajeron tukivarsilla niin ei kai jarrukilkkeet siellä enää niin paha olis. Gen2 varsis oli muistaakseni 1790kg kantavuutta.

oliskohan se 91-00 tai jotakin tuon tapaista, muuten ei mitään hajuatajua pajeron malleista muuta kuin eka takalevyllinen malli. saattaahan uudemmastakin löytyä ihan käyttökelpoista tavaraa, osanumerot on ainakin erilaiset jotta jotakin eroa niissä on. kässäri tarpeille paikka levyn keskellä olevassa "rummussa" volvolaiseen tapaan, se vaan edellyttäisi pajeron takajarrukilpien ja muiden rumujen virittelyn. itse en halunnut aikanaan pajen systeemiä vaan kardaanilla olevan käsärin.

Gary Grand
09.11.2010, 08:23
Pajeron Gen1 ainakin 90-91 V6-malleissa, voi olla jo -89:kin on levyt.
Gen2, eli -91-> on eri osanumerot, mutta osat taitaa olla jämäkämmät...

http://www.arwidson.fi/tuning/PDF/Jarrulevy_luettelo-2007_low.pdf
Tuolta löytyy mukavasti mittoja soveltuvista levyistä.:cool:

mikjus
09.11.2010, 10:05
Tässä sovitellaan 1992? v6 pajeron levyä toyotan FF taka-akselille.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=70541

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=171&pictureid=70542

Omassa HJssa FF akselilla nyt hiluksin levyt ja patrolin satulat. Ei vielä ajettu maantiellä mutta tuntuu pihassa testaten toimivan. Navat laipat on sorvattu pienemmiksi että levy menee päälle. Satulan kiinnikkeet pulttikiinnityksellä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2545&pictureid=47671

BJssä taas patrolin satulat ja hjn jäähdytetyt levyt navan takana etu pinnapulteilla. Navan päälle tulee vielä hjn jarrurummusta leikattu 5mm spaceri kun muuten ei kierteet pulteissa riitä. Aion varmaan tämänkin seuravaan versioon muuttaa samanlaiseksi kuin tuo yllä oleva hjn akseli. Satulan kiinnikkeet on hitsattu akseliputkeen.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=36&pictureid=70543

Jani E
09.11.2010, 14:06
tohon hiluxlevy, ja patrollin satula malliin menee siis kaiki normi vanteet ilman speisereitä?
meneekö tolla pajeron levyllä liika sisään satula? että ottaako sitten jo jouseen?

mikjus
09.11.2010, 14:22
Pajero levyä vaan aikanaan sovittelin mutta hylkäsin jostain syystä. Todennäköisesti meni liikaa sisään koska hjnkin levyllä satula tosi lähellä jousta.

Hjssä oleva hiluxlevy/patrol satula yhdistelmä on sovitettu ainakin 8x15 ja 10x15 mangelsseilla sekä joillain 16" vanteilla.

osilpi
09.11.2010, 15:32
Mikäs säädin sulla on käytössä jonkun automerkin vai allstar tai vastaava
itseni projektissa säädin vielä laittamatta, jotkut on laittaneet esim fiat unon paineensäätimiä ja kuulemma toimii ja on tosi halpa

Allstarin säädin (Reisserspleis n 50€ muistaakseni). Asiallinen ja sopuhintainen. Sille tein kiinnikkeen, joka tulee jarrupääsylinterin kanssa samoihin pultteihin kiinni.
Kerran säädin eikä ole sen jälkeen tarvinnut koskea.

lepoantti
09.11.2010, 16:55
tässä pari kuvaa arkistosta jossa pajen levyt sovitettu hiluxin taka-akseliin. kyllä satulat aikaa sisälle tulee ja lehtijousien takia en saanut satuloita ihan niin ylös kuin olisin halunnut, vaan eipä tuo ole haitannut. kaikki vanteet joita olen koittanut ja pulttijakonsa puolesta käyvät pystyy käyttämään, ei ota satulaan kiinni.

aikanaan koitin muutaman version muillakin osilla mutta nämä oli leimateknisistä syistäkin parhaat....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=39&pictureid=70544

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=39&pictureid=70545

Jani E
09.11.2010, 17:02
tollasen pajeron levyn kans menis näköjään vaikka suorakeskiöinen vanne! tilaakin jää useita senttejä. hjn oman etulevyn kans vanteen pitää olla tosi kuppimainen että mahtuu...
kelpaako leiman puolesta, jos laittaa hiluxin tai lj satulan?
vai mikä satula kelpaa leimalle?
toi hiluxin levy olis vissiin paras mun käyttötarkotukseen!

hjn otteessa lukee akselimassaa 1350kg

Jani E
12.01.2011, 16:45
viittiskö joku kattoo mitä lukee ln110 hiluxin etuakseli painona?
ja ljn

Jappi
12.01.2011, 21:26
viittiskö joku kattoo mitä lukee ln110 hiluxin etuakseli painona?
ja ljn

Satakymppi 1240kg kumpikin pää.

Jani E
12.01.2011, 21:30
ei sitten piisaa hjhin taakse :(

mitähän ljssä olis?

pee
12.01.2011, 22:06
Hei !

vaikka asia onkin vaikea mieltää, on satulat oltava jostain TAKAjarruista koska ne akselimassat nyt vaan katotaan sieltä verrokistakin TAKAa

laita siis TAKAsatulat, jostain jossa TAKA akselimassa on vähintään sama, HDJ, Range, LR, Pajero, ehkä Hilux ja muutkin avolavat joissa levyt TAKAna jne...

ei o vaikeeTAKAan kun vaan oivaltaa... eikä jankuteta sitä mutku etujarruissa jne... se ei auta

been there done that - silloin porttorojektis...

RJCOBRA
25.01.2014, 20:57
Sitä murhetta ei ole että tarttis saara taakse käsijarru toimimaan, ja toiseksi tulee kierrejouset joka kulmaan
.

Rytari
26.01.2014, 01:22
ei sitten piisaa hjhin taakse :(

mitähän ljssä olis?

piisaisko 88- letukan pikapista etuset, jenkkifoorumgooglettelulla joku oli semmosia käyttänyt, keskireiän vissiin joutuu isontaan ja ne on kyl jäähdytetyt... mä mistään mitään tiedä... niihin kun löytyis kans jonkinlaista käsijarrusatulaa

jmk
08.03.2019, 22:10
Onko näistä mitään uutta versiota mitkä osat olis käyttö kelpoisimmat??? Ei ollu oikein mitään ehjää noissa rummuissa

offjake
21.09.2019, 10:52
Kiinostaa kans millasia versioita on nyttemmin tehty? Ja miten tuon orkkis kuorma venttiilin kanssa pelaa

opelman
25.01.2024, 10:01
Kiinostaa kans millasia versioita on nyttemmin tehty? Ja miten tuon orkkis kuorma venttiilin kanssa pelaa

Onkos nyttenkään tullut mitään toisenlaisia versioita tullut? Löytyy jo Hj:n etulevyt ja T4 portterin taka-satulat. Mutta mielessä on että, pitäisikö sittenkin laittaa kardaani käsijarru kaveriksi tai yksin? Onko kenelläkään kokemusta TML:n kardaani käkkäristä että, riittääkö Hj:n massoissa teho tässä ja muutenkin, onko hankkimisen arvoinen? Vai luottaako ennemmin T4:sen käsijarruun.

Sumsar
26.01.2024, 13:25
viittiskö joku kattoo mitä lukee ln110 hiluxin etuakseli painona?
ja ljn

LJ:ssä on hajontaa. Minun kanttilampussa on 860kg.

Itsellä taka-akselilla levyjarrut HJ:n jäähdytetyllä levyllä ja Transporter T4 jarrusatuloilla.

Koivunoksa
26.01.2024, 15:55
Itse laitoin HJ:61 taka akseliin ML270CDI Mersun satulat. Käytin verrokkina 2005vm mersua. Siinä on 1600kg taka akselin massa. Levyiksi laitoin GR Patrollin taka levyt. Ja käsijarrun hoitaa kardaanijarru kun nämä nämä hj:n akselit on mulla Patrollin alla.

Tässä vielä mb varaosa numerot:
vasen: 163 423 00 98
oikea: 163 423 01 98

lepa77
27.01.2024, 08:03
Käsittääkseni se patrolli kardaani jarru on hyvä?

-MaTTi-
27.01.2024, 11:26
LJ:ssä on hajontaa. Minun kanttilampussa on 860kg.
Tuo on vanhanajan suomipaino eikä todellinen. Muistaakseni 1300 kg on valmistajan sallima. Kato rintapellin tyyppikilvestä.

Koivunoksa
30.01.2024, 09:42
Käsittääkseni se patrolli kardaani jarru on hyvä?

Patrollin käsijarru on todella hyvä kun se on kunnossa. Tuli vain nyt mieleen että onko hj laatikossa mitään mahdollisuutta saada laitettua jarrukilpeä kiinni siihen laatikon päähän. Jos saa niin niin yksi vaihto ehtohan voisi olla käsijarrulle Trailerin rumpujarrupaketti.

https://www.virtasenkauppa.fi/jarrullinen-napa-750-kg-4-x-100-mm-vasen-nieper-15666

Tuosta rummusta sorvaisi laakeripesän pois ja pulttaisi kardaanin laippaan kiinni. Ja sovittaisi sitten kardaanin kohdalleen. Rumpu olisi samaa kokoluokkaa kuin patrollissa ja luulisi olevan riittäävän tehokas

mikjus
30.01.2024, 14:47
Splitcase jakista HJ/LJ/BJ42 on ollut myös kardaanikäsijarrulla ainakin BJ45 malleissa. Pikkasen harvinaisempi setti mutta on sellaisia olemassa ja itsellänikin yksi. Siinä on erona takalähdön kynkkä jossa kiinnikkeet rummulle, akseli on myös pidempi ja näinollen koko paketti. Helpompi melkein sovittaa levykardaani käkky jossa ainoa ongelma yleensä on se toimivan satulan löytäminen ja sovittamine paikalleen.

BJssä mulla on tuo HJ tyylinen jakis, omatekoisella levykardaanikäsijarrulla jossa satulana trukin mekaaninen. Tämä on melko hyvä, vaatii vähän säätelyä mutta toimii. Jarrupalat joutunut rälläköimään ja sovittamaan jostain muun auton paloista kun en ole orkkiksia jaksanut etsiä.

Koivunoksa
31.01.2024, 08:09
Splitcase jakista HJ/LJ/BJ42 on ollut myös kardaanikäsijarrulla ainakin BJ45 malleissa. Pikkasen harvinaisempi setti mutta on sellaisia olemassa ja itsellänikin yksi. Siinä on erona takalähdön kynkkä jossa kiinnikkeet rummulle, akseli on myös pidempi ja näinollen koko paketti. Helpompi melkein sovittaa levykardaani käkky jossa ainoa ongelma yleensä on se toimivan satulan löytäminen ja sovittamine paikalleen.

BJssä mulla on tuo HJ tyylinen jakis, omatekoisella levykardaanikäsijarrulla jossa satulana trukin mekaaninen. Tämä on melko hyvä, vaatii vähän säätelyä mutta toimii. Jarrupalat joutunut rälläköimään ja sovittamaan jostain muun auton paloista kun en ole orkkiksia jaksanut etsiä.

Siinäpä se juuri on että "löytää sopiva satula":D:D