Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux lykkää vedet pihalle


hitoy
07.11.2010, 20:03
Eli pikku ongelmaa puskee. Haljennut kansi on vaihdettu uuteen ja hilu on nyt ollut ajossa 200km. Vesipuolelle kerää vaan kovasti painetta. Noin puoli litraa pullauttaa ulos ( yleensä kun koneen sammuttaa ) ja syylarin kun täyttää niin puskee ilmaa sekä vettä ulos noin 10min ajan ( 0.5 litraa ehkä ) kunnes kupliminen taas tasaantuu. Syylari näyttää tällöin olevan täynnä mutta koneen kun sammuttaa niin vesi taas vajoaa näkymättömiin. Termari on maalia jaloselta haettu ja samoin uusi syylari korkki. Painetta ei kerää kierroksilla tms. Koitettu ilmata nokka ylhäällä. Vettä kun uupuu litran verran niin kaikki toimii ok mutta ylävesiletku on kohtalaisen kova kun moottori on lämmin. koneen kun sammuttaa alkaa pulina kuulumaan ja ylävesiletku menee kovaksi noin 5min ajaksi. Ajossa sisälle tulee tasaista lämpöä noin 15min ajon jälkeen ja sitä ennen tulee lämmintä-kylmää-lämmintä-kylmää vaihtelevasti.

pee
07.11.2010, 20:44
ilmavaivalta kuitenkin kuulostais, olethan ilmatessa pitäny lämppärin hanan täysin auki ?

miks ilmattu nokka ylhäällä ? onnistuuks nostamaan paisaria reilusti ylös ilmauksen ajaks ? voiks termari olla väärin päin ?

tiipe
07.11.2010, 21:13
termarin juoru reijästä helmi pois niin helpottaa .

hitoy
07.11.2010, 22:01
Juu jos termarissa ei ole reikää tai kuula löytyy niin se poistetaan / porataan pieni hole. Ilmaus kikka tuo keulan "nosto" ;) Ilmattiin myös tasasella. Termarikopan kansi on vaan liimattu nyt ( pitää ) mutta ennenkuin saan uuden tilalle ei viitsisi purkaa tuota pois.

Jason_
08.11.2010, 17:24
En kehtais tehä uutta topikkia, kun passaa mun houjein (hj61) vikaankin aika soppelisti nämä hilun vaivat. Eli kävin tuolla mettä auto teitä ajelemassa yks ilta ja "isolle" tielle päästyäni kiihäytin nopeuden sinne 80km/h tietämille, kunnes hoksasin lämpöjen olevan aika korkealla.
-> pysäytin auton ja laitoin kaikki maholliset lämppärit täysille pöhisemään, lämmöt laski normaaliin.. n.500-700 metrin ajon jälkeen taas sama homma. Vaihoin uuden termostaatin ja nesteet (edellinen ostettu vuosi sitten tojotalta) ja uskoin ongelmien loppuvan siihen ja loppuikin ne n.40km ajaksi. Vesipumpun tarkastin ja mielestäni oli kuin uusi.

Kannen ja lokin välistä näkyy kuplintaa pakosarjan puolelta ekan pytyn kohilla, huomenna meinasin purkaa ahtoputket pois ja kokeilla momentti avaimella pulttien kireydet. Öljyt ei ole ainakaan vielä harmaat, öljykorkissa ei ole harmaata, eikä nesteitten seassa ole "kinuskia"

Minkälaiset oireet voisi olla jos syylärin korkki jumii, koska sitä en ole uusinut?

silimat
08.11.2010, 20:33
Toi kyl kuulostas kannentiiviste vialle näi äkkiseltää ajateltuna.

hitoy
08.11.2010, 21:09
En kehtais tehä uutta topikkia, kun passaa mun houjein (hj61) vikaankin aika soppelisti nämä hilun vaivat. Eli kävin tuolla mettä auto teitä ajelemassa yks ilta ja "isolle" tielle päästyäni kiihäytin nopeuden sinne 80km/h tietämille, kunnes hoksasin lämpöjen olevan aika korkealla.
-> pysäytin auton ja laitoin kaikki maholliset lämppärit täysille pöhisemään, lämmöt laski normaaliin.. n.500-700 metrin ajon jälkeen taas sama homma. Vaihoin uuden termostaatin ja nesteet (edellinen ostettu vuosi sitten tojotalta) ja uskoin ongelmien loppuvan siihen ja loppuikin ne n.40km ajaksi. Vesipumpun tarkastin ja mielestäni oli kuin uusi.

Kannen ja lokin välistä näkyy kuplintaa pakosarjan puolelta ekan pytyn kohilla, huomenna meinasin purkaa ahtoputket pois ja kokeilla momentti avaimella pulttien kireydet. Öljyt ei ole ainakaan vielä harmaat, öljykorkissa ei ole harmaata, eikä nesteitten seassa ole "kinuskia"

Minkälaiset oireet voisi olla jos syylärin korkki jumii, koska sitä en ole uusinut?

Kerääkö painetta kun otat korkin veke ja kierroksia koneeseen? Hilun kansi oli halki kolmesta kohtaa kun meni vaihtoon. Tuli melkoinen suihku ko. menetelmällä. Pahvia epäilin ensiksi mutta toisin kävi.. :/ Edelleen ongelmat vaan jatkuu täälläkin. litra glygolia lisätty päivällä ja taas syylari "tyhjä". Nyt sammuttaessa ei päästä vesiä vaan jossain vaiheessa ajon aikana. Hyttiin tulee edelleen kylmääääääääää ---> kuumaa --> kylmää ---> kuumaa --->kylmää ---> kuuuuumaaaaa

Jason_
09.11.2010, 14:42
Kerääkö painetta kun otat korkin veke ja kierroksia koneeseen? Hilun kansi oli halki kolmesta kohtaa kun meni vaihtoon. Tuli melkoinen suihku ko. menetelmällä. Pahvia epäilin ensiksi mutta toisin kävi.. :/ Edelleen ongelmat vaan jatkuu täälläkin. litra glygolia lisätty päivällä ja taas syylari "tyhjä". Nyt sammuttaessa ei päästä vesiä vaan jossain vaiheessa ajon aikana. Hyttiin tulee edelleen kylmääääääääää ---> kuumaa --> kylmää ---> kuumaa --->kylmää ---> kuuuuumaaaaa

Enpä ole kokeillu tuota ilman korkkia ränkyttämistä ja tuskin kokeilenkaan, kun saan tallin tyhjäksi niin kansi veke ja tutkiskelemaan.. toivotaan nyt, että pääsis mahollisimman vähällä

Jason_
13.11.2010, 15:34
Sainpahan auton talliin ja kannen irti...

Toteamuksia irroituksen jälkeen
-Pahvissa ei ollut silmin nähtävää vikaa, eikä kannessa halkeamia
-Lohkon ja kannen tiiviste pinnoissa laajalla alueella ruostekerros, ei ole tullut tämmöistä ennen vastaan
-Kannen pulteista osa oli "todella" löysässä ja osa "todella" tiukassa. Onkohan pultin reikiä putsattu edellisellä kertaa kunnolla?
-Suurin osa pulteista oli ilmeisesti alumiini tahnan peitossa ja muutamissa aika vahvasti ruostetta. Tätäkään en ole ennen tavannut.
---Olisiko tuo voinut sitten vuotaa jo kauemman aikaa ruosteesta päätellen ja alkanut nyt sitten isommin vikomaan, kun muistelen että siihen on kone/tiiviste remppaa joskus tehty edellisen omistajan toimesta.
-Männissä ei isommin välyksiä ja olakettakaan ei tuntunut sormiin sylinteri putkessa!!!
-Lidlin tarkkuusveitsi sarja (~7€) on pirun kätevä tiiviste pintojen puhistuksessa.. :D

Eipä taida olla muuta vaihtoehtoa ku käyttää kansi testauksessa, perusteellinen puhdistus ja tiivisteen uusiminen, samalla laittais venavarren kumit uusiksi ja hivasis ne.

hitoy
14.11.2010, 00:17
Täällä taas putsattu jäähdytys järjestelmä ja termari pistetty toimimaan( juotureijän kohalle oli eksynyt tiiviste siliconi tulppa ). Nyt tulee lämpöä hyvin/nopeasti sisälle ja muutenkin lämmöt pysyy kurissa. edelleen vaan hukkaa vettä sen 1-2l ulos ja loput pysyy sisällä. vaikuttas että hörii ilmaa jostain mutta vettä ei vuoda ulos muualta kuin korkin kautta.. :/ 50km ja paisarillinen vettä tullut. Eli ilmaa tulee kokoajan kun korkki auki käyttää.. Ei tule vaahtoa tms. putkesta ei tule höyryä eikä öljykorkkiin kerää hyhmää.

H&K
15.11.2010, 23:19
Sori, huomasin tän jutun vasta nyt mut vastaan kuitenkin. Nää oireet sopii ihan 1:1;een mun muutama vuosi sitten käymään taisteluun. Vaikka mitä tahansa koitti tehdä niin silti pukkaa painetta syyläriin. Monta kertaa tuli mieleen että kansiremppa on perseelllään tai joku väärä tiiviste ( vaikka tarkastettiin että vastaa reiitykseltään vanhaa) eksyny kansipahviksi. Monta viikkkoa painittiin ja meinas epätoivo saada jo otteen...

Sitten kokeilin vaihtaa lämmityskennolle menevien letkujen paikkaa keskenään. Kone käyntiin ja siihen hävis ongelmat. Eli jostain syystä oli menny letkut sekaisin siinä termostaattikotelossa olevan lähdön ja vesipumpun kohdalla olevan lähdön kanssa. Jälkeenpäin kun kerroin tästä niin useampi jamppa sanoi että sieltä lämppärin kennosta ei tuu ilma ikinä pihalle jos letkut on kytketty väärin päin...

Koita tota. Ei maksa mitään mut saattaa auttaa...

Jussi

hitoy
16.11.2010, 19:46
Kiitos hyvästä vinkistä mutta ei tepsinyt tämäkään.. :/ Pahvit vertailtiin myös ja näytti olevan ok. tuleeko lohkon ja kannen väliin muuta kuin pelkkä pahvi? löysin yhden kuvan missä oli joku holkii tms.? lohkossa oli kyllä ne metalli "holkit" mutta tuleeko sinne jotain muuta? Pitää pestä kone koska näyttäisi että tihkuttaa aavistuksen öljyäkin läpi... :( momentit ok ja kansi tosiaan uusi. lohkon pintoja ei työstetty eikä tarkemmin mitattu. toki putsattiin kunnolla. Kasnsipultin reijät putsattiin myös...

H&K
16.11.2010, 20:47
Harmi ettei auttanut. Siellä lohkon ja kannen välillä pitäis olla ainoostaan ne kaks ohjausholkkia, ja kansipahvi, ei muuta.

BryGgi
16.11.2010, 21:56
sopiva topikki sattuu olemaan hollilla, niin voisiko joku laittaa kuvan tai sitten selittÄä kunnolla miten päin sieltä termostaattikotelaon jalasta ne letkut pitää mennä sinne lämppärille. lj:ssä huonosti sisätilat lämpiää ja vaikea ilmata. kone on l2, termostaatin vaihoin kertaalleen. huononti vaan, ei ollut sitä reikää ollenkaan siinä uudessa jotenentinen tilalle ja taas vähän lämpiää. mitttari pysyy siinä hiukan alle puolenvälin kokoajan

hitoy
16.11.2010, 22:23
Harmi ettei auttanut. Siellä lohkon ja kannen välillä pitäis olla ainoostaan ne kaks ohjausholkkia, ja kansipahvi, ei muuta. Näin epäilinkin.. Nooh uusi kansikin voi olla kiero tms ( kiinasta suomeen on pitkä matka ). kuplii nätisti nyt öljytkin pahvin välistä.. Hattu ylös ja uudestaan koneistamoon.

H&K
16.11.2010, 22:30
Näin epäilinkin.. Nooh uusi kansikin voi olla kiero tms ( kiinasta suomeen on pitkä matka ). kuplii nätisti nyt öljytkin pahvin välistä.. Hattu ylös ja uudestaan koneistamoon.


Kokeile vielä ennen purkua ajaa kone lämpimäksi, ota termostaatti kokonaan pois ja käytä konetta jonkun aikaa. Tällä konstilla on joskus joku kuulemma saanu kaiken ilman pois ja homma ruvennu toimimaan. Tosin tohon öljyvuotoon se ei juurikaan auta...

hitoy
16.11.2010, 22:30
sopiva topikki sattuu olemaan hollilla, niin voisiko joku laittaa kuvan tai sitten selittÄä kunnolla miten päin sieltä termostaattikotelaon jalasta ne letkut pitää mennä sinne lämppärille. lj:ssä huonosti sisätilat lämpiää ja vaikea ilmata. kone on l2, termostaatin vaihoin kertaalleen. huononti vaan, ei ollut sitä reikää ollenkaan siinä uudessa jotenentinen tilalle ja taas vähän lämpiää. mitttari pysyy siinä hiukan alle puolenvälin kokoajan

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.filemount.com/pdf/image/large/2010/06/toyota-2l-t-3l-engine-repair-manual-supplement-p2.gif&imgrefurl=http://www.filemount.com/2010/06/toyota-2l-t-3l-engine-repair-manual-supplement/&usg=__IqY0ZwC8t9LOHNbMu0CE_KM51A0=&h=650&w=500&sz=42&hl=fi&start=17&zoom=1&itbs=1&tbnid=HehlI-gTbjL_6M:&tbnh=137&tbnw=105&prev=/images%3Fq%3D2l-t%2Bcooling%26hl%3Dfi%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1 lataa tuosta manuaali jos vaikka on käyttöä muutenkin? on kyllä 2l-t ja 3l koneisiin

hitoy
16.11.2010, 22:34
Kokeile vielä ennen purkua ajaa kone lämpimäksi, ota termostaatti kokonaan pois ja käytä konetta jonkun aikaa. Tällä konstilla on joskus joku kuulemma saanu kaiken ilman pois ja homma ruvennu toimimaan. Tosin tohon öljyvuotoon se ei juurikaan auta...
Tuon voisi koittaa viellä. Samalla tiukkaan pultteja aavistuksen jos vaikka kestäisi hetken viellä ( Tiedän että on venyvät ) ja saisi yhden talonpohjan kaivettua valmiiksi ja tavarat kuskattua hilulla koneen luokse.

BryGgi
16.11.2010, 22:39
minulla tuo l 2l ja 2lt korjaamokäsikirja jo onkin. mutta siinä ei noita perhanan letkutuksia näy. pitänee itsekin tota ilman termostaattia ajoa kokeilla, turbotuksenkaan jälkeen ei meinaa lämmöt vaan kunnolla nousta ja muut sanoo että liiankin kuumana käyvät. olisikohaqn kellään sitä varmaa tietoa pitääkö siellä termarissa olla se pieni reikä vai ei? vai joutuuko alentumaan ja käymään tojotalla hakemassa varaosia koneeseen

H&K
16.11.2010, 22:46
minulla tuo l 2l ja 2lt korjaamokäsikirja jo onkin. mutta siinä ei noita perhanan letkutuksia näy. pitänee itsekin tota ilman termostaattia ajoa kokeilla, turbotuksenkaan jälkeen ei meinaa lämmöt vaan kunnolla nousta ja muut sanoo että liiankin kuumana käyvät. olisikohaqn kellään sitä varmaa tietoa pitääkö siellä termarissa olla se pieni reikä vai ei? vai joutuuko alentumaan ja käymään tojotalla hakemassa varaosia koneeseen

Voin kattoo huomenna hiluxista miten noitten letkujen kuuluis mennä. Läjä on edelleen suunnistuskisareissulla eikä oo tietoo koska palaa kotio...

Muistaakseni termostaattikotelosta lähtevän letkun pitäis mennä siihen kennon liittimeen jossa on lämmönsäätöventtiili.

hitoy
16.11.2010, 22:55
Kannentiiv Toyota 2L2 1-lovi27-6266 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276266/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 1 lovi (1,45mm) [1989 - 2001]49.80 €
Kannentiiv Toyota 2L2 2-lovea27-6267 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276267/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 2 lovea (1,55mm) [1989 - 2001]49.80 €
Kannentiiv Toyota 2L2 3-lovea27-6268 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276268/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 3 lovea (1,65mm) [1989 - 2001]49.80 €

hitoy
16.11.2010, 22:57
Kannentiiv Toyota 2L2 1-lovi27-6266 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276266/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 1 lovi (1,45mm) [1989 - 2001]49.80 €
Kannentiiv Toyota 2L2 2-lovea27-6267 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276267/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 2 lovea (1,55mm) [1989 - 2001]49.80 €
Kannentiiv Toyota 2L2 3-lovea27-6268 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276268/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 3 lovea (1,65mm) [1989 - 2001]49.80 €

Mitä eroa noissa käytännössä on? Kannattaako pahvi hakea vanhanuuden mukaan mikä voi olla väärä?

hitoy
16.11.2010, 23:13
minulla tuo l 2l ja 2lt korjaamokäsikirja jo onkin. mutta siinä ei noita perhanan letkutuksia näy. pitänee itsekin tota ilman termostaattia ajoa kokeilla, turbotuksenkaan jälkeen ei meinaa lämmöt vaan kunnolla nousta ja muut sanoo että liiankin kuumana käyvät. olisikohaqn kellään sitä varmaa tietoa pitääkö siellä termarissa olla se pieni reikä vai ei? vai joutuuko alentumaan ja käymään tojotalla hakemassa varaosia koneeseen

Juoru reikääkö termarissa meinaat? Reikä + "helmi" ? Itse nappasin sen "helmen" pois ja jäljelle jäi vain reikä. Lämpöä tuli sisälle kivasti ( lämmöt jää aina puolenvälin alle ). Toki omassa on noita muita vedenkierto häiriöitä että tuon reijän vaikutukseen en kommentoi viellä muuta. Alkuperäinen termari siis löytyy omasta.

Jason_
25.11.2010, 22:52
Tais mulla hj:n remontti onnistua, kun olen tänään 100km ajellu ja ei ole ongelmia ollu. Nyt vain ei meinaa kone lämmetä millään.
nesteet pysyy koneessa ja letkutkaan ei ole kivikovia, vaan huomaa pienehkön eron kylmän ja kuuman koneen välillä.

Ilmeisesti syynä oli sitten syöpymä kannessa 4 sylkyn kohilla josta ajan myötä alkoi vikomaan..

BryGgi
02.12.2010, 11:01
Tli itsekkin tapeltua tuon lämpöongelman takia. pariakin eri valmistajan termaria kokeilin, lämpö pysyi hiukan alle puolen kaikilla tekeleillä. ja sisäkierto pelas huonosti.
sitten käynti tojotalle ja ostamaan orkkisosa(painoikin jo 2kertaa enemmän), kappas vaan, lämmöt nousee nopeasti, ja pysyy tasan keskikohdalla mittarikin. kerrankin tojotalta rahalle vastinetta

Jason_
02.12.2010, 17:52
Tli itsekkin tapeltua tuon lämpöongelman takia. pariakin eri valmistajan termaria kokeilin, lämpö pysyi hiukan alle puolen kaikilla tekeleillä. ja sisäkierto pelas huonosti.
sitten käynti tojotalle ja ostamaan orkkisosa(painoikin jo 2kertaa enemmän), kappas vaan, lämmöt nousee nopeasti, ja pysyy tasan keskikohdalla mittarikin. kerrankin tojotalta rahalle vastinetta

Niinpäs niin, alkuperänen termari ostettu 3vkoa sitten tojotan marmorilta muttako ei vain lämpiä. Eilen testasin niin lämpömittari oli pohjassa, mutta syyläri ja sille tulevat letkut oli päältä melkoisen lämpimät (juuri käden kesti piettää) mutta sisälämppärile menevät letkut melko viileitä, ellei jopa "kylmiä". Oiskohan taas lähteny remontin jälkeen jotain ryönää liikkumaan ja tukkinut sisälämppärin kennon? Nyt ei pääse tutkimaan kun ei ole pienempiä renkaita, että sais auton lämpimään talliin tutkittavaksi

HiluMiks
09.03.2011, 21:27
Kannentiiv Toyota 2L2 1-lovi27-6266 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276266/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 1 lovi (1,45mm) [1989 - 2001]49.80 €
Kannentiiv Toyota 2L2 2-lovea27-6267 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276267/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 2 lovea (1,55mm) [1989 - 2001]49.80 €
Kannentiiv Toyota 2L2 3-lovea27-6268 (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/276268/2)2,4 2L2/2LT Diesel/TurboDiesel 89->01 3 lovea (1,65mm) [1989 - 2001]49.80 €

Kertokaas onko nuo millälailla erilaisia 2.2 koneen kansipahviin omassa on samoja vaivoja veden pysymisessä koneen sisässä.
Eli käviskö tuommonen paksumpi jos laittas L moottoriin.