PDA

View Full Version : Sääntökirja 2011 julkaistu


Junde
04.11.2010, 23:12
Moi!

Säännöt 2011 on nyt julkaistu http://akk.smartpage.fi/fi/saantokirja2011/
lukekaa lävitse ja kommentoikaa jäikö niihin virheitä/ epäselvyyksiä!

Kommentoikaa mieluusti suoraan minulle tai tähän viestiin!

jundek (ät) yahoo.com
tai privana..

Junde

Pauli
05.11.2010, 00:09
Pro-Modin puoli-ovi sääntöön jos sais hieman tarkennusta. Ensin ko. ryhmän säännöissä vaaditaan säilyttämään korin alkuperäinen ulkonäkö, mutta sitten vaaditaan vähintään puoli-ovet autoihin joissa ovia ei ole ollut alunperinkään. Eikä mun auton oviaukosta ihan helpolla jalkoja saa väännettyä ulos, ei vaikka haluaisikin, ainakin mun jalat on niin isot ja kömpelöt. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=477&pictureid=70253

Ja jos ne puoli-ovet on sitten niin maan perusteellisen pakolliset, niin riittääkö jos peitän noi putkien ja ovi-aukon väliset reiät?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=477&pictureid=70258

Sääntökirjan kohta 3.5.2.9 Koriin kiinnitetyt osat.Vähintään puoli-ovet oltava. Määritelmä puoli-oville: Ovi-aukko tulee peittää siten että se estää jalkojen joutumisen auton ulkopuolelle kaadossa. Oven tulee yltää vähintään ajoneuvon vyötärölinjalle. Lisäksi oven tulee yltää vähintään kuormaamattoman istuimen istuinosan korkeimman kohdan tasalle. ...

Jare
05.11.2010, 08:16
3.5.5.2 Seisontajarru
Toimiva seisontajarru joka ei vaikuta etuakselille on oltava.
Kardaanijarru takakardaanissa hyväksytään.


Eli siis neliveto pitää olla kytkettynä pois, kun käytetään käsijarrua, jottei se vaikuta samalla etuakselille:confused:

Mitä eroa ja merkitystä muuten on, vaikuttaako käsijarru etu vai taka-akselille?????? Voisko joku viisaampi selittää.

Jare
05.11.2010, 08:20
.5.9.2 Valot
Taka- ja ajovalojen malli on vapaa, alkuperästen ajovalojen
ulkonäkö on kuitenkin säilytettävä.
Valot voidaan korvata muovisilla valojen näköisillä
korvikkeilla tai tarroilla.


Hmmmm.....siis pro-modi autossa keulan muoto ja ulkonäkö säilytettävä luki säännössä, mutta mites takapäässä? Esimerkiks suzuki SJ410, missä takavalot on puskurissa. Puskurin saa kuitenkin poistaa, niin minne liimataan takavalojen näköiset tarrat:confused::confused:

Jare
05.11.2010, 08:32
Mites dB rajat pakoputkistoissa?

Ja pakoputkien päättymisestä oli ainakin pro-modissa ja protoissa:

3.5.7.5 Pakokaasulaitteet
Pakoputkiston tulee päättyä akseleiden puolivälin takapuolelle.
Putkisto ei saa ylittää korin uloimpia reunoja,
niiden kuitenkin tulee ulottua vähintään 100mm sisään
uloimmasta reunasta joko sivulla tai takana.


Jaahas, eli pakoputket tai putki ei saa päättyä auton alle ennen taka-akselia, koska reunaan tai taakse tulee yli 100mm matkaa. (Eli myöskään Venäläisen Mishka crawlerin pakoputkisto ei suoraan kelpaa, ku putkisto päättyy jo etupyörän kohdalle.)

Mutta mites jos on vaikka sivuputki, joka päättyy akselivälin puolenvälin jälkeen helman päätyyn, mutta autossa on lokasuojat vielä 250mm leveämmällä (eli uloin reuna), kuin helma, joten pitääkö putken pää tuoda helmalinjasta 150mm ulkopuolelle, jotta se on silloin 100mm päässä korin uloimmasta reunasta:confused::confused::confused::confused:

tare
05.11.2010, 08:34
3.5.2.2 Kori
2012 alkaen auton keulan on säilytettävä
alkuperäinen ilme

no säilyykö?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=306&pictureid=64740

tare
05.11.2010, 09:04
Seisontajarrun on oltava
erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton
käyttöjarruista

mitä tarkoittaa mekaanisesti riippumaton?

Repro
05.11.2010, 09:11
Seisontajarrun on oltava
erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton
käyttöjarruista

mitä tarkoittaa mekaanisesti riippumaton?

Kuulostaa siltä ettei mikään muu kelpaa kuin kardaanikässäri, ei liity miltään osilta käyttöjarruun?

Junde
05.11.2010, 20:33
Yritän vastailla tässä noihin kysymyksiin.

- käyttöjarrusta riippumaton tarkoittaa sitä että jos lasket käyttöjarruista nesteet pihalle niin autossa on edelleen seisontajarru

- seisontajarru ei saa vaikuttaa etuakselille tarkoittaa sitä saab tyyppistä ratkaisua jossa seisontajarru vaikuttaa vain etupyöriin. Pelkäävät kait että auto pyörähtää jos se on ainoana jarruna.

- Taren suitsasta puuttu vain ne vaaditut ajovalon näköiset tarrat tai muovi jäljitelmät, maski on käsittääkseni alkuperäisen kaltainen. Takapäässähän ei tarvitse olla valoja enää PM luokassa.

- desibelit pitäisi olla yleisessä osassa max 110db mittaustapa...

- pakoputkisto pitää tosiaankin tulla auton puolivälin takapuolelle ja leveys katsotaan siitä mistä kohtaa on tulossa korista ulos. Ei auton leveimmästä kohdasta!

- Puoliovet vaatimus on euroopasta jossa käyttävät paljon tämän näköisiä!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=272&pictureid=70274

HeikkiH
10.11.2010, 00:15
3.5.2.2 Kori

...2012 alkaen auton keulan on säilytettävä alkuperäinen ilme ja vaikka koria olisi lyhennetty tai levennetty tulee alkuperäisen keulan ilme säilyä.

3.5.2.3 Mitat/ulkomuoto

...2012 alkaen tulee korin säilyttää vähintään alkuperäisen auton leveys.

Tuossa pari kuvaa työn alla olevasta keulasta. Maskia kavennetaan sen verran että siihen mahtuu alkuperäiset nelivalot paikalleen, samaten lokasuojat pitävät muotonsa poislukien pyöräaukon etuosa jota joutuu muokkaamaan. Kaikki pokkaukset mistä Chevyn tunnistaa säilyvät. Toisin sanoen alkuperäinen ilme säilyy, eikö?

Mutta tuo kohdan 3.5.2.3 korin leveys, pitääkö sen olla koko matkalta, eli akselien väliltä alkuperäisen levyinen? Mulla tuo kavennus alkaa joko pyöräaukon takareunan kohdalta, tai A-pilarin kohdalta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3514&pictureid=70558

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3514&pictureid=70557

tare
12.11.2010, 16:33
ymmärtääkseni keulaa ei saisi kaventaa
sen takia mun tsutsukissakin on täyslevee keula => johon renkaat muokkaa tilaa

mut eiköhän Junde kerro totuuden