View Full Version : Suzuki samurai kipinä
khonkonen
04.11.2010, 18:47
Suzuki samurai 1.3 -92 1.pisteruiskulla, sammui kesken ajon. Kipinä hukassa. Vaihdettu / testautettu kaikki sytytyksen osat, ("puola", virranjakajan osat, hall anturi, sytytysjohdot, tulpat) Virta tulee sytytys puolalle, myös käynnistäessä, mutta ei kipinää tule.
Olisiko ideoita?
Boxin elkot vuotaneet ja syövyttäneet piirilevyn pilalle. Täällä jossain tai netissä tuollasia kuvia joskus tullu vastaan Googletellessa...
khonkonen
04.11.2010, 19:42
Boxin elkot vuotaneet ja syövyttäneet piirilevyn pilalle. Täällä jossain tai netissä tuollasia kuvia joskus tullu vastaan Googletellessa...
ECM käytetty auki ja on sisältä siistikuntonen päällepäin.
Tutkittiin vikadiaknostikka kaavion mukaan ja ECM, ei anna sytytys signaalia...
ECM:n kannessa mitsubishin logo ja seuraavia koodeja:
33920-80c70
E2T40971
0z26B F1
EC-V-MT
Mistäs saisi tollasen tilalle testiin tai mistä mitsubishistä sellasen löytäisi??
KarvaTurpa
04.11.2010, 20:25
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66030
Täällä vähän samanlaista juttua. Säätäjä-setältä alkaisin itse kyselemään, kun tuntuu tietoa moisista olevan.
Oliko niitä matolaatikoita kaks - tarkistikko molemmat? Yhteen Viagraan tuollanen syöpymävika korjattu eBayn vaihtolaatikolla - kannattanee vaihtaa "uuteen" parempilaatuset elkot, jos siis se vika niissä on.
khonkonen
04.11.2010, 20:42
Oliko niitä matolaatikoita kaks - tarkistikko molemmat? Yhteen Viagraan tuollanen syöpymävika korjattu eBayn vaihtolaatikolla - kannattanee vaihtaa "uuteen" parempilaatuset elkot, jos siis se vika niissä on.
Yks ainut. Pelkääjän jalkatilassa hanskalokeron alla.
Mieleen tuli kun luin nuo jutut, et jos kokeilis vaihtaa nuo elkot ,uusiin vaikka ehjiltä näyttävät.
Pitää huomenna piipahtaa elektroniikka kaupassa.
khonkonen
04.11.2010, 20:50
Onko SJ413 ruiskulla vai kaasarilla? Googletus antaa jotain tietoa, et sama ohjainboxi ois SJ413 mallissakin....
KarvaTurpa
04.11.2010, 20:51
Yks ainut. Pelkääjän jalkatilassa hanskalokeron alla.
Mieleen tuli kun luin nuo jutut, et jos kokeilis vaihtaa nuo elkot ,uusiin vaikka ehjiltä näyttävät.
Pitää huomenna piipahtaa elektroniikka kaupassa.
Suosittelen hommaamaan toimenpiteeseen erittäin hyvän kolvin tai juotosaseman, hyvän imurin ja laadukasta tinaa. Jos siis ei satu olemaan jo omasta takaa:). Piirilevyssä muistaakseni on metallia myös siellä reiässä, joten kun kuitenkin tekee mieli pienellä poranterällä rassata reikiä puhtaaksi, niin muistaa tuon.
Mulle ohjeistettiin aikanaan, että jos vähänkään pullistelee elko, niin vaihtoon ilman harkinta-aikaa.
khonkonen
04.11.2010, 21:02
Suosittelen hommaamaan toimenpiteeseen erittäin hyvän kolvin tai juotosaseman, hyvän imurin ja laadukasta tinaa. Jos siis ei satu olemaan jo omasta takaa:). Piirilevyssä muistaakseni on metallia myös siellä reiässä, joten kun kuitenkin tekee mieli pienellä poranterällä rassata reikiä puhtaaksi, niin muistaa tuon.
Mulle ohjeistettiin aikanaan, että jos vähänkään pullistelee elko, niin vaihtoon ilman harkinta-aikaa.
Ei ykskään pullistele, eikä ollut muutenkaan vahingoittuneen näkösiä komponentteja. Kaikki diodit mittasin sieltä. Sen verran on tullu puuhasteltua elektroniikan parissa, et onnistuu kyllä muutaman konkan vaihtaminen ja juotosasemakin löytyy. Kiitos neuvoista. Epäilen kuitenkin, että pelkkien konkkien vaihdoilla korjaantuis, mut halpahan tuo on kokeilla.
khonkonen
04.12.2010, 22:03
No niin... ECM kävi saksassa korjatteilla ja kipinä tuli autoon.
Mutta, mutta.... Suzuki ei vaan käynnisty. Ajotukset kohdallaan, virran jakajan säädöt kohdallaan, mut pakoputkessa paukkuu startatessa. Strobo valolla ajotusta katsottaessa startaten, sytytys yhden hampaan verran pielessä. Virran jakaja siirrettiin hampaan verran aikaselle, strobon mukaan niin ei edes yritä käyntiin ,eikä pauku missään.
Bensaa autossa on ja bensa liikkuu.
Oisko kellään ideoita?
khonkonen
08.12.2010, 22:34
Tämä ei ole vieläkään ratkennut.
Eniten koneessa ihmetyttää se, kun laitetaan jakopään merkit kohdalleen (nokan ja kampiakselin) niin 4 pytyssä on työtahti, eli venttiilit kiinni. Yleensähän se on 1 pytyssä?? Niin kait japanilaisissakin autoissa 1 pytty on se joka on jakopäässä, vaikka eikös japaniaa lueta just väärinpäin. ;D
Sen verran edistystä on asiassa, että kun jakopään merkit laitettiin paikoilleen ja virranjakaja 4 pytyn kohdalle niin auto jopa yrittää käydä muutaman tahdin, mutta tukehtuu sit kuitenkin. ja käynti on todella hankalaa. Eli kaikki ei ole oikein.
Kun jakomerkit ovat kohdakkain niin mihin tarkalleen ottaen pyöriän kärki osoittaa? Suoraan 1-sylinterin nastaan vaiko hieman ohi?
By the way... japseissa on tullut törmättyä nokkapyöriin joissa on kaksi merkkiä esim. piste ja viiva.
nyt kuullostaisi että ajoitus 180 astetta pielessä....
Mulla on ainakin jotain merkkejä vauhtipyörälläkin.... en vaan ole tutustunut mitä...
Ajoitappas työtahti 1-pytylle(jakopään puoli) ja jakaja osoittamaan 1-pytylle
Tai eti suznan manuaali missä kerrotaan miten se ajoitus.....vaikka... http://www.suzukiinfo.com/
khonkonen
09.12.2010, 05:59
Kun jakomerkit ovat kohdakkain niin mihin tarkalleen ottaen pyöriän kärki osoittaa? Suoraan 1-sylinterin nastaan vaiko hieman ohi?
By the way... japseissa on tullut törmättyä nokkapyöriin joissa on kaksi merkkiä esim. piste ja viiva.
No siis virranjakajaa on käännelty niin moneen asentoon, et siitä ei voi enää sanoa.
Ei löydy nokkapyörästä kun yksi ainut merkki.
khonkonen
09.12.2010, 06:03
nyt kuullostaisi että ajoitus 180 astetta pielessä....
Mulla on ainakin jotain merkkejä vauhtipyörälläkin.... en vaan ole tutustunut mitä...
Ajoitappas työtahti 1-pytylle(jakopään puoli) ja jakaja osoittamaan 1-pytylle
Tai eti suznan manuaali missä kerrotaan miten se ajoitus.....vaikka... http://www.suzukiinfo.com/
No niin minustaki tuntuu et nokka on 180 astetta pielessä, mutku merkit on kohallaan. Jos ei sitten ole nokka-akselin kiila antanu periksi ja sieltä muuttunut, mut melko tuuri ois et ois muuttunu just tasan 180 astetta...
Jos ajotan koneen 1-pytylle niin nokka-akselin merkki menee sit sen 180 astetta pieleen, eikä se ole mun mielestä oikein. Eihän sen pitäisi periaatteessa kuitenkaan särkeä mitään, mut tuntuu typerältä laittaa merkit pieleen.
Suskan manuaalissa mainitaan vaan noi merkit kohdilleen, ja et sytytysjärjestys ois 1-3-4-2 ja et virranjakaja pitäs laittaa 1-pytyn kohdalle....
Onko kellään mitään suskaa mistä kattos merkit kohdalleen ja sit et millä pytyllä työtahti sillon on??
Kytkinkopassa on tarkastus aukko, sieltä 0 merkki kohalleen jolloin pitäs kyllä 1 mäntä olla ylhäällä. sitten nokka kohilleen (molemmat venttiilit kiinni) ja jakaja n 1 pytyn kohdalle.. ei pitäs käynti enään kaukana olla.
No niin minustaki tuntuu et nokka on 180 astetta pielessä, mutku merkit on kohallaan. Jos ei sitten ole nokka-akselin kiila antanu periksi ja sieltä muuttunut, mut melko tuuri ois et ois muuttunu just tasan 180 astetta...
Jos ajotan koneen 1-pytylle niin nokka-akselin merkki menee sit sen 180 astetta pieleen, eikä se ole mun mielestä oikein. Eihän sen pitäisi periaatteessa kuitenkaan särkeä mitään, mut tuntuu typerältä laittaa merkit pieleen.
Suskan manuaalissa mainitaan vaan noi merkit kohdilleen, ja et sytytysjärjestys ois 1-3-4-2 ja et virranjakaja pitäs laittaa 1-pytyn kohdalle....
Onko kellään mitään suskaa mistä kattos merkit kohdalleen ja sit et millä pytyllä työtahti sillon on??
Laitat ne merkit kohdalleen ja siirrät virranjakajaa sen verran että pyörijä osoittaa ykköseen .
Ja kun pyörität konetta ota se huomioon että täytyy pyörittää kaksi kierrosta kampiakselia jotta nokka-akseli on kohdallaan
Ei mun mielestä tuossa sen ihmeempää pitäis olla ....
khonkonen
09.12.2010, 21:02
Laitat ne merkit kohdalleen ja siirrät virranjakajaa sen verran että pyörijä osoittaa ykköseen .
Ja kun pyörität konetta ota se huomioon että täytyy pyörittää kaksi kierrosta kampiakselia jotta nokka-akseli on kohdallaan
Ei mun mielestä tuossa sen ihmeempää pitäis olla ....
Ei pitäny munkaan mielestä tossa olla mitään ihmeempää, mutkun teen noin kuten ohjeistat niin auto ei edes yritä käyntiin. Vaimea tupsahtelu kuuluu vain pakoputkesta, kuten myöhään sytyttäessä.
khonkonen
09.12.2010, 21:02
Kytkinkopassa on tarkastus aukko, sieltä 0 merkki kohalleen jolloin pitäs kyllä 1 mäntä olla ylhäällä. sitten nokka kohilleen (molemmat venttiilit kiinni) ja jakaja n 1 pytyn kohdalle.. ei pitäs käynti enään kaukana olla.
Tuo vauhtipyörän merkki pitää tutkia, siitä en tiennytkään. Kiitos!