View Full Version : ONKO MENNYT LIIAN PITKÄLLE RASKAAN KALUSTON VALVONTA?
Rekisteröimätön
03.11.2010, 14:13
http://www.promika.org/
Bänkster
03.11.2010, 14:39
Ei ole
NewJuhani
03.11.2010, 15:08
Kyllä on
suzuki81
03.11.2010, 16:00
Kyllä on.
Kyllä.
Mikä muu ammatti on yhtä tarkasti valvottu? Onko esimerkiksi lääkärillä määritelty maks leikkausaika päivässä?
young n dum
03.11.2010, 16:29
no mitä helvettiä ne keksii noita pykäliä jo niitä ei sit noudatettas?
ei ole
En tiiä onko valvonta menny liian pitkälle.mut tuo lakien ja asetusten keksiminen ja niiden mielivaltainen tulkinta on menny liiallisuuksiin.
LP:n reipas konstaapeli totes tossa taannoin meikäläisen rikkoneen toistuvasti ajo ja lepoaika-asetusta,niinku ehkä olin virallisten säädösten mukaan tehny.Eli seuraavanlainen tapaus:
Olin useamman viikon ollu kunnan katutyömaalla eli 7,5h työpäiviä ma-to ja pe 6h.
Kunnan kahvitauko on 12min ja ruokatauko 30min
Tuo kahvitauko ei riitä viralliseen 15min taukoon eli ei katsota ajo ja lepoaika-asetuksen mukaiseks tauoks.Lapiomiehen,kaivurikuskin ja työnjohtajan tauoks se riittää,automiehen tauoks ei.
Tuo ruokatauko tärvääntyy sillä,kun ajeltiin konemiehen kanssa paikalliseen lounasruokalaan noin 5min suuntaansa,eli taukoa kertyi suunnilleen 20-25min. Ei taaskaan täytä kun ainoastaan 15min yhtämittaisen tauon.
Eli virkavalta totes että en oo pitäny moneen viikkoon lakisääteisiä taukoja,vaan ainoastaan 15min päivässä.
Tälläsestä mittavasta ja toistuvasta rikollisesta toiminnasta täytyy tietenkin rangaista,koska laki niin edellyttää.
Täytyyhän ammattirikollisen saada ansionsa mukaan.
Hiukan Hanurista Vai??
En tiiä onko valvonta menny liian pitkälle.mut tuo lakien ja asetusten keksiminen ja niiden mielivaltainen tulkinta on menny liiallisuuksiin.
LP:n reipas konstaapeli totes tossa taannoin meikäläisen rikkoneen toistuvasti ajo ja lepoaika-asetusta,niinku ehkä olin virallisten säädösten mukaan tehny.Eli seuraavanlainen tapaus:
Olin useamman viikon ollu kunnan katutyömaalla eli 7,5h työpäiviä ma-to ja pe 6h.
Kunnan kahvitauko on 12min ja ruokatauko 30min
Tuo kahvitauko ei riitä viralliseen 15min taukoon eli ei katsota ajo ja lepoaika-asetuksen mukaiseks tauoks.Lapiomiehen,kaivurikuskin ja työnjohtajan tauoks se riittää,automiehen tauoks ei.
Tuo ruokatauko tärvääntyy sillä,kun ajeltiin konemiehen kanssa paikalliseen lounasruokalaan noin 5min suuntaansa,eli taukoa kertyi suunnilleen 20-25min. Ei taaskaan täytä kun ainoastaan 15min yhtämittaisen tauon.
Eli virkavalta totes että en oo pitäny moneen viikkoon lakisääteisiä taukoja,vaan ainoastaan 15min päivässä.
Tälläsestä mittavasta ja toistuvasta rikollisesta toiminnasta täytyy tietenkin rangaista,koska laki niin edellyttää.
Täytyyhän ammattirikollisen saada ansionsa mukaan.
Hiukan Hanurista Vai??
Niin kunnanhommissa kahvitauoko on muistaakseni 12.25 ,ja ruokatunti 29 min. Eli ei riitä automiehelle.
Mutta Et kysyny siltä poliisilta että oletko tosissasi kun väität ettei kunnan hommissa tule tauot pidettyä?:D:D:D
Ja toisinpäin koitappa vääntää rautalangasta sille helkutin viisaalle rakennusmestarille miksi kuormien välit pitenee...
Lisäksi jos ottaa senkin näkökohdan esiin että sille palvelualalle pitäisi saada töitä,niin siihen ei taas istu se ajatus että aamulla pitää aina ottaa termari,ja eväsleivät mukaan vaikka kahvipaikkoja ja ruokaloita olisi kohtuumatkan päässä.
ja minkäköhän kunnan kahvitunnit kestää muka12min ei ihan mene läpi:)
Taitaa ison auton ratin takana istua suurimmat rikolliset... Missä muussa "normaalityössä" työntekijää valvotaan 24/7???
Mutta että mitä varten tuo adressi on???Mikä siinä on se sanoma???Tai korjaus ehdotus???
Tekstin kaverilla on ylikuormaa, ajoajat yli ja liian kiire tauolta pois,siis ammattimiehellä? Ylikuormissa on jo nyt(ellei ole poistunut) 5% toleranssi,korjatkaa jos olen väärässä.Muista asioista olisi selvinnyt kelloa katsomalla.Toki se että menettää elantonsa ilman valitusoikeutta on täysin kohtuutonta.
Voishan noissa tietty poliisikin järkeä käyttää,mutta säännöt on samat kaikille, ja kai se on kohta mentävä sinne kahville jollain konemiehen hiluksilla...tai pidettävä joku pappatuntsa aina kyydisä siltä varalta että kello ei anna ajaa kahville,tai kotiin.
onhan se ihan hyvä että valvotaan, mutta vois tosiaan käyttää järkeä kun kattovat noita ajoaikoja ym...eikä sitä aina voi ihan tarkkaan tietää paljonko sitä kuormaa on päällä...
joo, sinällänsä tyhmää että ei se kaveri sen 3 minuutin takia rattiin nukahda, kyl se tulee ihan erilaisesta lepoajasta tai sen puutteesta.... mutta toisaalta itse ovat oman petinsä paskanneet kun ajetaan yötä päivää, ja aina vaan pahenee tulevaisuudessa kun kuskeista tulee pulaa...
tohon tarvis saada joku semmonen juttu vaan että se elanto säilyis vaikka rangaistukset rikkomuksista tuliskin, usein kuiteski sen kuskin kun on leipänsä eteen ajettava just niinku muut vaatii ekä silleen ku ittee huvitaa
yks tuttu sai puhuttua korttinsa vaikka oli muutama sakko kun sano että se on joko tai, sossun elätti lopun ikää ku velat kaatuu päälle tai sit on vähä viä annettava ajaa... sai ajaa mutta sai "ehdonalaisen" eli ei saa tulla lisää sakkoja...
En tiiä onko valvonta menny liian pitkälle.mut tuo lakien ja asetusten keksiminen ja niiden mielivaltainen tulkinta on menny liiallisuuksiin.
LP:n reipas konstaapeli totes tossa taannoin meikäläisen rikkoneen toistuvasti ajo ja lepoaika-asetusta,niinku ehkä olin virallisten säädösten mukaan tehny.Eli seuraavanlainen tapaus:
Olin useamman viikon ollu kunnan katutyömaalla eli 7,5h työpäiviä ma-to ja pe 6h.
Kunnan kahvitauko on 12min ja ruokatauko 30min
Tuo kahvitauko ei riitä viralliseen 15min taukoon eli ei katsota ajo ja lepoaika-asetuksen mukaiseks tauoks.Lapiomiehen,kaivurikuskin ja työnjohtajan tauoks se riittää,automiehen tauoks ei.
Tuo ruokatauko tärvääntyy sillä,kun ajeltiin konemiehen kanssa paikalliseen lounasruokalaan noin 5min suuntaansa,eli taukoa kertyi suunnilleen 20-25min. Ei taaskaan täytä kun ainoastaan 15min yhtämittaisen tauon.
Eli virkavalta totes että en oo pitäny moneen viikkoon lakisääteisiä taukoja,vaan ainoastaan 15min päivässä.
Tälläsestä mittavasta ja toistuvasta rikollisesta toiminnasta täytyy tietenkin rangaista,koska laki niin edellyttää.
Täytyyhän ammattirikollisen saada ansionsa mukaan.
Hiukan Hanurista Vai??
Mitä sillä on väliä mitä tauko on jollain muulla ammattiryhmällä?
Jokainen noudattakoon omalla kohdalle säädettyjä pykäliä
Se kunnan lapio ukko pärjää sillä 12 min tauolla kun se nojaa sen tauon välin sitten siihen lapioon.
Autokuskilla on pikkasen eri vastuu autosta ja ennenkaikkea liikenneturvallisuudesta.
Säännöt ovat toki tiukkoja mutta kyllä niitä pitää noudattaa ja sitä valvoa.
Kaikilla samat säännöt niin ei pitäisi olla vaikeaa.
helmapelti
03.11.2010, 19:45
Ei maailma pelastu hyysäämällä, ihan turha rangaista kuskeja pilkkua nussimalla.
Ei se auto siirry paikasta toiseen toivomalla, vastuu ylipitkistä päivistä pitäisi siirtää ajosuunnittelun puolelle.
Ajokilometreihin nähden raskaskalusto ajaa turvallisesti, jos joku tulee kolmiontakaa eteen niin se on tietty kuskin vika jos piirturi näyttää 2kmh ylinopeutta..:confused:
Vieläkun työsuojelupiirit,ja ammattiliitot saisivat valvottua pimeän ulkomaisen työvoiman pois niin näillä nykyisillä säännöillä alkaisi rekkamiehetkin elää ihmisen elämää.
Sitten poliittinen kannanotto...
Se persujen ym. maahanmuuttovastaisuus ei korjaa nykyistä vierastyövomankäyttöongelmaa,siihen pitäisi jonkun ottaa kantaa ja rajusti,koska se että joku neekeri luuttuaa lattiaa ei ole mikään ongelma,vaan se että pykäliänoudattava Suomalainen,joka joko hitsaa,tai ajaa rekkaa voidaan korvata halpatyövoimalla jonka voi aina vaihtaa uuteen kun edellinen on tehnyt paljastuneen virheen,on liian helppoa...
Ja tähän on syypäänä "isänmaalliset valkoiset(eli siniset)" jotka hakevat vaan sitä parasta tuottoa pääomalle....
On mennyt tietysti kaikki varkaat ja raiskaajat saa mellastaa vapaasti kun rahtiauton kuljettajia kytätään kokoajan vois puuttua myös bussi ja taksi puolelle kuka on nähnyt pikavuoroja ratsiassa tai taksi apinaa .
hunter x
03.11.2010, 20:52
joo. sillon kun olin "taksiapina" niin kyllä sitä joutui pysähtyyn ratsiaan ihan yhtälailla kun normi autoilijat. 20v kuskasin porukkaa paikasta aa paikkaan bee. mutta sellasen huomion tein (ihme kyllä) että täälä maaseudullapa ja tuskin kaupungissakaan ei puututa vaikka taksari olis 3 vuorokautta painanu samoilla silmillä. ei sen puoleen että sitä ois asiakkaatkaan aina ymmärtäny jos tarvi joinain sesonkiaikoina pistää luuri kiinni ja nukkua hetki. vittuiltiin vaan että "olit sitte laittanu puhelimen kiinni kun oisi kyytiä tarvinnu".. enää en lähtis sille tielle. nyt olen "oikeissa" töissä" mutta asiaan. onhan se ihan hyvä kyllä seurata kuskien päivän pituutta mutta kyllä sitä vois sitten tehdä kaikille ammatikseen ajaville. ja siinäkin olis tietysti järjen käyttö sallittua. eikä tartte kenenkään vetää poroja nokkaan mun mielipiteistä!!!!
Johonkinhan rajatkin on toki vedettävä. Vaikka välillä kohtuu älyttömiltä kuullostavatkin. Kaivella parkissa nenää viiden minsan päässä määränpäästä, tai paikasta mihin duuni vehkeen hylkää, ja sen jälkeen kyllä toki voi hypätä omaan autoon ja suhata 12 tuntia sukkana ilman pienintäkään riskiä... Kuvittelisi että jonkin asteinen "aika pankki" lievällä venymisellä toimisi?
On mennyt tietysti kaikki varkaat ja raiskaajat saa mellastaa vapaasti kun rahtiauton kuljettajia kytätään kokoajan vois puuttua myös bussi ja taksi puolelle kuka on nähnyt pikavuoroja ratsiassa tai taksi apinaa .
Joo tuota poliisin ainoat lailliset välittömät puuttumiskeinot on juurikin liikennevalvonnassa,eli muiden hörhöjen rankaisusta,tai rankaisutta jättämisestä vastaa käräjä ym oikeudet.
Eli tässäkin tapauksessa sitä lyödään ketä saadaan,koska kaikki muut menee käräjien kautta ja saavat näin ollen mahdollisuuden puolustukseen,toisin kuin rahtimies joka on silmätysten sillähetkellä kuin epäilty rikos tapahtuu rankaisijan kanssa,ja rangasitus laitetaan täytäntöön samantien,ja jos valitat niin sana sanaa tilanteessa poliisin sana menee yli jopa vahvistetun näytön(piirturin nopeus ym.).
Nykysin ei käytetä maalaisjärkeä enää missään. Kyllä itseänikin kyrsii toi rekkakuskien tarkkailu. Todellakin vois sanoo että köysi katkeaa jossain vaiheessa.
Niin onpa se mukava jos vaikka kotiin ois 15min ajomatka mutta ajoaika ei anna myöten. Nuku siinä sitten tai kävele kotiin. Joku tolkku pitäis sentään olla.
Niin ja jos on punnittu kuorma niin alennuksia ei ylikuormasta tule.
Rekkaliikenne seis viikonajaks niin kysellään mielipiteitä sit uudestaan.
joo. sillon kun olin "taksiapina" niin kyllä sitä joutui pysähtyyn ratsiaan ihan yhtälailla kun normi autoilijat. 20v kuskasin porukkaa paikasta aa paikkaan bee. mutta sellasen huomion tein (ihme kyllä) että täälä maaseudullapa ja tuskin kaupungissakaan ei puututa vaikka taksari olis 3 vuorokautta painanu samoilla silmillä. ei sen puoleen että sitä ois asiakkaatkaan aina ymmärtäny jos tarvi joinain sesonkiaikoina pistää luuri kiinni ja nukkua hetki. vittuiltiin vaan että "olit sitte laittanu puhelimen kiinni kun oisi kyytiä tarvinnu".. enää en lähtis sille tielle. nyt olen "oikeissa" töissä" mutta asiaan. onhan se ihan hyvä kyllä seurata kuskien päivän pituutta mutta kyllä sitä vois sitten tehdä kaikille ammatikseen ajaville. ja siinäkin olis tietysti järjen käyttö sallittua. eikä tartte kenenkään vetää poroja nokkaan mun mielipiteistä!!!!
Eräskin taksari kiroili kun aina sairaala kyydillä käydessääm joutui puhaltaan,no ei menny kauan kun eläkepäivät koitti,ja tässätapauksessa ei alko näytellyt sitä merkittävää roolia...
Eli kyllä se valvonta pelaa sielläkin.
Kyllä siinä vaiheessa kun ajopiirtureista tuli digitaalisia niin ainakin mulle tuli olo että nyt valvotaan liian tarkkaan. Ihteeni ainakin rasittaa kaikenlainen vapaavaltainen kyttääminen, joka paikassa on valvontakamerat ja joku isoveli valvoo aina kun pystyy. Kohta kai sitä on GPS-paikantimet henkilöautoissakin, joiden mukaan verotetaan auton käyttö ja pannaan ruuhkamaksuja maksuun.
Kevyt kalusto ajelee vastuullisiakin kyytejä ilman mitään seurantaa, voi olla vaikka kuinka väsynyt ja muuten vaan huonoilla hoksottimilla varustettu kuski koulukyytejä ajamassa. Saa ajaa päivät koululaisia ja illat humalaisporukoita, eikä kukaan sano mitään. Vastaavasti 7.5 tonnisella kevytkuorkilla ajavan pulla-autokuskin piirturin käyttöä kyttäillään kun olis joku ehdonalaisessa oleva.
Eli periaatteessa vastustan kaikkea liikavalvontaa, pitäis keskittyä olennaiseen ja olla tilannetajua, kattoa kokonaisuutta eikä laskea minuutteja.
Kai teistä kaikki tietää että nykyisin kaikissa yli 7.5 tonnisissa kuorma-autoissa pitää olla ajopiirturi ja sitä pitää käyttää myös omissa ajoissa vaikkei mitään luvanvaraista touhua olisikaan.
Kyllä siinä vaiheessa kun ajopiirtureista tuli digitaalisia niin ainakin mulle tuli olo että nyt valvotaan liian tarkkaan. Ihteeni ainakin rasittaa kaikenlainen vapaavaltainen kyttääminen, joka paikassa on valvontakamerat ja joku isoveli valvoo aina kun pystyy. Kohta kai sitä on GPS-paikantimet henkilöautoissakin, joiden mukaan verotetaan auton käyttö ja pannaan ruuhkamaksuja maksuun.
Kevyt kalusto ajelee vastuullisiakin kyytejä ilman mitään seurantaa, voi olla vaikka kuinka väsynyt ja muuten vaan huonoilla hoksottimilla varustettu kuski koulukyytejä ajamassa. Saa ajaa päivät koululaisia ja illat humalaisporukoita, eikä kukaan sano mitään. Vastaavasti 7.5 tonnisella kevytkuorkilla ajavan pulla-autokuskin piirturin käyttöä kyttäillään kun olis joku ehdonalaisessa oleva.
Eli periaatteessa vastustan kaikkea liikavalvontaa, pitäis keskittyä olennaiseen ja olla tilannetajua, kattoa kokonaisuutta eikä laskea minuutteja.
Kai teistä kaikki tietää että nykyisin kaikissa yli 7.5 tonnisissa kuorma-autoissa pitää olla ajopiirturi ja sitä pitää käyttää myös omissa ajoissa vaikkei mitään luvanvaraista touhua olisikaan.
Suomessahan on jo kokeiltu nopeus valvontaa gsm signaalin perusteella muistaakseni lahden moottoritiellä.
Se vaan tais tyssätä johonkin tylsään tietoturva,tai yksityisyyden suojaan...
Kai teistä kaikki tietää että nykyisin kaikissa yli 7.5 tonnisissa kuorma-autoissa pitää olla ajopiirturi ja sitä pitää käyttää myös omissa ajoissa vaikkei mitään luvanvaraista touhua olisikaan.
Jääkös sillä ratsiassa kiinni ajoaikarikkeestä? Tai jos kiekot ei oo mukana, niin saa sakot?
Miten sitten menee kuorma-auton alustalle rakennetut työkoneet tai erikoismatkailuautoiksi rekisteröidyt linja-autot?
Arska-tehtaalta
03.11.2010, 22:59
Monen ammattikuskin kanssa jutellu aiheesta ja olen heidän kanssaan samaa mieltä. Digiaikaan siirtymisen jälkeen homma on menny perseelleen.
Tälläseen tilanteeseen pääsee kun päättäjilla ei ole minkäänlaista kokemusta oikeasta työnteosta.
Kuormien sitomiset sunmuu kalusto pitää tietty olla 100%, mutta toi aikaseuranta on naurettavalla ylipilkunnussija tasolla.
Poliisi ei ole rahtarin ystävä. Piste.
Rekisteröimätön
04.11.2010, 09:06
Muutokset tuntuu aina oli ne hyviä tai huonoja.Kyllä rekkamieskin oppii kunnioittamaan lakeja ja nopeusrajoituksia.
Tuossa kun kävi ajamassa kuorma-autokortin niin siellä korostettiin sitä että kuskin pitää huolehtia ettei kuorma ylitä painorajoja. Esi. jos roudaa jotain jääkaappeja tms niin niissähän on paketissa painot. Ei oikeen voi ylikuormaa tulla jos osaa laskea. Tosin sitten kun kuormana on hiekkaa tms niin voi ollakin vähän ongelma. Tosin eiköhän ammattitaitoinen kuski osaa sanoa suurinpiirtein kuorman painon jos sinne hiekkaa vaikka laitetaan. Tuo 600kg ylikuorma vaan taitaa tulla aika helpolla juuri hiekan kanssa..
Tuo aikaseurantakin voisi olla vähän joustavampaa, mutta sitten homma meneekin siihen että ajetaan sillä joustolla koko ajan. Voisivat nuo poliisit tulla vaikka it-alalle tutkimaan porukan työaikoja. Ensin normi duunipäivä 8-16, sitten ylitöinä siitä eteenpäin rästiin jääneitä hommia kun ei vaan normi päivä riitä. Lopuksi yöllä pitää tulla duuniin kun järjestelmiä ei vaan voi sammuttaa päivällä, eikä illalla kun joku voi niitä käyttää. Yö on ainoa hetki tehdä päivityksiä. Tietenkään mitään kiitosta firmalta ei tule siitä että tekee pitkää päivää ja yötä hommia. Itsehän en tuollaiseen suostu, mutta aika monta tapausta tiedän että kiltisti vaan tekevät hommia ilman mitään korvausta. Liekö omaa typeryyttä sitten..
Mitä sillä on väliä mitä tauko on jollain muulla ammattiryhmällä?
Jokainen noudattakoon omalla kohdalle säädettyjä pykäliä
Sitä väliä,että jos useammat ammattiryhmät tekee samaa duunia ikäänkun tiimityönä,eli porukalla. Vaikuttaa sivusta seuraajan silmissä hiukan oudolta,kun kaivinkone seisoo kaupungin keskustassa kauha täynnä maata ja tyhjä sora-auto oottaa 40metrin päässä että digipiirturi antais luvan peruuttaa alle. Pirun pitkät 5min... Ohi kulkevat kansalaiset kattoo,että tuossa sitä taas veromarkkoja kulutetaan.Jätkät vaan istuu ja palkka juoksee,vaikka tosiasiassa toimitaan jus niinku EU määrää.
Se kunnan lapio ukko pärjää sillä 12 min tauolla kun se nojaa sen tauon välin sitten siihen lapioon.
Autokuskilla on pikkasen eri vastuu autosta ja ennenkaikkea liikenneturvallisuudesta.
Ite on oo juurikaan huomannu suoranaista vaikutusta liikenneturvallisuuteen sillä,että
pidänkö taukoa 14min vai 16min. Vaikutus on varmaan niin pieni että sitä ei normaali ratinkääntäjä huomaa.
Säännöt ovat toki tiukkoja mutta kyllä niitä pitää noudattaa ja sitä valvoa.
Kaikilla samat säännöt niin ei pitäisi olla vaikeaa.
Sinällään nuo ajo ja lepoaika-asetukset on ihan kannatettava juttu.Totta kai täytyy pitää asianmukaiset tauot jos lasket kaiken viikkoa suomea päästä päähän.
Mut näitä säännöistä puuttuu maalaisjärki ja joustavuus.Joskus on vaan ehdittävä sinne lautalle tai purkupaikkaan vaikka ajoaika ylittyis jonkun minuutin.
Ja niinku joku tais tuolla edellä mainita,eikai kukaan jää sinne tienvarteen nukkumaan,jos päivittäinen ajoaika sattuu loppumaan 30min ennen ku on kotipihalla.
Eukko oottaa kotona ruoka pöydässä,sauna lämpimänä ja ties mitä muuta mielessä.Kun ukko makaa scaanian kopissa linja-autopysäkillä sen takia,että digipiirturi piippas päivän päättyneeks.
Koht ne varmaan säätää lain,että rahtarit ei viikonloppuisin saa ajaa millään ajoneuvolla varsinkaan maasturilla,ettei lepoaikana vaan rasittuis ratinpyörittämisestä...
-Captain-
04.11.2010, 17:04
Jääkös sillä ratsiassa kiinni ajoaikarikkeestä? Tai jos kiekot ei oo mukana, niin saa sakot?
Miten sitten menee kuorma-auton alustalle rakennetut työkoneet tai erikoismatkailuautoiksi rekisteröidyt linja-autot?
ainakin tuo kuorma-auton alustalle rakennettu työkone on vapaa ajoaika hommeleista.. meilläkin hakkuris digipiirturi mut korttii ei tarvii käyttää.. ja olis aika "likane" kortti ku haketettaes pyörii kokoajan 80km/h :)
ainakin tuo kuorma-auton alustalle rakennettu työkone on vapaa ajoaika hommeleista.. meilläkin hakkuris digipiirturi mut korttii ei tarvii käyttää.. ja olis aika "likane" kortti ku haketettaes pyörii kokoajan 80km/h :)
No voihan siitäkin urkkia miten on risua syöty,ja termoksen äärellä vietetty aikaa....:D:D
Ylipainosta voi antaa kuskille sakon vaikka kilosta, mutta ylipainomaksuihin on noi toleranssit. Ne taas sit menee tonnit ja eurot.
Ja rahtarit itkee jos kortti menee 2kk, mut taksissa henkilönkuljetus lupa kuivumas väh 6kk et ei sekään ihan tasapuolista oo. Tosin siihen lakiin tulossa muutos, kun ei ole tasapuolinen muitten kuljetusalalaisten kanssa. Ja se totta että taksissa kökit 22h vuoron ja sit voit mennä bussin rattii ja siitä kun pääset takas 22h taksiin. Tai vaikka 30h taksis, mut tääl pisin vuoro 22h taksis.
Piirturinkiekko oli sen puolee hyvä ettei poliisit sitä osanu kattoo ja pysty vaihtelee kiekkoja, mut kyl tuota digiäkii kierretään.
Ylipainosta voi antaa kuskille sakon vaikka kilosta, mutta ylipainomaksuihin on noi toleranssit. Ne taas sit menee tonnit ja eurot.
Ja rahtarit itkee jos kortti menee 2kk, mut taksissa henkilönkuljetus lupa kuivumas väh 6kk et ei sekään ihan tasapuolista oo. Tosin siihen lakiin tulossa muutos, kun ei ole tasapuolinen muitten kuljetusalalaisten kanssa. Ja se totta että taksissa kökit 22h vuoron ja sit voit mennä bussin rattii ja siitä kun pääset takas 22h taksiin. Tai vaikka 30h taksis, mut tääl pisin vuoro 22h taksis.
Piirturinkiekko oli sen puolee hyvä ettei poliisit sitä osanu kattoo ja pysty vaihtelee kiekkoja, mut kyl tuota digiäkii kierretään.
"Kadehtimalla toista et koskaan rikastu"
Joo se siinä vanhassa kiekossa oli hyvä että se poliisi joka oli valittu kurssille sillä että sai neliskulmasen palikan pyöreeseen reikään,ei välttämättä osannu tulkita sitä oikein.
Ja kuten aikaisemmmin jo sanoin niin sitä se polliisi lyö ketä saa lyödä...ja kuka sen luvan on antanut niin se on tuo oma armas edusuntamme joka nykyään toimii sen mukaan mitä ilta(lehti,ja sanomat) kirjoittaa.
Muutenkin tuo liikennehölmöilyn rangaistusmeininki rikkoo jo jopa ihmisoikeuksia.
Eli millään sakolla ei ole ylärajaa,jos hakkaat muijasi,niin saat jatkaa vaikka poliisin tehtävissä,tai jäät kiinni jostain lääke hommista,tai muusta vaikka häirinnästä,tai tahallisesta hoitovirheestä niin voit olla lääkäri.
Mutta ne kolme sakkoa siellä missä muutenkin on valvontaa toisin kuin noissa esimerkeissä,eli joku akselipainon ylitys,merikontin ylikuorma,ja vaikka omalla autolla ylinopeus niin kortti on pois ja samoin elanto...
Ja sitten vielä se politiikka annos...
Tämä tilannehan luo otollisen paikan alan palkkaongelmien korjaamiseen....Eli koska koheltamalla 24/7
et enää pärjää,niin sen yksikköhinnan on oltava kohdallaan...
...Ja tämähän taas antaa hyvät markkinat ulkomaiselle orjatyövoimalle,jonka voi aina korvata uudella kun kortti menee. Eli se Soinin maahanmuuttovihamielisyy,ei korjaa mitään koska ongelma on keikkatyöläiset jotka eivät siirrä papereita suomeen...
Ja yrittäjä! Mitä teeet l
kun se 2.5 euroa maksava romanialainenkin on liian kallis????
kannatan valvontaa, mutta järki pitäs olla mukana siinä mistä sakotetaa ja kuin isoilla summilla.
ikävä kyllä se järki tahtoo unohtua silloin tällöin noilta valvontaa suorittavilta virkamiehiltä.
ON MENNY, liian pikkutarkkaa menoa
itse en omista muutaku henkilö auton kuljetus luvan joten ei ole oma kohtaista kokemusta mutta tuo taukojen tarkkailu on ainakin omasta mielestäni mennyt hivenen liian pitkälle.
Rekisteröimätön
05.11.2010, 18:17
Kortit vaan hyllylle niin oppii rekkaäijät kunnioittaan lakeja ja asetuksia.
-Captain-
05.11.2010, 18:26
Kortit vaan hyllylle niin oppii rekkaäijät kunnioittaan lakeja ja asetuksia.
kyllä se NYYBILLÄKI tulee tippa linssii ku kaupassa myydään ei oota ku rekkakuskin kortti kuivumas ja tavarat oottaa terminaalis
1000 autoa eduskunnan eteen, korteista nuotio ja kortitta autolla kotiin, minkäs tekevät jos kaikki ajaa kortitta.
No palkkaa tietysti tilalle 1000 romanialaista,tai virolaista,direktiivit täyttävää rahtaria.
Pääasia ettei kansa hypi silmille...
Valvonta on kyllä mennyt liian pitkälle. Ei taida suomessa mitään muuta työnalaa koskea yhtä monta lakipykälää, kuljettajia valvotaan kuitenkin yli 2500 lakipykälän voimalla. Vielä kun suhteutetaan se monessako onnettumuudessa on osallisena raskas liikenne verrattuna ajokilometreihin ja monessako raskas liikenne todellisuudessa on syyllinen on luku todella pieni. Mutta median takia myös yleisö syyllistää helposti raskasta liikennettä tietämättä faktoja. Tämä on valitettava tosiasia, mutta onneksi nykyään kuljettajiltakin vaaditaan koulutusta joten jokainen ei alalle pääse ja siten ne ammattipätevyyden omaavat voivat kieltäytyä/lakkoilla. Veikkaisin ettei suomi kovin pitkään pyöri ilman kumipyöräliikennettä. Toivottavasti tilanne ei kuitenkaan sinne asti pääse vaan rehellinen maalaisjärki ja totuus pääsevät joskus ilmi.
On mennyt.
Miksei kukaan valvo linja-autojen nopeuksia moottoritiellä. Jos ajan nopeusrajotuksien mukaan niin linja-autot ne vaan paahtaa ohi heittämällä
Mut eihän niillä oo kyydissä kuin ihmisiä ;)
On mennyt.
Miksei kukaan valvo linja-autojen nopeuksia moottoritiellä. Jos ajan nopeusrajotuksien mukaan niin linja-autot ne vaan paahtaa ohi heittämällä
Mut eihän niillä oo kyydissä kuin ihmisiä ;)
No kato läskistä tulee kitkerää jos se vanhenee kyydissä:D:D:D
Kyllä tän maan lait ja direktiivit on mennyt ihan päin persettä. Maalaisjärjen voi unohtaa kokonaan. Sillä ei oo mitään tekemistä nykyisin. Olen sen nyt huomannut. Kaikki on niin tarkkaan säädetty jossain ohjeissa. Jumalauta tänään jotkut oli istuttamassa jotain puskia tietyömaalla KYPÄRÄ päässä. huh huh. ja toinen esimerkki. Kahtena päivänä olen kaivellut lasten keinuille paikkoja koulun pihalla. Voi hemmetti miten tarkasti ohjeet pitää olla. On turvaalueet ja pitää olla 50mm kumi matto alla. ja on turvasorat yms yms.
Mihin tilaan tää maa on menossa. mikä on tilanne 5:n vuoden päästä.... ei kehtaa edes ajatella.
Mennään ihan amerikan malliin. Se mikä ei ole kielletty niin oikeudessa se voitetaan.
ja jumalauta tää raskaanliikenteen valvominen. Vittu että vituttaa nää saatanan direktiivipellet. Eihän nää sakot suomessa ole viel mitään. Mut kuunnelkaa niitä rekkamiehiä jotka ajaa etelään. Esim ranskassa on ihan vitun kovat sakot..
Onko se oikein et ajetaan sen mukaan mitä laki määrää. Onko oikein että parin minuutin päässä ois huoltamo mutta pakko pitää tauko ennen sitä tai muuten tulee sakot. Noh jää sitten nekin kahvit juomatta.
niin ja mikä vittu siinä on että jos joku onnettomuus sattuu missä on osallisena rekka niin totta kai se on rekan syy.. Vittu. Tai ihan sama mikä onnettomuus niin aina se on jonkun syy. Mikään ei ole puhdas onnettomuus. Aina joku saa syyt niskoilleen.
Vittu että vituttaa tää saatanan suomen(siis eu:n) lain säädäntö.
KAIKKI KELLÄ ON MAALAISJÄRKI TALLELLA NIIN UNOHTAKAA SE. MAALAISJÄRJELLÄ EI OLE ENÄÄ MITÄÄN KÄYTTÖÄ. SEURATAAN VAIN LAKIA, MÄÄRÄYKSIÄ JA DIREKTIIVEJÄ.
Kiitos ja anteeksi.
Kyllä tän maan lait ja direktiivit on mennyt ihan päin persettä. Maalaisjärjen voi unohtaa kokonaan. Sillä ei oo mitään tekemistä nykyisin. Olen sen nyt huomannut. Kaikki on niin tarkkaan säädetty jossain ohjeissa. Jumalauta tänään jotkut oli istuttamassa jotain puskia tietyömaalla KYPÄRÄ päässä. huh huh. ja toinen esimerkki. Kahtena päivänä olen kaivellut lasten keinuille paikkoja koulun pihalla. Voi hemmetti miten tarkasti ohjeet pitää olla. On turvaalueet ja pitää olla 50mm kumi matto alla. ja on turvasorat yms yms.
Tosta kypärästä.
Asvaltityömaalla pitäis kans kaikilla olla kypärä päässä jopa liikenteenohjaajalla.
Mitähän senkin päähän tippuu.
Ja jos piti poistua kuorma-autosta massaa viedessä niin työmaalla piti pistää kypärä päähän.
Tosta kypärästä.
Asvaltityömaalla pitäis kans kaikilla olla kypärä päässä jopa liikenteenohjaajalla.
Mitähän senkin päähän tippuu.
Ja jos piti poistua kuorma-autosta massaa viedessä niin työmaalla piti pistää kypärä päähän.
Ja noista ajoajoista.
Maansiirto hommissa ei oikeen kerenny taukoja pitään.
Kun kaivurikuski piti aina tauon silloin kun itse oli kuormaa viemässä.
me rahtarithan olemme maan suurimpia rikollisia,kun meidän kanssa tulee toimeen suhtkoht ok mutta kun poliisi paskoo heti housuu jos oikea rosvo sattuu kohdalle... meillä on helpompi rahastaa.
me rahtarithan olemme maan suurimpia rikollisia,kun meidän kanssa tulee toimeen suhtkoht ok mutta kun poliisi paskoo heti housuu jos oikea rosvo sattuu kohdalle... meillä on helpompi rahastaa.
Niimpä.
Entä jos sais kaikki rekkakuskit vaikka viikoks lakkoon. Yksikään raskaankaluston auto ei liikkus. Tajuisko porukka sit mistä on kyse??
Niimpä.
Entä jos sais kaikki rekkakuskit vaikka viikoks lakkoon. Yksikään raskaankaluston auto ei liikkus. Tajuisko porukka sit mistä on kyse??
Anteeksi taas tyhmä kysymys..
..Mutta mikä olisi lakon aihe??? Se että rahtarit vastustaa sitä että heillä on laissa määrätty kahvi ym.tauot.???Ja haluaisivat ajaa yli määrättyjen aikojen???Joskus aikoinaan on ollut jopa verisi taisteluja näiden "oikeuksien"puolesta.
Hei ukot ja akat. mitä jos vaan ruvettaisiin noudattamaan sitä lakia,ja direktiiviä,kylmästi,ja tarpeeksi tunnollisesti.
Ja jos työpaikan uhkaa vidä joku idänihme niin aina ilmoitus työsuojelu piiriin,ja ammattiliittoon,johon jokainen alan ammattilainen kuuluu eikö vaan???
Anteeksi taas tyhmä kysymys..
..Mutta mikä olisi lakon aihe??? Se että rahtarit vastustaa sitä että heillä on laissa määrätty kahvi ym.tauot.???Ja haluaisivat ajaa yli määrättyjen aikojen???Joskus aikoinaan on ollut jopa verisi taisteluja näiden "oikeuksien"puolesta.
Hei ukot ja akat. mitä jos vaan ruvettaisiin noudattamaan sitä lakia,ja direktiiviä,kylmästi,ja tarpeeksi tunnollisesti.
Ja jos työpaikan uhkaa vidä joku idänihme niin aina ilmoitus työsuojelu piiriin,ja ammattiliittoon,johon jokainen alan ammattilainen kuuluu eikö vaan???
Juu, mutta tietynlainen asenne yleisöllä ja sitä kautta ehkä myös virkavalla on että raskas liikenne on uhka ja syypää onnettomuuksiin. Helposti sieltä setä sininen antaa kauniin sakkolapun viilaten pilkkua, aivan kuin kuljettaja ei olisi ihminen vaan kone. Eihän nyt ammattikuljettajalle satu mitään virheitä ikinä milloinkaan. Aina on kaikki täydellistä ja lainmukaista.
Eniten pelottaa poliisi...
No en tarkoita että sais ajaa miten sattuu. Mut joku tolkku noihin sääntöihin. Miten vitussa sie pidät minuutti aikataulua tien päällä ku muutenkaan siellä ei liiku ku ryssiä tai jotain mulkkuja ajamassa alinopeutta.
jokainen voi itsessään noudattaa niitä sääntöjä jos haluaa. Mutta voi siitä hemmentin toyotasta tarkastaa mittariheiton niin ei tarvii valittaa että taas siellä joku kaahasi tuhatta ja sataa ohi vaikka itse ajoin 80km/h vaikka todellinen nopeus 70 km/h.
Vittu ja polttakaa niitä saatanan sumareita viellä keskellä päivää.
Kohta nimittäin potkin paskaks jokaisen sumarit kuka ajaa vastaan.
SAATANA ETTÄ VITUTTAA
Hei ukot ja akat. mitä jos vaan ruvettaisiin noudattamaan sitä lakia,ja direktiiviä,kylmästi,ja tarpeeksi tunnollisesti.
Ja jos työpaikan uhkaa vidä joku idänihme niin aina ilmoitus työsuojelu piiriin,ja ammattiliittoon,johon jokainen alan ammattilainen kuuluu eikö vaan???
Entäs, kun lentokone ei odota? Meilläpäin on semmonen ongelma, et DHL sanoo sopimukset irti, jos ei kerkee autot ajoissa rungolle?
Tarkottaa sitä, että varkaudesta lähtöaika on 14:30 (ei saa lähteä minuuttiakaan aikasemmin, jos vaikka sattus tulemaan kirjekuori!) sitten siinä välissä otetaan pakettiautokuormallinen tavaraa kyytiin ja ajetaan sitten täysillä rajotinta vasten jyväskylään, että oltasiin siellä perillä säädetyssä aikataulussa!
No, perillä pitäs olla viimeistään 16:15, mutta käytännössä on täysin hahdotonta keritä ennen 16:30 ja jos sattuu yksikin liikenneonnettomuus tai erikoiskuljetus matkalle, joka viivyttää yli 15min, tarkottaa, että kuopio-joensuu-runkokuljettaja ajaa kiltisti DHL:n runkoauton perässä turkuun lentoasemalle.
Jos kuljettaja rupeaa ämpyilemään "nyt kyl iski tauot päälle, ei pysty" myöhästyy tavarat lennolta, ja DHL:n maksettavaksi jää sellaiset myöhästymisssakot, jotka tarkoittaa DHL:n alaiselle yksityisyrittäjälle sopimuskatkoa.
Siiton sit hyvä repiä huumoria.
T: toistaiseksi Nyybi Viipo allalla, alla vasta reilu 300 000km yhdistelmällä ilma koulutusta... Kolmannessa polvessa.
Anteeksi taas tyhmä kysymys..
..Mutta mikä olisi lakon aihe??? Se että rahtarit vastustaa sitä että heillä on laissa määrätty kahvi ym.tauot.???Ja haluaisivat ajaa yli määrättyjen aikojen???Joskus aikoinaan on ollut jopa verisi taisteluja näiden "oikeuksien"puolesta.
Hei ukot ja akat. mitä jos vaan ruvettaisiin noudattamaan sitä lakia,ja direktiiviä,kylmästi,ja tarpeeksi tunnollisesti.
Et tainnut älytä sitä että niitä taukoja ei pidetä miten sattuu. vaan että millon voit pitää.'
Kun on tietty yhtäjaksonen ajoaika ja tietty ajoaika päivässä.
Rekisteröimätön
06.11.2010, 06:06
Entäs, kun lentokone ei odota? Meilläpäin on semmonen ongelma, et DHL sanoo sopimukset irti, jos ei kerkee autot ajoissa rungolle?
Tarkottaa sitä, että varkaudesta lähtöaika on 14:30 (ei saa lähteä minuuttiakaan aikasemmin, jos vaikka sattus tulemaan kirjekuori!) sitten siinä välissä otetaan pakettiautokuormallinen tavaraa kyytiin ja ajetaan sitten täysillä rajotinta vasten jyväskylään, että oltasiin siellä perillä säädetyssä aikataulussa!
No, perillä pitäs olla viimeistään 16:15, mutta käytännössä on täysin hahdotonta keritä ennen 16:30 ja jos sattuu yksikin liikenneonnettomuus tai erikoiskuljetus matkalle, joka viivyttää yli 15min, tarkottaa, että kuopio-joensuu-runkokuljettaja ajaa kiltisti DHL:n runkoauton perässä turkuun lentoasemalle.
Jos kuljettaja rupeaa ämpyilemään "nyt kyl iski tauot päälle, ei pysty" myöhästyy tavarat lennolta, ja DHL:n maksettavaksi jää sellaiset myöhästymisssakot, jotka tarkoittaa DHL:n alaiselle yksityisyrittäjälle sopimuskatkoa.
Siiton sit hyvä repiä huumoria.
T: toistaiseksi Nyybi Viipo allalla, alla vasta reilu 300 000km yhdistelmällä ilma koulutusta... Kolmannessa polvessa.
Nää on ihan erijuttuja pitääkö tehdä tollasia sopimuksia joita ei pysty lain puitteissa toteuttamaan sehän on rikollista
hunter x
06.11.2010, 06:54
Kyllä tän maan lait ja direktiivit on mennyt ihan päin persettä. Maalaisjärjen voi unohtaa kokonaan. Sillä ei oo mitään tekemistä nykyisin. Olen sen nyt huomannut. Kaikki on niin tarkkaan säädetty jossain ohjeissa. Jumalauta tänään jotkut oli istuttamassa jotain puskia tietyömaalla KYPÄRÄ päässä. huh huh. ja toinen esimerkki. Kahtena päivänä olen kaivellut lasten keinuille paikkoja koulun pihalla. Voi hemmetti miten tarkasti ohjeet pitää olla. On turvaalueet ja pitää olla 50mm kumi matto alla. ja on turvasorat yms yms.
Mihin tilaan tää maa on menossa. mikä on tilanne 5:n vuoden päästä.... ei kehtaa edes ajatella.
Mennään ihan amerikan malliin. Se mikä ei ole kielletty niin oikeudessa se voitetaan.
ja jumalauta tää raskaanliikenteen valvominen. Vittu että vituttaa nää saatanan direktiivipellet. Eihän nää sakot suomessa ole viel mitään. Mut kuunnelkaa niitä rekkamiehiä jotka ajaa etelään. Esim ranskassa on ihan vitun kovat sakot..
Onko se oikein et ajetaan sen mukaan mitä laki määrää. Onko oikein että parin minuutin päässä ois huoltamo mutta pakko pitää tauko ennen sitä tai muuten tulee sakot. Noh jää sitten nekin kahvit juomatta.
niin ja mikä vittu siinä on että jos joku onnettomuus sattuu missä on osallisena rekka niin totta kai se on rekan syy.. Vittu. Tai ihan sama mikä onnettomuus niin aina se on jonkun syy. Mikään ei ole puhdas onnettomuus. Aina joku saa syyt niskoilleen.
Vittu että vituttaa tää saatanan suomen(siis eu:n) lain säädäntö.
KAIKKI KELLÄ ON MAALAISJÄRKI TALLELLA NIIN UNOHTAKAA SE. MAALAISJÄRJELLÄ EI OLE ENÄÄ MITÄÄN KÄYTTÖÄ. SEURATAAN VAIN LAKIA, MÄÄRÄYKSIÄ JA DIREKTIIVEJÄ.
Kiitos ja anteeksi.
oonkos käsittäny väärin kun jostain olin lukevinani tosta direktiivistä, että se tulis sanasta "direction" niin eiköös toi niinku tarkota vähä että "suuntaa antava/ suunta" ? jos niin on niin minkähän helsvetin takia täälä armaassa suomessa noudatetaan pilkun tarkasti eeuuun direktiivejä?? ja itse olen ollu ja olen edelleen sitä mieltä että eeuu kaatuu vielä omaan mahdottumuuteensa. jossain kohtaa tulee varmasti sellaset konfliktit että se on oksat pois omenapiirakasta.. ja niinkuin tossa jo ilmoitettiin niin se on niin helvetin helppo valtion rahastaa työtään tekeviltä rekkamiehiltä. paaaljon turvallisempaa kun jahdata joitain narkkareita yms..
Eilen oli kahvipöytä keskustelussa aiheena kuorman sitominen,ja kaveri oli käyny kuormaamassa jotain ruotsiin menevää rekkaa,no siinä oli kuski sitten vedelly niitä liinoja reilusti ja jättäny yhden huonosti.No koveri oli kommentoinu että nyt tuo jäi tuolleen,niin se kuski oli sanonut sen olevan ruåttin poliisia varten,että on jotain helppoa huomautettavaa,koska vaikka niitä liinoja olisi miljoona niin aina sinne pitää yksi lisätä.
NewJuhani
06.11.2010, 12:30
Entäs, kun lentokone ei odota? Meilläpäin on semmonen ongelma, et DHL sanoo sopimukset irti, jos ei kerkee autot ajoissa rungolle?
Tarkottaa sitä, että varkaudesta lähtöaika on 14:30 (ei saa lähteä minuuttiakaan aikasemmin, jos vaikka sattus tulemaan kirjekuori!) sitten siinä välissä otetaan pakettiautokuormallinen tavaraa kyytiin ja ajetaan sitten täysillä rajotinta vasten jyväskylään, että oltasiin siellä perillä säädetyssä aikataulussa!
No, perillä pitäs olla viimeistään 16:15, mutta käytännössä on täysin hahdotonta keritä ennen 16:30 ja jos sattuu yksikin liikenneonnettomuus tai erikoiskuljetus matkalle, joka viivyttää yli 15min, tarkottaa, että kuopio-joensuu-runkokuljettaja ajaa kiltisti DHL:n runkoauton perässä turkuun lentoasemalle.
Jos kuljettaja rupeaa ämpyilemään "nyt kyl iski tauot päälle, ei pysty" myöhästyy tavarat lennolta, ja DHL:n maksettavaksi jää sellaiset myöhästymisssakot, jotka tarkoittaa DHL:n alaiselle yksityisyrittäjälle sopimuskatkoa.
Siiton sit hyvä repiä huumoria.
T: toistaiseksi Nyybi Viipo allalla, alla vasta reilu 300 000km yhdistelmällä ilma koulutusta... Kolmannessa polvessa.
Joo, firma jolla on kiekkoautoja pystyy toteuttamaan keikat aikataulussa. Varsinkin jos firmaa ei kiinnosta milloin kuski voi ajaa laillisesti. kyllähän se on nähty niin usein et auton aikataulut on monasti tärkämpiä kuin kuskin.
Ehdin tos aikaisemmin ajaa pari vuotta digiautolla. Kerran varoitus toisen tauon ollessa 29min kun ois pitänyt olla 30min. Siis täys rikollinen.
Toisen kerran varoitus kun tuli vedettyä peräti 4 min yli ajoa. Eli 4h30min olikin huikeat 4h34min. Vartin tauko oli pidetty, lastauksia ja purkuja oli takana, ei siis ajettu edes putkeen.
Tän kytät katsoi "taskulaskimestaan"(kortti pistetään sisään ja laita näyttää vain valoilla päivien kohdalla pun., kelt. ja vih.) ja kun kysyin, et paljonko on ajettu liikaa, vastaus kuului "nyt ei ole kyse vain parista minuutista". Tän havaitsemiseen oli mennyt yli 15 min(pelkkä kortin luku, muu hulabaloo siihen päälle eli yli puolituntia tän takia parkissa)..Ei pyydetty edes tulostetta et oisivat tietäneet oikeasti paljonko oon yli ajanut.
Terveisiä vaan niille poliiseille. Paikka oli kehä III toinen pääsiäispäivä 08(Ennen lahdenmotaria, korkean kuljetuksen montussa, maija ja h-biili).
Toutiimi yritti tutkata pääsiäisen paluuruuhkaa, yllättäen ei yhtään autoa ajanut edes yli 60km/h siinä ruuhkassa. Kun ei yhtään henkilöautoa olleet saaneet, viitoivat mut hätäpäissään sivuun. Kysyivät kuis menee ja näytä kiekkoa. Kun sanoin et on digi, alkoi tapahtumaan. Kyttä alkoi huutaman toimistomaijaan "hei täällä on digikortti, HEI TÄL ON DIGIKORTTI!, onks meillä lukijaa" parikertaa juoksentelua maijan ja mun auton välillä. Sitten haluttiin kaikki autonpeperit ja mun kortit. Yli vartin kesti kehittää lukutaitoa et selvis mun paperit. Tällä välin ehdin ihmetellä poliisien tutkaus vimmaa. Tuli ihan mielen "majakka ja perävaunu". "Perävaunu" oli liki parimetrinen pysäyttäjä: puhelimen kans ensin kaistojen välissä, sit meidän puolen sivussa taas kaistojen välissä ja pois. "Majakka" oli metriseittemänkymmentä karvahattu päässä, korvaläpät irrallaan heiluen, toista jalkaa voimakkaasti linkaten: Milloin oli tien reunassa tutkaa sohien ruukaa kohti, milloin mun vieressä montun pohjalla sohien tutka käsi ylhäällä et osuis säde autoihin. Sitten kummatkin menivät maijan luokse ihmettelemään mun papereita. Tää "majakka" muisti aina vähän väliä sohia tutkaa liikenteen suuntaan(pelkäsin siinä tutkasuihkussa et saan syövän). Parikertaa juoksenteli montusta tien reunaan tutkaamaan. Mut ketään ei saanut haaviin kun autoa pukkas kahta kaistaa madellen.(Harmi etten tajunnut ottaa episodia nauhalle) Papereiden tutkijat hyppäsivät maijasta ulos, sitten tutkapari hyppäs maijaan ja kaasu pohjassa pois. Jäljelle jääneistä toinen hyppäsi h-biiliin ja peruutti sen ihan keulan eteen. Toinen änkesi hyttiin kertomaan et äsken olivat ottaneet joltain MAMUlta kortin pois kun oli kuulemma koko suku ajanut samalla digikortilla(ihmetyttää mitähän töitä MAMU oli muka tehdyt, päivänvalolla pimeitätöitä). Sitten iskettin varoituslappu allekirjoitusta varten. Kysymykseen paljonko on yli sanottiin "ei ole kyse parista minuutista mut nyt annetaan vain varoitus". Nimi alle ja kun kyttä huomas et alan ottamaaan tulostetta ulos, hyppäsi saman tien ulos ja niin kyttäauto suti paikalta vauhdilla pois. Minä saan tulosteen ulos ja lasken minuutit laskimella 4MIN YLIMÄÄRÄISTÄ AJOA. Olipa rikollinen olo:). Varoituslapusta ei saanut selvää kyttien nimistä jotta ois voinnut soittaa ja kysyä et "MITÄ V.....!
Toi neljä minuuttia tod.näk. tulee jo kun on joutunut pysähtelemään niin monta kertaa päivän aikana. Täähän on ainut helpotus ajoaikalakiin oikeen EU tasolta. Jos paljon pysähtelyjä digiautolla niin vartin saa katsoa läpi sormien. Tääkin on täysin kiinni siitä minkälaiset nakkisormet kytällä sattuu olemaan.
Ja tähän kaikkeen tuhlattiin kaikkien aikaa yli puolituntia.
Nää kummmatkin olivat eri jaksoissa(kortin 30vrk). Onneksi, oisin varmaan saanut sakon muuten näin huimasta rikollisesta toiminnasta jos olisivat sattuneet samaan jaksoon.
Tämmöiset muutamat minuutit kirjataan tilastoihin ja lehdet jaksaa kirjoittaa kuinka työaikarikkomukset on hurjassa nousussa.
Hesan satamassa sai yks kaveri 350€ kun yö tauko oli 6min liian lyhyt. Tää ei voi olla kohtuullista edes nyybien tai myytimiesten mielestä.
Silloin kun digipiirturit tuli pakollisiksi uusiin, niin olis pitänyt määrätä kaikkiin vanhoihinkin kiekkoautoihin vaihdettavaksi digi, esim. kahden vuoden viiveellä.
Nyt kiekkoautot saa kohtuuttoman edun keikkakilpailutuksessa. Sen huomaa kun samassa firmassa on kumpiakin, niin eipä kaikkia keikkoja voikkaan hoitaa digiautolla samalla rahalla/ajalla.
Monet hommat voi hoitaa yksi mies kiekkoautolla mutta digiautossa tarvitaankin kaksi tai peräti kolme vuorossa. Ennen oli ajoja jotka pystyi hoitamaan päivässä. Ja nyt digillä joutuu vajaan tunnin takia nukkumaan autossa, ym.
Mutta ei hätää nykyään ajellaan taas kiekkoautolla ja eipä ratsioissa tahdo auton touhut kiinnostaa juuri ollenkaan:). Metkaa miten digiautoissa ollaan kiinnostuttu minuuteista ja kiekkoautoissa tunneista.
Illalla töissä kuulin kyl parhaan huomatuksen mitä poliisi antannu. Oli lukennu et mahdollinen ajoajan ylittäminen. Mut pitäähä se jotain keksii kun rekan pysäyttää.
Tourinki
06.11.2010, 13:31
Jos kerta raskaankaluston valvonta on mennyt liian pitkälle niin on sitä myös kyseisen alan kilpailutuksessakin menty liian pitkälle. Kaikkien on helppo sanoa että mitäs teit tuollaisen sopimuksen joka edellyttää ajamista 24/7 ilman taukoja ja aina rajoitinta vasten, että tienatuista rahoista jäisi jotain itselle eikä kaikki menisi auton kuluihin.
Mutta kilpailutuksen yhteydessä joku isompi firma antaa halvemman tarjouksen kun joku pieni muutaman auton firma antaa korkeamman. Jotta pienemmilläkin firmoilla olisi mahdollisuus päästä osingoille ja pysyä työnsyrjässä kiinni niin kilpailuttaja antaa mahdollisuuden sopimukseen sillä ehdolla että ajatte samalla taksalla kuin tuo halvimman tarjouksen tehnyt.
Ja jos et tee sopimusta niin joku muu varmasti suostuu, eikä sitten ole tiedossa korvaavaa kuljetussopimusta. Joten yritys joutuu karsimaan kalustoa ja kuskeja. Jollei uutta sopimusta saa jostain niin sitten koko yritys on tuhoon tuomittu kun ei noiden autojen pihalla seisottaminenkaan halpaa lystiä ole.
Tuollaisia newjuhanin kaltaisia tarinoita lisää niin pääsee alan ulkopuolinenkin jyvälle missä mennään...
On, ja todella raakasti.
nimim. 150€ 5 min liian lyhyestä tauosta, muistutus 3 ylimääräisestä parkkivalosta, muistutus referenssiluvun ylittämisestä 5 yksiköllä, suullinen varoitus puhjenneella renkaalla 15km/h ajamisesta 1,5km matkan rengaskorjaamolle...
Ja niijjoo, parasta on ku oot digiautolla liikkeellä, meet laivalla yli etkä muista painaa laivassa piirturia tauolle ja se jää piirtämään työaikaa, ni vaikka on laivaliput ja kaikki perkeleet todisteena ni sakkoa tulee että napa raikaa.
On, ja todella raakasti.
nimim. 150€ 5 min liian lyhyestä tauosta, muistutus 3 ylimääräisestä parkkivalosta, muistutus referenssiluvun ylittämisestä 5 yksiköllä, suullinen varoitus puhjenneella renkaalla 15km/h ajamisesta 1,5km matkan rengaskorjaamolle...
Ja niijjoo, parasta on ku oot digiautolla liikkeellä, meet laivalla yli etkä muista painaa laivassa piirturia tauolle ja se jää piirtämään työaikaa, ni vaikka on laivaliput ja kaikki perkeleet todisteena ni sakkoa tulee että napa raikaa.
Millä perusteella niitä parkkivaloja oli liikaa...???
Ja tuo laivahomma kyllä pitäisi kaatua käräjillä,koska rikosta ei ole tapahtunut,ja varsinkin jos sen voi todistaa,mutta kyllähän poliisi sen sakon antaa.
Mitenköhän tuollaisen raskaankaluston sankaripoliisit vastaavat kotona kun puoliso kysyy että,että miten meni töissä???
-Joo pistin tuossa yhen rahtarin nukkumaan 10 km ennen kotia,ja annoin toiselle300 sakkoa minuutin liian lyhyestä ruokatunnista.
Ja vaimo jatkaa: Voi kun kiva,mites se lapsia kytännyt r..nkkari jonka nappasitte mela kourassa koulun pihalta??
-No vietiin kotia heti kuulustelun jälkeen.
Oi oma sankarini...
Millä perusteella niitä parkkivaloja oli liikaa...???
Tunnetaan nimellä rekkavalot, alias kolome keltasta pikkuvaloa katolla...
Katos kun ne on nyky-yhteiskunnan suurimpia vihollisia, joku voi pian oikeasti tietää mikä auto sieltä tulee ja sitähän ei valtiovalta halua.
me rahtarithan olemme maan suurimpia rikollisia,kun meidän kanssa tulee toimeen suhtkoht ok mutta kun poliisi paskoo heti housuu jos oikea rosvo sattuu kohdalle... meillä on helpompi rahastaa.
Näin se menee.
Mistä lähtien ne rekkavalot on ollu kielletty??? Mie oon saanu sakot kun ei ollu päällä kun oli kärri perässä,tosin venäjällä mutta silti.
Mistä lähtien ne rekkavalot on ollu kielletty??? Mie oon saanu sakot kun ei ollu päällä kun oli kärri perässä,tosin venäjällä mutta silti.
Nehän on jostain vuosimallista alkaen ollu kielletyt, oliskohan ollu -03 tjsp. En muista.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248
Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti säädetään 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) nojalla:
4 luku
Autoja ja perävaunuja koskevat kansalliset vaatimukset
28 §
Vetoauton tunnusvalaisimet
Vetoauton tunnusvalaisinten tulee näyttää ruskeankeltaista valoa. Valaisinten valovoima referenssiakselin suunnassa saa olla enintään 200 kandelaa. Valaisimet tulee sijoittaa symmetrisesti auton katolle.
Lähde finlex:
Ja sakoista voi sentään valittaa mutta huomautukesta ilmeisesti ei...
NewJuhani
07.11.2010, 20:09
Ajoajoiossa pitäis olla joustoa.
esim.
1.Ekan 4h30min ajoa sais ylittää puolella tunnilla ja se pitäis korvata seuraavalla tauolla yks/yhteen(45+30)
2.Päivittäisen ajoajan pituuden (9/10h) sais ylittää tunnilla ja se korvattais seuraavalla yötauolla yks/yhteen.
3.Päivänpituuden sais ylittää tunnilla kahtena päivänä viikossa ja se korvattais seuraavassa viikkolevossa tuplana. MIN tauko 24h+(korvattavat tunnit x 2) ja jos 45h ei tarvi korvata.
4.Kyllä sen 9 tuntia yötaukoa pitäis riittää jos yöpyy autossa muualla kuin asemapaikassa. Paitsi jos on käyttänyt kohdan 2 pidennyksen, silloin tarvis 10h. Eli kolme yötähän saa olla 9 tuntia eli tien päällä jäis kaksi yötä (max. kaksi+kaksi tuntia) korvattavaa. Nää tunnit pitäis korvata seuraavalla viikkolevolla.minimi 24h + korvattavat tunnit ja jos on täydet 45h taukoa, ei tarvis korvata.
kyllä se 11 tuntia tuntuu järjettömän pitkältä autossa maata. Kuka nukkuu kotonaan edes 10 tunnin unia.
5.Kahden viikon ajot sais olla 100h (56h+44h). Vanhojen rajojen(90h(56+34) ylitykset korvattaisiin heti jakson jälkeisessä viikkolevossa. esim jos vanhat ylitetty; vähintään 45h+ylitys.
Aluksi vaikka näin:rolleyes: tai jotain....
Tämän asetuksen soveltamisalaan kuulumattoman ajoneuvon ajaminen (3 kohta)
tai matkustaminen (2 kohta) asemapaikkakunnan ulkopuolella sijaitsevalle työn
aloittamispaikkakunnalle tai asemapaikkakunnan ulkopuolelta sijaitsevalta työn
lopettamispaikkakunnalta ei ole mahdollista vähimmäisvuorokausi- tai
vähimmäisviikkolevon aikana, mikäli kyseessä ei ole lautta tai juna, jossa kuljettajan
käytettävissä on vuode tai makuusija. Asetuksen 8 artiklan 2. kohdassa mainittu 24
tunnin ajanjakso ja 8 artiklan 5. kohdassa mainittu 30 tunnin ajanjakso alkaa edellä
mainitun lepoajan päättymisestä.
Rajoitus ei koske kuljettajan normaalia työ- tai kotimatkaa asemapaikkakunnalleen
tai sieltä pois.
Kohdassa 3 tarkoitettu ajoneuvon kuljettaminen on merkittävä ”muuksi työksi”.
Lähde rahtarit ry.
Eli jos rekka jää vaikka joutsenoon,niin sieltä saa mennä lappeenrannassa olevaan kotiin jos joku tulee hakemaan,mutta imatralle on jäätävä jo yöksi tai viikonlopuksi,muuten pääsisi junalla,mutta kun ei ole makuuvaunupaikkoja tarjolla.:D:D:D
Savonlinnasta päässee kesäaikaan laivalla lappeenrantaa,ja sieltä saattaa saada jopa lepopaikankin.
Mutta jos olen firmassa joka on Lappeenrantaan rekisteröity,ja tunnit tulee täyteen siten että joudun jäämään Lemille,niin saanko mennä kotiin,vai pitääkö nukkua autossa,koska ei ole rautatietä,eikä laivaliikennettäkään ole ollut enää muutamaan kymmeneen vuoteen...:D:eek:???
Vi..tu kuka nämä on keksinyt saati hyväksynyt??? Näistähän pitäisi valittaa johonkin ihmisoikeus tuomioistuimeen,koska kyseessä on laki jonka noudattaminen ei ole mahdollista.
Miksi esim.bussi,tai taksi,tai tavan junamatka ei kelpaa koska mikään näistä ei edellytä "työn" tekemistä?
Hohhoi....
Mä tulin siihen tulokseen että digi auton puikkoihin en lähde niin pääsee kotiin helpommin viikonlopuksi viikolla ei vitunkaan väliä missä nukkuu.
Lähde finlex:
Ja sakoista voi sentään valittaa mutta huomautukesta ilmeisesti ei...
Vetoauton tunnusvalaisimet eli ns. rekkavalot
Vetoauton tunnusvalaisimet sallitaan autoissa, jotka on otettu käyttöön ennen 1.10.2000. Vetoauton tunnusvalaisimet ovat sallittuja muissakin N2 ja N3 –luokan ajoneuvoissa, joita käytetään perävaunun vetoon Venäjälle suuntautuvassa kansainvälisessä liikenteessä. Vetoauton tunnusvalaisimet sijoitetaan symmetrisesti ja niitä saa olla enintään kolme kappaletta ja enintään 100 mm:n etäisyydellä toisistaan. Tunnusvalot suositellaan asennettavaksi tuulilasin läpinäkyvän alueen yläreunan yläpuolelle. Valaisimissa käytettyjen lamppujen teho saa olla enintään 20 W ja valaisinten tulee näyttää ruskeankeltaista valoa. Kaikki ylimääräiset tai edellä mainitusta poikkeavalla tavalla sijoitetut valot määrätään poistettavaksi.
Lähde: AKE
Tietääkos kukaan alanmies miten seuraavanlaisessa tapauksessa täytyis oikeaoppisesti toimia jos ei halua kärhämöidä virkavallan kanssa tienpuolessa??
Eli lähdet aamulla normaalisti liikkeelle vaikka kello 07:00 ja täytät kiekkoon vaadittavat tiedot,päivämäärät,aloituskilometrit yms..
Ajelet vajaan päivän,pidät tarvittavat tauot ja saat keikat hoidettua hyvissä ajoin iltapäivällä kello 14:00
Otat kiekon piirturista,täytät taas tarvittavat lopetustiedot ja ja lykkäät pahvin laatikkoon,enää ovet lukkoon ja kotio..
Illalla kello 18:00 pomo soittaa ja kyselee kehtaisitko heittää vielä parin tunnin keikan illan ratoks? No mikä ettei,varsinainen työaikahan jäi vajaaks eli ajoaikaa on sopivasti vielä tälle päivälle jäljellä.
Palaat autolle,käännät vehkeet käyntiin,mut mites kiekko???????????
Oon esittäny tän saman esimerkin neljälle eri LP:n konstaapelille joista yksi myönsi heti alkuunsa,ettei ole minkäänlaista hajua miten pitäis toimia.
Toinen ja kolmas antoivat molemmat erilaiset toimintaohjeet joista kummatkin olivat virheellisiä.
Neljäs(oli muistaakseen tampereen yksiköstä) tiesi tarkkaan kuinka kyseisessä tapauksessa tulee toimia,mutta myönsi että viranomaistulkinta saattaa tuon esimerkin tapauksissa vaihdella.
Äkkiä sanoisin mistään tietämättä että menee siihen jaettuun vuorokausilepoon. Eli kynälä kiekkoon sitä lepoviivaa väliaika:eek::eek::eek:Vai hä.
Tai syö sen kiekon sinapin,ja dippikastikkeen kera.
Noo..:confused::confused::confused:
NewJuhani
08.11.2010, 09:20
Täytät kiekon taakse uudet tiedot(Kellon aika, rekkari ja lähtö/puluu paikka) aivan kuin vaihtaisit autoa. Ja sinne valkoiselle alueelle voit laittaa "ylimääräinen ilta keikka". niin joku joskus myöhemminkin tajuaa mist oli kyse.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajopiirturi
Keikan jälkeen taitaa selvitä 9h tauolla.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajoajat
Viranomaisilla tuntui myös olevan ongelmia selvittää, miten toimitaan tilanteessa, kun joutuu ajamaan eri autoilla päivän mittaan ja jokaisessa on eri nopeusalueen piirturi. Meinasivat kirjottaa kaverille sakot, kun sillä oli samalla päivällä useita täytettyjä kiekkoja, mutta lopulta eivät tienneet, miten asia tulisi oikeasti olla ja ajoivat paikalta pois.
Lopulta joku konstaapeli otti asiasta selvää: vaihdetaan autoa ja käytetään kulloisenkin nopeusalueen piirturinkiekkoa. Sitten työpäivän ajan ja loputtua ne tulee säilyttää toisetansa välittömässä läheisyydessä.
Siinä sitä onkin työsuojelupiirillä lukemista, kun joka päivälle on vähintään kolme kiekkoa ja ajot useissa erissä. Tauotkin tulee kivasti, kun välillä joutuu ajamaan piirturittomalla pakulla, eikä pysty kiekkoja jättämään autoihin pyörimään piirturiin.
Ylipainosta voi antaa kuskille sakon vaikka kilosta, mutta ylipainomaksuihin on noi toleranssit. Ne taas sit menee tonnit ja eurot.
Ja rahtarit itkee jos kortti menee 2kk, mut taksissa henkilönkuljetus lupa kuivumas väh 6kk et ei sekään ihan tasapuolista oo. Tosin siihen lakiin tulossa muutos, kun ei ole tasapuolinen muitten kuljetusalalaisten kanssa. Ja se totta että taksissa kökit 22h vuoron ja sit voit mennä bussin rattii ja siitä kun pääset takas 22h taksiin. Tai vaikka 30h taksis, mut tääl pisin vuoro 22h taksis.
Piirturinkiekko oli sen puolee hyvä ettei poliisit sitä osanu kattoo ja pysty vaihtelee kiekkoja, mut kyl tuota digiäkii kierretään.
Tällainen teksti tarttui silmään:
Työ vähimmäislepoaikoina (4 6 artikla)
Mikään työ- tai virkasuhteessa tehty työ kuljetusalalla tai sen ulkopuolella ei ole mahdollista asetuksessa tarkoitetun vähimmäisvuorokausi- tai vähimmäisviikkolevon aikana. Yksityisyrittäminen ja muu itselle tehty työ on mahdollista vähimmäisvuorokausi- tai vähimmäisviikkolevon aikana.
Kuljettajan, joka on useamman kuin yhden kuljetusyrityksen tai muun yrityksen palveluksessa tai käytettävissä, on toimitettava kullekin kuljetusyritykselle kirjallisesti riittävät tiedot kaikesta muissa yrityksissä työ- tai virkasuhteessa tekemästään työstä. Kuljettajan on oma-aloitteisesti annettava tiedot työnantajalle. Jos työntekijä laiminlyö selontekovelvollisuutensa tai antaa vääriä tietoja, työnantaja ei ole tästä vastuussa.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajoajat
Kuinkahan toteutuu käytännössä... :p
Kai teistä kaikki tietää että nykyisin kaikissa yli 7.5 tonnisissa kuorma-autoissa pitää olla ajopiirturi ja sitä pitää käyttää myös omissa ajoissa vaikkei mitään luvanvaraista touhua olisikaan.
Pöh... Ens vuoden puolella pitäis taas omien & pojan perheen rakennus- ja maanrakennushommeleiden takia hommata itelle jokin vanha kaivuri ja kymppipyörä vaihtolavalaitteilla.
Onkos tää nyt ihan aikuisten oikeesti pakollinen homma täytellä piirturikiekkoja, jos ajelee pääosin omalla 10 hehtaarin plantaasilla, omilla autoilla ja koneilla ja vaan käy välillä kylillä tarvikeostoksilla ja tankkaamassa autoa & itseään... :p
Ihan Perseestä koko systeemi!
Jänkhäsatv
08.11.2010, 17:01
tuossapa poikkeukset joissa ei piirturia tarvi käyttää.
Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset
Edellä mainitusta pääsäännöstä on säädetty sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevia että jäsenvaltiokohtaisia poikkeuksia. Vaikka sanamuodot viittaavat useissa poikkeuksissa vain ajoneuvoihin, tulkinnan lähtökohtana on kuljetus, johon ajoneuvoa kulloinkin käytetään.
Kaikkia jäsenvaltioita koskevat poikkeukset ovat asetuksen 3 artiklassa ja sen mukaan ajo- ja lepoaika-asetusta ei sovelleta missään jäsenvaltiossa kuljetuksiin, joissa käytetään seuraavanlaisia ajoneuvoja:
1. säännöllisessä henkilöliikenteessä käytettävät ajoneuvot, kun kyseisen liikennereitin pituus on enintään 50 kilometriä
2. ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa
3. puolustusvoimien, väestönsuojelun, palokunnan ja yleisestä järjestyksestä vastaavien laitosten omistamat tai ilman kuljettajaa vuokraamat ajoneuvot, kun tieliikennettä harjoitetaan näille laitoksille osoitettujen tehtävien johdosta ja niiden valvonnassa
4. hälytys- tai pelastusajoneuvot, mukaan lukien humanitaarisen avun kuljettamiseen muuten kuin kaupallisesti käytettävät ajoneuvot
5. sairaanhoidon erikoisajoneuvot
6. hinausajoneuvot, joita käytetään enintään 100 kilometrin etäisyydellä niiden asemapaikasta
7. tekniikan kehittämiseen sekä korjausten ja kunnossapidon testaamiseen tarvittavat ajoneuvot ja uudet tai uudistetut ajoneuvot, joita ei ole vielä otettu käyttöön
8. ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia
9. hyötyajoneuvot. jotka ovat museoajoneuvoja sen jäsenvaltion lainsäädännön mukaan, jossa niillä ajetaan, ja joita käytetään ei-kaupallisiin tavaran tai henkilöiden kuljetuksiin.
Täytät kiekon taakse uudet tiedot(Kellon aika, rekkari ja lähtö/puluu paikka) aivan kuin vaihtaisit autoa. Ja sinne valkoiselle alueelle voit laittaa "ylimääräinen ilta keikka". niin joku joskus myöhemminkin tajuaa mist oli kyse.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajopiirturi
Keikan jälkeen taitaa selvitä 9h tauolla.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajoajat
Jep kiekon taakse teksti ajo alkanut uudelleen,kelloaika ja aloituskilometrit.
Lopetettaessa ne lopetustiedot.
Rekisteröimätön
16.11.2010, 17:43
laitetaan henkilöautoihinkin nopeudenrajoitin 89km ja digipiirturit ajo ja lepoaika lakineen niin loppuu niilläkin hurjastelut.
laitetaan henkilöautoihinkin nopeudenrajoitin 89km ja digipiirturit ajo ja lepoaika lakineen niin loppuu niilläkin hurjastelut.
Tätähän ehdotettiin jossakin vaiheessa, mut jostain syystä isot herrat bemareissaan oli eri mieltä asiasta...
No täällähän kovanluokan keskustelua käydään...
Taidan sohaista aika isoa muurahaispesää, mutta senkin uhalla, että mut hirtetään ja keitetään..
Onko kukaan tässä kaikessa hurmoksessa ottanut huomioon sitä tosiasiaa, että nuo sosiaalilainsäädännön pykälät ja säännöt tulevat oikeastaan täysin lyhentämättömänä tuolta suuresta ja mahtavasta Euroopasta.. Siitä lienee tulee se ETY-asetuskin sine rangaistusvaatimuksen pykälälistaan. Lisäksi, Suomessa tulkitaan tiettyjä säännöksiä kenties jopa väljemmin, kuin muualla EU:n aluella, sekä luonnollisesti sanktiot ovat täällä paljon pienemmät, kuin monessa muussa EU-maassa..
Tosi on, että tuo lainsäädäntö on tiukka. Siitä ei pääse mihinkään. Mutta samalla lailla on tiukkaa nuo ylinopeus- sekä rattijuopumusrajat, vai väittääkö täällä joku, että pitäis antaa tietyissä olosuhteissa mahdollisuus ylittää voimassaoleva nopeusrajoitus vaikka 20km/h tai rattijuopumuksen 0.5promillea parilla kymmenyksellä..
Se mihin minä kiinnittäsiin mieluummin huomiota olisi se, minkälaisten sanktioiden jälkeen se ajokortti lähtee hyllylle. Kun kerta tämä nykyinen 3 ylinopeutta / muuta vastaavaa juttua vuoden sisään ja 4 kahden vuoden sisään on rankkaa, niin pitäisikö ilman huutoa ja mekastusta yrittää vaikuttaa siihen, että liikennerikkomusten pisteytysjärjestelmää saataisiin kehitettyä, jotta ns. pienemmät liikennerikkomukset, jotka kuitenkin joudutaan käsittelemään rangaistusvaatimuksina, eivät ihan niin äkkiä saattais kuskia pakkolomalle, kuin nykyään.
Mutta miettikääpä sitä. Raskaan kaluston porukoilla on kyllä omat vaikutuskanavansa, joiden kautta muutosta voi ainakin yrittää neuvotella.
Ei siinä muuten, mutta tuon tyylistä itkua aivan selkeistä säännöistä saa kuulla melko usein. Samahan se on massojen kanssa. Kun 60tonnia on raja ja ylikuormamaksun (ei rangaistus, vaan hallinnollinen maksu kilpailuaseman vääristymän korjaamiseksi, joka kirjoitetaan auton omistajalle/yrittäjälle) saa 63tonnista lähtien, niin sitten mellastetaan, kun kirjoitetaan tuo edellämainittu YKM 64tonnista, että kuinka virkavalta kehtaa puuttua vaivaisen TUHANNEN KILON ylitykseen, vaikka tosiasiassa kyseessä on jo neljän tonnin ylitys suurimmasta sallitusta..
Tekis mieli sanoa, että vaihtakaa jo levyä, mutta enpä sano. Se mitä porukka täällä kirjoittaa, on asiaa, mutta jossain kohtaa pitäis pysähtyä miettimään hieman.
Ja täytyy kyllä todeta, että jos joku konstu on kehdannut 4:n minuutin ajoaikaylityksestä tai vastaavasti minuutin liian lyhyestä tauosta kirjoittaa sakkoa, niin hulluhan se on, joka ei moisesta lapusta ole valittanut.. Vaan oliskohan sittenkin niin, että urbaanilegenda on taas päässyt valloilleen ja minuutit muistetaan hieman väärin.
Nimimerkillä Nalle, joka tekee myös raskaanliikenteen valvontaa leipänsä eteen.
NewJuhani
16.11.2010, 22:37
Ja täytyy kyllä todeta, että jos joku konstu on kehdannut 4:n minuutin ajoaikaylityksestä tai vastaavasti minuutin liian lyhyestä tauosta kirjoittaa sakkoa, niin hulluhan se on, joka ei moisesta lapusta ole valittanut.. Vaan oliskohan sittenkin niin, että urbaanilegenda on taas päässyt valloilleen ja minuutit muistetaan hieman väärin.
Nimimerkillä Nalle, joka tekee myös raskaanliikenteen valvontaa leipänsä eteen.
Jos viittaat mun aikaisempaan juttuun.:mad:
Mä sain niistä varoitukset, mikä lukee tekstissä ihan selvästi.
Kyttä haukkuu hulluksi eikä osaa lukea!!!
Ainut urbaanilegenda taitaa olla sun lukutaito/tahto.
Jos et viitannut niin ei sit mitään.:)
Mutta jos meidän leirissä on kusipäitä niin on niitä poliiseissakin.
Jos viittaat mun aikaisempaan juttuun.:mad:
Mä sain niistä varoitukset, mikä lukee tekstissä ihan selvästi.
Kyttä haukkuu hulluksi eikä osaa lukea!!!
Ainut urbaanilegenda taitaa olla sun lukutaito/tahto.
Jos et viitannut niin ei sit mitään.:)
Mutta jos meidän leirissä on kusipäitä niin on niitä poliiseissakin.
Nojoo.. Luin tuon kirjoittamasi jutun toistamiseen ja sieltähän se vastaus taisi löytyäkin.. Ensinnäkin, kirjallisesta huomautuksesta ei voi valittaa, mutta kannella voi. Eli se siitä valittamisesta. Kantelu sitävastoin on kansalaisoikeus ja oikeastaan jopa velvollisuus ja ehdottomasti suosittelen kantelun tekemään, jos kokee virkamiehen kohdelleen epäasiallisesti. Ja tuossa kirjoittamassasi moisesta ei tainnut kauas liipata.
Mutta sitten se, mikä tuollaisen lapun selittää.. En nyt äkkiseltään osaa sanoa, miten paljon olet poikien touhua kenties värittänyt, mutta ainakin tuosta tekstistä tunnistan ihmistyypin varsin helposti. Ja ei voi muuta, kuin todeta, että aikamoisten sankareiden kynsissä olet tainnut olla.. Ensinnäkin, tuohon aikaan, oliko 08, digipiirturit olivat senverran uusia vekottimia, että niitä ei monikaan osannut lukea. Tai osasivat kyllä, mutta se lukeminen oli semmoista liuskatalkoota, ettei paremmasta väliä. Tuo kortinlukulaite, josta mainitsit, ei mahtanut häävi värkki olla. Tai mistäpä minä sen tiedän, kun itse en moista Tamagotchia ikinä päässyt näkemään, mutta ei sieltä nähtävästi mitään kovin kummosia tietoja päässyt lukemaan. Tai kenties pääsi, jos osasi. Mutta se, että joku ilkeää parin minuutin puuttumisesta alkaa sakottamaan tai isommin mekastamaan (esim. kirjoittamaan kirkkaria), varsinkin, jos kortilta ei muuta löydy, osoittaa, että vähänpä on tekemistä.
Mutta se niistä konstuista. Majakka ja Perävaunu kyllä kuvastaa poikien toimintaa oikein hyvin. Itse käyttäsisin kenties hieman rumempaa nimitystä...
Mutta sitten se, mitä helposti epäilisin urbaanilegendaksi on tuo 360 euron sakko kuuden minuutin uupumisesta.. Joko asia on niin, että kaveri kenties muistaa jotain väärin, tai sitten poliiseilla on ihan oikeasti ollut tarkoitus munata itsensä, ja ovat siinä vieläpä onnistuneetkin.
Noh, en tiedä, miten siellä ruuhka-Suomessa kolleegat hommiansa hoitavat, mutta kun tuota tekstiä lukee, niin ei näytä vahvasti pojilla siellä menevän. Tässähän voi kohta hyvillä mielin voida todeta olevansa ihan ihmismäinen :D
Tarkoitus ei ollut loukata kenenkään tunteita, eikä isommin epäillä sanomisiakaan, mutta erinäiset tapaukset ovat osoittaneet, että varsinkin nuo "kaverille tapahtuneet" asiat ovat sellaisia, että joko ne pitää paikkaansa tai sitten eivät.
Olen minäkin kuullut mitä ihmeellisempiä tapauksia kerrotun, juurikin ratsioissa.. Että kuinka missäkin on annettu 65tonnisista kuormista kirjallista huomautusta, kun itse olen juuri kirjoittamassa sakkoa 63sesta. Samoin noista ajo- ja lepoajoista kuulee milloin mitä eriskummallisempia tulkintoja, kuinka nimenomaan siellä ja siellä poliisit ei ihan varmasti puutu reilun kahden tunnin ajoajan ylityksiin ja kuinka taas jossain kirjoitetaan minuutin ylityksestä sakkoa.. Uskokaa pois, kaikkea kuulee ja ihan ammatti-ihmisten suusta, joten ihmekös tuo, jos täälläkin sitten noita karkeimpia esimerkkejä tulee epäiltyä.
Mutta kuten loppuun kiteytit. Mulkkuja jopii joka junaan ja joka alalle. Ei poliisi tee siinä(kään) poikkeusta. Joskus tuntuu, kun juttuja kuulee, että pikemminkin päinvastoin.
Sitten valitettavasti tartun tuohon viimeiseen lauseeseesi, jonka mukaan digiautoissa mennään minuutilleen ja kiekkoautossa tunneilleen.. Väärässä olet. Piste. Tai noh, ehkä siellä ruuhkaperillä eivät osaa kiekkoja tulkita, mutta täällä pohjoisen päässä, mikäli ajo on kiekolle tarttunut, niin se kyllä luetaan ja tarkasti, jos siihen aihetta ilmenee. En väitä, että minä olisin mitenkään tarkka niissä hommissa (itseasiassa olen aika käsi noissa ajo- ja lepoajoissa.. ainakin ilman lunttaa ;) ), mutta nuo meidän ryhmän pari kaveria ovat ja varmuudella kohtelu on niin samanarvoista kiekko- ja digi-einareiden välillä, kuin se vain voi olla.
Eikä sitten herneitä, perkele.