PDA

View Full Version : patrol akselit


Rekisteröimätön
31.10.2010, 20:20
.ensimmäinen pikku ponnistus. ja pätkä patrollista katkes vetari. mahtaakohan pätkään käydä pitkästä nuo akselistot heittämällä. on vissii vahvempaa tekoa??

juhoke
31.10.2010, 20:31
Etuakseli on sama taka-akseli on eri, ja käy suoraan

Rekisteröimätön
31.10.2010, 20:46
Etuakseli on sama taka-akseli on eri, ja käy suoraan

ok hyvä.kiitoksia on just hyvin tyrkyllä pitkän akselit

bluevan
31.10.2010, 21:51
Vaihda sit molemmat akselit samalla koska suurella todennäköisyydellä eri välitykset niissä pitkän akseleissa kuin nyt allaolevissa.

Rekisteröimätön
31.10.2010, 22:02
Vaihda sit molemmat akselit samalla koska suurella todennäköisyydellä eri välitykset niissä pitkän akseleissa kuin nyt allaolevissa.

jep.oli tarkotus käydä läpi akselistot ja sit heittää alle.ei ois muute hätäpäissään saattanu tulla mieleen kattoo välityksiä. kiitos

juhoke
31.10.2010, 23:45
jep.oli tarkotus käydä läpi akselistot ja sit heittää alle.ei ois muute hätäpäissään saattanu tulla mieleen kattoo välityksiä. kiitos

Ja sitte otat sieltä pätkän taka-akselista sen kitkalukkomurikan ja laitat etuakseliin, niin kestää etuperäkin. ja saa jonkulaisen kitkalukon sinne.

Rekisteröimätön
01.11.2010, 10:34
Ja sitte otat sieltä pätkän taka-akselista sen kitkalukkomurikan ja laitat etuakseliin, niin kestää etuperäkin. ja saa jonkulaisen kitkalukon sinne.

hyvä idea.tätä täytyy koittaa.kiitoksia tästäkin.hyvät neuvot tulee aina tarpeeseen

jv
01.11.2010, 17:01
taakke tarviit pitkän u-pultit ja jousilautaset et käy suoraan pätkään. anna vaan olla pätkän oma etuakseli mut vaihat sinne tarvittaessa välityksen ja pätkän taka-akselista kitkalukon. pätkässä välitys todennäköisesti 4.11
pitkässä voi olla 4.11, 4,625 ja 4.375 toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

Kartse1
01.11.2010, 18:30
toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

Ite vaan porasin murikkaan isommat reiät lautaspyörän pulteille ja tuli siitä hyvä näinkin... :p

Rekisteröimätön
01.11.2010, 20:12
hyviä vinkkejä.nyt kun akselit tulee revittyy irti niin soa kävi mielessä. mittailin jotakuinkin 150 mm tulis muutosta.

tiipe
01.11.2010, 21:07
Ite vaan porasin murikkaan isommat reiät lautaspyörän pulteille ja tuli siitä hyvä näinkin... :p

Sama juttu isompaa reikää murikkaan niin istuu hyvin .

patroltd
01.11.2010, 22:33
taakke tarviit pitkän u-pultit ja jousilautaset et käy suoraan pätkään. anna vaan olla pätkän oma etuakseli mut vaihat sinne tarvittaessa välityksen ja pätkän taka-akselista kitkalukon. pätkässä välitys todennäköisesti 4.11
pitkässä voi olla 4.11, 4,625 ja 4.375 toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

No johan ny on markkinat, laitoin pätkän kitkalukkomurikan pitkän etuakseliin pitkän välityksellä enkä huomannu mitään ongelmaa. Onkohan tuossa pitkässä sitten joku muu välitys?
-88 pätkässä muuten on jo tuo iso taka-akseli.
Onko muuten kellään ylimääräisenä tuollaista pätkän kitkalukkoa?

tiipe
01.11.2010, 22:53
4,11 ja 4,625 välitykseen menee heittämällä 4,375 joutuu työstämään ei ongelmaa ole normaalia säätöä vaan.

matti.v
02.11.2010, 08:13
Ite vaan porasin murikkaan isommat reiät lautaspyörän pulteille ja tuli siitä hyvä näinkin... :p

toi on jännä kun 4,625n käy heittämällä siihen takamurikkaan..:confused:eipä tullut edes 4.375sta kokeiltuakaan..

Rekisteröimätön
02.11.2010, 16:59
vetelin akselit irti niin näyttäs akselit olevan samaa paksuutta pitkässä ja pätkässä?eli käykö vetarit päittäin.onko pitkän murikka vaan vahvempi

bluevan
02.11.2010, 17:01
Etuvetarit sopii keskenään kyllä mutta takavetarit ei mitenkään.

Edit. Muistaakseni pitkän taka-akseliputki ois paksumpi jonninverran mitä pätkän taka-akselin.
Pitkän takasesta välitys irroitetaan eteenpäin ja pätkän taka-akselista välitys irroitetaan taaksepäin. Niistä helpoiten erottaa.

Rekisteröimätön
02.11.2010, 17:06
jep vetäsin katkenneen pois ni mittailin paksuudet samaks ,mut pituus ja pooritus ei selvinny ku se töjö on siel peräs kiinni

bluevan
02.11.2010, 17:09
Eli tarkoitit vetoakselin paksuutta etkä akseliputken paksuutta. ;)

Muistaakseni eripituiset eikä boorimäärä täsmää.

Rekisteröimätön
02.11.2010, 20:32
koitetaan isommalla perällä,josko se kestäis enemmän ku yhden reissun

SauliS
02.11.2010, 21:57
toi 4.375 ei käy ihan suoraan pätkän kitkalukkomurikkaan mut lautasen kiinnitys pultteihin tarvii tehdä soviteholkit niin sitten käy. helppo homma. ja se kitkalukko on neljällä pikkurattaalla joten on huomattavasti kestävämpi kuin avoin perä.

Ohhoh, aina sitä viisastuu! Oon kahteen 4,375 etuperään laittanut kitkalukon enkä muista että olis mitään tarvinnut soveltaa? Tosin useampi vuosi jo aikaa että viinalla pehmitetystä kovalevystä on saattanut dataa hävitä myös.. :o
Mutta ehdottomasti kannattaa laittaa jos kerran tyrkyllä on, en ole ikinä saanut periä rikki.

Kartse1
02.11.2010, 23:08
koitetaan isommalla perällä,josko se kestäis enemmän ku yhden reissun

Perässähän ei varsinaisesti mitään vikaa ollut, vaan se liki 30v vanha ja 500tkm ajettu vetoakseli vaan katkesi boorin juuresta...
Yleisin syy tähän on se, että ei osata käyttää kytkintä oikein. Ei se ole mikään laukaisulaite... :p

Pätkän vetoakselissa on 29 booria molemmissa akseleissa ja pitkässä on 29 edessä/31 booria takana.

Pätkässä ja vanhassa pitkässä on lautaspyörät kiinni M10 pulteilla.
Uudemmissa pitkissä, esim. -88 on etuperän lautaspyörä kiinni M12 pultilla. Tästä johtuen pitää siihen pätkän takamurikkaan porata isommat reiät M12 pulteille,
jos siis haluaa siirtää sen pätkän takakitkan eteen ja vaihtaa pitkän 4.375 välitykset siihen. :cool:

Itellä oli toissakesänä iso ja pieni kitkaperä vierekkäin pöydällä palasilla, eikä niissä varsinaisissa sisukaluissa ollut muuta eroa,
kuin noissa vetoakseleiden boorien määrissä.

T.s. on mahdollista tehdä sellainen sekasikiö (jos osat on kortilla), että toinen vetari on 29 ja toinen vaikka sen 31 boorinen.
Tai 31 booriseen murikkaan rakentaa 29 booriset lähdöt. Ei tarvii kuin poskirattaat vaihtaa keskenään.

Vetoakselin laipat ja -laakerit on ihan samankokoisia keskenään.
Pitkästä vetoakselista voi aina ottaa pätkän pois. Boorien uriakin voi varovasti itse jatkaa pidemmälle.
Jos taas akseli jää liian lyhyeksi, niin hitsaa siihen vetoakseleiden välissä olevaan mutikkaan jatketta, tai vetarin päähän.

Toyotan ja Nissanin osia en ole päässyt vierekkäin vertaamaan,
että onko niissä muutakin mitoituseroa kuin tuo boorien määrä.

Etuperistä:

GR:n etuperässähän on valmiiksi toi 31 boorinen systeemi.
On mahdollista naittaa vanhan ja GR:n akselien osia keskenään,
kun vaan tietää mitä tekee.

Niitä boorien muunnoksia/sovituksia toiseen malliin voi tehdä myös siten,
että vaihtaa sen vetonivelen sisällä olevan piparin tuohon sekasikiöön sopivaksi... :p

tapsa4x4
03.11.2010, 09:50
oliskohan ollut niin että toyotan murroksessa on sama booritus ulkopäässä kuin nissanissa?
Terranossahan on sama taka akseli kuin patrollissa mutta 4-linkillä,murikka keskellä ja levyjarruilla.
Välityksistä en osaa sanoa että miten ne käy.

Jossain 4x4 king capeissa on tota c200 taka akselia mutta murikka keskellä eikä reunassa. Osassa on toi iso akseli eli h233b

patroltd
03.11.2010, 21:30
Meinaako kartse1 että pitkänkin isosta taka-akselista vois sopia lukkoyksikkö eteen?

Kartse1
03.11.2010, 22:01
Varsinainen lukkoyksikkö ei sovi fyysisen kokonsa puolesta, mutta ne sisukalut sopii H233B kitkaperän murikasta C200:n kitkamurikan sisään.

Tämä ominaisuus edesauttaa kaikenlaisien ristisiitosten rakentamista (vetoakseleita ja boorituksia ajatellen, koska kitkalevyt ja poskirattaat ovat samankokoisia).
Lisäksi poistuu se harhaluulo, että tuo C200:n kitkalukko olisi jotenkin heikompi kuin H233B.
Lautaspyörähän siinä on pienempi, 200<=>230mm ja poskilaakereissa & pinionissa on eroavaisuuksia.

Yleisin syy lautaspyörän ja pinionin hampaiden rikkoutumiseen on se pakilla runnominen.
Koska noi lautaspyörän hammastukset ovat profiililtaan epäsymmetriset, niin ne kestävät eteenpäin ajoa huomattavasti paremmin.
Pakilla runnottaessa hampaat pyrkivät etääntymään toisistaan ja jos on jo poskilaakereissa väljää,
niin silloin hammaskosketus jää äkkiä vain pariin mm:n ja se runnovan ajotyylin kanssa tuhoaa rattaat ihan suotta.
Varsinkin ylämäkeen peruuttaminen tekee pahaa etuperän lautaspyörän hampaille, koska auton painopiste siirtyy enemmän etuakselin päälle.

Jos osaa itse koneistaa tai tuntee hyvän kyläsepän, niin noista pitkän puolen katkenneista vetoakseleista saa vielä tehtyä lyhyen puolen akselin,
eikä tarvii kuin sorvata akselin pää oikeaan kokoon ja koneistaa uudet boorit.


Syy tuohon avautumiseen oli siinä, että kaikissa pitkien etuperissä ei ole lautaspyörät samoilla M10 pulteilla kiinni, kuin pätkän kitkaperässä C200.
Ainakin turbollisen pitkän mallin etuperän lautaspyörä on M12 pulteilla kiinni.

Silloin kun siirretään pätkän kitkaperä eteen, niin pitää tarpeen mukaan porata isommat reiät lautaspyörän pulteille.

Toissa kesänä viimeksi vaihdoin kunnostetut -88 turbollisen pitkän akselit -82 pätkään, ja siinä piti vähän porailla noita reikiä isommiksi.

Myös pyörien navoissa on erilaisia sorvauksia napalukkojen kiinnitysten suhteen, että siinä tulee kanssa vähän muuteltavaa
(jos meinaa sovittaa wanhan mallisia -82 napalukkoja -88 napoihinn).

GR:ssähän on molemmat perät H233:sia (33 boorisia) ja murikan paikat ovat vähän eri kohdilla.
Näihin akseleihin löytyy suoraan pultattavat Porttaaliboksit Austraalian ihmemaasta... :p

http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Gearmaster-portal-Nissan-GQ-GU.htm
http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Nissan%20Portals/Nissan%20Portal%20History.htm

Jaahas, sielläkin on alettu ahneeksi. Myydään vain kokonaisia akseleita.
Pari vuotta sitten myytiin irrallisia porttaaliboksejakin. Hintaa oli silloin n. 2.500AUD/akseli.

Kyllähän noita kyläsepät tekee tilauksesta mihin vaan, mutta teetettynä hinta nousee pilviin.
Jos olisi itellä konepajan vehkeet, niin kyllähän noita rakentelisi vanhankin Paten akseleihin... :D

Rekisteröimätön
03.11.2010, 23:11
Perässähän ei varsinaisesti mitään vikaa ollut, vaan se liki 30v vanha ja 500tkm ajettu vetoakseli vaan katkesi boorin juuresta...
Yleisin syy tähän on se, että ei osata käyttää kytkintä oikein. Ei se ole mikään laukaisulaite... :p

Pätkän vetoakselissa on 29 booria molemmissa akseleissa ja pitkässä on 29 edessä/31 booria takana.

Pätkässä ja vanhassa pitkässä on lautaspyörät kiinni M10 pulteilla.
Uudemmissa pitkissä, esim. -88 on etuperän lautaspyörä kiinni M12 pultilla. Tästä johtuen pitää siihen pätkän takamurikkaan porata isommat reiät M12 pulteille,
jos siis haluaa siirtää sen pätkän takakitkan eteen ja vaihtaa pitkän 4.375 välitykset siihen. :cool:

Itellä oli toissakesänä iso ja pieni kitkaperä vierekkäin pöydällä palasilla, eikä niissä varsinaisissa sisukaluissa ollut muuta eroa,
kuin noissa vetoakseleiden boorien määrissä.

T.s. on mahdollista tehdä sellainen sekasikiö (jos osat on kortilla), että toinen vetari on 29 ja toinen vaikka sen 31 boorinen.
Tai 31 booriseen murikkaan rakentaa 29 booriset lähdöt. Ei tarvii kuin poskirattaat vaihtaa keskenään.

Vetoakselin laipat ja -laakerit on ihan samankokoisia keskenään.
Pitkästä vetoakselista voi aina ottaa pätkän pois. Boorien uriakin voi varovasti itse jatkaa pidemmälle.
Jos taas akseli jää liian lyhyeksi, niin hitsaa siihen vetoakseleiden välissä olevaan mutikkaan jatketta, tai vetarin päähän.

Toyotan ja Nissanin osia en ole päässyt vierekkäin vertaamaan,
että onko niissä muutakin mitoituseroa kuin tuo boorien määrä.

Etuperistä:

GR:n etuperässähän on valmiiksi toi 31 boorinen systeemi.
On mahdollista naittaa vanhan ja GR:n akselien osia keskenään,
kun vaan tietää mitä tekee.

Niitä boorien muunnoksia/sovituksia toiseen malliin voi tehdä myös siten,
että vaihtaa sen vetonivelen sisällä olevan piparin tuohon sekasikiöön sopivaksi... :p

kiitosta taas .nyt tuli tarpeellista tietoa paljon.

Rekisteröimätön
11.11.2010, 11:35
enpä saanut onnistumaan pelkkää vetaria vaihtamalla,poskirattaat kyllä kävi mutta pitkän akselista lähtee koko poori osa pois jos meinaan sen sinne saada käymään.kovasti koitin sitä sinne simmailla.tai sit oon vaan yksinkertaisesti niin käsi ettei vaan onnistu.no laitetaan pätkän oma ku nyt sattu löytymään

bluevan
11.11.2010, 12:19
Niinku hä? Mä en taaskaan tajunnu tosta yhtään mitään ..

Kartse1
11.11.2010, 14:10
enpä saanut onnistumaan pelkkää vetaria vaihtamalla,poskirattaat kyllä kävi mutta pitkän akselista lähtee koko poori osa pois jos meinaan sen sinne saada käymään.kovasti koitin sitä sinne simmailla.



Luonnollisesti C200 ja H233 akseleissa on keskenään eripituiset vetoakselit.

Lyhyttä voi aina jatkaa, mutta liian pitkä on jo pilalla... :p

hiluvitkutin
09.02.2011, 22:32
laittelin tuossa pätkään pitkän taka-akselia meikäläisen ilmastoidussa hallissa ni meni järki ja varpaat jäähän.
robleemaa iski ku kardaania änkäsin kiinni,just muljahti paikalleen eli kardaanin liuku aivan sisässä.
multa puuttuu vielä u-pultit ni en voinu puottaa pyörilleen (eikä ois enää huvittanukkaa) ja kokeilla miten pelaa.teoriassahan sen pitäisi jatkua vaan miten on käytännössä?ja mikä helpoin konsti korjata tilanne?kard.lyhennys?
edit siis vm-83 ja 4-vaiht aski

Kartse1
10.02.2011, 00:59
Tuossa omassa -82 pätkässä ei ollut mitään vaikeuksia vaihtaa -88 pitkän taka-akselia.
Vanha kardaanikin meni ihan heittämällä paikalleen, eikä ollut pohjaamisongelmia.

Otin sen liu'un auki ja ronkin sieltä booriholkin sisältä ne vanhat kitiksi muuttuneet vaseliinit pois.
Jos sitä vanhaa rasvaa on paljon tuolla holkin pohjalla, niin se kyllä estää tehokkaasti tuon booritapin pääsyn pohjaan asti.

hiluvitkutin
10.02.2011, 07:15
Ee oo vasukkata.ei nyt niin jäässä pää ollu.

bluevan
10.02.2011, 08:40
Mulla tuli sama ongelma vastaan ja kardaanista muistaakseni otettiin 15mm pois.
Eikä pohjannut enää.

Rekisteröimätön
10.02.2011, 10:17
Mitäpä jos siirtää akselia taakse sen pari senttiä?
poraa uudet reijät keskinaulalle?

hiluvitkutin
10.02.2011, 10:33
Sekin kävi mielessä,kohtuu helppo mut taitas pitää vielä lisää isontaa kaaria.se tai kardaani.

Kartse1
10.02.2011, 18:22
Unohtu mainita, että tuossa omassa kotterossa olikin n. 4cm pidemmät riiput ja lisäkierrejouset molemmissa akseleissa.

Tuo selittäisi sen, että se mun kardaani meni heittämällä paikalleen... :p

Jälkeenpäin laitoin vielä koneen ja laatikon kumityynyjen alle pari cm paksut tallat, että saan rakennettua suoremman pohjapanssarin.
Nyt siellä ei ole kuin parisen cm:ä kardaanikäsijarrun rumpua näkyvissä, jolle tarvii tehdä pattia panssariin.

Liikaa ei saa tuota tekniikkaa nostaa tai iskee kaatumatauti... :p

bluevan
10.02.2011, 20:35
Mulla oli pari senttiä pidemmät riiput ja dopinsonin korotusjouset ja silti joutui lyhentämään kardaania.
Eli ei selity korotuksellakaan :(

Kartse1
10.02.2011, 21:09
Kasausvaiheessa kyllä purin sen liukusysteemin erilleen ja pesin & putsasin vanhat tahnat pois.
Jonkun kardaanin liu'un lukitusholkkia jouduin vähän väkivalloin avaamaan ja kasausvaiheessa laitoin pelkän kumisen boorin suojuksen nippusiteellä kiinni ja jätin sen metallisen holkkimutterin kokonaan pois.
Mitään ei kuitenkaan tarvinnut erikseen lyhennellä.

Minulla oli kahden auton akselit ja kardaanit palasilla ja niistä valkkasin parhaat osat.
Niitä kardaanin liukujakin oli neljät vierekkäin ja kaikki olivat samanpituisia.
Lisäksi oli jakolaatikoista (4 ja 5-vaihteisten) kaikki laipat irti stefojen vaihtoa varten, että olisiko siinä seonnut jotenkin lyhyempi laippa takakardaaniin.

Hyvin ne kaikki osat istuivat paikalleen, eikä mistään vuoda öljyä, eikä pidä mitään jurinoita... :p

hiluvitkutin
11.02.2011, 07:57
Kardaani lyhennetty 15mm.helppo homma,liussa on stefa jutska.se pois,stefan rungosta pois 15mm ja kardaanista stefan alta 15mm.eikä lyhene boorit ees.stefa paikalleen liiman kanssa.n15min...