View Full Version : Rocky 2.8d -->2.8td
Tästä oli joskus kauan sitten pikku topic, mutten löytänyt..
Elikkäs nyt on kakkosautona 2.8d -89 hihnakoneinen pätkä rocky ja nyt aamulla ostin varaosiksi 2,8td -89 ketjukoneisen rockyn.
Ajatuksena viskata turbo hilut tuohon vapariin.
Muutama kysymys asiaan liittyen rocky tietäjille:
Eli vaatiiko sarjojen ja ahtimen laiton lisäksi syöttöpumpun vaihdon, muistan lukeneeni että alle kilon ahdoilla riittäs vaparin pumppu ja paljonko tuo turbollinen ahtaa vakiona, entä mihin kärsii nostaa ahdot vakio pumpuin?
Kuitenkin kait joskus tuo jakohihnakin vaihdettava niin samalla vois vaihtaa pumpunkin tarvittaessa
Onko noissa perus koneissa mitään muuta kuin kansitiiviste eroa esim. öljysprayt männille turbo koneisessa, tms.?
Ja lopuksi, saako 2.8td suht helposti minkalaisia tehoja irti koneen kestävyyden siitä pahemmin kärsimättä ja millä keinoin, cooleri minulla tuohon jo on.
Mikä tuossa muuten on vakio ahtimena?
Tästä oli joskus kauan sitten pikku topic, mutten löytänyt..
Elikkäs nyt on kakkosautona 2.8d -89 hihnakoneinen pätkä rocky ja nyt aamulla ostin varaosiksi 2,8td -89 ketjukoneisen rockyn.
Ajatuksena viskata turbo hilut tuohon vapariin.
Muutama kysymys asiaan liittyen rocky tietäjille:
Eli vaatiiko sarjojen ja ahtimen laiton lisäksi syöttöpumpun vaihdon, muistan lukeneeni että alle kilon ahdoilla riittäs vaparin pumppu ja paljonko tuo turbollinen ahtaa vakiona, entä mihin kärsii nostaa ahdot vakio pumpuin?
Kuitenkin kait joskus tuo jakohihnakin vaihdettava niin samalla vois vaihtaa pumpunkin tarvittaessa
Onko noissa perus koneissa mitään muuta kuin kansitiiviste eroa esim. öljysprayt männille turbo koneisessa, tms.?
Ja lopuksi, saako 2.8td suht helposti minkalaisia tehoja irti koneen kestävyyden siitä pahemmin kärsimättä ja millä keinoin, cooleri minulla tuohon jo on.
Mikä tuossa muuten on vakio ahtimena?
moro...
en kyl tiennykkää et näitä rokin koneita on ketjulla... milnerr offroadista tilasin tiivistesarjat ja vaparin kans tiivisteessä ei ollu "liekkirengasta" mut eipä tuo turbonkaan tiiviste laadulla vakuuttanu... itellä --89 kori kans ja siihen oli näköjään vaihdettu vanhemmasta kone jossa jakopää rattailla... ja sit hajotin koneen omaa tyhmyyttäni.... vaihdoin uudemman vapari koneen jos jakopää hihnalla. Väliaikaisesti nyt ollu vaparin pumppu ja vakio turbo mut en oo saanu millää ahtamaan yli 0,6. turbon pumpulla suht pienellä syötöllä ahto 0,9. Isot pojat kertonu et ei yli kilon kannattas daihatsua rääkätä mut tiiä sit... No nyt ois tarkotus saada vaihdetuks turbon pumppu paikalleen ja kahtoo mitä se motti kestää... ja sit ku hajoo ni seuraavaks om605 tai om606....
Ok, eli ratasjakopää, moni vaan puhunut ketjujakopäästä, tarkempia tutkimatta niin ajattelin olevan.
Eli kumpainenkin noista omistani rekisteröity -89 loppuvuonna mutta tuo varaosa-auto kait vanhaa varastoa ollut koska ratasjakopäällä, pyöreäalamppuinen, jne..
Syöttöpumput heittäen vaihtokelpoisia noiden konetyyppien välillä eli ovatko samalla akselilla?
Pistähän ahdot kaakkoon ja sit tarinaa tuosta mese koneswapista :p
...välillä hieman pähkäilyttää pistänkö tuon turbollisen 340tkm ajetun huoltoauton osiksi vai kannattaako laittaa vielä leimalle kun vaatis lähinnä hitsiä, takanorran ja etumurrokset..
..vai teenkö tuosta turbo+pikkuosa adoption ajossa olevaan 260tkm ajettuun pätkä henkilömaasturiin jota ei oikeastaa koskaan hitsattu ja muutenkin tosi hyvä, vaatis vaan suihkun kärjet ollakseen alkuperäisen hyvä, sais turbollisena vaan kivasti mielekkyyttä tuon kulkuhaluihin ja sit ois muutenkin varaosia tarvittaessa, vaikeeta:confused:
Ja Petek, tuo vituixmän oli eka minkä siellä savonpuolella toivalassa kurssilla ollessani kuulin :)
Kyllä noi syöttöpumput mulla ainaki käy päikseen... pyöreä lamppuisia ollu minun tietääkseni normaalisti -87 asti ja niissä jakopää rattailla. Eiku vaa turbo käyttikseen ja "sopivasti" syöttöjä ja cooleri!(kun sulla tuntuu olevan vielä varakonekin kun ja jos posahtaa...) Et kait toivalan metsäkoululla kurssilla ollu...
Tulikin muutos suunnitelmiin, otin nimittäin tuon td varaosa-auton nosturille ennen purkua vilkaistakseni huvikseen mitä kaikkea joutuu leimalle laittamaan, olikin iloinen yllätys, kaks paikkaa pyöräkoteloihin, norrat oli ehjät mutta pisin lisälehti oli vain katki, etupyöränlaakeri piti kiristää eli oli noin 2h tunnin homma ja huomen aamulla meinasin tarjota leimalle. Tuon kun piti olla toivoton leimattava:p
Tuon lisälehden pistin vanhasta mk2 eskortin pakasta kun mitat täsmäs just ja semmoinen oli jäänyt 15v sitten tallin kulmalle etsimään paikkaansa, ois vaan pitänyt takoa vähän käyremmäks-hieman kyljellään nyt lisäpainoin raiskattu huoltoauto kenottaa, mutta toivottavasti ei leimaa haittaa, ovaaliauto:D
Juu, metsäkoulussa toivalassa, pienkonemekaanikon ammattitutkinto tuli haettua, oiskohan tuosta jo nelisen vuotta..
No nyt on huoltoauto rockykin tuoreella leimalla, ei ollut moitteen sanaa katsastuksessa, kehui vielä kovakoriseksi ?!
Lähipäivinä menee myyntiin tuo pätkä 2.8d, ostin uudet suihkun kärjet siihen 78€/4kpl ...
Jätän itselle ajoon nyt tuon turbollisen joksikin aikaa eli sitä varmaan hieman piristää coolerilla ja syöttöjen lisäyksellä, jahka ekaks vaihdan etumurroksen, uusikaan murros ei maksa kuin n.110€ motonetissä..
Mistä sait kärjet noin halvalla!? ite kärsin 46€ kpl...
Joensuun dieselhuolto nimisestä varaosaliikkeestä, normaalisti oli jotai 94€/4kpl ja pienen alennuksen jälkeen jäivät maksamaan sit tuon yllämainitun. Ei myöskään tuo murroksen n.110-124€ hinta ole paha motonetistä, varaosaliikkeissä olis jääny halvimmillaan alennuksineenkin useamman kympin kalliimmaks.
Katsastuksessa aamulla savuarvo oli 1.56 eikä oikein kiertänyt...niin ihan pakko oli ruuvata syöttöjä ja kierroksia lisää tuohon turbolliseen, tuli muuten ihan eri peli :p
Kunhan pahimmat työkiireet helpottaa niin mielenkiinnosta pitää laittaa ahtopainemittari niin tietää missä mennään.