View Full Version : Akujen kytkennästä
Rekisteröimätön
29.10.2010, 21:22
Miten pitää kytkeä latausjärjestelmään ylimääreinen akku joka latautuisi ajonaikana ja josta otetaan virtaa kun auto on parkissa.
Eli varmistetaan että auto saadaan käyntiin eikä virtoja päällekytkiessä tule mitään kaapelivaurioita vaikka tämä lisälaitte akku olisi kokonaan tyhjä.
Veneissä on ainakin jokin Boxi jolla lataus jaetaan moottorin ja vapaa-ajan akulle.
Rekisteröimätön
29.10.2010, 21:35
Laita toinen laturi ja tee siitä kokonaan erillinen järjestelmä.
Rekisteröimätön
29.10.2010, 21:40
Vähän tilaa yhdellekkin laturille ja nuo boxit on juuttaan kalliita,purkamisen voi varmaan estää ihan diodilla mutta huolettaa että jos lisäakku on ihan tyhjä ja kytkee muut virrat päälle jossain sulaa jotain
Päävirtakytkimellä. Halpa, ei vie tilaa.
-Jarkko-
29.10.2010, 22:30
Tuollaista hiplasin jossain tarvikekaupassa päivänä eräänä...: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2472
samisami2
29.10.2010, 22:59
http://motonet.fi/motonet/tuotteet/386514/0
Motonetistä löytyy tommonen. Ainut huono puoli tuossa on se että kun toinen akku hyyty tietyn jännitteen alle niin tuota ei saa enään kytkeytymään muutakun laittamalla akkulaturin kiinni. Tuo "pakko-ohjauskaan" ei silloin toimi.
EDIT: Tuon lisäks tietty kun laittais pääkytkimen a-b väliin niin että kun akku on tyhjä niin saa ohitettua tuon älyn.
samisami2
29.10.2010, 23:06
Tuossa myös yks vaihtoehto.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=491
Rekisteröimätön
29.10.2010, 23:19
Nuo on kaikki tommosia 60-70e bokseja ja tuo pitäis minusta pystyä hoitamaan muutamalla diodilla jotka maksaa joitain senttejä kappale.tuo päävirtakytkin , mitätapahtuu jos lisä akku on tyhjä ja kääntää virrat päälle
lacrits68
29.10.2010, 23:21
moi!
eikös tohon riitä rele, esim: http://thumbs1.ebaystatic.com/m/mpTV8V_qnbrSI9E6Amq378w/140.jpg
joka kytketään yksinkertaisesti näin:
http://www.freewebs.com/carawagon/Split_charge_relay.gif
Halpa-ja-hyvä: mulla ollut monta vuotta veneessä käytössä ja hyvin on toiminut!
//Janne
Rekisteröimätön
29.10.2010, 23:31
Tämä on varmaan se mitä hain ,kiitosta ja ylistystä
Mulla oli pitkään diodilla. Hyvin toimi.
Jos tuohon releen kytkentään vertaa niin diodi tulee releen paikalle, mutta akut on toisin päin. Ja ilman sulakkeita.
Eli laturilta hupiakulle -> diodin anodille -> katodilta starttiakulle. Jos nyt hupiakku menee ihan tyhjäksi niin auto käynnistettäessä suurin virta on laturin maksimivirta. Suoraa piuhaa pitkin. starttiakun ollessa tyhjä tarvitaan diodin kestoa. Diodin kun mitoittaa laturin mukaan niin mikään ei hajoa. Mulla oli joku 70-100 ampeerin schottky diodi. Pieni kynnysjännite niin haittaa vähemmän toimintaa. Ei ihan senteillä saa mutta toimii.
BerttaMikke
30.10.2010, 11:22
Mites tuo releen nro 86 johto ? Luhee thin wire to no charege light. Mikä johto on joka ei mene latausvalolle ?
tuo päävirtakytkimellä toteutettu on helpoin ja halvin varmaan,tosin siinä on omahommansa nousta konepellin alle vääntämään virrat pois ja päälle:) ,ellei vedä kojetaululle akun piuhoja.
Rekisteröimätön
30.10.2010, 14:25
Mulle tulossa hupiakku invertterin takia. Otin kokeeksi w123 Mersusta n. 100 ah akun hupiakuksi ja auton keulilla on kaksi 70 ah akkua auton omasta takaa. Tuli päävirtakytkin, jolla saa valita miltä akuilta menee virta invertterille ja jos on enempi kuormaa, niin jätän auton käyntiin ja valitsen kaikki akut.
Meinasin jos keväällä tekisi aurinkennosysteemin, joka lataisi hupiakkua ja siihen omat latauksensäätimensä.
Jöötimpää latausta saisi sitten auton omalla laturilla.
Tällä systeemillä ja 3000 w invertterillä pystyn käyttämään ihan kivasti 1500 wattista pientä halpiskompressoria, sitää pyörittäen invertterin mittari näyttää jotain 140 ampeerin virtoja ja jännitekin on ihan ok vielä.
Invertterille tulee vähintää 100 neliötä kaapelipinta-alaa kun on 50 neliön kaapelit auton omilta akuilta ja lähempää olevalta hupiakulta. Harkitsen myös hupiakulta paksumpia 70 neliön kaapeleita.
samisami2
30.10.2010, 17:28
Nuo on kaikki tommosia 60-70e bokseja ja tuo pitäis minusta pystyä hoitamaan muutamalla diodilla jotka maksaa joitain senttejä kappale.tuo päävirtakytkin , mitätapahtuu jos lisä akku on tyhjä ja kääntää virrat päälle
Sama mitä tapahtuu apuvirtaa antaessakin.
Semmonen boksi olis ihanteellinen missä olisi säädettävä hälytys ja jännitekatkaisu vielä samassa.Töissä on yhdessä käytetty tuota vastaavaa kun motonetin relekin ja joissain on tehty ihan tavallisella releellä akkujen yhdistys. Releelle ohjaus tulee sitten jostain auton omista sähköistä kun auto käy.