PDA

View Full Version : Pätkä Patrollin latausongelma

Koivunoksa
26.10.2010, 17:59
Eli hommasin kesällä vm.1982 pätkä patrollin ja olenkin sillä ajellut jo pari tuhatta kilometriä, mutta nyt ilmeni ongelmia laturin kanssa.:cool:

Eli laturi ei lataa vaikka olen vaihtanut jo hiilet ja säätimen (mallia sisäinen eli larutin sisällä):mad:
Kysyisinkin näin ollen koko laturin kytkennästä, kun laturin päästä lähtee ison pultin alta 24v akulle, eikö niin?:confused:

Ja lisäksi laturin päässä on syvennyksessä kaksi uros abico liitintä. Mitä onko jokin liitin irronnut tästä vai tuleeko siihen edes mitään?:confused:

Mihin tulee virtalukolta heräte vai tuleeko tässä mallissa ollenkaan??:confused:

Tässähän niitä jo kysymyksiä yhdelle kertaa. Auttakaa aloitteliaa:rolleyes:

matti.v
26.10.2010, 20:00
Ja lisäksi laturin päässä on syvennyksessä kaksi uros abico liitintä. Mitä onko jokin liitin irronnut tästä vai tuleeko siihen edes mitään?:confused:

Mihin tulee virtalukolta heräte vai tuleeko tässä mallissa ollenkaan??:confused:

just kävin nurkalla tutkimassa patrollista noita johtoja, kyllä niistä uros abikoista pitäs johdot lähtä.. näkyi vasemman akun ja moottorin väliin johtonippuun menevän ne johdot.. toinen tais olla valko-punainen.
. siinä laturin ja nipun välissä vielä yksi liitos näky olevan.

mun mielestä noista toinen olis merkkivalo ,vois olla d+ merkillä tjs..ja toinen herätevirta virtalukon 15 navasta..:rolleyes: mut varmista nuo jostain kaaviosta.. mä voisin töissä sellasen saada tulostettua.. jos et muualta löydä niin soita samaan numeroon mistä sen takaakselinkin ostit..;)

OPA
26.10.2010, 20:08
heräte tulee sitten latauksenmerkkivalon kautta/läpi. ja juuri niihin apikoihin.
latauksen pääsulake on johdonpätkä joka lähtee 24v akun navasta.
eli noi katsele ekaksi.

Koivunoksa
27.10.2010, 08:37
just kävin nurkalla tutkimassa patrollista noita johtoja, kyllä niistä uros abikoista pitäs johdot lähtä.. näkyi vasemman akun ja moottorin väliin johtonippuun menevän ne johdot.. toinen tais olla valko-punainen.
. siinä laturin ja nipun välissä vielä yksi liitos näky olevan.

mun mielestä noista toinen olis merkkivalo ,vois olla d+ merkillä tjs..ja toinen herätevirta virtalukon 15 navasta..:rolleyes: mut varmista nuo jostain kaaviosta.. mä voisin töissä sellasen saada tulostettua.. jos et muualta löydä niin soita samaan numeroon mistä sen takaakselinkin ostit..;)

Löysin juuri tuon valko-punaisen, kumpaan liittimeen se (ala, ylä?) Mikä on sen toisen johdon väri niin tietää etsiä.

Kartse1
27.10.2010, 08:46
Kuvan mukaan valkoinen sinisellä viirulla.
Lisää kytkentäkaavioita löytyy vaikka tuolta minun profiilista.

Edit: Tämähän olikin erillisellä säätimellä oleva systeemi, joten poistin väärän kuvan. Lisää kahvia naamaan niin herää kunnolla...

Se iso kytkentäkaavio on 1985 -mallisesta ja siinä on sisäinen säädin.
Johdot on Va/Pu liittimeen L ja toinen johto on Valkoinen liittimeen S.

Omasta pätkästä on johdot uusittu, niin ei pääse sieltä lunttaamaan.
Omaan autoon vaihdoin kesällä -88 turbollisen laturin ja siinä on taas liittimet erilailla.

Koivunoksa
27.10.2010, 16:09
Ei lataa ei!:mad: Sain laitettua kaikki johdot oikein ja ei laturi siltikään anna virtaa.:confused: Täytynee kokeilla vaihtaa koko hiilisilta, jos sen sisältä sattuu olemaan jokin tingi poikki.:rolleyes:

Eissä
27.10.2010, 16:42
sulla on laturista menny kontakti pinnat ainakin näin mulla oli ja ostin uuden, ei ollu apikoissa mitään liittimiä ja hyvin lähti lataamaan aina ku kerran polkas.

matti.v
27.10.2010, 20:36
Ei lataa ei!:mad: Sain laitettua kaikki johdot oikein ja ei laturi siltikään anna virtaa.:confused: Täytynee kokeilla vaihtaa koko hiilisilta, jos sen sisältä sattuu olemaan jokin tingi poikki.:rolleyes:

kannattaa vielä kattella että niihin johtoihin tulee virtaa kuten pitääkin. siihen isoon johtoon pultin alla pitäs tulla virta suoraan akulta>ei lataa jos yhteys akkuun puuttuu vaikkapa tuon johtosulakkeen rikkoontumisen takia..
entäs merkkivalo,palaako kun virrat laittaa päälle? jos ei niin eikös tossa vois kokeilla maadoittaa sen merkkivalon johdon että syttyskö sitten..?
patrollista ei oo kokemusta mut ainakaan kaikki boschilaiset ei lähe lataa ollenkaan jos merkkivalon kautta tuleva herätevirta puuttuu.:rolleyes:

OPA
28.10.2010, 13:08
pariviikkoa sitten kokeiltiin uudella patrollin laturilla, EI lähde kierroksilla lataamaan. Siis ilman herätettä

Koivunoksa
30.10.2010, 12:21
Ei lataa ei!!:mad: Nyt alkaa loppua ideat. On vaihettu kaikki mitä vaihdettavissa on. Mutta laturi ei tuota virtaa. Onko viisain vaihtaa koko laturi??!!:confused:

Eli kysymys kuuluukin onko Matilla yhtään ylimääräistä?:cool: Pitääkö tässä taas lähteä ajelemaan kajaanin etelä puolelle??:D

matti.v
30.10.2010, 13:38
Ei lataa ei!!:mad: Nyt alkaa loppua ideat. On vaihettu kaikki mitä vaihdettavissa on. Mutta laturi ei tuota virtaa. Onko viisain vaihtaa koko laturi??!!:confused:

Eli kysymys kuuluukin onko Matilla yhtään ylimääräistä?:cool: Pitääkö tässä taas lähteä ajelemaan kajaanin etelä puolelle??:D

joudut ajamaan vielä pitemmälle etelään tjs.. periaatteessa mulla on yksi ylimääräinen laturi mutta en raski sitä myydä..;) tuossa "uusimmassa" hankinnassa,eli valkoisessa pitkässä on toimiva uudehko laturi.. mut jätän sen itelle jemmaan.
mun tuurilla siitä pätkästä särkyy laturi heti ensimmäiseen rapakkoon.:rolleyes:

ootko koettanut laittaa lisäjohtoa siihen b+ ja 24v akun navan välille? tuossa johdossa on monessa autossa jännitehäviötä paljon.. ja tarvii tosiaan yhteyden että latais.

Koivunoksa
30.10.2010, 14:43
joudut ajamaan vielä pitemmälle etelään tjs.. periaatteessa mulla on yksi ylimääräinen laturi mutta en raski sitä myydä..;) tuossa "uusimmassa" hankinnassa,eli valkoisessa pitkässä on toimiva uudehko laturi.. mut jätän sen itelle jemmaan.
mun tuurilla siitä pätkästä särkyy laturi heti ensimmäiseen rapakkoon.:rolleyes:

ootko koettanut laittaa lisäjohtoa siihen b+ ja 24v akun navan välille? tuossa johdossa on monessa autossa jännitehäviötä paljon.. ja tarvii tosiaan yhteyden että latais.

Olen kokeillut laittaa johdon siihenkin mutta ei auta asiaa. Olen myös kokeillut rakentaa koko laturin johdotuksen uusiin latauksen merkkivaloa myöten mutta ku ei lataa niin ei!!!:mad: