View Full Version : HDJ:n pientä näpertelyä
Tänää on hyvä päivä alottaa uusi projektikeskustelu;
Hodarin mittarissa pyörähti 666666km ympäri :D
Auto siis HDJ80 4.2TD, vm -90, korotettu 2" jousilla... Ja tuota kikotinta pitäis alkaa rakentamaa itselle sopivaks. Yritän pitää auton yleisilmeen siistinä, käytännöllisenä ja lähes alkuperäsenä. Ei mitää super korkeeta yms... Auto käyttiksenä, veturina ja työkaluna.
Listalla mm:
vinssi+etupuskuri
rokkikoneet
palkkihelmat
renkaat
takapuskuri(ehkä)
vetokoukku, mallia irrotettava jenkkimallinen
työkalulaatikot
työvalot
lisävalot
safariteline?
ralliruori
cuuleri
jne...
No, nyt on jo vinssi ostettu, ja renkaat tilattu. Vinssiksi tulee mekaaninen, mallia HJ60. Renkaiksi tulee Maxxis mt 754:set, kokoa 33/12,5R15.
Vinssi nyt siinä vaiheessa, et kardaani jo paikoillaa, ja petiä suunnitellaa. Vinssi tulee niin sisää, ku sen vaa saa, ilman et pitää loveta hiekkapeltiä. Ite vinssiä voi ehkä mulkata... No, sitä pääsee oikeestaa miettii vasta kunhan saa runkopalkkien jatkot valmiiks.
Mut sitte vois jo suunnitella etupuskuria. Onko jotai hyviä vinkkejä, kuvia mistä sais vähä suuntaa..?
Kiitoksia vastanneille!
Projektiosiosta vois löytyä about sata mallia ja kuvaa puskimesta. Ja monesta muusta teknisestä ratkaisusta, kannattaa selata. ;)
Kuvia pakko alkaa laittaa, ku tänää sain jo rungon jatkopalat tehtyä. Sitä en tosin vielä tiedä käykö ne, kun alkuperänen puskin on vielä paikoillaa. No, sen näkee viimestää viikonloppuna...
Oon kahlannu noita läpi, ja hakenu eri hakusanoilla, mut ei oikee oo osunu mitää tyylii: "puskuri kannattaa..."
Googlesta etin kuvahaulla jotai malleja mitä jenkeissä on tehty. Täytyy nyt kuitenki eka saada se vinssi paikoillee, ja sit kattoo mitä alkaa syntyy...
No nii, nyt jo saatu jotai pientä ja sievää aikaseks...
Tässä psri kuvatusta tämän hetken tilanteesta:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1062.jpg
Lähtökohta
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1064.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1065.jpg]
Rungon jatkopalat
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1066.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1067.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1068.jpg
Mallailua...
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1069.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1070.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1071.jpg
Heppailua...
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1072.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1073.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1074.jpg
Siihe se sit paikkasa löys.
Pitää viel ylimääräset palikat leikellä pois, ja taiteilla vähä muotoo... Sithän se olis vaa maalia vaille. Kun ton saa valmiiks, niin sen jälkee puskuria pähkäilee. Se tulee olee pulttiliitoksilla alkuperäsen puskurin paikalle.
Sitte, onko kellää mitää hajua, että mistä kannattais alkaa haeskelee uutta vinssin kardaanin ristiniveltä!? Vai saako edes mistää? :o Toi vinssin päässä oleva takertelee aika rajusti.
Outoa, kirjauduin ulos, ja tulin takas, ni näkyy edellee... Tietokoneet on syvältä...
eip näy ainakaan tuliketulla... :eek:
eip näy ainakaan tuliketulla... :eek:
Hyvin näkyy, ainakin mäkkiversiolla. Onko tää Ukkolan ex?
Daddy's Toy
22.10.2010, 22:00
Toiset lyhentää autoja ja sie pidennät;)
helmapelti
22.10.2010, 22:11
Aika hurjan näköinen, millainenhan sitten puskurin kanssa:rolleyes:
Ei näy kuvat, Operalla ei näy mitään ja Firefox näyttää pikkukuvan, että kuva on poistettu tai siirretty photobucketista.
Käyttäkää hyvät ihmiset tätä foorumin omaa galleriaa niin ei tartte värkätä.
Ei näy kuvat, Operalla ei näy mitään ja Firefox näyttää pikkukuvan, että kuva on poistettu tai siirretty photobucketista.
Käyttäkää hyvät ihmiset tätä foorumin omaa galleriaa niin ei tartte värkätä.
Joo samat onkelmat mullaki :confused:
Hyvin näkyy, ainakin mäkkiversiolla. Onko tää Ukkolan ex?
Eipä näy mullakaan enää. Hanurista tuo photobucket. Lataa vaikka imageshack.us tai aijaa.com tai johkii toimivampaan jos et foorumin omaa käytä.
Moro
Onko renkaista kuulunut vielä mitään?
Ei näy kuvat kyl mullakaan. operaa käytän
mulla näkyy ihan hyvin tuliketulla.
Tulikettu ja toisinaan näkyy, useimmiten ei eli vika on luultavasti tuolla kuvaämpärin puolessa.
Dodii, kokeillaas nyt? Latasin kuvat uudestaa...
Joo, on Ukkosen vanha sotaratsu.
Täytyy opetella käyttää tota voorumin omaa, kunhan vaa saan koulutuksen siihe.. :D *vink vink* (Sleyer)
On niistä pari mailia tullu, mut paha sanoo mitä, ku on niin älytön kielimuuri vastas...
Ei toi vissin peti oikeesti tuu paljoo ulommas, ku vakio puskurikaa. Noi ylipitkät jatkot hämää tosi paljon. Eikä tulokulmakaa mitenkää ihmeellisesti kärsi.
Nii, ja pitäis kattotelinettä alkaa kans miettii ja suunnittelee, ni ainoo millä sen saa kiinni järkevästi taitaa olla kattokaiteet?
(jos jollain pyörii ylimääräsenä, ni voi heittää vaik yv:llä)
eipä toi hirveästi kyl pidennä autoa. sait aika hyvin laitettua vinssin sisään.
Täytyy näyttää toi kuvahomma sulle. Tuu joku päivä käymään.
Noo, kyl se vähän, mut mun käytös sil tuskin on mitää seksuaalista merkitystä...
Joo, pitää tulla poikkee!
Pari kuvatusta:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1081.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1080.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1078.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1079.jpg
Tommonen siitä nyt sit tuli. Ainoo mikä alko heti ahistaa, ni on ku toi vinssi toimii väärinpäin!! Täytyy nyt tollei kattoo miten toimii, vit*uttaa vaa ku ei voi vinssata veto päällä... Sit jos vaijerin laittaa menee alakautta, pitäis vissii siirtää rullakita just ton poikkipalkin kohalle. Ku eihän sitä kannata kelata tota alarullaa vasten, niin et toi kita olis tolla alkuperäsellä paikalla? Vaikeesti selitetty, mut toivottavasti edes joku ymmärs...
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1075.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1076.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1077.jpg
Ja siin olis koukun tynkää... Koukku katkee heti tosta puskurin alapuolelta. Kiinnitys sokalla, ni ei tarvi työkalujen kans puljata ja on nopee irrottaa.
Hankittuna on jo kattokaiteet, työ- ja lisävalot. Etee pitäis mitä pikimmin tehä valorauta, ja puskin. Molemmat ajattelin toteuttaa pyöreestä putkesta. Ja heti perää safariteline. Se on vielä vähän auki, et miten sen tekee. No ainaki siit tulee koko auton katon mittanen, ja levynen. Kattokaiteita ei oo ku pari, ni mietin vaa, et kestääköhän esim kävellä siel päällä, vai tuleeko välimatka liian pitkäks? Ite teline tulee todennäkösesti 20mm vesijohtoputkesta, joko yhellä kierroksella, tai sit kahella. Jos tulee kahella, ni pitäis päättää tuleeko se toinen kierros ylä-, vai alapuolelle viistoo. Väliä putkille tulee joku vajaa 100mm, pystyputket tulis varmaa puolen metrin välein. Kyllähän noi jo jäykistäää telineen rakennetta, et saattais kestää ehkä kahellaki? Ja sama työvalojen sijoittelussa, yös, vai alas... Mielipiteitä?
Btw, mikäs tänäpäivänä on suurin sallittu referenssiluku etuvaloilla? :)
Laita vaijeri alakautta, niin pyörimis suunta ongelmat poistuu. :)
Laita vaijeri alakautta, niin pyörimis suunta ongelmat poistuu. :)
Niin suunnittelin, mut sillon vaijeri kulkee kokoajan alarullaa pitkin. Eiks se rasita turhaa rullaa&vaijeria? Tai, no eihän se rasita ku kunnon veto päällä.... Pitää kattoo, et miten hurjalta näyttää, ku laittaa sen alapuolelle.
Kiitti Krats. Oliks se ennen 75? Ja vanhemmissa 100, tai jotai sinnepäin..?
Jos ne rullakidat ovat tehtaan jäljiltä, niin eiköhän ne kestä. Tietysti jos turhan paljon rullaan nojaa, niin sitten vaan muuttamaan rakennetta.
Oliks se ennen 75? Ja vanhemmissa 100, tai jotai sinnepäin..? Muuttu jokseenkin tasan vuosi sitten sataseen vuosimallista riippumatta, ennen 1.1.1980 olevista saa tosin edelleenkin kahdentaa vielä lähivalotkin.
Killer-Wo
31.10.2010, 09:45
Purat sen alku peräisen rullakidan joka muutenkin on liian suuri eli leveä. Pääsee vaijeri turhan helposti rummun kaulalle. Samalla pudotat alarullaa alas päin ja samoiten ylä rullaa. Sitten vaan vaijeri alakautta kelalle. Tarkista myös matoruuvin kannen pultit etteivät ole löysällä
Aparaatti
31.10.2010, 12:31
Kaikkein paras olisi kyllä vaihtaa vinssi tai pto oikeinpäin pyörivään. Koville joutuu vaijeri alakautta tullessa.
Hj:ssa on mulla vielä väärinpäin pyörivä vinssi ja joutuu alakautta tuomaan vaijerin. Kitaa meinattiin laskea vinssin sisäänpäin oton yhteydessä, mutta olis ollu todella alhaalla ja sisäänpäin oton hyöty olis ollut mitätön.
Nyt on vaijeri käännetty, näyttää tältä:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1083.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1082.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1084.jpg
Aika hurja, mut katotaa nyt... Jos talven yli ajelis noin. Ku renkaat tulis, ni viittis lähtee testailee. ;)
Ja sit pukkaa jo seuraavaa askaretta; pitäis Eberi veivata kiinni ennen ku talvi tulee.
Oon jollai nähny jotai polttoainevälisäiliöitä, onko se välttämätön?
Meinaa olla liian monta rautaa tulessa, ku vielä pitäis lisäpitkille tehe teline, safariteline, ja puskurin pätkät vääntää...
Noh, eipä oo vapaa-ajan ongelmia!
No nii, nyt on Eberi ja lisätuikut asennettu...
Eeberin polttoaineputken laiton yhteydessä takalattiamaton alta paljastu pientä alkavaa korroosiota.
MIKÄ on paras tapa pysäyttää se??
Hioa, ja päälle ruosreenesto, vai jotai ihan muuta?
Putsaus hyvin. Päälle happopohjaa ja sitten vielä epoksi pintaan.
Putsaus hyvin. Päälle happopohjaa ja sitten vielä epoksi pintaan.
Happopohjaa?
hiluvitkutin
06.11.2010, 14:25
Nyt on vaijeri käännetty, näyttää tältä:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1083.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1082.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1084.jpg
Aika hurja, mut katotaa nyt... Jos talven yli ajelis noin. Ku renkaat tulis, ni viittis lähtee testailee. ;)
Ja sit pukkaa jo seuraavaa askaretta; pitäis Eberi veivata kiinni ennen ku talvi tulee.
Oon jollai nähny jotai polttoainevälisäiliöitä, onko se välttämätön?
Meinaa olla liian monta rautaa tulessa, ku vielä pitäis lisäpitkille tehe teline, safariteline, ja puskurin pätkät vääntää...
Noh, eipä oo vapaa-ajan ongelmia!
ottaako vaijeri semmoseen paikkaan mihin ei pitäisi?kuvissa näyttäs...voi hangata vaijerin säikeille aikas äkkiä
Täytyy kattoo miltä näyttää, ku kelaa vaijerin alusta alkaen taakkaa vetäen, et vaijeri menee ihan tiukalle rullalle... Mut nyt se tosiaa hipoo tota rautaa. Ja jos toi uudellee kelaaminen ei auta, ni sit pitää näyttää happisahaa/vastaavaa.
Tänää tuli KAUAN odotetut pallerot! Ja hetihän niitä piti alle alkaa sovittelee...
Ensinnäki mulle uus juttu renkaiden tasapainostus kuulilla:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1085.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1086.jpg
Halkasialtaa 3mm rosterikuulia 250g/pyörä.
Ja sit ite rengassirkus:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1087.jpg
Lähtökohta
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1089.jpg
Suomalainen mies ei ole laiska, eikä tyhmä...
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1090.jpg
...se vaa säästää voimiaan tuonnemaksi. :D
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1091.jpg
Valmis! Vaihto kävi melkei ku vormuloissa. Ihan hyvin silmää miellyttää -no näyttäähän nuo vähä pieniltä! Mennää nyt aluks noilla... :)
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1095.jpg
Vertailua
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1093.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1098.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1094.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1100.jpg
Ihan tyytyväinen...
Pienen testiajon jälkee tuntuis noi kuulat toimivan. Pieni vatkaus ratissa tuntuu, mut se sallitaa. Harmi ku ei pystyny koittaa niitä ennen ja jälkee...
ei olis välttämättä kannattanu laittaa kuulia heti. ne on helpompi lisätä, kun ottaa pois.
ittelle tuli uusiin nokian vativoihin ja uusiin vanteisiin kuulapyssyn kuulat vahingossa, kun en ollut vieressä vahtimassa renkaan vaihtoa, ja lykkäsivät vanhoista renkaista ne sinne. ja vatkas ihan vitusti. sitten imuroitiiin ne pois ja lyijyä noin satku joka pyörään ja hyvä tuli.
tosin en kokeillut ilman painoja, olis voinu olla vie parempi...
Tänää tuli KAUAN odotetut pallerot! Ja hetihän niitä piti alle alkaa sovittelee...
Ensinnäki mulle uus juttu renkaiden tasapainostus kuulilla:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1085.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1086.jpg
Halkasialtaa 3mm rosterikuulia 250g/pyörä.
Ja sit ite rengassirkus:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1087.jpg
Lähtökohta
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1089.jpg
Suomalainen mies ei ole laiska, eikä tyhmä...
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1090.jpg
...se vaa säästää voimiaan tuonnemaksi. :D
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1091.jpg
Valmis! Vaihto kävi melkei ku vormuloissa. Ihan hyvin silmää miellyttää -no näyttäähän nuo vähä pieniltä! Mennää nyt aluks noilla... :)
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1095.jpg
Vertailua
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1093.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1098.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1094.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1100.jpg
Ihan tyytyväinen...
Pienen testiajon jälkee tuntuis noi kuulat toimivan. Pieni vatkaus ratissa tuntuu, mut se sallitaa. Harmi ku ei pystyny koittaa niitä ennen ja jälkee...
Näyttää olevan aika etupainoinen. Laita eteen OMEN 3" kilpajousi ja niiden väliin yläpäähän 10-20mmm uretaani korotus niin alkaa olla vinssin kanssa vaaterissa. Korotus satsia hankittaessa kannattaa ottaa heti 3" satsi eteen. Taakse menee2,5" korottava jos ei ole isoja kuormia päällä jatkuvasti. Safari kuormilla normi 2,5" ei toimi riittävän hyvin, kokemusta on. Omassa takana jäykkä kuormajousi (OME) ja toimii moitteetta kovemmassakin ajossa vaikka olisi monttua niin EI lyö pohjaan.
Ihan fiksut renkaat tohon. Soveltuu metsä- sekä maantieajoon. Tosin kyl näyttäs että 35" mahtuis pyörimään hyvin ilman korotuksiakin.
lyijyä noin satku joka pyörään ja hyvä tuli.
tosin en kokeillut ilman painoja, olis voinu olla vie parempi...
Eikö ny tällaset normirenkaat tavan peltivalsseilla nyt vois painottaa ihan perinteisin menoin lyöntipainoilla? http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/confused-37.gif
Saa yleensä kohtuupunteilla ihan nollille, eikä tartte ihmetellä vatkaako vai ei.
Näyttää olevan aika etupainoinen. Laita eteen OMEN 3" kilpajousi ja niiden väliin yläpäähän 10-20mmm uretaani korotus niin alkaa olla vinssin kanssa vaaterissa. Korotus satsia hankittaessa kannattaa ottaa heti 3" satsi eteen. Taakse menee2,5" korottava jos ei ole isoja kuormia päällä jatkuvasti. Safari kuormilla normi 2,5" ei toimi riittävän hyvin, kokemusta on. Omassa takana jäykkä kuormajousi (OME) ja toimii moitteetta kovemmassakin ajossa vaikka olisi monttua niin EI lyö pohjaan.
Jousista en tiedä mitkä on, mut noi uretaanikorotukset siel on välissä. Oon koittanu ettiä mittoja, et paljonko on alunperin renkaan keskeltä esim lokarin reunaa? Nii siitä olis voinu jotai päätellä et paljonko on korotettu... En sit tosiaa tiedä paljonko toi vinssi painaa keulaa maata vasten. Ettei ne 3" nosta sit jo liian ylös? Niin et keula on perää ylempänä...
Eilen Sleyerin kans katteltii, ni pitäis 35" mahtua pyörii. Vois hommata sellaset mettä pyöriks, niillä sit vois ajella jos ei heti jaksais vaihtaa noita pienempiä alle. Ja ajelis noilla 33" kun enempi maantietä/kärry peräs...
Siks ihan piruuttani en laittanu oikeita panoja vanteisii, ku noi kuulat sai melkei ilmasiks. Lähinnä ihan testimielessä. Ja tuskin ainakaa ois voinu paremmatkaa olla ilman mitää painotuksia.
Sehän rupee näyttämään jo vähän "maasturiltakin" :)
Rekisteröimätön
11.11.2010, 16:11
Eikö ny tällaset normirenkaat tavan peltivalsseilla nyt vois painottaa ihan perinteisin menoin lyöntipainoilla? http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/confused-37.gif
Saa yleensä kohtuupunteilla ihan nollille, eikä tartte ihmetellä vatkaako vai ei.
joo,33-35 kumit saa tasapainoitettua asiansa osaavalla rengasliikkeellä,jopa tosi kuluneet.ei tarvi kärsiä pienestäkään vapinasta.
Eikö ny tällaset normirenkaat tavan peltivalsseilla nyt vois painottaa ihan perinteisin menoin lyöntipainoilla? http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/confused-37.gif
Saa yleensä kohtuupunteilla ihan nollille, eikä tartte ihmetellä vatkaako vai ei.
no sitä kylkeen lyötävää painoo juuri tarkotinkin... sellaset siis tuli.
Hauholla eilen käyty vähä kolistelemassa... Siitä sit tuliki mielee, et pitäis varmaa alkaa jonkun näköstä kevyttä panssarointia väsää perille ja laatikoille. Perille nyt ainaki latasta taivuttaa suojat, ja hitsaa kii. Laatikoille jonkunnäköne pultattava panssari. Onko näistä mitää vinkkejä antaa, et minkälaista kannattaa alkaa väsää, ja mitä pitäis ottaa huomioo?
Nii, ja tietysti helmat vahvistaa. Kannattaako vanha helma leikata kokonaa pois, ja rhs tilalle, VAI kantata 3-4mm levystä vaa vahvempi helma päälle? Ja teki sen kummin vaa, nii sit siihe helmaa putki, josta voi tunkata ja käyttää astinlautana...
olis tossa ne kyrvän muotoiset 5mm pellit palaset sulle ;) kerkesin ne tänään tekemään.
Kiitoksia! Täytyy tulla hakee poies. Tosin en tee niillä juuri mitää, ennen ku ne toiset on valmiit... ;)
Ja kyl mä tulin itekseni siihe tuloksee, et noi helmat kestää hyvi, jos siihe hitsaa tavallaa toisen helman päälle... Vink-vink, Sleyer. :D
älä pilaa hyvää helmaa tekemällä toista helmaa, eli koteloa päälle - laita vaan palkkia... tää on tietty vaan mun mielipide, mutta silti...
ja palkitettua helmaa ei tarvii ihan heti oikoa / hitsata uusiks, ja on vielä ihan fiksun näkönenkin, kun vähän funtsii kuinka tekee...
Siksipä kyselinki mielipiteitä...
Oon koittanu pähkäillä miten sen tekis niin, et se olis toimiva ja vielä siisti.
Eiks siel helman sisällä on jotai tukirakenteita/vastaavia, ni eihän siihenkää voi rällätä vanhaa helmaa pois, ja lätkästä rhs tilalle!? :eek: Vai miten niitä on tehty..?
Kun eihän tuo erottuis juurikaa, jos vaa särmää helman muotosen paksumman pellin, ja heppaa kiinni..? Ja jäykkähän siitä tulee, jos olis esim kaks kanttausta...
mä oon kyl peen kans ihan samalla linjalla...
No mites tuohon kannattaa tehä ihan palkkihelma?
Väännetää rautalangasta: eka leikkaa rälläkällä helma pois, sit kaikki siel helman sisällä, ja sit siihe vaa palkki kiinni?
lukases tuo, ja johdannaiset:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10578&highlight=palkkihelma
No ei kai siinä auta ku laittaa palkit helmoihin... :rolleyes:
Mut sit vaa joutuu leikkelee ne helman sisällä olevat pystytuet joko pois, tai sit lovee palkki niiden kohalta... Ehkä toi jälkimmäinen kuulostaa paremmalta. Täytynee ottaa sitte kuvia, kun tuohon rojektiin ryhtyy.
Eilen sain aivan valtavan inspiraation, ja kyhäsin safaritelineen melkei valmiiks. Ja tietysti kamera jäi kotio! :(
No, tänää jatkaa, ja kamera mukaa...
Ja sit olis viel edessä kuudelle työvalolle sähköjen veto. Mitenhän sen tekis järkevästi, ettei pää kastu vesisateella..? Valot tulee palamaa pareittain, ja jokaiselle parille omat kytkimet, sulakkeet ja releet.
Rekisteröimätön
21.11.2010, 10:52
Perjantaina ja eilen tehtiin yhteen hojoon helmapalkit.
Yksinkertaistettuna:
-Palkkia hyväksi käyttäen merkataan helmaan viiva n.30mm oven alareunasta jotta alkuperäisen helman pokkaus jää jäykistämään rakennetta ja muodostaa hyvän railomuodon hitsaukselle.
- HJ:ssä iso rälläkkä ylttää etupuolelta helman läpi asti, poislukien jäykistepalat jotka joutuu pienellä koneella silpomaan. Tässä kannattaa käyttää malttia jotta linjasta tulee mahd. suora.
- helman puhdistus kannattaa tehdä ennen palkin heftausta, helpottaa hitsausta huomattavasti.
-Palkki tunkeilla painaen kiinni helmaan, tässä vaiheessa voi linjaa oikaista rälläkällä ajamalla laikan verran välistä pois tarvottavista kohdista. Työvaihe turha jos leikkaus tehty kerralla hvin.
- Ainakin Hj:ssä kannattaa palkin reuna rungonpuolella asettaa tasalle helman reunan kanssa, helpompi hitsata päittäisliitos kuin pienaa.
-Tässä vaiheessa voi vahingossa vilkaista takana pyöräkoteloihin ja auton pohjaan takanpenkkien kohdilta ja tehdä kymmenkunta ruostepaikkaa :D
- Palkkien hitsaus kiinni ja päiden muotoilu pyöräkoteloiden mukaisesti.
- Pohjatyöt, pohjamaalit, alustamassat, kotelosuojat ja kynnysten maalaus korinväriin.
Maavaraa helmojen kohdilta tuli n. 70mm lisää palkin ollessa 60mm korkea ja 120mm leveä 3mm seinämällä.
Tuo 120mm leveys on ainakin HJ:ssä sopiva jotta palkin leveys riittää suhteessa helman leveyteen ja palkki tulee riittävästi korista ulos jotta suojaa sivuttaisosumissa.
Aikaa meni kahdelta mieheltä n.20tuntia. Tuosta aikaa vei melkoisesti ruostepaikkojen tekeminen.
Kiitos ja anteeksi.
-Captain-
21.11.2010, 11:38
parikin kommenttia:
omassa ex-hodaris oli 3"Omet Edessä ja 2"Omet(+200kg)takana, nämä siis kisajouset ,auto ihan vaateris vaikka edessä warnin vinssi..
toiseks, 35" bf:n mutiainen ainakin mahtuu pyörimään vakiojousilla, noilla korotuksilla mitä omassa oli 37x14.5 creepy mahtui pyörimään :)
palkkihelmoista, tein nykyiseen offipeliin (RJ) palkkihelmat keväällä, jätin sen sisemmän pystypellin (missä on ne jäykisteet) pari senttiä alemmas kuin ulomman, sai kätevästi hitsattua palkin kylkeen tukevasti kiinni.. MUTTA ehdottomasti palkit eikä mitään monikerrospeltejä..
Tänää hallilla jo kattelinki tota tulevaa operaatiota... Eihän siinä muuta, ku perseestä hitsata auton alla, ja oma homma tehä siistit päät. Lähinnä mitä tekee etulokarin kans, ku se jatkuu orkkis helman alle..? No mutta toi saa jäädä hautumaa kevääsee... ;)
Nyt olis safariteline maalia vaille valmis. Pari kuvatusta:
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1309.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1310.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1312.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1314.jpg
Mallailua...
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1315.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1316.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1317.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1320.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1321.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1322.jpg
http://i274.photobucket.com/albums/jj269/kippo86/HDJ80/IMG_1323.jpg
Sit tosiaa maalia päälle, ja alkaa kötöstelee valoille sähköjä... Yritän saada viikol maalailtua.
Olis muuten se vinssin vaijeri sulle tossa meillä.
Joo, ollu täs vähä muka kiireitä. Mut kyl mä tuun sen hakee poies!
Eilen käytii vähä ajelee, ja tuli todettua ettei toi vinssi oo hyvä noin.
Rullakita väänty mutkalle. Täytyy tehä uus, ja samalla muuttaa se alemmas, oikeelle tasolle.
Mut minkälainen on hyvä kita? Pitääkö sen olla kapeampi ku alkuperänen, vai voiko olla saman levynen ku rumpu on?
Rullat meinasin tehä paksummat, ja ehkä myös paksummat akselit rasvaporauksella.
Vai saako ylipäätää kestäviä kitoja kaupasta, vai kannattaako se tehä ite?
Killer-Wo
24.01.2011, 15:25
Vinssikita kapeammaksi kuin rumpu. Saa olla aika reilusti kapeampi kuin rumpu. Hyvä kita esimerkiksi warnin rullakidasta jossa rullat on nyloni puslilla jolloin ei ruostu jumiin. Lisäksi kidan rullien akselit tulee lukita jollain muulla systeemillä kuin lukkorengassokalla koska ne ei kestä vääntöä. Hyvä konsti on laittaa sokat hitsillä kiinni niin toimii. Ja tuo rullakita toimii myös narun kanssa kunhan ei pilaa sitä aluksi vaijerilla.
Alotin jo väsäämää uutta kitaa.
Ajattelin et tekis rullat 30x22 ainesputkesta, ja akselit sit muutama kymppii vajaa 22mm. Ja akselin keskeltä rasvaporaus+kiinteeseen päähän nippa. Toi kyl heihentää hieman akselia, mut on kuitenki vahvempi ku alkuperänen 16mm.
Vaaka rullat on 200mm leveet, ja pystyt 140mm. Pystyjen paikka viel hakuses, et mitähän se väli kannattais olla, kun rumpu on 180mm levee? Alkuks suunnittelin et tulis 160mm, voisko sillä toimia?
männäntapista saa kestävät rullat. ei kulu, vaikka ei pyöris aina!
veijon-esso
28.01.2011, 14:49
Hieno kita tulossa ja vielä rasvattavakin. Toivottavasti pyörii rasvattuna pakkasellakin, voi liimautua aika nahkeeks tollanen pinta-ala. Leveys lienee jo päältetty, mutta mä tekisin ainakin reilusti kapeemman kuin se puola. Omaani tein 3cm / puoli kapeamman, eli 200 rummulle 140 kita. Hienosti kelautuu eikä yritä enää särkeä vinssiä kiipeemällä reunan yli pitkässä vino vinssauksessa.
Kiitos.
Toimiiko oikeesti jos on noin paljon kapeempi kita? Ku toi leveys on vielä täysin muutettavissa.
Se on nyt sentin per puoli kapeampi...
veijon-esso
28.01.2011, 21:50
Kiitos.
Toimiiko oikeesti jos on noin paljon kapeempi kita? Ku toi leveys on vielä täysin muutettavissa.
Se on nyt sentin per puoli kapeampi...
No voihan sitä testailla kuin se lähtee kelautumaan, heppaa sen tai jonku muun putkenpökylän paikalleen ja kelaa toiseen reunaan. Ja kokeilee kuinka eri mitotukset toimii. Yks vaikuttava asiahan on rullakidan etäisyys puolasta. Mitä suurempi etäisyys, sitä kapeampi kita voi olla suhteessa rumpuun ja sitä nätimmin vaijeri kelautuu. Mutta mulla toi 3cm/puoli on toiminu hienosti.
Tarkotus tehä kidasta mahd lyhyt. On jo 3cm lyhyempi verrattuna vakioo.
Kuinka kaukana sulla kita on vinssistä?
Kyl mäki mietin jos vinssin olis heittäny jonnekki tyylii auton alle, ja sit vaa pienillä kidoilla ohjannu vaijerin. Vähän niinku maseissa yms...
Sit vaa tulee ongelmaks vinssin vapauttaminen, tai eihän se mikää ongelma oo, vaan haaste. :rolleyes:
Mut joo, toistaseks näin...
veijon-esso
29.01.2011, 08:52
Tarkotus tehä kidasta mahd lyhyt. On jo 3cm lyhyempi verrattuna vakioo.
Kuinka kaukana sulla kita on vinssistä? ...
Ei pääse ny mittailee, mut tosta kuvasta voi vähän hahmotella sitä etäisyyttä. on siinä varmaan 20cm?
Tossa vaiheessa kita oli yhtä leveä kuin rumpu ja se melkein tuhosi vinssin kun vaijeri pakkas toiseen reunaan ja hyppäs yli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2077&pictureid=38026
Killer-Wo
29.01.2011, 13:17
Tee vaan reilusti kapea. Varsinkin kun on huono vinssiapina joka ei seuraa vaijerin/narun kelautumista puolalle niin kusessa olet. Kun vaijeri käy löysällä ja taas kiristyy niin on suuri vaara että vaijeri hyppää rummulta pois.Lisäksi pitkät poikittais vedot on pahoja. No tähän on lääkkeenä rummun reunoille sellainen levy joka estää vaijerin pääsemisen kaulalle. Mut sen täytyy olla aivan muutaman millin välyksellä, muuten ei toimi. ja sen lisäksi hyvää vinssiapinaa ei korvaa mikään.
Joo, no itse asias viimeks kävi nii et vinssiapina alko olla sen verta kännis, ettei siit enää tullukkaa mitää. Onneks ei menny ku 5m vaijeria vituiks... :cool:
Uskotaa, teen 15 senttisen siitä. :D
Liitteenä väliaikanen rengastus:
Ohan se noilla fedimoilla vähä eri näkönen ku 33" buckshoteilla. Sehä on räyhä!
jäiks mun rocky pukeille vai laitoitko jotkut siirtolisut sinne?
Onhan noi räyheet, on vaa vähä kaposennäköset autoo nähden...
Mut jos ne seuraavat olis paremmat... ;)
Joo, ruuvasin Rockyy yhet mopon renkaat alle. Koita olla hymyilemättä ku meet kattoo... :D
Asiallista!
Rockystakin rupee löytymään tehoja ku on lisut alla :D Sellasta tehoa en oo vielä siinä nähnytkään.
Onneks tiedät et seki päivä vielä koittaa :D
Nonii, nyt tuli uusi kytkin.
Onkos sen vaihtoo mittää, mitä pitäis erityisesti ottaa huomioo??:eek:
Kytkimeks tulee Aisinin vakio kokonen kytkytin, ku ei muuta ollu tarjolla.
Mut mitäs kansa on mieltä, ku jotkut tiisseli miehet on laittanu henkilöautoihin kaks paineasetelmaa päällekkäin paremman pidon toivossa!?
Eli siis uudesta ja vanhasta niitit pois, ja molempien asetelmat pulteilla päällekkäiin.
Voiko toimia, vai onko mitään järkeä? :confused:
Nuhapumppu
04.02.2011, 15:22
Nonii, nyt tuli uusi kytkin.
Onkos sen vaihtoo mittää, mitä pitäis erityisesti ottaa huomioo??:eek:
Kytkimeks tulee Aisinin vakio kokonen kytkytin, ku ei muuta ollu tarjolla.
Mut mitäs kansa on mieltä, ku jotkut tiisseli miehet on laittanu henkilöautoihin kaks paineasetelmaa päällekkäin paremman pidon toivossa!?
Eli siis uudesta ja vanhasta niitit pois, ja molempien asetelmat pulteilla päällekkäiin.
Voiko toimia, vai onko mitään järkeä? :confused:
Tuossa on hyvä ohje kuinka siitä asetelmasta saa jäykemmän,ja tuo kaveri on vähän siinä maineessa että tietää todellakin mitä tekee.
http://www.netikka.net/ville.vieri/127t_18.htm
Muistat vaan että kytkimestä tulee heti liki tuplaten jäykempi,ja että niiden jousien tulee olla identtiset eikä vain tarpeeksi lähelle.
Kiitoksia! Juurikin noin sen mietin. Nähtäväks tosin jää, et onko asetelmat täysin identtiset...
Onhan noi räyheet, on vaa vähä kaposennäköset autoo nähden...
Mut jos ne seuraavat olis paremmat... ;)
Joo, ruuvasin Rockyy yhet mopon renkaat alle. Koita olla hymyilemättä ku meet kattoo... :D
joo ne trepadorit menee hiluxin alle...
Kytkimeks tulee Aisinin vakio kokonen kytkytin, ku ei muuta ollu tarjolla.
Mut mitäs kansa on mieltä, ku jotkut tiisseli miehet on laittanu henkilöautoihin kaks paineasetelmaa päällekkäin paremman pidon toivossa!?
Miten nii ei ollu tarjolla? Oliko Lipposelta loppu HD-kytkimet? Kyllähän jokainen Toitsun tiski olis tilannu sulle sen 24valve-vauhtipyörän ja siihen tarvikekykä parilla sataa.
Ei ny helkkarissa kahta paineasetelmaa, kasvaa tatti ohtaan ennen pitkää kun on kytkin niin helkkarin jäykkä että pohje kramppaa.
Automaatti :D
Ei tarvi luistattaa kytkinta vaikka ryömisi kuinka hitaasti tahansa.
Miten nii ei ollu tarjolla? Oliko Lipposelta loppu HD-kytkimet? Kyllähän jokainen Toitsun tiski olis tilannu sulle sen 24valve-vauhtipyörän ja siihen tarvikekykä parilla sataa.
Ei ny helkkarissa kahta paineasetelmaa, kasvaa tatti ohtaan ennen pitkää kun on kytkin niin helkkarin jäykkä että pohje kramppaa.
Lipposella on loppu, tulee keväämmällä. Tojotalla ei tiedetty mistään 24 venttiilisestä, tai sit vaa se varaosamyyjä ei osannu/tienny asioista... :mad:
Mut näillä eväillä mennää nyt. Kattoo mitä ton asetelman kans keksii...
On automaatissa omat hyvät puolensa, mut en kyl ite moisee autoo sellasta ottais... Voi olla pelkästää tietämättömyyttä, mut en jotenki vaa luota automaatin kestävyytee veturissa, saati noin ison auton kans metässä. Ja se pitää sanoo, et itellä ei oo mitää kokemusta Toyotan tomaateista, enkä kyllä oo kuullu niistä mitää huonoa tai hyvää... Ja kai sitäki pitäis vahvistaa/lisätä jäähdytystä, jotta kestää?
bj45lava
05.02.2011, 18:47
Ei se oo 24v mallin kytkin ainoastaan, vaan myös 12 valve hd-mallin kytkin on sama, suomen mallit on vaan joku paskiainen aikanaan tilannut halpiskytkimillä, vaikka järeämpi olis ollu tehtaalta saatavilla.
Nonii, nyt tuli uusi kytkin.
Onkos sen vaihtoo mittää, mitä pitäis erityisesti ottaa huomioo??:eek:
Kytkimeks tulee Aisinin vakio kokonen kytkytin, ku ei muuta ollu tarjolla.
Mut mitäs kansa on mieltä, ku jotkut tiisseli miehet on laittanu henkilöautoihin kaks paineasetelmaa päällekkäin paremman pidon toivossa!?
Eli siis uudesta ja vanhasta niitit pois, ja molempien asetelmat pulteilla päällekkäiin.
Voiko toimia, vai onko mitään järkeä? :confused:itte olen tehnyt kolmeen eri tojotaan kytkimen kansa niin että vauhtipyörästä asetelman kiinnitys pinnasta on sorvattu joku millin osa pois itelle hdj:sta otettiin 0,6mm ja se auttoi kun ei meinannut uusi kytkin alkuun pitää
itte olen tehnyt kolmeen eri tojotaan kytkimen kansa niin että vauhtipyörästä asetelman kiinnitys pinnasta on sorvattu joku millin osa pois itelle hdj:sta otettiin 0,6mm ja se auttoi kun ei meinannut uusi kytkin alkuun pitää
No tuohan kuulostaa jo järkevältä. Mistäs sen tietää kuinka paljon on liikaa? :D
No tuohan kuulostaa jo järkevältä. Mistäs sen tietää kuinka paljon on liikaa? :D
Tuolla juttua jousivoiman mittaamisesta:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59126
Jes. Nyt alkaa lyyli kirjottaa.
Tossa ku pyöritteli tota pakettia, ni eikö olis ihan sama, jos pyyhkäsiski asetelmasta sen tarvittavan määrän poies?
Siis tietysti jos puhutaa max millin pois ottamisesta? Sillon pysyis vauhtipyörä ennallaa, eikä sitäkää tarvis irrottaa... :rolleyes:
eikö tamgearsistakaan saanu exedyn kytkintä? ainakin olis aikas edullinen. eikös astelma ainakin ole sama ku hj61. levyn keskiöstä en tiedä...?
Keskiö on eri.
Vaihtoehdot sielä oli Aisin tai Seco.
Otin ensimmäisen, ku meinasin et on kuitenki vähintää yhtä huono ku uus alkuperänen... :D
Sit jos tota mulkkais paremmaks.
Mitenhän muute onnistuu ton kokosen kytkinpaketin vaihto kotikonstein? Siis ilman pilarinosturia/vaihteistonosturia/inspiraatiota..? :confused:
Kannattaako ottaa koko laatikkopaketti poies, vai riittääkö et vetää laatikot vaa mahollisimman taakse?
JOS sitä sais loppuviikosta edes jotai aikaseks...
Mitenhän muute onnistuu ton kokosen kytkinpaketin vaihto kotikonstein? Siis ilman pilarinosturia/vaihteistonosturia/inspiraatiota..? :confused:
Kannattaako ottaa koko laatikkopaketti poies, vai riittääkö et vetää laatikot vaa mahollisimman taakse?
JOS sitä sais loppuviikosta edes jotai aikaseks...itelläni oli nosturi käytössä jonka nokassa auto killu ja otetiin vaan sen verta laatikkoa taakse päin että pääsi irrottelemaan hilut välistä pois ,mutta kaverin toyotaan tehtiin omassa tallissa ajettiin vaan auto pienten,mutta tukevien pukkien päälle että sovittiin kunnolla alle
aisin on alkuperäinen...
Niin on. Siksipä sitä pitää mulkata... :)
itelläni oli nosturi käytössä jonka nokassa auto killu ja otetiin vaan sen verta laatikkoa taakse päin että pääsi irrottelemaan hilut välistä pois ,mutta kaverin toyotaan tehtiin omassa tallissa ajettiin vaan auto pienten,mutta tukevien pukkien päälle että sovittiin kunnolla alle
Eli riittää kun nostaa keulan pukkien päälle, ja alkaa puljaa... :D
Kiitokset tästä. Sit vaa odotellaa oikeeta kuun asentoa, inspiraatiota...
Ei muuta ku auto kuntoon niin päästään ajamaan taas.
Koitan saada viikonloppuna sen vaihettua. Jos ei mitää tähellisempää tekemistä oo, ni tervetuloo talkoisii! ;)
(juotavaa on)
Koitan saada viikonloppuna sen vaihettua. Jos ei mitää tähellisempää tekemistä oo, ni tervetuloo talkoisii! ;)
(juotavaa on)
No onhan se tultava =)
no perskeles. Sitähän täytyy ruveta miettimään.
Äkkiähän me nyt yks kytkin vaihdetaan :D
Mitä sitä suotta miettimää. Alotetaa vaa hyvissä ajoin, ja sit illaks joko puskaa testaa tai... :D
Meinasin jos olis perjantaiks saanu asetelman mitattua, et paljonko poistetaa, ja jyrsiny sen. Sit yöks sulamaa tallii.
Dodii, saatiihan se kytkytin vaihettua. Suuret kiitokset vaan mukana olleille fyysisestä, ja nukkumaan jääneille henkisestä avusta! :D
Oli levy tosiaa jo ihan vaihtokunnossa. Ja vauhtipyörä oli kans ottanu sen verran itteesä, et seki piti sorvata suoraks.
Sitä ei vaa millää tajuttu, et millä ne asetelman kohdistus tapit saa irti?? Ei pystytty sorvaamaa vauhtipyörästä asetelman kohalta yhtää. Eli otettii ite asetelmasta pois.
No nyt aika näyttää minkälaine siitä tuli. Ainaki kytkin muuttu aika kevyeks, En tiiä onko hyvä juttu, mut eipä tuo tunnu luistavan ainakaa... Sen näkee viimestää kärry peräs.
Lauantaina koeponnistettii kytkin Toybotan hiluxilla, kun se piti kiskoo pelipaikoille. Hyvin se pitää. Pitää viel käydä maastossa tönkimässä...
Tossa hienooki hienompi yhistelmä kuva, ja pävitys monoihin:
Monojen koko? Siistin näkönen peli.
Moro Kippo!
Olik tossa ekassa kuvas 37" alla? Näytti nii täyttävän ton pyöränkaareen...
Joo, tai ne oli Fediman 35", mut niiden todellinen korkeus oli ~91cm.