View Full Version : minkäkokoinen kummi mahtus vielä -88 pajeroon
taistovainaa
18.10.2010, 19:03
siis ihan semmosenaan, ilman mtn alustakorotuksia, tahi pellitöitä??
31:set tuumaset ainakin... sellaset vielä saa leimallekkin, kuten omassani on...
Nuhapumppu
18.10.2010, 22:10
Jossei tarvi saada leimaan niin 33" sopii kuulopuheiden mukaan ilman korikorotusta/kaarien leikkelyä. Sitä en tiedä että millaiset vanteet pitää olla että sopii kunnolla kääntymään,joustamisesta ei tarvitse niinkään huolehtia:D
Jossei tarvi saada leimaan niin 33" sopii kuulopuheiden mukaan ilman korikorotusta/kaarien leikkelyä. Sitä en tiedä että millaiset vanteet pitää olla että sopii kunnolla kääntymään,joustamisesta ei tarvitse niinkään huolehtia:D
Pajeroon saa 33X12,5" leimaan, ja noi kumit mahtuu ilman korotusta kun kääntää niitä etupyörien edessä olevia peltejä eteenpäin.
Ykköskoppaseen pajeroon ei kyllä saa leimaan ku 31", kakkoskoppaseen saa 33".
Toyotan 15" vakiovanteilla bfg at 32/11,5 ottaa tappiin asti kääntäessä lokarin sisäpuolelle kiinni. 10,5 varmaan mahtuu aika hyvin kääntymään.
Ykköskoppaseen pajeroon ei kyllä saa leimaan ku 31", kakkoskoppaseen saa 33".
.
Ihan miten vaan haluat uskoa, olen leimannut aikanaan omaani tuollaiset ja kaverin autoon toiset. Taitaapa noita jo olla muutamassa muussakin autossa muutoskatsastettuna.
Minä vuonna nuo on katsastettu? Wanhaan hywään aikaan on vissiin muutakin hienoa saanut leimaan, toisin on nykyään.
Tourinki
19.10.2010, 10:16
Mullakin on tiedossa yks kanttikoppanen pätkä pajero missä on 33/12,5 otteessa ja muutoskatsastettu tänä vuonna. Inssi oli vielä sanonu että sulle on nyt moni toyo kuski kateelllinen kun joihinkin ei saa 33/12,5 katsastettua...
Pikainen haku asiasta antoi nämä tulokset:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38196&highlight=pajero+renkaat&page=2
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60695&highlight=pajero+renkaat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=6612&highlight=pajero+renkaat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14937&highlight=pajero+renkaat
Tossa vielä kaikki haun tuottamat tulokset:
http://forums.offipalsta.com/search.php?searchid=2196730
Ja omani muutoskatsastin 2005 tai 2006 en muista tarkkaan
Suurimmassa osassa noista linkeistä puhuttiin 2gen pajesta, johon todella saa jenkkivientimallin nojalla 33" leimattua. Kanttipajeroon 33" taas on näköjään täysin konttorikohtaista saako leimaan.
Maailma on epäreilu.:)
Rekisteröimätön
19.10.2010, 17:47
Mulla on -88 pajerossa otteessa ja alla 35"-renkaat,mut se on leimattu silloin
vanhaan,hyvään aikaan.
Nuhapumppu
20.10.2010, 21:45
Ihan miten vaan haluat uskoa, olen leimannut aikanaan omaani tuollaiset ja kaverin autoon toiset. Taitaapa noita jo olla muutamassa muussakin autossa muutoskatsastettuna.
Asia vaan on niin että pykälien mukaan kun mennään niin 31" on maksimi,lukaseppa vaikka mitsubishiclubfinlandin ja Mitsubishi4WD sivuilta,siellä tätä asiaa on puitu paljon.
Ja vaikka ne sinne otteeseen joku olisikin saanut,se ei poista sitä tosiasiaa että ne ei ole lailliset,joku toinen konttori voi otteesta moisen muutoksen ottaa pois. Katsastusmiehetkin ovat vain ihmisiä ja ihmiset tekee virheitä.
Asia vaan on niin että pykälien mukaan kun mennään niin 31" on maksimi,lukaseppa vaikka mitsubishiclubfinlandin ja Mitsubishi4WD sivuilta,siellä tätä asiaa on puitu paljon.
Ja vaikka ne sinne otteeseen joku olisikin saanut,se ei poista sitä tosiasiaa että ne ei ole lailliset,joku toinen konttori voi otteesta moisen muutoksen ottaa pois. Katsastusmiehetkin ovat vain ihmisiä ja ihmiset tekee virheitä.
Totuus löytyy siis taas kerran netistä :) :) Tuskimpa sentään vuosien jälkeen merkintää voi otteesta pois ottaa ;)
Nostokurki
21.10.2010, 07:23
Kyllä niitä on vain kuulunut, että konttorilla käynnin yhteydessä rengaskoko on muutettu 33" -> 31" koska ei ole ollut laillinen koko...
Mut itse kysymykseen, minulla oli -90 pajerossa alla 33"x12.5" kumit ja ääriasentoon käännettynä joustossa raapi sisälokasuojaan, mut siitäkin vaivasta pääsee moskalla eroon... ;D
Ja jos laillisen haluaa, niin ostaa siroccot kokoa 31x10,5" joiden oikea koko on 32" luokkaa ;) minulla oli sellaiset merkattuna otteeseen, eikä tosiaan häviä korkeudessa 33" juuri mitään.
Nuhapumppu
21.10.2010, 09:07
Totuus löytyy siis taas kerran netistä :) :) Tuskimpa sentään vuosien jälkeen merkintää voi otteesta pois ottaa ;)
Miksi ei,ei se laillinen ole jos se lukee paperissa. Ja kuten jo sanottu,tuo on konttori/katsuri kohtaista hommaa tuo renkaiden muutoskatsastus,ja jossei se olekkaan mennyt pykälien mukaan niin seon henkoht kyynel,ja renkaat lähtee otteesta jos joku niin vain päättää. Tämä on sitten ihan katsastuskonttorin mielipide,mutta niitäkin on monia.
Miksi ei,ei se laillinen ole jos se lukee paperissa. Ja kuten jo sanottu,tuo on konttori/katsuri kohtaista hommaa tuo renkaiden muutoskatsastus,ja jossei se olekkaan mennyt pykälien mukaan niin seon henkoht kyynel,ja renkaat lähtee otteesta jos joku niin vain päättää. Tämä on sitten ihan katsastuskonttorin mielipide,mutta niitäkin on monia.
Osassa voi renkaat olla otteessa "vanhoilta hyviltä ajoilta" siis ennenkuin ake antoi ohjeistuksen 51mm säännöstä. Sitä ennen 35" renkaat hojoissa tai 44" boggerit blazereissa oli arkipäivää. Eikä nuo "saavutetut etuisuudet" sieltä otteesta minnekkään poistu.
Mistäs epäilet inssin konttorilla tietävän, missä renkaat on laillisesti alla, ja missä on kerenny aken ohjeet tulemaan väliin, jos kyse on 80-luvun maasturista?
Nuhapumppu
21.10.2010, 13:12
Osassa voi renkaat olla otteessa "vanhoilta hyviltä ajoilta" siis ennenkuin ake antoi ohjeistuksen 51mm säännöstä. Sitä ennen 35" renkaat hojoissa tai 44" boggerit blazereissa oli arkipäivää. Eikä nuo "saavutetut etuisuudet" sieltä otteesta minnekkään poistu.
Mistäs epäilet inssin konttorilla tietävän, missä renkaat on laillisesti alla, ja missä on kerenny aken ohjeet tulemaan väliin, jos kyse on 80-luvun maasturista?
Koska muutoskatsatus päivämäärä löytyy auton tiedoista Trafilta,tästä syystä. Tästä taas päästää siihen että milloin se inssiä kiinnostaa katsoa onko ratas vaikka se olisi otteeseen merkitty ,no se riippuu inssin päivästä,vaimosta,kuunasennoista yms. Uusien sääntöjen mukaan 31" on maksimi,siitä voidaan vääntää vaikka 100sivua ja vaikka joku laittaakin että "minä muutoskatsastin ne eilen eli ne on lailliset" se ei muuta tosiasiaa että 31" on pykälien mukainen maksimi 1gen pajeroon.
Sehän kannattaa katsastus keskeyttää jos katsuri rupeaa ottamaan renkaita pois otteesta. Tuntuu hölmöltä jos poikkeusluvan on saanut haettua joillekkin renkaille ja yks kaks se otetaan pois.. Tällaiset konttorit pitäs tietää että kiertäis kaukaa.. Itellä 33x12.5x15 1gen pajerossa ja hienosti pyörii eikä pahasti ota maastossakaan kaariin.
Nyt oli varmaankin kyse normaalista muutoksesta eikä erikseen haetulla poikkeusluvalla laitettuista renkaista, tai ainakin näin keskustelun olen käsittänyt. Voidaan kai erityisluvatkin poistaa jos myöntämisessä on tapahtunut pahempi moka tai rakenne(/rakenteet tms.) ei vastaakkaan lupaa. Jälleen viisaammat saa korjata jos tarvitsee. :o
Koska muutoskatsatus päivämäärä löytyy auton tiedoista Trafilta,tästä syystä. Tästä taas päästää siihen että milloin se inssiä kiinnostaa katsoa onko ratas vaikka se olisi otteeseen merkitty ,no se riippuu inssin päivästä,vaimosta,kuunasennoista yms. Uusien sääntöjen mukaan 31" on maksimi,siitä voidaan vääntää vaikka 100sivua ja vaikka joku laittaakin että "minä muutoskatsastin ne eilen eli ne on lailliset" se ei muuta tosiasiaa että 31" on pykälien mukainen maksimi 1gen pajeroon.
Paas pykälät näkyviin, mitkä kieltää gen 1 pajeroon 33" leimaamisen. Tohon malliin löytyy ihan samalla lailla verrokiksi 31x10,5-15" ja sen perusteella saa sen 51mm suurentaa halkaisijaa. Ai mistäkö tiedän? Olen töissä Mitsu liikkeessä.
khonkonen
21.10.2010, 20:14
Sehän kannattaa katsastus keskeyttää jos katsuri rupeaa ottamaan renkaita pois otteesta. Tuntuu hölmöltä jos poikkeusluvan on saanut haettua joillekkin renkaille ja yks kaks se otetaan pois.. Tällaiset konttorit pitäs tietää että kiertäis kaukaa.. Itellä 33x12.5x15 1gen pajerossa ja hienosti pyörii eikä pahasti ota maastossakaan kaariin.
Millä vanteella, eli leveys ja ET?
Nuhapumppu
22.10.2010, 10:43
Sehän kannattaa katsastus keskeyttää jos katsuri rupeaa ottamaan renkaita pois otteesta. Tuntuu hölmöltä jos poikkeusluvan on saanut haettua joillekkin renkaille ja yks kaks se otetaan pois.. Tällaiset konttorit pitäs tietää että kiertäis kaukaa.. Itellä 33x12.5x15 1gen pajerossa ja hienosti pyörii eikä pahasti ota maastossakaan kaariin.
Poikkeusluvalla olevia ei oteta pois,se on taas aivan eriasia kuin tavallinen muutoskatsastus.Poikkeuslupaahan haetaan erikseen http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvopoikkeusluvat/
Paas pykälät näkyviin, mitkä kieltää gen 1 pajeroon 33" leimaamisen. Tohon malliin löytyy ihan samalla lailla verrokiksi 31x10,5-15" ja sen perusteella saa sen 51mm suurentaa halkaisijaa. Ai mistäkö tiedän? Olen töissä Mitsu liikkeessä.
Laitappa sinä tänne se missä saa verrata tuota 31" 1Genin peus renkaaksi.
Pajeron vakio rengas kokojen mukaan kun mennään niin 31" on ollut maksimi mille sen saa katsastettua,tälle tuski tarvii mitään erillisiä pykäliä hakea kun jokainen joka osaa lukea löytää itse nämä,mutta tätä sinun faktaa odotellessa.
Millä vanteella, eli leveys ja ET?
Oliskohan 8 tuuman vanne.. Et.stä ei kyllä mitään tietoa kun ei ole tullut mitattua.. Pitääpä mittailla ku muistaa. Mut hyvin ne pyörii vaikka ei ole korinkorotusta eikä alustalle ole tehty mitään.
elhapero
22.10.2010, 16:10
Ei siitä vanhakoppasesta pajerosta ainakaan parempi ajettava tule 33" renkailla.Tulee aavikko välitykset ja se apusimpukka väljistyy tosi nopeesti,31" on käyttöautossa sopiva koko siihen keksintöön jos paljon ajaa tiellä,maastossa tuo 33" on ihan loistava koko.
Tästäkö paprusta on kyse?
http://img69.imageshack.us/img69/2271/pajeroe.jpg
AKE sallii Euroopan tai Pohjois-Amerikan mallien käyttämisen vertailuautoksi = niiden rengaskoot vertailurenkaaksi. General export ei tarkoita P-Ameriikkaa ilman eri selvitystä, eikä sitä ole ainakaan Vemiciltä saanut. Mutta hyvä jos joku näkis vähän vaivaa ja sais Mitsu-liikkeen leiman paperiin että ko. koko on ollut hyväksytty P-Ameriikkaan.
Arska-tehtaalta
22.10.2010, 21:07
Kumpaan tää nyt sit on?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1017&pictureid=34012
Kumpaan tää nyt sit on?
Toi on uudemman pitkän.
Tuukka Impala
22.10.2010, 21:49
Paskat mää noista mitään tiiä mitä sinne alle saa laittaa, mää laitan mitä itte tykkään ja mun pajerossa oli 33x12,5x15 renkaat alla mangelsin vanteilla eikä ne ainakaan mihinkään kiinni ottanu. vm ´91, kierrejouset takana, mut ykköskoppanen kuitenki.....
TOPPAHOUSU
23.10.2010, 08:51
Ykköskoppaseen pajeroon ei kyllä saa leimaan ku 31", kakkoskoppaseen saa 33".
Toyotan 15" vakiovanteilla bfg at 32/11,5 ottaa tappiin asti kääntäessä lokarin sisäpuolelle kiinni. 10,5 varmaan mahtuu aika hyvin kääntymään.
Muutoskatsastin tänä syksynä vm. 1989 Pajeroon 33x12,5 renkaat ilman mitään lappuja tai ongelmia...
( Eli ei kai se ole siis mahdollista... ??? )
vähän menee ot, mutta kuinka noi kaikki laput kelpaa muutoskatsastukseen, mutta ku mulla on sellanen merkkiliikkeen kuponki (toyota) jossa näkyy jopa runkonumero. ja siitä ei voi sitten millää laskee uutta rengaskokoo? siinä lapussa olis 9.00r15
vähän menee ot, mutta kuinka noi kaikki laput kelpaa muutoskatsastukseen, mutta ku mulla on sellanen merkkiliikkeen kuponki (toyota) jossa näkyy jopa runkonumero. ja siitä ei voi sitten millää laskee uutta rengaskokoo? siinä lapussa olis 9.00r15
Siinä on taas yksi ihanan selkeä rengaskoko lisää... Olisin jo väittänyt, ettei tuommoista rengasta ole, mutta Offipajan rengaskoko listassa on. Korkeutta sen mukaa 840mm/33.1". STRO kirjasta en tätä kokoa löytänyt.
Ihmeen matala vaan tuo on? 8.25R15 on 836 mm korkea, 9.00R16 on 912 mm. Luulisi että 9.00R15 ja 9.00R16 renkailla on vain tuuma korkeus eroa, mutta niillä onkin lähes kolme tuumaa. Selkeätä kuin mikä. :)
Siinä on taas yksi ihanan selkeä rengaskoko lisää... Olisin jo väittänyt, ettei tuommoista rengasta ole, mutta Offipajan rengaskoko listassa on. Korkeutta sen mukaa 840mm/33.1". STRO kirjasta en tätä kokoa löytänyt.
Ihmeen matala vaan tuo on? 8.25R15 on 836 mm korkea, 9.00R16 on 912 mm. Luulisi että 9.00R15 ja 9.00R16 renkailla on vain tuuma korkeus eroa, mutta niillä onkin lähes kolme tuumaa. Selkeätä kuin mikä. :)
siihen parituumaa lisää niin riittäis jo mulle, mutta kun ei niin millää...
Olikos tää 9.00r15 just se "hiekkarengas" saharaan, joka ei sitten kelpaa minnekkään vertailurenkaaksi?
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Killman-Hiekkarengas.JPG
Nuhapumppu
23.10.2010, 12:18
Muutoskatsastin tänä syksynä vm. 1989 Pajeroon 33x12,5 renkaat ilman mitään lappuja tai ongelmia...
( Eli ei kai se ole siis mahdollista... ??? )
Voihan siihen katsastaa vaikka 37/16,5 R16 renkaat jos katsuri siihen suostuu,ei ne kuitenkaan ole vielä lailliset,mikä siinä on nyt niin vaikea ymmärtää? Ja sitä 454SS lappua odotellessa,niin saadaan tämäkin asia selväksi,siihen asti kun ei lappua näy pysyn omassa kannassani!
TOPPAHOUSU
23.10.2010, 17:51
Voihan siihen katsastaa vaikka 37/16,5 R16 renkaat jos katsuri siihen suostuu,ei ne kuitenkaan ole vielä lailliset,mikä siinä on nyt niin vaikea ymmärtää? Ja sitä 454SS lappua odotellessa,niin saadaan tämäkin asia selväksi,siihen asti kun ei lappua näy pysyn omassa kannassani!
Kyllä ne minun mielestäni on silloin lailliset jos en saa poliisilta sakkoja tien päällä....
[QUOTE=Viipo;706617]Olikos tää 9.00r15 just se "hiekkarengas" saharaan, joka ei sitten kelpaa minnekkään vertailurenkaaksi?
varmaan juurikin se, mutta silti ihmetyttää, kun se näkyy maahantuojalla runkonumerolta katottuna ja se ei kelpaa, mutta kaikki muut ohjekirjojen kannessa näkyvät yms kelpaa.
ja on siinä munki lapussa toyotan leima ja allekirjotus vuodelta 2007 ja runkonumero...
Arska-tehtaalta
23.10.2010, 22:08
Voihan siihen katsastaa vaikka 37/16,5 R16 renkaat jos katsuri siihen suostuu,ei ne kuitenkaan ole vielä lailliset,mikä siinä on nyt niin vaikea ymmärtää?
Mikähän asema siulla siellä trafissa on, jos siulla on valta yli katsastusmiehen leimasimen?
Nuhapumppu
24.10.2010, 00:58
Mikähän asema siulla siellä trafissa on, jos siulla on valta yli katsastusmiehen leimasimen?
Ei mikään,olenko niin väittänyt? Et ilmeisesti tunnu ymmärtävän mitä tarkoitan. Laillinen tarkoittaa pykälien mukainen,ei että ne on merkitty otteeseen. Katsurit ovat ihmisiä,ihmiset tekee virheitä. Muutoskatsastus voidaan mitätöidä jos katsastusmies huomaa että siinä on tapahtunut virhe,näin sanoi minulle katsastusmies ja uskon ennemmin sitä kuin essonbaarinkatsastusylijumalia.
EDIT:Pannaan nyt vielä nuo rengaskoot esille että saadaan vähän selvyyttä tähänkin. 1Gen Pajeron rengaskoot on joko 215R15 tai 215R16(tätä käytetään vertailuun) eli tuumina tuo on 215R15 28.543" ja 205R16 on 28.913",tähän päälle kun pannaan LAINMÄÄRÄÄMÄ MAKSIMI 51mm joka on 2,007" saadaan maksimi rengaskooksi 30,920" joka pyöristetään 31",joko nyt ymmärsitte vai vieläkö jäi epäselväksi tuo maksimi rengaskoko?
Voihan siihen katsastaa vaikka 37/16,5 R16 renkaat jos katsuri siihen suostuu,ei ne kuitenkaan ole vielä lailliset,mikä siinä on nyt niin vaikea ymmärtää? Ja sitä 454SS lappua odotellessa,niin saadaan tämäkin asia selväksi,siihen asti kun ei lappua näy pysyn omassa kannassani!
Tossahan toi ylempänä Matin laittamana jo onkin tuo kopio rengaskoko sivusta. Kolmeykköset on ainakin täälläpäin kelvannut vertailurenkaaksi kunhan on merkkiliikkeen leimalla varustettu lappu tuosta asiasta sekä auton yksilöintitiedot siinä lapussa. Kopio tuosta huoltomanuskasta ei yksin riitä.
Nuhapumppu
24.10.2010, 13:11
Tossahan toi ylempänä Matin laittamana jo onkin tuo kopio rengaskoko sivusta. Kolmeykköset on ainakin täälläpäin kelvannut vertailurenkaaksi kunhan on merkkiliikkeen leimalla varustettu lappu tuosta asiasta sekä auton yksilöintitiedot siinä lapussa. Kopio tuosta huoltomanuskasta ei yksin riitä.
Matti kirjoititi näin:
AKE sallii Euroopan tai Pohjois-Amerikan mallien käyttämisen vertailuautoksi = niiden rengaskoot vertailurenkaaksi. General export ei tarkoita P-Ameriikkaa ilman eri selvitystä, eikä sitä ole ainakaan Vemiciltä saanut. Mutta hyvä jos joku näkis vähän vaivaa ja sais Mitsu-liikkeen leiman paperiin että ko. koko on ollut hyväksytty P-Ameriikkaan.
Eli onko nyt niin että tuolla paperilla saa katsastettua jos saa vaikka veholta leiman siihen,VAIKKA kyseisen lapun renkaat eivät muuten ole hyväksyttävissä suomeen? Jos niin mikä oikeus veholla/jollain muulla mitsuliikkeellä on väittää ko.renkaita vertailukelpoisiksi vaikkei ne sitä ole?
Ja jos tämä on näin helppoa,niin miksi ihmeessä 2Gen tuo kyseinen myönnytys on pitänyt hommata maahantuojalta,eli VEMIC:iltä?
Se nyt ei kiinnosta insinööriäkään, onko jossain ikivanhassa, ruosteenraiskaamassa pajerossa otteessa 31"vai 33" renkaat. Etkö vois käyttää tuonkin vastaantappeluinnon toisinpäin, eli vaikka metsästellä niitä lappuja isompia renkaita varten?
Itellä ei niin pieniä renkaita oo autossa ollu edes leimalla, niin se nyt on ihan sama, mikä se "laillinen" koko olis.
Nuhapumppu
24.10.2010, 19:02
Se nyt ei kiinnosta insinööriäkään, onko jossain ikivanhassa, ruosteenraiskaamassa pajerossa otteessa 31"vai 33" renkaat. Etkö vois käyttää tuonkin vastaantappeluinnon toisinpäin, eli vaikka metsästellä niitä lappuja isompia renkaita varten?
Itellä ei niin pieniä renkaita oo autossa ollu edes leimalla, niin se nyt on ihan sama, mikä se "laillinen" koko olis.
Miksi metsästäisin noita lappuja,itseä ei kiinnosta isompia renkaita laittaa joten metsästäköön ne joita kiinnostaa. Ja ei välttämättä kiinnostakkaan,mutta siksi olenkin sanonut että JOS se huomaa. Mutta omalta osaltani tämä on tässä,minun puolesta sinne voi jokainen laittaa mitä haluaa,kyse on ollut koko ajan onko mitkäkin renkaat lailliset.