View Full Version : Dodge w150
Tulipa otsikon mukainen 78 vuoden rumilus hommattua viime talvena. Ostaessa oli jo selvillä, että voiman siirtoo on säpäleinä. Nippu uusia ristikoita matkaan kun lähin autoa hakeen. Takakardaanin sai auttavasti paikalleen, etu kardaania ei viittiny ees koitaa kun perän pinionin yoke oli pashana ja sitä oli koitettu hitsailla kuosiin. Takaperän yokesta ja kardaanista myös puuttu palasia, mutta sai niihin joten kuten ristikon kiinni. Suunnilleen tuon näkönen ostohetkellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=68830
Aika nopsalla tahdilla riivin kahdet lisäpitkät pois. D44 etuperään laitoin Jeepin yoken ja kardaani on yhdistelmä Dodgea ja Jeeppiä. Takaperään löysin mopsin oman yoken. Takakardaani on yhdistelmä Dodgen ja Blatserin kardaania. Perän yokeen tuleva ristikko on sekotus Moparia ja Chevyä.
Leima siihen tuli kolmannella yrittämällä. Kaikennäkösiä mukavia turauksia siittä löytykin, joista parhaana ohjaussimpukan nysäakseliin hitsattu ohjausakseli. Ihan hyväkin, että pomppas leimalla tuosta.
Pikkasen sitä piti väritelläkkin välissä, kun ei tuo musta oranssi väri oikeen napannu. Mattamustaa kilikali pullosta kylkeen, niin sai oranssit piiloon. Nykyään kulkine näyttää tämmöseltä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=68831
Tuo Moparin 8 vartti taka ja etu Dana 44 perät on hivenen rimpulat otteessa oleville 38 renkaille, niin tarvis talven aikana sovitella seuraavaa osakasaa auton alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1752&pictureid=35821
Eli 93 vuoden Cumssi Dodgen alta puretut D60 ja D70 perät.
Nykysissä akseleissa on välityksenä on 3 ja jotain. Niillä ja 35 tuumasilla renkailla tuppaa vauhtia oleen liiankin kanssa metsässä. D60 ja D70 perissä on 3.54 vällärit, joten liian pitkäks jäis niilläkin. Nyt onkin mietinnän alla miten välitykset sopivaks metsään ja kadulle. Varmaan periin 4.5 välitykset olis sopiva kompromissi. Toisaalta on ruvennu tekeen mieli 203/205 doubler jakista jolla sais lyhyen puolen aika hitaaksi. Etenkin kun nyt alla olevassa 203 jakolaatikossa ketju pomppii yli lyhkäsellä puolella joten sitä pitää joka tapauksessa rempata. Samoin haluan mahollisuuden ajaa pelkällä takavedolla kun tuossa D60 etusessa on napalukot.
Jotain muutakin on tullut mieleen hitaan puolen hidastamiseksi, mutta siittä myöhemmin.
Tulipa haettua käsittääkseni Plymouth Traildusterin jämät lisä harmiks. Tuolla automaatti/manuaali vaihteisto paketilla sais jo melko hitaat välitykset ilman perien uudelleen välittämistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=69151
Hitaat on tänkin projektin kiireet.
Sentään sain jakiksen vaihdettua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=71302
Piti nysvätä maitokärrystä tuommoinen tellinki tunkin päähän, että sai jakolaatikon vaihdettua. Öljyt valumassa pihalle.
Eikä sit tietenkään mahtunut tuo vaihtojakiksessa oleva voiman ulosotto paikalleen. Pickupissa kun on bensatankki rungon sivussa niin siihen otti ulosotto kiinni. Eipä muuta kuin kalikka pois ja peitinlevy paikalleen ja jakis auton alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=71303
Täytys vielä vaihdettu jakis koeajaa ennekuin rupeaa akseleiden vaihtoon.
Vaihettu jakis tuli koeajettua muutamalla poljin lattiassa lähdollä. Ei paukkunu enään ketju yli, joten kait se parempi on.
Antaa meinaan aika paljon katu-uskottavuutta ku viritin pakoputkistoa sen verta, että tommosen pätkän rälläköin irti toisen puolen putkistosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=72236
Piti tuo pätkä poistaa että sai jakiksen pudotettua paikaltaan. Vielä se kasilta kuulosti vaikka neljä sylinteriä hengitti vapaasti ja toiset neljä vaimetimen takaa.
Vaihto perät sain vihdosta viimen purettua. Tuskaa meinas teettää takaperän purku, että sai rummun laakeroinnin purettua kun ei ollu 65mm hylsyä käsillä. No huonoista pihdeistä sai rälläkällä tehyä käypäsen avaimen. Melko piukaa on pyörittää 65mm nylokki mutteria. Kasaukseen pitää kyllä hommata sopiva hylsy.
Kokoisimpa hallilta löytyneitä vetareita yhteiskuvaan. Jos nuo joku laakista tietää mistä kotosin, niin oluet tarjoon. Sen verta helpotan, että kaks vetaria on fyysisesti samoja, vaikka aivan eri merkkien alta lähtösin. Kuvaus kulma ja paikka ei varmasti helpota tietämistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=72237
Lisää tutkailtu tavaroita hallilla.
Jonnin verta kokoeroa Dana 44 ja 60 ristikoilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=72610
Veijon-essolta ostin letukan Dana 60:sen ulkovetarit aikoja sitten. Näyttäshän nuo liki samoilta ku Dodgen vetariin vertaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=72612
On noissa Dodgen kamoissa tommosta vaaleeta savea(?) kiinni, niin ei tuosta kuvasta kunnolla näe. Mistä lie vanhasta kaivosautosta purettu akselit.
Vielä lajitelma perämurikoita hallilta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=72611
Parit Rangen murikat, sekä Dana 60 ja 70 murikat.
Tuollaiset hauskat kikkareet tuli vastaan yhdessä murikassa.
Onko yleinen tapa danalaisissa.
Kuvassa tosin puolet osista jo purettu.
veijon-esso
28.12.2010, 23:46
Tuollaiset hauskat kikkareet tuli vastaan yhdessä murikassa.
Onko yleinen tapa danalaisissa.
Kuvassa tosin puolet osista jo purettu.
Näyttäis olevan "mini spool", eli halvempi kuin normi spooli, muuta kestävyyden raja sitten ton tasauspyörästön kuoren? (carrier) kestävyys. Ei kait toi kovin yleinen ole, maksaa nyt rahaa tuotteesta, joka on ominaisuuksiltaan sama kuin kemppilukko. :-)
http://www.summitracing.com/parts/RMG-78-4430-1/
Kaikkien viiden - kuuden puretun Dana akselin kokemuksella en voi sanoa, että vielä tehdastekosta spoolia olisin nähnyt. Tosin kahessa puretussa on ollu hitsi spoolit.:p
Saipahan sentään loppuviimen riipastua akselit auton alta pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=74162
Jonkun aikasemman omistajan tekemä "light weight" puskuri ei oikeen tykänny kun autoo maastotunkilla mallailtiin taas omalle paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=74155
Jotain koristeita nysväsin etu ja takaperään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=74156
Dodgen D44 etuakselin kääntöpäätä piti pitempäänkin vilkasta ja verrata tallikaverin D44 Hi-steer projekti osaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=74157
Näyttäs olevan tuossa Moparin akselissa olevassa päässä olevan valmiiks kierteytetyt reijät jo valmiiks Hysteeriseen ohjaukseen. Jakokin käyttäs olevan liki sama. Kaverin rojektin kilkkeet on muistaakseni Jeepistä ja Jeepin D44:seen ne on ainakin menossa.
Taas pikku vertailu kuvatus. Kuvassa jousen ja akselin väliin tulevat palikat. Oikealla oleva oman auton alta ja vasen akselien luovuttajasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=74159
Tulis aika ravakasti korotusta lisää jos nuo korkeemmat nakkais alle. ;) Taidan kumminkin pitäytyä vanhoissa palikoissa.
Pikkuhiljaa tämäkin edistyy. Kaikennäkösiä paketteja noudettiin tullista ja matkahuollosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76857
Tosin niinkuin muutenkin tosielämässä, kuva huijaa. Nuo laatikot on suurimmaks osaks tyhjiä, kun kamat oli jo akseleissa kiinni.
Melkosen aikaavievää touhua noita periä on shimmailla kun se kokemus puuttuu. Kuva etuakselista kun siihen väriä olin sutannu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76854
Tuolla kosketuskuviolla etuperässä mennään. Backlashiä tuli eteen ja taakse 0.2mm. Välityksiks tuli periin 4.11 ku läheisellä RuottalaisHinuri tallilla semmoset haittoina pyöri. Vähä harvat, mutta niiden kanssa ny eletään. Muutos kumminkin alkuperäseen 3.21 välitykseen on reipas.
Erikoistyökalu jotta saa pinionin yokesta pidettyä kiinni ku pinionin mutteria vetää momenttiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76860
Hyvin self made työkalu kesti kun vanhalle pinionin mutterille kävi näin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76856
Toinen speziaali työkalu mikä tuli nysvättyä, oli 65mm hylsyavain. Raaka-aineena 4mm levy.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76861
Oishan 65mm avaimia kaupastakin saanu, mutta ne oli aina liian paksuja tuhon väliin, että ois pitäny ohentaa ja hinnaltaan olivat tyyriitä.
Akselit on ny auton alla vihdosta viimen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76859
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76858
Melkosia porsaita nuo D70 ja D60 murikkojen kuoret. Ja kyllähän jo tyhjien akseliputkien nostelu kävi otsalohkoa rypistään.
Renkaiksi tuli ostettua 38.5/14.5 creepyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76853
Vertailukuvassa 34/10.5 LTB, vanhat ja kuluneet 36/12,5 TSL SXät, hyvät 35/12.5 mutiaiset ja ne Creepyt.
Auton alla olleet vanteet oli ilmeisesti alkuperäset ku niistä paljastu seuraava leima.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=76855
No sinne meni vanteet loppuviimen renkaiden mukana.
Valoa rupee oleen illasta ja tunnelin päässä. Saatu autoa hiplattua tähän kuosiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=77916
Kuvassa myös se liki jokaisen rakentelu topicin must juttu, olut tolkki. Auto vielä pukkien päällä, niin hivenen se tuosta tipahtaa.
Nimimerkki Maddis apuna ähräsin noi 14.5 leveet renkaat seiska leveille vanteille. Eväänä kaks rengasrautaa ja persikan hajuista saippuaa liukasteena. Noin vartti ja rengas oli vanteella. Startti pilottia kun ei ollu, niin paria rengasta joutu liinalla puristaan kasaan, että saatiin nouseen vanteelle.
Ei ihan terveen näkönen tuo Creepyn kuvio kun on aivan liian kapeella vanteella. Ilmaa sisässä 1.5 baaria.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=77915
Täytyy jostain kehittää leveemmät vanteet.
Jotain tuo ilta-aurinko tahi sitkee lunssa saa aikaseksi ku oikeen innostuin takakardaania väritteleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=77914
No pianhan se on ravassa ja ruosteessa, niin ei sit pistä enään niin silmään.
Niin kartaani tehtiin pätkitystä pitkälava Dodgen kaksosasesta kartaanista.
Taasen pikku vertailukuva aiheesta uus jakiksen yoke ja ristikko sekä vanha yoke ja ristikko.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=77913
Josko se voiman siirto vähä vanhaan verrattuna tymäköitys.
Oishan sen saanu riehuttua testikuntoon (tänpäiväsille) MMCen ajopäiville, mutta ku lupasin aikoja sitten lähteä seuran pilkkikisoihin. :( No josko sunnuntaina paskarinkiä sais suditeltua hallin pihassa.
Ei ihan terveen näkönen tuo Creepyn kuvio kun on aivan liian kapeella vanteella. Ilmaa sisässä 1.5 baaria.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=77915
Täytyy jostain kehittää leveemmät vanteet.
[/QUOTE]
tässä on 37x12.5/16 10" leveellä vanteella
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=77931
Nimimerkki Maddis apuna ähräsin noi 14.5 leveet renkaat seiska leveille vanteille. Eväänä kaks rengasrautaa ja persikan hajuista saippuaa liukasteena. Noin vartti ja rengas oli vanteella. Startti pilottia kun ei ollu, niin paria rengasta joutu liinalla puristaan kasaan, että saatiin nouseen vanteelle.
Eikös nuo ole 8" leveät, mitta näyttää noin 200 mm? Mutta juu, aikas kapeat silti.
Teillä on ollut herkkä hetki tallilla persikan tuoksussa. :D
tässä on 37x12.5/16 10" leveellä vanteella
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=77931
Sen tuossa totesinkin, että pikkusen jää ainakin mun Creepyissä keskinappulat pömpölleen vaikka ei olis ees vanteella.
Niin se jäikin mainittematta, että kyllä oli 35 mutiaisen kyljet ohkaset/pehmoset verrattuna näihin Creepyihin.
Eikös nuo ole 8" leveät, mitta näyttää noin 200 mm? Mutta juu, aikas kapeat silti.
Teillä on ollut herkkä hetki tallilla persikan tuoksussa. :D
Niin toi vanne mitta kuvatus on vanhoista 15 tuumasista vanteista jotka lähti kiertoon. Nyt alla on jokku nolla offsetin seiska tuumaset Cragarit.
Persikan tuoksuun ku yhdistetään parit rengasraudat, niin herkkää se ei ainakaan ollut.
Enempi semmosta voimalla tekemistä. :p
Vielä kun pistää periin öljyt niin pääsee hallinpihasta ruopiin lumia penkkoihin ja seinille.
Pistitkö se truetrac siihen etuakseliin, niin olen itte vähän ajatellut kun saisin vähän intoa jostain. Mistä ostit sitä ja mitä maksoi? Mahtavan näköset nuo Creepyt noihin toisiin verrattuna. Olenkin miettinyt jotain 37"+ renkaita omaan Dodgeen itsekin ja tallinlattialla makaa 4,56 välityksinen "fullfloat" 14 bolttinen takaakseli ja siihen pitäisi laittaa Detroit Locker myös, no se siitä. Seuraan innolla seuraava askel ja on aina hauskaa nähdä että joku muukin rakentaa näitä Dodgeja.
Pistitkö se truetrac siihen etuakseliin, niin olen itte vähän ajatellut kun saisin vähän intoa jostain. Mistä ostit sitä ja mitä maksoi? Mahtavan näköset nuo Creepyt noihin toisiin verrattuna. Olenkin miettinyt jotain 37"+ renkaita omaan Dodgeen itsekin ja tallinlattialla makaa 4,56 välityksinen "fullfloat" 14 bolttinen takaakseli ja siihen pitäisi laittaa Detroit Locker myös, no se siitä. Seuraan innolla seuraava askel ja on aina hauskaa nähdä että joku muukin rakentaa näitä Dodgeja.
Itte asiassa paketissa oli detroit locker jonka sulloin taka-akseliin. Tuli kuva lootasta otettua näköjään suunnasta missä oli truetrackin kuva. Yhellä sivulla oli kuva Eatonin sähkölukosta, yhellä detroitista ja oisko neljännellä ollu kitkalukon kuva.
Roinat ostin http://completeoffroad.com/ sieltä niitä hintoja myös näkee.
Myönnettäköön, että hyvin vakavasti harkitsin myös tuon truetrackin hommaamista etupäähän. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että käytettään se raha sit vaikka mielummin vinssiin. Ja se raha menikin jo, ku nimimerkki Rytarilta hain virvelin.
Tänään tuli hallinpihassa ruoviteltua paskarinkiä ja kiipeilty lumipenkkoihin minkä ne kanto.
Muutama kuva testi ympyrän ajosta.
Ei pahemmin Creepy painu vaikka ilmaa on renkaassa 0.7-0.5 väliin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=78094
Vaikka auto on jonkin verta pystyssä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=78093
Ois pitäny ajaa kekoon toisin päin ja kattoo eturenkaasta.
Vakio Disco ja ei ihan vakio Dodge.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=78095
veijon-esso
05.04.2011, 21:38
Kokeile vähentää vielä painetta, ois mielenkiintoista nähä milloin creepy alkaa painumaan. Joskus muuten pirateksella oli juttua kuinka "sisäänajoivat" uusia renkaita ultramatalilla paineilla, jonka jälkeen alkoi kumit elämään reilusti paremmin ja paineita pysty nostamaan jolloin rengas pysy paremmin vanteella, ollen silti joustava.
Kokeile vähentää vielä painetta, ois mielenkiintoista nähä milloin creepy alkaa painumaan. Joskus muuten pirateksella oli juttua kuinka "sisäänajoivat" uusia renkaita ultramatalilla paineilla, jonka jälkeen alkoi kumit elämään reilusti paremmin ja paineita pysty nostamaan jolloin rengas pysy paremmin vanteella, ollen silti joustava.
Täytyypä koittaa ku saa leveämmät vanteet alle.
metsienmies
07.04.2011, 09:00
tässä paineet jo aika alhaalla 37" rinkulassa... en muista varmaks paljonko painetta oli mutta alhaalla kuitenkin... jossain 0.3-0.4.. ehkä... hj:n alla... ja kuva oli otettu alaspäin kääntyvässä paikassa missä paino ko renkalla hyvin pitkälle.
Volvolla olen ajellut joskus karvan alle 0.5 paineilla, painuu Creepy jo pikkuisen. Sivuttain vinssatessa meneekin ihan makkaralle mutta ei oo ainakaan V:n vanteelta irronnut, ja onhan mulla sisäkumitkin. Jollain 0.5-0.7 paineilla useimmiten, ei oo kyllä mitenkään liian pehmeät. :)
Ostin vanhan vedenkeittimen tilalle pikkasen isomman. Tulee samalla vähä blingblingiä konehuoneeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=79032
Yks vesi proppu siihen pitää vaihtaa. Edellinen omistaja oli siihen uudet proput kone rempan yhteydessä laittanu, mutta mikä lie valmistusvikanen ollu kun parin vuoden jälkeen jo vuotaa.
Pitihän sitä käydä taas lumikasassa ruopimassa kun sai renkaat leveemmillä vanteilla alle. Ja tohon kohtaan jumiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=79031
Kyllä se suojalumi vaan aika tiukkaan imasee kiinni. Hetki lapiointia niin tulihan se poiskin omin avuin.
Tällä kertaa jätin persikan hajuset saippuat pois renkaan laitossa ja käytin vaan enemmän voimaa. Sytkärien täyttökaasulla poksauttelin renkaat vielä paikalleen. Oli kyllä kertakaikkisen hauskaa hommaa tuo jysäyttely. Kolmannen renkaan kohalla tuli semmonen isompi jytky. Neljänteen oli pakko panostusta penentää.
Pikku joustattelua
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=79033
Toimii nuo lokarit tehokkaina sisään jouston rajoittimina ku renkaat nappaa niihin vähäisessäkin sisään joustossa kiinni. Sekä edessä että takaa.
No tietääpä mitä seuraavaks rupee tekeen auton kanssa.
Vielä yleisilmestys kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=79034
Kokeile vähentää vielä painetta, ois mielenkiintoista nähä milloin creepy alkaa painumaan. Joskus muuten pirateksella oli juttua kuinka "sisäänajoivat" uusia renkaita ultramatalilla paineilla, jonka jälkeen alkoi kumit elämään reilusti paremmin ja paineita pysty nostamaan jolloin rengas pysy paremmin vanteella, ollen silti joustava.
Täytyypä koittaa ku saa leveämmät vanteet alle.
Enpä muistanu tätäkään testata. No onhan tässä "kesää" jäljellä.
Tääkin on vihdosta viimen saatu muutoskatsastettua isommalle moottorille ja akseleille. Ihanan halpaa, laaja muutoskatsastus +100€ ja kaikki muut maksut päälle, niin pikälti tonni meni vanhaa rahaa. No iteppähän on harrastuksensa valinnut. Niin ja tulihan noi nykysetkin renkaat otteeseen.
Pikku shakedown run tuli tehtyä viime lauantaina MMCen ajoihin, eikä kauheesti osia matkalle jääny.
Kuvia on otettu matkan varrella, mutta laiskuuttaan on jääny laittamatta niitä tänne.
Joitain huomioita tähän mennessä. Etupää ottaa kammo voblauksia töyssistä hitaassa vauhdissa. Vauhtia jos on enemmän niin ei rupee voblaan. Täytyy vielä koittaa saada videoitua tuo voblaus. On se niin veikeen tuntunen ainakin ohjaamossa.
Automaatin öljyt lämpiää liki 100 asteiseks nopeessa ajossa. Täytyy laitella isompi jäähdytin linjaan.
Hitaassa ajossa menee kone pirun laihalle ja aivastelee kaasuttimeen. Joutuu pitään ryyppyä hivenen päällä, jotta jaksaa vetää. Eli kaasarin säätö jumppaa luvassa.
jakke ja sepi
04.08.2011, 18:17
Mukava huomata että jotkut menee mettähä kunnon panssarivaunulla. Seuraan projektia innolla.:D
Minkäs kokoinen pata toi on?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=79032
mettäsika
05.08.2011, 19:46
siisti rotke sulla .
mulla on vähän uudempi rotke projektina, -94 cumminssilla pitäähän se tuokin kokeilla et pääseekö sillä pusikossa yhtään mihinkään :)
Minkäs kokoinen pata toi on?
Ihan 360:nen pikkulohko. Hassu ajatus eurooppalaisesta näkökulmasta. 5.9 litraa tilavuutta ja pikkulohko. Eikä ees oo isoin amerikkalainen pikkulohko. Toisaalta onhan noita tuotakin pienenpiä "iso" lohkoja. Hulluja nuo amerikkalaiset. :p
siisti rotke sulla .
mulla on vähän uudempi rotke projektina, -94 cumminssilla pitäähän se tuokin kokeilla et pääseekö sillä pusikossa yhtään mihinkään :)
Vähäsellä maasto ajo kokemusella sanosin, että kyllä Dodgella mettässä pärjää jos ei ihan Suzuki reitillä olla. Autossa kun on kokoa. Ennen ajoin Rangella ja ei sekään pieni auto ole, mutta on toi selkeesti numeroa isompi.
Niin ja Raakkuun verrattaessa tuo lati jousitus tuntuu, että ois puukalikat jousien tilalla. Kyllä loortien vehe tarjos pehmeetä kyytiä.
Ei tuonkaan ihmeellisempi paikka ja heti tassu ilmassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=85787
Kuva shakedown runista. Mitään ei reissussa pudonnu kyydistä, mutta taka-akselin huohotin letku oli unohtunut laittaa. Sen arvaa kuinka näy kun akseli käy kuravedessä uppeluksissa -> öljyt vaihtoon.
Täytyy keräillä rakentelu kuvia yhteen mitä nyt on ainakin kolmessa eri värkissä ja laittaa jokunen niistä lisäks tänne.
Nyt keskityn tän auton osalta pikku hiplauksiin hetkeks.
Sulla näyttää oleva ne orkkisjouset vieläkin tuolla alla. Onko kallistuksenvakaaja vieläkin paikalla, jos on niin kannattaa irrottaa se että keula elää vähän paremmin mutta noilla orkkisjousella ei tee mitään metsässä kun ei elää niin kuin pitää.
veijon-esso
07.08.2011, 20:24
Ja muutenkin lateja vähemmäks jos meinaa saada joustoja ja offailla. Kyllä ne lehdet alkaa elämään kun saa määrän sopivaks.
Kyllä vakaajat on joku aikasempi omistaja jo hävittänyt.
Lisätään auton painoa, niin saa orkkis latit ees vähä elään.:p Vinssin kun laittaa kiinni, kunnon puskurit, helmapalkit ja jotain lavalle niin johan siinä paino nousee.
Ilmeisemmin tän auton vanha myynti ilmoitus: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=32812&highlight=dodge
Hedgehog
12.08.2011, 00:07
He joo nuo amerikan "pikku lohkot" hiukan eri kaliperia euro peleihin verattaessa. Kaverin vaniin tulossa 403 pikku lohko = 6.6 L jottein vakio diesel chevy miehet pääse elvistelee 6.2/6.5 litroillaan :p;)
Niin semmonenhan tuli mieleen, ku eilen lavalla oli pari sataa kiloa omenoita peuroille, että ei tuosta kauheesti viitti lateja vähennellä. Viime vuonna omenoita oli väliin kyydissä 500-600 kiloa. Samoin autolla on tarpeen vaatiessa pystyttävä tuomaan polttopuut metsästä pois ja viemään kotio.
Niin semmonenhan tuli mieleen, ku eilen lavalla oli pari sataa kiloa omenoita peuroille, että ei tuosta kauheesti viitti lateja vähennellä. Viime vuonna omenoita oli väliin kyydissä 500-600 kiloa. Samoin autolla on tarpeen vaatiessa pystyttävä tuomaan polttopuut metsästä pois ja viemään kotio.
Mites jos otat lateja pois ja laitat ilmapussin keskelle akselia niin saat lisää herkkyyttää jousitukseen ja silti pysyy perse korkeella kuormankin kanssa kun pistää lisää ilmaa pussukkaan.? Hieno peli!
veijon-esso
14.08.2011, 20:36
Mites jos otat lateja pois ja laitat ilmapussin keskelle akselia niin saat lisää herkkyyttää jousitukseen ja silti pysyy perse korkeella kuormankin kanssa kun pistää lisää ilmaa pussukkaan.? Hieno peli!
Tai pitää jouset tollasenaan, lukot ja hyvät renkaat vie jo aika syvälle metsään ja vähän matkaa takasinpäinkin.
Toistaseks mennään näillä eväillä, vaikka myönnettäköön, että Rangemainen keski jousi ratkaisu kyllä houkuttelis. Taitaa seuraavampi isompi tekniikka räpeltäminen tulla vaihteistoon. Ykköseltä kakkoselle vaihto ei juuri tottele kick downia ollenkaan. Pykälää ylempänä kyllä. Nii ja kolmosella luistaa jonnin verran.
Yks juttu mikä tuota vikaa kuvaa kattoessa tuli mieleen, että eihän tuossa kierry runko yhtään. Kenraalimoottorin tuotteita kun on kattellu, niin kyllä niissä on nopsaan lavan ja kopan linjat eri kohilla.
Hedgehog
15.08.2011, 17:28
Mites oisi tollanen rakaisu? vois pitää nykyiset jouset mutta lisää ulos joustoa?
http://www.youtube.com/watch?v=9wRs9gF5lAU&feature=related
Taidan jättää nuo revolverit ainakin toistaseks väliin. Ennenmin sit vaikka se keski ilma pussukka.
Niinhän siinä kävi, että 300 - 400 kiloo omenaa kyydissä niin rupes jousitus isommissa töyssyissä pohjaan takana. Pientä hienosäätöä rälläkän ja lenkki avaimen kanssa, niin josko se siittä. Selkee mitotus virhe oli jääny.
Jos laittas kuvia takautuvasti matkan varrelta. Tosin osa kuvista edelleen hukassa, mutta kun ei löydy niin ei löydy.
Vanha vedenkeitin pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87500
ja uus tilalle
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87501
Kovasti testi ruoviteltiin pitkin hallinpihaa. Toinen akku oli huonosti kiinni ja kyljestä halki. Akkuhappo sit poltti akkutelineestä muovituksia pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87502
Kovasti alkuun ihmetytti, että mitä ihmeen nestettä voi vuotaa etulokarin nurkasta.
Lokareita piti avartaa ku testi kohelluksessa suunnilleen joka pyörän lokari otti ittensä. Ei mahtunu 38.5 pyörä oikeen mitenkään lokariin, ei edessä eikä takana. Tuommoset viipaleet etuloksuista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87503
Tuon näkönen ilman sisälokaria.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87510
Kaikki pellit mitä veistelin etupäästä sisä ja ulkolokareista pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87513
Jonnin verta sinne joutu sit uutta laittaan tilalle.
Olihan kamala homma veistellä nuo irrotettavat sisälokarit sopiin avarrettuihin kaariin.
Takalokarit olikin sit helpommat, kun sai liittää avarretun kaaren ja sisäloksun suoraan toisiinsa.
Leikkaus viiva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87505
Leikattu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87506
Ulkopelti taitettu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87507
Sisä ja ulko lokari liitetty ja maalia odottamassa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87508
Edellisessä kuvassa näkyy tuo takarungon pää. Molemmissa päissä on yli 10 isompaa ja pienenpää reikää puolellansa. Kaikennäköstä siinä sit varmaan onkin roikkunut aikojen saatossa. Kun joskus saa alotettua vahvemman puskurin veistämisen, niin tarvii laput hitsata tuohon emmentaali reikä kasojen päälle.
Dodgen 205 part time jakis tuli hommattua "sokkona". Eihän se sit ollukkaan lähellekkään sopiva.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87504
Ei ihan satu pulttijako samaksi.
Myyjä lupas kysellä adapterin perään josko se vielä löytys. Eipä oo kuulunut sit jälkikäteen mitään. No ehkä tuon saa sopiin kun väkisin sovittaa.
Uuden jakisen pulttijako porattuna vanhaan adapteriin (pikku kellotus samalla).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87511
Uus jakis ja vanha adapteri toisiinsa pultattua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87512
Tähän asti näytti lupaavalta. Paikalleen sovittamisen jälkeen rupes kaljaa tekeen mieli tosissaan. Vaihdelaatikon akseli 15mm liian pitkä. Rällä kourassa olin jo auton alla akselia katkomassa. Päätin kuitenkin, että en tee toistaseksi mitään peruuttamatonta, vaan heitän vanhan 203 jakiksen paikalleen. Suunitellaan rauhassa tää kesä mitä jatkossa tuolle tehään.
Hivenen on vielä opiskeltavaa auton mittasuhteiden kanssa. Vaimon kukkapurkille kävi seuraavasti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=87509
Tarkaan kummiskin onnistuin ajaan kun viereinen vesi tynnyri ei kaatunut, vähä vaan vedet loisku. Vai olikohan ees vahinko.:rolleyes:
oli sun projektissa nyt sentään jotain tutunnäköistäkin... tosiksviimmesessä kuvassa :)
oli sun projektissa nyt sentään jotain tutunnäköistäkin... tosiksviimmesessä kuvassa :)
Epäilemättä joo näyttää tutulta.
Sen isomman tutun osan toivonmukaan saan asemoitua tän syksyn aikana.
Epäilemättä joo näyttää tutulta.
Sen isomman tutun osan toivonmukaan saan asemoitua tän syksyn aikana.
löytykö siihen sitä uutta rullakitaa...
löytykö siihen sitä uutta rullakitaa...
No einy varsinaisesti uutta rullakitaa, mutta bj45lavalta vanha ja käytetty. Kaikki kierrättäminenhän on päivän sana.
Se virveli on tosiaan vieläkin sun näkemässä paikassa broncon perässä. Eikä koko autokaan ole liikkunut talvi sodan jäljiltä.
Unohtu mainita, että yks voblaukien aiheuttaja löyty. Oli simpukka löysällä kii rungossa. Tiukkasin pultit tosissaan, että voblaus vähenis. Kyllähän se oikeasti vähenikin, mutta viikko ja taas pultit löysällä. Kiristelin nyt pultit apinan raivolla ja laittelin ruuvilukitetta tipat pultteihin. Jos ei tuosta nyt asetu, niin tarvii suunnitella lisä konsteja.
Unohtu mainita, että yks voblaukien aiheuttaja löyty. Oli simpukka löysällä kii rungossa. Tiukkasin pultit tosissaan, että voblaus vähenis. Kyllähän se oikeasti vähenikin, mutta viikko ja taas pultit löysällä. Kiristelin nyt pultit apinan raivolla ja laittelin ruuvilukitetta tipat pultteihin. Jos ei tuosta nyt asetu, niin tarvii suunnitella lisä konsteja.
tee parista simpukan pultista kiinni tuleva poikkituki estään elämistä ja kiertymistä, ne pultit löystyy muuten aina uudestaan kunnes katkeavat, noissa kun ei käy yhtä helposti samaa kun letukoissa että runko porsii.
Myyjä lupas kysellä adapterin perään josko se vielä löytys. Eipä oo kuulunut sit jälkikäteen mitään.
Mulla on rullaavana dodge mistä on lähtöisin toi ostamasi jakolaatikko ja pikaseen vilkuilin auton läpi silloin kun olit ostanut jakiksen, niin ei löytynyt sieltäkään adapteria.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3304&pictureid=87614
tossa kuva millainen pitäisi olla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3304&pictureid=87613
tee parista simpukan pultista kiinni tuleva poikkituki estään elämistä ja kiertymistä, ne pultit löystyy muuten aina uudestaan kunnes katkeavat, noissa kun ei käy yhtä helposti samaa kun letukoissa että runko porsii.
Poikkituki???
Tuossa on semmonen tehdas tekonen viritys, että simpukka tulee neljällä pultilla muotoon prässättyyn levyyn kiinni. Tää levy on sit kolmella pultilla kii rungossa. Joten ei pääsee oikeen simpukan pultteja tukeen.
Mulla on rullaavana dodge mistä on lähtöisin toi ostamasi jakolaatikko ja pikaseen vilkuilin auton läpi silloin kun olit ostanut jakiksen, niin ei löytynyt sieltäkään adapteria.
Joo ilmeisesti laatikon mukana mennyt adapteri maailmalle.
Poikkituki???
Tuossa on semmonen tehdas tekonen viritys, että simpukka tulee neljällä pultilla muotoon prässättyyn levyyn kiinni. Tää levy on sit kolmella pultilla kii rungossa. Joten ei pääsee oikeen simpukan pultteja tukeen.
jos en väärin muista niin siitä levystä juuri tuki auton poikkisuunnassa, en nyt juuri sitte löydä kuvaa mistään mutta joskus semmosta yhteen tehtiin semmosta netistä löytyneen kuvan perusteella...
jos en väärin muista niin siitä levystä juuri tuki auton poikkisuunnassa, en nyt juuri sitte löydä kuvaa mistään mutta joskus semmosta yhteen tehtiin semmosta netistä löytyneen kuvan perusteella...
Joo taidampa ny tietää minkälaista meinaat.
Jollain tapaa adapteri asia ratkastu. Ostin sopivan adapterin ku tuli tyrkylle. Tosin mukana seuras tomaatti ja 208 jakis.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=88454
Muistin mukaan, auton alla olevassa paketissa on tuo adapteri huomattavasti lyhyempi kuin ostettu adapteri. Meinottelee sitä, että automaatin ulostulo akseli ois pitempi uudemmassa vaihteistossa. Eli ei käy oikeen osat ristiin muuten kuin tekemällä. No samapa tuo, nakataan uus automaatti adaptereineen auton alle.
Eikös sitä niin sanota, että kaksin on kauniinpi. Pitipä sitten hamstrata toinenkin W150:nen harmiks. Tällä kertaa steppari lavanen hyötyajoneuvo.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=88456
Kyllä se auto vaan kolmessa vuodessa kerkee kasvaan. Noilla kun on sen verta ikä eroa. :p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=88455
Kaikennäköstä puutosta tuossa ostetussa pelissä, mutta sopiva adapteri siinäkin olis mukana. Suurin puuttuva osa on moottori.
Perimätiedon mukaan autossa on ollu joku kiisseli kone aikasemmin kiinni. Ilmeisesti sen johdosta, moottorin alta menevästä palkista on polttoleikattu pala pois.:mad:
Eipä ole vielä kristallisoitunut mitä tuolle stepparille tekisin. Toistaseks tuskin mitään, kun laiskan ei kannata kahta rojektia samaan aikaan yrittää puskea. Täytyy joku paikka tuolle keksiä.
No ehkä ehjää etupalkkia vois ruveta ees haeskeleen. Noin vuos sitten tuli hävitettyä yhet Traildusterin jämät jossa ois ollu sopiva palkki. Tässä sen näkee, ikinä ei pitäs mitään myydä/hävittää.:rolleyes:
Pattikylki haettu pois ja lykätty kaverin riiheen jemmaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=90322
Tehään tästä sit joskus oma topiccinsa, jos aihetta tulee. Toistaseks saa kerätä unohduksen pölyä ja tipun paskaa päällensä.
La tuskaa
08.10.2011, 07:39
Mistäs sais mullekkin tollaisen trailerin. Kohtuu jämyltä näyttää :) Niin ja tietty mielellään ilmaiseksi.
Mistäs sais mullekkin tollaisen trailerin. Kohtuu jämyltä näyttää :) Niin ja tietty mielellään ilmaiseksi.
Kaverin traikku. On tosiaan tyrnä peli. Dodge mahtu lokareiden väliin soppelisti.
Mitäs tänne nykyään kuuluu?
Kyllä tää ihan hengissä on. Pikkasen ronkittu koneen alakertaa ja vinssi laitettu nokalle. Jonnin verta toimittanu käyttöauton virkaa, mutta pääsääntösesti ihan vaan seissy pihassa.
Jos pikku hiljaa alkas taas tätäkin jalostaan(pilaan).
Kamerasta kun kuvia kaivelin niin löyty muutama "unohtunut" kuva.
Tais olla 2010 MMC vappuajot kun kävin ekaa kertaa puuha lapulla ajamassa.
Aika tarkkaan osto asussa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=98837
Ei oikeen omaa silmää mielyttänyt tuo kyljen väritys. Reissu oli kyllä muutenkin tuolla kertaa liki ankea oman auton osalta. Jakolaatikossa ketju hyppi kokoajan yli eikä oikeen pystyny metsässä ajaan. Kone kiehahti jo ennen mettää flektin irronneen sähköjohdon takia. Kone sammahteli kokoajan kaasarin säätöjen takia. Nii, tais olla vielä vähä kankkustakin. Ainakin seuraavana aamuna oli.
Kaverin Ronkko toimi kyllä sillä sit vähä kikkailtiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=98836
Syksyn mittaan ei tullu käytännössä tehtyä muutakuin etupuskuri ja vinssi jemmattua sen taakse. Vanha etupuskuri tehty jonkun aikasemman omistajan toimesta 3 tuuman pakoputki värkistä. Ehkä se olikin tämmönen nykyaikasissa autoissa oleva joustava rakenne (sillä mitään tehny).:mad: Muuten syksy menikin hirvikarjan perässä juostessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=98869
Jälkikäteen aatellen, oisin kyllä ostanu tuon Rytarilta ostetun 15000 TMLän tilalle pienemmän. Melkonen porsas oli sovittaa keulalle. No miten se sanonta menee, pakko sopia kun on vihitty.:D
Päivitys alkaa vaihelaatikosta. Lähinnä jakolaatikon adapterin takia ostin toisen tomaatin ja jakiksen. Semmonen vahinko kävi, että ostin nelipykälaisen ylivaihteellisen automaatin. Luulin kyllä alunperin ostavani kolmipykäläisen. Nykyset välitykset yhdistettynä 38.5 palloihin, niin suoraa kolmonen on ihan tarpeeks.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=98832
Etualalla vanha tomaatti.
Saas nähä mitä mielen virkistystä tuo kun laatikko+adapteri paketti on noin paljon pitempi. Tuleva jakis taas kyllä on lyhyempi.
Laatikko paketti tuli ostettua, että pystys käyttään aiemmin ostettua 205 jakista. Vahinko numero kaksi kaupassa tuli siinä, että luulin ostaneeni 208 jakiksen, mutta sehän olikin 241:nen. 205:sen 1.96 ja 241:sen 2.72 lyhyen puolen välitykset ja päätös selkeä 241sen puolesta. Ei HC offarin valinta, mutta riittää kompromissiks käyttövessaan. Doubleri haaveet hautasin vähä aikasemmin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=98826
Jakikset yhteiskuvassa. Edessä vasemmalla 241, oikealla auton alta pudotettu 203. Ylärivissä vasemmalla letukan 205 ja oikealla Moparin 205.
Aivan järkyttävän painonen tuo 203 jakis. Sitä ja 241:stä kun vertaa niin sama asia kuin 35 maasturin rengas, versus henkilöbiilin rengas.
Haudattujen doubleri haaveiden takia tuo letukan 205 on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=850878#post850878
Aktivoituminen tapahtunut tämänkin kanssa. Syy moottorin huonoihin öljynpaineisiin paikallistettiin koneen alakertaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=101512
Kuva (nokia laatua) alakerran laakereista. Laakerit aikas kuluneet ja tosi naarmuset. Samoin kampiakselissa runko ja kiertokankien laakerien kaulat kovasti naarmuset ja uraset. Eli hiottavaks lähti tokaan alikokoon. Koneen mukana tuli paperit, että kolmevuotta sitten oli hiottu ekaan alikokoon. Missähän hiekkalaatikkossa kone oli oikeen kasattu. Ei pitäs tuossa ajassa laakerien olla vielä loppu.
Kampiakseli poka tuli tehtyä alakautta. Niin miks tehdä asiat oikein kun ne voi tehdä vaikeestikkin.
Hiottu kampura leijumassa paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=101514
Tommosten pitempien pulttien varaan akseli eka ja niitä kirimällä ja lyhyempiin vaihtamalla akseli paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=101515
Uudempaa vaihteistoa paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3444&pictureid=101513
Jakista seuraavaks paikalleen, kunhan muutamat puuttuvat stefat siihen saapuu. Samoin tomaatin jäähdytys tarvis nakertaa uusiks, vanhasta kun loppu jäähdytys kapasiteetti metsäajossa vielä syyskolealla.
Tääkin on nyt toistaseks häädetty ulos hallista ja haettu tilalle uudet kätten voiteet.
http://i3.aijaa.com/b/00561/10457183.jpg (http://aijaa.com/0056110457183)
Eipä sillä etteikö tossa suorakylkisessäkin jumppaa riittäs. Pari ehtoota harrastin pura, putsaa, kasaa ja testaa leikkiä kaasarin kanssa. Loppupelissä tyhjäkäynti vaelteli miten sattu. Lopulta kyllästyin ja lähdin MMCen ajoihin. Siellä joutu toteen, että ei mulla oo koskaan noin hyvin kaasari pelannukkaan. Mikä lie venäläinen itse korjautuminen matkalla. Tai sit pihasta lähdön parit kaasari backfiret puhalsi roskat pois.