View Full Version : Onko maalia mikä varmasti pysyy ja kestää??
pikku-pepe
16.10.2010, 22:41
Auton rakennus vaiheessa ja nyt huomasin että ensin valittu maali on aivan persiistä.
eli tietoja tarvitaan maaleista mikä oikeasti olisi hyvää ja järkevän hintaista. runkoon ja akseleihin käypästä kulutusta ja ruostumista kestävää maalia.
pikku-pepe
16.10.2010, 22:46
vituix meni..
hieno pinta mutta, ei perkele pysy kiinni..
Mä oon hakenu paikallisilta hiekkapuhaltajilta/maalareilta epoksi maalia. Siitä ei oo ruoste tullut läpi vielä. Epoksi ei sitten kestä auringon valoa, se "liituuntuu". Mutta kun heittää pintavärin päälle, niin kestää isältä pojalle. Auton alustaan ei tosin paljon aurinko paista.
Ferrex yms maalit ovat aivat onnetonta kuraa epoksiin nähden.
Daddy's Toy
17.10.2010, 08:34
Ite oon ammattikoulusta asti ollu vasaralakkaa vastaan:mad:
Ei kestä missään kiinni.
Happomaali on ja pysyy.
tkomulainen
17.10.2010, 08:50
Tikkurilan Temaduria oon käyttäny niin pohjien kun pintojenkin maalaukseen. Ei tarvii tarkkoja pohjia, siliää itestään ja kuivuu nopeasti. Sävyttäminen onnistuu rautakaupoissa ja edullista riittosuutensa vuoksi. Viime talvena maalasin HJ:n pinnat tuolla RAL 6003 sävyyn ja hyvin kesti.
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/tuotteet_teolliseen_pinnoitukseen/temadur_90.1475.shtml
Joskus aikoinaan työkone- tai liikennemerkkimaalit oli kovia kamoja. Ja happis pohjalle
Pulveri maali on kestävä itse olen käyttänyt vanteita ja puskureita pulverissa ja ei oo lähtenyt yhtään vaikka kivet hakkaa
khonkonen
17.10.2010, 09:43
NOR-maaleilta löytyy hyviä edullisia teollisuudessa käytettäviä pohjamaaleja, jotka kestää.
Ite käyttäny NOR-maalien epocoat 21 primeria, runkoon, pohjiin ja sisäpohjiin. Pintapeltien maalit sit automaalikaupasta, mielellään, jotain happopohjamaalia.
Happopohjamaali ja 2K-Pur työkonemaali päälle.
POR-15
http://www.mobitive.com/por15.html
POR-15
http://www.mobitive.com/por15.html
Mistä tota saa, ihan rautakaupasta? En oo koskaa törmänny...
En nyt tiedä ihan maalia mutta ite olen vetäny esim pakosarjoihin sekä pakoputkeen vernissaa kosanilla polttamalla (tämä siis traktoriin), tulee mustat ja on ainakin 10-vuotta pysyny sarjoissa/putkessa kiinni. Siitä ei ole täyttä tietoa että mikä on mekaanisen kulutuksen kesto mutta kyllä sen nyt hiukan kolhuja luulisi kestävän, ja on ainakin halpaa!!
Mistä tota saa, ihan rautakaupasta? En oo koskaa törmänny...
Vaikka tosta linkittämästäni osoitteesta, ei oo hyllykamaa rautakaupoissa. Ja poikkee tosiaan normimaalista, vaikka pidät pensseliä tärpätissä niin se on muutaman tunnin jälkeen kova koppura. Tinnerillä saa pestyä.
Tossa hinnasto: http://www.aijaa.com/v.php?i=6895318.jpg
pikku-pepe
17.10.2010, 19:36
POR-15
http://www.mobitive.com/por15.html
tää saattas olla kokeilun arvoinen aine..
ei sellasta maalia olekkaan että varmasti pysyy, irtosko ne ihan ittestään vai kulutuksesta ?
panssareihin ja runkoon noita ns. konemaaleja, alkydi, epoksi tai polyuretaani
Tikkurilan tehtaalta suosittelivat alustaan ja runkoon Temacoat RM40 epoksimaalia. Hyvin on kestäny.
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/tuotteet_teolliseen_pinnoitukseen/temacoat_rm_40.1475.shtml
Rekisteröimätön
18.10.2010, 16:51
Onkos kukaan maalannu sinkkimaalilla? Luulis olevan parasta ruostumista vastaan.
Rekisteröimätön
18.10.2010, 20:33
Meän maasturi maalattiin peltikattomaalilla. Ruostepaikkoihin sinkkipölymaalia pensselillä. Semmoisissakin paikossa, missä oli valmiiksi sormen mentävä reikä, ei ruoste tulut näkyviin liki kahteen vuotteen. Uskaltaisinpa vaikka lyödä vetoa, että "virallinen" yhdistelmä happomaali ja auto maali, ei olisi kestänyt montaakaan kuukautta.
Rekisteröimätön
18.10.2010, 23:32
Näin meillä, hiekkapuhalletuilla pinnoilla Zinga:
http://muusikoiden.net/dyn/users/72723.jpg
Tähän mennessä kokemukset Zingasta kahdensuuntaisia. Hyvä vaihtoehto hiekkapuhalletuissa kohteissa, joissa se ainoa pinnoite esim. 3 kerrosta pensselillä.
Päällemaalaus onnistunut vaihtelevasti kaksikomponenttisella Inertalla, samaa ongelmaa kitattaessa kun ei meinaa päälle tulevat kaksikomponenttiset pysyä kunnolla kiinni. Siis joskus pysyy paremmin,joskus huonommin. Esim. kovetteen määrällä tuntuu olevan asiaan vaiutusta ainakin lasikuitukittiä käytettäessä.
Toisaalta vanteissa tuntuu toimivan ihan hyvin eka hiekkapuhallus ja Zinga, sitten lopuksi väriksi vannehopea spraylla...
Tuollainen yhdistelmä voisi olla hyvä:
http://194.100.44.55/Maalausj.nsf/($All)/4925BA2BC0624118C225742D00262E1D/$File/K28.pdf?OpenElement
Rekisteröimätön
19.10.2010, 17:47
Näin meillä, hiekkapuhalletuilla pinnoilla Zinga:
http://muusikoiden.net/dyn/users/72723.jpg
Tähän mennessä kokemukset Zingasta kahdensuuntaisia. Hyvä vaihtoehto hiekkapuhalletuissa kohteissa, joissa se ainoa pinnoite esim. 3 kerrosta pensselillä.
Päällemaalaus onnistunut vaihtelevasti kaksikomponenttisella Inertalla, samaa ongelmaa kitattaessa kun ei meinaa päälle tulevat kaksikomponenttiset pysyä kunnolla kiinni. Siis joskus pysyy paremmin,joskus huonommin. Esim. kovetteen määrällä tuntuu olevan asiaan vaiutusta ainakin lasikuitukittiä käytettäessä.
Toisaalta vanteissa tuntuu toimivan ihan hyvin eka hiekkapuhallus ja Zinga, sitten lopuksi väriksi vannehopea spraylla...
Tuollainen yhdistelmä voisi olla hyvä:
http://194.100.44.55/Maalausj.nsf/($All)/4925BA2BC0624118C225742D00262E1D/$File/K28.pdf?OpenElement
Ite oon kans hitsaillu tuota auton pohjaa ja pintapeltejä. tota zingaa vedin pohjaan, mutta noihin pintapelteihin vähä arveluttaa laittaa ku ei myöskään oikein oo varmuutta että pysyykö kitti siinä kiinni. Aikanaan hitsailin nuita tuvan ulkoportaita ja niihin vedin sinkkimaalin ihan spraypullosta ja ei oo 7 vuoden jälkeenkään ruosteenpisaraakaan, joten mieli tekis vetää sitä tohon autoonki. Toimiskohan se tossa automaalauksessa??
Rekisteröimätön
19.10.2010, 22:06
Tuntuu, että ainakin lasikuitukitin kanssa pysyvyysongelmia Zingassa, joka meinaa haljeta puolesta välistä kun on kitti kuivunut. Samansuuntaisia ongelmia oli myös Wuth:in Rost Stop maalissa. Tuntui kovettimen määrän lisääminen vähentävän tätä vaivaa.
Kannattaa ehkä ottaa neuvosta vaari noista maalifirmojen maalausjärjestelmistä missä on selitetty kuinka kannattaa tehdä.
moggirange
20.10.2010, 08:30
En tiedä mitä maalia metsäkoneiden rungoissa ja pohjapanssareissa käytetään, mutta uskomatonta kulutusta kestää!
pikku-pepe
20.10.2010, 09:06
En tiedä mitä maalia metsäkoneiden rungoissa ja pohjapanssareissa käytetään, mutta uskomatonta kulutusta kestää!
Juurikin jotain tämmöistä mutta mitä maaleja ne on..
Wurthin sinkkimaali tuntuis olevan melkoisen kovaa tököttiä, kestävyydestä en tiedä vielä mutta talven jälkeen sekin selviää. Melko työlästä maalattava, pensseli ainoa vaihtoehto.
Rekisteröimätön
20.10.2010, 10:21
Oisko tosta mitään apua:
http://alk.tiehallinto.fi/sillat/silko/kansio3/s3351.pdf
Juurikin jotain tämmöistä mutta mitä maaleja ne on..
tuolla edellisellä sivulla ne jo luettelin, kulutusta kestvät ns. konemaalit alkydi, epoksi, polyuretaani maalit.
ja sit kun käytätte noita sinkki ja happomaaleja niin elkää kitatko niiden päälle, vaan ensiksi vielä päälle tavallista pohjamaalia. ja ennen pintamaalia vielä hiontamaalia joka toimii "kosteuseristeenä"