View Full Version : Terranon laittoa
Moi
Ostin tossa kesällä tollasen ykköskoppasen Terranon ja nyt olisi tarkoitus muokata sitä hieman maastokelpoisemmaksi. Autossa on 3.0L V6 bensa kone ja tomaattilaatikko.
Mitään extremeä en ala rakentamaan koska pudjetti ei ole kovin iso ja auton pitäisi olla myös katulaillinen, mutta jotain pientä kuitenki jotta pääsisi myös lumihangessa ja metsässä eteenpäin.
Ihan ensimmäiseksi ajattelin ostaa jotkut paremmat renkaat - ehkä BFG Mud-Terrain T/A KM2?
Millä pulttijaolla ja ET-lla noi alkuperäiset vanteet muuten on ja miten isoja renkaita passaa laittaa että jaksaa vielä ylämäetki mennä ja niin pois päin.
Mitäs muuta kannatta ja pystyy pienellä pudjetilla tekemään? Vara- ja viriosat taitaa olla aika kiven alla tähän autoon.
Miten joku pieni korotus onnistuisi? Edessä ilmeisesti jotkut vääntötangot - miten niitä säädetään? Entä miten takapää?
Ja sitten vielä muutamia (ehkä vähän hölmöjä) kysymyksiä:
1. Mitäs jos eteen laittaisi kemppi "lukon"? Jos jakolaatikosta laittaa takavedolle, niin pitäisi menna katsastuksesta läpi? Entä miten paikat kestää? Asfaltilla jakolaatikon keppi on kuitenki aina 2H asennossa ja nelivetoa käytän vain sellaisissa paikoisa jossa takvetolla ei enää pääse ja sutii.
2. Kaikkihan tietää että automaattilaatikko ei tykkää hinauksesta. Entä saako hinata jos jakolaatikko on N asennossa?
3. Tekeekö Terranolla maastossa edes yhtään mitään? Kestääkö toi automaattilaatikko offikäyttöä? Ku on kuulemma aika heikkoja noi nissanin automaati laatikot.
Moi
1. Mitäs jos eteen laittaisi kemppi "lukon"? Jos jakolaatikosta laittaa takavedolle, niin pitäisi menna katsastuksesta läpi? Entä miten paikat kestää? Asfaltilla jakolaatikon keppi on kuitenki aina 2H asennossa ja nelivetoa käytän vain sellaisissa paikoisa jossa takvetolla ei enää pääse ja sutii.
2. Kaikkihan tietää että automaattilaatikko ei tykkää hinauksesta. Entä saako hinata jos jakolaatikko on N asennossa?
3. Tekeekö Terranolla maastossa edes yhtään mitään? Kestääkö toi automaattilaatikko offikäyttöä? Ku on kuulemma aika heikkoja noi nissanin automaati laatikot.
1. Ei kannata, saattaa tulla etuvetareista/napalukoista/murroksista verkonpainoja nopsaan. Ennemmin kytkettävä.
2. Kardaani irti vaan reilusti takapäästä ja liinalla runkoon kiinni.
3. Kyllähän se tyhjää parempi on. Kunhan ei liikaa kurita ja riehu niin kai se vähän kestääkin.
2. Kardaani irti vaan reilusti takapäästä ja liinalla runkoon kiinni.
Mutta eikö toi "N" asento jakolaatikossa tarkoita sitä että sekä etu että takapää ovat kytketty irti?
Vai mitä varten toi N on siinä?
Daddy's Toy
13.10.2010, 20:49
Tervetuloa vaan ja onneksi olkoon hankinnasta.
Perjantaina sitten Ilolan ABC:lle näyttämään autoa ja tutustumaan muihin palstalaisiin;)
Markku_66
14.10.2010, 08:30
Mulla on Terrano kanssa. Renkaina mulla on 31 tuumaset ja hyvin tuo toimii muuallakin kun tiellä.Etujousitushan tuo rajoituksia, kun se on vääntösauvoilla, mutta takapää on kierrejousilla, joten sen saa kyllä toimimaan. En ymmärrä että miksei laatikko pelais. Automaattilaatikkohan on metsässä huomattavasti parempi kun manuaali. Muista pitää vaan hyvät öljyt siellä. Kyllä sää voit hinata sitä autoa aivan normaalisti, mikäli se auto on käynnissä. Kun se on käynnissä, öljy kiertää automaattilaatikossa. Jos auto taas ei ole käynnissä, ota gardaani irti perästä ja köytä vaikka runkoon se kiinni. Pääasia että laatikko ei pyöri.
Mulla on Terrano kanssa. Renkaina mulla on 31 tuumaset ja hyvin tuo toimii muuallakin kun tiellä.Etujousitushan tuo rajoituksia, kun se on vääntösauvoilla, mutta takapää on kierrejousilla, joten sen saa kyllä toimimaan
Kiitos vastauksesta.
Voisitko kertoa tarkemmiin, renkaiten kokoa ja vanteiten koko+pulttijako/ET? Sattuisiko sulla olemaan kuvia Tertusta näillä renkailla?
Mikä kone sulla on siinä?
Entä, oletko korottanut omaa autoa? vinkkejä siihen hommaan? Mistä autosta takajouset yms....
Olen ymmärtänyt että niitä "vääntösauvoja" kiristämällä pystyy korottamaan edes vähäsen?
Tarviiko myös iskarit vaihtaa jos korottaa vaikka 2"? :o
En ymmärrä että miksei laatikko pelais. Automaattilaatikkohan on metsässä huomattavasti parempi kun manuaali. Muista pitää vaan hyvät öljyt siellä. Kyllä sää voit hinata sitä autoa aivan normaalisti, mikäli se auto on käynnissä. Kun se on käynnissä, öljy kiertää automaattilaatikossa. Jos auto taas ei ole käynnissä, ota gardaani irti perästä ja köytä vaikka runkoon se kiinni. Pääasia että laatikko ei pyöri.
ok, no entä mitävarten toi N on jakolaatikossa? Eihän automaattilatikon pitäisi silloin olla kmukana?
Vai olenko ymmärtänyt väärin.
Anteeksi tyhmyyttäni, mutta tämä on mun eka maasturi enkä ole ennen sitä ollut edes maasturin kyydissä.
Edelliset autot ollut kaikki bemareita :o
heitä jakis vapaalle ja kato ettei kardaanit pyöri ku liikutat autoo, jos jostain syystä pyörii ni sit joudut irrottaa kardaanin... automaattia hinatessa pitää just huomioida toi ettei se loota pyöri mukana ku öljy ei kierrä ku hinataan eli saattaa mennä rikki
heitä jakis vapaalle ja kato ettei kardaanit pyöri ku liikutat autoo, jos jostain syystä pyörii ni sit joudut irrottaa kardaanin... automaattia hinatessa pitää just huomioida toi ettei se loota pyöri mukana ku öljy ei kierrä ku hinataan eli saattaa mennä rikki
Miten jakolaatikon vapaa-asento vaikuttaa kardaanien pyörimiseen?
Mahtaako jakolaatikossa olla neliveto päällä, kun laatikko on vapaalla? Eli ei voi hinata niin että vain takapyörät pyörii. Voi toki mun käsityksen mukaan hinata niin että vaihdelaatikko P:lle ja jakolaatikko N:lle ja kaikki pyörät maassa.
joo siis tuli tuossa vähän väsyyneenä kirjotettua pikkase sontaa eli joo kardaanithan tietenkin pyörii vaikka jakis on vapaalla mutta laatikko ei.
Markku_66
16.10.2010, 09:57
Mää mietin mielessäni tuota jakolaatikon N asentoa... Silloin ei kyllä pitäis ite laatikon pyöriä. No, oli miten oli... Mulla on Terranossa nyt 31 x 10.5 / 15 All Terainit alla. Isommat ottaa kiinno etupuskurinalla olevaan muoviseden "spoileriin". Nostettu on niin, että edessä olen vääntänyt vääntösauvat tappiinsa. Se on helppoa. Onnistuu hyvin 19 mm hylsyllä ja pulttikoneella. Takapäässä mulla on jonkun Toyotan Old Emu jouset. Takapää on nyt aivan aavistuksen korkeammalla kun etupää. Takakallistuksenvakaaja on pois. Täytyy testata viellä kuinka menee huteraksi, jos ottaa kallistuksenvakaajan myös edestä pois. Nyt on iskarit lyhyet. Eli lähden tästä ensviikolla Cross 4WD:lle ja ruvetaan ukkojen kanssa ettiin pidemmät iskarit. Siellä ukot viittii palvella... Reunakaariin laitan 60mm. levittävät levikekumit, koska noi renkaat tulee hiukan reunakaarien yli. Ja kuten kaikki tietää, siitä ei katsastusmies tykkää. Siksi siis levikekumit. Kovin pieni ei voi Terranossa olla ET luku, sillä muuten tulee todella helposti renkaat reunakaarien yli. Omien vanteiden ET:tä en ole edes kattonnu, mutta kun testasin esim. mun Patrollin renkaita alle, ne tuli rajusti reunakaarien yli. Pulttijako taitaa olla noissa Japsimaastureissa kuuspulttisena kaikissa sama. Kone mulla on 3.0 litranen ja laatikkona automaatti. Mulle varotettiin että mikäli ei ole hyvin tiedossa millon jakopää on vaihdettu, se kannattaa vaihtaa. Jos hihna menee poikki, tulee pahoja tuhoja käsittääkseni.
tapsa4x4
16.10.2010, 10:19
mitkähän jouset sopii terranoon taakse suoraan?sais olla vaikka pikkusen pidemmät kuin alkuperäiset.
mitkähän jouset sopii terranoon taakse suoraan?sais olla vaikka pikkusen pidemmät kuin alkuperäiset.
Mua kiinnostaa kans.
Ja sitten... olen huomannut että perästä kuuluu jotain ulinaa jos nopeus nousee yli 100km/h.
Ääni hiljenee kun löysää kaasua ja alkaa taas kun painan kaasua.
Tämä ulina on ollut ihan alusta asti. Alussa ajattelin että joku pyörän laakeri vetää viimeisiä, mutta ulina ei ole puolen vuoden aikana pahentunut. Eli onko toi ulina "ominaisuus" vai mitä kannattaisi ruveta tutkimaan?
EDIT: Tässä vielä pari kuvaa rakkaastani:
1 (http://kkert.planet.ee/stuff/terrano1.jpg)
2 (http://kkert.planet.ee/stuff/terrano2.jpg)
Kyllähän toi pientä korotusta ja isompia renkaita kaipaa jotta saisi edes vähän katu-uskottavuutta :)
Daddy's Toy
17.10.2010, 12:34
Kai tommoinen on jo tilauksessa;)
http://www.pienoismallitukku.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=AOS44155
Moi mulla pyörii nissan pathfiderissa vm 1992 (eli amerikan terrano) 31/10,5/15 gummit ja -20et vanteet.
Ajettu myös myös 33"-35" mutta kun noi 31 lailliset/katsastettu niin niillä mennään.
Oman autoni kori on korotettu 50mm ja alusta 75mm (calmiini)
Mikä olis isoin rengaskoko minkä saa leimattu Terranoon?
ja sit ehkä vähän hölmö kysymys:
pystyykö nopeusmittaria kalibroimaan jotenki jos laitan jotkut isot donitsit alle? Jos vaikka nakkaan viisarin irti ja laitan pikkasen eri asentoon takaisin?
Daddy's Toy
17.10.2010, 16:50
Mikä olis isoin rengaskoko minkä saa leimattu Terranoon?
ja sit ehkä vähän hölmö kysymys:
pystyykö nopeusmittaria kalibroimaan jotenki jos laitan jotkut isot donitsit alle? Jos vaikka nakkaan viisarin irti ja laitan pikkasen eri asentoon takaisin?
Jos sulla on sähköinen nopeus antura niin laittaa tuollaisen:
http://www.jaycarelectronics.co.uk/productView.asp?ID=KC5435
Pitäis itsellekin tilata.
Tai sit jos uskallusta riittää niin repii viisarin irti ja vaihtaa asentoa.
Ja kolmas vaihtoehto on kiinteä navigaattori.Kelpaa leimalle.
Täältä vois löytyä jotain vinkkejä rakenteluun: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37431
niin, onko toi pathfinder täysin sama auto? käykö osat keskenään?
Daddy's Toy
17.10.2010, 19:12
taitaa olla amerikan malli.
Nimestä päätellen.
Hyvin todennäköisesti muuten sama auto.
Täältä vois löytyä jotain vinkkejä rakenteluun: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37431
Tämä auto löytyy minulta nykyään ja sijaitsee vantaalla.
Tämä auto löytyy minulta nykyään ja sijaitsee vantaalla.
No perhana... täytyy tulla sit joskus moikkaamaan ja vaihtamaan kokemuksia. :)
Niin, ja toi rengasasia kiinnostaa edelleen, ku noi nykyiset rupee olemaan aika finaalissa.
Onko joku saanut 33-set leimattua Terttuun? Entä saako sellaisia mitenkään mahtumaan ilman korotuksia? Renkaan leveys ja vanteen ET tietysti vaikuttaa myös, joten jos joku on saanut mahtumaan, kertokaahan myös ET ja leveys.
Kun toi pudjetti on sen verran pieni että ihan kaikkea en pysty kerralla ostamaan. Ajattelin ostaa renkaat nyt ja sit myöhemmiin korotukset ja sen jälkeen lukot eteen ja taakse.
Mutta en tiedä ostaisinko 31" vai 33" renkaat. :o
Onnistuu vaihdellaan tarinaa autoista.
Minun autossa oli alla 265/75/16 kun tuli minulle (muistaakseni) vastaa 33"
Vaihdoin alle 31/10,5/15 jolla paljon parempi minun mielestä,vaati vähemmän voimaa auto liikuttamiseen.
Kyselit eri renkaista tuolla aikaisemmin,jos meinaat myös ajaa samoilla gummeilla niin älä osta BF mud terranoita.
Itse yrittänyt ajaa pari talvee mut on hirveet,leikattuna toimii kuulemma paremmin.
Nyt itsellä alla kumho kl71 pitäsi olla talvella jonkunlainen jännä nähdä.
Yksi hyvä valinta olisi nokian vatiiva mutta ei ainakaan virallisen maahantuojan myynnissä.
Joo, toi mud terrain nyt oli vaan yksi vaihtoehto.
Mutta toi Kumho kl71 vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Näyttää hyvältä, paljon kehuttu, eikä ole hinnalla pilattu. Sellaiset voisin itsekin hommata. :)
Tällä hetkellä alla 235/75/15, mikä se sitten olisi tuumakoossa? Saisin edes jotain osviittaa...
Sen verran olen nyt tutkinut, että 32" pitäisi mennä ilman korotusta, mutta 33" otta hiukan lokariin kiinni.
Sattuisko sulla olemaan kuvia, miltä auto näyttää nykyään?
Sattuisko sulla olemaan kuvia, miltä auto näyttää nykyään?
Ei oo mitään järkeviä,koitetaan ottaa.
Noniin, kyselen taas rengas asioista....
Eli käyttöohjekirjassa ja rekisteriotteessa lukee: 215R15, Profiilin korkeutta ei ole merkattu.
Tällä hetkellä alla 235/75R15
Eli saako 32x11,5/15 renkaat muutoskatsastettu? Mulla on noi tuumat ja millit vähän sekaisin :S
Oliko sulla Antti1, noi renkaat ihan rekisteriotteessa, vai oliko ne vaan laitettu alle siinä toivossa ettei posliini pysäytä?
Niin ja käyttöohjekirjassa lukee että vanteet ovat 6J-15. Tarkoittaako toi 6J vanteen leveyttä? Meneekö siihen 11,5" leveä rengas mitenkään järkevästi? Edes väliaikaisesti, kunnes saan toiset vanteet?
Sorry kun en ole vastannut kiireitä/nissan ollut levossa.
Tänään katsoin otetta ja muistaakseni vakio koko oli 235/75/15
Ja muutoskatsastettu 31,10,5,15
Njoo... tilasin Camskillilta noi Kumho KL71 31/10,5/15 koossa väliaikaisiksi renkaiksi.Täytyy sit keväällä, kun kelit lämpenee, laittaa korotussarjaa yms.. Ja jos sit kokeilis vaikka isompia renkaita.
Tai sit jos saan jonkun tallin edullisesti vuokralle, niin sitten pystyis myös talvella räpläämään autoa. Täällä kerrostalon parkkipaikalla en viitsi kovin paljon purkaa, kun pitäisi illalla taas kasata. :mad:
Täytyy siihen asti tyytyä ihan perus huoltoihin. Ehkä jotain pientä pystyy rakentamaan, mutta... :rolleyes:
Ja jotkut leveämmät vanteet pitäisi hommata kans. Työpaikan kautta saisin hiekkapuhallettu ja polttomaalattu edullisesti/ilmaiseksi, joten kunnollakaan ei ole niin väliä.
Saako muuten beadlock vanteilla ajaa tiellä?
Noniin, kyselen taas rengas asioista....
Eli käyttöohjekirjassa ja rekisteriotteessa lukee: 215R15, Profiilin korkeutta ei ole merkattu.
Se on 82 tuossa.
Tänään tuli 3kpl Kumho KL71 renkaita (31/10,5/15). Eli 1 on hävinnyt matkalla :mad: Toivottavasti tulee myöhemmiin perässä kuitenkin.
Aika ohuet ja pehmeät sivut noissa on kyllä. Kun sormella painaa sisäpuolelta, niin ulkopuolella näkyy sormenjälki melkein:D Eihän näillä uskolla ajaa edes reunakiven yli.
Mutta onhan ne komian näköiset kieltämättä :)
Joo, nyt olis uudet kumit asennettu. Rengaspaineet kaipaa vielä pientä hienosäätöä.
Mikälaisìa paineita olet Antti1 käyttänyt asfaltilla? Ja mitä muut suosittelee? Laitoin nyt aluksi 1,8 joka nurkkaan, mutta meno on vähän kuin liisterissa ajaisi. Jos seuraavaksi kokeilis 2 bar-in paineita.
Samalla kun takarengas oli irti ja auto ilmassa, huomasin että taka akselin kohalla on putkessa nyrkin kokoinen reikä. Onneksi on takapöntön jälkeen, niin ei vaikuta ihan niin paljon ääniin. Mutta olen jo pitkään ihmetellyt että mikä siellä rämisee (entinen omistaja oli kaljatölkin palasella ja rautalangalla kokeillut korjata)
Toi putkisto on muutenki aika mätä joten ajattelin että jos sen laittais kerralla kuntoon. Ja samalla hommais vaikka jonku peltipakosarjan.
Ihmettelen vaan, ku siellä taka akselin jälkeen/puskurin alapuolella on putkessa vielä sellainen pieni pönttö. Ei sattunut olemaan mittanauhaa lähellä, mutta itse putkesta noin 2cm paksumpi ja noin 20cm pitkä pätkä on siellä ihan loppupäässä. Ja sen jälkeen on sellainen 5cm mittainen ulostulo samanlaisesta putkesta mitä muu putkisto. Mikäs tän pöntön tarkoitus on? Tuskin se mitään vaimentaa?
Kameraa ei ollut mukana, mutta koneelta löytyi yksi vähän huono kuva jossa toi putken pätkä näkyy jotenki:
Kuva (http://kkert.planet.ee/stuff/Terrano/001.JPG)
Ja sitten, tietääkö joku jotain hyvää ulkomaalaista nettipuljua josta saisi Terranoon vara-/viriosia edullisesti? EU alueella pitäisi olla jotta tullin kanssa ei tulisi säätämistä. Esim Lontoon kieli suju suht hyvin joten jos sieltä päin löytyis jotain sivustoa. Esim lukkoja pitäisi kattoo ja sit pitäis tota korotusta ruveta suunittelemaan. Niin ja se peltipakosarja kans, jos sen putkiston laitan uusiksi.
Daddy's Toy
07.11.2010, 22:57
Taitaa tuo putkenpätkä olla jonkun itse siihen hitsaama;)
Mitälie päässä liikkunut.
Englannissa olis tuollainen liike:
http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=7
Daddy's Toy
07.11.2010, 23:04
Otetaas takas sanoja:
Tuolla milnerin sivuilla oli kuva alkuperäisestä putkesta:
http://www.milneroffroad.com/img/productImages/8959.jpg
Eli sen pikkupöntön kuuluu olla siinä,vaikkei sillä paljoa ääntä eristetäkään.
Juu, se varsinainen vaimennin on akselin etupuolella. Olen myös muutamissa jenkkiautoissa nähnyt samanlaisen virityksen. Mutta jotenki en oikein usko että toi vaimentaisi mitään.
EDIT: Tuolta milnerin sivulta en löytänyt vanhempaa terttua ollenkaan. Terrano II löytyy kyllä ja jotain pathfinderin TD malleja. Tai sitten en vaan osaa....
Päivitetään nyt tätäkin välillä... vaikka ei mitään kovin isoja muutoksia olekaan tehty, kun ei oo omaa tallia.
Eli tällä hetkellä alla 31" renkaat. Myöhemmiin tulossa 33" renkaat, kunhan saan jostaki ostettua korjausoppaan jolla sitten saa isommat rekisteriotteeseen.
Koria nostettu 75mm. Ja taakse on tulossa +75mm korottavat jouset joulun jälkeen.
Viime viikolla askartelin myös tukevamman etupuskurin, 4mm U palkista. Takapuskuri täytyy laittaa sit keväällä kun kelit lämpenee taas.
Mites, jos tohon lukkoja meinaa joskus laittaa, niin kannattaisiko noi perät vaihtaa kokonaan toisenlaisiin? Alkuperäiseen LSD perään ei kuulemma lukkoa saa kovin helposti.
Ja ajattelin että sais samalla hitaammat välitykset.
Niin, mitkä perät kannattaisi laittaa ja mistä niitä kannattaisi kysellä?
Kyllä ainakin ameriikan pojat noihin jotain kytkettäviä lukkoja ovat laittaneet varmaan pitää tuolta http://npora.ipbhost.com/ kysästä niillä on tietoa aikasta paljon. Tosin useat vaihtavat jotain danan akseleita eteen ja taakse ja ottavat rutkun sitten pois edestä kun rupeavat enemmän rymyämään. Arb tekee lukkoja eteen ja taakse tosin ei ole sieltä edullisimmasta päästä. Rapakon toisella puolella vaihtavat noita akseleita Dana 44:siin mutta orkkis nissanin perä on paljon vahvempi kun danan pikkuhanuri....Niin tuolla ainakin väittävät. Ja V6 kun on niin on jo iso etuperä joka ei antaudu niin helposti kun Kinggilippiksen etuperä joka on pienempi.
Joo.. katoin että wagoneerin akseleitä ovat laittaneet eteen tuolla ameriikassa. Mutta niin isoa projektiä ei oikein pysty tekemään nyt kun ei oo tallia, eikä toista autoa siksi aikaan. Joten tällä risukeulalla mennään vielä.
Eteen varmaan rittäisi joku automaattilukko. Taakse joku kytkettävä olis parempi, jos vaan löytäis jostaki "edullisesti".
Ja mitkä välitykset tossa on vakiona? Saako siihen edes hitaampia?
Pitää kurkata manuaalista kun tallille pääsee siellä muistaakseni luki noi välitykset. Kyllä varmaan jostain saa tuohonkin välityksiä mutta se on sitten eriasia että mistä. Aika hitaanpuoleisesti tuo ainakin liikkuu pikkupuolella mitä on tullut testattua tosin ei se varmaan mitään kilpikonnatasoa ole , korvataan sillä kaasun käytöllä ;) Ei vaineskaan tosin eipä noita hitaampia välejä tartte jos ei oikeesti rupea rymyämään joten en nyt ihan ensimmäiseksi noista huolestuisi. Lukko jatkeeksi niin sillä pääsee jo pitkälle.
juu, eipä ne välitykset olekaan tämän päivän murhe, mutta ajattelin vaan että jos joskus isompia renkaita kokeilee, niin sit ehkä... Jos vaikka löytyisi jostakin käytettynä edullisesti.
Pitäis vaan selvittää että mitkä siellä on ja minkälaisia pitäisi katella.
Ja miten muuten tuon jakiksen kepin saa helpoiten irti?
Kävin tuolla vesisateessa vähän kurkistelemassa mutta en keksinyt mitään... ja englannin kielisiä ohjeitä löysin, mutta en ihan ymmärtänyt.
Nyt kun tota koria on nostettu, niin hidas neliveto ei mene pääle ku keppi ottaa koriin/keskikonsoliin, joten keppi pitäisi taivutella. Peltejä/keskikonsolia en haluaa lovistaa.