PDA

View Full Version : Hdj80 tietoutta kaivataan


kippo86
05.10.2010, 16:29
Eli tommonen kiesi olis hakusessa, manuaalina ja turbo dieselinä.
Ja ennen ku omistaa kyseisen pelin niin tuli mielee pari kysymystä...


Saako 80:seen 60:sen mekaanisen vinssin askarreltua kiinni? Mistään en moista yhdistelmää löytäny, eikä alkuperäsiä 80:sen alukuorisiakaan oikein ole tarjolla...


Ja sit, miten helposti tuohon saa kohtuullisesti lisää voimaa? Tarkotus vetää kärryä, renkaat tulee olee varmaa 33".
Cooleri nyt ainaki+ syöttöä vähän lisää. Millä eväillä pääsis 200hv:hen? Ja mitä noissa mahtaa olla väätöä, ja kuin paljon saa pihalle?



Kiitoksia jo etukätee!

tdi
05.10.2010, 17:11
Eli tommonen kiesi olis hakusessa, manuaalina ja turbo dieselinä.
Ja ennen ku omistaa kyseisen pelin niin tuli mielee pari kysymystä...


Saako 80:seen 60:sen mekaanisen vinssin askarreltua kiinni? Mistään en moista yhdistelmää löytäny, eikä alkuperäsiä 80:sen alukuorisiakaan oikein ole tarjolla...


Ja sit, miten helposti tuohon saa kohtuullisesti lisää voimaa? Tarkotus vetää kärryä, renkaat tulee olee varmaa 33".
Cooleri nyt ainaki+ syöttöä vähän lisää. Millä eväillä pääsis 200hv:hen? Ja mitä noissa mahtaa olla väätöä, ja kuin paljon saa pihalle?



Kiitoksia jo etukätee!

tehonlisäys kannattaa aloittaa kunnon kytkimestä sen luulis ensin antautuvan jos vielä kärryy kiskotaan.
cooleri, putkisto lisää syöttöä ja ahtoja. ahto ja pakopainemittarit. 1bari on varmaan vakio ahtimella aika maksimi mitä kannattaa käyttää

Jappi
05.10.2010, 17:19
Ja sit heti alkuunsa ennen mitään virityksiä...

http://slck.net/viewtopic.php?t=3079

pee
05.10.2010, 19:31
Jep

laakerit, hihna ja vesipumppu EKAna kuntoon

200 hp ei ole mikään ongelma, jos mahdollista - valitse jo coolerilla oleva, ja sille leimattu peli

tehotavoitteeseesi pääset ihan vakiokaluillakin, onko järkeä vai ei onkin ihan toinen asia... ja pakolämmöt kuriin / seurantaan

mutta aloita laakerien tarkastuksella / vaihdolla

kippo86
05.10.2010, 19:46
Joo, tohon laakeriasiaan oon jo perehtyny sen verran et otan vain sellasen, joho se on tehty.
Toisaalt parashan tulee ku ite tekee, mut siin on vaa aika kova homma...

Cuulerilla olevia ei tällähetkellä oo oikee myynnis, mut eipä se paha oo jälkeenpäinkää laittaa.

Ja joo, vakio osilla ainaki olis näin aluks tarkotus pelata. Ja voimaa vaan senverran et koneet kestää varmasti.


pee:

"tehotavoitteeseesi pääset ihan vakiokaluillakin, onko järkeä vai ei onkin ihan toinen asia... "

Miksi ei olisi? :O

-Captain-
05.10.2010, 19:59
Joo, tohon laakeriasiaan oon jo perehtyny sen verran et otan vain sellasen, joho se on tehty.
Toisaalt parashan tulee ku ite tekee, mut siin on vaa aika kova homma...

Cuulerilla olevia ei tällähetkellä oo oikee myynnis, mut eipä se paha oo jälkeenpäinkää laittaa.

Ja joo, vakio osilla ainaki olis näin aluks tarkotus pelata. Ja voimaa vaan senverran et koneet kestää varmasti.


pee:

"tehotavoitteeseesi pääset ihan vakiokaluillakin, onko järkeä vai ei onkin ihan toinen asia... "

Miksi ei olisi? :O

tuo laakerihomma ei ota ku muutaman tunnin, nostaa etupään pukeille(rungosta et etuakseli roikkuu) ja ottaa vaihteistonkulmatuet moottorin takaosasta pois ja öljypohja auki.. ei oo paha homma tehdä..

ja putkisto kannattaa tehdä seuraavaks, 3 tuumaa alusta loppuu ja yks vaimennin välille.. vakioputkisto ahdistaa aika paljon..

cuuleri jäi iteltä laittamatta ennenku myin Hodarin pois ja hommasin trailerin veturin erikseen :)

Mika_T
05.10.2010, 21:07
Tuon laakerirempan takia ei tosiaan kannata jättää muuten mahdollisesti mieluista peliä ostamatta.

2.5h meni kun omasta käytin öljypohjan pois ja laakerit auki.

Etuakselisto remppa maksaa pikkusta vaille vitusti... Siihen kannattaa perehtyä kunnolla jos ei ole tiedossa onko rempattu.
Yleensä välystä on siunaantunut aika reilppaasti booreihin ja murroksiin. Ja monesti myös etumurikka pitää tietyssä vauhdissa ulinaa.

Vakioturbo tuossa huutaa hoosiannaa jo vakiotehoilla. Sillä en suosittele kyllä ottamaan yhtään enempää tehoa kuin mitä vakiossa on. (nm. 35"x12.5x15... 90km/h ja 0.9bar eli tapissa on kokoajan)
Välijäähdytin ehdottomasti jos vakio föönillä pruuvailla meinaa.

bj45lava
05.10.2010, 21:24
Kyl se vakioturbo hyvin kestää perusruuvatun pumpun, retki pajalle maksaa 300€ ja kytkin menee heti vaihtoon, tossa mun toisessa tulossa 300mm kytkin+vauhtipyörä, kun luisti ehjä 275mm kytkin heti pumpun laiton jälkeen joka vaihteella ja cooleri on kiinni.
Kytkin oli ihan ehjä irrotettaessa ja vasta 100 tkm ajettu, mut ei riitä, jos voimaa haetaan.

Turbon vaihdan vasta kun tuntuu siltä, mut nyt riittää toi löyly toistaiseksi. Turha tota 620 ajettua on enemmällä kiusata.

bj45lava
05.10.2010, 21:27
Ja vinssi asentuu aika helposti, ainakin kardaanille on tilaa, toi hodarin oma kardaani vaan on paska, kun ei ole korjattavissa, kannattaa tehdä 40-60 sarjan kardaanista tuo.

Tai sit jos sähköistä haaveilet, niin 15000 heti, 12500 ei vaan riitä tohon mörköön alkuunkaan.

Ja muuten ei äännä voimansiirto ja laakeritkin on jo tehty ;)

Mika_T
05.10.2010, 21:32
Onkos muuten kukaan perehtyny tuohon hodarin automaattilaatikkoon... Paljonkohan se kestää vääntöä noin vakioltaan.

pee
06.10.2010, 06:12
siis onko järkee vai ei, oli lähinnä tarkoitettu herättämään pohdiskelua siitä, että kannattaako vakioahtimella, putkella ja ilman cuuleria ottaa lisää voimaa koneesta...

pakopaineet, ja pakolämmöt meinaa alkup osilla kivuta, ja jos isoa kärriä vedät isoilla pyörillä niin mieti vielä...


muutenhan tehoreservistä ei haittaa ole...

kippo86
06.10.2010, 13:53
Tuon laakerirempan takia ei tosiaan kannata jättää muuten mahdollisesti mieluista peliä ostamatta.

2.5h meni kun omasta käytin öljypohjan pois ja laakerit auki.

Etuakselisto remppa maksaa pikkusta vaille vitusti... Siihen kannattaa perehtyä kunnolla jos ei ole tiedossa onko rempattu.
Yleensä välystä on siunaantunut aika reilppaasti booreihin ja murroksiin. Ja monesti myös etumurikka pitää tietyssä vauhdissa ulinaa.

Vakioturbo tuossa huutaa hoosiannaa jo vakiotehoilla. Sillä en suosittele kyllä ottamaan yhtään enempää tehoa kuin mitä vakiossa on. (nm. 35"x12.5x15... 90km/h ja 0.9bar eli tapissa on kokoajan)
Välijäähdytin ehdottomasti jos vakio föönillä pruuvailla meinaa.

No jos laakereiden vaihto ei tuon isomi rojekti oo, ni ei kulosta pahalta.

Mut mitäs tohon etuakselin kunnostuksee sit kaiken kaikkiaa kuuluu?
Ja mistä tietää et jotain pitää tehä!? Mitkä ensioireet ym??

kippo86
06.10.2010, 13:57
Ja vinssi asentuu aika helposti, ainakin kardaanille on tilaa, toi hodarin oma kardaani vaan on paska, kun ei ole korjattavissa, kannattaa tehdä 40-60 sarjan kardaanista tuo.

Tai sit jos sähköistä haaveilet, niin 15000 heti, 12500 ei vaan riitä tohon mörköön alkuunkaan.

Ja muuten ei äännä voimansiirto ja laakeritkin on jo tehty ;)

Joo, tarkotus oli hommata joltai koko 60:sen vinssipaketti kardaaneineen, ja taiteilla se kiinni, jos vaan mahollista.

kippo86
08.10.2010, 11:54
Mut mitäs tohon etuakselin kunnostuksee sit kaiken kaikkiaa kuuluu?
Ja mistä tietää et jotain pitää tehä!? Mitkä ensioireet ym??

Nii, mistä tietää et jotai remonttia olis tulossa etuaksulaa?

Viipo
08.10.2010, 12:05
varmaa samasta kuin muissakin, eli pinjonissa klappia, murrokset napsuu linkussa, kääntökuulan tiivisteen välistä tihkuu öljyä renkaan sisäpinnalle/jarrukilvelle.

Jappi
08.10.2010, 15:03
varmaa samasta kuin muissakin, eli pinjonissa klappia, murrokset napsuu linkussa, kääntökuulan tiivisteen välistä tihkuu öljyä renkaan sisäpinnalle/jarrukilvelle.

Ylenmääräinen välys kardaanista pyöräyttäessä on kanssa kohtuullisen vakava merkki,jos alkaa yli varttikiekan olla klappia.

Mika_T
08.10.2010, 17:24
Sitten kun siellä on sitä välystä luokkaa varttikierros niin saa varautua uusimaan lähes kaikki sinne etuakselille.

Välitysrattaat (pinion akseli+ iso välitysratas) Tässä tosin ei läheskään aina ole välystä.
tasauspyörästön poskirattaat (boorit vetoakseleille)
Vetoaskelit
murrosnivelet ja napojen vetolaipat

Näissä kaikissa osissa on boorit jotka kuluu käytöstä riippuen noin 400-500tkm ajolla.

+ kaikki murikan laakerit.
Pronssiholkit murroksille.
Pyörälaakerit
olkalaakerit
Pallojen tiivistesarjat.

Tämän jälkeen akseli alkaakin olla uutta vastaava. =)

kippo86
09.10.2010, 06:04
Dodii... Olihan siinä nyt aluks tarkistettavaa.

Kiitoksia!

alticity
12.10.2010, 10:01
Pumppu HP-Dieseliin 300 eur, KKK K27 ahdin pienimmällä 6 pakopesällä 650 eur laippoineen, välijäähdytin 600x300x76 motonetistä ja kolmen tuuman putki. 232 hv ja 560nm. Kokeile vaikka ensin pelkkä pumpun ehostus niin vaikutus oli ainaki mulla merkittävä.

kippo86
17.10.2010, 07:37
Nyt on HDJ pihassa, on jo entuudestaa tuttu voorumilta. Katotaa nyt miten tota alkaa rakentelee... Vinssi jo ostettu :D

kippo86
24.10.2010, 07:06
Njoo, jonkunlaista sähköongelmaa pukkaa...

Oli palanu kuskin puolen sisempi pitkä(H1), ja vaihoin sit sen. Tai ainaki yritin. Se kantahässäkkä ei vissii osunu heti ekalla kerralla oikein, ku se naapurin valon pitkä palo vierestä(H7)! Eikä oo vika polttimossa... Onko sielä pitkille joku oma sulake, kun ainakaa yön pimeydessä en sieltä ratin kupeesta löytäny kärvähtänyttä sulaketta. Vai kyrvähtiköhä joku piuha..? Parkki ja ajovalot palaa normaalisti molemmin puolin...

kippo86
24.10.2010, 18:18
Aapuuva??

pee
24.10.2010, 18:26
aapuuva ! apuvapuva ! aaoo aaoo - aaapuva !

tuttavalliseseti katsoo hän...

a) eiks se ajovalo kuiteski ois H4
b) sulakkeista saattais löytymän high beam, ja kyseessa kuskin puoli eli L
c) naksuuko jossain kun rämppäilet lyhkäset / pitkät, eli pelaako rele

onks ohjekirjaa ?

saksankielisin manuaalin mukaan sulakkeet olis ehkä:

nro

20. ajovalo oikea 15 A
21. ajovalo vasen 15 A
22. lisäpitkä oikea 15 A
23. lisäpitkä vasen 15 A

tuntuispa oudolta jos molemmat on himmenneet, eli sekä 21. että 23. mutta kattoos ne ny ekaks !


EDIT: tää sulakeboksi muistaakseni konehuoneessa !

Rekisteröimätön
24.10.2010, 20:36
Mulla oli aikoinaan HDJ:ssä valo-onkelmia, ja jos oikein muistan, se oli juurikin niin että pitkät ei suostunut toimimaan.
Syyllinen oli kuitenkin dimmer relay niminen rele, eli ilmeisesti pitkien vaihtorele.
Tee se itse sähkömiehenä kokeilin sen niin että kiskoin releen helvettiin ja kytkin piuhalla asiaankuuluvat navat releen pesästä yhteen. Pitkät syttyi, joten diagnoosini oli... rele paskana.
Tilasin vesijärven autosta sikakalliin releen ja vaihdoin sen, ja pitkät toimi vähän aikaa kunnes sama homma uudestaan. Oletin uudenkin releen menneen paskaksi ja tilasin yhden lisää.
Seuraavaa relettä asentaessani hokasin liittimien väljistyneen releen pesässä niin että kontaktin saaminen oli satunnaista.
Liittimien fixaamisen jälkeen pitkät toimi kaikilla releillä jotka mulla oli, joten jos sulla on tossa releessä oikeasti vikaa niin Sysmästä löytyy pari kappaletta niitä. Puh 044-5042885

kippo86
25.10.2010, 11:21
Njoo, menee aina sekasi H7/4...

Kiitoksia!

Autto heti ku löys oikeen rasian. Pitit vaa käydä kaikki sulakkeet läpi, ku oli kannesta kulunu melkei kaikki merkit poies. Ja ilmeisesti kanta oli osunu paikallee, ku tuikkuki sytty heti. ;)

pee
25.10.2010, 16:25
hjuvahjuva :D

kippo86
08.11.2010, 17:27
Mikähän mahtaa olla, ku tuli nää pikkupakkaset, ohjaustehostin alkanu ulisee sillee, sillee et olis tyylii -30?
Vai onko vaa normaalia?


Nii, ja on nestettä!

pee
08.11.2010, 21:07
paskat öljyt, vettä seassa, sihti tukossa... ehkä joku noista - en muista varmaks oliks sihti

kippo86
09.11.2010, 14:56
Jos siel on sihti, ni missähänpäin se on? Jos panostais ja vaihtais koko nesteet...

pee
09.11.2010, 18:16
Hätäsellä korjaamomanuaalin selauksella ei näkyny sihtiä, oliskos sen säiliön pohjas ollu joku siivilä...

Muistapa sitten ilmata se systeemi, rauhaksiin kääntelet ohjausta laidasta laitaan ennenkuin täräytät tulille - helpottaa pirusti jos nokka nostettu ilmaan... Tuppaa muuten kuohuttamaan melko ilkeästi ja pitkään niitä öljyjä

kippo86
09.11.2010, 18:24
Kiitoksia! Toi on hjyvä tietää...

kippo86
14.11.2010, 12:53
Njoo, nyt vaihoin tehostimen nesteet, ja kosteutta kai sielä oli... :confused:

Eka auto ilmaa ja pukeille.
Otin irti sen isomman letkun, mikä on säiliön pohjassa. Siitä säiliö tyhjäks, sieltä tuli ihan punasta nestettä.
Sit toinen letku irti, ja puhalsin paineilmalla isompaa letkuu, ni aluks tuli pelkkää nestettä, sit tuliki sellast vaaleeta vaahtoo/kuplia. Ratista kaikki oikeelle, ja sama homma. Ja sit vasurii...
Ilmaa puhaltelin niin kauan, ettei enää tullu mitää mössöö.
Sit letkut kiinni, ja uudet nesteet sekaa. Ja taas veivaa rattia suuntaa ja toisee, nesteen lisäys ja taas veivaa.
Sit käyntii ja hissunkissun kääntelee...

Mut onko normaalia, et taas ku auto on käynnissä, ni sitä vaahtoo tulee pintaa.

Kuva:

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3489&pictureid=70766

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3489&pictureid=70765


Ja jostai kuuluu edellee pieni vollotus... Ehkä se on vaa ominaisuus. Tai sit se vaa alkaa olee kummitteleva piilohulluus, joka alkaa vaivaa... :D


Btw, otin videoo, ni pitääkö se eka ladata youtubee, ja sit linkittää tänne?

kippo86
14.11.2010, 18:26
Onko normaalia, et vaahtoo? :confused:

Profi
14.11.2010, 18:35
Onko normaalia, et vaahtoo? :confused:

Eikös tuo vaahto oo vähän sen merkki, että pumppu kavitoi. Katoitko oliko se pumpun imuletku varmasti auki. Joskus niistä letkuistakin saattaa vanhuuttaan lähteä sisältä pinta irti joka tukkii osittain sen letkun ja pumppu ei saa tarpeeks öljyä. Mulla oli hojossa ihan samaa oiretta ja vika oli juurikin tuo.

kippo86
14.11.2010, 19:08
No ainaki ilma kiers läpi hyvin. Ja hyvin vanhat nesteetki tuli pois ku laski ilmaa sisää...

pee
14.11.2010, 20:57
mä koittasin vielä kone sammuksissa ja nokka ylhäällä jonku kymmenen kertaa laidasta laitaan, rauhallisesti ja nestepintaa tarkkaillen, sitten kun neste ei enää vajene, niin käyntiin ja ajolle, turha sitä on korkki auki kurkkia jos pelaa

muriseeks se läpi koko liikealueen, vai vaan keskeltä ?

Mika_T
14.11.2010, 21:42
Kysytääs täällä kun ei yhtäkkiä parempaa paikkaa löytyny...

Saako hdj:stä 100kmh/ pakua?

Kratz
14.11.2010, 23:23
pitäis saada kunhan on abs jarruilla, turvatyyny ja vähintään -93...... tosin päätäni en tohon pistä pantiks.

-MaTTi-
15.11.2010, 00:36
pitäis saada kunhan on abs jarruilla, turvatyyny ja vähintään -93...... tosin päätäni en tohon pistä pantiks.

Joo, saa (Kratzin kertomin ehdoin) ja jos ennen 3.5.1993 tullattu niin sitten rekisteröitävä ajoneuvoryhmältään huoltoautoksi. Mut samalla lailla silläkin saa sataa ajella.

Mika_T
15.11.2010, 11:25
Joo, saa (Kratzin kertomin ehdoin) ja jos ennen 3.5.1993 tullattu niin sitten rekisteröitävä ajoneuvoryhmältään huoltoautoksi. Mut samalla lailla silläkin saa sataa ajella.


Hmm... Että mitä? Huoltoauto ja 100kmh?
Mihis ajoneuvoluokkaan se silloin pitää muuttaa että saa satasta puotella. nm. 80lätkä persiissä ja tympäsee körötellä....

EDIT: niin vai vaatiiko se 100kmh nopeus aina nuo ABS-jarrut ja airbägin?

AlluK
15.11.2010, 11:38
EDIT: niin vai vaatiiko se 100kmh nopeus aina nuo ABS-jarrut ja airbägin?

Ei vaadi, jos auton omapaino alle 1875kg.

titanix
15.11.2010, 13:43
tuleekos rekisteri otteesenn merkinta siinä tapauksessa että olis 80km/h ja paku ,itelläni on 93 hodari abs jarrut mut ei air päkkiä eikä ole mitään merkintöjä 80 lätkästä yms. viime talvena muutos katsastin pakuksi.yhen kerran oon ratsiaan tyrkännyt 110 100 alueella ja huomautuksella selvisin olis kait ne sakon kirjottanut jos olis ollu kasi kympin auto

Rekisteröimätön
15.11.2010, 14:44
tuleekos rekisteri otteesenn merkinta siinä tapauksessa että olis 80km/h ja paku ,itelläni on 93 hodari abs jarrut mut ei air päkkiä eikä ole mitään merkintöjä 80 lätkästä yms. viime talvena muutos katsastin pakuksi.yhen kerran oon ratsiaan tyrkännyt 110 100 alueella ja huomautuksella selvisin olis kait ne sakon kirjottanut jos olis ollu kasi kympin auto


tulee merikintä otteeseen jos saa ajaa sataa

Mika_T
15.11.2010, 17:37
Ei vaadi, jos auton omapaino alle 1875kg.

HDJ:n ollessa kyseessä ei siis toivoakaan.

titanix nyybinä
16.11.2010, 11:13
tulee merikintä otteeseen jos saa ajaa sataa

nyyberöt ne vaan puhuu mitä sylki suuhun tuopi .jännä juttu vaan että kaverilla samanlainen hdj niin siihen kyllä
vaativat sen 80 lätkän kun muutti sen paketti autoksi ...no täytyyy toivoa vaan että ens kesänä kun on leiman aika niin eivät
turhia merkintöjä kirjaile otteeseen


t.savolainen rekisteröitynyt .mutta tällä keertaa nyyberönä

Rekisteröimätön
20.11.2010, 21:34
No ainakin ne abs:t

kippo86
21.11.2010, 16:13
Tietääkö kukaa, mikä on HDJ:n raidetangon pituus, ja mitkä kierteet päissä?

Omani taipu mutkalle, niin tuli mielee jos sen vääntäis ite paksummasta umpiakselista...


Kiitoksia tästä!

Jappi
21.11.2010, 16:17
Turha sitä umpiaineesta on tehdä,ei se kestä taivutusta enempää kuin putki.

kippo86
21.11.2010, 16:22
Juu ei, mutta ku sitä on hyllyt puolillaa, toisin ku paksuseinämäistä putkea.

-MaTTi-
21.11.2010, 18:39
nyyberöt ne vaan puhuu mitä sylki suuhun tuopi .jännä juttu vaan että kaverilla samanlainen hdj niin siihen kyllä
vaativat sen 80 lätkän kun muutti sen paketti autoksi ...no täytyyy toivoa vaan että ens kesänä kun on leiman aika niin eivät
turhia merkintöjä kirjaile otteeseen


t.savolainen rekisteröitynyt .mutta tällä keertaa nyyberönä

80 km/h-nopeusrajoitusta ei tule otteelle, se lukee suoraan laissa, kuten lukee myöskin että >1800 kg pakulla saa ajaa 100 km/h jos on airbag ja absit. Näin ollen sitäkään ei enää uusissa tule otteelle.

Eli se jää autoilijan vastuulle että tuntee lakipykäliä sen verran että osaa liimata autoonsa 80:n tarran ja ajella sitä vauhtia. Katsastuksessa pitäisi puuttuvasta tarrasta laittaa maininta otteelle, mutta kaikilla ei hoksottimet aina pelaa ja tarrroja jää puuttumaan.

kippo86
22.11.2010, 17:43
Tietääkö kukaa, mikä on HDJ:n raidetangon pituus, ja mitkä kierteet päissä?

Omani taipu mutkalle, niin tuli mielee jos sen vääntäis ite paksummasta umpiakselista...


Kiitoksia tästä!


Onko kierre M23x1,5mm?? :confused:

Entäs se pituus...?

ava
22.11.2010, 18:06
Onko kierre M23x1,5mm?? :confused:

Entäs se pituus...?

Pituus on 1145mm, kierteestä en tiedä, mutta vie vanha malliksi sorvarille niin luulisi sen tietävän, jos on ammattitaitoinen.Jos uutta meinaat tehdä ja aavistuksen vahvempaa niin silloin mitat on ulko halkaisijaltaan 31,7mm ja sisäreikä on silloin 16mm.Kyse on ainesputkesta. Ainesputki 35e metri starkilla ja saa tilata sen verran kuin haluaa (ainakin kotkan starkilla.)Toyotalla alkuperäinen maksaa muutamaa euroa vaille 5ooe sisältäen raidetangon päät.Et saa pelkkää putkea toyotalta, vaan maksat myös niistä raidetangon päistä, tarvit niitä tai et.Raidetangon päät ulkoa tilattuna 14e kpl, joten aika hyvä hinta jää pelkälle putkelle.

kippo86
22.11.2010, 18:19
Kiitoksia!

Juuri tuo pituus oli kaikkein tärkein. Sitä kun ei voinu tarkkaa mitata, vaa olis menny lähinnä arvailujen varaa...
Ton alkuperäsen hylkäsin a) hinnan takia(vaikken edes hintaa osannu edes noin korkeeks arvata)
b) se olis yhtä heikko ku nykyinen.
Ite menasin kierteet vääntää(olen koneistaja), ja tarkotus olis tehä uus valmiiks, minkä heittää sit vaa kiinni. Voi olla varmin, ku hommaa raidetangon päät eka valmiiks, ja tekee sit niille tangon. :rolleyes:
Ja lukitus muttereilla...

ava
22.11.2010, 18:33
Kiitoksia!

Juuri tuo pituus oli kaikkein tärkein. Sitä kun ei voinu tarkkaa mitata, vaa olis menny lähinnä arvailujen varaa...
Ton alkuperäsen hylkäsin a) hinnan takia(vaikken edes hintaa osannu edes noin korkeeks arvata)
b) se olis yhtä heikko ku nykyinen.
Ite menasin kierteet vääntää(olen koneistaja), ja tarkotus olis tehä uus valmiiks, minkä heittää sit vaa kiinni. Voi olla varmin, ku hommaa raidetangon päät eka valmiiks, ja tekee sit niille tangon. :rolleyes:
Ja lukitus muttereilla...

Ei tuo pituus niin millilleen ole,teetin omaani 1500mm pitkät ja säätö varaa on riittävästi molempiin suuntiin.Liian vahvasta ei kannata tehdä, koska sulakkeen paikka siirtyy silloin huomattavasti suuritöisempään ja mahdollisesti kalliimpaan paikkaan. Valurauta on valurautaa.

kippo86
22.11.2010, 18:40
1500mm!? Kuulostaa pitkältä, jos vertaa 1145mm... 1200mm vois olla hjyvän pyöree mitta.

ava
22.11.2010, 18:45
1500mm!? Kuulostaa pitkältä, jos vertaa 1145mm... 1200mm vois olla hjyvän pyöree mitta.

Joo,näin on menee noi millit hieman sekaisin.Alkuperäinen on sen 1145mm ja teettämäni sen 1150mm

titanix
22.11.2010, 21:54
80 km/h-nopeusrajoitusta ei tule otteelle, se lukee suoraan laissa, kuten lukee myöskin että >1800 kg pakulla saa ajaa 100 km/h jos on airbag ja absit. Näin ollen sitäkään ei enää uusissa tule otteelle.

mutta kaikilla ei hoksottimet aina pelaa ja tarrroja jää puuttumaan.no tämäpä selvä onneks täällä on sen verta hyvät yksityiset katsastus konttorit että niiltä on ne hoksottimet jääneet jonnekkin ja toivottavasti posa:n ja lp:n polliisilta ne olisivat hukassa ainakin minun kohallani tästäkin eteen päin

kippo86
22.01.2011, 18:19
Käytii poikien kans nopee mylvimäs pari tuntia umpihangessa, ja sieltä tuli saldona kaikkee pientä...

Ensinnäki, mistä johtuu ku tyhjäkäynniltä hävis öljynpaineet lähes kokonaa??
Tyhjäkäynnillä viisari nousee vähän yli alimman viivan, ku ennen se oli toisen viivan kohalla.
Tämä tuli ilmi ku pari tuntia oli kynnetty umpihangessa, ja sai leipää ihan reilusti.
Eka luulin et olis öljyt käyny turhan kuumana, tai et öljy olis ollu vähissä, mut oli ylärajassa.
Öljyt ja suodatin vaihettu 2500km sitte. Mut sit ku ajaa normaalisti (kierrokset yli 1400) ni paineet normaalit.
Ja paikallaaki poljettaessa paineet nousee normaalii... Mikähän mahtaa olla vikana?

Nii, ja kytkimestä tuli savut pihalle. Eli seki alkaa olee vaihtokunnossa.
Mistä ja minkälainen tilalle? Ja onko muute miten haastava vaihtaa..?

Mika_T
22.01.2011, 18:30
Moottoriöljyn lämmöt pilvissä.

Mulla teki saman kun kävin tuossa yks ilta parikierrosta jääradalla vetämässä. :D
Vaihteiston öljynlämmön merkkivalo syttyi niin piti heittää pois. (+150c)
Pakosarja ja turbokin oli aivan punahehkussa. Ja sitten tuohon ei ole laitettu alunperin välijäähdytintä...

Profi
22.01.2011, 18:36
Käytii poikien kans nopee mylvimäs pari tuntia umpihangessa, ja sieltä tuli saldona kaikkee pientä...

Ensinnäki, mistä johtuu ku tyhjäkäynniltä hävis öljynpaineet lähes kokonaa??
Tyhjäkäynnillä viisari nousee vähän yli alimman viivan, ku ennen se oli toisen viivan kohalla.
Tämä tuli ilmi ku pari tuntia oli kynnetty umpihangessa, ja sai leipää ihan reilusti.
Eka luulin et olis öljyt käyny turhan kuumana, tai et öljy olis ollu vähissä, mut oli ylärajassa.
Öljyt ja suodatin vaihettu 2500km sitte. Mut sit ku ajaa normaalisti (kierrokset yli 1400) ni paineet normaalit.
Ja paikallaaki poljettaessa paineet nousee normaalii... Mikähän mahtaa olla vikana?

Nii, ja kytkimestä tuli savut pihalle. Eli seki alkaa olee vaihtokunnossa.
Mistä ja minkälainen tilalle? Ja onko muute miten haastava vaihtaa..?

Mitkä öljyt sulla on siinä? Mulla tuo ex hodari teki samaa 5w-40 öljyillä. 15w-40 sisään ja sen jälkeen öljypaineet aina hyvät, ja muutenki se kone kävi nätimmin nuilla öljyillä. Ja se orggis mittari taitaa muutenkin olla vähän semmonen suuntaa antava.

kippo86
23.01.2011, 07:43
Öljyinä 10-30 Valtran traktori ölpät. :) Ei ehkä parhaat maholliset, mutta...
Öljyn värikään ei vielä oo muuttunu mustaks. Onks noi öljyt poltettu jo pilalle, vai elpyykö yön pakkasessa olon jälkee? :rolleyes:

Mika_T:

Onks sulla automaatti? Ei mulla ainakaa mikää merkkivalo syttyny... Eikä kyl turbo/mikää muukaa ollu punasena.


Sit toi kytkin? Kyllä sillä vielä ajaa, mut vitosella alkaa luistelee maantiellä, ja mettässä alkaa haisee pikkupuolella touhutessa. Vakio kytkytintä ei kannata laittaa, ku sama edessä kuitenki. Eli isompaa, parempaa... Mitä? :confused:

Onks esim tämmönen hyvä:
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/66884 ?

Vai saako Toyotalta jotai HD pakettia, vai onko joku muu merkki/malli perempi?

Kratz
23.01.2011, 15:10
Öljyinä 10-30 Valtran traktori ölpät. :) Ei ehkä parhaat maholliset, mutta...
Öljyn värikään ei vielä oo muuttunu mustaks. Onks noi öljyt poltettu jo pilalle, vai elpyykö yön pakkasessa olon jälkee? :rolleyes:

Mika_T:

Onks sulla automaatti? Ei mulla ainakaa mikää merkkivalo syttyny... Eikä kyl turbo/mikää muukaa ollu punasena.


Sit toi kytkin? Kyllä sillä vielä ajaa, mut vitosella alkaa luistelee maantiellä, ja mettässä alkaa haisee pikkupuolella touhutessa. Vakio kytkytintä ei kannata laittaa, ku sama edessä kuitenki. Eli isompaa, parempaa... Mitä? :confused:

Onks esim tämmönen hyvä:
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/66884 ?

Vai saako Toyotalta jotai HD pakettia, vai onko joku muu merkki/malli perempi?

muistelisin et 24 venttiilisessä mallissa ois vahvempi kytkin, mut tais olla niin et sit joutuu vaihtaa uudemman vauhtipyörän. hinnasta ei oo kyllä mitään tietoo. saattaa äkkiä olla kalliimpikin kui lipposen malli, ainaki mitä ite oon havainnu ni toyotan omat osat on aika kalliita.

bj45lava
23.01.2011, 20:17
Toyotalta saa 500€ 300mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän, joka löytyy 24 valvesta ja myös aussimallin 12valve koneissa vakiona, kumma ettei oo maahantuoja ottanu suomen ohjelmaan aikanaan tota hd kytkintä, Koivuselta löytyy asco/aisin palikat tohon 300mm kytkimeen, noi on nyt omassa paikallaan ja odottaa kokeilua, kunhan auton saan kasaan.

Vakio ei kestä hetkeäkään ruuvattua konetta, luistaa 1. vaihteelta alkaen ja tosiaan ehjä paketti oli paikallaan.

Killer-Wo
23.01.2011, 21:20
Toyotalta saa 500€ 300mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän, joka löytyy 24 valvesta ja myös aussimallin 12valve koneissa vakiona, kumma ettei oo maahantuoja ottanu suomen ohjelmaan aikanaan tota hd kytkintä, Koivuselta löytyy asco/aisin palikat tohon 300mm kytkimeen, noi on nyt omassa paikallaan ja odottaa kokeilua, kunhan auton saan kasaan.

Vakio ei kestä hetkeäkään ruuvattua konetta, luistaa 1. vaihteelta alkaen ja tosiaan ehjä paketti oli paikallaan.

Teetätettiin kolme kipaletta nuita isompia vauhtipyöriä muuta vuos sitten. Hintaa tuli 300€ kappale. Niistä tehtiin myös hieman painavempia paremman alaväännön aikaan saamiseksi.

kippo86
24.01.2011, 10:55
Toyotalta saa 500€ 300mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän, joka löytyy 24 valvesta ja myös aussimallin 12valve koneissa vakiona, kumma ettei oo maahantuoja ottanu suomen ohjelmaan aikanaan tota hd kytkintä, Koivuselta löytyy asco/aisin palikat tohon 300mm kytkimeen, noi on nyt omassa paikallaan ja odottaa kokeilua, kunhan auton saan kasaan.

Vakio ei kestä hetkeäkään ruuvattua konetta, luistaa 1. vaihteelta alkaen ja tosiaan ehjä paketti oli paikallaan.


Mites tommonen Toyotan alkuperänen HD kytkinpaketti kestää verrattuna esim toho Lipposen tarjoamaa?

Lainaus:Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava
Toyotalta saa 500€ 300mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän, joka löytyy 24 valvesta ja myös aussimallin 12valve koneissa vakiona, kumma ettei oo maahantuoja ottanu suomen ohjelmaan aikanaan tota hd kytkintä, Koivuselta löytyy asco/aisin palikat tohon 300mm kytkimeen, noi on nyt omassa paikallaan ja odottaa kokeilua, kunhan auton saan kasaan.

Vakio ei kestä hetkeäkään ruuvattua konetta, luistaa 1. vaihteelta alkaen ja tosiaan ehjä paketti oli paikallaan.

Teetätettiin kolme kipaletta nuita isompia vauhtipyöriä muuta vuos sitten. Hintaa tuli 300€ kappale. Niistä tehtiin myös hieman painavempia paremman alaväännön aikaan saamiseksi.

Teittekö vakiosta, vai miten?

Killer-Wo
24.01.2011, 11:12
siis kokonaan uusi vauhtipyörä. Vanhasta vain starttikehä. mut sen voi ostaa uutena jos vanhassa on vikaa, ei ole kovin kallis.

farmari
26.01.2011, 02:44
a Mikä välitys HDJ:ssä on jakiksessa vakiona ja mistä sinne saa välityssarjoja?
b Mistä löytyisi kivoja manuaaleja koko autoon?
c Mistä kannattaa ryöstää öljynpainemittarille paineet ja mikä kierre siellä odottaa?

Jaa olisko millainen homma tuollaiseen laittaa tuplajakista, vai miten kannattaa meno hiljentää?

kippo86
26.01.2011, 08:27
Jaa olisko millainen homma tuollaiseen laittaa tuplajakista, vai miten kannattaa meno hiljentää?

Ite miettiny samaa, mut varmaa helpoin/edullisin olis kaivaa jostai rajojen ulkopuolelta jakiksen välityssarja..? Ja ehkä mielummin viel niin, et välittäis vaa hitaan puolen, ni säilyis maantiellä pitkät välit. Paitsi jos meinaa oikee isoja pyöriä... Sit toinen on tietty perien välitykset. Ite karsastan sitä, ku joutuu akselit purkamaa, ja simmaamaa perät.
Oishan tuplajakis miehekäs, mut sen laittamine oma hommasa...

kippo86
26.01.2011, 08:56
a Mikä välitys HDJ:ssä on jakiksessa vakiona?

Nii, ja alkuperänen välitys on 2.488:1.

Killer-Wo
26.01.2011, 10:55
Koneen vasemmalla puolella siis kuskin puolella on öljynpainemittarinanturi.Anturin kierre on kartio. Anturin tilalle laitat t-haaran 1/8 NPT johon asennat anturin takaisin ja uuden mekaanisen mittarin.

Kratz
26.01.2011, 11:10
a Mikä välitys HDJ:ssä on jakiksessa vakiona ja mistä sinne saa välityssarjoja?
b Mistä löytyisi kivoja manuaaleja koko autoon?
c Mistä kannattaa ryöstää öljynpainemittarille paineet ja mikä kierre siellä odottaa?

Jaa olisko millainen homma tuollaiseen laittaa tuplajakista, vai miten kannattaa meno hiljentää?

http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/product_info.php?cPath=101_121_1044_1085&products_id=1565&osCsid=b1jb3br6j9tn0noqs0evnnqqi5

tossa ois ainakin yks jakiksen välitys.

kippo86
26.01.2011, 12:01
Tota itekki haaveillu. Pitäis vaa saada tilattua suoraa jostai, jos sais edes vähä edullisemmin...

Kratz
26.01.2011, 12:29
Tota itekki haaveillu. Pitäis vaa saada tilattua suoraa jostai, jos sais edes vähä edullisemmin...

kannattaa soittaa ja kysästä tiukka hinta. ainaki ite mitä oon matilta ja ristolta tilannu ni on saanu ihan kivasti alennuksia.

farmari
26.01.2011, 19:25
Ei taida jakikseen sopia isompaa välitystä?
Pitää yrittää laskeskella, mihin tuolla pääsee. Isoa puolta ei ole tarpeessa pienentää.
Coolerilla ja isommalla jäähyttäjällä pääsisi vielä hieman pitemmälle.

Onko millainen homma ottaa jakis alas ja välitykset vaihtoon tuossa lootassa?

kippo86
29.01.2011, 07:59
Toyotalta saa 500€ 300mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän, joka löytyy 24 valvesta ja myös aussimallin 12valve koneissa vakiona, kumma ettei oo maahantuoja ottanu suomen ohjelmaan aikanaan tota hd kytkintä, Koivuselta löytyy asco/aisin palikat tohon 300mm kytkimeen, noi on nyt omassa paikallaan ja odottaa kokeilua, kunhan auton saan kasaan.

Vakio ei kestä hetkeäkään ruuvattua konetta, luistaa 1. vaihteelta alkaen ja tosiaan ehjä paketti oli paikallaan.

Soitin paikallisee Toyotaan, ja kyselin tosta 300mm:n kytkimestä&vauhtipyörästä...
Myyjä totes tyylii et ei saa. Austraaliassa kaikki on suurempaa...

Et oliks sul joku yhteystyökykyisempi myyjä/tuttu siel...? :)


Ja mikähän tällänen olis?

http://www.ks-international.com/product_detail.php?pid=3739&mcat=27&catid=929

EI varmaa vaa vauhtipyörää saa mistää...

Esko90
06.11.2016, 18:31
Tere. Onko suomeen tuotu koskaan hdj80 vm 94-98 ?????? ei oo myynnissä kuin noita laakerivikasia 90-93 :(

hunter hdj
06.11.2016, 18:51
Käsittääkseni aika vähän tullut Suomeen 1hd-ft 24valve moottorilla varustettuja HDJ 80 cruisereita verrattuna 1hd-t moottorilla olevia. Aika pitkälti sama alakerta näissäkin koneissa keskenään..

Esko90
06.11.2016, 22:07
Juu juu. Minä olen ymmärtänyt sit väärin. Joskus luin että liuskavika olis näis alkupään moottoreissa, että olis ollu huonot materiaalit käytössä ja jälkeenpäin koirjattu asia.

Mimmossiihan ni 24 tappiset moottorit mahtaa olla lujuudeltaan näihin perinteisiin verrattuna yläkerrasta?

BENJAMIN
07.11.2016, 08:18
Käsittääkseni aika vähän tullut Suomeen 1hd-ft 24valve moottorilla varustettuja HDJ 80 cruisereita verrattuna 1hd-t moottorilla olevia. Aika pitkälti sama alakerta näissäkin koneissa keskenään..

Aika vähän on tullut 24v varmaan senkin takia että 05/93 maasturiin tuli täys autovero.
Alakerran laakerit on samat, mutta orkkis kk laakerit kumminkin eri numerolla.(olisko eroa materiaalissa ?)
24v moottoria parhaillaan pistetään kasaan,ja oli yli 500 ajettu eikä laakereissä muuta kuin pientä normi kulumaa.(Mielestäni kone ei ollut auki ennen tätä mutta ei voi olla 100 varma).
Yläkerta on sitten aivan eri,keinuvipuja ja akseleita mitkä kuluu ajan myötä ja venttiilisäätöjä riittämiin.
Kestävyydestä en tiedä mutta paljon yksinkertaisempi on 1 HD-T kansi .

Hessu888
07.11.2016, 11:27
Juu juu. Minä olen ymmärtänyt sit väärin. Joskus luin että liuskavika olis näis alkupään moottoreissa, että olis ollu huonot materiaalit käytössä ja jälkeenpäin koirjattu asia.

Kuten Benjamin kirjoitti, niin saattaa olla että uudemmissa on eri materiaalia laakerit, mutta kyllä noihin vanhempiinkin on saatavissa punametallisia laakereita, jotka kestää alkuperäisiä paljon paremmin. Laakerit maksaa alle 100€/sarja ja vaihdon voi tehdä moottori paikallaan.

Esko90
07.11.2016, 13:59
No perkule suotta sit pelännyt kamalana katastrooffina. Miten tuo p- pumppuviat ? Ikinä en itse ole kuullut että olisi vikaa Diesel pumpussa, mutta jostain topikista Luin että se olisi yks paha ja joku kirjoitti sinne jotauilleen näin että pumppuja on vaihdettu paljon , joku jousi sisällä irtoo tai tippuu ja pumppu on sen jälkeen sökö sisuskaluista.

Hessu888
07.11.2016, 15:52
No perkule suotta sit pelännyt kamalana katastrooffina. Miten tuo p- pumppuviat ? Ikinä en itse ole kuullut että olisi vikaa Diesel pumpussa, mutta jostain topikista Luin että se olisi yks paha ja joku kirjoitti sinne jotauilleen näin että pumppuja on vaihdettu paljon , joku jousi sisällä irtoo tai tippuu ja pumppu on sen jälkeen sökö sisuskaluista.

Tuontiautoissa ei yleensä ole sellaista kylmäkäynnistintä, mutta suomiautoissa se on aina ja siitä pitää hioa pois sellainen nuppelo, niin sitten ei tule ongelmia. Ko. mötikkä on se, mihin menee 2kpl vesiletkuja. Uuden o-renkaan laittaa vaan kasatessa sitä takasin. Toinen vaihtoehto on korvata koko mötikkä sokealla laipalla joita saa ostettua dieselpajoilta.

JV73
07.11.2016, 16:29
385thkm ajoin 24valve moottorilla ilman murheita.

Esko90
07.11.2016, 21:08
:D:D:D enää rahat puuttuu