PDA

View Full Version : E10:ä Suzukin tankkiin?


J0hannes
01.10.2010, 22:12
Uutisissa oli juuri, että 95 vaihetaan kohtapuolin E10:een ja kovasti rummuttivat, ettei se käy moniin autoihin. Koskeeko rajoitus vain uusia noin 2000-luvun autoja, vai pitääkö sitä alkaa Suzukillakin ajelemaan ysikasilla? Kärsiikö vanhemmat moottorit viinasta?:D

Saija
01.10.2010, 22:14
Juuri samaa mietin tässä tuon bensa Blazerin kanssa...

HeikkiH
01.10.2010, 22:20
http://www.e10bensiini.fi/files/87/E10-bensiinin_soveltuvuus_henkiloautoihin_10_09_2010.p df

DarkestMessiah
02.10.2010, 00:53
http://www.e10bensiini.fi/files/87/E10-bensiinin_soveltuvuus_henkiloautoihin_10_09_2010.p df

Suzuki

E10 sopii köytettäväksi kaikkiin tuotannossa oleviin mallisarjoihin vuosimallista riippumatta. Vanhempien mallien kohdalla on noudatettava mahdollisia käyttöohjeessa mainittuja rajoituksia.

Ei tuo kyl kerro oikeestaan yhtään mitään siitä sopiiko viina SJ:n tankkiin :confused: en ole päässyt suikan käyttöohjekirjaa lueskelemaan, mutta villi veikkaus on kyllä että se opus ei taida tuntea viinabensaa.

Olis kyllä kiva saada asiaan varmuus ennenkuin kokeilee.

*EDIT mutta kun kattelee noita muiden valmistajien ilmoittamia vuosilukuja, niin vanhimmillaan muutamat '80-'90 lukujen taitteen mallit ja uudemmat kestävät E10:n. Eli ei taida uskaltaa SJ:n tankkiin kaataa, kai...

Gravedigger
02.10.2010, 06:42
Ainakin mitä tuolla Nissan kerhon jäsen osiossa eräs kerholainen on kokellut RE85 ja 95E n. 50/50 seoksella ajaa. Niin tyhjäkäynti ontuu. Ja kylmäkäynnistys heikennyt. Kesästä asti ajanut ja kokeillut miten kaasari micra toimii. Suurimmat ongelmat on arvioitu liittyvä etanolissa letkujen kestoon. Tankin mahdollisen sisäpuolen pinnoituksen irtoaminen ja polttoaine pumppujen kesto. Suosittelivat ainakin vaihtamaan suodatinta tiheään jos etanolia alkaa käyttämään. Micrassa ei toistaiseksi vikaa ole ollut.

Lisäksi ajatus, että laittaa öljyä tuon etanolibensan sekaan ei ole hyvä. Sillä sama kaveri testasi pullon kanssa ja tuo öljy erkaantuu seoksesta.

Jaa, kauhea arvaus, mutta tuskin 5% etanolipitoisuuden lisäys tekee kamalasti tuhoa. Kun ei jo valmiiksi hautaan ajettua Micraakaan ole vielä vielä vienyt. Pelkkä polttoainesuodatin on vaihdettu. Eikä sitäkään minkään vian takia. Muuten vain, kun ei vanhasta läpi näkynyt http://www.ncf.fi/forumfiles/Templates/Forum/default/smiley.gif
Nyt on säännöllisesti ollut 45%etanolia Micran tankissa. Jaeen tulltiin n. 27% seoksella.
Mitään ei vielä ole hajonnut. Käynti on jopa parantunut viime viikkojen aikana......Koputtaa puuta, kyllä.

Viime tankkauksella laitoin 10€ 95.sta ja 10€ RE85 keittoa tankkiin.
Siis 7 litraa ensinmainittua ja 10 litraa RE85. Kylmällä koneella veto on huonompaa, nykii ja hyytyy kiihdytettäessä. Koneen lämmettyä toimii kohtuullisesti.

Molemmat tekstit lainattu Nissan Kerhon foorumilta testaajan kirjoittamina OH2KV käyttäjänimeltä.

pahapaimen
02.10.2010, 08:03
Niin kauan kun venäjältä saa bensaa ei tuollasta litkua meillä käytetä:cool:

ventora
02.10.2010, 08:17
no varmasti nykii jollei tajua heittää isompia suuttimia,sitä pitää tunkea enenmän läpi jotta toimii.onhan nyttenkin 95 viinaa jo seassa ja sen huomaa todella hyvin ajossa menevän laihemmalla.korkeampi viritteisessä moottorissa huomaa polttoaineen aiheuttaman eron todella selkeästi.

-MaTTi-
02.10.2010, 16:22
'80-'90 lukujen taitteen mallit ja uudemmat kestävät E10:n. Eli ei taida uskaltaa SJ:n tankkiin kaataa, kai...

Kai ny kaikkee kokeilla voi, nyt kun ei venttiilit oo panoksena niinkuin lyijyttömään siirtyessä.

vmt
02.10.2010, 21:37
Juuri samaa mietin tässä tuon bensa Blazerin kanssa...

Kuinkas vanha se Blazeri on? Näkyy noita tietoja katellessa aika vanhoikin amerikkalaisiin sopivan. Mielenkiintoista mm. se, että kaikkiin Harley-Davidsoneihin, joten ikinä ei olisi käytetty tiivisteitä ja letkuja, jota ei tykkää viinasta...

Saija
02.10.2010, 23:11
Kuinkas vanha se Blazeri on? Näkyy noita tietoja katellessa aika vanhoikin amerikkalaisiin sopivan. Mielenkiintoista mm. se, että kaikkiin Harley-Davidsoneihin, joten ikinä ei olisi käytetty tiivisteitä ja letkuja, jota ei tykkää viinasta...

Blazer on -88. 5,7 ruisku ja H-D -95...

paapu
03.10.2010, 10:37
-89 mallisen Samurain ohjekirjassa sanotaan, että max 5 % saa olla etanolia. Siis 98 oktaanista tankkiin sitten jatkossa.

RIPAX
03.10.2010, 20:17
Eikös jenkkilässä oo ollu sitä E85 pensaa vai mitä vittua? Eikös siinä just ollu tenua seassa? Ainaki hondan paikallismoottori manuskassa puhuttiin jostain semmosesta ja sihe GX160 malliin kävi ny kaikki vissiin kusesta lähtien?

Gravedigger
03.10.2010, 20:28
Eikös se ollu meksiko tai joku muu väliamerikan maa, jossa oli se etanoli touhu. Ollut jo iät ja ajat. Ja siksi varmaan HD ja Chevy ottanut jo kauan stten letkut, jotka kestää viinaa. Kuitenkin lähellä ollut iso maa, jossa viina on polttoaine.

A-P
04.10.2010, 05:30
Lietsotaanko tässä autonvaihtopaniikkia autokauppiaan suunnalta?
Suzukin tankkiin voi vaikka kusta ja silti rallattaa.
Tämän alkoholin kera lienee ongelmana joidenkin tiivisteiden kestäminen (vrt. biodiesel). Autonvalmistajat eivät tietty anna lupausta yhteensopivuudesta, jos ajoneuvon polttoainejärjestelmän rakenteessa käytetty "sopimattomia" tiivistemateriaaleja.
Ei kannata etukäteen kovasti jännittää, ja jos pahasti alkaa jännittämään nin dieselöikää ne kikottimet! ;)

Swoop
19.10.2010, 19:09
Voi vittu tämmöstäkin paskaa!!!:mad: Helppohan se tosiaan on auto vaihtaa dieseliin mut mites sitte kaikki moottoripyörät,mönkijät,kelkat jopa saatana ruohonleikkurit... täytyyks niihinki vaihdella uusia polttoaine letkuja sun muuta paskaa.... kuinkahan pitkälle voi pienen ihmisen vitutus käyrä nousta.:mad::mad::mad::mad::mad::mad:

hazzinen
19.10.2010, 21:45
Voi vittu tämmöstäkin paskaa!!!:mad: Helppohan se tosiaan on auto vaihtaa dieseliin mut mites sitte kaikki moottoripyörät,mönkijät,kelkat jopa saatana ruohonleikkurit... täytyyks niihinki vaihdella uusia polttoaine letkuja sun muuta paskaa.... kuinkahan pitkälle voi pienen ihmisen vitutus käyrä nousta.:mad::mad::mad::mad::mad::mad:

hehe, voe kuule, päättäjien mielestä pienten ihmisten paineenkestojänne on samaa luokkaa ko pohjaton kaivo. mites jos vihdoin mallia ranskalaisista ja polttopulloo viskaamaan eduskuntatalon rappusille?

-MaTTi-
19.10.2010, 21:53
Eiköhän me tähänkin totuta yhtä sujuvasti kuin 95E:hen. Muutama vuosi ja kukaan muista mitään ongelmia.

RIPAX
19.10.2010, 22:46
Voi vittu tämmöstäkin paskaa!!!:mad: Helppohan se tosiaan on auto vaihtaa dieseliin mut mites sitte kaikki moottoripyörät,mönkijät,kelkat jopa saatana ruohonleikkurit... täytyyks niihinki vaihdella uusia polttoaine letkuja sun muuta paskaa.... kuinkahan pitkälle voi pienen ihmisen vitutus käyrä nousta.:mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Kyl tääl otalammel om näköjään muitaki kuuma-kalleja,mut kato hondan leikkureihin ja muihin pienkoneisiin se tenupensakäy,rossipyörään ja tiukempi vireisiin värkkeihin pienkonepensaa (3e/litra siippoon nesteelt) tai sitysikasii. Ja moottorisahan kalvot ei oo koskaan lyijytöntä kestäny,eli niihinki sitä kallista siit oranssist kannust.