PDA

View Full Version : Trukki moottori


salamanteri
01.10.2010, 18:16
Hyster h25-35xl -87 trukki Mazdan koneella.Onkohan kenelläkään tietoa,jos jossain Mazdan autoissa on sama moottori?

RankkaAnkka
01.10.2010, 19:03
Moro Ari!

Saatko koneesta valmistenumeroa tai tyyppinumeroa ilmoitettua, voisin koittaa töissä vähän penkoa sen perusteella.

salamanteri
01.10.2010, 19:16
juu koitan löytää jotain numeroo siittä koneesta.

sisua45
01.10.2010, 19:41
Onko tuo nyt sitten diesel, vai nestekaasu/bensakone?

Olen huoltanut Mazda-koneisia Yale trukkeja, ja ne oli muistaakseni 2 litraisia. Villi veikkaus, että saman ikäinen 929 matukka saman kokoisella koneella olis lähellä?

salamanteri
01.10.2010, 19:50
tää on kaasupeli

sisua45
01.10.2010, 19:54
Trukista kone rikki, ja osia tarvitaan? Sinuna menisin purkaamolle niitä takapotku-matukoita tonkimaan. :D

Kaasukoneessa taisi olla joku 40 hurjaa hevosvoimaa... Esitteitä silloin lueskelin ex-työpaikalla.

salamanteri
01.10.2010, 20:00
voi olla aika heikossa löytää noita vanhoja japsipelejä ruattin romulla.

Jeep-Rice
03.10.2010, 09:59
joskus kattelin YALE merkkisen kaasu rukin konetta ja siinä oli sama kone kun mitä on käytetty takaveto 323/818:ssa. Tuosta moottori perheestä löytyy 1.0 , 1,3 ja 1,4. Moottorin tyypit on pc , tc ja uc. Virranjakaja osoittaa jakopäästä päin katsottuna vasemmalle ja samalla puolella on myös imusarja. Jakajan alla lohkossa ton kohokirjaimilla tuo moottori tyyppi ainakin auto moottoreissa. Jakopää ketjulla. Nämä siis pikku lohkoja^^

Sit isolohkot ovat 1.6 1.8 ja 2.0 Joiden tyypit ovat na, vc ja ma. Näissäkin virranjakaja jakopäästä katsoen vasemmalla ja moottori tyyppi löytyy samasta paikasta mutta kansi on erikätinen eli pakosarja samalla puolella kuin virranjakaja. jakopää ketjulla.

Myöhemmin tuli sit nuo fe moottorit joissa jako hihnalla.

Minulta löytyy muutama prjekti kuntoinen tc/uc moottori jos osia kaipaat.

Rekisteröimätön
03.10.2010, 19:57
Moottorin tyyppi on joko M4-2.0G tai M4-2.2G. Malli merkinnästä voi näppärästi päätellä koon. Autosta tuskin löytyy ihan saman laista moottoria. Jos laitat auton moottorin säilytä trukin moottorista kierosten rajoittaja. Nestekaasua käyttäessä auton moottorin venttiilit ei ole pitkä ikäiset. T. Trukkiasentaja

sisua45
03.10.2010, 21:39
Moottorin tyyppi on joko M4-2.0G tai M4-2.2G. Malli merkinnästä voi näppärästi päätellä koon. Autosta tuskin löytyy ihan saman laista moottoria. Jos laitat auton moottorin säilytä trukin moottorista kierosten rajoittaja. Nestekaasua käyttäessä auton moottorin venttiilit ei ole pitkä ikäiset. T. Trukkiasentaja

Tässä viestissä tuntuu olevan viisautta. Trukin koneet ovat nuhaisia pörisijöitä, todella matala viritteisiä. Nokka-akselikin on varmasti miedompi.

Tuossa viitattiin venttiileihin. Nestekaasu/maakaasu Valmet/sisudiesel moottoreissa on natrium jäähdytteiset pakoventtiilit, varmaan tässäkin tapauksessa. (Viispyttysissä turbo-audeissa on myös, ja vaparin venttiilit ei kestä niissäkään)

Noissa suomalaisissa kaasu-koneissa on eri laakerit kuin diesel malleissa, vaikka perusmoottori on sama. Syynä kaasusta moottoriöljyyn tulevat myrkyt, jotka syövyttävät dieselin laakeriliuskat. Sinänsä hassua, koska kaasu koneet eivät likaa moottoriöljyjään. Hieman vain muuttuvat ruskeammiksi, mutteivat mustiksi kuin bensa koneissa. Kaasu on puhdasta.

En tiedä liittyykö tämä millään lailla mazdan bensa/nestekaasu koneisiin, mutta tuli näin pienessä kaljassa mieleen. :D

Rekisteröimätön
04.10.2010, 18:20
Oikein päätelty, venttiileissä on eroa. Kierrosten rajoittajan tarvii vetolevyn keston takia. Vetolevyjä on mennyt kun kierosten rajoittaja on poistettu. Ilmeisesti jakohihna on katkennut kun on moottorin tarve. Osia kannattaa kysellä Ultra linkistä T. Trukkiasentaja

BJ-40/76
06.10.2010, 21:26
Hämärä mielikuva että joskus joku olisi dieselöinyt mazda pic upin, 2000? ja noin vm -87 ja siitä
bensakone olisi mennyt johonkin trukkiin.

Toyota hiluxin bensakone kanssa jossain trukissa.

suomesta löytyy jonkinverran tarvikeosia allaoleviin koneisiin.

Täällä oulussa on Tarviketori- niminen varaosaliike mistä itse kyselisin osia, mikäli kone joku autokone

onko tuo kone?

http://www.nettiauto.com/mazda/2000/?id_fuel_type=1

http://www.nettiauto.com/mazda/2000/3339186

http://www.nettiauto.com/mazda/2000/3488338

salamanteri
07.10.2010, 16:35
En oo vielä kerenny tutkiin mikä kone se on,mutta siinä ei ole yläpuolista nokkaa joten ei ainakaan oo remmi poikki.Täytyy viikonloppuna ottaa työn alle ja tutkia mitä on tapahtunut

salamanteri
08.10.2010, 18:24
ei sit ollutkaan koneessa mitään vikaa,mutta jonkinlainen kaasuhäiriö kun sammuu ja sit ei meinaa lähtee millään käymään.kun oottaa puolituntia käy taas vartin.

sisua45
08.10.2010, 20:27
ei sit ollutkaan koneessa mitään vikaa,mutta jonkinlainen kaasuhäiriö kun sammuu ja sit ei meinaa lähtee millään käymään.kun oottaa puolituntia käy taas vartin.

Sitten vaan reippaasti paineen alennin ja höyrystin auki osiksi, ja putsaamaan. :) Onko Wabcon laitteilla? Kaasupullojen sisältä kertyy metalli hilettä ja muuta paskaa sinne. Sitten alkaa häiriöt.

Ne laitteet haisevat muuten käytettynä todella pahalle, ei ole mitään krapula päivän hommaa... :eek:

Rekisteröimätön
08.10.2010, 21:13
Sitten vaan reippaasti paineen alennin ja höyrystin auki osiksi, ja putsaamaan. :) Onko Wabcon laitteilla? Kaasupullojen sisältä kertyy metalli hilettä ja muuta paskaa sinne. Sitten alkaa häiriöt.

Ne laitteet haisevat muuten käytettynä todella pahalle, ei ole mitään krapula päivän hommaa... :eek:
onko kuvaa tai yleensäkin periaate tietoa noista kaasuvehkeistä.ite en osaa noita laitteita.aivan uus juttu.

sisua45
08.10.2010, 22:40
Se on muuten Impco, kun näin päissään ajattelee... :D Wabco tekee paineilmalaitteita kuorma-autoihin.

Mulla on Impcon ohjekirja, mutta se on ihan paperi muodossa. Kyseinen paperi on jossain verstaan arkistoissa.

http://www.forkliftaction.com/news/resizer.ashx?maxX=220&maxY=220&path=%2fupload%2fnews%2f7223-6.jpg

Googletin sanalla "Impco lpg forklift", ja tuommonen kuva tuli. Kunnon googletuksella voi löytää interneetin ihmemaasta lisääkin... Kuvassa on paineen alennin ja höyrystin vierekkäin. Niiden sisällä ei ole mitään mullistavaa tekniikkaa, mutta varo ettei pienet sokat huku.

Paineen alentimessa on venttiilinä kumilaatta, joka sulkee kaasun reitin. Kumilaatta (halkaisijaltaan noin 10mm) kovettuu vanhuuttaan, ja se alkaa vuotamaan. Siihen tulee myös O-kirjaimen muotoinen monttu. Leikkaa uudesta ohuesta kumista uusi lätkä, ja liimaa se pikaliimalla paikoilleen. Sen korjauksen muistan hyvin, muista osien korjaamisista en muista niin tarkkaan. Laitoin niitä viimeksi vuonna 1992. :)

Rekisteröimätön
09.10.2010, 07:22
Tarkista jäähdytin nesteen määrä ja pakkasen kesto. Kaasu höyrystetään jäähdytin nesteen lämmöllä, pelkkä vesi saattaa jäätyä. Kaasusuodatin kannattaa tarkistaa, karkea suodatin todennäköisesti vastapainon päällä. Kaasupullon asento, letku lähtö alaspäin. T. Trukkiasentaja

salamanteri
09.10.2010, 19:04
tänään avannut sekä paineenlaskijan,höyrystimen ja kaasarin.putsannu kaikki osat enkä näe mitään vikaa niissä.sama ongelma jatkuu.kylmänä käy hemmetin hyvin ja noin 20 min.ja sammuu.kun oottaa vartin lähtee taas käyntiin.pikkusen ärsyttävä vika.

SptV
28.09.2011, 15:24
Lainaan vanhaa topikkia.

Taas moottorin tunnistusta. Kyseessä Yale trukki vm-76

Moottorin lohkossa : UA1484CC-S277184

Ja mikä osa on punaisen neliön sisällä? Osaan ei mene putkia eikä letkuja. Vain kaasuvipu menee osan kautta.

https://picasaweb.google.com/elina.annala/Trukki#

sisua45
28.09.2011, 19:36
Lainaan vanhaa topikkia.

Taas moottorin tunnistusta. Kyseessä Yale trukki vm-76

Moottorin lohkossa : UA1484CC-S277184

Ja mikä osa on punaisen neliön sisällä? Osaan ei mene putkia eikä letkuja. Vain kaasuvipu menee osan kautta.

https://picasaweb.google.com/elina.annala/Trukki#

Tuohon aikaa Yale taisi olla enempi englantilainen merkki? Voisiko olla sumuisten saarten moottori, joku niistä merkeistä?

Uudemmissa japsi koneisissa trukeissa oli alumiini kansi. Tuo on näköjään valurauta kannella, ja työtötangoilla.

farmari
28.09.2011, 20:52
Joo, trukeissa on käytetty sivuventtiilikoneitaki oikein pitkään matalan profiilin ja alhaisen painopisteen takia. Ja lisäksi rautaa, että ompi sitä kuollutta painoa.

Ozzyy
28.09.2011, 21:16
Tuntematta nestekaasu vehkeitä sen tarkemmin niin tuli mieleen, et olisko joku "kuormantunteva".systeemi,niiku traktoreissaki eli nostaa kierroksia kun hydrauliikka vaati voimaa?

sisua45
28.09.2011, 21:28
Joo, trukeissa on käytetty sivuventtiilikoneitaki oikein pitkään matalan profiilin ja alhaisen painopisteen takia. Ja lisäksi rautaa, että ompi sitä kuollutta painoa.

Continental on tuollainen, niitä oli ainakin clarkeissa ja valmeteissa. Edes jollain tavalla huollettuna iankaikkisesti kestävä, 30-luvun keksintö. :D

Toisin kuin Yalen mazda, niistä meni kansia jo takuu aikana... Paisuntasäiliön lisäys takapainon päälle auttoi vähän asiaa.

SptV
29.09.2011, 13:18
Tuohon aikaa Yale taisi olla enempi englantilainen merkki? Voisiko olla sumuisten saarten moottori, joku niistä merkeistä?

Uudemmissa japsi koneisissa trukeissa oli alumiini kansi. Tuo on näköjään valurauta kannella, ja työtötangoilla.

Tyyppikilvessä valmistaja on Eaton Gmbh Velbert Germany.

Wixfiltersin sivulta yritin onkia lisää tietoja.. Sen verran edistyin että kone on joko Mazda1600 tai continental.

Mazdaan luulisi viälä löytyvän osia ,mitenhän continentaliin?

Tarvitsisi löytää kiertokanki, mäntä ja kankeen alikoko laakerit.

sisua45
29.09.2011, 14:20
Lainaan vanhaa topikkia.

Taas moottorin tunnistusta. Kyseessä Yale trukki vm-76

Moottorin lohkossa : UA1484CC-S277184

Siinähän se moottorin tieto koko ajan seisoi, Mazda UA-moottori, tilavuus 1484 cc. :) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mazda_engines

Ja muistaakseni mazda tukeutui englantilaisiin merkkeihin uransa alussa. Tuo on melko vanha moottori malli noin autopuolella ajateltuna.

Eaton Gmbh on siis ollut Yale trukin valmistaja. Paikkakunta Velbert, Germany.

SptV
29.09.2011, 14:54
Siinähän se moottorin tieto koko ajan seisoi, Mazda UA-moottori, tilavuus 1484 cc. :) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mazda_engines

Ja muistaakseni mazda tukeutui englantilaisiin merkkeihin uransa alussa. Tuo on melko vanha moottori malli noin autopuolella ajateltuna.

Eaton Gmbh on siis ollut Yale trukin valmistaja. Paikkakunta Velbert, Germany.

Kappas.. ei tarvinnut kuin ottaa silmä käteen ja katsoa.

Jospa nyt lähtisi homma etenemään.

Kiitos.

arde
10.04.2014, 19:31
Lainataanpa tätä vanhaa topikkia.
Tarttuipas tuollainen vanha toyotan trukki matkaan. Pikkuisen heikossa hapessa on mutta ois tarkoitus tehdä tuosta käyttöpeli. Vuosimalli on 1974 ja trukin malli on 42-2FG25. Onkos kenelläkään tietoa tuosta moottorista. Onko jossain Toyotan mallissa vastaavaa moottoria? Tuohan toimii Bensiinillä. Kaasulaitteet on revitty pois ja kaasariin tuleva kaasuletku tulpattu. Käyntiin en ole edes yrittänyt kun kuulemma saa sahata puolipäivää ennenkuin rykien käynnistyy.
Sähkölaitteet tekis mieli kunnostaa tai uusia ja kaasarillekkin pitäs tehdä jotain. Ois kaikkein helpoin kun tietäs että mikä tuo moottori on että löytäs sähköosat ja vaihtais vaikka jonkun auton normaali kaasuttimen.

Arska
10.04.2014, 20:12
Lainataanpa tätä vanhaa topikkia.
Tarttuipas tuollainen vanha toyotan trukki matkaan. Pikkuisen heikossa hapessa on mutta ois tarkoitus tehdä tuosta käyttöpeli. Vuosimalli on 1974 ja trukin malli on 42-2FG25. Onkos kenelläkään tietoa tuosta moottorista. Onko jossain Toyotan mallissa vastaavaa moottoria? Tuohan toimii Bensiinillä. Kaasulaitteet on revitty pois ja kaasariin tuleva kaasuletku tulpattu. Käyntiin en ole edes yrittänyt kun kuulemma saa sahata puolipäivää ennenkuin rykien käynnistyy.
Sähkölaitteet tekis mieli kunnostaa tai uusia ja kaasarillekkin pitäs tehdä jotain. Ois kaikkein helpoin kun tietäs että mikä tuo moottori on että löytäs sähköosat ja vaihtais vaikka jonkun auton normaali kaasuttimen.

Kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa.

edit. Google kertoo että ko. värkissä olis 5R moottori. Tuossa vähän juttua R-sarjan moottoreista http://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_R_-moottorit

arde
11.04.2014, 20:36
Jep! Kuvaa en osaa kyllä tänne laittaa ku sen verran kädetön oon näitten tietokoneiden kanssa. Mutta Konehhan on juurikin tuo 5R. Lohkon kyljestä löytyi virranjakajan oikealta puolen tällainen numerosarja: 5R 1525009. Nyt kun vaan sais selville että missä Toyotan autossa olisi vastaava moottori tai edes tietäis tuon litratilavuuden niin vois alkaa metsästää ehjää normaalia bensiini moottorin kaasutinta. Tuo kaasu/bensiini kaasutin mikä paikoillaan näyttäs olevan entinen. Kusee joka akselin juuresta ja reijästä. Muutenkin niin ihmeellinen härveli kun revitty nuo kaasulaitteet niin rumasti tuosta irti. Tuota en ikinä tule tarvimaan kaasukäyttöisenä.

BJ-40/76
11.04.2014, 22:55
Vuosikymmeniä sitten tuli harrastettua tuon 18R-g :n kanssa, ja jopa sen tekniikka (kaasareita lukuunottamatta) oli ns. pomminkestävää, toki jakopään/nokan ketjut oli kulutustavaraa...

Minä mittaisin puristukset heti ensimmäisenä. ja jos on kunnossa (hattuarvaus n. 6-7 kg tasaisesti kaikista) ja käydessä potee voimanpuutetta, niin irroita pakoputki pakosarjasta, ja jos virkistyy kunnolla, niin pakoputki tukossa.
Taannoin rassasin yhtä bensa trukkia, ei jaksanut kulkea kuin kävelynopeutta, kun pakoputki oli tukossa karstaa! putki irti pakosarjasta, ja alkoi vauhti maistua.
-> siis ei lähde käyntiin ilman sahaamista? tuon ikäisessä kaasarissa vois olla lasisilmä bensapinnalle; ja kaasarissa on "huohotusputki" kohokammiolle suoraan kaasarin imukurkussa. Jos bensapinta on liian alhainen, niin injektioruiskulla bensaa tuohon huohottimeen, niin paljon että bensapinta on ok. Ja taisipa olla käsivipukin tuossa -70 luvun alun siirtopumpusta...

Ja tuo sähköpuoli: kondensaattori kannattaa vaihtaa katkojan kärkien ja tulppien kanssa heti ensimmäiseksi; ja jos virranjakajan kansi näyttää hapettuneelta niin hapettumat pois, niin puoli milliä on ehdoton? raja uusimiselle, mutta jos saat käyntiin, niin pitäs toimia tyydyttävästi.
Toki puola, ja tulpanjohdot (alunperin kuparilanka) ja häikkärit voi olla tiensä päässä.
->ja jos haluat "uutta" kaasutinta, niin ainakin kaverin Toyota Mark II vaihtaman yksikurkkuinen weber toimi huomattavan hyvin -80 luvulla.
(noihin webereihin löytyi hyvin kaikkia osia, ja olikohan 3:s valistunut arvaus osui nappiin, kiihtyvyys sama kuin alkuperäisellä 2-kurkkuisella, mutta tyhjäkäynti tasaisempi, ja kulutus pienempi.