View Full Version : Hydraulivinssiasiaa
Propleemana seuraavanlainen.Vulvan nokalla on hydraulivinssi ja se perkele ei jaksa vetää tarpeeksi.Siis,paljonko pitäisi löytyä painetta ja kuinkapaljon tuotto jotta liikkuisi mudass ym ku upoksissa tms..
Nyt kun kuormittaa niin ns kurlaa ja on voima hukassa!
Jokui pikkanen kuormuri kyllä tuli nahkoineen asvaltilla mutta kun pönttöuatsia vedettiin mäessä ja löi jarrua niin kurlas vain.
Mutamies
01.10.2010, 06:04
Semmonen 150-170bar sais ainakin olla, ja reiluista litroista ei ole haittaa. Onko/saako pumppu tarpeeksi öljyä?
Paine=voimaa ja litrat=nopeutta!
Ensin, minkälainen pumppu sulla on? Hydrauliikka on paljon monimutkaisempaa kun äkkiä näyttää, paluulinja saa olla reilusti isompaa. Ja oikeesti pumpun pitäää saada öljyä reilusti ettei kavitoi.... Sitten jos pumppu ei vaan anna painetta niin siinä ei mikään kikka auta, parempi pumppu vaan!!
hiluvitkutin
01.10.2010, 19:24
kato paljonko tulee painetta.mikä moottori? onko millanen välitys? rummun halkaisija?lasketaan siitä tehot!
vai onko ennen ollu tehokkaampi?
kato paljonko tulee painetta.mikä moottori? onko millanen välitys? rummun halkaisija?lasketaan siitä tehot!
vai onko ennen ollu tehokkaampi?
Painetta tuli alunperin n150bar,kiristettiin n 200bar ja vielä ei ole kokeiltu..25 taitaa olla tuotto.Voima tulee lootalta ja sieltä joku vaihde(volvo) ja jokumatopyörä välitys,pienipyörä n4cm halk ja isompi n15..Tarvii huomena katsoa tarkemmin ja pikkasen testata,sitten parempaa infoo.Kiitos jo etukäteen,jahka tavataan niin jospa heitän pullolla...
Perk kysyit moottoria et pumppua.tarvii kattoa sekin.
Ajattelin uudestaan ton ekan sun viestin, vedit mäessä!! Oliko siis oma autos mäessä, ja jos oli ja "kurlaa" niin öljy ei sillon pääse pumppuun. Letkujen ja säiliön aseman tarkistusta siinä tapauksessa.... Ehkä halvin tarkistus alkuun. Jos on kerran tasasella vetänyt mitävaan, niin luulis sillon kaiken olleen lähdössä ok. Mut tarkista se öljyn saanti!
Nyt on kokeiltu vetotehoa nostetuilla paineilla--ei jaksa vetää vieläkään.Volvo oli ihan vaaka asennossa,pytyssä uudet öljyt...Kierroksilla kun vedätin niin sihautti venttiilinjuuren tietämiltä liemiä ulos..Kyselin yheltä Hi-flexin agentilta uutta moottoria ja sano jotta jotai satkun maksais.Oikeasti mua ihmetyttää miks ei jaksa vetää kun on välityskin jotain 50/1 ja mun mielestä toi vaikuttaa ns herkältä koko laitos...
siis minkä välitys 50/1 pumpun ja moottorin?
Vinssissä matopyörän ja isonpyörän välitys,toi arvo on sellanen noin arvo.Eli kun hydraulimoottorin akseli kiepsahtaa n 50 kierrosta niin vinssin kela yhden.Mun mielestä melkosen herkkä välitys ni siks ihmetyttää voimattomuus..
Onko se tehdas tekoinen? Ja paljonkos sen pitäisi vetää?
Onko letkut oikein päin,nimittäin sieltä pumpulta venttilille,jos on erillinen venttiili?
Onko se nopea?
Pumpun imuputken sisähalkaisija, korkeuseroa tankin ja pumpun välillä?.
Minkälainen välitys pumpulle koneelta?.
hiluvitkutin
08.10.2010, 14:42
noniin lasketaas tälläsillä luvuilla:
välitys 1:50
150bar
rumpu halk 15cm?
moottori 50 kuutioo?
pitäs vetoteho olla 7957kg
ja jos litroja 25 niin nuilla luvuilla pitäs nopeus olla
1m/s
pitäs olla oika tehokas ja nopee
Moottorin koko ja tyyppi sekä pumpun tyyppi?
Rekisteröimätön
08.10.2010, 17:20
Kuvia ??
Mutta onko pumppu suoraan kampiakselin päästä vai jotenkin muuten, tuolla jossain lukee että tulee lootalta, jos VOA niin millä vaihteella olet yrittänyt pyörittää?.
Rekisteröimätön
08.10.2010, 18:04
Ja matopyörän hyötysuhde on aina alle 50% itse pidättyväisyyden takia. 0.4:llä kun kertoo tehon ulostulon, niin on melko lähellä..
Jörmelö
Mutta onko pumppu suoraan kampiakselin päästä vai jotenkin muuten, tuolla jossain lukee että tulee lootalta, jos VOA niin millä vaihteella olet yrittänyt pyörittää?.
Voima tulee ulosotolla eli vaihteistonkautta ,käytin 3. vaihdetta ja kierroksia joku n 2000.Siis se välitys on niin että kun moottori pyörähtää n50 kierrosta niin vinssin akseli 1kierros...Meinasinkin nyt että jos ensiviikolla haen uuden moottorin niin sitten se kohta ainakin kunnossa...
Se kurlutus mistä aiemmin kerroin kuului vinssin suunnasta elikäs moottorilta ei pumpulta..Musta jotenkin vain tuntuu siltä että toi pumppu on aikansa elänyt,tarvishan siellä olla ns pirusti vetovoemoo jos kaikki kunnossa..
Liian vähän kierroksia pumpulle.
Liian vähän kierroksia pumpulle.
Meinaatko jotta nelonen ja happea reilusti??
Kyllähän sen nyt noilla kierroksilla pitäisi toimia,ainakin kunnossa ollessaan.
Mutta milloin se lakkasi toimimasta? Eli olisko joko letkumutka tms. kaksinkerroin??
Ei kai noiden pitäisi kulua loppuun näillä käytöillä.
Jos se kerta painetta kehittää sen 200 baria niin pitäisihän siellä jotain tapahtuakkin.
Kyllähän sen nyt noilla kierroksilla pitäisi toimia,ainakin kunnossa ollessaan.
Mutta milloin se lakkasi toimimasta? Eli olisko joko letkumutka tms. kaksinkerroin??
Ei kai noiden pitäisi kulua loppuun näillä käytöillä.
Jos se kerta painetta kehittää sen 200 baria niin pitäisihän siellä jotain tapahtuakkin.
Toi auto seiso 10 v käyttämättä ja entinen omistaja sano jotta voimaa on ollut,sen seisomisen takia ajattelin josko kosteus olis päässy tekee omiaan..Sano jotta oli akseleita myöten upoksissa ja kärry kanssa ja oli vetänyt pois vaikka oli auto vielä kärryssäkin jotenka jotai voimaa se kertoo mutta nyt on hukassa..
No sitten semmoinen perinteinen pura,putsaa,vaihda tiivisteet,kokoa,tyyppinen homma voisi auttaa.
Samalla kun avaa ne pumput ja moottorit,selviää niiden kunto eli jos siellä on päädyissä naarmuja niin sitten meneepi uusiksi tms.
Ehkä itse aloittaisin venttiileistä,josko siellä olisi jotain roskia,tai halkeamia.tms.
Tai mitä nyt helpolla irti saa...
Tai mutta jos sinne moottorille painetta,niin mistä se paine oli mitattu??
Onko mahdollista että se moottori hyppi jostain yli,tai että siellä on joku sokka poikki ja voima välittyy jonkun ruosteisen liitoksen kautta??
Tankin ja pumpun välisestä letkusta sisäpinta irti vulkanoinneista, menee luttuun ku pumppu imee?
Rekisteröimätön
08.10.2010, 21:44
Ei noilla hytrauli kelaimilla saa kuin harmaita hiuksia, heitä se metallin keräykseen ja laita sähkövirveli ja mieluusti come uppi niin pääset helpolla ja toimii nyt ja tulevaisuudessakin.
Virtausmittari kiinni ja selvittää mitä se pumppu tuottaa litroja ja painetta. Jokunen kaivinkoneen hydrauliikka on tullut joskus tutkittua ja säädettyä, ja samanlainen toimintaperiaate se on tossakin. Kunnollinen mittari kertoo kaiken tarvittavan tiedon. Ite epäilisin että kyseisessä viritelmässä on jonkinlainen paineraja pumpun ja moottorin välissä, sekin mahdollinen viallisuus selviäis mittaamalla. Olen joskus kyseistä Volvoa joskus käynyt katsomassa (tai ainakin niin oletan, jos kyseinen auto sieltä Heinolasta?), mutta eipä tullut sen kummemmin sitä vinssisysteemiä tutkittua, eksoottinen traileri kiinnitti enemmän huomiota...
Tankin ja pumpun välisestä letkusta sisäpinta irti vulkanoinneista, menee luttuun ku pumppu imee?
Hyvä ja myöskin todennäköinen vika veikkaus.Kävi itselläkin mielessä.
Tankin ja pumpun välisestä letkusta sisäpinta irti vulkanoinneista, menee luttuun ku pumppu imee?
Pumpun alkaa todennäköisesti kavitoimaan tässä tilanteessa,
joten sieltä suunnalta pitäis tulla ääntä.
Virtausmittari kiinni venttiilin ja pumpun väliin.
Jos kierroksia nostettaessa alkaa kurlutus ja/tai virtaus vähenee niin ajattelisin
että olis toi vulkanointi problem.
Siis jos voimanoton välitys on tuota 1/50 luokkaa niin vaatimattomasti tulee silloin kierroksia.
Edelleenkin pitäisi tietää sekä pumpun että moottorin tyyppi ja tiedot...
Tuo 50:1 välitys taisi olla vinssin ruuvivaihteella, mutta mikä mahtaa olla Volvossa pto:n välitys?
noniin lasketaas tälläsillä luvuilla:
välitys 1:50
150bar
rumpu halk 15cm?
moottori 50 kuutioo?
pitäs vetoteho olla 7957kg
ja jos litroja 25 niin nuilla luvuilla pitäs nopeus olla
1m/s
pitäs olla oika tehokas ja nopee
Tarkistahan vielä laskukaavat.
hiluvitkutin
10.10.2010, 11:30
Tarkistahan vielä laskukaavat.
no mitäs sinä saat noilla luvuilla vetotehoa,hä????
BJ-40/76
10.10.2010, 12:48
Tuo vetotehon puute johtuu paineen puutteesta (tai ylisuurista mekaanisista häviöistä, esim voitelun puutteesta)
Tuo nopeus taasen riippuu tuotosta, ja jossain väläyteltiin 25 l/min tuottoa, ja paine 200 bar, niin nuo arvot
ovat vanhan tarktorin saavuttamattomissa, nykyäänkin pyöritään pikkutraktoreissa suuruusluokassa 50l ja 185 kg/cm2 toki yli 100 litraakin löytyy.
tuo 25 litraa ja 200 bar on jo teholtaan varmaan luokkaa yli 10 kw (hihasta tempastu mutu, tarkastakoon joku:D)
tuo matopyörän hyötysuhde epäily suuruusluokkan 0,4 kumoan jo sillä perusteella, että 99% tuosta häviöstä
on lämpöä ja loput ääntä ja pysyvää muodonmuutosta (kulumista) ja sikäli jos tehoa olisi 10 kw niin tuo
6 kw lämmittäs tuon matopyörän äkkiä kuumaksi.
hyvä hammaspyörävälitys on hyötysyhteeltaan 98% (suuruusluokka) ja tuo matopyörä vois olla öljyvoideltuna
5-10 kertaa hunompi, eli 80-90% (suuruusluokka) tuo itselukitus taasen perustuu siihen että hampaiden liukunopeus on niin suuri verrattuna matoruuvin pyörimisnopeuteen että liuku kitka ja matoruuvin laakerikitkat
ovat suurempia kuin niiden voittamiseen tuleva voima. kaikki matoruuvit eivät lukitu.
Itse etenisin seuraavasti:
ensin tarkistaisin a) että pumppu pyörii oikein päin.
b) että venttiili on kytketty oikein
c) vinssin vetosuunnassa moottori pyörii oikein päin, (josain moottoreissa eroja momentissa)
d) meneehän paluu linja (myös mahdolliselta ylipainevettiilin omasta paluusta) tankkiin,
ei missään nimessä t-haaralla imuputkeen.
d) onhan sinulla oikeat öljyt, ja nimenomaan sekä pumpulle että venttiilille ja moottorille!
Jos sinulla on painemittari (ilman painemittaria tuo vian etsiminen on melko turhaa hommaa), itselläni on vanha
happipullon painemittari ja irto T-haara
Pistä se mittari ensiksi vinssin hydraulimoottorin paine letkun väliin ja mittaa paljonko painetta tulee!
-Jos painetta tuossa kurlaustilanteessa ei ole tarpeeksi, niin vika on joko venttiilissä tai pumpussa
Pistä seuraavaksi tuo painemittari pumpun paineletkuun ja taasen kurlaamaan.
- jos paine pieni niin vika pumpussa tai sen öljynsaannissa
Jos tuo on öljynsaantiongelma, niin mielestäni sen pitäisi esiintyä jo kohtuullisessa vedossa ylimääräisenä äänenä
ja paheta ratkaisevasti kierroksia kohotettaessa. lämpiääkö/vaahtoutuuko öljy?
jos nuilla lääkkeillä ei ala tulla vika selville, niin pistä mittaustulokset ja tarkat tiedot pumpusta ja moottorista ja
niiden välityksistä tänne, niin eiköhan se ala avautua.
hiluvitkutin
10.10.2010, 19:20
Tarkistahan vielä laskukaavat.
Tehoa vai vetovoimaa? Ne on eri asia. Vetovoima saadaan laskemalla moottorin momentti ( paine x kuutiotilavuus/(2*3,14), jonka tuloskerrotaan välityssuhteella (50) jonka jälkeen jaetaan rummun sätellä 150/2 silloin tuloksena on vetovoima (teoriassa noilla luvuilla 79577N eli 7957 kg) . Arvo on teoreettinen hydrauliikan hyötysuhde on 0,8 ja välityksen jotain0,6, joten vetovoima on alle 4000kg. Noilla arvoilla tehoa käytetään 6kW.
Nopeus on rummun pyörimisnopeus 25l/min /50ccm /50 välityssuhde =10 kierrosta , tällöin vetonopeus on 150mm x 3,14 x10 kierrosta/min =4712 m/min eli vajaa 80mm/s
Tuolla välityksellä ei pääse 1m/s noin pienillä litroilla, joten saattoi olla näppäilyvirhe nopeudessa.
solihull
10.10.2010, 19:31
Jep, ei pojat se liiku noilla tuotoilla yhtään kovemmin. Ja noissa laskelmissa on vielä vähän varovaisesti vähennetty hävikkejä. Jollakin 50 l/min / 175bar saattaa jotenkin kulkea, mutta kun on Volvon kokoisesta tekeleestä kyse (peräti mäyris?) niin 80- 100 l/min pumppu oitis ja painetta riittävästi.
Älkää heittäkö hytikkavinssejä jonkkaan - sillä siinä vaiheessa kun muiden sähkövirvelit sulavat niin sen jälkeen mennään hydraulivedon voimalla. Ne on parhaita kun kunnolla tekee! Vai miksi paloautoissa ym. ei sitten ole sähkövinssejä? Tai vaihtolavalaitteissa?
TT
Jep, ei pojat se liiku noilla tuotoilla yhtään kovemmin. Ja noissa laskelmissa on vielä vähän varovaisesti vähennetty hävikkejä. Jollakin 50 l/min / 175bar saattaa jotenkin kulkea, mutta kun on Volvon kokoisesta tekeleestä kyse (peräti mäyris?) niin 80- 100 l/min pumppu oitis ja painetta riittävästi.
Älkää heittäkö hytikkavinssejä jonkkaan - sillä siinä vaiheessa kun muiden sähkövirvelit sulavat niin sen jälkeen mennään hydraulivedon voimalla. Ne on parhaita kun kunnolla tekee! Vai miksi paloautoissa ym. ei sitten ole sähkövinssejä? Tai vaihtolavalaitteissa?
TT
Asiaa asiaa,tämä ei ole mäykky mutta siltikin vinssin täytyis toimia..Isosyy miksi haluan ton pelittävän on se etten viitsi olla itsekäs ja tehdä vinssiä vain omaan apuun vaan jospa joku kohtalotoveri tarvis apua.Sähkövirvelit yleensä kuumuu liikaa jos paljon kuormitetaan ja enempi tarvii vetää ja hytikkaan saa kyllä nopeuttakin jos vaan haluaa.Äsken taas kävin ponnistamassa ja nyt 4vaihteela jenkaa ja
heti oli parem min voimaa,ei vielä tarpeeksi..Tosin nyt kusas öljyjä pihalle vivunjuuresta kun pyöriminen loppui.Taidan uusia moottorit ja ohjausvenan jahka joudan..