Kirjaudu sisään

View Full Version : Rangen latauksen merkkivalo


rangemies
30.09.2010, 20:58
Moro,

Kävipä niin että tarvikelaturista meni ilmeisesti jännitteen säädin. LAturin merkkivalo syttyi ja kierrosluku hyppi 0-1000000 välillä. Aloin tsekkailemaan ja megasquirtti näytti tulojännitteen vaihtelua välilä 10-16V suunnilleen samaan tahtiin kuin kierrosluvun vaihtelu. Välillä auto kävi ihan hienosti ja välillä huonosti. Laturin merkkivalo paloi kokoajan vähintään himmeänä, mutta välillä ihan kirkkaanakin.

Vaihdoin siis laturin jännitteensäätäjän. Ainakin pienen kokeilun jälkeen MS:n tulojännite oli normit ja yleismittari akkujen navoilla vahvisti asian: Laturi antaa ihan oikean jännitteen (tasainen 14,5V).

Mutta mutta laturin merkkivalo palaa edelleen himmeänä koko ajan.

Kattelin haulla että TimoV:llä oli joskus vähän saman tyyppinen ongelma, mutta ilmeisesti kuitenkin eri syystä. Voisi kuvitella, että ei tämä diodivika voi olla jos kerran latausjännite on kohillaan. Voihan tietenkin olla että alkup vika tulee takaisin kun ajelee taas vähän pidemmän reissun, sillä nyt olen vasta testaillu tyhjäkäynnillä pihalla.

Oli miten oli: Latausjännite siis OK, mutta laturin valo palaa. Missä tässä nyt voi olla vika? Koitin katella haynesista miten tuo kytkis menee, mutta eipä siitä oikein muita ajatuksia tullut kuin että olisiko mittariston regulaattori hajonnut ja päästää virtaa väärinpäin läpi? Mittaristossa kuitenkin kaikki muu pelaa ihan OK. Kiekkamittari näyttää oikein ja varoitusvalot pelaa.

Lähinnä kyselen siksi, että jos lataa ok, niin voiko tuolla nyt niin isoa vikaa ollakaan ettei uskaltaisi hirvenpyyntiin Rangella lähteä?

maurichia
03.10.2010, 12:55
no mites kun siellä laturissa on tää tasasuuntaus diodi systeemi vai mikä nyt onkaan niin jos yksi niistä diodeista menee niin yleismittari näyttää kyllä lataus jännitteen ookoo mutta se aalto mitä sieltä laturista tulee ei ole sellaista että akku sitä kykenisi ottamaan vastaan. sen näkee pelkästään oskilloskoopilla että minkälaista aaltoa sieltä oikein tulee..

RIPAX
03.10.2010, 20:08
Paha sannoo nyt kytkistä näkemäti eikä ehkä sittenkään mut se lataus säädin yleensä ohjaa roottorin magnetointi virtaa eli virtaa joka menee säätimeltä toiseen hiileen,eli jos hiilet ei oo loppu ni oisko silta (jotain paskaa) hiileltä maihin tai roottori(se akseli joka siäl pyärii) menny vanhuuttaan oikariin niin et se ei magnetoi vaik säädin sähköttää koko ajan? eli mittaa hiilelt maihin ja (silt joka ei oo maissa) siält piti löytyy muutama ohmi olikohan jotai 5 ohmii tai jotai.

Mikki
03.10.2010, 23:34
Kato nyt ekax mittariston maadotus, nopeiten se selviää kun laitat pitkät päälle ja katot sammuuko laturin merkkivalo. JOS SAMMUU niin "jokin" maadoittaa itteensä laturin kautta!! Ja sen takia se säädinkin on paukahtanu...

Bj Andy
04.10.2010, 08:16
Ja myöskin se diodi vika saattaa käräyttää sen säätimen.

Eli aja kaikkine autoinesi autosähköliikkeeseen niin vika alkaa selviämään.

rangemies
06.10.2010, 20:23
Kiitokset viesteistä.

Alan itsekin kallistua siihen että Taitaa se siellä tasasuuntaajassa kuitenkin olla se vika. Pitääpä kaivaa skooppi esiin tsekata sekä merkkivalon syöttö, että latausvirta. Tuli tosiaan oletettua että kaikki kunnossa laturissa jos yleismittari näyttää yli 13V. Taitaa tuo 14.5V olla hieman liikaa latausjännitteeksi eli viittaisi tosiaan siihen että sillassa on jotain vikaa.

Mikki: Kun pitkät tai muun virtasyöpön laittaa päälle niin latausmerkkivalo ei sammu vaan päinvastoin kirkastuu.

Toinen minkä huomasin tuossa testilenkkien yhteydessä oli, että jostain on alkanut yhtäkkiä tulla häiriötä Megan kierroslukusignaaliin kierrosalueella 1500-2000 rpm. Eli jostain (laturista) tulee vaihtosähköä systeemiin.

-> Laturi vaihtoon. Ei jaksa alkaa tinaileen siltaa irti ja metsästeleen jostain sopivaa uutta tilalle. Tuleepa samalla päivitettyä vähän tehokkampi laturi.