rangemies
30.09.2010, 20:58
Moro,
Kävipä niin että tarvikelaturista meni ilmeisesti jännitteen säädin. LAturin merkkivalo syttyi ja kierrosluku hyppi 0-1000000 välillä. Aloin tsekkailemaan ja megasquirtti näytti tulojännitteen vaihtelua välilä 10-16V suunnilleen samaan tahtiin kuin kierrosluvun vaihtelu. Välillä auto kävi ihan hienosti ja välillä huonosti. Laturin merkkivalo paloi kokoajan vähintään himmeänä, mutta välillä ihan kirkkaanakin.
Vaihdoin siis laturin jännitteensäätäjän. Ainakin pienen kokeilun jälkeen MS:n tulojännite oli normit ja yleismittari akkujen navoilla vahvisti asian: Laturi antaa ihan oikean jännitteen (tasainen 14,5V).
Mutta mutta laturin merkkivalo palaa edelleen himmeänä koko ajan.
Kattelin haulla että TimoV:llä oli joskus vähän saman tyyppinen ongelma, mutta ilmeisesti kuitenkin eri syystä. Voisi kuvitella, että ei tämä diodivika voi olla jos kerran latausjännite on kohillaan. Voihan tietenkin olla että alkup vika tulee takaisin kun ajelee taas vähän pidemmän reissun, sillä nyt olen vasta testaillu tyhjäkäynnillä pihalla.
Oli miten oli: Latausjännite siis OK, mutta laturin valo palaa. Missä tässä nyt voi olla vika? Koitin katella haynesista miten tuo kytkis menee, mutta eipä siitä oikein muita ajatuksia tullut kuin että olisiko mittariston regulaattori hajonnut ja päästää virtaa väärinpäin läpi? Mittaristossa kuitenkin kaikki muu pelaa ihan OK. Kiekkamittari näyttää oikein ja varoitusvalot pelaa.
Lähinnä kyselen siksi, että jos lataa ok, niin voiko tuolla nyt niin isoa vikaa ollakaan ettei uskaltaisi hirvenpyyntiin Rangella lähteä?
Kävipä niin että tarvikelaturista meni ilmeisesti jännitteen säädin. LAturin merkkivalo syttyi ja kierrosluku hyppi 0-1000000 välillä. Aloin tsekkailemaan ja megasquirtti näytti tulojännitteen vaihtelua välilä 10-16V suunnilleen samaan tahtiin kuin kierrosluvun vaihtelu. Välillä auto kävi ihan hienosti ja välillä huonosti. Laturin merkkivalo paloi kokoajan vähintään himmeänä, mutta välillä ihan kirkkaanakin.
Vaihdoin siis laturin jännitteensäätäjän. Ainakin pienen kokeilun jälkeen MS:n tulojännite oli normit ja yleismittari akkujen navoilla vahvisti asian: Laturi antaa ihan oikean jännitteen (tasainen 14,5V).
Mutta mutta laturin merkkivalo palaa edelleen himmeänä koko ajan.
Kattelin haulla että TimoV:llä oli joskus vähän saman tyyppinen ongelma, mutta ilmeisesti kuitenkin eri syystä. Voisi kuvitella, että ei tämä diodivika voi olla jos kerran latausjännite on kohillaan. Voihan tietenkin olla että alkup vika tulee takaisin kun ajelee taas vähän pidemmän reissun, sillä nyt olen vasta testaillu tyhjäkäynnillä pihalla.
Oli miten oli: Latausjännite siis OK, mutta laturin valo palaa. Missä tässä nyt voi olla vika? Koitin katella haynesista miten tuo kytkis menee, mutta eipä siitä oikein muita ajatuksia tullut kuin että olisiko mittariston regulaattori hajonnut ja päästää virtaa väärinpäin läpi? Mittaristossa kuitenkin kaikki muu pelaa ihan OK. Kiekkamittari näyttää oikein ja varoitusvalot pelaa.
Lähinnä kyselen siksi, että jos lataa ok, niin voiko tuolla nyt niin isoa vikaa ollakaan ettei uskaltaisi hirvenpyyntiin Rangella lähteä?