View Full Version : BajaMaja BJ40 2H Turbo (VIDEO!)
Elikkäs tällainen Bertta tuli hommattua, josta on hyvä lähteä jatkojalostamaan. Auto toimii jokapäiväisenä käyttöautona, joten masokistin vikaa löytyy :) Auto on muuten ihan kiva ajettava, mutta melutaso on jotain sanoinkuvaamatonta, tämähän ei ole vika vaan ominaisuus... Täytynee lähiaikoina katsoa, jos sitä saisi jollaintavalla hieman pienennettyä. Tällähetkellä korvatulpat ja Peltorit pelastaa :)
Tässä jotain speksejä autosta:
-Vuosimalli 1980
-2+4 paku
-HJ60:n kone & laatikko + HJ61 turbosarja (turborempan jälkeen ajettu n.5000km)
-HJ:n akselit, takana kytkettävä lukko ja edessä kitka sekä 4.11 välitykset.
-HJ:n ohjaustehostin plus jäähdytin
-Etupäähän tehty kierrejousitus rangen varsilla ja jousilla + discon iskarit.
-Runko todella hyvä eikä korikaan mikään ihan kauhee ole. Ei hitsattavaa.
-Kunnon pohjapanssari
-Mekaaninen vahvistettu vinssi Vahvalla kardaanilla ja vaijerilla. 2 suuntanen PTO.
-Nahkaset tukevat recarot
-33 x 12,5 x 15 Cooperit
-Takavalot nostettu ylös.
-Asiallinen snorkkeli
Mieli tekisi jotain kivoja maastorenkaita, jolla vois ajaa myös tiellä. Itsellä kokemusta vain 35/10,5/15 Boggerit, 35/14,5/15 Boggerit Beadlockeilla, 38,5" Thornbirdit, 35" Mudzillat.
Creepyt vois olla kivat tähän laitteeseen...
Tarkoitus ois pitää käyttökunnossa ja vetästä uus maali pintaan, sekä vähän entrata ulkoasua...
Vetoja on ihan kivasti, turboruuvilla paineet säädettävissä 0,6-> 1,X Baria. Ahtoilmanjäähdyttäjää ei vielä ole, mutta sellanen ehkä laitetaan.
80km/h vauhdeissa ahtoja on jotain 0,3-0,4 baria.
Auto menee 7.10 Klaukkalan Dieseliin tehonmittaukseen katsastusta varten ja samalla saa säädettyä vähän syöttöjä.
tohon rengas asiaan olis sellanen mielipide että jos haluaa kompromissin mikä pelaa kadulla ja metsässä, niin nokian vatiiva. erittäin hyvä ajaa tiellä, ja aika krovi kuvio kumminkin...
tohon rengas asiaan olis sellanen mielipide että jos haluaa kompromissin mikä pelaa kadulla ja metsässä, niin nokian vatiiva. erittäin hyvä ajaa tiellä, ja aika krovi kuvio kumminkin...
Komppaan tuota,ja noilahan se melutaso ei ainakaan pääse vahingossa laskemaan:D:D:D
Byrocrat
28.09.2010, 21:42
Komppaan tuota,ja noilahan se melutaso ei ainakaan pääse vahingossa laskemaan:D:D:D
Kyllähän se valmistajan mukaan laskee melutasoa :)
Specialized Tread Element Shape Offers more rubber surface area on the road thus maximizing traction and reducing road noise.
Tuo ylläoleva siis Vatiivan Jenkkimainoksesta :)
no, on se varmasti hiljasempi ku pokkeri
Tänään kun ajoin duunipaikan pihaan ja avasin pellin niin pientä höyryä oli havaittavissa, jostain oli vähän hikoillu nestettä ulos...
Liekkö jäähdytysjärjestelmässä jotain häikkää? Syylärin korkki? Paisarin letku?
Tuossa tarkemmin tutkittua en kyllä havainnu mistä oli nestettä pihalle roiskauttanu. Syyläri oli täynnä ja nesteet normaalin väristä ja normaali määrä...
Termarilta lähtevään vesiletkun pätkään oli tullut nuppineulan pään kokoinen reikä josta nestettä oli tullut pihalle. Onneksi havaitsin ajoissa, täytynee huomenna tsekata pelittääkö termari ja käydä HiFlexistä hakemassa uusi letkunpätkä ja klemmarit... Mitähän muuta kannattaa tsekata jäähdytysjärjestelmästä? Ei oo toi HJ:n järjestelmä yhtään tuttu...
Näkemättä kuinka orkkiksen oluiset ne letkut on,niin että jos sinne alkuperäiset sattuu niin toyotalla ei bj:letkut olleet kovin kalliit.
Ja kokemuksesta sanoisin että vaihda ainakin molemmat ylä,ja alaletkut sillä jos ne on saman ikäiset niin lähtövalmista kamaa saattaa olla ne muutkin.Ja termari tietty jos ei iästä ole tietoa.
Yksinkertainen asia monimutkaisesti sanottuna.
Ja orginaal termari jos päädyt vaihtamaan sen..älä kysy miksi:)
Kokeilin nyt ensalkuun vaihtaa sen vesiletkun pätkän. Oli aikamoista hötöä jo vanha letku ja kiristimet. Ei muutakun Hiflexistä uusi järeempi letkunpätkä ja kunnon klemmarit... No eihän se suoriltaan siihen taittunu vaan joutu käyttämään termarikotelon auki, samalla tuli putsailtua tiivistepinnat... Uusi letkunpätkä väliin ja termarikotelo paikalleen... Eipä tihkuttanu enää mistään.
Laitoin nesteet sisään ja käytin kuumaksi ja lisäilin nestettä, kunnes ei enää mennyt lisää... Hyttiin puhaltaa lämmintä ja kaikissa letkuissa vesi liikkuu.. Liian kuumaa sieltä lämppäristä ei tule, täytynee varmaan koittaa puhdistaa kenno samalla kun vaihtaa talveksi sopivat vellit kiertoon. Tais ilmaantua itsestään tuo järjestelmä...
Hyvin tuntuu pelittävän ja onhan tällainen nyt aivan mahtava ajolleen :)
Mitenkäs porukka on tuunaillut Bertoista lämpimiä talveksi? Haalean lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, kun on tottunut 240 Volvon lämpöihin? Olisi yksi sellaisen kenno ylimääräisenä, saiskohan sovellettua? Onko kukaan korvannut tuota 30 vuotta vanhaa alkuperäistä kennoa? Kiertovesipumppukin varmaan auttaisi asiaan?
Nyt siis BJ:n syyläri, BJ:n lämppärin kenno, HJ:n kone, ahdin nestekierrossa, viskoflekti.
Mitenkäs porukka on tuunaillut Bertoista lämpimiä talveksi? Haalean lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, kun on tottunut 240 Volvon lämpöihin? Olisi yksi sellaisen kenno ylimääräisenä, saiskohan sovellettua? Onko kukaan korvannut tuota 30 vuotta vanhaa alkuperäistä kennoa? Kiertovesipumppukin varmaan auttaisi asiaan?
Nyt siis BJ:n syyläri, BJ:n lämppärin kenno, HJ:n kone, ahdin nestekierrossa, viskoflekti.
en tiedä mutta kunhan arvailen että bj:n syyläri ei välttämättä jäähdyttäisi tarpeeks vieläkun on turbo niin tuppaa nuo lämmöt herkästi nousemaan pakopaineet syötöt ym.. onko cooleria ? hj:n syyläri mahtuu kyllä bj:n keulalle. mikä flekti sulla on sitten? ja mitä lämmöt näyttää ? joskus oon kuullu että on pistetty hj:n lämppärinkennoja. ja onko sulla takalämppäri ? sellanen auttaa kans jostain hj:sta käyt ottaa..
Kennon puhdistuksen jälkeen ei oo ajettu kuin about 2000km ja termari laitettu uusi turbon asennuksen yhteydessä. Eli termari lähes uusi.
Huomenna menis Bertta teho ja pakokaasumittaukseen.
Paljonko tällaisessa BJ40:sessä saa olla maximi teho, kun eteen vaihdettu HJ:n akseli levyjarruilla?
Otteessa lukee ympäripyöreästi "Ajoneuvoon vaihdettu moottori, vaihteisto ja voimansiirtoakseli"
Tahdon ahtimen muutoskatsastaa otteeseen, koska siitä ei ole erillistä merkintää...
Huomenna menis Bertta teho ja pakokaasumittaukseen.
Paljonko tällaisessa BJ40:sessä saa olla maximi teho, kun eteen vaihdettu HJ:n akseli levyjarruilla?
Otteessa lukee ympäripyöreästi "Ajoneuvoon vaihdettu moottori, vaihteisto ja voimansiirtoakseli"
Tahdon ahtimen muutoskatsastaa otteeseen, koska siitä ei ole erillistä merkintää...
Vertailumalli on FJ40 eli 135 hv bensakutonen. Siihen 20% päälle. Eli tuskinpa pelkoa tehojen ylittämisestä.
Takana pitäisi tällöin myös olla FJ40/BJ42/HJ60/61 isommat rummut.
BJ-40/76
06.10.2010, 22:57
Mitenkäs porukka on tuunaillut Bertoista lämpimiä talveksi? Haalean lämmintä kyllä tulee, mutta ei kuumaa, kun on tottunut 240 Volvon lämpöihin? Olisi yksi sellaisen kenno ylimääräisenä, saiskohan sovellettua? Onko kukaan korvannut tuota 30 vuotta vanhaa alkuperäistä kennoa? Kiertovesipumppukin varmaan auttaisi asiaan?
Nyt siis BJ:n syyläri, BJ:n lämppärin kenno, HJ:n kone, ahdin nestekierrossa, viskoflekti.
Ensimmäiseksi puhdistetaan lämppärin kenno ulkopuolelta: esim. paineilmalla puhallellen tai fairyllä ja "pill_puhelimella" huuhdellen molemmin puolin.
sitten sekoitetaan kahvinkeittimen puhdistus (kalkinpoisto-) litraan kiehuvaa vettä, ja kaadetaan lämppärin kennoon,
ja pistetään 250 asteiseen uuniin putket ylöspäin 1/2-1 tunniksi.
Ja huuhdotaan kuumalla vedellä
Ja jos lämpö ei riitä, niin toinen kenno vänkärin jalkatilaan, nestekierto tuolta alkuperäisen kennon paluuputkesta.
Vertailumalli on FJ40 eli 135 hv bensakutonen. Siihen 20% päälle. Eli tuskinpa pelkoa tehojen ylittämisestä.
Takana pitäisi tällöin myös olla FJ40/BJ42/HJ60/61 isommat rummut.
Moottoriteho oli tänään 146 hevosvoimaa 1,0 barin ahdoilla. Eli hyvin täyttyi rajat, ei ollu vielä aivan kaikki ahtimesta irti ja syöttöäkin olis voinut kääntää vielä lisää... Tuo siis ekan vedon tulos. Täytyy asentaa ahtoilmanjäähdytin ja mennä sitten kokeilemaan uudestaan.
Savutkin sai otettua, muutama ruuvaus pumppuun ja ensimmäinen veto mittariin 1,7.
Se ois lähiviikkoina kohti katsastusta.
Ja tosiaan takana on HJ61 isommat rummut.
lepoantti
07.10.2010, 12:14
Moottoriteho oli tänään 146 hevosvoimaa 1,0 barin ahdoilla. Eli hyvin täyttyi rajat, ei ollu vielä aivan kaikki ahtimesta irti ja syöttöäkin olis voinut kääntää vielä lisää... Tuo siis ekan vedon tulos. Täytyy asentaa ahtoilmanjäähdytin ja mennä sitten kokeilemaan uudestaan.
Savutkin sai otettua, muutama ruuvaus pumppuun ja ensimmäinen veto mittariin 1,7.
Se ois lähiviikkoina kohti katsastusta.
Ja tosiaan takana on HJ61 isommat rummut.
millä kierroksilla max teho ja mtä löyty vääntöä ja millä kierroksilla?
onko ahtimena ct-26? itsellä kans joskus valmistumassa 2H ahdettuna katumaasturin moottoriksi....
millä kierroksilla max teho ja mtä löyty vääntöä ja millä kierroksilla?
onko ahtimena ct-26? itsellä kans joskus valmistumassa 2H ahdettuna katumaasturin moottoriksi....
Tuo oli vanhanliiton inertiadyno, sellainen mihin laitetaan paperi ja kynä joka piirtää käppyrän. Kierroslukutietoa ei saanut tuohon lappuun... Oletettavasti tuo max teho tuli jossain 3000-4000rpm välillä, rajotin oli säädetty 4100rpm tms... Väännön laskis tosta aika helposti kun vauhti siitä käppyrästä selviää... Olisko vääntö jotain 350-400Nm tai jotain sinnepäin... Ahdin on tosiaan CT26, ei ahtoilmanjäähdytintä...
Jahka kerkiää/jaksaa tehdä vähän muutoksia niin vois sitten käydä penkittämässä ihan kunnon jarrudynossa, niin sais väännötkin selville.
Rekisteröimätön
07.10.2010, 13:12
Oliko puhetta mihin saakka Klaukkalan Dieselin penkin mittauskyky riittää? 4-vetopenkki vai 2-veto?
Dynoissa on eroa. Kesällä kävin ensin inertia dynossa ja samalla motilla sportti auton penkissä +100nm. Luistiko sit renkat se on arvoitus ...
Dynoissa on eroa. Kesällä kävin ensin inertia dynossa ja samalla motilla sportti auton penkissä +100nm. Luistiko sit renkat se on arvoitus ...
Ainaki moternit dynot osaa ilmottaa jos renkaat luistaa. Eli vertaa koneen kierrosluvun muutosta rullien kierroksiin.
Nyt on Bajamaja saanut yli vuoden ajoaikaa ja kaikki muutokset merkattu otteeseen.
Ostettu 10x15" Beadlockkivanteet, vieläkun löytäis kivat 35" kumppaset.
Daddy's Toy
12.10.2010, 19:17
Kansa vaatii kuvatuksia:D
lähtikö turbovolvo paaliin?
Juu täytyy ottaa tänään kuvatuksia jos kerkeää... Tänä aamuna hitsas Helsingissä hehkurele pahemman kerran kiinni, onneksi hehkut tai ainakin osa hehkuista oli jo palanut niin eipä juuri tullut kuormitusta kiskolle... Ihme kyllä hehkukierukka säilyi ehjänä, vaikka hehkut oli varmaan kaksi minuuttia päällä... Aika äkkiä lähdin lähimmälle huoltoasemalle etsimään lyömätyökalua ja harjanvarrella pari napakkaa kopautusta releeseen niin johan kärjet aukes... Sitä ennen olin ehtinyt kämmenellä hakata jo muutamat kerrat, mutta ei...
Täytyy tänään ottaa hehkurele auki ja ostella uudet hehkut...
Äskettäin mittailin, että hehkukiskolle tulee 18-17 volttia, vähän heilahtelee... Täytyy tsekkailla kaikki liitokset/johdot/maat/releet läpi, mutta varmaan noi 20,5V hehkut tähän kannattaa laittaa...
Eipä ollu Motonetissä hehkuja ei... Otin yhden tulpan auki ja ehjältä näytti, muista en mene takuuseen... 23V hehkut luki tulpassa... Sellaset täytyy jostain osaavasta mestasta metsästää... Hehkureleessä oli legendaariset, eli vähän hyppykipinää... Kärjet tasasiks ja hyvä putsaus niin eipähän ainakaan hetkeen pitäis hitsailla... Kaikki piuhat ja liitokset sai myös putsausta ja CRC:tä... Nyt hehkuu kierukkakin hanakammin ja starttasi nätimmin... Liekkö vika sittenkään hehkuissa... Laitetaan seurantaan...
Lämppärin hanakin tuli fiksattua ja nyt tulee riittävän lämmintä kabiiniin... Huomenna täytyy vielä laskea pakkasnesteet koneeseen, koska tällähetkellä on pelkkää vettä, vesiletkun hajoamisen takia...
Millä tavalla ehjältä näytti, kylmänä noista ei voi sanoa mitään päällepäin.
Hehkut kannattaa testata apukaapeleilla irrallaan, koska yleismittarilla ehjäksi mitattu voi silti hehkua varrelta eikä kärjestä. Eli kaapeleilla virtaa hehkulle ja katotaan että alkaa kärjestä punastua, sitte virta pois ettei polteta ehjiä kynttilötä pasaksi.
Ja hehkut jostain muualta mielellään orkkikset.
Toki ne jännitteet laskee koska ne hehkut ottaa aika rajusti virtaa.
Ja jos tuntuu että on kiire niin vaihtaa ne 11 volttiset tms.hehkut.Mutta Niiden kanssa sitten pitää olla varovainen ettei hehkuta heti niitä hengiltä.
Juu täytyy ottaa tänään kuvatuksia jos kerkeää... Tänä aamuna hitsas Helsingissä hehkurele pahemman kerran kiinni, onneksi hehkut tai ainakin osa hehkuista oli jo palanut niin eipä juuri tullut kuormitusta kiskolle... Ihme kyllä hehkukierukka säilyi ehjänä, vaikka hehkut oli varmaan kaksi minuuttia päällä... Aika äkkiä lähdin lähimmälle huoltoasemalle etsimään lyömätyökalua ja harjanvarrella pari napakkaa kopautusta releeseen niin johan kärjet aukes... Sitä ennen olin ehtinyt kämmenellä hakata jo muutamat kerrat, mutta ei...
Täytyy tänään ottaa hehkurele auki ja ostella uudet hehkut...
Näin on käynyt pari kertaa itelleenkin,ja mielessä on ollu josko laittaisi jonkun hätäkatkaisijan hehkuille,tosin päävirta kytkin pelastaisi tuossakin kohtaa.
Hehkujen hinnalla rakentaa sen kytkimen komiasti.
Mistähän ja millaset 17" vanteet tällaseen kävis? Autossa siis HJ:n akselit. Kamu tarjosi minulle 275/65/R17 HKPL5 ajamattomia sopivasti...
Vanteet löytyi, kiitos avusta yksityisviestien lähettäjät. Eli nyt on hommattuna talveksi Hakkapeliitta 5 extra loadit kokoa 265/65/R17 noin 78cm korkeat, eli ihan fiksut...
Miten leveet vanteet löysit? Millä et:llä? Ja meneekö raidetangonpään yli/ohi???
Itellä seuraavaksi hakusessa 17"/10"
Ja kuvia...
Erikoisvanne.fi oli erinomainen palvelu ja kaikki Toyotaan sopivat US Wheelsit -30%
Ostin perusmustat punasella reunalla olevat Black Daytonat kokoa 8x17" ET0, hintaa jäi 290€
Siellä oli lisäksi aika nättejä vanteita esim 9x17" kromit ET0 423€ sarja ja 8x17" ET 0 alut 492€...
Kannattaa katsoa tarjontaa ja soittaa kyseiseen putkaan, SUOSITTELEN!
http://www.erikoisvanne.fi/Erikoisvanteet/US%20Wheel/US%20Wheel%20tarjousvanteet.htm
Niin meneekö sen raidetangon yli,ja kuvia!!!!!
Uudet 10x15 ET-44 vanteet ostettu ja vähän ajetut 35/12,5/15 Creepy Crawlerit.
Kuvatuksia, koska ne on kivoja!
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs983.snc4/75660_10150321892625473_631470472_15535443_5504450 _n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs483.ash2/75660_10150321892630473_631470472_15535444_4780503 _n.jpg
Kuvatuksia, koska ne on kivoja!
Eipä näy kuvat ainakaan mulla muuten kun kopioimalla kuvan osoiterivi eri sivulle.
Saitko 17" talvinakkeja soviteltua?
On niitä soviteltu, hyvin istuvat :)
Tänään pitäis sovitella 35/12,5/15 Creepy Crawlerit 10x15 -44 ET vanteilla alle, sekä vaihtaa hehkut, kun sain vihdoin uudet!
Kyllä vaan on Creepyt hyvät ja mukavat kadulla! Ei ollenkaan huonoa sanomista!
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1134.snc4/149652_10150328959305473_631470472_15683914_815323 9_n.jpg
Takalukko vähän temppuili ja komiasti kaks kosketusta samaan puuhun :)
http://www.youtube.com/watch?v=SGfYqh1d3gM