View Full Version : onko kokemuksia tämmösestä nivelvarresta.
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOSRA
eli samanlaiset mutta IKH tuotteita.
eli kestääkö tommoset unibal nivelet? nelilinkin tangoissa.
vai onko heti väljät lonkkasiat vai miten käy??
Väittäisin että ne IKH:n kamat on ainakin nopeesti väljiä, noi laakerikauppojen nivelvarret on hiukan eri luokkaa työnlaadultaan ainakin omien kokemuksien mukaan.
itse tuossa molempia käsissä hypistelin ni en löytänyt mitään muuta eroa kuin hinnan.
ja äkkiä tutkittuna materiaalikin samaa.. mut en sit tiedä.
otin nuita ikh tuotteita ohjaus varsiin. mut kestäiskö ne tukivarsissa...
18mm x 1.5mm kierteellä, polkuautoonko meinasit noita laittaa tukivarsien päihin? En lähtis mihinkään metsäautoon noin heppoisen kokoista uniballia laittamaan muualle kuin ehkä ohjaukseen. Tukivarret on sen verran tärkeät kapistukset että mieluummin ainakin itse laitan hieman turhan jöötit osat sinne kuin mietin että kestääkö vai ei.. Vaikka pistäisit 50mm ulkohalkaisijan putkesta 6-7mm seinämällä ja uniballit sen mukaan, niin ei ne tukivarret siltikään painaisi ihan älyttömiä.
On meinaan aika ankaran vitutuksen paikka jos tukivarsi repeää/ murtuu jostain kesken metsäajon, varsinkin kun tietää mitä kaikkea muuta tuhoa se voi aiheuttaa.
Pari duunikaveria harrastaa asvalttiratahommia, siellä käytetään ahkerasti uniballeja tukivarsissa ja ohjauksessa. Kestävät kyllä mainioisti, kunhan on laadukkaat. Laakeriliikkeistä tai vastaavista molemmat suositteli hommaamaan. Itsellä ei (vielä) ole uniballien käytöstä kokemusta, mutta ajattelin ohjaukseen laittaa ja mahdollisesti myös tukivarsiin sitten jotkin järeämmät.
18mm x 1.5mm kierteellä, polkuautoonko meinasit noita laittaa tukivarsien päihin? En lähtis mihinkään metsäautoon noin heppoisen kokoista uniballia laittamaan muualle kuin ehkä ohjaukseen. Tukivarret on sen verran tärkeät kapistukset että mieluummin ainakin itse laitan hieman turhan jöötit osat sinne kuin mietin että kestääkö vai ei.. Vaikka pistäisit 50mm ulkohalkaisijan putkesta 6-7mm seinämällä ja uniballit sen mukaan, niin ei ne tukivarret siltikään painaisi ihan älyttömiä.
On meinaan aika ankaran vitutuksen paikka jos tukivarsi repeää/ murtuu jostain kesken metsäajon, varsinkin kun tietää mitä kaikkea muuta tuhoa se voi aiheuttaa.
Pari duunikaveria harrastaa asvalttiratahommia, siellä käytetään ahkerasti uniballeja tukivarsissa ja ohjauksessa. Kestävät kyllä mainioisti, kunhan on laadukkaat. Laakeriliikkeistä tai vastaavista molemmat suositteli hommaamaan. Itsellä ei (vielä) ole uniballien käytöstä kokemusta, mutta ajattelin ohjaukseen laittaa ja mahdollisesti myös tukivarsiin sitten jotkin järeämmät.
no jotku korvaa laadun raudan määrällä esim. g-mersun tukivarsien päissä on jopa 16mm pultit 2kpl per,akseli ja hyvin tuntuu paikallaan pysyvän:) tietenkin on eri asia... ja näyttihän tuolla pirate4x4 palstallakin olevan saman kokoisista laitettu kun katselin..
mutta kysymys vain muitten joukossa....ja jokaisella oma mielipi.. mutta en nyt itsekkään välttämättä nuin heiveröisiä laittas.
jospa nuo nyt kestäis ohjauksessa...
edit: ja saahan nuita isompiakin saman laisia, kun kyse oli laadusta....
lepoantti
27.09.2010, 20:32
jos taulukoita tutkii niin kyllä tollanen palli kestää aika mielettömiä kuormituksia, ja kun on nelilinkistä kyse niin voimia on ottamassa vastaan neljä pallia. tietysti offroad on kohtuutonta ylikuormittamista mutta jos tutkii noin yleensä ajoneuvojen teknisiä ratkaisuja niin kestäviä juttuja on saatu aikaan myös vähän kevyemmillä ratkaisuilla, ei se raudan paljouskaan aina ole tae kestävyydestä....
jotta kyllä tollaselle laadukkaalle M18x1,5 pallille saa aikamoista konentoa antaa että se antautuu, saattaa jopa löytyä vaurioita muualtakin päin ajoneuvoa jos em. pallin saa ajettua kappaleiksi!!
no jotku korvaa laadun raudan määrällä esim. g-mersun tukivarsien päissä on jopa 16mm pultit 2kpl per,akseli ja hyvin tuntuu paikallaan pysyvän:) tietenkin on eri asia... ja näyttihän tuolla pirate4x4 palstallakin olevan saman kokoisista laitettu kun katselin..
mutta kysymys vain muitten joukossa....ja jokaisella oma mielipi.. mutta en nyt itsekkään välttämättä nuin heiveröisiä laittas.
jospa nuo nyt kestäis ohjauksessa...
edit: ja saahan nuita isompiakin saman laisia, kun kyse oli laadusta....
Kyllä varmasti 16mm pultti kestää mikä menee uniballin läpi tukivarren kiinnikkeisiin kahden reiän läpi akselissa tai korissa -> huomattava ero siihen, että itse uniballin runko on se 16mm "pultti" mikä kierretään tukivarteen sisälle. Itse en luottaisi maasturikäytössä varsinkaan raskaamman auton alla noin ohkaiseen, en vaikka olisi miten laadukas uniball.
Ei laatua tarvitse tai kannata korvata raudan määrällä, mutta lähinnä meinasin sitä että tuollaisessa paikassa laittaa mieluummin vähän "overkill"- hengessä vaikka siitä tulisi muutama kilo lisää painoa. Mutta mielipideasioita nämä toki on osittain.
Ohjauksessa tuon kokoisen luulisi kestävän hyvinkin.
jos taulukoita tutkii niin kyllä tollanen palli kestää aika mielettömiä kuormituksia, ja kun on nelilinkistä kyse niin voimia on ottamassa vastaan neljä pallia. tietysti offroad on kohtuutonta ylikuormittamista mutta jos tutkii noin yleensä ajoneuvojen teknisiä ratkaisuja niin kestäviä juttuja on saatu aikaan myös vähän kevyemmillä ratkaisuilla, ei se raudan paljouskaan aina ole tae kestävyydestä....
jotta kyllä tollaselle laadukkaalle M18x1,5 pallille saa aikamoista konentoa antaa että se antautuu, saattaa jopa löytyä vaurioita muualtakin päin ajoneuvoa jos em. pallin saa ajettua kappaleiksi!!
..ja toisaalta jos katselee nelilinkkejä varten tehtyjä suunnitteluohjelmia ja niiden laskureita, niin nelilinkki aiheuttaa aivan helvetinmoista rasitusta linkkien päihin, varsinkin jos on ns. "double triangulated"- tyylillä tehty. Niissä kun kuitenkin on vipuvartta aika reippaasti ja autolla massaa ihan kiitettävästi ;) Ei se raudan määrä tietenkään ole merkki laadusta, päin vastoin. Hyvällä suunnittelulla voi säästää paljonkin painossa.
Mutta ainakin minun mielestä, itse kun suunnittelee noita niin ei ole yleensä tietoa ja taitoa eikä mahdollisuutta laskea kaikkea viimeisen päälle -> ei voi olla täysin varma kaikista rasituksista ja niiden suuruuksista että millä materiaalivahvuuksilla kestää tai ei. Tämän takia muutaman kilon painonlisäyksen ei pitäisi olla paha asia siitä varmuudesta, että keskellä mettäreissua ei pamahda tukivarsi paskaksi ja riko siinä ohimennen vaikka mitä muuta. Muutaman kilon painonsäästöstä voi äkkiä tulla tonnien arvoinen remppa ja hirveä työn määrä.
ja tuossa on kuva ikh nivelestä,eipäs taida olla muuta eroa kun hinta nuihin laakeri liikkeen...... netistä ei jaksanut ehtiä kuvaa..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=114&pictureid=67570
Kyllä varmasti 16mm pultti kestää mikä menee uniballin läpi tukivarren kiinnikkeisiin kahden reiän läpi akselissa tai korissa -> huomattava ero siihen, että itse uniballin runko on se 16mm "pultti" mikä kierretään tukivarteen sisälle. Itse en luottaisi maasturikäytössä varsinkaan raskaamman auton alla noin ohkaiseen, en vaikka olisi miten laadukas uniball.
Ei laatua tarvitse tai kannata korvata raudan määrällä, mutta lähinnä meinasin sitä että tuollaisessa paikassa laittaa mieluummin vähän "overkill"- hengessä vaikka siitä tulisi muutama kilo lisää painoa. Mutta mielipideasioita nämä toki on osittain.
Ohjauksessa tuon kokoisen luulisi kestävän hyvinkin.
tuossa vielä kuva g-mersun tukivarren kiinnityksestä. eli kaikki mikä tulee tukivarsien päähän on 16x1.5 pultin(tapin missä on kierre) varassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=114&pictureid=67571
Ai juu, mesessäkin oli tuon tyyppinen kiinnitys tukivarsissa. Muistin että menee poikittain kahden korvakkeen läpi. Tuossa on kyllä kumi välissä ottamassa edes pitkittäisiä liikkeitä vastaan, uniballissa nuo tällit on vähän kovempia kun ei ole mitään pehmentämässä iskuja.
Mulla oli yhdessä vaiheessa Jeepissä sellainen panhardi jossa oli uniball korin puolen päässä, ja siitä läpi 5/8" Grade 8 pultti (eli vastaa aika tarkkaan 16mm 10.9 pulttia) panhardin kiinnikkeeseen. Siinä ainakin kului väljäksi niin uniball kuin pulttikin (taipui).