View Full Version : Automaattilaatikko tietäjät huomio, APUVA!
Visainen ongelma piileksii G:n laatikossa. Loota on G:n oma nro 720.108 (4602700601720,108 02 0060....) auto vm -82
Laatikko toimii normaalisti ajossa ja kun auto on liikenteessä eli pyörät pyörii. Kestää vaikka kuinka paljon.
Laatikko lopettaa etenemisen kun pidetään veto päällä ja pyörät ei pyöri esim vinssauksessa kun yritetään avittaa pyörillä esim pinnalle nousussa suossa. Jos antaa pyörien pyöriä veto ei häviä. Vastaava oli talvella talvieksytyksessä lumisella rinteellä avittamalla auto lopetti etenemisen mutta kun antoi pyörien sutia koko ajan ongelmaa ei tule.
Ns jäähdyttelyn jälkeen auto toimii taas.
Asensin autoon lauhduttimen puhaltimella (mp:n syyläri) öljyt ei nyt lämpene.
Öljyt Fluid E:t ja uudet sekä suodatin vaihdettu.
Alipaineohjaus tukittu et loota saa maksimi paineet.
Spekulaatioita:
Joku vika turbiinissa?
Öljyt keittyy turbiinissa?
Jos pakat olisi palaneet ei auto varmaankaan enää liikkuisi lainkaan.
Mistähän osaisi ruveta korjaamaan.
Kyssyy axo
Mulla hävis samanlaisesta laatikosta veto yllättäen kun auto oli upoksissa pohjaa myöten.
Laatikkoon ei päässyt ainakaan paljoa vettä öljyjen väristä päätellen. Aiemmin laatikko toimi normaalisti, olin lisännyt paineita isompien renkaiden aiheuttaman vastuksen takia.
Veto kytkeytyi vielä muutaman kerran härnäämällä kaasua ja siirtelemällä valitsinvipua eri asentoon. Sitten ei sekään auttanyt ja auto halvaantui täysin.
Mersulaatikko expertti Siekkinen sanoi ettei tuo G:n alkuperäinen 720.xxx ole kovinkaan kestävä, eikä sitä kannata korjata/vahvistaa. Siispä laatkko vaihtuikin vahvistettuun 722.357:aan.
Tuon alkuperäisen vika ei siis selvinnyt ja se on kostoksi maannut kohta 3vuotta tallin nurkalla räystään alla.
kolome kysymystä päivässä:
1) onks tuo Fluid E nyt varmasti tarpeeks vanhanaikainen ögli Geen lodjuun, ettei olis liian liukas
2) paljonko on öljyn lämmöt silloin kun oirehtii, onks(han) mittaria ?
3) onko öljyn määrä MILLILLEEN oikein laatikossa, on ÄLYttömän tarkka oikeasta määrästä
:cool:==*==:eek:
p.s. en tiedä vaikuttaisko tuo maksimipaineet tyhjäkäynnillä jotenkin asiaan, saattaispa sorapihamekaanikon mielestä liittyä löyhästi asiaan...
kolome kysymystä päivässä:
1) onks tuo Fluid E nyt varmasti tarpeeks vanhanaikainen ögli Geen lodjuun, ettei olis liian liukas
On se, öljyinsinöörit labrasta ovat sitä mieltä.
2) paljonko on öljyn lämmöt silloin kun oirehtii, onks(han) mittaria ?
No, sitä mittaria ei ole, mutta käsillä pystyi pitämään lauhduttimesta kiinni.
3) onko öljyn määrä MILLILLEEN oikein laatikossa, on ÄLYttömän tarkka oikeasta määrästä
Öljy määrä on ok
:cool:==*==:eek:
p.s. en tiedä vaikuttaisko tuo maksimipaineet tyhjäkäynnillä jotenkin asiaan, saattaispa sorapihamekaanikon mielestä liittyä löyhästi asiaan...
Tuo paineen muutos tehty vasta nyt kesällä joten loota oirehti jo aikaisemmin.
-axo
Juurikin muuntimen luisto, ns. stall -tilanne kuumentaa öljyt tehokkaasti, jolloin muuntimesta katoaa veto.
Ei ilmeisesti ilmene luistoa vaihtaessa?
Ei ilmene.
mitäs tälle on tehtävissä?
BJ-40/76
21.09.2010, 19:55
Ulkomuistista: aikoinaan minulla oli vm-81 300 td, ja siinä oli öljyvaatimuksena jokin mb:n oma öljy,
joskin jopa merkkihuolto käytti mobilin 210? 220? 230? ja muistaakseni se oli nimenomaan dexron II öljy.
Tuo uudempi w 124 automaatti käyttää muistaakseni sekin tota II luokan litkua.
Ja tuo 2 ja 3 eroaa toisistaan aikalailla, eniten kitka ja viskositeetti-ominaisuuksiltaan.
Ja nyt sitten mennään mitä suuremmalta osin MUTU-osastolle:
Olisko mahdollista että turbiini repis ilmaa tuossa "jumitilassa"? nimittäin silloinhan siellä turbiinissa
on suht`mielenkiintoinen tilanne: sekä ohjaussiivet (ne mitkä on sillä uloimmalla spoorilla)
että ulostuloalselin siivet ovat paikallaan, ja turbiinin mukana pyörivät siivet tietysti pyörii:
Voisko vetää ilmaa öljypumpun tai sen stefan kautta ilmaa turbiiniin? silloinhan se alkas toimia "suuruusluokkaa
pakokaasuahtimena", ja ei taatusti vedä!
Kun tuo tilanne seuraavan kerran iskee päälle (vaikka tallin pihalla lavastettuna), niin kokeileppa käyttää
vapaalla esim tunti, ja iskeekö veto sen jälkeen päälle normaalisti?
Toinen vaihtoehto k.o käyttämiselle on jakis vapaalla, ja normaalisti esim pakkokakkosella (ykköstähän siinä ei ole?) käyttäen kierroksia noin 2000 rpm. vaikka noin 15 min.
Mutta tarkista tuo öljyn tyyppi ensimmäiseksi, ja jos se on väärä, niin pelkkä vaihto vaihtaa vain osan öljystä?
Rekisteröimätön
22.09.2010, 08:56
Minkä värisä öljy on? Varmaan oli punaista kun täytit mutta entä nyt?
Tuo öljy on suht punaista, vaihdan siihen nyt uudet öljyt fluid s:t ja laitan labraan tutkimuksiin onko öljyt palaneet.
Niin ja tuon turbiinin olen kans tyhjentänyt propusta joka kerta.
Fluid d täyttää nuo mesen pykälät niinkuin e ja s:kin, parhaat kuumankestot on nimen omaan tuossa järjestyksessä.
Itse epäilen tuota mutu teoriaa tai jotain sinne päin. Pakko 1 on olemassa sähköllä ohjattuna.
mutta joka tapauksessa on visainen probleema.
Auto lähtee kuitenkin toimimaan jonkun ajan 5-10min jälkeen luistosta. Mut jos on munia myöten suossa niin ei huvita jäädä lintuja pongaamaan sinne lutakkoon.
Jakolaatikon välitys auttaisi varmaan asiassa kun välitykset pienenisivät kun alla on 37" pyörät.
-axo
Vaihda nyt ihan ensimmäisenä Dextron II Öljyt sinne ja suodatin uusiks kun öljyt on käyny kuumana.
Voisko toi alipaineen puutos tehdä sen että lämpenee liikaa paikallaan seistessä???
Täydet paineet pakalle siis vaikka veto ei ole päällä.
Vaihda nyt ihan ensimmäisenä Dextron II Öljyt sinne ja suodatin uusiks kun öljyt on käyny kuumana.
Juu uudet öljyt sinne menee joka tapauksessa mut kokeilen tota fluid s ensin. On suhteellisen tutut välit tuonne voiteluainepuolelle kun ite töissä ko. firmassa, ja meidän inssit oli sitä mieltä et s sisään. Sitten laitan fluid d jos ei muutu.
Voisko toi alipaineen puutos tehdä sen että lämpenee liikaa paikallaan seistessä???
Täydet paineet pakalle siis vaikka veto ei ole päällä.
Tuo ongelma oli ennenkuin muutetttiin alipaineen ohjausta, joten sillä ei pitäisi olla merkitystä. Yhden laatikkokorjaajan mielestä
se olisi voinut olla korjaava toimenpide, no näin ei ollut.
-axo
Rekisteröimätön
23.09.2010, 07:33
Tuo öljy on suht punaista, vaihdan siihen nyt uudet öljyt fluid s:t ja laitan labraan tutkimuksiin onko öljyt palaneet.
Niin ja tuon turbiinin olen kans tyhjentänyt propusta joka kerta.
Fluid d täyttää nuo mesen pykälät niinkuin e ja s:kin, parhaat kuumankestot on nimen omaan tuossa järjestyksessä.
Itse epäilen tuota mutu teoriaa tai jotain sinne päin. Pakko 1 on olemassa sähköllä ohjattuna.
mutta joka tapauksessa on visainen probleema.
Auto lähtee kuitenkin toimimaan jonkun ajan 5-10min jälkeen luistosta. Mut jos on munia myöten suossa niin ei huvita jäädä lintuja pongaamaan sinne lutakkoon.
Jakolaatikon välitys auttaisi varmaan asiassa kun välitykset pienenisivät kun alla on 37" pyörät.
-axo
Ei tarvii viedä labraan jos kytkin on luistanut, menee mustaksi heti. Millainen ohjain hässäkkä siinä on?
Mittee tarkoitat ohjaimella? Hyvä minä. perällä olevaan kelloon menevä putki tukittu. (Venakopan päällä jakaja) jos alipaineesta kysymys.
Sähköllä ohjataan startin alla olevaa kelaa. (kuva profiilissa)
No samalla katotaan miten öljy on muuttunut ja kestänyt tällaisessa käytössä.
Öljy on tummempaa muttei haise palaneelle "kahville" kun viimeksi vaihdoin öljyt.
Lauantaina oon viisaampi mitä sieltä nyt tulee, kun otan öljypohjan auki.
-axo
No sen verran kiinnosti otin pohjan auki ja tältä näytti!
Öljyä pullosssa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3373&pictureid=67236
verrokkina uutta oikean puoleisessa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3373&pictureid=67235
Hieman mustaa töhnää pohjassa, helmiä oiskohan kosteutta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3373&pictureid=67237
BJ-40/76
24.09.2010, 01:48
Niin minullakin on pikkusen ongelmia edessä!
Ja seuraava MuTu artikkelin alla:
Kuten näkee ja kerroit, öljyt eivät ole palanut.
Jos tuo aski olisi antanut pedätyksessä pakasta/pannasta periksi, öljyt olisivat jotain aivan muuta.
joten jää käsittääkseni 2 vaihtoehtoa:
a: askissa on jokin varosysteemi, joka estää k.o tilanteessa/tms vaihteen kytkeytymisen.
(epäilen suuresti, vaikka tuo aski on hivenen erikoinen) .
b: turbiini "sakkaa", jolloin askille ei tule vääntöä.
tuossa omassa w123 td:ssä turbiini valui "tyhjäksi" noin 1-3vrk: seisomisella, ja käynnistyksen jälkeen piti odotella noin 1-3 min tyhjäkäynnillä, että lähti vetämään sivistyneesti.
jos yritti kiirehtiä, ja piti kiekkoja 2000, nin liikkeelle lähtö muistutti Tiikeri Tankissa-
Tuon turbiinin tyhjäksivalumisen päättelin mittatikusta, parin tunnin seisonnan jälkeen öljytaso alkoi nousta,
ja vastaavasti öljytaso tippui huomattavasti 10 minuutin tyhjäkäynnillä vapaalla.
Mutta tuolla harrastenuisuudella ajat siististi tunnin, ja valutat turbiinin tyhjäksi!
ja sama "sidottuna" d-päällä tunnin jälkeen.
Mutta tarkista ensimmäiseksi tuo öljytyyppi, sillä noissa mainitsemissasi on todella suuri ero!
Arvaus: viskositeetit erit, jarrupantojen/kytkinlevyjen vaatimat kitka ominaisuudet.... jne.
VRT esim toyota hj-60 kytkettävän lukon peräöljyt särkee/tuhoaa hj-60 kitkalukon!
ja eihän kukaan tankkaa huoltoasemalta sitä parasta liikennepolttonestettä (E98) diesel autoon,
ainakaan sillä perusteella että se on parempaa:eek:
Nuo tiheämmät välitykset, ja askin lämpötilatarkkailut on OK.
Ja minä laittaisin sinne öljypohjaan pari-neljä magneettia, keräämään tuota rautanöyhtää, ja jos alkaa löytyä paloja, niin tietää rempata.
Rekisteröimätön
24.09.2010, 09:24
Mittee tarkoitat ohjaimella? Hyvä minä. perällä olevaan kelloon menevä putki tukittu. (Venakopan päällä jakaja) jos alipaineesta kysymys.
Sähköllä ohjataan startin alla olevaa kelaa. (kuva profiilissa)
Tarkoitimpa mikä määrittelee vaihtopisteet? Mahtaako se toimia, toisaalta turbiini epäilyttää kuten tuolla jo todettiin.
Ehkä se öljytyypin vaihto eka olis hyvä.
tuo turbiinin sakkaus vaikuttais loogiselta - kuinka paljon ylimääräinen lauhdutin lisää öljytilavuutta ?
Syyläri vetää noin 1 litran.
Niin ja nois öljyissä visko on lähes sama mut kuumanpään kesto on parempi e:ssä ja s:ssä kuin d:ssä jos tuolla lämpö teorialla spekuloidaan.
-axo
...ja laatikon syylari täyttyy alhaalta ja purkaa ylhäältä ?
No, se on vaakassa konepellissä.
Mutta ongelmat oli jo ennen lauhdutinta, se on asennuttu ongelmien alkamisen jälkeen.
-axo
uudet öljyt sisässä. fluid s) ensiksi laitoin 7,5 l, pyöritin lämpimäks paikallaan.
sit 1 2 3 4 ja n:lle ja jättö p:lle mittaus millin yli alarajan lisäsin 0,5l pinta maksimissa.
Eli öljymäärä ok!
Sitten rasittamaan ajoin tilellä edes takas kuumaks ja jarruja vasten "luistattamaan"
Tällä testiajolla loota ei ruvennut luistamaan, mut testi olosuhteet omakotiasutus alueella ei ihan parhaat.
Ajoin talliin ja tsekkaaman öljyn pintaa 3 cm yli maksimin. käytin 15 min ja pinta 2cm yli.
Mikähän tuon teki onkohan ilmaa jossain vai mistähän johtuu.
Pitänee huomenilalla laittaa pyörimään ja tsekata onko pinta laskenut normaaliin, tuskin kuuma tekee noin paljon lisää?
Ps, otin muuten tulpan pois alipaineputkesta, vaihtaa selvemmin, mutta ehkä vaihdot aikaisemmin kuin ennnen.
Muutenkin pykälät kolahtaa paikalleen eli terävämmin kuin ennen.
Mutta se että ongelma olisi korjaantunut on vaikea tietää, sitähän ei tiedä ennenkuin pääsee oikeisiin olosuhteisiin.
-axo
No niin,
Öljyt tutkittu, vastaavat kaikilta ominaisuuksilta mitä pitääkin:
viskot, vesipitoisuus ja lisäaineistus normaalit, ei merkkejä hapettumasta. Epänormaalia kulumista ei ole.
Himalaja ajettu 22h. loota toimi normaalisti. Ns. vedetätys tilanteita ei ollut joten kaikki ok. Lootassa Fluid s.
Tänään jokunen tunti Ilomantsissa. Ekan suon/ojan ylityksissä, vedätyksessä loota teki temput vedot häviää.
Pihalla tehty testi jossa 10-15min jarruja vasten vedätystä jo ennen Himalajaa en saanut varmaan otollisia olosuhteita mutta
joka tapauksessa öljyn määrä lisääntyi lootassa noin 3cm. Onkohan liian paljon, jos vertaa normaalin lämpenemiseen?
Tuli vain mieleen pakkaako ilmaa jonnekin (turbiini, liekö edes mahdollista) eli jossain vuoto laatikossa.
loppujen lopuksi ei liene vaihtoehtoja kuin yksi, ostaa 722.3 loota tilalle :(
Ei tuota G:n omaa lootaa kannata rempata.
-axo
koitas vielä kääntää se oljynjäähtytin pystyyn - niin ettei se pääse kurlaamaan...
Jos nyt oikein ymmärsin niin ongelmat oli jo ennen öljynlauhduttimen asennusta.Muistelisin...
BJ-40/76
09.10.2010, 21:26
Kuten jo aikaisemmin kerroin, mielestäni tuo juontaa juurensa turbiiniin ilmavaivoihin.
Käsitinkö oikein, että tuo marsu hukkaa osittain vetonsa, kun vinssataan lervassa ja yritetään pitää veto päällä että
kiipeäisi kuntan päälle. Kun tarvitaan lisää voimaa renkaisiin, niin silloin koneen kierrokset nousee, mutta paska ei ala lentää? -> eli koko vinssauksen ajan esim 2 min, veto on ollut päällä, mahdollisesti jopa sutimesen rajalla?
Käsittääkseni automaatti ei voi hukata (osittain-) vetoa muuten kuin tuolla turbiinin "sakkaamisella"
Jos tuo vedon putoaminen johtuu vapaakytkimestä tai pakasta/pannasta, niin siihen ongelmakohtaan tulee
punainen valo ja savumerkit ensimmäisellä kunnon yrityksellä:p
Jos nuo veikkaukset oljyjen lämpöihin tai ilman kertymiseen jäähdyttimeen olisi ainut syy, niin nuo valot ja savumerkit tulisi ASAP.
Te, jotka tietätte tuon marsun laatikon rakenteen, niin kertokaa mistä tuo ilma vois joutua tuolle turbiiniin?
Koskaan en ole edes nähnyt tuota askia irrallaan, mutta oliskohan se joko stefan (ja turbiinin laakeriholkin)
kautta, turbiinin paluuöljyvirtauksen kautta. (koska jo aiemmin mainitsemani lukkotilanne turbiinissa; sekä staattori että turbiinin ulostulosiivet paikallaan...... huom! en ole nähnyt k.o askia osinakaan:D)
Rekisteröimätön
10.10.2010, 11:12
No niin,
Öljyt tutkittu, vastaavat kaikilta ominaisuuksilta mitä pitääkin:
viskot, vesipitoisuus ja lisäaineistus normaalit, ei merkkejä hapettumasta. Epänormaalia kulumista ei ole.
Himalaja ajettu 22h. loota toimi normaalisti. Ns. vedetätys tilanteita ei ollut joten kaikki ok. Lootassa Fluid s.
Tänään jokunen tunti Ilomantsissa. Ekan suon/ojan ylityksissä, vedätyksessä loota teki temput vedot häviää.
Pihalla tehty testi jossa 10-15min jarruja vasten vedätystä jo ennen Himalajaa en saanut varmaan otollisia olosuhteita mutta
joka tapauksessa öljyn määrä lisääntyi lootassa noin 3cm. Onkohan liian paljon, jos vertaa normaalin lämpenemiseen?
Tuli vain mieleen pakkaako ilmaa jonnekin (turbiini, liekö edes mahdollista) eli jossain vuoto laatikossa.
loppujen lopuksi ei liene vaihtoehtoja kuin yksi, ostaa 722.3 loota tilalle :(
Ei tuota G:n omaa lootaa kannata rempata.
-axo
oletkos kokeillut sellaista, että kun veto on hukassa, kierrätät turbiinille uuet öljyt käyttämällä jakoloovan välivapaalla? palautuuko veto ?
tässä nyybin kysymyksessähän on ideaa... jos laatikon häntäakselilla on öljypumppu, ja sillä olis vaikutusta turbiinin öljynsaantiin, saattais hommaan löytyä logiikka... eikös joissain mersun laatikoissa ollut nimenomaan näin, niitähän pystyi hinailemaan käyntiinkin...